Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Pohonné jednotky
Bottase a Hülkenberga čeká ve Spa start z konce pole

Bottase a Hülkenberga čeká ve Spa start z konce pole

Někteří jezdci nasadí ve Spa nové komponenty pohonné jednotky. Penalizaci by měli dostat minimálně Hülkenberg a Bottas.

23.  8.  2018
Renault
Fisichella nesouhlasí s Massou. S Alonsem v týmu to bylo skvělé, říká

Fisichella nesouhlasí s Massou. S Alonsem v týmu to bylo skvělé, říká

Giancarlo Fisichella byl týmovým kolegou Fernanda Alonsa v době, kdy byl Renault na absolutním vrcholu a vyhrál dva tituly.

22.  8.  2018
Renault
Hülkenberga těší, že se ve F1 udržel i přes tlak ze strany platících pilotů

Hülkenberga těší, že se ve F1 udržel i přes tlak ze strany platících pilotů

Nico Hülkenberg má radost z toho, že ve formuli 1 vydržel již téměř deset let i přes to, že řada závodních sedaček ve F1 je obsazena platícími piloty.

20.  8.  2018
Renault
Sainz přispěl ke zlepšení týmu, říká Renault

Sainz přispěl ke zlepšení týmu, říká Renault

Carlos Sainz bude v příštím roce jezdit za McLaren. Renault na konci sezóny opustí.

17.  8.  2018
Honda
Špatná zpráva pro Ricciarda. Renault nečeká, že příští rok vyhraje závod

Špatná zpráva pro Ricciarda. Renault nečeká, že příští rok vyhraje závod

Daniel Ricciardo bude příští rok jezdit za Renault. S vítězstvím v závodě ale podle Cyrila Abiteboula počítat nemá.

14.  8.  2018
Haas je stabilnější než Renault a McLaren, říká Magnussen

Haas je stabilnější než Renault a McLaren, říká Magnussen

Kevin Magnussen prošel ve formuli 1 třemi týmy. U Haasu je zatím nejspokojenější.

13.  8.  2018
Renault
Renault přiznal, že podcenil současná motorová pravidla

Renault přiznal, že podcenil současná motorová pravidla

Cyril Abiteboul přiznal, že Renault podcenil současné motory a jejich vývoj.

13.  8.  2018
Pohonné jednotkyPravidla formule 1Renault
Na schválení nových pravidel nám ubývá čas, myslí si Abiteboul

Na schválení nových pravidel nám ubývá čas, myslí si Abiteboul

Již téměř před rokem uveřejnila FIA plány na zavedení nových, jednodušších pohonných jednotek, které by neměly obsahovat MGU-H. Pokud by FIA tyto nové technické předpisy chtěla skutečně přivést k životu, tak by podle šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula neměla dále váhat. Problémem by však mohla být i přetrvávající nechuť automobilek…

11.  8.  2018
Villeneuve o přestupu Ricciarda: Já to říkal!

Villeneuve o přestupu Ricciarda: Já to říkal!

Jacquese Villeneuva nepřekvapilo rozhodnutí Daniela Ricciarda přestoupit k Renaultu. Prý to sám před časem říkal.

8.  8.  2018
Honda
S horším motorem dokážeme bojovat s prvními dvěma týmy, říká Mateschitz

S horším motorem dokážeme bojovat s prvními dvěma týmy, říká Mateschitz

Red Bull přechází k Hondě. Podle majitele Red Bullu Dietricha Mateschitze to nebude problém ale výhoda.

7.  8.  2018
Podle Verstappena dostává Red Bull od Renaultu vylepšení pozdě

Podle Verstappena dostává Red Bull od Renaultu vylepšení pozdě

Ferrari zázračným způsobem zlepšilo svůj motor. Pracují ale samozřejmě také konkurenti. Max Verstappen má pocit, že vylepšení Renaultu dostává Red Bull pozdě.

6.  8.  2018
Renault potvrdil jezdeckou sestavu pro rok 2019: Hülkenberg a Ricciardo

Renault potvrdil jezdeckou sestavu pro rok 2019: Hülkenberg a Ricciardo

Velký zvrat se dnes odehrál na trhu s jezdci. Daniel Ricciardo bude v příštím roce jezdit za Renault.

3.  8.  2018
Potvrzeno! Ricciardo odchází na konci sezóny z Red Bullu

Potvrzeno! Ricciardo odchází na konci sezóny z Red Bullu

Ve Spa mělo být oznámeno, že Daniel Ricciardo zůstává u Red Bullu. Nakonec je ale vše jinak.

3.  8.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Skryté nebezpečí: Renaultu se nelíbilo, jak maršálové sahali na Hülkenbergův vůz

Skryté nebezpečí: Renaultu se nelíbilo, jak maršálové sahali na Hülkenbergův vůz

Práce traťových maršálů je nebezpečná. Jsou blízko tratě a za bariéru musí často i v okamžiku, kdy se po trati prohání vozy formule 1. Kola by už létat v dnešní F1 neměla, ale maršály může ohrozit něco, co možná fanouška na první pohled nenapadne – elektrický proud.

2.  8.  2018
Sainz a Alonso společně u McLarenu? De la Rosa z toho nadšený není

Sainz a Alonso společně u McLarenu? De la Rosa z toho nadšený není

Zatím to vypadá, že by Carlose Sainze mohl u Renaultu v příští sezóně nahradit Esteban Ocon. Pokud se tak stane, bude si Sainz hledat nové místo a v této souvislosti je zmiňován McLaren.

2.  8.  2018
Honda
Honda je z pohledu jezdce lepší než Renault, říká Gasly

Honda je z pohledu jezdce lepší než Renault, říká Gasly

Honda je z jezdeckého hlediska lepší než Renault. Myslí si to alespoň Pierre Gasly, který u Toro Rosso zažil obě pohonné jednotky.

2.  8.  2018
Renault
Budou za Renault jezdit Hülkenberg a Ocon? Je to stále pravděpodobnější

Budou za Renault jezdit Hülkenberg a Ocon? Je to stále pravděpodobnější

Jezdecká sestava Renaultu se příští rok pravděpodobně změní. Vedle Nica Hülkenberga by měl jezdit Esteban Ocon.

31.  7.  2018
Hornera nikdo z nás už dávno neposlouchá, říká Abiteboul

Hornera nikdo z nás už dávno neposlouchá, říká Abiteboul

Red Bull měl v Maďarsku dobrou formu, jak ukázal Daniel Ricciardo. Max Verstappen mohl do cíle přivést slušné body a možná i bojovat o pódium. Svůj vůz ale musel odstavit kvůli problému s MGU-K.

30.  7.  2018
Peníze a byznys
McLaren, Williams a Renault mohou Force Indii zasadit smrtící úder

McLaren, Williams a Renault mohou Force Indii zasadit smrtící úder

Nucená správa Force Indie se může nakonec pěkně zkomplikovat. Jako vždy jde o peníze.

30.  7.  2018
Renault
Sainz nebyl s devátým místem spokojený. Stavěli jsme moc brzo, říká

Sainz nebyl s devátým místem spokojený. Stavěli jsme moc brzo, říká

Carlos Sainz obsadil ve Velké ceně Maďarska 2018 deváté místo a odvezl si tak 2 body. Do závodu ale odstartoval z pátého místa, takže s výsledkem moc spokojený nebyl.

30.  7.  2018
Renault
To byla kvalifikace, pochvaluje si Sainz Jr.

To byla kvalifikace, pochvaluje si Sainz Jr.

Carlos Sainz Jr. z Renaultu obsadil za piloty Mercedesu a Ferrari pátou pozici v mokré kvalifikaci formule 1 na Velkou cenu Maďarska.

28.  7.  2018
Magnussen věří, že Haas může bojovat o čtvrté místo s Renaultem

Magnussen věří, že Haas může bojovat o čtvrté místo s Renaultem

Haas momentálně na Renault ztrácí 21 bodů. Kevin Magnussen věří, že se tým může pokusit s francouzským týmem bojovat o čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

27.  7.  2018
Roztočí se přestupový kolotoč? Jak by mohl vypadat startovní rošt v roce 2019

Roztočí se přestupový kolotoč? Jak by mohl vypadat startovní rošt v roce 2019

Čeká nás letní přestávka a po ní možná série oznámení o přestupech jezdců.

26.  7.  2018
Sainz Jr. chce, aby jeho příští smlouva byla dvouletá

Sainz Jr. chce, aby jeho příští smlouva byla dvouletá

Carlos Sainz Jr. chce, aby jeho příští smlouva ve formuli 1 byla na dva roky a přestaly tak spekulace o jeho budoucnosti.

23.  7.  2018
Renault
Hülkenberg si na domácí trati dojel pro nejlepší letošní výsledek

Hülkenberg si na domácí trati dojel pro nejlepší letošní výsledek

Nico Hülkenberg v barvách týmu Renault dosáhl v domácí Velké ceně Německa na svůj dosud nejlepší výsledek v letošní sezóně mistrovství světa vozů formule 1, když obsadil páté místo.

22.  7.  2018
Pohonné jednotky
Abiteboula ohromila práce motorářů Ferrari

Abiteboula ohromila práce motorářů Ferrari

Renault se snaží stáhnout ztrátu, kterou má na Mercedes a Ferrari. Ani ostatní výrobci ale nezahálí.

18.  7.  2018
Renault
Přes 20 závodů? Ne! Šéf Renaultu navrhuje jen 15

Přes 20 závodů? Ne! Šéf Renaultu navrhuje jen 15

V letošním roce má kalendář 21 závodů. V příštím roce zůstane tento počet zachován. Jen Německo nahradí Miami. V budoucnu by kalendář F1 mohl mít závodů ještě více.

16.  7.  2018
TechnikaRenault
Renault chystá pro Německo nové přední křídlo

Renault chystá pro Německo nové přední křídlo

Renault chce do Německa přivést nové přední křídlo. Půjde pravděpodobně o poslední velkou změnu v této oblasti v letošní sezóně.

13.  7.  2018
Když jsem vloni testoval F1, byl jsem nováček, říká Kubica

Když jsem vloni testoval F1, byl jsem nováček, říká Kubica

Někteří možná předpokládali, že Robert Kubica bude hned při testech po svém návratu do formule 1 zářit. Podle polského pilota však tito lidé očekávali "něco velkého" a neuvědomili si, že byl ve formuli 1 v podstatě znovu nováčkem.

13.  7.  2018
Peníze a byznysRenault
Renaultu se ekonomicky daří, dosáhl zisku

Renaultu se ekonomicky daří, dosáhl zisku

Renault převzal Lotus ve složité situaci. Tým ale dokázal dostat do zisku.

11.  7.  2018
 Mohl by mít Renault zájem o Alonsa?

Mohl by mít Renault zájem o Alonsa?

Fernando Alonso má tři možnosti. Může odejít z formule 1 a věnovat se Le Mans a IndyCar, může zůstat u McLarenu nebo může přejít k jinému týmu.

11.  7.  2018
Renault
Podle Sainze je nový povrch v Silverstonu divný

Podle Sainze je nový povrch v Silverstonu divný

V Silverstonu je nový povrch. Podle Carlose Sainze bude pro jezdce MotoGP možná zklamáním.

7.  7.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Hülkenbergovi nový MGU-K pomohl více než Sainzovi

Hülkenbergovi nový MGU-K pomohl více než Sainzovi

Jezdci Renaultu a Stoffel Vandoorne nasadili v Rakousku nový MGU-K. Změna pomohla hlavně Hülkenbergovi.

3.  7.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Jezdci Renaultu si vlivu párty módu nevšimli

Jezdci Renaultu si vlivu párty módu nevšimli

Jezdci Renaultu i obou zákaznických týmů mohli v Rakousku poprvé využít kvalifikační mód.

1.  7.  2018
Pohonné jednotkyRenault
Renault potvrdil, že všem vozům dá párty mód

Renault potvrdil, že všem vozům dá párty mód

Jezdci Renaultu i obou zákaznických týmů se mohou od Rakouska těšit na párty mód alias dočasné zvýšení výkonu v průběhu kvalifikace.

28.  6.  2018
Renault
Soupeři se pobijí mezi sebou a my se můžeme soustředit na příští rok, plánuje Renault

Soupeři se pobijí mezi sebou a my se můžeme soustředit na příští rok, plánuje Renault

Renault je na čtvrtém místě v šampionátu. Posunout se výše letos určitě nedokáže, takže se soustředí na udržení současné pozice.

27.  6.  2018
Sainz by nejraději zůstal u Renaultu

Sainz by nejraději zůstal u Renaultu

Na konci roku končí dlouholetý vztah mezi Red Bullem a Renaultem. Ovlivnit to může i další působení Carlose Sainze.

26.  6.  2018
Pohonné jednotky
Renault konečně nasadí dlouho očekávanou verzi MGU-K

Renault konečně nasadí dlouho očekávanou verzi MGU-K

Renault už tento týden v Rakousku nasadí novou verzi svého MGU-K, která měla původně spatřit světlo světa už v loňském roce.

25.  6.  2018
Renault
Sainz měl ke konci závodu problém s MGU-K

Sainz měl ke konci závodu problém s MGU-K

Carlos Sainz se po chaosu v úvodu Velké ceny Francie dostal na třetí místo. Bylo ale jasné, že ho dlouho neudrží.

25.  6.  2018
Renault
Renault posadil do vozu ženu ze Saúdské Arábie [galerie] | Zdroj:  Getty Images / Dan Istitene

Renault posadil do vozu ženu ze Saúdské Arábie [galerie]

Saúdské Arábie je v poslední době velmi často zmiňována v souvislosti s motorsportem.

24.  6.  2018
1...45678...26...

15:58 | Problém na motoru, který potkal Vettela během testů, podle Ferrari nebyl vážný. V Maranellu zjistili, že šlo o problém s mazacím systémem.
22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00