Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Střed pole: Jezdci Force India v první desítce

Střed pole: Jezdci Force India v první desítce

Kvalifikace na Velkou cenu Singapuru dopadla z týmů ze středu pole nejlépe pro stáj Force India, zapomenout na ni budou naopak chtít u Renaultu. Williams nadále potvrzuje zlepšenou formu.

24.  9.  2011
Renault
Petrov si je jistý, že příští rok zůstane u Renaultu

Petrov si je jistý, že příští rok zůstane u Renaultu

Vitalij Petrov odmítl zpochybnění jistoty jezdecké smlouvy, které naznačil šéf týmu Renault Eric Boullier. Své místo v roce 2012 považuje za neohrožené.

23.  9.  2011
Renault
Renault do Singapuru přiveze větší úpravy, očekává významné zrychlení

Renault do Singapuru přiveze větší úpravy, očekává významné zrychlení

Tým Renault nemohl v Monze nasadit většinu dílů, které chtěl. Použije je až v Singapuru a slibuje si od nich zrychlení kolem dvou desetin sekundy.

20.  9.  2011
Renault
Bruno Senna si zvyká na vůz i tým v závodním režimu

Bruno Senna si zvyká na vůz i tým v závodním režimu

Bruno Senna odjel s renaultem dva závody a v Monze poprvé bodoval. Týmu by se za angažmá rád odměnil dalším bodovým přídělem v Singapuru, kam se chystá kvůli aklimatizaci dorazit s předstihem.

17.  9.  2011
Renault
Renault staví nový simulátor, pomáhá mu McLaren

Renault staví nový simulátor, pomáhá mu McLaren

Tým Renault obdržel stavební povolení pro svůj nový simulátor v továrně v Enstonu. Nenavrhnul si ho sám, know-how pochází od top týmů.

16.  9.  2011
Renault
Grosjean znovu usedl do monopostu, se kterým závodil v roce 2009

Grosjean znovu usedl do monopostu, se kterým závodil v roce 2009

V rámci příprav na svůj návrat do formule 1 testoval Romain Grosjean s Renaultem ve Valencii. Jezdil s vozem R29.

16.  9.  2011
Příští rok bude ve formuli 1 zřejmě jen jeden Lotus

Příští rok bude ve formuli 1 zřejmě jen jeden Lotus

Spor o jméno Lotus ve formuli 1 nakonec pravděpodobně ukončí dohoda a přejmenování obou dotčených týmů. Lotus zůstane jen jeden.

12.  9.  2011
Renault
Lepší výkony jsme od Senny chtít nemohli, chválí Renault

Lepší výkony jsme od Senny chtít nemohli, chválí Renault

Bruno Senna získal v druhém závodě pro Renault první body a šéf týmu Eric Boullier je z brazilského jezdce nadšený. Věří, že bude ještě lepší.

12.  9.  2011
Střed pole: Toro Rosso se v domácím závodě zahanbit nenechalo

Střed pole: Toro Rosso se v domácím závodě zahanbit nenechalo

Alguersuari i Buemi bodovali, stejně tak i Senna a di Resta. Williams opouští Evropu bez bodu, piloty Sauberu zastavily problémy s převodovkou.

11.  9.  2011
Renault
Boullier musí do konce října vědět, zdali může s Kubicou počítat

Boullier musí do konce října vědět, zdali může s Kubicou počítat

V opačném případě by se musel poohlédnout po nějaké plnohodnotné náhradě. Tým z Enstone potřebuje dva schopné jezdce, kteří posunou jeho vozy vpřed.

11.  9.  2011
Střed pole: oba jezdci Renaultu v první desítce

Střed pole: oba jezdci Renaultu v první desítce

Zlepšenou formu dokazuje také Williams, naopak Toro Rosso ve své domácí Grand Prix postrádá rychlost. Paulu di Restovi jen těsně unikla Q3.

10.  9.  2011
Renault
Sennova přítomnost u Renaultu se projevuje příchodem sponzorů

Sennova přítomnost u Renaultu se projevuje příchodem sponzorů

Renault tvrdí, že Heidfelda nahradil Sennou čistě z výkonnostních důvodů, ale nové sponzorské smlouvy toto tvrzení zpochybňují.

7.  9.  2011
Renault
Renault: Vylepšený monopost měl ve Spa na páté až šesté místo

Renault: Vylepšený monopost měl ve Spa na páté až šesté místo

Technický ředitel týmu Renault James Allison spočítal, jak se upravený R31 zlepšil a jaký byl jeho potenciál ve Spa. V Monze by měl být na podobné úrovni.

6.  9.  2011
Renault
Renault si potřebuje v Itálii ověřit výkonnost vylepšeného vozu

Renault si potřebuje v Itálii ověřit výkonnost vylepšeného vozu

Tým Renault si do Belgie přivezl značně přepracovaný monopost, ale okolnosti mu neumožnily ho řádně vyhodnotit. Doufá, že se mu to podaří v Monze.

5.  9.  2011
Renault
Grosjean testoval R31 na rovince v Duxfordu

Grosjean testoval R31 na rovince v Duxfordu

Tým Renault uskutečnil ve čtvrtek test, jehož cílem bylo odzkoušet vůz R31 z hlediska aerodynamické efektivnosti.

3.  9.  2011
Renault
Heidfeld a Renault se dohodli na ukončení spolupráce

Heidfeld a Renault se dohodli na ukončení spolupráce

Nick Heidfeld v Renaultu definitivně skončil. Německého pilota nahradí do konce letošní sezony Bruno Senna.

3.  9.  2011
PneumatikyRenault
Senna: Nejtěžší je práce s pneumatikami

Senna: Nejtěžší je práce s pneumatikami

Při svém návratu do formule 1 má Bruno Senna největší potíže s pneumatikami, protože nezná jejich chování a výdrž v různých podmínkách.

2.  9.  2011
Renault
Renault nepřipouští, že by Senna po Monze nezávodil

Renault nepřipouští, že by Senna po Monze nezávodil

Tým Renault počítá s účastí Bruna Senna ve více než jen dvou závodech, jak doufá Nick Heidfeld, který se chce vrátit do vozu v Singapuru.

30.  8.  2011
Renault
Renault má ze Senny smíšené pocity, ale převažují ty pozitivní

Renault má ze Senny smíšené pocity, ale převažují ty pozitivní

Debut Bruna Senny v barvách Renaultu se neobešel bez zaváhání, ale celkově je tým přesvědčený, že Brazilec dokáže odvádět dobrou práci a bodovat.

29.  8.  2011
Střed pole: ve znamení kolizí

Střed pole: ve znamení kolizí

Pro řadu jezdců ze středu pole dopadl závod mezi ardenskými lesy zklamáním. Po incidentu v první zatáčce, který způsobil Senna, musel odstoupit Alguersuari. Naopak Sutil se vyznamenal.

28.  8.  2011
Střed pole: překvapili Alguersuari a Senna, penalizace pro Maldonada

Střed pole: překvapili Alguersuari a Senna, penalizace pro Maldonada

Dnešní proměnlivé podmínky způsobily řadě jezdců ze středu pole nemalé potíže. Maldonado se podle očekávání dočkal za své dnešní počínání penalizace pěti míst na startu závodu.

27.  8.  2011
Renault
Heidfeld se chce s pomocí soudu vrátit do vozu v Singapuru

Heidfeld se chce s pomocí soudu vrátit do vozu v Singapuru

Nick Heidfeld se nehodlá smířit se svým vyhazovem ze závodní sedačky a prostřednictvím soudu chce Renault přinutit, aby mu vůz vrátil.

26.  8.  2011
Renault
Závodní sedačku mám jistou zatím jen na dva závody, říká Senna

Závodní sedačku mám jistou zatím jen na dva závody, říká Senna

Bruno Senna v Belgii nahradil u týmu Renault Nicka Heidfelda, ale není jisté, že v jeho voze vydrží až do konce sezóny.

25.  8.  2011
Renault
Heidfeld přišel o závodní sedačku, nahradil ho Senna

Heidfeld přišel o závodní sedačku, nahradil ho Senna

Tým Renault potvrdil zprávu o výměně jezdců, která se na veřejnost dostala již před několika dny. Bruno Senna nahradil s okamžitou platností Nicka Heidfelda.

24.  8.  2011
Renault
Renault si ponechá své unikátní řešení výfuků až do konce sezóny

Renault si ponechá své unikátní řešení výfuků až do konce sezóny

Inženýři týmu Renault stále vidí jistý potenciál dopředu nasměrovaných výfuků, proto s nimi bude tým z Enstonu jezdit až do konce sezóny a změna přijde až příští rok.

23.  8.  2011
Renault
Senna má počínaje Velkou cenou Belgie nahradit Heidfelda

Senna má počínaje Velkou cenou Belgie nahradit Heidfelda

Podle informací britské BBC by jezdecká sestava Renaultu do konce sezony měla mít podobu Vitalij Petrov - Bruno Senna. Tým Lotus Renault se k Heidfeldovi v poslední době stavěl velmi kriticky.

22.  8.  2011
Renault
María de Villotaová testovala formuli 1 týmu Renault

María de Villotaová testovala formuli 1 týmu Renault

Španělská závodnice formule Superleague María de Villotaová testovala monopost týmu Renault na okruhu Paula Ricarda ve Francii.

18.  8.  2011
Renault
Zklamání z Heidfelda vyjádřil také majitel týmu Renault

Zklamání z Heidfelda vyjádřil také majitel týmu Renault

Nick Heidfeld se u týmu Renault netěší moc velké podpoře, po kritice ze strany šéfa Erica Boulliera si nyní vyslechl slova o zklamání ze strany majitele Gérarda Lopeze.

16.  8.  2011
Renault
Renault odhalil příčiny exploze Heidfeldova vozu

Renault odhalil příčiny exploze Heidfeldova vozu

Grand Prix Maďarska skončila pro Nicka Heidfelda hořícím vozem a menší explozí, která zasáhla jednoho z traťových komisařů. Renault už ví, proč k tomuto dramatu došlo.

4.  8.  2011
Renault
Renault nasadí v Belgii velké úpravy. Ty už musí fungovat, říká Heidfeld

Renault nasadí v Belgii velké úpravy. Ty už musí fungovat, říká Heidfeld

Tým Renault několik týdnů říká, že ví, proč se jeho výkonnost relativně zhoršuje. Podle Nicka Heidfelda musí toto své tvrzení dokázat zlepšením prostřednictvím velkého balíku úprav v Belgii.

1.  8.  2011
Peníze a byznys
Střed pole: počasí udělalo řadě jezdců čáru přes rozpočet

Střed pole: počasí udělalo řadě jezdců čáru přes rozpočet

Velká cena Maďarska se pro týmy ze středu pole nesla převážně ve znamení zklamání. Spokojeni mohou být pouze di Resta, Buemi a Alguersuari.

31.  7.  2011
Pneumatiky
Střed pole: Ve znamení šetření pneumatik, v desítce Sutil a Pérez

Střed pole: Ve znamení šetření pneumatik, v desítce Sutil a Pérez

Týmy středu pole se svorně rozhodly šetřit superměkké pneumatiky a v určité fázi kvalifikace je vůbec nenasadily. Do elitní desítky se prosadili Adrian Sutil a Sergio Pérez,.

30.  7.  2011
Renault
O Grosjeana se zajímají tři týmy, mohl by se vrátit k Renaultu

O Grosjeana se zajímají tři týmy, mohl by se vrátit k Renaultu

Návrat Romaina Grosjeana do formule 1 je zdá se na spadnutí, společnost Gravity Management ho tlačí zpět do závodní sedačky. Zájem o něj údajně týmy mají.

27.  7.  2011
Renault
Renault plánuje nasazení velkého počtu novinek, aby dohnal ztrátu

Renault plánuje nasazení velkého počtu novinek, aby dohnal ztrátu

Sezóna 2011 se zdaleka nevyvíjí podle představ týmu Renault, a proto v Enstonu pracují v plném tempu na výrobě nových komponent, které mají monopost R31 zrychlit a posunout výš.

26.  7.  2011
Renault
Heidfeld zklamal, říká šéf týmu Renault

Heidfeld zklamal, říká šéf týmu Renault

Pod novými majiteli se nezměnila tradice týmu Renault z posledních let veřejně kritizovat vlastní jezdce. Pod velký tlakem se ocitl Nick Heidfeld, jenž zastupuje zraněného Roberta Kubicu.

26.  7.  2011
Střed pole: Sutil, Kobajaši a Petrov na bodech, Buemi penalizován

Střed pole: Sutil, Kobajaši a Petrov na bodech, Buemi penalizován

Sutil se před domácím publikem blýskl šestým místem, Kobajaši těžil z dobré strategie, Petrov vybojoval pro svůj tým bod. Buemi dostal penalizaci pěti míst na startu Velké ceny Maďarska za způsobení kolize.

24.  7.  2011
Renault
Bruno Senna dostane v pátek v Maďarsku svou šanci

Bruno Senna dostane v pátek v Maďarsku svou šanci

Tým Lotus Renault GP se rozhodl otestovat svého záložního jezdce Bruna Sennu v závodním režimu. Synovec slavného Ayrtona Senny dostane šanci příští víkend při prvním tréninku na okruhu Hungaroring.

24.  7.  2011
Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Střed pole: V desítce Sutil a Petrov

Do třetí části kvalifikace postoupili Adrian Sutil a Vitalij Petrov, účast ve finále kvalifikace těsně unikla NIcku Heidfeldovi. Nedařilo se Sauberu, Williamsu ani Toro Rosso.

23.  7.  2011
Renault
Renault pokračuje na Nürburgringu s původními výfuky

Renault pokračuje na Nürburgringu s původními výfuky

Test nového řešení výfuků Renaultu sice přinesl pozitivní výsledky, tým se ale rozhodl na něm ještě dál pracovat a nenasadit ho do kvalifikace a závodu.

23.  7.  2011
Renault
Tým Renault byl loni pod novým majitelem ve ztrátě

Tým Renault byl loni pod novým majitelem ve ztrátě

Po odchodu automobilky Renault z formule 1 hospodařil její bývalý tým v roce 2010 se ztrátou 40 miliónů liber, zatímco o rok dřív byl v zisku 4,8 miliónu liber.

21.  7.  2011
1...4445464748...52

10:15 | Mick Schumacher vyhrál závod F2 a upevnil vedení v šampionátu. Druhý Cunoda. Schumacherův nejbližší pronásledovatel C. Ilott skončil třetí, na Schumachera tak má ztrátu 18 bodů. Další pronásledovatelé v šampionátu: Ch. Lundgaard nedokončil, R. Shwartzman nebodoval.
15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10