Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Räikkönen si v Malajsii vyzkouší nové řízení

Räikkönen si v Malajsii vyzkouší nové řízení

Lotus přivezl do Sepangu nový sloupek řízení a doufá, že konečně dal dohromady verzi, která bude zcela vyhovovat Kimimu Räikkönenovi.

22.  3.  2012
Webber počítá v bojích na špičce v Sepangu i s Lotusem

Webber počítá v bojích na špičce v Sepangu i s Lotusem

Souboje na předních pozicích by měly být v Malajsii ještě zajímavější než v Austrálii, protože by se jich mělo zúčastnit víc týmů.

21.  3.  2012
Renault
Lotus věří, že ve vývoji dokáže udržet krok s největšími týmy

Lotus věří, že ve vývoji dokáže udržet krok s největšími týmy

Lotus vyvinul pro letošní sezónu velmi rychlé auto, ale o úspěchu v šampionátu rozhoduje zlepšování v průběhu roku. Enstonští věří, že se jim bude dařit i v této disciplíně.

20.  3.  2012
Renault
Räikkönen: Lotus má auto na boje o stupně vítězů

Räikkönen: Lotus má auto na boje o stupně vítězů

Navzdory zisku pouhých šesti bodů odjíždí Lotus z Austrálie v optimistické náladě, protože monopost E20 potvrdil dojmy z testů a byl velmi rychlý.

19.  3.  2012
Renault
Räikkönen: Jako bych nikdy neodešel

Räikkönen: Jako bych nikdy neodešel

Zkušený Kimi Räikkönen obsadil při svém návratu do formule 1 sedmé místo. Do posledního kola přitom najížděl desátý. Romain Grosjean doplatil na nezaviněnou kolizi s Pastorem Maldonadem.

18.  3.  2012
Renault
Grosjean překvapil třetím místem, Räikkönen nepostoupil z první části

Grosjean překvapil třetím místem, Räikkönen nepostoupil z první části

U Lotusu se mohou radovat z úspěchu šampióna GP2 Romaina Grosjeana, naopak Kimi Räikkönen obsadil v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie až osmnácté místo. AKTUALIZOVÁNO.

17.  3.  2012
Renault
Räikkönen má stále menší potíže s řízením Lotusu E20

Räikkönen má stále menší potíže s řízením Lotusu E20

Lotusu se zatím nepodařilo postavit takové řízení nového vozu, které by přesně vyhovovalo požadavkům Kimiho Räikkönena. Řešení ale možná bude mít už za týden.

16.  3.  2012
Renault
Podle simulací by měl Albert Park Lotusu E20 vyhovovat

Podle simulací by měl Albert Park Lotusu E20 vyhovovat

Tým Lotus věří, že je dobře připravený na první závod sezóny. Městská trať v Melbourne je velmi specifická, ale novému enstonskému vozu by měla sedět.

12.  3.  2012
Renault
Grosjean: Lotus je při nejlepším třetí nejrychlejší na úrovni Mercedesu

Grosjean: Lotus je při nejlepším třetí nejrychlejší na úrovni Mercedesu

Před začátkem sezóny Romain Grosjean prozradil optimistický a realistický odhad formy týmu Lotus. Ve vítězství v Melbourne nedoufá.

12.  3.  2012
Renault
Lotus: Scházeli nám dobří jezdci a dobré auto, teď máme obojí

Lotus: Scházeli nám dobří jezdci a dobré auto, teď máme obojí

Před začátkem nové sezóny vládne optimismus také u Lotusu. Navzdory ztracené třetině testů je vedení stáje přesvědčeno, že má vše, co potřebuje na cestě vzhůru.

9.  3.  2012
Renault
Lotus je přesvědčený, že ztrátu na Red Bull letos zmenšil

Lotus je přesvědčený, že ztrátu na Red Bull letos zmenšil

Kimi Räikkönen a Romain Grosjean sice patřili mezi nejrychlejší jezdce předsezónních testů, ale Lotus ví, že jeho vůz nejrychlejší zatím není. Ovšem špičce je blíž než dřív.

6.  3.  2012
Renault
Lotus: Navzdory vynechaným testům jedeme do Melbourne v dobré formě

Lotus: Navzdory vynechaným testům jedeme do Melbourne v dobré formě

Tým Lotus je přesvědčený, že ho ztráta třetiny předsezónních testovacích dnů nijak vážně nepoznamenala. Monopost E20 podává dobré výkony a jezdci jsou s ním spokojení.

5.  3.  2012
Renault
Problémy s šasi jsou definitivně vyřešené, hlásí Lotus

Problémy s šasi jsou definitivně vyřešené, hlásí Lotus

První den testů v Barceloně proběhl z pohledu Lotusu bez problémů a tým si ověřil, že úpravy šasi fungují, jak mají.

2.  3.  2012
Renault
Lotus si nenahradí ani jeden ze ztracených testovacích dnů

Lotus si nenahradí ani jeden ze ztracených testovacích dnů

Čtyři dny testů, které Lotus ztratil minulý týden kvůli problémům s šasi, jsou nenávratně pryč. Tým nemá možnost si prodloužit současné testy.

1.  3.  2012
Renault
Lotus má údajně problémy s předním zavěšením

Lotus má údajně problémy s předním zavěšením

Kimi Räikkönen si údajně již v Jerezu stěžoval na zvláštní ovládání vozu. V Barceloně pak pro Lotus testy skončily po sedmi odjetých kolech.

26.  2.  2012
Renault
Lotus si chce prodloužit příští testy o jeden den

Lotus si chce prodloužit příští testy o jeden den

Aby alespoň částečně dohnal čas ztracený tento týden, požádal Lotus ostatní týmy o souhlas prodloužit si testy příští týden v Barceloně.

23.  2.  2012
Renault
První den testů skončil pro Lotus po sedmi kolech

První den testů skončil pro Lotus po sedmi kolech

Po téměř bezproblémovém průběhu testů v Jerezu potkaly Lotus první větší potíže v předsezónních přípravách. V úterý musel brzy přestat jezdit.

21.  2.  2012
Renault
Räikkönenova smlouva má výsledkovou klauzuli

Räikkönenova smlouva má výsledkovou klauzuli

Kimi Räikkönen podepsal s Lotusem dvouletou smlouvu, ale pokud bude letošní sezóna špatná, dostane možnost odejít dřív.

17.  2.  2012
Renault
Petrov si myslel, že stačí mít sponzory, ale tak to nefunguje, říká Lopez

Petrov si myslel, že stačí mít sponzory, ale tak to nefunguje, říká Lopez

Majitel týmu Lotus Gérard Lopez měl pocit, že nasazení Vitalije Petrova není dostatečné, proto ho vyměnil. Ruský závodník podle něj až moc spoléhal na své sponzory.

17.  2.  2012
Renault
O odchodu z Asociace týmů F1 uvažuje také Lotus

O odchodu z Asociace týmů F1 uvažuje také Lotus

Majitel týmu Lotus Gérard Lopez přiznal frustraci z neshod na téma Dohody o omezení zdrojů. Jednou z možností proto pro něj zůstává odchod z FOTA.

16.  2.  2012
Renault
Skutečné zkoušky nás s Räikkönenem teprve čekají, připomíná Permane

Skutečné zkoušky nás s Räikkönenem teprve čekají, připomíná Permane

Po úspěšném sňatku prožívá Lotus s Kimim Räikkönenem velmi příjemné líbánky, ale ví, že skutečnou zátěží projde nový vztah až v průběhu sezóny.

13.  2.  2012
Renault
Tak dobré hodnocení vozu jsme od jezdců neslyšeli roky, říká Lotus

Tak dobré hodnocení vozu jsme od jezdců neslyšeli roky, říká Lotus

Lotus E20 se v Jerezu předvedl ve velmi dobrém světle a v Enstonu mají pocit, že postavili o poznání lepší auto než v minulých letech.

13.  2.  2012
Renault
Räikkönen si Lotus už získal

Räikkönen si Lotus už získal

Tým Lotus rok marně hledal nástupce Roberta Kubici, ale teď se zdá, že ho konečně našel v Kimim Räikkönenovi. Fin si rychle získává důvěru.

10.  2.  2012
Renault
Lotus dělá dobrý dojem i na konkurenci

Lotus dělá dobrý dojem i na konkurenci

V prvních předsezónních testech se tým Lotus netají radostí, kterou mu dělá jeho monopost E20. Konkurence potvrzuje, že by Enstonští mohli být vážnou hrozbou.

10.  2.  2012
Renault
Lotus postavil dobré auto, věří Räikkönen

Lotus postavil dobré auto, věří Räikkönen

Kimi Räikkönen má za sebou první letošní testy s novým vozem a jeho dojmy jsou pozitivní. Víc než slibné časy ho těší chování E20.

9.  2.  2012
Renault
Räikkönen výsledek prvního dne testů nepřeceňuje

Räikkönen výsledek prvního dne testů nepřeceňuje

Kimi Räikkönen byl na úvod testů v Jerezu nejrychlejší, ale výsledky hodnotí opatrně. Z vozu E20 a z pneumatik Pirelli má pro začátek dobrý pocit.

8.  2.  2012
Renault
Lotus je frustrován zákazem systému pro světlou výšku, ale neprotestuje

Lotus je frustrován zákazem systému pro světlou výšku, ale neprotestuje

Několik let trval týmu Lotus vývoj systému, který kompenzoval náklony vozu při brzdění, a udržoval tak stabilní světlou výšku. Použít ho ale nakonec nemůže.

7.  2.  2012
Räikkönen a Kobajaši pokřtili letošní vozy prvními koly

Räikkönen a Kobajaši pokřtili letošní vozy prvními koly

Testy v Jerezu začínají až v úterý, ale monoposty Lotus E20 a Sauber C31 vyjely na španělskou trať už dnes ke krátkým ověřovacím jízdám.

6.  2.  2012
Renault
Räikkönen: Formule 1 se vůbec nezměnila. Není důvod, abych měl problémy

Räikkönen: Formule 1 se vůbec nezměnila. Není důvod, abych měl problémy

Kimi Räikkönen je přesvědčený, že po dvouleté absenci nebude mít při návratu do formule 1 stejné potíže jako Michael Schumacher, který se vrátil v roce 2010.

2.  2.  2012
Renault
Lotus udělal změnu v managementu, o tituly chce bojovat za tři roky

Lotus udělal změnu v managementu, o tituly chce bojovat za tři roky

Ve vedení týmu Lotus proběhla menší organizační změna s cílem dalšího posílení. Majitel stáje chce za pár let vrátit do Enstonu tituly.

1.  2.  2012
Renault
Lotus mění značení monopostů, ten letošní se bude jmenovat E20

Lotus mění značení monopostů, ten letošní se bude jmenovat E20

Letošní sezóna neformálně stvrdí rozchod týmu Lotus s automobilkou Renault. Francouzská značka zůstala už jen na motorech.

30.  1.  2012
Renault
Räikkönenovi scházel v testech pocit rychlosti

Räikkönenovi scházel v testech pocit rychlosti

Kimi Räikkönen čekal, že návrat do formule 1 bude pro něj větším šokem, než ve skutečnosti byl, když tento týden testoval ve Valencii.

26.  1.  2012
Renault
KERS nám umožní skutečně bojovat, těší se Kovalainen

KERS nám umožní skutečně bojovat, těší se Kovalainen

Po dvou letech působení ve formuli 1 tým Caterham poprvé nasadí systém na rekuperaci kinetické energie. Jeho jezdci se radují, že budou konečně mít kompletní arzenál.

26.  1.  2012
Renault
Räikkönen je po testu ve Valencii optimista

Räikkönen je po testu ve Valencii optimista

Kimi Räikkönen má za sebou svůj první test po návratu do formule 1. Proběhl bez problémů a Fin je připraven na letošní monopost Lotusu.

25.  1.  2012
Renault
Lotus potvrdil D’Ambrosia v roli třetího jezdce

Lotus potvrdil D’Ambrosia v roli třetího jezdce

Jérôme D’Ambrosio zůstává ve formuli 1, jak jsme již avizovali, stal se záložníkem týmu Lotus. Bude pracovat vedle Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana.

24.  1.  2012
Renault
D’Ambrosiovy šance na závodní sedačku se zmenšují, míří do zálohy Lotusu

D’Ambrosiovy šance na závodní sedačku se zmenšují, míří do zálohy Lotusu

Jérôme D’Ambrosio se po premiérové sezóně ve formuli 1 bude zřejmě muset spokojit s místem třetího pilota týmu Lotus a doufáním, že se do závodů vrátí příští rok.

24.  1.  2012
VideaRenault
Video: Räikkönen se vrátil do F1, Lotus ho hned chválí

Video: Räikkönen se vrátil do F1, Lotus ho hned chválí

Po prvním dni testů Kimiho Räikkönena je Lotus velmi spokojený. Finský závodník naplnil očekávání a popřel některé mýty.

24.  1.  2012
Renault
Na formuli 1 jsem si znovu zvykl po pár kolech, říká Räikkönen

Na formuli 1 jsem si znovu zvykl po pár kolech, říká Räikkönen

Kimi Räikkönen má za sebou první kilometry ve formuli 1 po dvou letech absence. Řízení vozu mu nečiní problémy, ale ještě ho čeká učení.

23.  1.  2012
Renault
Räikkönen testuje ve Valencii, Lotus ukazuje fotky

Räikkönen testuje ve Valencii, Lotus ukazuje fotky

Kimi Räikkönen dnes poprvé od roku 2009 znovu jezdí ve voze formule 1. Děje se tak v rámci dvoudenního soukromého testu týmu Lotus.

23.  1.  2012
Renault
Lotus odhalí své auto 5. února, první ho bude řídit Räikkönen

Lotus odhalí své auto 5. února, první ho bude řídit Räikkönen

Tým Lotus ukázal své nové logo a oznámil, kdy představí svůj monopost pro letošní sezónu. Také rozhodl, jak si jeho jezdci rozdělí službu během prvních testů.

21.  1.  2012
1...4243444546...53

17:30 | McLaren potvrdil, že Sainze vyřadil problém se zadními brzdami.
10:40 | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.
9:57 | Za chvíli hlavní závod F2, živě třeba na Sport 1.
27. listopadu | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10