Sepang

Datum 30. 3. 2014
Délka 5 543 m
Počet kol 56
Stránky okruhu www.malaysiangp.com.my
Rekord tratě 1:34,223 - Juan Pablo Montoya
Vítězové Velké ceny

V polovině devadesátých let procházela Malajsie velkými změnami. Premiér Dr. Mahathir Mohamad chtěl, aby kolem roku 2020 byla země plně industrializována. Za nejlepší cestu k dosažení tohoto cíle byl považován automobilový průmysl.

Malajská ropná společnost Petronas začala investovat do Formule 1 spojením se Sauberem a Proton koupil Lotus Engineering. Mahathir také rozhodl o stavbě okruhu pro pořádání Velkých cen, který měl být tím nejmodernějším na světě, což v době svého dokončení Sepang International Circuit opravdu byl.

Navrhl jej Herman Tilke a Sepang je jednou z technicky nejnáročnějších tratí v kalendáři. Kombinuje dlouhé rovinky a zatáčkovité sekce, což činí obtížné nastavení auta. Trať je velmi široká, takže je tu několik dobrých příležitostí k předjíždění. Po fyzické stránce je to pro jezdce nejnáročnější závod sezóny, v Malajsii bývá tradičně velmi teplo a vysoká vlhkost vzduchu.

Okruh se nachází 3,5 km od letiště v Kuala Lumpur.

Související články

Malajsijský premiér má zájem o návrat formule 1

Malajsijský premiér má zájem o návrat formule 1

Premiér Dr. Mahathir Mohamad chce co nejdříve vrátit velkou cenu formule 1 zpět do Malajsie. Okruh v Sepangu hostil závod F1 naposledy v roce 2017, kvůli vysokým finančním poplatkům za pořádání a malé návštěvnosti však závod v Malajsii následně z kalendáře zmizel.

20.  4.  2019
Fotografie
V Malajsii se jede naposledy, podívejte se na fotografie z předešlých ročníků

V Malajsii se jede naposledy, podívejte se na fotografie z předešlých ročníků

Podívejte se na fotografie z Velké ceny Malajsie od roku 1999 po dnešek.

27.  9.  2017
Šéf okruhu Sepang nevylučuje návrat Malajsie do F1

Šéf okruhu Sepang nevylučuje návrat Malajsie do F1

Promotér Velké ceny Malajsie se nechal slyšet, že by v budoucnu uvažoval o možnosti návratu formule 1 za předpokladu, že dojde ke zlepšení závodění.

17.  6.  2017
Víkend na hlavní tribuně za 2600 Kč? Jedině v Sepangu

Víkend na hlavní tribuně za 2600 Kč? Jedině v Sepangu

Malajský okruh má v plánu rozloučit se s královnou motorsportu ve velkém stylu. Ceny vstupenek snížil o 80 %.

16.  6.  2017
Bernie EcclestonePeníze a byznys
Konec Malajsie nevadí, říká Ecclestone

Konec Malajsie nevadí, říká Ecclestone

Bernie Ecclestone samozřejmě nemohl v Soči chybět. Při této příležitosti prozradil i několik zajímavostí.

1.  5.  2017
Formule 1 v Malajsii končí. Letos se v Sepangu pojede naposledy

Formule 1 v Malajsii končí. Letos se v Sepangu pojede naposledy

Po 19 letech se formule 1 letos rozloučí se Sepangem. Malajsie nejspíše v kalendáři formule 1 končí.

7.  4.  2017
Bernie Ecclestone
Konec Grand Prix Singapuru? Fanoušci jsou proti!

Konec Grand Prix Singapuru? Fanoušci jsou proti!

V listopadu se objevily informace, že v Singapuru už nemají zájem pořádat Grand Prix formule 1. Co na to místní fanoušci?

5.  1.  2017
Konec F1 zřejmě v Singapuru i Malajsii. Které destinace přibudou?

Konec F1 zřejmě v Singapuru i Malajsii. Které destinace přibudou?

Otazníky pro příští rok visí nad GP Německa, Brazílie a částečně ještě asi také nad Kanadou. Ecclestonovi se ovšem v dlouhodobějším horizontu rozpadne i kalendář v Asii.

21.  11.  2016
Konec GP Malajsie? V Sepangu ztrácejí zájem

Konec GP Malajsie? V Sepangu ztrácejí zájem

Možná nás čekají už jen dvě Velké ceny Malajsie. Místní si totiž stěžují na pokles zájmu.

24.  10.  2016
Okruh v Sepangu se dočkal velkých změn

Okruh v Sepangu se dočkal velkých změn

Jezdce prý čeká téměř nový okruh. Kromě povrchu byly upraveny také některé zatáčky.

27.  9.  2016
Sepang prochází rekonstrukcí, poslední zatáčka zpomalí

Sepang prochází rekonstrukcí, poslední zatáčka zpomalí

Hlavním cílem úprav je zlepšení odtoku vody při místních lijácích.

23.  4.  2016
V prosinci se příští rok končit nebude, řekl Ecclestone

V prosinci se příští rok končit nebude, řekl Ecclestone

V Monze se objevily informace, že by sezóna 2016 mohla končit až v prosinci. Ecclestone to nyní popírá.

9.  9.  2015
Kalendář pro sezónu 2016 se může změnit. Malajsie v prosinci?

Kalendář pro sezónu 2016 se může změnit. Malajsie v prosinci?

Spekuluje se o tom už pár dní, nyní to sice ještě není oficiální, ale podle Autosportu by mohl být už tak značně zajímavý a pozměněný kalendář pro rok 2016 ještě více změněn.

4.  9.  2015
Malajsie prodloužila smlouvu o tři roky

Malajsie prodloužila smlouvu o tři roky

V Malajsii se budou konat závody formule 1 nejméně do roku 2018. Pořadatelé a Bernie Ecclestone se dohodli na prodloužení smlouvy.

29.  3.  2015
Sepangu letos končí smlouva, o nové se stále jedná

Sepangu letos končí smlouva, o nové se stále jedná

Velká cena Malajsie se jezdí v Sepangu od roku 1999. V letošním roce ale okruhu vyprší smlouva a ta nová zatím nebyla podepsána, což není úplně obvyklé.

24.  3.  2015
Sepang stále jedná o prodloužení smlouvy

Sepang stále jedná o prodloužení smlouvy

Letošní Velká cena Malajsie by mohla být teoreticky poslední. Smlouva na ty další totiž zatím není podepsána.

12.  2.  2015
Tiché motory mohou mít pro nás výhody, říká pořadatel GP Malajsie

Tiché motory mohou mít pro nás výhody, říká pořadatel GP Malajsie

Někteří pořadatelé závodů nejsou zrovna nadšení novými pohonnými jednotkami a pravidly vůbec. Podle nich je to příčinou poklesu návštěvnosti, které některé okruhy čelí. Najdou se ale také pozitivní ohlasy.

16.  1.  2015
Na rozdíl od Austrálie začne závod v Malajsii možná dříve

Na rozdíl od Austrálie začne závod v Malajsii možná dříve

Komise, která vyšetřovala nehodu Julese Bianchiho, vydala několik doporučení. Jedním z nich je, aby závody začínaly nejpozději 4 hodiny před západem slunce.

15.  1.  2015
Výsledky
Nejrychlejší kolo v Malajsii zajel Hamilton, nejrychlejší zastávku měl Alonso

Nejrychlejší kolo v Malajsii zajel Hamilton, nejrychlejší zastávku měl Alonso

Ve Velké ceně Malajsie v Sepangu zaznamenal nejrychlejší kolo vítěz závodu Hamilton. Nejrychlejší zastávku měl ve spolupráci s mechaniky Ferrari Alonso.

30.  3.  2014
Caterham doma porazil Marussii a posunul se na desátou příčku

Caterham doma porazil Marussii a posunul se na desátou příčku

Zatímco sobotní souboj s časem vyzněl lépe pro ruskou stáj, v cíli Velké ceny Malajsie byl naopak spokojenější tým Tonyho Fernandese. Oba jeho jezdci dokončili závod a Caterham si vylepšil svoji průběžnou pozici.

30.  3.  2014
Střed pole: Hülkenberg potvrdil slibnou formu Force Indie

Střed pole: Hülkenberg potvrdil slibnou formu Force Indie

Kromě německého pilota se v rámci středu pole blýskl taktéž mladíček Kvjat, který si dojel pro body v druhém závodě po sobě. Jistý pokrok zaznamenal Lotus, naopak pro Sauber skončil dnešní závod sportovní katastrofou.

30.  3.  2014
McLaren
Magnussen vzal dnešní neúspěch na sebe

Magnussen vzal dnešní neúspěch na sebe

Dánský jezdec cítí, že nebýt jeho pochybení v první zatáčce, mohlo být po skončení Velké ceny Malajsie v garážích McLarenu o poznání více radosti.

30.  3.  2014
Williams
Massa se nestydí za ignorování příkazu týmu. Udělal prý správnou věc

Massa se nestydí za ignorování příkazu týmu. Udělal prý správnou věc

Brazilec ke konci závodu slyšel neoblíbený pokyn, který dobře zná už z dob, kdy závodil pro Ferrari. Neměl stát v cestě rychlejšímu kolegovi.

30.  3.  2014
Výsledky
V Malajsii suverénně zvítězil Lewis Hamilton

V Malajsii suverénně zvítězil Lewis Hamilton

Závodu na Sepangu kraloval Mercedes, který si díky Rosbergovi připsal double. Red Bull díky Vettelovi poprvé v sezoně stanul na pódiu.

30.  3.  2014
Bottasův zápis do historie: Fin je prvním jezdcem, který obdržel trestné body

Bottasův zápis do historie: Fin je prvním jezdcem, který obdržel trestné body

Formule 1 má nového ‚hříšníka‘. Stal se jím pilot Williamsu Valtteri Bottas, jenž si kromě rozpačitého výsledku odnesl z dnešní kvalifikace také penalizaci v podobě ztráty tří míst na startovním roštu a posléze i dva trestné body.

29.  3.  2014
Renault
Jezdci Lotusu jsou spokojeni s dosaženým pokrokem

Jezdci Lotusu jsou spokojeni s dosaženým pokrokem

Grosjean i Maldonado si pochvalují pokrok týmu v průběhu závodního víkendu. Jejich cílem je dokončit závod a nasbírat cenná data.

29.  3.  2014
Duel mladších týmů dnes vyzněl lépe pro Marussii

Duel mladších týmů dnes vyzněl lépe pro Marussii

Ani nepříznivé malajsijské počasí nezměnilo nic na tom, že o poslední místa na startovním roštu zítřejšího závodu si to mezi sebou rozdali opět jezdci stájí Marussia a Caterham. Z dnešního minisouboje vzešel vítězně prvně jmenovaný tým.

29.  3.  2014
Ferrari
Takovou radost Alonso ze čtvrtého místa ještě neměl

Takovou radost Alonso ze čtvrtého místa ještě neměl

Po kolizi s Daniilem Kvjatem se zdálo, že Alonsovy šance byly ztraceny. Díky bravurní práci mechaniků se ale pilot Ferrari dokázal probít až do druhé řady.

29.  3.  2014
Středu pole tentokrát udával tempo Hülkenberg, Bottas penalizován

Středu pole tentokrát udával tempo Hülkenberg, Bottas penalizován

Sobotní kvalifikaci na Sepangu kralovala v rámci týmů ze středu pole Force Indie, která zásluhou Nika Hülkenberga obsadila sedmé místo na startu zítřejšího klání. Dařilo se také stáji Toro Rosso, zatímco Williams na mokru propadl.

29.  3.  2014
Red Bull Racing
Vettel se na mokru přiblížil Hamiltonovi na 0,055 sekundy

Vettel se na mokru přiblížil Hamiltonovi na 0,055 sekundy

Vettel měl v první části problémy s baterií, nakonec se kvalifikoval do první řady s malou ztrátou na Hamiltona. Ricciardo skončil pátý.

29.  3.  2014
McLaren
Vozy McLarenu přibrzdily přehmaty v taktice

Vozy McLarenu přibrzdily přehmaty v taktice

Oba vozy nicméně pronikly do první desítky. Kevin Magnussen dokázal Jensona Buttona předčit i ve druhém kvalifikačním představení.

29.  3.  2014
DRS úseky jsou v Sepangu na nejdelších rovinkách

DRS úseky jsou v Sepangu na nejdelších rovinkách

FIA potvrdila, kde budou jezdci smět na okruhu v Sepangu používat systém pro snižování odporu vzduchu zadního křídla.

27.  3.  2014
Novější týmy: Bianchi opět porazil caterhamy

Novější týmy: Bianchi opět porazil caterhamy

Marussia i Caterham zažily až na Picův nezaviněný incident v depu celkem poklidný závod. Zeleným vozům se lépe dařilo na přechodných gumách, červeným na suchých. Nejlepší byl třináctý Bianchi.

24.  3.  2013
Vettel na tiskovce: Alespoň budete mít o čem psát!

Vettel na tiskovce: Alespoň budete mít o čem psát!

Přinášíme vám výběr zajímavých otázek a odpovědí, které padly v pozávodní tiskové konferenci, které se účastnili tři dnešní nejúspěšnější piloti.

24.  3.  2013
Red Bull Racing
Vettelovo chování bylo úmyslné, přiznal Red Bull

Vettelovo chování bylo úmyslné, přiznal Red Bull

Vítěz dnešního závodu se Webberovi za své počínání omluvil a prohlásil, že mu vítězství nesebral naschvál. Red Bull to nyní uvádí na pravou míru.

24.  3.  2013
Ferrari
Ferrari bere vinu za Alonsovo odstoupení na sebe

Ferrari bere vinu za Alonsovo odstoupení na sebe

Vedení týmu chtělo svého jezdce ponechat na trati o něco déle, aby tak mohlo s výměnou poškozeného křídla zároveň i přezout na suché pneumatiky. Risk ale nakonec nevyšel. AKTUALIZOVÁNO

24.  3.  2013
Střed pole: Hülkenberg si v Malajsii spravil chuť a vybojoval osmé místo

Střed pole: Hülkenberg si v Malajsii spravil chuť a vybojoval osmé místo

Zatímco se pilot Sauberu radoval ze zisku čtyř cenných bodů, u Force Indie smutnili, neboť ani jeden z jejich vozů neodjel do cíle. Toro Rosso dostalo pokutu za zavinění kolize v boxech mezi Vergem a Picem.

24.  3.  2013
Renault
Lotus kvůli dnešním podmínkám nemohl plně využít svůj potenciál

Lotus kvůli dnešním podmínkám nemohl plně využít svůj potenciál

V úvodu na mokru nabrali oba jezdci půlminutovou ztrátu na nejlepší. Když se v Sepangu vyjasnilo, zlepšilo se i postavení Lotusu. Romain Grosjean dojel šestý a Kimi Räikkönen sedmý.

24.  3.  2013
McLaren
Button: Asi se mnou nebudete souhlasit, ale mohli jsme být na pódiu!

Button: Asi se mnou nebudete souhlasit, ale mohli jsme být na pódiu!

Rychlost McLarenu sice stále není optimální, nicméně Malajsie představuje v porovnání s Austrálií neoddiskutovatelný posun kupředu. AKTUALIZOVÁNO

24.  3.  2013
Mercedes
Hamilton: Na pódiu měl stát Nico a já mu tu službu jednou oplatím

Hamilton: Na pódiu měl stát Nico a já mu tu službu jednou oplatím

Lewis Hamilton si v GP Malajsie vyjel třetí místo, ovšem za cenu poškození týmového kolegy Nica Rosberga, kterému tým zakázal britského pilota v závěru závodu předjet, ačkoliv byl Němec značně rychlejší. AKTUALIZOVÁNO

24.  3.  2013
123

14. července | Masi bude pokračovat jako ředitel závodu až do konce sezóny.
14. července | Během závodu se 26krát změnilo nejrychlejší kolo závodu. Ve všech případech ho zajeli jezdci Mercedesu. #F1Fakt
14. července | Tým Šenkýř Motorsport vybojoval na Red Bull Ringu skvělé druhé místo! odkaz