Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Střed pole v kvalifikaci: Kubica osmý, Sutil desátý

Střed pole v kvalifikaci: Kubica osmý, Sutil desátý

Na jezdce ze středu pole zbyla v Číně tentokrát jen dvě místa mezi první desítkou. Robert Kubica se protlačil na osmou příčku, Adrian Sutil na desátou.

17.  4.  2010
Renault
Renault se o Kubicu stará lépe než BMW

Renault se o Kubicu stará lépe než BMW

Polský jezdec Robert Kubica přiznal, že se u týmu Renault cítí lépe než u svého bývalého zaměstnavatele BMW. Francouzi mu věnují větší péči a více mu věří, což mu pomáhá při práci.

14.  4.  2010
Renault
Renault si brousí zuby na Mercedes GP

Renault si brousí zuby na Mercedes GP

Tým Renault získal ve třech závodech třicet bodů a přiznává, že výsledky jsou lepší než výkonnost vozu. Přesto chce zaútočit na tým z velké čtyřky - Mercedes GP.

12.  4.  2010
Sutil: O páté místo v šampionátu svedou souboj Force India a Renault

Sutil: O páté místo v šampionátu svedou souboj Force India a Renault

Ačkoliv má Renault vyšší ambice, Adrian Sutil je po třech úvodních závodech přesvědčený, že Francouzi budou bojovat s Force Indií o pozici nejlepšího týmu za velkou čtyřkou.

9.  4.  2010
TechnikaRenault
Kubicu zlobila v Malajsii technika, závod málem nedokončil

Kubicu zlobila v Malajsii technika, závod málem nedokončil

Robert Kubica málem rozšířil už tak dlouhý seznam odpadlíků v GP Malajsie. Horké počasí představovalo pro techniku Renaultu téměř nepřekonatelnou zátěž, která mohla tým připravit o velký příděl bodů.

6.  4.  2010
Renault
Renault je naštvaný na Hamiltona za kličkování před Petrovem

Renault je naštvaný na Hamiltona za kličkování před Petrovem

Tým Renault je hrubě nespokojený s chováním Lewise Hamiltona na trati. Britský jezdec bránil pozici před Vitalijem Petrovem kličkováním na rovince, což podle šéfa francouzské stáje Erica Bouillera odporuje pravidlům.

5.  4.  2010
Střed pole: Alguersuariho první body těší, Hülkenberga moc ne

Střed pole: Alguersuariho první body těší, Hülkenberga moc ne

Do bodované desítky se dnes ze středu pole dostali hned čtyři jezdci. Robert Kubica, Adrian Sutil, Jaime Alguersuari a Nico Hülkenberg. Největší zklamání naopak zažil Sauber.

4.  4.  2010
Střed pole v kvalifikaci: Hurá do nejlepší desítky

Střed pole v kvalifikaci: Hurá do nejlepší desítky

Týmům ve středu pole dnes v Malajsii zpříjemnila život strategická minela Ferrari a McLarenu. Tradiční favorité vypadli hned v úvodní části kvalifikace a v první desítce tak uvolnili spoustu místa.

3.  4.  2010
Renault
Cílem Renaultu je v letošní sezóně třetí místo v poháru konstruktérů

Cílem Renaultu je v letošní sezóně třetí místo v poháru konstruktérů

Nový šéf týmu Renault Eric Bouiller má ve své první sezóně ve F1 ambiciózní cíle. Francouzskou značku chce vrátit na přední místa, letos by měla patřit mezi nejlepší tři. To znamená porazit alespoň dva ze čtyř top týmů.

1.  4.  2010
Renault
Renault má v plánu nasazovat nové díly v každém závodě

Renault má v plánu nasazovat nové díly v každém závodě

Když do vedení Renaultu F1 přišel Eric Bouiller, přiznal, že minulý vývoj vozu R30 neovlivní, proto se soustředí na intenzivní vývoj v průběhu sezóny. Slib zatím plní, nové díly přijdou na vůz i v Malajsii.

30.  3.  2010
Renault
Kubica: Druhé místo je pro nás mimořádný výsledek

Kubica: Druhé místo je pro nás mimořádný výsledek

Robert Kubica zajel v Austrálii skvělý závod. Na startu se posunul o šest míst a protože dokázal šetřit pneumatiky, dojel na druhém místě.

28.  3.  2010
Sobota v Austrálii: Ze středu pole byl nejlepší Barrichello

Sobota v Austrálii: Ze středu pole byl nejlepší Barrichello

Díky výpadku Hamiltona se tentokrát do nejlepší desítky dostali hned tři jezdci z týmů reprezentujících střed pole. Ke Kubicovi a Sutilovi se připojil ještě Barrichello.

27.  3.  2010
Renault
Renault nasadí v Melbourne nové díly, mají mu pomoci do první desítky

Renault nasadí v Melbourne nové díly, mají mu pomoci do první desítky

Ačkoliv Renault patřil v Bahrajnu mezi nejlepší vozy za kvartetem top týmů, bodově svoji formu nezužitkoval. Melbourne by mu měl vyhovovat ještě více a první cíl je top 10 v kvalifikaci.

22.  3.  2010
FIARenault
FIA schválila úpravy motoru Renault, ale netýkají se přímo výkonu

FIA schválila úpravy motoru Renault, ale netýkají se přímo výkonu

Francouzská automobilka Renault dostala svolení upravit svůj motor F1, ale povolení má jen na změny, které přímo nesouvisí s výkonem a spotřebou paliva.

19.  3.  2010
Renault
Renault dělí od špičky sekunda na kolo, ale na body by to mělo stačit

Renault dělí od špičky sekunda na kolo, ale na body by to mělo stačit

Tým Renault sice odjel z Bahrajnu s prázdnýma rukama, ale patřil mezi příjemná překvapení začátku sezóny. Navzdory ztrátě na nejlepší stáje se dokázal pohybovat v první desítce a věří, že tomu tak bude i nadále.

15.  3.  2010
Závod v Bahrajnu: Za zbytek světa bodovali Liuzzi a Barrichello

Závod v Bahrajnu: Za zbytek světa bodovali Liuzzi a Barrichello

Boj o poslední dvě bodovaná místa za čtyřmi nejlepšími týmy ovlivnil incident hned v první sérii zatáček. Svůj závod tam pohřbili Kubica i Sutil.

14.  3.  2010
Sobota v Bahrajnu: Do první desítky se vmáčkli Kubica a Sutil

Sobota v Bahrajnu: Do první desítky se vmáčkli Kubica a Sutil

Mezi týmy ve středu pole se chystá bitva. Několik jezdců si tu zítra dělá zálusk na poslední dvě bodovaná místa. A kdo ví, možná některý ze silných týmů zaváhá a k mání bude bodů ještě víc.

13.  3.  2010
Renault
Jak dlouhé budou letos zastávky v boxech? Renault si dal za cíl 3,5 sekundy

Jak dlouhé budou letos zastávky v boxech? Renault si dal za cíl 3,5 sekundy

Před prvním závodem sezóny kolují různé odhady trvání zastávek v boxech a nejčastěji bývají zmiňované tři sekundy. Renault to zvládne i rychleji, ale pro prostředí Grand Prix si stanovil čas o půl sekundy delší.

10.  3.  2010
Renault
Renault potvrdil spolupráci s Ladou

Renault potvrdil spolupráci s Ladou

Tým Renault F1 oznámil partnerství s automobilkou Lada. Logo ruského výrobce se letos objeví na monopostech R30 a kombinéze Vitalije Petrova.

4.  3.  2010
Renault
Zatím není jisté, jestli jsem rychlejší já nebo Kubica, říká Petrov

Zatím není jisté, jestli jsem rychlejší já nebo Kubica, říká Petrov

Ruský jezdec Vitalij Petrov se připravuje na svůj debut v Grand Prix a dopředu odmítá roli týmové dvojky u Renaultu. Podle něj dokonce není zřejmé, kdo bude v R30 rychlejší.

25.  2.  2010
Renault
Kubica: U Renaultu se mi díky uvolněné atmosféře pracuje lépe než u BMW

Kubica: U Renaultu se mi díky uvolněné atmosféře pracuje lépe než u BMW

Robert Kubica vyměnil po loňské sezóně působiště a z Hinwilu zamířil do Enstone k Renaultu. Jak dopadne na trati zatím neví, ale s pracovními podmínkami je spokojený.

25.  2.  2010
Renault
Kubica doufá, že úpravy vozu posunou Renault blíž k top týmům

Kubica doufá, že úpravy vozu posunou Renault blíž k top týmům

Renault doposud nepatřil v testech k nejrychlejším vozům, nejen proto se Robert Kubica obrací s nadějí k úpravám, které tým nasadí tento týden v Barceloně.

23.  2.  2010
Renault
Debutovat ve formuli 1 uprostřed sezóny je chyba, říká Petrov

Debutovat ve formuli 1 uprostřed sezóny je chyba, říká Petrov

Pilot týmu Renault Vitalij Petrov se domnívá, že naskočit do rozjeté sezóny formule 1 je pro jezdce nebezpečné. Bez zkušeností jsou šance na výsledky malé, což dokazuje příkladem Romaina Grosjeana.

22.  2.  2010
Renault
Vůz není příliš citlivý a snadno se nastavuje, pochvaluje si Kubica u Renaultu

Vůz není příliš citlivý a snadno se nastavuje, pochvaluje si Kubica u Renaultu

Robert Kubica zatím není úplně spokojený s Renaultem R30, ale potěšilo ho, že na rozdíl od loňského BMW Sauberu je relativně snadné monopost nastavit.

16.  2.  2010
Renault
Petrov bude závodit pro Renault celou sezónu, tvrdí jezdcův management

Petrov bude závodit pro Renault celou sezónu, tvrdí jezdcův management

Vitalij Petrov odmítl prostřednictvím svého managementu informace, podle kterých je jeho start v letošní sezóně ohrožen z důvodu nedostatku finančních prostředků.

9.  2.  2010
Renault
Jan Charouz navštívil tým Renault při testech ve Valencii

Jan Charouz navštívil tým Renault při testech ve Valencii

Záložní jezdec Renaultu F1 Jan Charouz navštívil svůj tým během testů ve Valencii, aby se s ním seznámil a poprvé se ukázal v jeho barvách.

4.  2.  2010
Renault
Kubica: Časy z testů mají ještě menší vypovídací hodnotu než dříve

Kubica: Časy z testů mají ještě menší vypovídací hodnotu než dříve

Pilot Renaultu Roberta Kubica připomněl, že nová pravidla, která zakazují tankování v závodech, zkreslují výsledkové listiny více než v minulosti.

2.  2.  2010
Renault
Čech Jan Charouz se stal rezervním pilotem stáje Renault

Čech Jan Charouz se stal rezervním pilotem stáje Renault

Tým Renault dnes mimo představení nového vozu také oznámil doplnění jezdeckého složení, včetně náhradních jezdců.

1.  2.  2010
Renault
Kubica by měl v závěru sezóny bojovat o stupně vítězů, Petrov o body

Kubica by měl v závěru sezóny bojovat o stupně vítězů, Petrov o body

Tým Renault si pod novým majitelem stanovil ambiciózní cíle, ještě letos chce bojovat o pódiová umístění. Umožnit mu to má agresivní vývoj vozu v průběhu sezóny.

1.  2.  2010
VideaRenault
Renault dnes představil R30 a Vitalije Petrova

Renault dnes představil R30 a Vitalije Petrova

Stáj Renault F1, která před sezonou změnila majitele, dnes ve Valencii představila svůj nový vůz R30. Roberta Kubicu doplní v jezdecké sestavě první ruský pilot historie F1 Vitalij Petrov.

31.  1.  2010
Renault
Renault jedná s Heidfeldem, Petrovem a dalšími dvěma jezdci

Renault jedná s Heidfeldem, Petrovem a dalšími dvěma jezdci

Tým Renault hledá týmového kolegu pro Roberta Kubicu a na seznamu má už jen čtyři jména. Patří mezi ně Nick Heidfeld a Vitalij Petrov, zbylé dva kandidáty šéf stáje Eric Bouiller nepotvrdil.

20.  1.  2010
Renault
Robert Kubica se ukázal v barvách Renaultu

Robert Kubica se ukázal v barvách Renaultu

Polský jezdec Robert Kubica zavítal minulý týden do továrny týmu Renault v Enstone a poprvé se světu ukázal v barvách svého nového zaměstnavatele.

18.  1.  2010
Data prezentací nových vozů oznámily také McLaren, Renault a Lotus

Data prezentací nových vozů oznámily také McLaren, Renault a Lotus

Harmonogram představení monopostů 2010 nabírá konkrétní obrysy, podrobnosti o odhalení svých vozů dnes sdělily týmy McLaren, Renault a Lotus.

14.  1.  2010
Renault
Renault pracuje s pěti jmény, Kubicovým kolegou zřejmě nebude Francouz

Renault pracuje s pěti jmény, Kubicovým kolegou zřejmě nebude Francouz

Nový šéf týmu Eric Bouiller vybírá druhého jezdce a přiznal, že se seznam deseti kandidátů zkrátil na polovinu. Nejmenší šanci uspět má teď Francie, která si dělala naděje s Romainem Grosjeanem a Franckem Montagnym.

7.  1.  2010
Renault
Bouiller: Renault je schopný tým, jen potřebuje znovu nabýt sebedůvěru

Bouiller: Renault je schopný tým, jen potřebuje znovu nabýt sebedůvěru

Nový šéf Renaultu F1 nemá pochybnosti o schopnostech svého týmu, ale všimnul si, že je trochu zdecimovaný singapurskou aférou. Proto považuje za hlavní úkol pozvednout morálku lidí v Enstone.

6.  1.  2010
Renault
Renault potvrdil v roli šéfa týmu Erica Bouillera

Renault potvrdil v roli šéfa týmu Erica Bouillera

Stáj Renault oznámila, že Eric Bouiller převezme její vedení od Boba Bella. Bouillera dosadil do čela týmu nový majitel Gérard Lopez.

5.  1.  2010
Renault
Kubica potvrdil, že bude letos závodit pro Renault

Kubica potvrdil, že bude letos závodit pro Renault

Po prodeji týmu Renault si vzal Robert Kubica čas na rozmyšlenou, zda dodrží smlouvu, kterou na letošní sezónu podepsal ještě s Francouzi. Nyní už má jasno, u týmu zůstane.

4.  1.  2010
Renault
Renault chce letos patřit mezi tři nejlepší týmy

Renault chce letos patřit mezi tři nejlepší týmy

Tým Renault má v plánu se pod novým majitelem postupně vrátit na špičku formule 1. Pro letošní sezónu si dal za cíl bojovat mezi prvními třemi a boj o titul má přijít na řadu v roce 2011.

2.  1.  2010
FIARenault
Briatore: Ke slyšení FIA jsem se nedostavil na doporučení Mosleyho

Briatore: Ke slyšení FIA jsem se nedostavil na doporučení Mosleyho

Flavio Briatore a Max Mosley vedou válku přes média, bývalý šéf týmu Renault nenechal kritiku bývalého prezidenta FIA bez odezvy. Ital tvrdí, že se před Světovou radou nebránil obvinění z inscenace Piquetovy nehody v Singapuru, protože mu to doporučil sám Mosley.

28.  12.  2009
Renault
Náklady Renaultu na formuli 1 klesnou v roce 2010 o polovinu

Náklady Renaultu na formuli 1 klesnou v roce 2010 o polovinu

Tým Renault F1 včera oznámil strategické partnerství se společností Genii lucemburského podnikatele Gérarda Lopeze. Francouzská automobilka prodala "velký" podíl ve svém týmu, což jí umožní ušetřit polovinu nákladů.

28.  12.  2009
1...47484950515253

10:23 | Testy F3: Roman Staněk zatím potvrzen pro test za tým ART (první ze dvou dnů).
10:14 | Christian Horner připustil, že strategie pro kvalifikaci a závod byla chybná. Red Bull měl startovat na střední jako jezdci Mercedesu a Leclerc.
9:20 | Ve středu a čtvrtek proběhnou další testy formule 3. Za tým Campos bude jezdit i Petr Ptáček.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton