Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
V roce 2009 Grosjean málem skončil. Byl arogantní, říká jeho bývalý šéf

V roce 2009 Grosjean málem skončil. Byl arogantní, říká jeho bývalý šéf

Po propuštění z týmu Renault před dvěma roky si Romain Grosjean sáhl ve své kariéře na dno. Ale nevzdal se a své okolí přesvědčil, že si zaslouží druhou šanci.

15.  12.  2011
Renault
Podle Boulliera byli Räikkönen a Grosjean nejlepší možnou volbou

Podle Boulliera byli Räikkönen a Grosjean nejlepší možnou volbou

U Renaultu jsou přesvědčeni, že klíčem k úspěchu jsou dva jezdci, kteří se do formule 1 dostali zásluhou svých výkonů a ne díky vazbám na bohaté sponzory.

14.  12.  2011
Renault
Senna: Bral bych roli třetího pilota jen s možností jezdit v pátek

Senna: Bral bych roli třetího pilota jen s možností jezdit v pátek

Bruno Senna chce i nadále závodit ve formuli 1, ale pokud se mu to nepodaří, akceptoval by návrat na pozici třetího jezdce.

13.  12.  2011
Peníze a byznysRenault
Renault o volbě jezdců: Upřednostnili jsme talent před penězi

Renault o volbě jezdců: Upřednostnili jsme talent před penězi

Tým Renault angažoval Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana, což podle něj dokazuje, že mu jde v první řadě o závodění.

13.  12.  2011
Renault
Petrov ve formuli 1 neskončí, slibuje jeho manažerka

Petrov ve formuli 1 neskončí, slibuje jeho manažerka

Petrovova manažerka Oxana Kosačenková tvrdí, že Vitalij Petrov bude ve formuli 1 jezdit i nadále. Pro který tým, chce oznámit během dvou týdnů.

12.  12.  2011
Renault
Lotus chce titul do tří let, s Kubicou už moc nepočítá

Lotus chce titul do tří let, s Kubicou už moc nepočítá

Nejpozději do roku 2014 chce mít Lotus (do letoška Renault) titul. S Robertem Kubicou už moc nepočítá poté, co tým podepsal dvouletou smlouvu s Kimim Räikkönenem.

11.  12.  2011
Renault
Räikkönen bere svůj návrat vážně a chce bojovat vpředu, říká Bahar

Räikkönen bere svůj návrat vážně a chce bojovat vpředu, říká Bahar

Šéf Lotusu Dany Bahar je přesvědčený, že Kimi Räikkönen splní příští rok to, co od něj tým očekává. Tedy že bude bojovat naplno a vozit body.

9.  12.  2011
Renault
Räikkönenovým kolegou u Renaultu se stal Grosjean

Räikkönenovým kolegou u Renaultu se stal Grosjean

Tým Renault bude příští rok závodit se zcela novou jezdeckou dvojicí, vedle Kimiho Räikkönena nominoval Romaina Grosjeana. Petrov si musí hledat místo jinde.

9.  12.  2011
Renault
Spolupráce s Kimim by pro mě byla cennou zkušeností, říká Grosjean

Spolupráce s Kimim by pro mě byla cennou zkušeností, říká Grosjean

Angažováním Kimiho Räikkönena nastala pro zbylé jezdce ucházející se o druhou závodní sedačku týmu Renault zapeklitá situace. Místo je jen jedno, avšak kandidátů hned několik.

4.  12.  2011
Piquetovi už nic nevyčítám, říká Massa

Piquetovi už nic nevyčítám, říká Massa

V roce 2008 prohrál Felipe Massa titul mistra světa ve prospěch Lewise Hamiltona až v posledním závodě. Rozdíl na konci sezony činil pouhý jeden bod.

4.  12.  2011
Renault
Gerard Lopez: Räikkönen je motivován víc než kdy jindy

Gerard Lopez: Räikkönen je motivován víc než kdy jindy

Majitel týmu Lotus Renault GP (nově Lotus F1 Team) trvá na svém a tvrdí, že Räikkönen je k podání skvělých výkonů motivován i díky kritice, jíž musí čelit.

3.  12.  2011
Renault
S Kimim bychom si rozuměli, říká Petrov

S Kimim bychom si rozuměli, říká Petrov

Vitalij Petrov touží po závodní sedačce u stáje Lotus F1 Team pro příští rok, jenomže na toto místo existuje hned několik kandidátů a konečné rozhodnutí padne až během následujících dní.

3.  12.  2011
Renault
Jednání Räikkönena a Renaultu trvala jen několik dní

Jednání Räikkönena a Renaultu trvala jen několik dní

Šéf týmu Renault Eric Boullier přiznal, že na rozdíl od minulého roku proběhly letošní rozhovory s Kimim Räikkönenem o návratu do formule 1 velmi rychle.

2.  12.  2011
Renault
María de Villotaová jedná o místě záložní jezdkyně Renaultu

María de Villotaová jedná o místě záložní jezdkyně Renaultu

Španělská závodnice María de Villotaová se nevzdala ambice jezdit ve formuli 1. Dalším krokem pro ni má být angažmá u týmu Renault.

1.  12.  2011
Renault
Petrov má deset dní na dohodu o setrvání u Renaultu

Petrov má deset dní na dohodu o setrvání u Renaultu

Po ohlášení Kimiho Räikkönena dalo vedení týmu Renault Vitaliji Petrovovi desetidenní ultimátum na dohodnutí podmínek pro pokračování v příštím roce.

29.  11.  2011
Renault
Pokud Kubica nezůstane u Renaultu, tým ho nenechá testovat ve svém voze

Pokud Kubica nezůstane u Renaultu, tým ho nenechá testovat ve svém voze

Vztah týmu Renault a Roberta Kubici dostává vážné trhliny, po neshodách s jezdcovým manažerem vznikla další třecí plocha s testy.

29.  11.  2011
Renault
Hamilton s prodloužením smlouvy nepospíchá, ale u McLarenu chce zůstat

Hamilton s prodloužením smlouvy nepospíchá, ale u McLarenu chce zůstat

Lewis Hamilton se chce v první řadě soustředit na příští sezónu, až poté začne jednat s McLarenem o novém kontraktu na další roky.

29.  11.  2011
Renault
Kimi Räikkönen se vrací do formule 1, bude závodit pro Renault

Kimi Räikkönen se vrací do formule 1, bude závodit pro Renault

Tým Renault dnes oznámil, že podepsal smlouvu na závodní sedačku pro rok 2012 s bývalým mistrem světa Kimim Räikkönenem.

29.  11.  2011
Střed pole: Šťastná sedmička pro Sauber

Střed pole: Šťastná sedmička pro Sauber

Adrianu Sutilovi z Force Indie se povedlo dokončit závod před mercedesem Nika Rosberga na krásném šestém místě. Kobajaši opět bodoval a zajistil Sauberu vytoužené sedmé místo.

27.  11.  2011
Renault
Seznam jmen je dlouhý, rozhodneme během dvou týdnů, říká Boullier

Seznam jmen je dlouhý, rozhodneme během dvou týdnů, říká Boullier

Šéf Renaultu Eric Boullier v Brazílii prozradil, že o tom, jaké jezdecké duo bude v příští sezoně hájit barvy černozlaté stáje, rozhodne nejdéle do čtrnácti dnů.

27.  11.  2011
Střed pole: Domácí prostředí zafungovalo

Střed pole: Domácí prostředí zafungovalo

Bruno Senna odstartuje do Velké ceny Brazílie ze slibného devátého místa, Rubens Barrichello z dvanáctého. Nejlépe si dnes počínal Adrian Sutil.

26.  11.  2011
Renault
Grosjean: Stále není nic rozhodnuto

Grosjean: Stále není nic rozhodnuto

I když by angažování francouzského pilota mělo být pouhou formalitou, konečné rozhodnutí z úst šéfů Renaultu ještě nepadlo.

26.  11.  2011
Renault
Bruno Senna přijede do Prahy, v kině poběží dokument SENNA

Bruno Senna přijede do Prahy, v kině poběží dokument SENNA

Pilot týmu Lotus Renault GP Bruno Senna přijede na pozvání Lotusu a Pirelli 7. prosince do Prahy. Toho dne se bude konat kino projekce dokumentu o jeho slavném strýci.

25.  11.  2011
Renault
Renault nehodlá být kvůli nevydařeným výfukům konzervativní

Renault nehodlá být kvůli nevydařeným výfukům konzervativní

Unikátní řešení výfukového systému týmu Renault letos ovoce nepřineslo, naopak mu způsobilo jisté potíže. Podle šéfa týmu Erica Boulliera to ale není důvod pro konzervativní přístup k novému vozu.

22.  11.  2011
Renault
Rozhovor s Janem Charouzem

Rozhovor s Janem Charouzem

Máme za sebou oficiální testy formule 1 pro nadějné mladíky. V Abú Zabí se jich zúčastnil také Jan Charouz. Přinášíme rozhovor obsahující bezprostřední dojmy z testovacích jízd.

19.  11.  2011
Renault
Renault považuje výfuky směrem dopředu za neúspěšný experiment

Renault považuje výfuky směrem dopředu za neúspěšný experiment

Renault nedokázal v dalším průběhu sezony navázat na dobrý začátek a dvě pódiová umístění. Originální řešení s výfuky směrovanými dopředu bylo dle technického ředitele Jamese Allisona těžké dál vyvíjet.

19.  11.  2011
Renault
Renault Petrovovi prominul, s Grosjeanem počítá místo Kubici

Renault Petrovovi prominul, s Grosjeanem počítá místo Kubici

Šéf Renaultu F1 Eric Boullier se rozpovídal o jezdcích. Na Petrova se nezlobí a řeší jezdeckou sestavu pro rok 2012. V kontaktu byl i s Räikkönenem.

18.  11.  2011
Renault
Petrov se za kritiku týmu Renault omluvil

Petrov se za kritiku týmu Renault omluvil

Kritika, kterou Vitalij Petrov vyslovil na adresu svého týmu, vyvolala řadu reakcí a otazníky o budoucnosti ruského závodníka. Brzy ji však následovala omluva.

18.  11.  2011
Automobilku Renault stojí účast ve formuli 1 60 miliónů eur ročně

Automobilku Renault stojí účast ve formuli 1 60 miliónů eur ročně

Navzdory relativně velkému portfoliu zákazníků hospodaří Renault F1 ve formuli 1 s ročním deficitem 60 miliónů eur. Tuto částku považuje za náklady na reklamu.

18.  11.  2011
Renault
Petrov: Už nemůžu být ticho, Renault si zaslouží kritiku

Petrov: Už nemůžu být ticho, Renault si zaslouží kritiku

Vitalij Petrov se v rozporu se svojí vlastní smlouvou pustil do kritiky týmu Renault. Tým z Enstonu odvádí podle ruského pilota špatnou práci.

17.  11.  2011
Střed pole: Kamuj Kobajaši bodoval po sedmi dlouhých závodech

Střed pole: Kamuj Kobajaši bodoval po sedmi dlouhých závodech

Force India posilnila svoji šestou pozici v Poháru konstruktérů ziskem šesti bodů, které si z okuhu Yas Marina odváží . Bod za desáté místo si připsal také Japonec Kobajaši.

13.  11.  2011
Renault
Kubica u nás bude mít dveře otevřené, komentuje příští sezonu Boullier

Kubica u nás bude mít dveře otevřené, komentuje příští sezonu Boullier

Budoucnost Roberta Kubici, jenž se v únoru těžce zranil v rally, je zatím ve hvězdách. Pokud by se však Polák chtěl vrátit do F1 kdykoli během sezony 2012, Boullier je připraven přivítat ho s otevřenou náručí.

13.  11.  2011
Střed pole: Do první desítky se dostali pouze jezdci Force Indie

Střed pole: Do první desítky se dostali pouze jezdci Force Indie

V sobotu odpoledne se z týmů ze středu pole dařilo nejlépe indické stáji, jejíž piloti obsadí na startu GP Abú Zabí pátou řadu. Barrichello si připsal smutný rekord.

12.  11.  2011
Renault
Renault: Rychlost máme, ale nedokážeme ji využít

Renault: Rychlost máme, ale nedokážeme ji využít

Po indickém závodě zavládla u Renaultu frustrace, protože tým znovu nevyužil potenciál svého vozu. Kritiku si vyslechli i jezdci.

8.  11.  2011
Renault
U Renaultu dostanou příležitost v testech Charouz, Korjus a Wickens

U Renaultu dostanou příležitost v testech Charouz, Korjus a Wickens

Stejně jako loni proběhnou testy v Abú Zabí s českou účastí, pro Renault bude jezdit kromě Roberta Wickense a Kevina Korjuse také Jan Charouz.

7.  11.  2011
Renault
Robert Kubica potřebuje více času

Robert Kubica potřebuje více času

Po vlastním zdraví, a možná lásce, je to to nejcennější, co člověk potřebuje: čas. A ten Robert Kubica nemá. Jeho návrat do formule 1 v sezoně 2012 je významně ohrožen.

6.  11.  2011
Je to oficiální: Jména tří týmů se mění

Je to oficiální: Jména tří týmů se mění

Lotus Renault GP bude Lotusem, Team Lotus se bude jmenovat Caterham a Marussia Virgin Racing už jen Marussia, po ruské automobilce.

6.  11.  2011
Komise F1 schválila přejmenování tří týmů

Komise F1 schválila přejmenování tří týmů

V roce 2012 budou týmy Renault, Lotus a Virgin závodit pod jinými názvy, definitivně jim to posvětila Komise formule 1.

3.  11.  2011
Renault
Jezdci Renaultu doposud neměli simulátor, změní se to příští rok

Jezdci Renaultu doposud neměli simulátor, změní se to příští rok

Renault v minulosti vyhrával šampionáty a stále má ambice patřit mezi přední týmy, proto možná překvapí, že zatím stále nemá simulátor, ve kterém by mohli testovat jezdci.

3.  11.  2011
Francouzští jezdci můžou při vstupu do F1 počítat s podporou Renaultu

Francouzští jezdci můžou při vstupu do F1 počítat s podporou Renaultu

Čtveřice francouzských pilotů, která klepe na dveře formule 1, se může těšit podpoře automobilky Renault, jež bude dodávat své motory hned čtyřem týmům.

2.  11.  2011
1...4243444546...52

19:53 | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
19:52 | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
17:16 | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.
11:51 | Po kolizi jezdců Premy vyhrál závod F2 poprvé v kariéře Juki Cunoda.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:26.166)
2. trénink Hamilton (1:25.606)
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink Hamilton (1:26.621)
Kvalifikace Bottas (1:25.154)
Neděle 9. srpna 2020
Závod Verstappen