Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

I nadále tak platí, že finský pilot odstartuje do zítřejšího závodu ze třetího místa, jeho týmový kolega Romain Grosjean pak z místa osmého.

1.  9.  2012
Renault
Lotus dvojité DRS v Belgii zřejmě nenasadí

Lotus dvojité DRS v Belgii zřejmě nenasadí

Technický ředitel Lotusu James Allison naznačil, že jeho tým nebude v Belgii pokoušet osud a riskovat s nedostatečně vyzkoušeným dvojitým DRS.

31.  8.  2012
Renault
Räikkönen patří v Belgii mezi favority, ale se soudy vyčkává na jízdy

Räikkönen patří v Belgii mezi favority, ale se soudy vyčkává na jízdy

Existuje hned několik důvodů, proč by vítězem nadcházející Grand Prix ve Spa mohl být Kimi Räikkönen, ale finský jezdec tradičně krotí svůj optimismus.

30.  8.  2012
Renault
Räikkönen: Lotus není největší tým, ale dokáže postavit nejlepší auto

Räikkönen: Lotus není největší tým, ale dokáže postavit nejlepší auto

Kimi Räikkönen je velmi spokojený u Lotusu. Tým sice nemá zdroje jako Ferrari nebo McLaren, ale dokáže jim konkurovat.

28.  8.  2012
Renault
Räikkönen: Ideálně bych jezdil formuli 1 a rallye zároveň, ale nejde to

Räikkönen: Ideálně bych jezdil formuli 1 a rallye zároveň, ale nejde to

Kimi Räikkönen má rallye rád pořád stejně, ale když si musí v motorsportu vybrat, preferuje formuli 1. Ovšem soutěžit mimo okruhy bude určitě znovu.

27.  8.  2012
Renault
Lotus využil letní přestávku pro další modernizaci továrny

Lotus využil letní přestávku pro další modernizaci továrny

Genii coby majitel Lotusu F1 investuje nemalé prostředky, aby tým vrátil na nejvyšší příčky. Dalšího vylepšení se zázemí v Enstonu dočkalo v uplynulých týdnech.

27.  8.  2012
Renault
Úspěch Lotusu může mít i negativní dopady, pociťuje je D

Úspěch Lotusu může mít i negativní dopady, pociťuje je D'Ambrosio

Jérôme D'Ambrosio se měl coby záložní jezdec Lotusu svézt ve volném tréninku doma ve Spa, nakonec se ale tak nestane.

24.  8.  2012
Renault
Pátým vítězstvím ve Spa by Räikkönen rád otevřel skóre u Lotusu

Pátým vítězstvím ve Spa by Räikkönen rád otevřel skóre u Lotusu

Kimi Räikkönen patří mezi nejúspěšnější jezdce na belgické trati Spa-Francorchamps. Příští GP proto bude ideální příležitostí pokusit se poprvé vyhrát pro Lotus.

24.  8.  2012
Renault
Räikkönen u Lotusu zůstane, věří technický ředitel týmu

Räikkönen u Lotusu zůstane, věří technický ředitel týmu

Kimi Räikkönen neřekl ani neudělal nic, čím by naznačil, že by chtěl příští rok závodit pro jiný tým, proto s ním Lotus počítá i v sezóně 2013.

22.  8.  2012
Renault
Lotus odvedl hodně práce na voze 2013, teď má víc času na ten letošní

Lotus odvedl hodně práce na voze 2013, teď má víc času na ten letošní

Tým Lotus zvolil ve vývoji odlišný přístup než v minulých letech, aby měl silný závěr sezóny. Věří proto v dobré výsledky.

22.  8.  2012
Renault
Co jste možná nevěděli o Romainu Grosjeanovi

Co jste možná nevěděli o Romainu Grosjeanovi

Romain Grosjean patří k několika málo vyvoleným, kteří ve světě formule 1 dostali druhou šanci. Teď Francouz odpovídal na otázky o svém soukromém životě oficiálním stránkám soutěže.

12.  8.  2012
Renault
Fanoušci Lotusu se nemusí nudit ani během letní pauzy!

Fanoušci Lotusu se nemusí nudit ani během letní pauzy!

Jste zarytým fanouškem Lotusu a nechybí vám jistá dávka zručnosti a kreativity? Potom právě pro vás je určena akce, kterou vyhlásil Lotus na svém Facebooku.

11.  8.  2012
Renault
Dvojité DRS se do konce roku zaplatí, věří Lotus

Dvojité DRS se do konce roku zaplatí, věří Lotus

Inženýři Lotusu jsou přesvědčení, že jimi vyvíjené dvojité DRS stojí za všechen čas a investice, které do něj vkládají.

6.  8.  2012
Renault
Boullier hodnotí Räikkönena známkou 9/10

Boullier hodnotí Räikkönena známkou 9/10

Šéf Lotusu Eric Boullier je spokojen, jak rychle Kimi Räikkönen zapadl po dvouleté pauze zpátky do kolotoče formule 1. Na dotaz, zdali je jeho výkony překvapen, odpověděl nejednoznačně.

5.  8.  2012
Renault
Lotus bude auto vyvíjet déle než v předchozích letech

Lotus bude auto vyvíjet déle než v předchozích letech

Vedení Lotusu to myslí s letošním šampionátem vážně, a proto neodstaví vývoj E20 na vedlejší kolej tak brzy, jako to dělalo dříve.

3.  8.  2012
Renault
Lotusu hrozilo vynechání letošního prvního závodu v Austrálii

Lotusu hrozilo vynechání letošního prvního závodu v Austrálii

Technický ředitel Lotusu James Allison přiznal, že konstrukční problémy šasi E20 vypadaly zpočátku velmi vážně, a existovaly obavy, že jejich řešení bude trvat velmi dlouho.

2.  8.  2012
Renault
Lotus se stal vážným kandidátem na titul. A brzy může být ještě rychlejší

Lotus se stal vážným kandidátem na titul. A brzy může být ještě rychlejší

Nevyhrál ani jeden závod, přesto se Lotus drží na předních pozicích obou šampionátů. Až po přestávce nasadí své dvojité DRS, může získat rozhodující výhodu.

2.  8.  2012
Renault
Lotus si chce nechat Räikkönena i Grosjeana, v hrozbu Ferrari nevěří

Lotus si chce nechat Räikkönena i Grosjeana, v hrozbu Ferrari nevěří

Šéf týmu Lotus Eric Boullier je se svými piloty spokojený a v příští sezóně by rád jezdil se stejnou sestavou jako letos.

30.  7.  2012
Renault
Räikkönena zradil na startu KERS, pak ale zafungovala strategie

Räikkönena zradil na startu KERS, pak ale zafungovala strategie

Týmu Lotus se dnes podařilo vyrovnat svůj nejlepší letošní výsledek, když oba jeho jezdci dojeli na pódiu. Lepší z dvojice Räikkönen - Grosjean byl nakonec prvně jmenovaný.

29.  7.  2012
Renault
Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zapracoval na výkonnosti v kvalifikacích a Romain Grosjean se na okruhu, kde se obtížně předjíždí, prosadil do první řady. Kimi Räikkönen odstartuje z pátého místa. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

28.  7.  2012
Změna pravidel stojí Red Bull jen setiny sekundy, vyčíslil Renault

Změna pravidel stojí Red Bull jen setiny sekundy, vyčíslil Renault

Po Sebastianu Vettelovi ujistil také Renault, že Red Bull nijak významně neztratí kvůli nutnosti použít jiné nastavení motoru než v Německu.

28.  7.  2012
Renault
Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Kimimu Räikkönenovi trvalo polovinu sezóny, než si začal s Lotusem E20 rozumět téměř ideálně. Tedy alespoň na suchu. A rezervy pořád má.

27.  7.  2012
Renault
Boullier přiznal zklamání z Grosjeanova výkonu v Německu

Boullier přiznal zklamání z Grosjeanova výkonu v Německu

Šéf týmu Lotus Eric Boullier vyslovil první veřejnou kritiku na adresu svého krajana Romaina Grosjeana, který si v Hockenheimu prožil zřejmě nejhorší víkend sezóny.

24.  7.  2012
Renault
Do bojů o přední místa v šampionátu týmů ještě promluvíme, říká šéf Lotusu

Do bojů o přední místa v šampionátu týmů ještě promluvíme, říká šéf Lotusu

Lotus se po závodě v Německu propadl o jedno místo v poháru konstruktérů, teď je čtvrtý. Neřekl však své poslední slovo.

23.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Kimi Räikkönen zaznamenal během dnešního závodu výrazný posun vpřed a poté, co startoval jako desátý, vybojoval konečné třetí místo. Romain Grosjean si vypil kalich hořkosti až do dna a skončil osmnáctý.

22.  7.  2012
Renault
Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Oba jezdci černozlaté stáje se v sobotní kvalifikaci potýkali s nedostatkem přilnavosti. Zatímco Räikkönen se probojoval alespoň do její závěrečné části, Grosjean uvízl už v té prostřední.

21.  7.  2012
Renault
Lotus testuje v Hockenheimu dvojité DRS

Lotus testuje v Hockenheimu dvojité DRS

Týmu Lotus využil mezeru v pravidlech a stejně jako Mercedes vybavil své zadní křídlo obdobou F-průduchu, jehož cílem je zvyšovat maximální rychlost na rovinkách.

20.  7.  2012
Renault
Lotus musí věnovat zvýšenou pozornost spolehlivosti

Lotus musí věnovat zvýšenou pozornost spolehlivosti

Zatímco se Lotus učí využívat potenciál vozu a pneumatik, menší problémy mu začala dělat spolehlivost. Té se teď musí věnovat víc.

16.  7.  2012
Renault
Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Francouzský pilot Lotusu příjemně překvapuje rychlostní vyrovnaností s Kimim Räikkönenem, uvědomuje si ale, že jeho bodové konto mohlo být větší.

14.  7.  2012
Renault
Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Inženýři Lotusu zjistili, že je převodovka Romaina Grosjeana ve špatném stavu, proto ji musejí vyměnit. Za to přijde trest.

13.  7.  2012
Renault
Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Kimi Räikkönen zajel v Silverstonu nejrychlejší kolo závodu a říká, že si se svým vozem velmi dobře rozumí. Důležité je od začátku závodu bojovat vpředu.

9.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Lotus byl před začátkem tohoto závodního víkendu považován za jednoho z hlavních favoritů na vítězství. Nakonec se jeho jezdci museli smířit pouze s bodovanými pozicemi, konkrétně pak s pátým a šestým místem.

8.  7.  2012
PneumatikyRenault
Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Šestý Kimi Räikkönen pozdě vyjel na přechodných pneumatikách, navíc ho zlobil KERS. Romain Grosjean díky chybě nemohl zasáhnout do třetí části kvalifikace a odstartuje z devátého místa.

7.  7.  2012
Renault
Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Pro Kimiho Räikkönena je předčasné přemýšlet o titulu, ale skutečnost, že je pořád ve hře, je pro něj příjemným překvapením.

5.  7.  2012
Renault
Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Neustále unikající první vítězství Lotusu tak trochu trápí Kimiho Räikkönena. Před sezónou byl připraven bojovat ve středu pole, ale teď ho může uspokojit jen výhra.

29.  6.  2012
Vettelovi a Grosjeanovi selhaly alternátory, protože se přehřály

Vettelovi a Grosjeanovi selhaly alternátory, protože se přehřály

Renault poskytl první výsledky šetření příčin problémů, které vedly k odstoupení Sebastiana Vettela a Romaina Grosjeana v GP Evropy.

28.  6.  2012
Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Velká cena Evropy byla 104 minuty trvající podívanou plnou napětí a potěšení ze závodění. Někteří piloti Valencii opouštěli příjemně překvapeni, jiní mohli jen zklamaně krčit rameny.

26.  6.  2012
Renault
Lotus mrzí jen odstoupení Grosjeana, s rychlostí je spokojený

Lotus mrzí jen odstoupení Grosjeana, s rychlostí je spokojený

Ačkoliv Lotus neměl ve Valencii nejrychlejší vůz a bodoval jen s jedním jezdcem, neodjíždí z osmé Grand Prix letošní sezóny zklamaný.

25.  6.  2012
Renault
Renault se chce podívat problémům Vettela a Grosjeana na zoubek

Renault se chce podívat problémům Vettela a Grosjeana na zoubek

Nic zatím není potvrzeno, ovšem francouzský dodavatel motorů nechce nechat nic náhodě, obzvláště poté, co oba piloti odstoupili v rozmezí sedmi kol.

24.  6.  2012
Renault
Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

U Lotusu dnes slaví poloviční úspěch. Kimi Räikkönen dojel do cíle GP Evropy druhý, jeho týmový kolega Romain Grosjean dlouho stíhal lídra závodu Alonsa, pak ale odstoupil kvůli technické závadě.

24.  6.  2012
1...3839404142...52

19:53 | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
19:52 | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
17:16 | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.
11:51 | Po kolizi jezdců Premy vyhrál závod F2 poprvé v kariéře Juki Cunoda.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:26.166)
2. trénink Hamilton (1:25.606)
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink Hamilton (1:26.621)
Kvalifikace Bottas (1:25.154)
Neděle 9. srpna 2020
Závod Verstappen