Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
María de Villotaová testovala formuli 1 týmu Renault

María de Villotaová testovala formuli 1 týmu Renault

Španělská závodnice formule Superleague María de Villotaová testovala monopost týmu Renault na okruhu Paula Ricarda ve Francii.

18.  8.  2011
Renault
Zklamání z Heidfelda vyjádřil také majitel týmu Renault

Zklamání z Heidfelda vyjádřil také majitel týmu Renault

Nick Heidfeld se u týmu Renault netěší moc velké podpoře, po kritice ze strany šéfa Erica Boulliera si nyní vyslechl slova o zklamání ze strany majitele Gérarda Lopeze.

16.  8.  2011
Renault
Renault odhalil příčiny exploze Heidfeldova vozu

Renault odhalil příčiny exploze Heidfeldova vozu

Grand Prix Maďarska skončila pro Nicka Heidfelda hořícím vozem a menší explozí, která zasáhla jednoho z traťových komisařů. Renault už ví, proč k tomuto dramatu došlo.

4.  8.  2011
Renault
Renault nasadí v Belgii velké úpravy. Ty už musí fungovat, říká Heidfeld

Renault nasadí v Belgii velké úpravy. Ty už musí fungovat, říká Heidfeld

Tým Renault několik týdnů říká, že ví, proč se jeho výkonnost relativně zhoršuje. Podle Nicka Heidfelda musí toto své tvrzení dokázat zlepšením prostřednictvím velkého balíku úprav v Belgii.

1.  8.  2011
Peníze a byznys
Střed pole: počasí udělalo řadě jezdců čáru přes rozpočet

Střed pole: počasí udělalo řadě jezdců čáru přes rozpočet

Velká cena Maďarska se pro týmy ze středu pole nesla převážně ve znamení zklamání. Spokojeni mohou být pouze di Resta, Buemi a Alguersuari.

31.  7.  2011
Pneumatiky
Střed pole: Ve znamení šetření pneumatik, v desítce Sutil a Pérez

Střed pole: Ve znamení šetření pneumatik, v desítce Sutil a Pérez

Týmy středu pole se svorně rozhodly šetřit superměkké pneumatiky a v určité fázi kvalifikace je vůbec nenasadily. Do elitní desítky se prosadili Adrian Sutil a Sergio Pérez,.

30.  7.  2011
Renault
O Grosjeana se zajímají tři týmy, mohl by se vrátit k Renaultu

O Grosjeana se zajímají tři týmy, mohl by se vrátit k Renaultu

Návrat Romaina Grosjeana do formule 1 je zdá se na spadnutí, společnost Gravity Management ho tlačí zpět do závodní sedačky. Zájem o něj údajně týmy mají.

27.  7.  2011
Renault
Renault plánuje nasazení velkého počtu novinek, aby dohnal ztrátu

Renault plánuje nasazení velkého počtu novinek, aby dohnal ztrátu

Sezóna 2011 se zdaleka nevyvíjí podle představ týmu Renault, a proto v Enstonu pracují v plném tempu na výrobě nových komponent, které mají monopost R31 zrychlit a posunout výš.

26.  7.  2011
Renault
Heidfeld zklamal, říká šéf týmu Renault

Heidfeld zklamal, říká šéf týmu Renault

Pod novými majiteli se nezměnila tradice týmu Renault z posledních let veřejně kritizovat vlastní jezdce. Pod velký tlakem se ocitl Nick Heidfeld, jenž zastupuje zraněného Roberta Kubicu.

26.  7.  2011
Střed pole: Sutil, Kobajaši a Petrov na bodech, Buemi penalizován

Střed pole: Sutil, Kobajaši a Petrov na bodech, Buemi penalizován

Sutil se před domácím publikem blýskl šestým místem, Kobajaši těžil z dobré strategie, Petrov vybojoval pro svůj tým bod. Buemi dostal penalizaci pěti míst na startu Velké ceny Maďarska za způsobení kolize.

24.  7.  2011
Renault
Bruno Senna dostane v pátek v Maďarsku svou šanci

Bruno Senna dostane v pátek v Maďarsku svou šanci

Tým Lotus Renault GP se rozhodl otestovat svého záložního jezdce Bruna Sennu v závodním režimu. Synovec slavného Ayrtona Senny dostane šanci příští víkend při prvním tréninku na okruhu Hungaroring.

24.  7.  2011
Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Do třetí části kvalifikace postoupili Adrian Sutil a Vitalij Petrov, účast ve finále kvalifikace těsně unikla NIcku Heidfeldovi. Nedařilo se Sauberu, Williamsu ani Toro Rosso.

23.  7.  2011
Renault
Renault pokračuje na Nürburgringu s původními výfuky

Renault pokračuje na Nürburgringu s původními výfuky

Test nového řešení výfuků Renaultu sice přinesl pozitivní výsledky, tým se ale rozhodl na něm ještě dál pracovat a nenasadit ho do kvalifikace a závodu.

23.  7.  2011
Renault
Tým Renault byl loni pod novým majitelem ve ztrátě

Tým Renault byl loni pod novým majitelem ve ztrátě

Po odchodu automobilky Renault z formule 1 hospodařil její bývalý tým v roce 2010 se ztrátou 40 miliónů liber, zatímco o rok dřív byl v zisku 4,8 miliónu liber.

21.  7.  2011
Renault
Allison byl zvolen předsedou technické pracovní skupiny FOTA

Allison byl zvolen předsedou technické pracovní skupiny FOTA

Technický ředitel Renaultu v této funkci nahradí Alda Costu a stane se tak třetím člověkem, který bude tuto pozici zastávat.

19.  7.  2011
Renault
Renault by rád znovu budil respekt, chce s tím začít už v Německu

Renault by rád znovu budil respekt, chce s tím začít už v Německu

Výkon, který tým předvedl v Británii, nepovažuje technický ředitel James Allison za uspokojivý. Ve zlepšení a návratu na přední příčky by měl mimo jiné pomoci i vylepšený aerodynamický tunel.

17.  7.  2011
Renault
Automobilka Renault plánuje spolupráci s týmem Renault po roce 2013

Automobilka Renault plánuje spolupráci s týmem Renault po roce 2013

Francouzská automobilka Renault popřela spekulace, podle kterých by byla ohrožena její spolupráce s týmem z Enstonu, který donedávna vlastnila.

14.  7.  2011
Automobilce Renault klesly náklady na F1 na zlomek, publicita je mistrovská

Automobilce Renault klesly náklady na F1 na zlomek, publicita je mistrovská

Francouzská automobilka Renault působí poslední dva roky už jen jako dodavatel motorů a splnily se všechny její podmínky, takže v královně motorsportu vydrží zřejmě dlouho.

13.  7.  2011
Renault
Renault otestuje tradiční výfuky, současné řešení ho neuspokojuje

Renault otestuje tradiční výfuky, současné řešení ho neuspokojuje

Radikální řešení výfuků, jehož koncovky směřují dopředu, nepřineslo Renaultu výsledky, které by si přál. Proto si vyzkouší systém podobný ostatním týmům.

11.  7.  2011
Střed pole: Di Resta na domácí půdě září

Střed pole: Di Resta na domácí půdě září

Proměnlivé podmínky na Silverstonu umožnily i jezdcům se slabšími vozy prokousat se výsledkovou listinou nezvykle vysoko. Největší dojem ze středu pole udělali di Resta, Maldonado a Kobajaši.

9.  7.  2011
Renault
Renault věří, že zná příčiny svého relativního poklesu formy

Renault věří, že zná příčiny svého relativního poklesu formy

Renault dosahoval v posledních závodech horších výsledků než v úvodu sezóny. Je přesvědčený, že zná důvody tohoto stavu, a pracuje na jejich odstranění.

4.  7.  2011
Renault
Bruno Senna chce zpět do F1

Bruno Senna chce zpět do F1

Bruno Senna, záložní jezdec Renaultu, si brousí zuby na závodní sedačku pro příští sezonu. Sedmadvacetiletý Brazilec, synovec legendárního Ayrtona Senny, má v F1 velké ambice.

3.  7.  2011
Renault
Renault se v důsledku změny pravidel obává ztráty přítlaku

Renault se v důsledku změny pravidel obává ztráty přítlaku

Po Valencii, kde FIA zakázala změny mapování motoru mezi kvalifikací a závodem, přichází na Silverstone v platnost další omezení.

3.  7.  2011
Renault
Boullier: Spekulace o financích Renaultu mají za cíl destabilizaci týmu

Boullier: Spekulace o financích Renaultu mají za cíl destabilizaci týmu

Šéf Renaultu F1 Eric Boullier znovu popřel, že by budoucnost jeho týmu byla nejasná či ohrožena kvůli nedostatku finančních prostředků.

30.  6.  2011
Střed pole: Bodovali Alguersuari, Sutil a Heidfeld

Střed pole: Bodovali Alguersuari, Sutil a Heidfeld

Jaime Alguersuari se na domácí španělské půdě ukázal v dobrém světle. Ve vyrovnaném středu pole bodovaly vozy Toro Rosso, Force India a Renault, nedostalo se na Sauber a Williams.

26.  6.  2011
Pneumatiky
Střed pole: Heidfeld a Sutil raději šetřili pneumatiky

Střed pole: Heidfeld a Sutil raději šetřili pneumatiky

Kvalifikace ve Valencii příliš překvapivé výsledky nepřinesla. Z pilotů ze středu pole do první desítky postoupil jeden pilot Renaultu a jeden hájící barvy Force Indie.

25.  6.  2011
Renault
Petrov: S týmem si letos rozumím mnohem lépe, proto mám výsledky

Petrov: S týmem si letos rozumím mnohem lépe, proto mám výsledky

Vedení týmu Renault chtělo po Vitaliji Petrovovi, aby se více sblížil se všemi lidmi v továrně v Enstonu a navázal užší spolupráci. Ruský pilot to udělal a tuto změnu vnímá velmi pozitivně.

22.  6.  2011
Renault
Omezené foukání difuzorů nemusí mít největší dopady na nás, říká Renault

Omezené foukání difuzorů nemusí mít největší dopady na nás, říká Renault

Změny pravidel o motorech, jejichž cílem je omezit foukání difuzorů, ovlivní podle Renaultu všechny týmy, ale nejvíc zřejmě monoposty s výfuky vzadu, což R31 není.

21.  6.  2011
Renault
Renault míří do Valencie s upraveným systémem DRS

Renault míří do Valencie s upraveným systémem DRS

Do nadcházející Velké ceny Evropy, která se pojede ve Valencii, si dal Renault za cíl proniknout mezi první tři týmy. K tomu mají posloužit aerodynamické úpravy, které se týkají oblasti zadního křídla.

18.  6.  2011
Renault
Už vím, jak se cítil McLaren při zákazu F-průduchu, říká šéf Renaultu

Už vím, jak se cítil McLaren při zákazu F-průduchu, říká šéf Renaultu

Renault se při foukání podlahy vozu výfuky vydal nejodvážnější cestou ze všech stájí, ale svoji práci bude s největší pravděpodobností moci na konci roku zahodit.

16.  6.  2011
Střed pole: Nejvýše Petrov, nejviditelnější Kobajaši

Střed pole: Nejvýše Petrov, nejviditelnější Kobajaši

Vskutku nevyzpytatelný závod v Kanadě dal mnoha jezdcům příležitost získat lepší výsledek, než jaký je objektivní potenciál vozu. Hned pět pilotů ze středu pole dojelo na bodech.

13.  6.  2011
Střed pole: Oba renaulty v první desítce

Střed pole: Oba renaulty v první desítce

Mimo tradiční nejsilnější čtveřice týmů se do třetí části kvalifikace prokousala pouze francouzská stáj. Odstupy ve středu pole pak nejsou vůbec výrazné.

12.  6.  2011
Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

Jezdci Lotusu se stále blíží zaběhnutým týmům. Liuzzi s HRT dokázal porazit Glocka s virginem. Poslední d´Ambrosio dostal výjimku a v závodě může startovat, i když se nekvalifikoval.

12.  6.  2011
Renault
Tým Renault investuje do rozvoje, jezdci dostanou nový simulátor

Tým Renault investuje do rozvoje, jezdci dostanou nový simulátor

Úspěch týmu formule 1 nepřichází ze dne na den, je výsledkem dlouholeté práce a pečlivých příprav. V Enstonu jsou si toho vědomi, proto tým Renault rozvíjí své technické zázemí.

6.  6.  2011
Renault
Zabarvení Renaultu pro Kanadu v pořádku, tedy alespoň letos

Zabarvení Renaultu pro Kanadu v pořádku, tedy alespoň letos

Kanadské Ministerstvo zdravotnictví se dohodlo s týmem Renault, že jeho zabarvení je pro nadcházející velkou cenu v pořádku. Jak se ale zdá, jde spíše o výjimku.

4.  6.  2011
Renault
Tým Renault čekají organizační změny, naznačil Boullier

Tým Renault čekají organizační změny, naznačil Boullier

Po roce přechodného období je podle šéfa týmu Renault Erica Boulliera čas, aby se v Enstone podívali na fungování organizační struktury a udělali změny.

3.  6.  2011
Renault
Boullier: Grosjean se vrátí do formule 1

Boullier: Grosjean se vrátí do formule 1

Šéf týmu Renault Eric Boullier si je jistý, že se mu podaří do závodní sedačky vrátit Romaina Grosjeana, jenž pro tým z Enstonu odjel v roce 2009 sedm závodů.

1.  6.  2011
Renault
Renault požaduje po Heidfeldovi zlepšení, především v kvalifikacích

Renault požaduje po Heidfeldovi zlepšení, především v kvalifikacích

Šéf týmu Renault Eric Boullier není spokojený s výkony Nicka Heidfelda, jenž letos zastoupil zraněného Roberta Kubicu.

31.  5.  2011
Renault
Petrov je po nehodě v pořádku, Heidfeld dojel osmý

Petrov je po nehodě v pořádku, Heidfeld dojel osmý

Vitalij Petrov sice bezprostředně po nehodě nemohl vylézt z vozu, ale naštěstí nemá žádné vážnější zranění. Nick Heidfeld si díky dobrému načasování zastávky připsal osmé místo.

29.  5.  2011
Renault
Kubicův manažer nevylučuje návrat ještě v letošní sezoně

Kubicův manažer nevylučuje návrat ještě v letošní sezoně

Šéf Renaultu Gerard Lopez vyloučil, že by se Polák letos vrátil do závodů, připustil jen možnost startu v trénincích. Kubicův manažer Morelli je odvážnější.

29.  5.  2011
1...4546474849...53

10:23 | Testy F3: Roman Staněk zatím potvrzen pro test za tým ART (první ze dvou dnů).
10:14 | Christian Horner připustil, že strategie pro kvalifikaci a závod byla chybná. Red Bull měl startovat na střední jako jezdci Mercedesu a Leclerc.
9:20 | Ve středu a čtvrtek proběhnou další testy formule 3. Za tým Campos bude jezdit i Petr Ptáček.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton