Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Rozhovor: Jak vypadá práce mechanika, který mění kola u Lotusu

Rozhovor: Jak vypadá práce mechanika, který mění kola u Lotusu

Lotus přinesl rozhovor se sedmadvacetiletým Jamiem Skinnerem, který u týmu pracuje jako mechanik a přezouvá vozy při zastávkách v boxech.

27.  4.  2012
Renault
Lopez by si mohl k týmu Lotus koupit i automobilku, jeho zájem trvá

Lopez by si mohl k týmu Lotus koupit i automobilku, jeho zájem trvá

Automobilka Lotus pokračuje ve spolupráci s týmem formule 1, přičemž s napětím sleduje, co udělá její majitel. Ten by ji mohl prodat.

26.  4.  2012
Renault
Co zabránilo Räikkönenovi ve vítězství? Strategie, křídlo a Grosjean

Co zabránilo Räikkönenovi ve vítězství? Strategie, křídlo a Grosjean

Po závodě v Bahrajnu se dá spekulovat o okolnostech, které by Lotusu a Kimimu Räikkönenovi umožnily získat vítězství v Grand Prix. Nebylo daleko.

24.  4.  2012
Nastavme zrcadlo Velké ceně Bahrajnu

Nastavme zrcadlo Velké ceně Bahrajnu

Byl jsem se podívat na více než 450 velkých cen, ovšem nedělní závod patřil pro všechny přítomné k těm vůbec nejsurrealističtějším a nejemotivnějším.

24.  4.  2012
Renault
V Lotusu se uvolnil tlak, tým slibuje další dobré výsledky

V Lotusu se uvolnil tlak, tým slibuje další dobré výsledky

Až ve čtvrtém závodě sezóny se Lotusu podařilo využít potenciál vozu. Pódiová umístění přinesla vytoužené potvrzení formy. Šéf týmu Eric Boullier je přesvědčený, že další úspěchy budou následovat.

24.  4.  2012
Renault
Lopez: Räikkönen v Bahrajnu potvrdil, že si ho Lotus vybral správně

Lopez: Räikkönen v Bahrajnu potvrdil, že si ho Lotus vybral správně

Majitel týmu Lotus Gérard Lopez nikdy nepochyboval o formě Kimiho Räikkönena a je rád, že finský pilot své kvality potvrdil na trati.

23.  4.  2012
Renault
Räikkönen věří, že brzy bude moci i vyhrát, Grosjean slaví první pódium

Räikkönen věří, že brzy bude moci i vyhrát, Grosjean slaví první pódium

Kimi Räikkönen v určité fázi závodu dotíral na Sebastiana Vettela a v Bahrajnu dojel druhý. Úspěch týmu Lotus podtrhl svým prvním umístěním na stupních vítězů třetí Romain Grosjean.

22.  4.  2012
Renault
Räikkönen obětoval kvalifikaci ve prospěch závodu

Räikkönen obětoval kvalifikaci ve prospěch závodu

V kvalifikaci na GP Bahrajnu většího úspěchu dosáhl Romain Grosjean se svým sedmým místem. Mistr světa Kimi Räikkönen šetřil pneumatiky, zítra bude startovat jedenáctý. AKTUALIZOVÁNO

21.  4.  2012
Renault
Boullier: Šestá pozice v Poháru konstruktérů neodráží naši formu

Boullier: Šestá pozice v Poháru konstruktérů neodráží naši formu

Šéf Lotusu Eric Boullier je přesvědčen, že tým z Enstone patří v Poháru konstruktérů výše. V Bahrajnu chce konečně bodovat s oběma vozy. Zároveň by rád zapracoval na zastávkách.

18.  4.  2012
Renault
Räikkönen: V Bahrajnu bychom měli bojovat o stupně vítězů

Räikkönen: V Bahrajnu bychom měli bojovat o stupně vítězů

Kimi Räikkönen potvrdil, že je výkonnost Lotusu stále velmi dobrá, jen mu nevycházejí všechny okolnosti, které potřebuje pro dobrý výsledek.

16.  4.  2012
Renault
Dobré výsledky přijdou brzy, slibuje Lotus

Dobré výsledky přijdou brzy, slibuje Lotus

Ani ve třetím závodě sezóny se Lotusu nepodařilo naplno využít potenciál vozu E20. Technický ředitel týmu James Allison ale věří, že důvody k optimismu stále přetrvávají.

16.  4.  2012
Renault
Experiment se strategií Räikkönenovi nevyšel

Experiment se strategií Räikkönenovi nevyšel

Lotusu se konečně podařilo dostat oba vozy do cíle, na bodech ovšem dojel pouze Romain Grosjean. Räikkönen doplatil na opotřebování pneumatik.

15.  4.  2012
Renault
Lotus se musel vrátit ke specifikaci z Malajsie

Lotus se musel vrátit ke specifikaci z Malajsie

Nové úpravy Lotusu zatím nefungovaly, specifikace ze Sepangu ano. Räikkönen odstartuje ze čtvrtého místa, Grosjeanovi na závěr nezbyla čerstvá měkká sada a vyrazí do závodu z desáté příčky.

14.  4.  2012
Renault
Lotus analyzuje přínosy F-průduchu, možná ho zkopíruje

Lotus analyzuje přínosy F-průduchu, možná ho zkopíruje

Díky svému protestu má Lotus jistotu, že je F-průduch na zadním křídle Mercedesu legální, takže teď zjišťuje, zda se mu vyplatí nasadit podobné řešení.

14.  4.  2012
Lotus podal protest proti zadnímu křídlu Mercedesu

Lotus podal protest proti zadnímu křídlu Mercedesu

Po dvou závodních víkendech diskuzí se Lotus odhodlal oficiálně protestovat proti F-průduchu, který má na svém zadním křídle Mercedes.

12.  4.  2012
Renault
Velké úpravy vozu mají Lotus přiblížit McLarenu

Velké úpravy vozu mají Lotus přiblížit McLarenu

Pokud se data Lotusu ze simulací potvrdí na trati, měl by monopost E20 výrazně zrychlit. Podle Romaina Grosjeana by pak tým mohl uvažovat o vítězstvích v závodech.

12.  4.  2012
Renault
Proton stále má právo na koupi podílu v týmu Lotus, říká skupina Lotus

Proton stále má právo na koupi podílu v týmu Lotus, říká skupina Lotus

Skupina Lotus se důrazně ohradila proti několika informacím, které o ní byly v posledních dnech zveřejněny. Opřela se při tom mimo jiné do Caterhamu.

12.  4.  2012
Renault
Lopez má práva na jméno Lotus v F1 až do roku 2017

Lopez má práva na jméno Lotus v F1 až do roku 2017

Po rozchodu s automobilkou Lotus nemusí tým Lotus měnit jméno a dlouho tento problém řešit nebude. Na legendární název má totiž práva minimálně na dalších pět sezón.

10.  4.  2012
Renault
Automobilka Lotus už není sponzorem Lotusu F1, ale název týmu se nezmění

Automobilka Lotus už není sponzorem Lotusu F1, ale název týmu se nezmění

Tým Lotus se rozešel s automobilkou Lotus. Potíže s financemi nebo názvem to ale podle majitele stáje Gérarda Lopeze nepřinese.

6.  4.  2012
Renault
Šéf Lotusu Boullier se musí usmívat, lepší auto v Enstonu nikdy nepostavili

Šéf Lotusu Boullier se musí usmívat, lepší auto v Enstonu nikdy nepostavili

Dvě Grand Prix stačily týmu Lotus na konstatování, že 20. auto vyrobené v Enstonu je zároveň tím nejlepším, které kdy brány této továrny opustilo.

5.  4.  2012
Renault
Lotus už připravuje Räikkönenovi sedačku pro rok 2013

Lotus už připravuje Räikkönenovi sedačku pro rok 2013

Sezóna 2012 sotva začala, ale v Enstonu už inženýři Lotusu pracují na monopostu pro příští rok. A snaží se, aby ve všech ohledech vyhovoval Kimimu Räikkönenovi.

5.  4.  2012
Renault
Räikkönen: Jestli vypadám uvolněnější než dřív, tak je to díky týmu

Räikkönen: Jestli vypadám uvolněnější než dřív, tak je to díky týmu

Kimi Räikkönen odmítl, že by se jako člověk výrazně změnil. Pokud tedy vyvolává jiné dojmy než v minulosti, je to díky pohodové atmosféře u Lotusu.

3.  4.  2012
Renault
Lotus se v současnosti vidí na třetím místě za McLarenem a Red Bullem

Lotus se v současnosti vidí na třetím místě za McLarenem a Red Bullem

I když první dva závody sezóny neposkytly komplexní obrázek startovního pole, Lotus věří, že dokáže bojovat s těmi nejlepšími.

2.  4.  2012
Lauda: Je logické, že Schumacher začal Rosberga porážet

Lauda: Je logické, že Schumacher začal Rosberga porážet

Dva mistři světa, dva jezdci, které mnozí od návratu do F1 zrazovali. Niki Lauda se pro německý časopis Auto Motor und Sport pokusil zhodnotit, jak si Schumacher a Räikkönen nyní vedou.

1.  4.  2012
Renault
Räikkönen: Toužím po "normálním" závodě

Räikkönen: Toužím po "normálním" závodě

Lotus z Malajsie nemůže odjíždět úplně šťastný. Navrátilec Kimi Räikkönen sice dojel pátý, jeho týmový kolega Romain Grosjean ale závod nedokončil. AKTUALIZOVÁNO

25.  3.  2012
Renault
Räikkönen věří, že jeho vůz měl na pole position

Räikkönen věří, že jeho vůz měl na pole position

Finský pilot naznačuje, že startovní pozice Lotusu ani zdaleka neodráží potenciál monopostu E20. Nebýt chyb, byl by prý Hamiltonův čas v ohrožení.

24.  3.  2012
Renault
Räikkönen si v Malajsii vyzkouší nové řízení

Räikkönen si v Malajsii vyzkouší nové řízení

Lotus přivezl do Sepangu nový sloupek řízení a doufá, že konečně dal dohromady verzi, která bude zcela vyhovovat Kimimu Räikkönenovi.

22.  3.  2012
Webber počítá v bojích na špičce v Sepangu i s Lotusem

Webber počítá v bojích na špičce v Sepangu i s Lotusem

Souboje na předních pozicích by měly být v Malajsii ještě zajímavější než v Austrálii, protože by se jich mělo zúčastnit víc týmů.

21.  3.  2012
Renault
Lotus věří, že ve vývoji dokáže udržet krok s největšími týmy

Lotus věří, že ve vývoji dokáže udržet krok s největšími týmy

Lotus vyvinul pro letošní sezónu velmi rychlé auto, ale o úspěchu v šampionátu rozhoduje zlepšování v průběhu roku. Enstonští věří, že se jim bude dařit i v této disciplíně.

20.  3.  2012
Renault
Räikkönen: Lotus má auto na boje o stupně vítězů

Räikkönen: Lotus má auto na boje o stupně vítězů

Navzdory zisku pouhých šesti bodů odjíždí Lotus z Austrálie v optimistické náladě, protože monopost E20 potvrdil dojmy z testů a byl velmi rychlý.

19.  3.  2012
Renault
Räikkönen: Jako bych nikdy neodešel

Räikkönen: Jako bych nikdy neodešel

Zkušený Kimi Räikkönen obsadil při svém návratu do formule 1 sedmé místo. Do posledního kola přitom najížděl desátý. Romain Grosjean doplatil na nezaviněnou kolizi s Pastorem Maldonadem.

18.  3.  2012
Renault
Grosjean překvapil třetím místem, Räikkönen nepostoupil z první části

Grosjean překvapil třetím místem, Räikkönen nepostoupil z první části

U Lotusu se mohou radovat z úspěchu šampióna GP2 Romaina Grosjeana, naopak Kimi Räikkönen obsadil v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie až osmnácté místo. AKTUALIZOVÁNO.

17.  3.  2012
Renault
Räikkönen má stále menší potíže s řízením Lotusu E20

Räikkönen má stále menší potíže s řízením Lotusu E20

Lotusu se zatím nepodařilo postavit takové řízení nového vozu, které by přesně vyhovovalo požadavkům Kimiho Räikkönena. Řešení ale možná bude mít už za týden.

16.  3.  2012
Renault
Podle simulací by měl Albert Park Lotusu E20 vyhovovat

Podle simulací by měl Albert Park Lotusu E20 vyhovovat

Tým Lotus věří, že je dobře připravený na první závod sezóny. Městská trať v Melbourne je velmi specifická, ale novému enstonskému vozu by měla sedět.

12.  3.  2012
Renault
Grosjean: Lotus je při nejlepším třetí nejrychlejší na úrovni Mercedesu

Grosjean: Lotus je při nejlepším třetí nejrychlejší na úrovni Mercedesu

Před začátkem sezóny Romain Grosjean prozradil optimistický a realistický odhad formy týmu Lotus. Ve vítězství v Melbourne nedoufá.

12.  3.  2012
Renault
Lotus: Scházeli nám dobří jezdci a dobré auto, teď máme obojí

Lotus: Scházeli nám dobří jezdci a dobré auto, teď máme obojí

Před začátkem nové sezóny vládne optimismus také u Lotusu. Navzdory ztracené třetině testů je vedení stáje přesvědčeno, že má vše, co potřebuje na cestě vzhůru.

9.  3.  2012
Renault
Lotus je přesvědčený, že ztrátu na Red Bull letos zmenšil

Lotus je přesvědčený, že ztrátu na Red Bull letos zmenšil

Kimi Räikkönen a Romain Grosjean sice patřili mezi nejrychlejší jezdce předsezónních testů, ale Lotus ví, že jeho vůz nejrychlejší zatím není. Ovšem špičce je blíž než dřív.

6.  3.  2012
Renault
Lotus: Navzdory vynechaným testům jedeme do Melbourne v dobré formě

Lotus: Navzdory vynechaným testům jedeme do Melbourne v dobré formě

Tým Lotus je přesvědčený, že ho ztráta třetiny předsezónních testovacích dnů nijak vážně nepoznamenala. Monopost E20 podává dobré výkony a jezdci jsou s ním spokojení.

5.  3.  2012
Renault
Problémy s šasi jsou definitivně vyřešené, hlásí Lotus

Problémy s šasi jsou definitivně vyřešené, hlásí Lotus

První den testů v Barceloně proběhl z pohledu Lotusu bez problémů a tým si ověřil, že úpravy šasi fungují, jak mají.

2.  3.  2012
Renault
Lotus si nenahradí ani jeden ze ztracených testovacích dnů

Lotus si nenahradí ani jeden ze ztracených testovacích dnů

Čtyři dny testů, které Lotus ztratil minulý týden kvůli problémům s šasi, jsou nenávratně pryč. Tým nemá možnost si prodloužit současné testy.

1.  3.  2012
1...4142434445...53

18:19 | Trochu kuriózní situace. Pérez dostal tento víkend dvě napomenutí. Za blokování Gaslyho v kvalifikaci a za souboj s Gaslym v závodě. Při třetím napomenutí v sezóně ho čeká penalizace 10 míst.
18:08 | Sergio Pérez dostal za souboj s Gaslym napomenutí.
16:28 | Stroll dostal za limity a kolizi tři trestné body. Do závodu měl na kontě 0, takže žádný problém.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton