Střed pole: Penalizovaný Gutiérrez přijde na startovním roštu o deset míst

Hned třem jezdcům ze středu pole se podařilo v sobotní kvalifikaci proniknout do závěrečných bojů o pole position. Byli jimi Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas a Esteban Guttiérrez. Ten však posléze obdržel penalizaci.
Střed pole: Penalizovaný Gutiérrez přijde na startovním roštu o deset míst

Sauber

Švýcarská stáj dokázala jako jediná dostat do závěrečných bojů o pole position oba dva své jezdce, z nejlepší desítky však nakonec odstartuje pouze jeden z nich, a sice Nico Hülkenberg, jenž dnes skončil čtvrtý. “Po celý víkend jsem se ve voze cítil pohodlně, v Q1 a v Q2 to ale bylo odlišné, jelikož se vítr ve srovnání se třetím volným tréninkem dnes ráno zvednul. Bylo to záludné, protože náš vůz je na vítr celkem citlivý. Udělali jsme ale na něm několik změn a v Q3 jsme to vše poskládali dohromady. Myslím si, že tohle pro nás dnes bylo maximum. Se svým kolem jsem tedy spokojen. Čtvrté místo je pro start do zítřejšího závodu dobré,“ zhodnotil Nico Hülkenberg. Pěkným výkonem se blýskl také jeho týmový kolega Esteban Gutiérrez. “Celkově to byla dobrá kvalifikace. Kvůli té změně větru bylo obtížné rozhodnout, jak zahřát pneumatiky, abyste z nich vytěžili co nejvíce. Prodiskutovali jsme několik strategií, nakonec jsme se ale rozhodli zajet jedno letmé kolo a v něm na to zatlačit. Byla to pěkná výzva a to kolo nebylo optimální, ale dostat se do Q3 je dobré, zejména tady v Austinu. Se vší tou podporou, které se nám od fanoušků dostává, je skvělé mít dva mexické jezdce, kteří se kvalifikovali do nejlepší desítky,“ řekl Mexičan. Ke Gutiérrezově smůle však sportovní komisaři rozhodli, že si během úvodní části kvalifikace počínal v rozporu s pravidly, když na dráze zablokoval jezdce Williamsu Pastora Maldonada, a rozhodli se mu udělit penalizaci v podobě ztráty deseti míst na startovním roštu. Mexičan tak do Velké ceny USA vyjede až jako dvacátý.

Williams

Nálada v garáži jezdců Williamsu byla po skončení kvalifikace velmi rozporuplná. Zatímco část týmu kolem Valtteriho Bottase mohla oslavovat skvělý výsledek v podobě devátého místa na roštu, Pastor Maldonado měl se svými mechaniky v důsledku nelichotivé osmnácté příčky hned několik důvodů k zamyšlení. “Dnešek jsem si opravdu užil a s výkonem jsem spokojený,“ podotkl Bottas a pokračoval: “Abych byl upřímný, v Q3 jsem očekával o něco víc, protože v Q1 a v Q2 jsme byli konkurenceschopní. Jsem velmi šťastný kvůli týmu; odvedli skvělou práci a z tréninku do kvalifikace vůz hodně vylepšili. Pro zítřek jsme v dobré pozici a musíme se pokusit z toho v závodě získat nějaké body.“ Jeho venezuelského týmového kolegu přibrzdili jak soupeři, tak i špatně fungující italské obutí. “Celý víkend tu máme problémy a dnešek ukázal, že se vůz nechová správně, co se týče tlaků nebo teplot pneumatik, takže se na to musíme blíže podívat. (Během kvalifikace) jsme byli zdrženi provozem na trati, což znamenalo, že jsme nebyli schopni dostat se do Q2. Z pozice, v jaké jsme, se v zítřejším závodě pokusíme udělat maximum.“

Force India

Úspěšnější z dvojice jezdců stáje Vidžaje Mallyi byl v sobotu odpoledne Paul di Resta, jenž si vysloužil právo na start z dvanácté příčky na roštu. Díky Gutiérrezově penalizaci však nakonec obsadí jedenácté místo. “S dnešním výsledkem jsem rozumně spokojen, protože tahle trať mému jezdeckému stylu nijak zvlášť nesedí. Dnes jsme v kvalifikaci porazili nějaké rychlejší vozy a nakonec jsem byl jen desetinu od toho, abych se dostal do Q3. Zítra máme volnou ruku při výběru pneumatik a nedávno jsme ukázali, že náš výkon během závodního dne je naší předností. Pokud se nám podaří dobrý start a vyladit strategii, pak budou body v dosahu.“ Adrianu Sutilovi se dnes lepila smůla na paty. Nejdřív jej na trati zbrzdili soupeři, aby ho následně zastavila nespolehlivá technika. “Je to znepokojující výsledek. Vůz byl během všech jízd rychlý, ale věci dnes nešly podle plánu. V mém rychlém kole v Q1 jsem musel předjet spoustu jezdců, včetně marussie, která najížděla do poslední zatáčky, což mě stálo šanci na postup do Q2. Pak jsem započal další kolo, jenže mi selhal brzdový kotouč na pravém předním kole, což ukončilo moji kvalifikaci,“ vysvětlil Sutil, jenž do Velké ceny USA odstartuje jako šestnáctý.

Toro Rosso

Ve středu startovního pole bylo během sobotní kvalifikace pořádně těsno, své by o tom mohl vyprávět například Daniel Ricciardo, jehož od postupu do závěrečné desetiminutovky dělila rovná desetina vteřiny. “Celkově jsem poměrně spokojený s jedenáctým místem, které je očividně velmi blízko postupu do Q3. V Q1 jsem byl každopádně frustrovaný vyvážením vozu a pomyslel jsem si, že jsem měl docela štěstí, když jsem se dostal do Q2. Věřím, že vítr způsobil komplikace každému. Nemyslím si, že jsem byl jediným, kdo měl problémy. Se svým kolem v Q2 jsem byl celkem spokojený, i když vůz sebou hodně házel. Nyní se už těším na závod: jsem jen těsně mimo nejlepší desítku, jsem na čisté straně trati a mám volnou ruku ve volbě pneumatik,“ shrnul pozitiva Daniel Ricciardo. Australan se nakonec do první desítky na roštu přeci jen podívá, a to zásluhou penalizovaného Estebana Gutiérreze. Jedním z největších zklamání sobotního souboje s časem na horké texaské půdě byl bezpochyby Jean-Eric Vergne. Ten v kvalifikaci obsadil až celkové šestnácté místo, do závodu však odstartuje jako čtrnáctý, neboť kromě Gutiérreze se za něj posune také Button. “Svůj odpolední výkon, nebo spíše jeho nedostatek, nedokážu odůvodnit. Už od začátku víkendu máme s vozem problémy, ale přes noc jsme udělali krok vpřed a ve třetím volném tréninku to vylepšili. Pak jsem měl v Q1 během své první jízdy problémy na tvrdých pneumatikách, jakmile jsem ale nasadil střední, najednou jsem získal dvě vteřiny. Vůz byl řiditelný, podařilo se mi zajet dobrý čas a byl jsem daleko šťastnější. Ale v Q2, kdy jsem se rozhodnul jen pro jedno měřené kolo na nových tvrdých pneumatikách, se vůz opět řídil velmi těžko. Možná je to spojené se zahříváním pneumatik. Je velmi obtížné do nich dostat teplotu, takže se na to budeme muset podívat. Celkově jsem se ale při řízení vozu necítil pohodlně,“ vylíčil.   

Diskuze (13) Další článek: Alonso věří, že slunečné počasí bude vozu sedět, Massovi se nedaří
20:16 | Renault už prý vyřešil problém s mechanismem DRS.
12:35 | Také helmy Arai už prošly crash testy a mohou se používat.
8:15 | Sestřih druhého dne testů odkaz
19. února | Nikolov sedačka jako taková. Magnussen měl dnes problém s opěrkou hlavy. Byla příliš vysunutá dopředu. Tým věří, že to do čtvrtku vyřeší.