Williams



Pilot #1 Nicholas Latifi
Pilot #2 George Russell
Motor Mercedes
Vítězství 114
Pole positions 127
První GP GP Argentiny 1975
První vítězství GP Velké Británie 1979 - Clay Regazzoni
Individuální titul 7x (poslední 1997 - Jacques Villeneuve)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1997 - J. Villeneuve, H. H. Frentzen)
Stránky týmu www.williamsf1.com

Po předchozích peripetiích ve Formuli 1 se Frank Williams rozhodl založit vlastní tým a učinil tak v roce 1977 spolu s Patrickem Headem. Tým měl na začátku 17 zaměstnanců a sídlil ve Station Road, Didcot (VB).

Svůj první vlastní vůz navržený Headem měl Williams až v roce 1978, nesl označení FW06. Vůz se celkem povedl a Alanu Jonesovi se s ním podařilo dojet ve Watkins Glen na druhém místě, celkový bodový zisk v sezóně činil 11 bodů. K prvnímu sponzoru Alibad se ze Saudské Arábie přidala společnost TAG.

Prvního vítězství v Grand Prix dosáhl Williams již v roce 1979 ve Velké Británii. Ve vedení byl sice dlouho Alan Jones, ale po selhání techniky ho na čele vystřídal druhý jezdec Williamsu Clay Regazzoni, kterému první místo již nikdo nevzal. Jones skončil v poháru jezdců na třetím místě.

V roce 1980 vyhrál Williams oba poháry, mistrem světa se stal Alan Jones, spolu s Carlosem Reutemannem získaly pro Williams i šampionát konstruktérů.

Další úspěch přišel v roce 1982 s Kekem Rosbergem, který se stal mistrem světa, i když za celou sezónu vyhrál jen jeden závod. Před začátkem sezóny 1986 utrpěl Frank Williams vážná zranění při automobilové nehodě, kvůli kterým jezdí dodnes na invalidním vozíku.

Tým se v roce 1986 semknul kolem Patricka Heada a monopost FW11 dominoval startovnímu poli. Williams získal další titul v konstruktérech, ale v jezdcích podlehli Nigel Mansell a Nelson Piquet Alainu Prostovi v McLarenu. V následujícím roce získal tým s Piquetem již oba tituly. Na další úspěchy si ale Williams musel počkat až do devadesátých let.

V roce 1990 si Williams najal Adriana Neweyho, což se brzy projevilo na výsledcích. V roce 1991 začali jezdci Williamsu znovu vítězit a rok později patřily oba tituly znovu do Grove, především díky mistru světa Nigelu Mansellovi. V roce 1993 se situace opakovala s Alainem Prostem.

Sezóna 1994 zůstane u Williamsu asi navždy ve znamení úmrtí Ayrtona Senny v Imole, i když se podařilo znovu zvítězit v poháru konstruktérů. Dominance Williamsu pokračovala zisky obou titulů v roce 1996 s Hillem a v roce 1997 s Jacquesem Villeneuvem.

V následujícím ročníku Williams doplatil na odchod dodavatele motorů Renaultu z F1 a nevyhrál ani jeden závod. Od roku 1999 nastala v šampionátu konstruktérů éra dominance Ferrari. Williams měl s motory BMW nejblíže k úspěchu v roce 2003, kdy skončil druhý. Od té doby šly výkony britského týmu dolů a po rozchodu s BMW přišla v roce 2006 jedna z nejhorších sezón v historii týmu, s motory Cosworth týmu patřilo s jedenácti body až osmé místo.

V roce 2007 začal Williams používat motory Toyota a celkově šla jeho forma nahoru. Tým podstatně vylepšil spolehlivost svých monopostů a na konci sezóny mu patřilo čtvrté místo.

Rok 2008 ovšem další postup nahoru nepřinesl. I když Nico Rosberg získal pro tým dvě pódiová umístění, velké výkyvy ve výkonnosti vozu FW31 znamenaly malý počet bodů a až osmé místo v poháru konstruktérů.

Sezóna 2009 přinesla jen mírné zlepšení, Williams se posunul o jednu pozici a v poháru konstruktérů skončil sedmý, ovšem nezískal ani jedno umístění na stupních vítězů. Na konci roku se rozešel s Toyotou a zvolil motory Cosworth.

V roce 2010 bojoval Williams se zcela novou jezdeckou dvojicí Barrichello - Hülkenberg. Vstup do sezóny se nevydařil, ale brazilský veterán výrazně pomohl s vývojem vozu, až nakonec Williams v posledním závodě porazil Force Indii a získal šesté místo v šampionátu. Vrcholem sezóny byla pole position Nica Hülkenberga v mokré brazilské kvalifikaci. Williams se ale s německým pilotem rozešel z finančních důvodů a angažoval Maldonada, jenž přivedl bohaté sponzory.

Sezóna 2011 byla pro Williams nejhorší v jeho historii. Slabý monopost nestačil na konkurenci a Williams byl s pouhými pěti body nejhorší z etablovaných týmů. To vedení stáje z Grove už nevydrželo a začalo s reorganizací. Odešel technický ředitel Sam Michael a přišli Mike Coughlan, Mark Gillan a Jason Sommerville. A motory Cosworth uvolnily pro rok 2012 místo francouzským agregátům od Renaultu.

Provedené změny se projevily poztiivně, Williams se odrazil ode dna a dokonce vyhrál GP Španělska. Jenomže jeho jezdci často chybovali, a tak tým v důsledku promarněného potenciálu skončil v šampionátu až osmý, polepšil si jen o jednu pozici. V roce 2013 neměl Williams už ani potenciál, takže jezdci neměli co využít či promarnit. Auto bylo pomalé a stáj z Grove zůstala s pouhými pěti body nejhorší z etablovaných týmů.

Související články

Williams
Williams si ve své nejlepší kvalifikaci vyšlápl na Red Bull

Williams si ve své nejlepší kvalifikaci vyšlápl na Red Bull

Dlouhé rovinky a nízká aerodynamická náročnost, to je kombinace charakteristik, která hrála do karet jezdcům Williamsu. Těm se podařilo odjet nejlepší kvalifikaci letošní sezóny, když se dokonce přímo postavili Red Bullu.

7.  6.  2014
Prohlášení týmů po pátku v Kanadě

Prohlášení týmů po pátku v Kanadě

Mercedes bude zdá se dominovat také v Kanadě. O další příčky se popere nejspíše Ferrari s Red Bullem, ale ve špatné formě se nejeví ani Williams.

6.  6.  2014
Williams
Podle Bottase může Williams bojovat s Red Bullem

Podle Bottase může Williams bojovat s Red Bullem

Williams v současné době okupuje páté místo a současně patří mezi čtyři týmy, které dokázaly bodovat ve všech letošních závodech. Valtteri Bottas má ale smělejší plány. Chce soupeřit s úřadujícími mistry světa.

4.  6.  2014
Ve středu pole bude tlačenice, hladoví po bodech jsou všichni

Ve středu pole bude tlačenice, hladoví po bodech jsou všichni

Mercedes letos s největší pravděpodobností získá pohár konstruktérů. O další pozice ale bude tvrdý boj.

2.  6.  2014
Prohlášení týmů po  GP Monaka

Prohlášení týmů po GP Monaka

Prohlášení týmů po Velké ceně Monaka 2014. McLaren konečně na bodech, Maldonado ani neodstartoval.

25.  5.  2014
Prohlášení týmů po sobotě v Monaku: sestřelený Massa i trápení McLarenu

Prohlášení týmů po sobotě v Monaku: sestřelený Massa i trápení McLarenu

Přinášíme prohlášení všech týmů po kvalifikaci na Velkou cenu Monaka.

24.  5.  2014
Některé týmy mohou mít problém, EU zvažuje zákaz reklamy na alkohol

Některé týmy mohou mít problém, EU zvažuje zákaz reklamy na alkohol

Už je to nějaký ten pátek, co byla zakázána tabáková reklama, a několik týmů přišlo o lukrativní sponzory. Nyní může něco podobného potkat i sponzory z řad výrobců alkoholu.

24.  5.  2014
Massa míří na bývalého chlebodárce, s Williamsem chce porazit Ferrari

Massa míří na bývalého chlebodárce, s Williamsem chce porazit Ferrari

Loni se pro stáj z Maranella snažil co nejvíce bodů získat, letos je cílem Felipeho Massy Ferrari co nejvíce bodů sebrat. S Williamsem chce zamířit mezi nejlepší tři týmy Poháru konstruktérů.

17.  5.  2014
Williams
Wolffová je s testem spokojená, v Silverstone nastoupí v tréninku

Wolffová je s testem spokojená, v Silverstone nastoupí v tréninku

Susie Wolffová ve středu nastoupila za Williams do sezónních testů a odjela více než 50 kol. Vidět bychom ji měli znovu v pátečním tréninku v Silverstone.

15.  5.  2014
Williams
Bottas: Vytěžil jsem maximum

Bottas: Vytěžil jsem maximum

Valtteri Bottas na Katalánském okruhu vyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek z úvodního závodu v Austrálii, když dnes projel cílem na páté pozici. Fin zároveň dosáhl na bodované umístění také v pátém letošním závodě a je jedním ze čtyř pilotů, kteří doposud bodovali ve všech velkých cenách.

11.  5.  2014
Prohlášení týmů po kvalifikaci na GP Španělska

Prohlášení týmů po kvalifikaci na GP Španělska

Prohlášení všech jedenácti týmů po sobotním programu na pátý podnik letošní sezóny formule 1, Velkou cenu Španělska.

10.  5.  2014
Williams
Massa: U Ferrari vloni nefungovala žádná vylepšení

Massa: U Ferrari vloni nefungovala žádná vylepšení

Do Španělska přináší velké balíky i menší týmy, zatímco ty větší vyvíjejí vůz průběžně až do posledního závodu. Podle Felipeho Massy ale nové díly, které vloni nasazovalo Ferrari, nefungovaly.

8.  5.  2014
Williams
Williamsu se ekonomicky daří

Williamsu se ekonomicky daří

Společnost Williams Grand Prix Holdings PLC (WGPH) se pochlubila výsledky hospodaření za loňský rok. Příjmy společnosti stouply o 25%.

2.  5.  2014
Williams
Williams dal Massovi prostor, a to mu prospívá, míní Smedley

Williams dal Massovi prostor, a to mu prospívá, míní Smedley

Podle Massova dlouholetého závodního inženýra je větší volnost, které se mu v Grove dostává, přesně tím, co brazilský závodník potřebuje k tomu, aby mohl podávat lepší výkony.

26.  4.  2014
Williams
Massa je frustrován smůlou, která ho doprovází

Massa je frustrován smůlou, která ho doprovází

Williams letos postavil konkurenceschopné auto, ale Felipemu Massovi se kvůli nepříznivým okolnostem nedaří využít jeho potenciál.

22.  4.  2014
Williams
Máme špatně nastavené procesy, vysvětluje Smedley selhání Williamsu

Máme špatně nastavené procesy, vysvětluje Smedley selhání Williamsu

Šéfinženýr Williamsu Rob Smedley vzal na sebe chybné procedury, které vedly k velkému zdržení Felipeho Massy během první zastávky v boxech v GP Číny.

22.  4.  2014
Williams
Williams opět nedokázal plně využít potenciál vozů

Williams opět nedokázal plně využít potenciál vozů

Oba piloti dobře odstartovali, ale poté se nevyhnuli kolizím. Massa zažil velké trápení v boxech, které ho katapultovalo na chvost pole.

20.  4.  2014
Williams
Jezdci Williamsu kvitují zlepšení na mokru, avšak doufají v suchý závod

Jezdci Williamsu kvitují zlepšení na mokru, avšak doufají v suchý závod

Felipe Massa a Valtteri Bottas obsadili v dnešní kvalifikaci šesté, respektive sedmé místo. Se svými výkony jsou spokojeni, oba však věří, že si v zítřejším klání mohou ještě polepšit.

19.  4.  2014
PneumatikyWilliams
Sjeté pneumatiky házely Williamsu klacky pod nohy v cestě za stupni vítězů

Sjeté pneumatiky házely Williamsu klacky pod nohy v cestě za stupni vítězů

Williams v Bahrajnu vykazoval velký potenciál, nakonec se ale musel spokojit se stejným výsledkem jako v Malajsii.

6.  4.  2014
Williams
Williams díky Bottasovi využil potenciál vozu, Massa doplatil na chyby

Williams díky Bottasovi využil potenciál vozu, Massa doplatil na chyby

Bottas bude v zítřejším závodě startovat třetí, čímž vyrovnává své kvalifikační maximum z loňské Velké ceny Kanady.

5.  4.  2014
Williams
Williams se omluvil fanouškům za Malajsii

Williams se omluvil fanouškům za Malajsii

Claire Williamsová uznala, že tým nepostupoval během závodu v Sepangu správně, když se snažil aplikovat týmovou režii, a všem se omluvila.

4.  4.  2014
Williams
Na týmovou režii bylo brzy, stojí si za svým Massa

Na týmovou režii bylo brzy, stojí si za svým Massa

S odstupem času od posledního závodu Felipe Massa nezměnil názor, týmový příkaz pustit Hülkenberga by neuposlechl ani teď.

3.  4.  2014
Williams
Smedley se chystá na premiéru v barvách Williamsu

Smedley se chystá na premiéru v barvách Williamsu

Bývalý závodní inženýr Felipeho Massy Rob Smedley se v Bahrajnu ujme své nové role u týmu Williams.

2.  4.  2014
Williams
Williams prodal svoji hybridní divizi

Williams prodal svoji hybridní divizi

Vedení Williamsu se rozhodlo omezit své aktivity a svoji divizi hybridních pohonů prodalo společnosti GNK.

1.  4.  2014
Williams
Williams si neúspěšnou týmovou režii vyříkal s jezdci hned v neděli večer

Williams si neúspěšnou týmovou režii vyříkal s jezdci hned v neděli večer

Vedení Williamsu nečekalo, až Felipemu Massovi a Valtterimu Bottasovi vychladnou hlavy, a hned v Sepangu s nimi probralo nesplněný týmový příkaz.

31.  3.  2014
Williams
Massa se nestydí za ignorování příkazu týmu. Udělal prý správnou věc

Massa se nestydí za ignorování příkazu týmu. Udělal prý správnou věc

Brazilec ke konci závodu slyšel neoblíbený pokyn, který dobře zná už z dob, kdy závodil pro Ferrari. Neměl stát v cestě rychlejšímu kolegovi.

30.  3.  2014
Bottasův zápis do historie: Fin je prvním jezdcem, který obdržel trestné body

Bottasův zápis do historie: Fin je prvním jezdcem, který obdržel trestné body

Formule 1 má nového ‚hříšníka‘. Stal se jím pilot Williamsu Valtteri Bottas, jenž si kromě rozpačitého výsledku odnesl z dnešní kvalifikace také penalizaci v podobě ztráty tří míst na startovním roštu a posléze i dva trestné body.

29.  3.  2014
Středu pole tentokrát udával tempo Hülkenberg, Bottas penalizován

Středu pole tentokrát udával tempo Hülkenberg, Bottas penalizován

Sobotní kvalifikaci na Sepangu kralovala v rámci týmů ze středu pole Force Indie, která zásluhou Nika Hülkenberga obsadila sedmé místo na startu zítřejšího klání. Dařilo se také stáji Toro Rosso, zatímco Williams na mokru propadl.

29.  3.  2014
Williams
Bottas: Williams v Malajsii předvede svůj potenciál

Bottas: Williams v Malajsii předvede svůj potenciál

Valtteri Bottas věří, že Williams se v Malajsii předvede ještě lépe než v Austrálii. Uvědomuje si také slabiny, na kterých ještě tým musí zapracovat.

23.  3.  2014
Williams
Úpadek Williamsu jen přes moji mrtvolu, říká Williamsová

Úpadek Williamsu jen přes moji mrtvolu, říká Williamsová

Zástupkyně šéfa týmu Claire Williamsová chce uctít rodinné dědictví a vrátit svůj tým na vrchol formule 1.

19.  3.  2014
Williams
Williams mohl být ve vedení šampionátu, míní Massa

Williams mohl být ve vedení šampionátu, míní Massa

Felipe Massa je přesvědčený, že za příznivých okolností mohl Williams dnes stát v čele poháru konstruktérů. FW36 je velmi rychlý monopost.

17.  3.  2014
Střed pole: Williams potvrdil výbornou závodní rychlost

Střed pole: Williams potvrdil výbornou závodní rychlost

V závodě se blýskl Valtteri Bottas i Nico Hülkenberg. Nezklamal ani debutující mladíček Daniil Kvjat, který dokázal ve svém prvním závodě dojet na bodech.

16.  3.  2014
Střed pole: Překvapením dne byl debutující Kvjat

Střed pole: Překvapením dne byl debutující Kvjat

Ruský mladík se při své kvalifikační premiéře v F1 blýskl fantastickým výsledkem a do zítřejšího závodu odstartuje z osmého místa. Dařilo se také Vergnemu a Hülkenbergovi, Williams zůstal za očekáváním.

15.  3.  2014
Peníze a byznysWilliams
Letošní rozpočet nás ve vývoji vozu omezovat nebude, říká Williamsová

Letošní rozpočet nás ve vývoji vozu omezovat nebude, říká Williamsová

Díky uzavřeným smlouvám s Martini a několika dalšími partnery podle zástupkyně šéfa Williamsu nehrozí, že by stáj z Grove nestíhala vyvíjet letošní auto stejně rychle jako konkurence.

14.  3.  2014
Williams
Massa: Bude třeba se krotit, a s tím budou mít nováčci problém

Massa: Bude třeba se krotit, a s tím budou mít nováčci problém

Felipe Massa sice považuje změnu pravidel za vhodný okamžik pro vstup nováčků do formule 1, ale také říká, že se jejich horké hlavy pro současnou formuli 1 nehodí.

12.  3.  2014
Williams
Williamsu fungují všechny nové díly, které nasazuje na FW36

Williamsu fungují všechny nové díly, které nasazuje na FW36

Felipe Massa míní, že má Williams velmi dobré vyhlídky nejen do úvodu sezóny, protože vývoj produkuje komponenty, které monopost zrychlují.

11.  3.  2014
Maldonado: Přestoupit k Lotusu bylo mé nejlepší rozhodnutí

Maldonado: Přestoupit k Lotusu bylo mé nejlepší rozhodnutí

I když se Williamsu dařilo v testech lépe než Lotusu, Pastor Maldonado nelituje, že odešel z Grove do Enstonu.

10.  3.  2014
Williams
Změnu týmu jsem potřeboval, uznává Massa

Změnu týmu jsem potřeboval, uznává Massa

Felipe Massa je nakonec svým způsobem rád, že se ho Ferrari zbavilo, protože u Williamsu našel nové štěstí a doufá v novou kariéru.

7.  3.  2014
Williams
Williams: V testech jsme ukázali skutečnou rychlost

Williams: V testech jsme ukázali skutečnou rychlost

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds říká, že se jeho tým v testech nesnažil upoutat pozornost s lehkým vozem, testoval poctivě, a proto si může do prvního závodu věřit.

6.  3.  2014
Také Button favorizuje Mercedes a Williams

Také Button favorizuje Mercedes a Williams

Jenson Button předpovídá vzestup týmu Williams a je rád, že jeho bývalý zaměstnavatel bude pravděpodobně bojovat vpředu s Mercedesem.

5.  3.  2014
1...1920212223...34

15:58 | Problém na motoru, který potkal Vettela během testů, podle Ferrari nebyl vážný. V Maranellu zjistili, že šlo o problém s mazacím systémem.
22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00