Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Změna pravidel stojí Red Bull jen setiny sekundy, vyčíslil Renault

Změna pravidel stojí Red Bull jen setiny sekundy, vyčíslil Renault

Po Sebastianu Vettelovi ujistil také Renault, že Red Bull nijak významně neztratí kvůli nutnosti použít jiné nastavení motoru než v Německu.

28.  7.  2012
Renault
Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Kimimu Räikkönenovi trvalo polovinu sezóny, než si začal s Lotusem E20 rozumět téměř ideálně. Tedy alespoň na suchu. A rezervy pořád má.

27.  7.  2012
Renault
Boullier přiznal zklamání z Grosjeanova výkonu v Německu

Boullier přiznal zklamání z Grosjeanova výkonu v Německu

Šéf týmu Lotus Eric Boullier vyslovil první veřejnou kritiku na adresu svého krajana Romaina Grosjeana, který si v Hockenheimu prožil zřejmě nejhorší víkend sezóny.

24.  7.  2012
Renault
Do bojů o přední místa v šampionátu týmů ještě promluvíme, říká šéf Lotusu

Do bojů o přední místa v šampionátu týmů ještě promluvíme, říká šéf Lotusu

Lotus se po závodě v Německu propadl o jedno místo v poháru konstruktérů, teď je čtvrtý. Neřekl však své poslední slovo.

23.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Kimi Räikkönen zaznamenal během dnešního závodu výrazný posun vpřed a poté, co startoval jako desátý, vybojoval konečné třetí místo. Romain Grosjean si vypil kalich hořkosti až do dna a skončil osmnáctý.

22.  7.  2012
Renault
Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Oba jezdci černozlaté stáje se v sobotní kvalifikaci potýkali s nedostatkem přilnavosti. Zatímco Räikkönen se probojoval alespoň do její závěrečné části, Grosjean uvízl už v té prostřední.

21.  7.  2012
Renault
Lotus testuje v Hockenheimu dvojité DRS

Lotus testuje v Hockenheimu dvojité DRS

Týmu Lotus využil mezeru v pravidlech a stejně jako Mercedes vybavil své zadní křídlo obdobou F-průduchu, jehož cílem je zvyšovat maximální rychlost na rovinkách.

20.  7.  2012
Renault
Lotus musí věnovat zvýšenou pozornost spolehlivosti

Lotus musí věnovat zvýšenou pozornost spolehlivosti

Zatímco se Lotus učí využívat potenciál vozu a pneumatik, menší problémy mu začala dělat spolehlivost. Té se teď musí věnovat víc.

16.  7.  2012
Renault
Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Francouzský pilot Lotusu příjemně překvapuje rychlostní vyrovnaností s Kimim Räikkönenem, uvědomuje si ale, že jeho bodové konto mohlo být větší.

14.  7.  2012
Renault
Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Inženýři Lotusu zjistili, že je převodovka Romaina Grosjeana ve špatném stavu, proto ji musejí vyměnit. Za to přijde trest.

13.  7.  2012
Renault
Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Kimi Räikkönen zajel v Silverstonu nejrychlejší kolo závodu a říká, že si se svým vozem velmi dobře rozumí. Důležité je od začátku závodu bojovat vpředu.

9.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Lotus byl před začátkem tohoto závodního víkendu považován za jednoho z hlavních favoritů na vítězství. Nakonec se jeho jezdci museli smířit pouze s bodovanými pozicemi, konkrétně pak s pátým a šestým místem.

8.  7.  2012
PneumatikyRenault
Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Šestý Kimi Räikkönen pozdě vyjel na přechodných pneumatikách, navíc ho zlobil KERS. Romain Grosjean díky chybě nemohl zasáhnout do třetí části kvalifikace a odstartuje z devátého místa.

7.  7.  2012
Renault
Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Pro Kimiho Räikkönena je předčasné přemýšlet o titulu, ale skutečnost, že je pořád ve hře, je pro něj příjemným překvapením.

5.  7.  2012
Renault
Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Neustále unikající první vítězství Lotusu tak trochu trápí Kimiho Räikkönena. Před sezónou byl připraven bojovat ve středu pole, ale teď ho může uspokojit jen výhra.

29.  6.  2012
Vettelovi a Grosjeanovi selhaly alternátory, protože se přehřály

Vettelovi a Grosjeanovi selhaly alternátory, protože se přehřály

Renault poskytl první výsledky šetření příčin problémů, které vedly k odstoupení Sebastiana Vettela a Romaina Grosjeana v GP Evropy.

28.  6.  2012
Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Velká cena Evropy byla 104 minuty trvající podívanou plnou napětí a potěšení ze závodění. Někteří piloti Valencii opouštěli příjemně překvapeni, jiní mohli jen zklamaně krčit rameny.

26.  6.  2012
Renault
Lotus mrzí jen odstoupení Grosjeana, s rychlostí je spokojený

Lotus mrzí jen odstoupení Grosjeana, s rychlostí je spokojený

Ačkoliv Lotus neměl ve Valencii nejrychlejší vůz a bodoval jen s jedním jezdcem, neodjíždí z osmé Grand Prix letošní sezóny zklamaný.

25.  6.  2012
Renault
Renault se chce podívat problémům Vettela a Grosjeana na zoubek

Renault se chce podívat problémům Vettela a Grosjeana na zoubek

Nic zatím není potvrzeno, ovšem francouzský dodavatel motorů nechce nechat nic náhodě, obzvláště poté, co oba piloti odstoupili v rozmezí sedmi kol.

24.  6.  2012
Renault
Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

U Lotusu dnes slaví poloviční úspěch. Kimi Räikkönen dojel do cíle GP Evropy druhý, jeho týmový kolega Romain Grosjean dlouho stíhal lídra závodu Alonsa, pak ale odstoupil kvůli technické závadě.

24.  6.  2012
Renault
Grosjean se soustředí raději na šampionát než na vítězství v závodě

Grosjean se soustředí raději na šampionát než na vítězství v závodě

Francouzsko-švýcarský jezdec si je šancí na svůj případný první triumf dobře vědom, nechává tomu ale volný průběh. Pro šampionát je důležité pravidelně sbírat body, což je i jeho dnešním hlavním cílem.

24.  6.  2012
Renault
Lotus: Zítřejší teplo našemu autu sedne

Lotus: Zítřejší teplo našemu autu sedne

Rychlost Lotusu dnes zaskočila nejednoho soupeře. Romain Grosjean se kvalifikoval čtvrtý, Kimi Räikkönen pátý. Zítra mají oba piloti zálusk na stupně vítězů.

23.  6.  2012
Renault
Neshody s Lotusem? Nic o nich nevím, zeptejte se týmu, říká Räikkönen

Neshody s Lotusem? Nic o nich nevím, zeptejte se týmu, říká Räikkönen

Kimi Räikkönen odmítl, že by se v posledních týdnech zhoršil jeho vztah s týmem Lotus. Je pořád stejně spokojený a nemyslí si, že by se cokoliv změnilo.

22.  6.  2012
Renault
Räikkönen: Před sezónou by Lotus takové výsledky bral, teď jsme zklamaní

Räikkönen: Před sezónou by Lotus takové výsledky bral, teď jsme zklamaní

Lotus si prožívá hořkosladké okamžiky. Má velmi konkurenceschopné auto, což ho těší, ale ne vždy dokáže využít jeho potenciál, což je důvod pro zklamání.

21.  6.  2012
Renault
Lotus: S Räikkönenem se stále učíme pracovat, není to nic neobvyklého

Lotus: S Räikkönenem se stále učíme pracovat, není to nic neobvyklého

Po dvou slabších GP se Kimi Räikkönen nevyhnul kritice v některých kruzích, ale tým Lotus ji odmítá a říká, že se neděje nic zvláštního.

19.  6.  2012
Renault
Lotus si do Valencie přiveze vylepšené zázemí, které doplní motorhome

Lotus si do Valencie přiveze vylepšené zázemí, které doplní motorhome

Od Grand Prix Evropy budou inženýři Lotusu disponovat vylepšeným pracovním prostředím, ale těšit se z něj budou jen na starém kontinentě.

19.  6.  2012
Renault
Majitel Lotusu zůstává skromný, stačí mu body a čtvrté místo mezi týmy

Majitel Lotusu zůstává skromný, stačí mu body a čtvrté místo mezi týmy

I když Lotus jezdí na každou Grand Prix s ambicí bojovat o stupně vítězů, Gérard Lopez nemíní coby majitel stáje upravovat cíle, které stanovil před začátkem sezóny.

18.  6.  2012
Renault
Jezdci Lotusu míří do Valencie s nejvyššími ambicemi

Jezdci Lotusu míří do Valencie s nejvyššími ambicemi

Letošní forma vozů z Enstone je evidentní a u Lotusu věří, že ji konečně dokážou naplno zužitkovat a přetavit v kýžené vítězství.

16.  6.  2012
Kvalifikace nebo závod? S nastavením vozu asi bude třeba si vybrat

Kvalifikace nebo závod? S nastavením vozu asi bude třeba si vybrat

Jak týmy začínají rozumět letošním pneumatikám, dospívají k názoru, že jejich správnému fungování v závodě je zřejmě třeba přinést oběti už v sobotu.

12.  6.  2012
Renault
Lotus chce svým pilotům pomoci v kvalifikacích, především Räikkönenovi

Lotus chce svým pilotům pomoci v kvalifikacích, především Räikkönenovi

V Grand Prix Kanady Lotus znovu dokázal, že má rychlý závodní vůz. V dosahování lepších výsledků mu ale brání horší startovní pozice, takže v Enstonu vědí, na co se musí zaměřit.

11.  6.  2012
Renault
Grosjean pomýšlel na páté, možné čtvrté místo. Pódium by ho nenapadlo

Grosjean pomýšlel na páté, možné čtvrté místo. Pódium by ho nenapadlo

Strategie jedné zastávky v boxech ho ale nakonec vynesla ze sedmé startovní pozice až na druhé místo v cíli a na Hamiltona ztratil pouze 2,5 sekundy.

10.  6.  2012
Renault
Navzdory problémům v kvalifikaci zůstává Räikkönenovým cílem pódium

Navzdory problémům v kvalifikaci zůstává Räikkönenovým cílem pódium

Finský jezdec se v rozhovoru pro oficiální stránky šampionátu nechal slyšet, že se naděje na dobrý výsledek rozhodně nevzdává. V závodě se podle něj může stát cokoliv.

10.  6.  2012
Renault
Räikkönena zbrzdily problémy s diferenciálem

Räikkönena zbrzdily problémy s diferenciálem

Spokojen tentokrát nebyl ani jeden z pilotů Lotusu. Na rychlosti jim nepřidalo ani počasí, které oproti včerejšku zažilo razantní změnu.

9.  6.  2012
Renault
Za problémy Lotusu z Monaka možná stojí povrch tratě. Ověření přijde v Kanadě

Za problémy Lotusu z Monaka možná stojí povrch tratě. Ověření přijde v Kanadě

Lotus v Monaku zaskočily problémy s pneumatikami, protože do té doby téměř žádné neměl. O jejich příčinách má teorii, kterou si ověří v Montrealu.

5.  6.  2012
Renault
Räikkönenovy potíže s řízením Lotus trochu frustrovaly

Räikkönenovy potíže s řízením Lotus trochu frustrovaly

Vztah Kimiho Räikkönena s týmem Lotus si prochází první menší zátěžovou zkouškou kvůli požadavkům, které Fin má na tým ohledně systému řízení vozu.

4.  6.  2012
Renault
Lotus letos závod vyhraje, věří Räikkönen

Lotus letos závod vyhraje, věří Räikkönen

Kimi Räikkönen nepochybuje o tom, že si Lotus udrží formu z úvodu sezóny a bude bojovat vpředu. Neúspěch z Monaka nic neznamená.

1.  6.  2012
PneumatikyRenault
Lotus je možná až moc šetrný k pneumatikám, vadí mu nižší teploty

Lotus je možná až moc šetrný k pneumatikám, vadí mu nižší teploty

Ani u Lotusu si s pneumatikami Pirelli nerozumí stoprocentně, i když mají opačné problémy než většina soupeřů. Z výhody se může lehce stát nevýhoda.

29.  5.  2012
Renault
Boullier hájí Grosjeana: Má právo dělat chyby

Boullier hájí Grosjeana: Má právo dělat chyby

Romain Grosjean měl v Monaku nehodu hned po startu a neviděl ani konec prvního kola. Šéf týmu Eric Boullier se ale domnívá, že Francouz dělá běžné nováčkovské chyby.

28.  5.  2012
Renault
Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Před závodem byl pasován na jednoho z favoritů. Nakonec si z Monte Carla odváží pouhé dva body zásluhou Kimiho Räikkönena.

27.  5.  2012
PneumatikyRenault
Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Tým z Enstone má sice oba piloty v první desítce, ale Romain Grosjean i Kimi Räikkönen mysleli na lepší výsledek. Nejtěžší pro ně dnes bylo dostat pneumatiky do správné pracovní teploty.

26.  5.  2012
1...3940414243...52

17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
13:04 | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.
23. září | Podle AMuS by měl mít nové díly v Soči jen jeden z jezdců Racing Pointu – Lance Stroll.
23. září | Lewis Hamilton se dostal mezi 100 nejvlivnějších lidí dle časopisu Time. odkaz

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10