Williams



Pilot #1 Robert Kubica
Pilot #2 George Russell
Motor Mercedes
Vítězství 114
Pole positions 127
První GP GP Argentiny 1975
První vítězství GP Velké Británie 1979 - Clay Regazzoni
Individuální titul 7x (poslední 1997 - Jacques Villeneuve)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1997 - J. Villeneuve, H. H. Frentzen)
Stránky týmu www.williamsf1.com

Po předchozích peripetiích ve Formuli 1 se Frank Williams rozhodl založit vlastní tým a učinil tak v roce 1977 spolu s Patrickem Headem. Tým měl na začátku 17 zaměstnanců a sídlil ve Station Road, Didcot (VB).

Svůj první vlastní vůz navržený Headem měl Williams až v roce 1978, nesl označení FW06. Vůz se celkem povedl a Alanu Jonesovi se s ním podařilo dojet ve Watkins Glen na druhém místě, celkový bodový zisk v sezóně činil 11 bodů. K prvnímu sponzoru Alibad se ze Saudské Arábie přidala společnost TAG.

Prvního vítězství v Grand Prix dosáhl Williams již v roce 1979 ve Velké Británii. Ve vedení byl sice dlouho Alan Jones, ale po selhání techniky ho na čele vystřídal druhý jezdec Williamsu Clay Regazzoni, kterému první místo již nikdo nevzal. Jones skončil v poháru jezdců na třetím místě.

V roce 1980 vyhrál Williams oba poháry, mistrem světa se stal Alan Jones, spolu s Carlosem Reutemannem získaly pro Williams i šampionát konstruktérů.

Další úspěch přišel v roce 1982 s Kekem Rosbergem, který se stal mistrem světa, i když za celou sezónu vyhrál jen jeden závod. Před začátkem sezóny 1986 utrpěl Frank Williams vážná zranění při automobilové nehodě, kvůli kterým jezdí dodnes na invalidním vozíku.

Tým se v roce 1986 semknul kolem Patricka Heada a monopost FW11 dominoval startovnímu poli. Williams získal další titul v konstruktérech, ale v jezdcích podlehli Nigel Mansell a Nelson Piquet Alainu Prostovi v McLarenu. V následujícím roce získal tým s Piquetem již oba tituly. Na další úspěchy si ale Williams musel počkat až do devadesátých let.

V roce 1990 si Williams najal Adriana Neweyho, což se brzy projevilo na výsledcích. V roce 1991 začali jezdci Williamsu znovu vítězit a rok později patřily oba tituly znovu do Grove, především díky mistru světa Nigelu Mansellovi. V roce 1993 se situace opakovala s Alainem Prostem.

Sezóna 1994 zůstane u Williamsu asi navždy ve znamení úmrtí Ayrtona Senny v Imole, i když se podařilo znovu zvítězit v poháru konstruktérů. Dominance Williamsu pokračovala zisky obou titulů v roce 1996 s Hillem a v roce 1997 s Jacquesem Villeneuvem.

V následujícím ročníku Williams doplatil na odchod dodavatele motorů Renaultu z F1 a nevyhrál ani jeden závod. Od roku 1999 nastala v šampionátu konstruktérů éra dominance Ferrari. Williams měl s motory BMW nejblíže k úspěchu v roce 2003, kdy skončil druhý. Od té doby šly výkony britského týmu dolů a po rozchodu s BMW přišla v roce 2006 jedna z nejhorších sezón v historii týmu, s motory Cosworth týmu patřilo s jedenácti body až osmé místo.

V roce 2007 začal Williams používat motory Toyota a celkově šla jeho forma nahoru. Tým podstatně vylepšil spolehlivost svých monopostů a na konci sezóny mu patřilo čtvrté místo.

Rok 2008 ovšem další postup nahoru nepřinesl. I když Nico Rosberg získal pro tým dvě pódiová umístění, velké výkyvy ve výkonnosti vozu FW31 znamenaly malý počet bodů a až osmé místo v poháru konstruktérů.

Sezóna 2009 přinesla jen mírné zlepšení, Williams se posunul o jednu pozici a v poháru konstruktérů skončil sedmý, ovšem nezískal ani jedno umístění na stupních vítězů. Na konci roku se rozešel s Toyotou a zvolil motory Cosworth.

V roce 2010 bojoval Williams se zcela novou jezdeckou dvojicí Barrichello - Hülkenberg. Vstup do sezóny se nevydařil, ale brazilský veterán výrazně pomohl s vývojem vozu, až nakonec Williams v posledním závodě porazil Force Indii a získal šesté místo v šampionátu. Vrcholem sezóny byla pole position Nica Hülkenberga v mokré brazilské kvalifikaci. Williams se ale s německým pilotem rozešel z finančních důvodů a angažoval Maldonada, jenž přivedl bohaté sponzory.

Sezóna 2011 byla pro Williams nejhorší v jeho historii. Slabý monopost nestačil na konkurenci a Williams byl s pouhými pěti body nejhorší z etablovaných týmů. To vedení stáje z Grove už nevydrželo a začalo s reorganizací. Odešel technický ředitel Sam Michael a přišli Mike Coughlan, Mark Gillan a Jason Sommerville. A motory Cosworth uvolnily pro rok 2012 místo francouzským agregátům od Renaultu.

Provedené změny se projevily poztiivně, Williams se odrazil ode dna a dokonce vyhrál GP Španělska. Jenomže jeho jezdci často chybovali, a tak tým v důsledku promarněného potenciálu skončil v šampionátu až osmý, polepšil si jen o jednu pozici. V roce 2013 neměl Williams už ani potenciál, takže jezdci neměli co využít či promarnit. Auto bylo pomalé a stáj z Grove zůstala s pouhými pěti body nejhorší z etablovaných týmů.

Související články

Williams
Williams: U motorů je několik věcí jinak, soustředění jsme na ERS

Williams: U motorů je několik věcí jinak, soustředění jsme na ERS

V prvních testech Williams zjistil, že je realita nových pohonných jednotek trochu jiná, než čekal. A to ještě neví vše.

5.  2.  2014
Alonso porazí Räikkönena, předpovídá Massa

Alonso porazí Räikkönena, předpovídá Massa

Felipe Massa věří, že ví, jak dopadne letošní souboj jeho bývalých týmových kolegů u Ferrari. Navrch by měl mít Fernando Alonso.

3.  2.  2014
Williams
V Jerezu vyjel Williams FW36

V Jerezu vyjel Williams FW36

Tým Williams poprvé ukázal skutečnou podobu svého letošního vozu, když s ním Valtteri Bottas vyjel z garáže na okruh.

28.  1.  2014
Williams
Williams potvrdil účast v Jerezu

Williams potvrdil účast v Jerezu

Valtteri Bottas a Felipe Massa si v Jerezu zajezdí, Williams oficiálně potvrdil, že se příští týden dostaví na první předsezónní testy.

20.  1.  2014
Williams získal z Lotusu také šéfa informatiky

Williams získal z Lotusu také šéfa informatiky

Graeme Hackland se u Williamsu stal ředitelem informačních technologií poté, co opustil svoji pozici v Enstonu u týmu Lotusu.

16.  1.  2014
Williams
Williams získal inženýry z Force Indie, Mercedesu a Lotusu

Williams získal inženýry z Force Indie, Mercedesu a Lotusu

Do Grove zavítaly tři nové posily. Williams potvrdil příchod Jakoba Andreasena a přidal k němu další dva techniky.

13.  1.  2014
Williams
Letos přijede Williams do Jerezu s novým monopostem

Letos přijede Williams do Jerezu s novým monopostem

U Williamsu se rozhodli postupovat jinak než loni a své nové auto nasadí rovnou do prvních předsezónních testů.

13.  1.  2014
Williams
Williams: Massa je ochotný si zašpinit ruce, a to máme rádi

Williams: Massa je ochotný si zašpinit ruce, a to máme rádi

Vedení Williamsu je nadšené z přístupu Felipeho Massy, který nechce jen řídit, ale také se snaží na všech ostatních frontách, aby týmu pomohl.

6.  1.  2014
Byl jsem stejně rychlý jako Alonso, tvrdí Massa

Byl jsem stejně rychlý jako Alonso, tvrdí Massa

Brazilský pilot je přesvědčen, že co se čisté rychlosti týče, dosahoval letos stejných kvalit jako jeho týmový kolega. Slabší výsledky v závodech přisuzuje nedostatku štěstěny.

31.  12.  2013
Williams
Williams získal aerodynamiky z Red Bullu a Lotusu

Williams získal aerodynamiky z Red Bullu a Lotusu

Tým Williams pokračuje v posilování, do nového technického vedení se postaví dva aerodynamici, přichází od konkurence.

9.  12.  2013
Marussia se chtěla sloučit s Williamsem, potvrdil Wolff

Marussia se chtěla sloučit s Williamsem, potvrdil Wolff

Sportovní šéf Mercedesu a spolumajitel Williamsu Toto Wolff popsal okolnosti, které doprovázely jednání týmů Marussia a Williams o sloučení.

2.  12.  2013
Williams
K Williamsu přijde také Jakob Andreasen

K Williamsu přijde také Jakob Andreasen

Další posilou týmu Williams se stane bývalý závodní šéfinženýr Force Indie Jakob Andreasen, který v minulosti pracoval také s Jensonem Button.

29.  11.  2013
Smedley míří za Massou do Williamsu, Pujolar přestupuje do Tora Rossa

Smedley míří za Massou do Williamsu, Pujolar přestupuje do Tora Rossa

V blízké době se uskuteční hned tři přestupy důležitých inženýrů ve formuli 1, působiště změní Rob Smedley, Xevi Pujolar a Tom McCullogh.

28.  11.  2013
Williams
Bottas věří, že byl v kolizi s Hamiltonem zcela bez viny

Bottas věří, že byl v kolizi s Hamiltonem zcela bez viny

Valtteri Bottas popsal, jak z jeho pohledu proběhla nehoda s Lewisem Hamiltonem v brazilské Grand Prix, a vysvětlil, proč si myslí, že neudělal nic špatně.

25.  11.  2013
Střed pole: Bodová konta rozšířil Sauber a Toro Rosso

Střed pole: Bodová konta rozšířil Sauber a Toro Rosso

Nico Hülkenberg se může pochlubit osmou příčkou. Daniel Ricciardo si připsal bod za desáté místo. Do cíle se po kolizi nedostal Valtteri Bottas.

25.  11.  2013
Středu pole kralovali piloti Toro Rosso

Středu pole kralovali piloti Toro Rosso

Daniel Ricciardo i Jean-Éric Vergne se umístili v první desítce. Do třetí části kvalifikačních bojů se probojoval také Nico Hülkenberg z týmu Sauber.

23.  11.  2013
Williams
Maldonado bere zpět kritiku Williamsu. Vybouchl jsem, říká

Maldonado bere zpět kritiku Williamsu. Vybouchl jsem, říká

Pastor Maldonado považuje za chybu, že se v Austinu pustil do kritiky Williamsu. Vysvětluje ji kumulací frustrací.

18.  11.  2013
Sutil: Maldonado by měl ubrat, ale diskutovat s ním nemá smysl

Sutil: Maldonado by měl ubrat, ale diskutovat s ním nemá smysl

Adrian Sutil byl po závodě v USA velmi naštvaný na Pastora Maldonada kvůli kolizi, která se odehrála hned v prvním kole.

18.  11.  2013
Střed pole: Víkend v Austinu patřil Bottasovi, Vergne byl penalizován

Střed pole: Víkend v Austinu patřil Bottasovi, Vergne byl penalizován

I když nejúspěšnějším jezdcem ze středu pole byl opět Nico Hülkenberg, největší pozornost si po dnešním závodě vysloužil Valtteri Bottas, jenž si dojel pro své první body v rámci královny motorsportu.

18.  11.  2013
Williams
Maldonado podezřívá Williams ze sabotáže

Maldonado podezřívá Williams ze sabotáže

Venezuelan zažil katastrofální kvalifikaci, když nepostoupil ani do její druhé části. Vůz se podle jeho názoru choval podivněji než kdy jindy. Williams nařčení rezolutně odmítá.

17.  11.  2013
Střed pole: Penalizovaný Gutiérrez přijde na startovním roštu o deset míst

Střed pole: Penalizovaný Gutiérrez přijde na startovním roštu o deset míst

Hned třem jezdcům ze středu pole se podařilo v sobotní kvalifikaci proniknout do závěrečných bojů o pole position. Byli jimi Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas a Esteban Guttiérrez. Ten však posléze obdržel penalizaci.

17.  11.  2013
Pneumatiky
Pátek v USA: Obě směsi pneumatik v Austinu vydrží dlouho

Pátek v USA: Obě směsi pneumatik v Austinu vydrží dlouho

V trénincích na Velkou cenu USA v Austinu kraloval Red Bull před Mercedesem. Řada jezdců si pochvalovala vysokou životnost tvrdé i střední směsi a zlepšenou přilnavost oproti loňskému ročníku.

16.  11.  2013
Williams
Maldonado: Williamsu jsem dal víc než on mně

Maldonado: Williamsu jsem dal víc než on mně

Pastor Maldonado je rád, že odchází z Williamsu, a cítí se svým způsobem nedoceněný, protože mu tým neumožnil zazářit v plné síle.

14.  11.  2013
Williams
S Maldonadem odchází od Williamsu také PDVSA

S Maldonadem odchází od Williamsu také PDVSA

Claire Williamsová potvrdila, že odchod Pastora Maldonada znamená pro tým také konec velmi lukrativní sponzorské smlouvy.

12.  11.  2013
Williams
Massa jednal i s Lotusem a McLarenem, do Williamsu jde jako lídr

Massa jednal i s Lotusem a McLarenem, do Williamsu jde jako lídr

Felipe Massa je připraven se ujmout role vůdčího jezdce Williamsu, má novou motivaci. Rozhodně nepřichází jako platící pilot.

12.  11.  2013
Williams
Příští rok budou pro Williams závodit Massa a Bottas

Příští rok budou pro Williams závodit Massa a Bottas

Tým Williams oznámil svoji jezdeckou sestavu pro příští sezónu, Pastora Maldonada nahradí Felipe Massa. Druhá sedačka zůstává Bottasovi.

11.  11.  2013
Williams
Claire Williams: V práci si od otce udržuji odstup

Claire Williams: V práci si od otce udržuji odstup

Claire Williams, zástupkyně šéfa týmu Williams F1, poskytla pro Motorsport-Total rozhovor o svém pracovním vztahu s otcem a o temperamentu pilotů, kterým společně šéfují.

10.  11.  2013
Pravidla formule 1Williams
Williams neumí foukat podlahu, takže mu nová pravidla dávají naději

Williams neumí foukat podlahu, takže mu nová pravidla dávají naději

V Abú Zabí si Williams potvrdil, že nezvládl využívání výfukových plynů pro aerodynamické účely tak dobře jako soupeři. Nevýhoda to ale bude už jen dva závody.

8.  11.  2013
Williams
Williams: Promluvím si s Brawnem, ale asi se nedohodneme

Williams: Promluvím si s Brawnem, ale asi se nedohodneme

Frank Williams si chce zjistit, jestli a za jakých podmínek by mohl Ross Brawn přestoupit do jeho týmu. Pochybuje ale, že by došlo k dohodě.

4.  11.  2013
Střed pole: Pro body si dojeli oba piloti Force Indie

Střed pole: Pro body si dojeli oba piloti Force Indie

Dobře rozjetý závod měl také Hülkenberg, ale tomu přistřihla křídla penalizace kvůli nebezpečnému vypuštění do pitlane při zastávce v boxech.

3.  11.  2013
Střed pole: Gutiérreze poškodil tým, vyslal ho na trať ve špatnou dobu

Střed pole: Gutiérreze poškodil tým, vyslal ho na trať ve špatnou dobu

Do třetí části kvalifikace se dokázali probojovat Nico Hülkenberg a Daniel Ricciardo. Ostatní piloti ze středu pole se v Q1 a Q2 trápili s nadměrným provozem na trati a tím ztratili cenné desetiny.

2.  11.  2013
Williams
Ještě jsem se nerozhodl přestoupit, tvrdí Maldonado

Ještě jsem se nerozhodl přestoupit, tvrdí Maldonado

Pastor Maldonado v Abú Zabí odmítl, že by byl jeho odchod z Williamsu už jistý. Rozhodnout se chce do konce sezóny.

31.  10.  2013
Williams s Brawnem nejedná, Lauda odmítá konec

Williams s Brawnem nejedná, Lauda odmítá konec

Navzdory potvrzení od několika důvěryhodných zdrojů Mercedes popřel, že by už bylo rozhodnuto o odchodu Rosse Brawna. Pokud odejde, tak zřejmě ne do Williamsu.

30.  10.  2013
Williams
Maldonado je na odchodu z Williamsu

Maldonado je na odchodu z Williamsu

Po Grand Prix Indie je už téměř jisté, že Pastor Maldonado nebude příští rok závodit pro Williams. Zbývá doladit jen detaily.

28.  10.  2013
Střed pole: Force India se před domácími fanoušky vytáhla

Střed pole: Force India se před domácími fanoušky vytáhla

Stáj Vidžaje Mallyi se jako jediná ze středu pole mohla pyšnit tím, že dnes měla v nejlepší desítce oba dva své piloty. Kromě Di Resty a Sutila bodoval ještě Ricciardo, Hülkenberga vyřadily technické problémy.

27.  10.  2013
Williams
Williams raději obětuje čas v boxech, aby se vyhnul dalším problémům

Williams raději obětuje čas v boxech, aby se vyhnul dalším problémům

Kontroly upevnění matic kol by mohly protáhnout každou výměnu kol i o celou sekundu. Williams v průběhu čtrnácti dnů musel dvakrát zaplatit pokutu 60 000 Euro.

27.  10.  2013
Střed pole: Hülkenbergova nadvláda pokračuje i v Indii

Střed pole: Hülkenbergova nadvláda pokračuje i v Indii

Nejrychlejším a také jediným jezdcem ze středu pole, který v sobotu zasáhl do bojů o pole position, byl opět Nico Hülkneberg hájící barvy Sauberu. Piloti Force Indie doufají, že domácí fanoušky rozveselí zítra.

26.  10.  2013
FIAWilliams
Williams zaplatí FIA další pokutu ve výši 1,5 miliónu korun

Williams zaplatí FIA další pokutu ve výši 1,5 miliónu korun

Uvolněná matice kola Maldonadova vozu vyjde Williams stejně draho jako uvolněné kolo před čtrnácti dny v Suzuce.

25.  10.  2013
Williams
Maldonado: Vztah s Williamsem je dobrý, příští rok budu ve formuli 1

Maldonado: Vztah s Williamsem je dobrý, příští rok budu ve formuli 1

Pastor Maldonado popřel, že by jeho vztah s týmem Williams procházel těžkým obdobím. Chápe, že výkonnost má své výkyvy.

21.  10.  2013
Williams
Maldonado se snaží utéct od Williamsu, otevřel by dveře Massovi

Maldonado se snaží utéct od Williamsu, otevřel by dveře Massovi

Navzdory tomu, co veřejně říká, netouží Pastor Maldonado po další sezóně u Williamsu. Chce přestoupit, nejlépe k Lotusu. Na jeho místo do Grove by mohl zamířit Felipe Massa.

18.  10.  2013
1...1920212223...33

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.