Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Sainzovi se Paul Ricard líbí. Není tady ale žádné riziko, říká

Sainzovi se Paul Ricard líbí. Není tady ale žádné riziko, říká

Carlos Sainz závodil na okruhu Paula Ricarda už před 4 lety v juniorské formuli. Okruh se mu líbí, kritizuje ale velké únikové zóny.

22.  6.  2018
Renault
V rychlém autě by Hülkenberg v kvalifikaci všechny porazil, říká Sainz

V rychlém autě by Hülkenberg v kvalifikaci všechny porazil, říká Sainz

Carlos Sainz chválí svého týmového kolegu. Podle něj je Hülkenberg velmi silný a rychlý zejména v kvalifikacích.

21.  6.  2018
Honda
Red Bull kvůli ultimátu Renaultu oznámil přechod k Hondě dříve, než chtěl

Red Bull kvůli ultimátu Renaultu oznámil přechod k Hondě dříve, než chtěl

Red Bull chtěl oznámit své rozhodnutí ohledně motorů pro rok 2019 až po Grand Prix Francie. Nakonec tak ale učinil o dost dříve.

20.  6.  2018
Renault
Renault chce zpět na vrchol bez velkých jmen, sní o čínském jezdci

Renault chce zpět na vrchol bez velkých jmen, sní o čínském jezdci

V posledních dnech se objevily spekulace, že Renault má zájem o Adriana Neweyho. Podle generálního ředitele Renaultu je ale přístup francouzského týmu jiný.

20.  6.  2018
VideaRenault
Renault zve na domácí grand prix leteckou pozvánkou [video]

Renault zve na domácí grand prix leteckou pozvánkou [video]

Už jen dny nás dělí od Grand Prix Francie, která je domácím závodem nejen pro některé jezdce ale samozřejmě i pro Renault. Francouzský tým připravil skutečně povedenou pozvánku.

19.  6.  2018
Uděláme vše, abyste toho litovali, vzkazuje Renault Red Bullu

Uděláme vše, abyste toho litovali, vzkazuje Renault Red Bullu

V celkovém součtu úspěšná spolupráce mezi Red Bullem a Renaultem končí. Red Bull přechází k Hondě.

19.  6.  2018
Honda
Nálepkovat nemá smysl. Honda bude přistupovat k týmům Red Bullu stejně

Nálepkovat nemá smysl. Honda bude přistupovat k týmům Red Bullu stejně

Red Bull Racing nebude podle Hondy v pozici továrního týmu. K oběma týmům bude přistupovat stejně.

19.  6.  2018
Pohonné jednotkyHonda
Je to oficiální! Red Bull přechází k Hondě

Je to oficiální! Red Bull přechází k Hondě

Red Bull se rozhodl, že od příští sezóny přejde k Hondě.

19.  6.  2018
Pohonné jednotky
Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Šéf programu Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul se domnívá, že Red Bull nemůže naplno využívat potenciálu pohonných jednotek Renault, protože používá jiné palivo než tovární tým francouzské značky a tým McLaren.

17.  6.  2018
Renault přetáhl z Mercedesu důležitého inženýra

Renault přetáhl z Mercedesu důležitého inženýra

Renault od návratu do formule 1 personálně posiluje ve snaze vrátit se na vrchol formule 1. Nyní ulovil důležitého a zkušeného inženýra Mercedesu.

14.  6.  2018
Pohonné jednotky
Renault chce po Red Bullu rozhodnutí ohledně motorů dříve než v Rakousku

Renault chce po Red Bullu rozhodnutí ohledně motorů dříve než v Rakousku

Red Bull chce do Grand Prix Rakouska rozhodnout, zda bude v příštím roce používat motory Renault, nebo přejde k Hondě. Renault už nechce déle čekat.

11.  6.  2018
Renault
Desetibodový kanadský víkend Renaultu

Desetibodový kanadský víkend Renaultu

Renault si z Velké ceny Kanady odváží dohromady deset bodů, když Nico Hülkenberg skončil v závodě sedmý před osmým Carlosem Sainzem Jr.

11.  6.  2018
Honda
Renault varoval Red Bull: s Hondou titul nezískáte!

Renault varoval Red Bull: s Hondou titul nezískáte!

Red Bull se rozhoduje, zda zůstane u Renaultu, nebo přejde k Hondě. Francouzi Red Bull varovali.

9.  6.  2018
TechnikaRenault
Renault chtěl uchytit zrcátko na svatozář, po zákazu Ferrari hledá jiné řešení

Renault chtěl uchytit zrcátko na svatozář, po zákazu Ferrari hledá jiné řešení

Renault musí upravit uchycení zpětného zrcátka na systému svatozáře na svém voze formule 1 poté, co design, na kterém pracoval, byl zakázán technickou směrnicí FIA vydanou na základě uchycení zrcátka týmem Ferrari.

4.  6.  2018
Stoffel Vandoorne je jedním z kandidátů na sedačku u Renaultu

Stoffel Vandoorne je jedním z kandidátů na sedačku u Renaultu

Šéf Renault Sport F1 Cyril Abiteboul se nechal slyšet, že Stoffel Vandoorne je na seznamu potenciálních budoucích pilotů francouzského týmu.

2.  6.  2018
Pohonné jednotky
Red Bull možná v Kanadě nový motor nedostane

Red Bull možná v Kanadě nový motor nedostane

Renault veze do Kanady vylepšený motor. Je ale otázkou, kdo ho v Montrealu dostane.

31.  5.  2018
Renault
Renault obhajuje Sainzovu strategii v Monaku

Renault obhajuje Sainzovu strategii v Monaku

Carlos Sainz dovezl v Monaku do cíle bod. Před startem z 8. místa ale asi čekal lepší výsledek. Jak moc Sainzovi ublížila strategie?

29.  5.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Renault chce letos najít v motoru půl sekundy a nasadit nový MGU-K

Renault chce letos najít v motoru půl sekundy a nasadit nový MGU-K

Renault stále jezdí se starým MGU-K. Nový testoval už vloni, ale stále ho ještě nenasadil. Problém je se spolehlivostí.

18.  5.  2018
V domácím závodě bodovali oba španělští piloti

V domácím závodě bodovali oba španělští piloti

Carlos Sainz Jr. a Fernando Alonso potěšili domácí diváky, když si z domácí Velké ceny Španělska vozů formule 1 odvážejí body za sedmé a osmé místo.

13.  5.  2018
Renault
Sainz má na okruhu vlastní tribunu, fanoušky i osobně navštívil [video]

Sainz má na okruhu vlastní tribunu, fanoušky i osobně navštívil [video]

Pokud uvidíte v televizi tribunu, na které se to žlutí jako na českých polích, tak to se zrovna díváte na tribunu Carlose Sainze.

13.  5.  2018
Renault
Sainz Jr. na domácí půdě devátý, Hülkenberg měl technické problémy

Sainz Jr. na domácí půdě devátý, Hülkenberg měl technické problémy

Deváté, desáté, deváté, desáté a dnes znovu deváté místo. To jsou dosavadní umístění Carlose Sainze Jr. z Renaultu v letošních kvalifikacích formule 1. V té na domácí Velkou cenu Španělska tak vyrovnal své letošní maximum.

12.  5.  2018
Pohonné jednotky
Renault vysvětlil, proč potřebuje vědět, zda má Red Bull zájem o jeho motory

Renault vysvětlil, proč potřebuje vědět, zda má Red Bull zájem o jeho motory

Do úterý 15. května by výrobci měli nahlásit FIA, kterým týmům budou příští rok dodávat své pohonné jednotky. Pokud by některý tým zůstal bez motorů, spustila by FIA příslušné postupy.

11.  5.  2018
Honda
Red Bull jedná s Hondou, Renault chce odpověď do konce měsíce

Red Bull jedná s Hondou, Renault chce odpověď do konce měsíce

Do 15. května mají výrobci FIA nahlásit, komu budou příští rok dodávat své pohonné jednotky. Termín lze teoreticky trochu posunout.

7.  5.  2018
Force India vidí větší hrozbu v Renaultu než v McLarenu

Force India vidí větší hrozbu v Renaultu než v McLarenu

Čtvrté místo v Poháru konstruktérů letošní sezóny mistrovství světa vozů formule 1 zatím drží McLaren, tým Force India si však myslí, že o něj bude bojovat spíše s Renaultem.

6.  5.  2018
Renault
Renault očekává od nového paliva okamžité zlepšení

Renault očekává od nového paliva okamžité zlepšení

Renault věří, že vylepšené palivo od společnosti BP přinese už ve Velké ceně Španělska vozů formule 1 výkonnostní zlepšení.

5.  5.  2018
Renault
Sainz ještě nedokáže dostat z vozu maximum

Sainz ještě nedokáže dostat z vozu maximum

Carlos Sainz dovezl v Baku pro Renault nejlepší výsledek od návratu francouzského týmu do F1. V závodě je blízko svému týmovému kolegovi, ale v kvalifikacích na něj stále ztrácí.

4.  5.  2018
Renault
Renault získal nejlepší výsledek od návratu, Hülkenbergovi odpustí

Renault získal nejlepší výsledek od návratu, Hülkenbergovi odpustí

Renault od svého návratu do formule 1 v roce 2016 posbírat několik 6. míst. Carlos Sainz skončil v Baku na pátém místě, což je nyní nejlepší výsledek pro francouzský tým.

30.  4.  2018
Renault
Kontroverzní Budkowski je v Baku poprvé v barvách Renaultu

Kontroverzní Budkowski je v Baku poprvé v barvách Renaultu

Vloni na konci září vzbudil Marcin Budkowski pořádný rozruch mezi týmy formule 1.

27.  4.  2018
Renault
Jsem teď na vrcholu své formy, věří Hülkenberg

Jsem teď na vrcholu své formy, věří Hülkenberg

Nico Hülkenberg je ve formuli 1 od roku 2010. Při každém zhasnutí červených světel navýší historický rekord v počtu závodů bez pódia. Aktuálně je to 138. Hülkenberg přesto věří, že momentálně alespoň jezdí nejlépe, jak kdy jezdil.

20.  4.  2018
Pro Renault jsme jako otravní jako komáři, říká Marko

Pro Renault jsme jako otravní jako komáři, říká Marko

Red Bull má na svém kontě první letošní vítězství. Někteří už pasují Ricciarda do role uchazeče o letošní titul. V Milton Keynes se ale připravují na první penalizace.

19.  4.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Vylepšení motoru Renault přinese více než jen smazání ztráty na soupeře

Vylepšení motoru Renault přinese více než jen smazání ztráty na soupeře

Renault pracoval přes zimu zejména na stabilizaci spolehlivosti. V průběhu sezóny chce nasadit velký výkonnostní vylepšení, od kterých si hodně slibuje.

18.  4.  2018
Renault
Sainz vysvětlil, proč má zatím horší výsledky než Hülkenberg

Sainz vysvětlil, proč má zatím horší výsledky než Hülkenberg

Nico Hülkenberg získal v prvních třech závodech celkem 22 bodů. Carlos Sainz jen 3. Španěl je navíc jedním ze dvou jezdců, kteří ve všech třech kvalifikacích podlehli týmovému kolegovi.

17.  4.  2018
Vítězství Red Bullu je pro nás dobrá motivace, říká Alonso

Vítězství Red Bullu je pro nás dobrá motivace, říká Alonso

Fernando Alonso bodoval ve všech třech závodech. McLaren je ale zatím daleko od boje o pódium.

16.  4.  2018
Renault
Renault s oběma vozy opět na bodovaných pozicích

Renault s oběma vozy opět na bodovaných pozicích

Ve třetím závodě letošní sezóny formule 1 se Renaultu podařilo podruhé bodovat s oběma vozy, když si Nico Hülkenberg a Carlos Sainz Jr. z Velké ceny Číny odvážejí dohromady deset bodů.

15.  4.  2018
Pohonné jednotky
Polovina jezdců s motory Renault měnila komponenty

Polovina jezdců s motory Renault měnila komponenty

Polovina ze šesti jezdců s pohonnými jednotkami Renault měnila už ve třetím víkendu komponenty.

14.  4.  2018
Pohonné jednotky
Renault dovolil zákazníkům odemknout více výkonu

Renault dovolil zákazníkům odemknout více výkonu

Týmy s motorem Renault mohou nyní využívat režimy s vyšším výkonem než o předešlých dvou závodních víkendech.

13.  4.  2018
Pohonné jednotky
Chceme rychlý a spolehlivý motor, vzkazuje Marko Renaultu

Chceme rychlý a spolehlivý motor, vzkazuje Marko Renaultu

Daniel Ricciardo musel odstoupit už v úvodu Grand Prix Bahrajnu kvůli problému s pohonnou jednotkou Renault.

11.  4.  2018
Renault
Sainz chce letos skončit do osmého místa

Sainz chce letos skončit do osmého místa

Carlos Sainz skončil v celkovém pořadí zatím nejlépe 9. a to vloni. Letos by si chtěl polepšit.

4.  4.  2018
Cítím se jako hostující jezdec, říká Sainz

Cítím se jako hostující jezdec, říká Sainz

Carlos Sainz jezdí od konce loňské sezóny za Renault, i když je stále jezdcem Red Bullu.

2.  4.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Renault žádá zmrazení vývoje motorů v následujících dvou letech

Renault žádá zmrazení vývoje motorů v následujících dvou letech

Poměrně překvapivý požadavek vznesl Renault. Chce, aby byl vývoj motorů v následujících dvou letech zmrazen.

29.  3.  2018
1...56789...27...

15:58 | Problém na motoru, který potkal Vettela během testů, podle Ferrari nebyl vážný. V Maranellu zjistili, že šlo o problém s mazacím systémem.
22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00