Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Před závodem byl pasován na jednoho z favoritů. Nakonec si z Monte Carla odváží pouhé dva body zásluhou Kimiho Räikkönena.

27.  5.  2012
PneumatikyRenault
Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Tým z Enstone má sice oba piloty v první desítce, ale Romain Grosjean i Kimi Räikkönen mysleli na lepší výsledek. Nejtěžší pro ně dnes bylo dostat pneumatiky do správné pracovní teploty.

26.  5.  2012
Renault
Lotus Räikkönena do rallye nepustí

Lotus Räikkönena do rallye nepustí

Šéf týmu Lotus Eric Boullier velmi rychle zarazil Räikkönenovu touhu zúčastnit se letošní rallye Finska. Nebezpečné činnosti mají jezdci zakázané.

25.  5.  2012
Renault
Räikkönen s rallye neskončil, letos by chtěl závodit ve Finsku

Räikkönen s rallye neskončil, letos by chtěl závodit ve Finsku

Po návratu do formule 1 Kimi Räikkönen připustil, že ho v budoucnu čeká také návrat do rallye. Ale ještě neví, kdy ho uskuteční.

23.  5.  2012
Renault
Grosjean chce v šampionátu skončit do sedmého místa

Grosjean chce v šampionátu skončit do sedmého místa

Romain Grosjean má po pěti závodech poměrně přesnou představu o tom, co by při svém návratu do formule 1 považoval za úspěch. Zatím je příjemně překvapený.

23.  5.  2012
Pneumatiky
V Monaku se bude dařit Lotusu, předpovídá Pirelli

V Monaku se bude dařit Lotusu, předpovídá Pirelli

Na zákládě svých znalostí práce týmů s pneumatikami se Pirelli domnívá, že v nadcházejícím závodě v Monte Carlu bude znovu silný Lotus. Počítat je třeba i s Williamsem.

21.  5.  2012
Renault
Lotus možná bude muset upravit své letošní cíle

Lotus možná bude muset upravit své letošní cíle

Týmu Lotus se na závodních tratích daří zatím velmi dobře a ukazuje se, že cíl v podobě čtvrtého místa v šampionátu může být zbytečně skromný.

21.  5.  2012
Renault
Angry Birds pronikli už i do formule 1

Angry Birds pronikli už i do formule 1

Finská společnost Rovio Entertainment, výrobce slavné hry Angry Birds, se dohodla s Lotusem na společných oslavách při Velké ceně Monaka.

19.  5.  2012
Renault
Jezdci Lotusu: E20 bylo doposud dobré všude, ale v Monaku nikdy nevíte

Jezdci Lotusu: E20 bylo doposud dobré všude, ale v Monaku nikdy nevíte

Kimi Räikkönen a Romain Grosjean vědí, že mají dobrý monopost, ale vzhledem k vlastnostem monacké tratě si netroufají předpovídat, jestli se jim bude dařit i v nadcházejícím závodě.

18.  5.  2012
Renault
Boullier: Räikkönen je jako divoké zvíře, Grosjean je velmi citlivý

Boullier: Räikkönen je jako divoké zvíře, Grosjean je velmi citlivý

Šéf týmu Lotus Eric Boullier promluvil o svých jezdcích a prozradil, jak spolu vycházejí. Fin a Francouz jsou velmi odlišní.

15.  5.  2012
Renault
Být závod o deset kol delší, mohli jsme vyhrát, věří Räikkönen

Být závod o deset kol delší, mohli jsme vyhrát, věří Räikkönen

Lotus si udržel formu z Bahrajnu a i ve Španělsku patřil k nejrychlejším týmům. Na stupně vítězů se ale tentokrát vešel pouze Räikkönen, Grosjean dojel čtvrtý. AKTUALIZOVÁNO

13.  5.  2012
Renault
Lotus v kvalifikaci překonal svůj cíl a totéž chce dokázat i v závodě

Lotus v kvalifikaci překonal svůj cíl a totéž chce dokázat i v závodě

Romain Grosjean a Kimi Räikkönen se v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska seřadili na čtvrtém a pátém místě. O strategii na zítřek ještě v týmu Lotus jasno nemají, ale jezdci určitě odstartují na použité měkčí sadě.

12.  5.  2012
Renault
Räikkönen a Grosjean: Pokud vše půjde hladce, můžeme bojovat o vítězství

Räikkönen a Grosjean: Pokud vše půjde hladce, můžeme bojovat o vítězství

Jezdci Lotusu věří, že po dobrém výkonu z Bahrajnu budou i v Barceloně bojovat o nejvyšší pozice. Jen nesmí přijít problémy jako v prvních třech závodech.

10.  5.  2012
PneumatikyRenault
Žádné větší problémy s pneumatikami nemáme, hrdě hlásí Lotus

Žádné větší problémy s pneumatikami nemáme, hrdě hlásí Lotus

Lotus je možná jediný z předních týmů, který nemá větší potíže s pneumatikami. Na všech okruzích mu doposud fungovaly dobře.

9.  5.  2012
SpeciálRenault
Jak se staví motorhome týmu formule 1

Jak se staví motorhome týmu formule 1

S návratem formule 1 do Evropy se budou týmy těšit v barcelonském paddocku vlastnímu zázemí v podobě klasických motorhomů. Tým Lotus popsal, jak vypadá stavba motorhomu v roce 2012.

8.  5.  2012
Renault
Boullier: Přesunutí testu mladíků na červenec je nesmysl, ale zúčastníme se

Boullier: Přesunutí testu mladíků na červenec je nesmysl, ale zúčastníme se

Tým Lotus nepovažuje přesunutí testu mladých talentů doprostřed sezóny za šťastný nápad a doufá, že tuto změnu nakonec zruší počasí.

7.  5.  2012
Renault
Také Lotus si nechal premiéru balíku úprav na Španělsko

Také Lotus si nechal premiéru balíku úprav na Španělsko

Lotus si nechal co nejvíce času na doladění svých vylepšení pro první evropský závod, proto s nimi v Mugellu nejezdil. Testoval je v aerodynamickém tunelu v USA.

7.  5.  2012
Renault
Lotus si v Mugellu ověřil novinky a základní nastavení vozu

Lotus si v Mugellu ověřil novinky a základní nastavení vozu

Romain Grosjean byl v testech nejrychlejší a Lotus má důvod ke spokojenosti. Úpravy, které plánuje nasadit v Barceloně, fungovaly.

4.  5.  2012
Renault
Lepší auto jsem nikdy neřídil, chválí D’Ambrosio Lotus E20

Lepší auto jsem nikdy neřídil, chválí D’Ambrosio Lotus E20

V zimních testech mohly existovat pochybnosti, zda za umístěními Lotusu nestojí něco jiného než jen výkonnost vozu. Teď už všichni vědí, že E20 patří mezi nejlepší, ověřil si to i D’Ambrosio.

2.  5.  2012
Renault
Lotus změnil plány, Räikkönen v Mugellu jezdit nebude

Lotus změnil plány, Räikkönen v Mugellu jezdit nebude

Vzhledem k nejistému počasí, které panuje v Mugellu, se Lotus rozhodl nasadit do testů ve zbývajících dnech jen Romaina Grosjeana.

2.  5.  2012
Renault
Grosjean přiznal, že Räikkönenovi moc velký odpor v Bahrajnu nekladl

Grosjean přiznal, že Räikkönenovi moc velký odpor v Bahrajnu nekladl

Romain Grosjean nepřímo potvrdil, že se jeho souboj s Kimim Räikkönenem odehrál v Bahrajnu pod taktovkou týmu, volný průběh neměl.

1.  5.  2012
Renault
Grosjeanovy ambice rostou, chtěl by brzy začít vyhrávat

Grosjeanovy ambice rostou, chtěl by brzy začít vyhrávat

Francouzský pilot má za to, že vůz Lotusu je dost kvalitní na boje o nejvyšší příčky, byť příliš nečeká, že by to letos stačilo na boj o titul.

29.  4.  2012
Renault
Mika Salo řadí Räikkönena mezi kandidáty na boj o titul

Mika Salo řadí Räikkönena mezi kandidáty na boj o titul

Comeback finské superstar se zatím zdá být velmi povedený. Po výborném výsledku v Bahrajnu se najdou i tací, kteří věří v Räikkönenův letošní zisk titulu.

29.  4.  2012
Renault
Kimi je rychlejší než ty, slyšel Grosjean od svého týmu v Bahrajnu

Kimi je rychlejší než ty, slyšel Grosjean od svého týmu v Bahrajnu

Slavná věta Roba Smedleyho, která vedla k legalizaci týmové režie, zazněla znovu v Bahrajnu. Tentokrát však v podání týmu Lotus.

27.  4.  2012
Renault
Cílem Lotusu zůstává čtvrté místo v šampionátu, nechce nic uspěchat

Cílem Lotusu zůstává čtvrté místo v šampionátu, nechce nic uspěchat

I když má Lotus v současnosti jeden z nejrychlejších vozů startovního pole, nechce zvyšovat laťku, kterou si nastavil na začátku roku.

27.  4.  2012
PneumatikyRenault
Pneumatikám zatím nikdo nerozumí, říká Lotus. Loterie to ale není, míní Pirelli

Pneumatikám zatím nikdo nerozumí, říká Lotus. Loterie to ale není, míní Pirelli

V úvodu letošní sezóny se pneumatiky staly rozhodujícím faktorem výkonnosti jednotlivých týmů. Jejich chování inženýři zatím zcela neporozuměli, ale to se časem pravděpodobně změní.

27.  4.  2012
Renault
Rozhovor: Jak vypadá práce mechanika, který mění kola u Lotusu

Rozhovor: Jak vypadá práce mechanika, který mění kola u Lotusu

Lotus přinesl rozhovor se sedmadvacetiletým Jamiem Skinnerem, který u týmu pracuje jako mechanik a přezouvá vozy při zastávkách v boxech.

27.  4.  2012
Renault
Lopez by si mohl k týmu Lotus koupit i automobilku, jeho zájem trvá

Lopez by si mohl k týmu Lotus koupit i automobilku, jeho zájem trvá

Automobilka Lotus pokračuje ve spolupráci s týmem formule 1, přičemž s napětím sleduje, co udělá její majitel. Ten by ji mohl prodat.

26.  4.  2012
Renault
Co zabránilo Räikkönenovi ve vítězství? Strategie, křídlo a Grosjean

Co zabránilo Räikkönenovi ve vítězství? Strategie, křídlo a Grosjean

Po závodě v Bahrajnu se dá spekulovat o okolnostech, které by Lotusu a Kimimu Räikkönenovi umožnily získat vítězství v Grand Prix. Nebylo daleko.

24.  4.  2012
Nastavme zrcadlo Velké ceně Bahrajnu

Nastavme zrcadlo Velké ceně Bahrajnu

Byl jsem se podívat na více než 450 velkých cen, ovšem nedělní závod patřil pro všechny přítomné k těm vůbec nejsurrealističtějším a nejemotivnějším.

24.  4.  2012
Renault
V Lotusu se uvolnil tlak, tým slibuje další dobré výsledky

V Lotusu se uvolnil tlak, tým slibuje další dobré výsledky

Až ve čtvrtém závodě sezóny se Lotusu podařilo využít potenciál vozu. Pódiová umístění přinesla vytoužené potvrzení formy. Šéf týmu Eric Boullier je přesvědčený, že další úspěchy budou následovat.

24.  4.  2012
Renault
Lopez: Räikkönen v Bahrajnu potvrdil, že si ho Lotus vybral správně

Lopez: Räikkönen v Bahrajnu potvrdil, že si ho Lotus vybral správně

Majitel týmu Lotus Gérard Lopez nikdy nepochyboval o formě Kimiho Räikkönena a je rád, že finský pilot své kvality potvrdil na trati.

23.  4.  2012
Renault
Räikkönen věří, že brzy bude moci i vyhrát, Grosjean slaví první pódium

Räikkönen věří, že brzy bude moci i vyhrát, Grosjean slaví první pódium

Kimi Räikkönen v určité fázi závodu dotíral na Sebastiana Vettela a v Bahrajnu dojel druhý. Úspěch týmu Lotus podtrhl svým prvním umístěním na stupních vítězů třetí Romain Grosjean.

22.  4.  2012
Renault
Räikkönen obětoval kvalifikaci ve prospěch závodu

Räikkönen obětoval kvalifikaci ve prospěch závodu

V kvalifikaci na GP Bahrajnu většího úspěchu dosáhl Romain Grosjean se svým sedmým místem. Mistr světa Kimi Räikkönen šetřil pneumatiky, zítra bude startovat jedenáctý. AKTUALIZOVÁNO

21.  4.  2012
Renault
Boullier: Šestá pozice v Poháru konstruktérů neodráží naši formu

Boullier: Šestá pozice v Poháru konstruktérů neodráží naši formu

Šéf Lotusu Eric Boullier je přesvědčen, že tým z Enstone patří v Poháru konstruktérů výše. V Bahrajnu chce konečně bodovat s oběma vozy. Zároveň by rád zapracoval na zastávkách.

18.  4.  2012
Renault
Räikkönen: V Bahrajnu bychom měli bojovat o stupně vítězů

Räikkönen: V Bahrajnu bychom měli bojovat o stupně vítězů

Kimi Räikkönen potvrdil, že je výkonnost Lotusu stále velmi dobrá, jen mu nevycházejí všechny okolnosti, které potřebuje pro dobrý výsledek.

16.  4.  2012
Renault
Dobré výsledky přijdou brzy, slibuje Lotus

Dobré výsledky přijdou brzy, slibuje Lotus

Ani ve třetím závodě sezóny se Lotusu nepodařilo naplno využít potenciál vozu E20. Technický ředitel týmu James Allison ale věří, že důvody k optimismu stále přetrvávají.

16.  4.  2012
Renault
Experiment se strategií Räikkönenovi nevyšel

Experiment se strategií Räikkönenovi nevyšel

Lotusu se konečně podařilo dostat oba vozy do cíle, na bodech ovšem dojel pouze Romain Grosjean. Räikkönen doplatil na opotřebování pneumatik.

15.  4.  2012
Renault
Lotus se musel vrátit ke specifikaci z Malajsie

Lotus se musel vrátit ke specifikaci z Malajsie

Nové úpravy Lotusu zatím nefungovaly, specifikace ze Sepangu ano. Räikkönen odstartuje ze čtvrtého místa, Grosjeanovi na závěr nezbyla čerstvá měkká sada a vyrazí do závodu z desáté příčky.

14.  4.  2012
Renault
Lotus analyzuje přínosy F-průduchu, možná ho zkopíruje

Lotus analyzuje přínosy F-průduchu, možná ho zkopíruje

Díky svému protestu má Lotus jistotu, že je F-průduch na zadním křídle Mercedesu legální, takže teď zjišťuje, zda se mu vyplatí nasadit podobné řešení.

14.  4.  2012
1...3940414243...51

14:41 | Roman Staněk skončil ve své první kvalifikaci ve F3 na 10. místě se ztrátou 3 desetin na pole position, které získal Sebastian Fernandez.
13:21 | Sezóna ještě ani pořádně nezačala a Giovinazzi už nasazuje druhou elektroniku řídicí elektroniky.
12:46 | Red Bull potvrdil, že bude mít na FIA dotazy ohledně systému DAS. Mercedes ho v prvním tréninku použil.
10:24 | Roman Staněk ve svém prvním tréninku ve F3 na osychajícím Red Bull Ringu na skvělém třetím místě z 30 jezdců! A navíc 27 kol, nejvíce ze všech.

GP Rakouska 2020

Pátek 3. července 2020
1. trénink Hamilton (1:04.816)
2. trénink Hamilton (1:04.501)
Sobota 4. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 5. července 2020
Závod 15.10