Sauber



Pilot #1 Kimi Räikkönen
Pilot #2 Antonio Giovinazzi
Motor Ferrari
Vítězství 0
Pole positions 0
První GP JAR 1993
První vítězství -
Individuální titul -
Konstruktérský titul -
Stránky týmu www.sauberf1team.com

Historie týmu BMW F1 začala s Peterem Sauberem, který v roce 1993 založil tým ve Formuli 1. Malý soukromý tým, který až do roku 2005 dokázal čelit přílivu velkých automobilek.

Všechno se ale změnilo v roce 2005, kdy Sauber, kuřák doutníků souhlasil s prodejem týmu automobilce BMW.

V sezoně 2005 hájily barvy týmu Sauber Jacques Villeneuve a Felipe Massa a Sauber doufal v zopakování výkonosti z roku 2004. To se ale nestalo.

S angažováním Villeneuva přišly i starosti. Po ročním výpadku se totiž Villeneuve objevil na poslední tři závody sezóny 2004 v Renaultu a nepředvedl žádné oslnivé výkony.

Villeneuvovo čtvrté místo při Velké ceně San Marina však alespoň dočasně kritiky umlčelo. Po nadějném začátku sezony však přišlo mnoho zklamání a průměrných výsledků. Sauber se nakonec v sezoně 2005 umístil na osmém místě v poháru konstruktérů, když jej předstihly týmy Toyota a Red Bull.

1. ledna 2006 pak tým oficiálně převzalo BMW. Massa odešel do Ferrari a byl agažován Nick Heidfeld. O Villeneuvovi se dlouho spekulovalo, ale nakonec se tým rozhodl jeho dvouletou smlouvu dodržet.

Tým měl všechny ingredience k tomu, aby uspěl. Heidfeld jakoby v kokpitu BMW ožil a za týmem stála pevná finanční podpora velké automobilky, příliv nových pracovaních sil a lepší technologie.

Týmu BMW-Sauber se začátek sezony uplně nevydařil. Villeneuve se trápil s poruchou motoru a Heidfeld skončil na nelichotivém dvanáctém místě. Nicméně už v následujícím závodu to bylo lepší. Villeneuve skončil sedmý a získal první dva body pro německý tým.

Heidfeld zabodoval hned následující závod v Austrálii, kde skončil čtvrtý, jeho kanadský týmový kolega pak šestý. Osm bodů pro tým z jediného závodu.

V dalších devíti závodech však konkurence nechala BMW-Sauber za sebou a tým dokázal získat pouze 10 bodů. V Německu pak spolu oba jezdci kolidovali během prvního kola. Villeneuve dokázal pokračovat, ale jeho jízda pro body skončila. Kanadského jezdce pak nahradil Polák Robert Kubica.

Mokrý závod v Maďarsku znamel opět úspěch. Heidfeld získal pódium a Kubica dokončil svůj první závod v F1 na osmém místě. O body ale přišel, když byl jeho vůz převážen a pár kilo k limitu chybělo.

V Itálii pak předvedl Kubica velmi dobrý výkon, když si teprve ve svém třetím závodě dojel pro bronz. Ve své první sezoně získal tým BMW-Sauber páté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2007 znamenal pro stáj z Hinwilu další velký krok vpřed. Piloti BMW Sauberu jezdili vlastní ligu, protože na top duo Ferrari - McLaren nestačili, na druhé straně nebyli ohrožováni nikým ze zbytku startovního pole. BMW Sauber byl třetím nejsilnějším týmem sezóny 2007, po diskvalifikaci McLarenu obsadil druhé místo v poháru konstruktérů.

V sezóně 2008 se situace opakovala, BMW Sauber byl třetím nejlepším týmem a své soupeře měl od sebe relativně daleko. V závěru roku se sice výrazně zlepšil Renault, ale bodově na BMW Sauber již nestačil. Tým z Hinwilu opět splnil své cíle a v GP Kanady získal své historicky první vítězství v závodě.

Sezóna 2009 se ukázala být v historii hinwilské stáje zlomovou. Výkony se poprvé od příchodu mnichovské automobilky zhoršily, což v kombinaci se světovou finanční krizí přimělo BMW k odchodu z formule 1. Týmu hrozil zánik, ale nakonec ho koupil zpět Peter Sauber.

Začátek roku 2010 byl po odchodu automobilky pochopitelně těžký a výsledky špatné. Nový technický ředitel James Key, jenž k Sauberu přestoupil z Force Indie, ale dokázal tým znovu pozvednout na bodované pozice. Kamuj Kobajaši měl díky svým výkonům sedačku jistou, ale Pedro de la Rosa byl v průběhu sezóny nahrazen Nickem Heidfeldem. V následující sezóně závodil vedle Kobajašiho nováček Sergio Pérez, a to už bez BMW v názvu stáje. Kombinace dvou mladých jezdců se osvědčila a tým si v šampionátu polepšil o jedno místo. Peter Sauber proto brzy s oběma jezdci prodloužil smlouvy.

A ti se mu v roce 2012 odvděčili mimo jiné čtyřmi pódii a šestým místem v poháru konstruktérů. Sauber prožil svůj nejlepší rok po rozchodu s BMW. Peter Sauber toho využil k předání vedení Monishe Kaltenbornové, která dokázala tým udržet na vzestupné křivce navzdory dřívějšímu odchodu technického ředitele Jamese Keyho.

V sezóně 2013 byl pro Sauber klíčový nedostatek financí. Tým nemohl vyvíjet auto a výkonnostně se propadl. Teprve až v závěru sezóny se podařil menší posun vpřed díky příchodu nových sponzorů, přesto si hinwilská stáj prožila jedno z nejtěžších období bez výrazných výsledků.

Související články

Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Do třetí části kvalifikace postoupili Adrian Sutil a Vitalij Petrov, účast ve finále kvalifikace těsně unikla NIcku Heidfeldovi. Nedařilo se Sauberu, Williamsu ani Toro Rosso.

23.  7.  2011 | 6
Sergio Pérez bude testovat pro Ferrari

Sergio Pérez bude testovat pro Ferrari

Mexický pilot Sauberu Sergio Pérez si vyzkouší monopost Ferrari F2009. Testovat s ním bude v Itálii na konci letošního léta.

13.  7.  2011 | 65
O difuzorech už je jasno, týmy Ferrari a Sauber se připojily k ostatním

O difuzorech už je jasno, týmy Ferrari a Sauber se připojily k ostatním

Po velkých zmatcích, které provázely Velkou cenu Velké Británie, by mělo být ohledně foukaných difuzorů konečně jasno. Od příštího závodu se vše vrátí k pravidlům, která platila ještě před čtrnácti dny.

10.  7.  2011 | 96
Střed pole: Di Resta na domácí půdě září

Střed pole: Di Resta na domácí půdě září

Proměnlivé podmínky na Silverstonu umožnily i jezdcům se slabšími vozy prokousat se výsledkovou listinou nezvykle vysoko. Největší dojem ze středu pole udělali di Resta, Maldonado a Kobajaši.

9.  7.  2011 | 29
Sauber
Sauber před Silverstone vylepšil difuzor a zadní křídlo

Sauber před Silverstone vylepšil difuzor a zadní křídlo

Sauber měl v poslední době problémy v kvalifikacích. Pomoci by měl upravený difuzor a nové zadní křídlo. Předností vozů C30 by opět měla být péče o pneumatiky, na kterou je v Silverstone kladen velký důraz.

2.  7.  2011 | 6
Střed pole: Bodovali Alguersuari, Sutil a Heidfeld

Střed pole: Bodovali Alguersuari, Sutil a Heidfeld

Jaime Alguersuari se na domácí španělské půdě ukázal v dobrém světle. Ve vyrovnaném středu pole bodovaly vozy Toro Rosso, Force India a Renault, nedostalo se na Sauber a Williams.

26.  6.  2011 | 16
Pneumatiky
Střed pole: Heidfeld a Sutil raději šetřili pneumatiky

Střed pole: Heidfeld a Sutil raději šetřili pneumatiky

Kvalifikace ve Valencii příliš překvapivé výsledky nepřinesla. Z pilotů ze středu pole do první desítky postoupil jeden pilot Renaultu a jeden hájící barvy Force Indie.

25.  6.  2011 | 9
Sauber
Nasadit Gutiérreze by bylo neuvážené, tvrdí Sauber

Nasadit Gutiérreze by bylo neuvážené, tvrdí Sauber

Švýcarský tým minulý víkend potřeboval rychle najít náhradu za Sergia Péreze, kterému bylo nevolno. Místo svého testovacího pilota ovšem nasadil Pedra de la Rosu.

18.  6.  2011 | 20
Střed pole: Nejvýše Petrov, nejviditelnější Kobajaši

Střed pole: Nejvýše Petrov, nejviditelnější Kobajaši

Vskutku nevyzpytatelný závod v Kanadě dal mnoha jezdcům příležitost získat lepší výsledek, než jaký je objektivní potenciál vozu. Hned pět pilotů ze středu pole dojelo na bodech.

13.  6.  2011 | 5
Střed pole: Oba renaulty v první desítce

Střed pole: Oba renaulty v první desítce

Mimo tradiční nejsilnější čtveřice týmů se do třetí části kvalifikace prokousala pouze francouzská stáj. Odstupy ve středu pole pak nejsou vůbec výrazné.

12.  6.  2011 | 5
Střed pole: Bodově se dostalo na všechny týmy

Střed pole: Bodově se dostalo na všechny týmy

V dramatické Velké ceně Monaka hrála významnou roli strategie, která pomohla na bodovaná umístění Kobajašimu, Sutilovi, Barrichellovi a Buemimu. Maldonada ze šestého místa vyřadil Hamilton.

29.  5.  2011 | 11
Sauber
Pérez je po nehodě při vědomí, nemá vážnější zranění, ale nepojede

Pérez je po nehodě při vědomí, nemá vážnější zranění, ale nepojede

Sergio Pérez naštěstí nemá po své dnešní havárii žádná vážnější zranění. Přesto v nemocnici zůstává na pozorování a závodu se nezúčastní. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

28.  5.  2011 | 60
Střed pole: Nejlepšího výsledku dosáhl Pastor Maldonado

Střed pole: Nejlepšího výsledku dosáhl Pastor Maldonado

Williams splnil svůj slib, že Monako bude jeho vozům sedět, Pérez měl vážnou nehodu, Renault se poprvé nevešel do elitní desítky, Force India a Toro Rosso předvedly aktuální standard.

28.  5.  2011 | 7
Střed pole: Pěkný finiš Heidfelda

Střed pole: Pěkný finiš Heidfelda

Střed pole opět nabídl vyorvnané souboje. Heidfeld vyjel pro Renault ve finiši osmé místo. Oba vozy na bodech má Sauber, naopak Force India, Toro Rosso a Williams vyšly zcela naprázdno.

22.  5.  2011 | 13
Střed pole: Tempo udával Vitalij Petrov

Střed pole: Tempo udával Vitalij Petrov

Do první desítky se kromě něho propracoval také Pastor Maldonado z Williamsu. Největším zklamáním byli jejich týmoví kolegové, Nick Heidfeld a Rubens Barrichello, kteří neprošli první částí.

21.  5.  2011 | 14
Sauber
Sauber přijede do Barcelony s výrazně upraveným vozem

Sauber přijede do Barcelony s výrazně upraveným vozem

Švýcarská stáj Sauber se chystá nasadit v GP Španělska velký balík úprav, jenž by měl přinést zlepšení především v kvalifikacích.

13.  5.  2011 | 7
Střed pole: Do desítky se dostali Heidfeld, Petrov, Buemi a Kobajaši

Střed pole: Do desítky se dostali Heidfeld, Petrov, Buemi a Kobajaši

Renault už tradičně balancuje mezi nejlepšími týmy a druhou polovinou první desítky, kde se umístil v Turecku. Bodovali také Buemi a Kobajaši, který startoval z posledního místa, s prázdnou odjíždějí Force India a Williams.

8.  5.  2011 | 3
Střed pole: Do první desítky se dostal pouze Renault

Střed pole: Do první desítky se dostal pouze Renault

Z první desítky vyrazí do závodu oba renaulty, těsně za ní skončily williamsy, mezi které se prosadili jezdci Force Indie. Až za nimi se ve vyrovnaném středu závodního pole srovnali piloti Toro Rosso.

7.  5.  2011 | 24
Sauber
Sauber hledá sponzory, bez nich nemůže pokračovat v růstu

Sauber hledá sponzory, bez nich nemůže pokračovat v růstu

Finanční situace švýcarského týmu je stabilizovaná. Aby ale mohl čelit větším týmům v přední části pole, bude muset získat větší množství prostředků.

23.  4.  2011 | 15
PneumatikySauber
Pirelli bychom měli tleskat, říká Sauber

Pirelli bychom měli tleskat, říká Sauber

Peter Sauber odmítá jakoukoliv kritiku pneumatik Pirelli. Kdo odvedl svoji práci dobře, je na ně připraven. Závody jsou v každém případě zajímavější.

21.  4.  2011 | 47
Střed pole: U Renaultu panuje zklamání

Střed pole: U Renaultu panuje zklamání

Černozlaté vozy byly opět nejlepšími z nabitého středu pole, oproti prvním dvěma závodním víkendům ovšem zažily ústup ze slávy, Petrov dojel devátý, Heidfeld nebodoval vůbec.

17.  4.  2011 | 24
Střed pole: Kartami míchala červená vlajka

Střed pole: Kartami míchala červená vlajka

Renault přibrzdila Petrovova porucha, proto zůstal ve středu pole. Přerušení kvalifikace naopak nahrálo Toro Rosso. Dařilo se i Force Indii. Do třetí části se naopak nedostal Sauber ani Williams.

16.  4.  2011 | 21
Sauber
Sauber po Pérezově nehodě: Je třeba zvážit posílení kokpitu

Sauber po Pérezově nehodě: Je třeba zvážit posílení kokpitu

Tým Sauber sice pořád neví, co narazilo do vozu Sergia Péreze v Sepangu, ale následky byly tak závažné, že se obrátil na FIA s návrhem na posílení bezpečnosti.

15.  4.  2011 | 14
Sauber
Pérez dostane nové šasi, poškození z Malajsie je moc velké

Pérez dostane nové šasi, poškození z Malajsie je moc velké

Sergio Pérez měl v Sepangu štěstí v neštěstí, když součást jiného auta zničila jeho vůz a vyřadila ho ze závodu, ale naštěstí nezranila.

14.  4.  2011 | 7
Střed pole: První letošní body pro Sauber a Mercedes

Střed pole: První letošní body pro Sauber a Mercedes

Kamuj Kobajaši jel znovu skvěle a skončil sedmý, o dvě místa před Michaelem Schumacherem. Do desítky se opět vešel Paul di Resta. Toro Rosso tentokrát skončilo za body, williamsy zase nedojely.

10.  4.  2011 | 39
Pneumatiky
Střed pole: Renault efektivně pošetřil pneumatiky

Střed pole: Renault efektivně pošetřil pneumatiky

Z týmů středu pole dopadl nejlépe Renault, který se s oběma jezdci prosadil do první desítky. Tam se dostal i Kobajaši se sauberem. Toro Rosso a Force India si pochvalují snížení ztráty. Williamsu chyběla rychlost.

9.  4.  2011 | 25
Sauber
Sauber jede do Malajsie s upraveným vozem

Sauber jede do Malajsie s upraveným vozem

Nejen nechvalně proslulé zadní křídlo upravil tým Sauber na svém voze C30 před druhou Grand Prix sezóny. Hinwilští chtějí znovu dojet na bodech a vydržet na nich.

1.  4.  2011 | 32
Sauber
Jak mohl Sauber projít čtvrteční technickou přejímkou?

Jak mohl Sauber projít čtvrteční technickou přejímkou?

Vozy týmu Sauber byly z GP Austrálie diskvalifikovány kvůli nevyhovujícím zadním křídlům. Jak je ale možné, že FIA odhalila problém až v neděli?

1.  4.  2011 | 40
Sauber
Sauber se proti diskvalifikaci z Austrálie neodvolá

Sauber se proti diskvalifikaci z Austrálie neodvolá

Tým Sauber prozkoumal zadní křídla svých vozů a dospěl k závěru, že skutečně porušil regule, proto se proti diskvalifikaci svých pilotů z GP Austrálie neodvolá.

29.  3.  2011 | 45
Sauber
Sauber - nejdřív radost, pak překvapení a zklamání, chce se odvolat

Sauber - nejdřív radost, pak překvapení a zklamání, chce se odvolat

Vypadalo to na snový začátek sezony. Sergio Pérez dojel při svém debutu sedmý a Kamuj Kobajaši osmý. Po závodě ale byli oba diskvalifikováni, protože jejich vozy nesplňovaly technické regule. Tým se chce odvolat.

27.  3.  2011 | 61
Střed pole: Do elitní desítky se prosadili Petrov, Kobajaši a Buemi

Střed pole: Do elitní desítky se prosadili Petrov, Kobajaši a Buemi

Petrov potěšil své šéfy u Renaultu šestým místem, Heidfeld po problémech skončil už v úvodu. Spokojeni jsou u Sauberu a Toro Rosso. Ze zadních pozic bude útočit Force India a Williams.

26.  3.  2011 | 56
Sauber
Kobajaši se snaží soustředit na první závod, ale myslí hlavně na Japonsko

Kobajaši se snaží soustředit na první závod, ale myslí hlavně na Japonsko

Problémy Japonska způsobené zemětřesením a následnou cunami brání Kamuji Kobajašimu si užít první závodní víkend sezóny. Soustředění bude těžké.

18.  3.  2011 | 20
Sauber
Sauber se letos nepředváděl, s prázdnou nádrží jezdil jen dva dny

Sauber se letos nepředváděl, s prázdnou nádrží jezdil jen dva dny

Tým Sauber je přesvědčený, že jeho letošní výsledky z testů odrážejí realitu. Na rozdíl od loňska totiž většinou jezdil s větším množstvím paliva.

15.  3.  2011 | 10
Sauber
Letošní závody budou vzrušující, předpovídá Kobajaši

Letošní závody budou vzrušující, předpovídá Kobajaši

Kratší životnost pneumatik Pirelli bude podle Kamuje Kobajašiho pro formuli 1 přínosem, diváci se můžou těšit na atraktivnější dění na trati. Ostatními novinkami si japonský pilot Sauberu jistý není.

1.  3.  2011 | 32
Sauber
James Key: Nezkušení piloti nejsou pro Sauber nevýhodou

James Key: Nezkušení piloti nejsou pro Sauber nevýhodou

Dravého Japonce Kobajašiho v týmu Sauber doplní Mexičan Sergio Pérez, který na konci ledna oslavil jednadvacáté narozeniny.

26.  2.  2011 | 40
PneumatikySauber
Pro Péreze je ve formuli 1 nejtěžší práce s pneumatikami

Pro Péreze je ve formuli 1 nejtěžší práce s pneumatikami

Sergio Pérez se chystá na svůj debut ve formuli 1 a v rozhovoru vysvětlil, s čím se vyrovnává snadno a co mu činí potíže.

17.  2.  2011 | 6
Sauber
Paradox formule 1: Někteří investoři nechtějí být vidět

Paradox formule 1: Někteří investoři nechtějí být vidět

Některé společnosti rády využívají formuli 1 pro své obchodní aktivity, ale nechtějí to prezentovat na veřejnosti. Téměř utajenou účast v královně motorsportu jim umožňuje tým Sauber.

14.  2.  2011 | 22
Spolupráce Sauberu a Ferrari zesílila, C30 má podobné zavěšení jako F150

Spolupráce Sauberu a Ferrari zesílila, C30 má podobné zavěšení jako F150

Tým Sauber se zbavuje technologií, které mu zůstaly od BMW, a přechází na řešení od partnerské stáje Ferrari. Švýcarský monopost C30 má hodně společného se svým italským bratrancem F150.

31.  1.  2011 | 18
Sauber
Key nás rychle postavil na nohy, chválí technického ředitele Sauber

Key nás rychle postavil na nohy, chválí technického ředitele Sauber

Po odchodu BMW se tým Sauber zmítal v problémech a podával špatné výkony. Situaci dokázal rychle otočit nový technický ředitel James Key, který do Hinwilu přišel z Force Indie.

12.  1.  2011 | 23
Sauber
Více žen ve F1 by pomohlo k lepším kompromisům, říká ředitelka Sauberu

Více žen ve F1 by pomohlo k lepším kompromisům, říká ředitelka Sauberu

Monisha Kaltenbornová je první žena v historii formule 1, jež se postavila do vedení týmu. Věří, že ženy můžou uspět i v tak mužském prostředí, jakým je královna motorsportu.

2.  12.  2010 | 38
1...192021222324