Ve formuli 1 se rozmohlo zkoumání všech otvorů, hledají se F-průduchy

Ve formuli 1 se rozmohlo zkoumání všech otvorů, hledají se F-průduchy

Inženýrům formule 1 přibyla nová kratochvíle, zkoumají fotky konkurenčních vozů s cílem odhalit F-průduchy na předních a zadních křídlech. Na adresu FIA padla v tomto směru první žádost o vysvětlení.

F-průduch je vynález McLarenu z roku 2010, který jezdci umožňoval pohyby těla pouštět vzduch do otvoru v zadním křídle. Systém snižoval jeho odpor vzduchu a navyšoval maximální rychlost vozu. Vzduch byl nasáván otvorem v přední části vozu a na zadní křídlo putoval krytem motoru, který byl s ním spojený.

FIA v roce 2011 vložila do pravidel článek, který jezdci zakazuje svými pohyby ovlivňovat aerodynamiku vozu (kromě DRS), a tak týmy od té doby experimentují s pasivní verzí F-průduchu, kterou měl zpočátku Mercedes. Ve srovnání s aktivní verzí byla ale horší.

Již loni Auto Motor und Sport upozornil, že Mercedes vyvíjí obdobu F-průduchu na předním křídle. Efekty tohoto systému jsou podobné: navýšení maximální rychlosti (asi o 6 km/h), k tomu se pak přidává uklidnění toku vzduchu pod vozem, více zde.

Letos stejný list poukazuje na další rozvoj F-průduchů. Nejenže se tento systém zřejmě rozšiřuje na předních křídlech, ale pravděpodobně se také vrací na křídla zadní. A to v pasivní formě, podobné té, kterou měl na začátku roku 2010 Mercedes (vzduch je pouštěn průduchem ven, až když dosáhne určitého tlaku, tj. od určité rychlosti vozu).

Auto Motor und Sport ukázal několik obrázků, které vyvolávají dojem, že některá zadní křídla mají ve spodním plátu podlouhlé štěrbiny, například u Red Bullu zde nebo u McLarenu, ale podobnou má mít i Mercedes. Tyto otvory by mohly být považovány za výdechy F-průduchu. Ale jak se vzduch do zadního křídla dostává?

Zakomponovat sání vzduchu do přední části vozu není obtížné, ostatně Red Bull to udělal dost okatě ve schodu na nose (i když není jisté, jestli zrovna tento otvor patří k F-průduchu). Pak je ale třeba vzduch dostat do zadního křídla. Kryt motoru sice může být prodloužený, ale od loňského roku už nesmí být spojený přímo s pláty křídla. Auto Motor und Sport tímto obrázkem dokladuje, jak je křídlo spojeno s krytem motoru ve spodní části, takže tudy se do křídla může dostávat vzduch, který je pak veden vnitřkem konstrukce křídla do horní části.

Inženýři týmů teď v každém případě velmi podezíravě zkoumají všechny otvory na konkurenčních vozech a hledají jejich využití. Jeden z týmů se už obrátil na Mezinárodní automobilovou fedaraci s žádostí o upřesnění, co je v této oblasti legální a co nikoliv.

Doporučujeme

Články odjinud