Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Ocon je budoucí hvězdou, říkají u Lotusu

Ocon je budoucí hvězdou, říkají u Lotusu

Francouz udělal během své premiéry ve F1 na konci sezóny v Abú Dhabí na Lotus dojem.

3.  1.  2015
Renault
Byl to špatný rok, hodnotí sezónu 2014 Grosjean

Byl to špatný rok, hodnotí sezónu 2014 Grosjean

Lotus neprožil v roce 2014 úplně dobrou sezónu a to zejména při srovnání s výkony v roce 2013. Špatně hodnotí minulý rok také Romain Grosjean.

2.  1.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault: Motory se zlevní samy od sebe

Renault: Motory se zlevní samy od sebe

Současné pohonné jednotky čelí dlouhodobé kritice. Jedním z hlavních argumentů je jejich cena.

30.  12.  2014
Renault
Renault letošní sezónu zpackal, říká Grosjean

Renault letošní sezónu zpackal, říká Grosjean

Renault, který Lotusu dodával motory, podle Romaina Grosjeana letošní sezónu zpackal. Očekává ale, že příští rok to bude ze strany francouzské firmy lepší.

27.  12.  2014
VideaRenault
Video: Co se děje v boxech během závodního víkendu?

Video: Co se děje v boxech během závodního víkendu?

Lotus dnes zveřejnil pěkné video, které zachycuje ruch v boxové uličce během posledního závodu letošní sezóny v Abú Dhabí. Časosběr byl sestaven na základě fotografií od sobotního večera do neděle po závodě.

23.  12.  2014
Renault
Lotus se již finančně vypořádal s Räikkönenem

Lotus se již finančně vypořádal s Räikkönenem

Na konci roku 2013 bylo oznámení, že se Kimi Räikkönen vrací do Ferrari. O něco později pak Fin vynechal poslední dva závody sezóny. Oficiálně kvůli nutné operaci zad, ale šuškalo se, že Lotus Räikkönenovi dluží peníze.

23.  12.  2014
Renault
Maldonado je nedoceněný, říká Permane

Maldonado je nedoceněný, říká Permane

Traťový ředitel Lotusu Alan Permane si myslí, že Pastor Maldonado je jedním z nejlepších jezdců současnosti. Zatím ale nebyl náležitě doceněn.

23.  12.  2014
Renault
Lopez otevřel Alonsovi dveře do Lotusu, ten ale zamířil jinam

Lopez otevřel Alonsovi dveře do Lotusu, ten ale zamířil jinam

Lotus měl v roce 2013 skvělý vůz a letos měl být jedním z favoritů. Nakonec ale v Enstone postavili jeden z nejhorších vozů.

18.  12.  2014
Technika
Technika na konci sezóny: Podrobně o vyloučení Red Bullu, Hondě a další

Technika na konci sezóny: Podrobně o vyloučení Red Bullu, Hondě a další

Přinášíme přehled novinek, které týmy nasadily v posledních třech závodech sezóny, ale podíváme se také na vyloučení Red Bullu z kvalifikace nebo na test McLarenu s Hondou.

2.  12.  2014
Grosjean přiznal, že jednal s Ferrari

Grosjean přiznal, že jednal s Ferrari

Lotus je jedním z týmů, který příští rok nemění jezdecké složení. Romain Grosjean ale připouští, že jednal třeba také s Ferrari. Trhem s jezdci nakonec otřásl nečekaný přestup Vettela.

2.  12.  2014
Pohonné jednotkyRenault
Renault a Ferrari nestíhají připravit nové pohonné jednotky

Renault a Ferrari nestíhají připravit nové pohonné jednotky

Auto Motor und Sport přinesl zajímavou informaci. Renault a Ferrari nemají problém s tím, že by jim chyběly žetony na výrazné vylepšení pohonné jednotky. Chybí jim daleko cennější komodita – čas.

2.  12.  2014
Prohlášení týmů po posledním závodě sezóny

Prohlášení týmů po posledním závodě sezóny

Reakce jezdců na poslední závod sezóny 2014 v Abú Dhabí.

23.  11.  2014
VideaRenault
Video: Lotus skočil přes formuli s kamionem a zapsal se do knihy rekordů

Video: Lotus skočil přes formuli s kamionem a zapsal se do knihy rekordů

Lotus vzal v rámci akce pro sponzora svůj kamion, formuli a předvedl kaskadérský kousek.

22.  11.  2014
Renault
Grosjean dostane řadu penalizací

Grosjean dostane řadu penalizací

Romain Grosjean dostane od FIA předčasný vánoční dárek. Čeká ho totiž série penalizací.

21.  11.  2014
V Abú Dhabí nastoupí v trénincích Ocon a Fong

V Abú Dhabí nastoupí v trénincích Ocon a Fong

V prvním pátečním tréninku uvidíme na trati dva mladíky. Esteban Ocon se sveze v Lotusu a Adderly Fong v Sauberu.

20.  11.  2014
Bernie Ecclestone
Malé týmy napsaly Ecclestonovi, chtějí neprodleně schůzku

Malé týmy napsaly Ecclestonovi, chtějí neprodleně schůzku

Sauber, Lotus a Force India chtějí v Abú Dhabí uspořádat setkání s Berniem Ecclestonem a dále řešit současnou krizi formule 1.

18.  11.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Brazílie 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně Brazílie 2014

Velká cena Brazílie 2014 přinesla vítězství Nica Rosberga, který tak snížil náskok Lewise Hamiltona v čele šampionátu. Bojovalo se ale také na nižších pozicích.

9.  11.  2014
VideaRenault
Video: Francouzský DJ natočil šílený videoklip z formulového prostředí

Video: Francouzský DJ natočil šílený videoklip z formulového prostředí

David Guetta natočil videoklip k písni Dangerous, který se odehrává ve formuli 1. Vzhledem k tomu, že se jedná o francouzského DJ, hraje hlavní roli Lotus. Místo mechaniků jsou mechaničky a celé to tak trochu působí jako parodie na film Rush. No posuďte sami...

3.  11.  2014
Renault
Lopeze by návrat Alonsa do Enstone nepřekvapil

Lopeze by návrat Alonsa do Enstone nepřekvapil

Ani Velká cena USA nevyřešila budoucnost Fernanda Alonsa. Ten má alespoň teoreticky několik možností, mezi které patří také příchod do Lotusu.

3.  11.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně USA 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně USA 2014

Přinášíme tradiční reakce týmů na uplynulou velkou cenu. V USA se z vítězství radoval Lewis Hamilton před Rosbergem. Dobrý závod ale odjel třeba také Pastor Maldonado. Naopak Sauber opět na body nedosáhl a Force India musela předčasně balit.

3.  11.  2014
FIAPeníze a byznys
Malé týmy se sjednotily a bouří se

Malé týmy se sjednotily a bouří se

Kdyby nešlo o týmy, ale o zaměstnance, možná bychom psali o stávkové pohotovosti. Lotus, Force India a Sauber budou nyní postupovat společně a vyvíjet nátlak na nalezení řešení.

1.  11.  2014
Pohonné jednotkyRenault
Renault podpořil Ferrari: rozmrazení motorů výdaje nezvýší

Renault podpořil Ferrari: rozmrazení motorů výdaje nezvýší

Renault podpořil názor Ferrari, podle kterého by rozmrazení vývoje v průběhu sezóny nezvýšilo výdaje.

29.  10.  2014
Renault
Maldonado se stále zaměřuje na letošní sezónu

Maldonado se stále zaměřuje na letošní sezónu

Venezuelan Pastor Maldonado zatím stále čeká na své první bodované umístění v barvách Lotusu. V posledních třech závodech by to chtěl změnit.

26.  10.  2014
Renault
Ocon při svém prvním testu F1 na Lotus zapůsobil

Ocon při svém prvním testu F1 na Lotus zapůsobil

Letošní šampion Evropské formule 3 Esteban Ocon si tento týden poprvé vyzkoušel monopost formule 1. Podle Lotusu si vedl "výjimečně dobře".

25.  10.  2014
Renault
Grosjean nejspíše zůstane u Lotusu

Grosjean nejspíše zůstane u Lotusu

Romain Grosjean a Lotus jsou zdá se velmi blízko podpisu smlouvy na další rok.

24.  10.  2014
Renault
Formule 1 je šokována smrtí šéfa Totalu

Formule 1 je šokována smrtí šéfa Totalu

Šéf společnosti Total tragicky zemřel poté, co se jeho soukromé letadlo během startu v Moskvě srazilo s pluhem.

21.  10.  2014
TechnikaRenault
Lotus se loučí se svým nosem, v USA vyzkouší ten pro příští rok

Lotus se loučí se svým nosem, v USA vyzkouší ten pro příští rok

Největší technickou změnu pro příští rok nalezneme v přední části vozu. Mění se totiž pravidla pro nosy.

20.  10.  2014
Renault
Maldonado se těší na motory Mercedes

Maldonado se těší na motory Mercedes

Pastor Maldonado se těší na motory Mercedes, které bude příští rok používat Lotus. Podle jeho slov by se Lotus rád dostal na úroveň Williamsu.

15.  10.  2014
Renault
Esteban Ocon bude testovat pro Lotus

Esteban Ocon bude testovat pro Lotus

Esteban Ocon je součástí juniorského programu Lotusu a také vítězem Formule 3, ve které figuruje na druhém místě Max Verstappen.

14.  10.  2014
Prohlášení týmů po GP Ruska 2014: Kvjat na body nedosáhl

Prohlášení týmů po GP Ruska 2014: Kvjat na body nedosáhl

Velkou cenu Ruska 2014 vyhrál Lewis Hamilton. Mercedes slaví titul mezi týmy. Komu se naopak závod moc nepovedl, to byl domácí Daniil Kvjat.

12.  10.  2014
Pohonné jednotkyRenault
Potvrzeno. Mercedes bude dodávat pohonné jednotky Lotusu

Potvrzeno. Mercedes bude dodávat pohonné jednotky Lotusu

Je to oficiální. Mercedes sice od příštího roku ztrácí dlouholetého zákazníka v podobě McLarenu, ale získává Lotus.

9.  10.  2014
Pohonné jednotkyRenault
Lotusu už v přechodu k Mercedesu brání jen papírování

Lotusu už v přechodu k Mercedesu brání jen papírování

Už jsou to tři měsíce, co se objevila informace, že by Lotus měl od příštího roku používat pohonné jednotky Mercedes.

7.  10.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Japonska

Prohlášení týmů po Velké ceně Japonska

Přinášíme prohlášení týmů po Velké ceně Japonska, kterou ovlivnil déšť a předčasně ukončila vážná nehoda Julese Bianchiho.

5.  10.  2014
Renault
Lotus bude mít v příštím roce "velmi odlišný" vůz

Lotus bude mít v příštím roce "velmi odlišný" vůz

Lotus pro příští rok plánuje postavit téměř zcela nové auto, nechce totiž stavět na základě letošního vozu E22.

27.  9.  2014
Renault
Lotus popřel příchod Alonsa, a pak to celé pokazil

Lotus popřel příchod Alonsa, a pak to celé pokazil

Marketingové oddělení Lotusu je dlouhodobě…řekněme trochu jiné, ne tak konzervativní a nudné ve srovnání s jinými týmy. Můžeme si vzpomenout na komentáře na Twitteru v době, kdy odešel Kimi nebo Boullier.

25.  9.  2014
Prohlášení týmů po GP Singapuru

Prohlášení týmů po GP Singapuru

Kevin Magnussen se ve svém voze málem upekl, Vergne si zase pořádně zazávodil a důrazně si řekl o zájem týmů pro příští rok.

21.  9.  2014
Peníze a byznys
Lotus snižuje ztrátu, v červených číslech je i Williams

Lotus snižuje ztrátu, v červených číslech je i Williams

Gérard Lopez nedávno sliboval brzké zveřejnění pozitivních čísel, které mají vyvrátit spekulace o ekonomických problémech Lotusu.

17.  9.  2014
Renault
Lopez: Udělali jsme konstrukční chybu, do čela týmu přijde někdo známý

Lopez: Udělali jsme konstrukční chybu, do čela týmu přijde někdo známý

V roce 2013 zaznamenal Lotus jedno vítězství, 13 stupňů vítězů a skončil na čtvrtém místě. Letos je to úplně jiný tým. Podle některých má Lotus nejhorší vůz.

9.  9.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Magnussen opět penalizován, Pérez urputně bojoval se svým bývalým týmem a spousta dalších komentářů k průběhu Velké ceny Itálie.

7.  9.  2014
Renault
Lotus to vzdal, letošní vůz už vyvíjet nebude

Lotus to vzdal, letošní vůz už vyvíjet nebude

Lotus chtěl před nějakým časem bojovat s Ferrari, ale na své trápení z počátku sezóny lék nenašel. Tým se rozhodl vývoj letošního vozu ukončit a to i přesto, že příští rok se pravidla příliš měnit nebudou.

5.  9.  2014
1...2425262728...46...

20:03 | Bottas už má smlouvu, Hamilton zatím ne. Brit uvedl, že není vhodná doba jednat o nové smlouvě, když spousta lidí přišla o práci.
19:57 | Max Verstappen není nadšený formátem víkendu v Imole. Dva dny místo tří mu nevadí, ale místo jednoho tréninku o 90 minutách by udělal dva po 60.
18:42 | Kvjatův defekt v Silverstonu způsobil mechanický problém, který vedl k přehřátí na vnitřní straně ráfku. Pneumatika v tomto místě pak netěsnila a došlo k selhání. V pneumatice problém nebyl.
15:35 | Karanténa Sergia Péreze skončila. Pro vstup do paddocku ale potřebuje negativní test na COVID-19. Rozhodnutí, kdo tento víkend pojede, padne večer nebo zítra ráno.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. srpna 2020
Závod 15.10