Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Red Bull je na úrovni Toro Rosso a může za to prý Renault

Red Bull je na úrovni Toro Rosso a může za to prý Renault

Na GP Austrálie se můžeme podívat z různých úhlů pohledu, ale vždy vám vyje to, že Toro Rosso a Red Bull jsou na podobné úrovni. Dokonce je na tom možná Toro Rosso i lépe. Viník? Podle Red Bullu Renault a jeho pohonná jednotka.

23.  3.  2015
Renault
Jaká je skutečná forma Lotusu?

Jaká je skutečná forma Lotusu?

Lotus zatím nebodoval, ale jeho vůz by měl být výrazně lepší než ten loňský a to mimo jiné díky přechodu na motory Mercedes. Kde se tým z Enstone vidí?

23.  3.  2015
Renault
Lotus chce v Sepangu především bodovat

Lotus chce v Sepangu především bodovat

Lotus má na svém kontě nula bodů. Není to ale proto, že by měl špatný vůz. Už jen pohonná jednotka od Mercedesu ho posunula vpřed. V Austrálii oba jeho vozy postoupily do třetí části kvalifikace. Po pár metrech ale musely ze závodu odstoupit.

20.  3.  2015
Pohonné jednotky
Za problémy našeho motoru může také Red Bull, říká Renault

Za problémy našeho motoru může také Red Bull, říká Renault

Podle Renaultu jsou aktuální problémy jeho pohonné jednotky vinou i samotného Red Bullu, který na Francouze vyvíjel nepřiměřený tlak.

19.  3.  2015
Koupí Renault Toro Rosso?

Koupí Renault Toro Rosso?

Renault se netají tím, že zvažuje možnost koupě některého z týmů, aby opět nebyl jen dodavatelem pohonných jednotek. Toro Rosso je nejlogičtější a nejreálnější možností.

16.  3.  2015
Pohonné jednotky
Renault přiznává: Problém nebude snadné opravit

Renault přiznává: Problém nebude snadné opravit

Jezdci Red Bullu si celý víkend stěžovali na problémy.

15.  3.  2015
Prohlášení týmů po Austrálii: Sauber bere porci bodů

Prohlášení týmů po Austrálii: Sauber bere porci bodů

Přinášíme prohlášení týmů po Velké ceně Austrálie 2015, ve které vidělo cíl jen 11 vozů.

15.  3.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull se zlobí na Renault, všechno je špatně

Red Bull se zlobí na Renault, všechno je špatně

Daniel Ricciardo toho dnes moc nenajel, druhý trénink dokonce vynechal a to kvůli problému s pohonnou jednotkou Renault. V oficiální tiskové zprávě byl sice Red Bull právě ústy svého jezdce poměrně smířlivý, ale Helmut Marko na mikrofon už takovou trpělivost neměl.

13.  3.  2015
Merhi chce závodit ve formuli Renault i v F1 současně

Merhi chce závodit ve formuli Renault i v F1 současně

Roberto Merhi se před pár dny stal druhým jezdcem Manoru. Původně měl ale letos jezdit za tým Pons v šampionátu formule Renault 3.5.

12.  3.  2015
PneumatikyPeníze a byznys
Některé týmy nezaplatily za pneumatiky

Některé týmy nezaplatily za pneumatiky

Už před pár dny se objevily informace, že menší týmy mají problém s hotovostí. Zima je totiž obdobím, kdy prakticky nepřicházejí peníze, ale za to jsou velké výdaje. To se odrazilo i ve splátce za pneumatiky.

12.  3.  2015
Renault
Carmen Jordá odráží kritiky

Carmen Jordá odráží kritiky

Lotus během posledních testů potvrdil novou posilu. Do týmu přichází mladá Španělka Carmen Jordá. Kritika na sebe nenechala dlouho čekat.

3.  3.  2015
Renault
Za nehodou Maldonada bylo selhání brzd

Za nehodou Maldonada bylo selhání brzd

Program Lotusu včera předčasně ukončila nehoda Pastora Maldonada, který boural ve čtvrté zatáčce. Podle Lotusu ale nešlo o chybu Venezuelana, ale o problém s brzdami.

2.  3.  2015
Peníze a byznys
 Malé týmy jsou bez peněz

Malé týmy jsou bez peněz

Malé týmy jednají s Ecclestonem. Jsou totiž v dost těžké situaci. Problémem je nedostatek cash flow.

28.  2.  2015
Renault
Španělka Carmen Jordà se stala vývojovou jezdkyní Lotusu

Španělka Carmen Jordà se stala vývojovou jezdkyní Lotusu

Carmen Jordà se stala novou vývojovou jezdkyní Lotusu.

26.  2.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Náskok Mercedesu dovedeme zkrátit na polovinu, věří Renault

Náskok Mercedesu dovedeme zkrátit na polovinu, věří Renault

Německá značka stále dominuje, Francouzi však chtějí do úvodní Austrálie zabrat.

24.  2.  2015
Pohonné jednotky
Malé týmy chtěly na sobě významně šetřit, Dennis jim to zatrhl

Malé týmy chtěly na sobě významně šetřit, Dennis jim to zatrhl

Sauber, Force India a Lotus nejsou ve zrovna nejlepší finanční kondici. Přišly proto na nedávné zasedání Komise F1 s nápadem, jak ušetřit nemalé peníze. Velké týmy by to (ne)ovlivnilo.

21.  2.  2015
Pohonné jednotky
Renault by mohl mít opět svůj vlastní tým

Renault by mohl mít opět svůj vlastní tým

Lotus, který je pokračovatelem Renaultu, letos přešel na pohonné jednotky Mercedes. Renaultu zbyly jen dva týmy Red Bullu, přičemž ze samotného Red Bullu udělal fakticky tovární tým. Vše se ale může změnit.

20.  2.  2015
Renault
Lotus dá v Barceloně příležitost Palmerovi

Lotus dá v Barceloně příležitost Palmerovi

Lotus dnes potvrdil jezdeckou sestavu pro testy v Barceloně. Kromě závodních jezdců se sveze také šampion série GP2 Jolyon Palmer.

18.  2.  2015
Pohonné jednotky
 Renault zvažuje, jak použít žetony. Možná na to půjde jinak

Renault zvažuje, jak použít žetony. Možná na to půjde jinak

Týmy mohou do letošního vývoje investovat 32 žetonů. Už brzy se dozvíme, kolik si jich nechaly na vývoj v průběhu sezóny. Renault ale možná půjde trochu netradiční cestou.

16.  2.  2015
Technika
Technická analýza Lotusu, Sauberu a Toro Rosso

Technická analýza Lotusu, Sauberu a Toro Rosso

Seriál technických analýz letošních vozů formule 1 zakončujeme třemi posledními týmy. Přečtěte si o Lotusu E23, Sauberu C34 a Toro Rosso STR10.

16.  2.  2015
Peníze a byznysRenault
 Lopez kritizuje zastaralý model fungování formule 1, odrazuje sponzory

Lopez kritizuje zastaralý model fungování formule 1, odrazuje sponzory

Šéf Lotusu Gerard Lopez kritizuje archaický model fungování a řízení formule 1.

16.  2.  2015
Renault
Lotus letos s vítězstvími nepočítá

Lotus letos s vítězstvími nepočítá

Lotus předpokládá, že na tom bude letos mnohem lépe než vloni. Pomoci tomu má nejen lepší vůz, ale také pohonná jednotka Mercedesu.

16.  2.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault to v Jerezu přiškrtil o 1,5 sekundy

Renault to v Jerezu přiškrtil o 1,5 sekundy

Šéf traťových operací Renaultu Remi Taffin potvrzuje slova Helmuta Marka o tom, že v Jerezu týmy s motory Renault nejezdily naplno.

13.  2.  2015
Pohonné jednotkyRenault
 Motory s výkonem 1000 koní? Renault varuje před vysokými náklady

Motory s výkonem 1000 koní? Renault varuje před vysokými náklady

Strategická skupina řešila a zatím nedořešila změnu pravidel, která by nám v roce 2017 měla přinést nové pohonné jednotky s výkonem až 1000 koní. Renault mezitím varuje před zvýšením nákladů.

11.  2.  2015
Renault
Grosjean má z Lotusu E23 dobrý pocit

Grosjean má z Lotusu E23 dobrý pocit

Lotus bude chtít co nejdříve zapomenout na loňskou nepovedenou sezónu.

7.  2.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault prý pracuje na dvou motorech současně

Renault prý pracuje na dvou motorech současně

Renault významně mobilizoval své síly a pracuje dokonce na dvou motorech současně.

2.  2.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault o své letošní pohonné jednotce

Renault o své letošní pohonné jednotce

Renault dnes zveřejnil informace o své pohonné jednotce pro letošní rok.

28.  1.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Lotus: Budeme používat nejnovější motor

Lotus: Budeme používat nejnovější motor

Auto Motor und Sport včera přinesl informaci, že v Jerezu budou jezdit s novým motorem Mercedes jen tovární tým a Williams. Force India a Lotus budou jezdit s loňskou pohonnou jednotkou. Lotus to ale popřel.

27.  1.  2015
Renault
Letos jsme finančně zajištění, říká Lotus

Letos jsme finančně zajištění, říká Lotus

S novým E23 přitom tým staví své ambice na boj s loni celkově třetím Williamsem.

27.  1.  2015
Pohonné jednotky
AMuS: Nový motor Mercedes bude mít v Jerezu jen někdo

AMuS: Nový motor Mercedes bude mít v Jerezu jen někdo

Mercedes zřejmě v Austrálii nasadí nový motor. Přiveze ho už do Jerezu, ale jen pro někoho.

26.  1.  2015
Renault
Lotus ukázal první fotografie nového vozu

Lotus ukázal první fotografie nového vozu

Lotus dnes uveřejnil první fotografii nového vozu E23 Hybrid. Největší změnou je zatím samozřejmě nový nos v souladu s letošními pravidly a také motor Mercedes pod kapotou.

26.  1.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault chce pět vítězství a v Melbourne bude mít nový motor

Renault chce pět vítězství a v Melbourne bude mít nový motor

Renault odhaduje, že stáhne ztrátu na Mercedes na polovinu a letos by rád vyhrál pět závodů. Do Melbourne prý na rozdíl od Mercedesu přiveze nový motor.

26.  1.  2015
Renault
Jolyon Palmer se stal testovacím jezdcem Lotusu

Jolyon Palmer se stal testovacím jezdcem Lotusu

Mistr světa série GP2 Jolyon Palmer se stal novým testovacím jezdcem Lotusu. Kromě práce v simulátoru se bude účastnit také velkých cen a testů.

20.  1.  2015
Většina týmů ukáže vůz až v Jerezu ráno

Většina týmů ukáže vůz až v Jerezu ráno

Jen hrstka týmů zatím oznámila datum představení nového vozu.

20.  1.  2015
Renault
#AskPastor: Maldonado odpovídal na dotazy fanoušků

#AskPastor: Maldonado odpovídal na dotazy fanoušků

Pastor Maldonado včera prostřednictvím Twitteru Lotusu odpovídal na dotazy fanoušků. Vybrali jsme některé zajímavé odpovědi.

20.  1.  2015
Renault
Grosjean mění inženýra i jezdecký styl

Grosjean mění inženýra i jezdecký styl

Romain Grosjean letos změní inženýra a mění se zároveň i jeho jezdecký styl. Důvodem jsou nové pohonné jednotky a nová pravidla vůbec, které nejsou pro jeho dřívější jezdecký styl vhodné. S tím už začal vloni.

13.  1.  2015
VideaRenault
Video: Co se děje v garáži během závodního víkendu?

Video: Co se děje v garáži během závodního víkendu?

Lotus před časem zveřejnil časosběrné video, které zachycuje dění v boxové uličce. Nyní se podíváme přímo do garáže týmu z Enstone. Nové video bylo vytvořeno na základě mnoha fotografií z pátku během GP USA 2014 v Austinu.

8.  1.  2015
Renault
Proč nebyl Lotus potvrzen na startovní listině pro sezónu 2015?

Proč nebyl Lotus potvrzen na startovní listině pro sezónu 2015?

Na nedávno zveřejněné startovní listině pro letošní sezónu samozřejmě nechyběl ani tým Lotus, ale byl tam uveden s hvězdičkou, což znamená, že čeká na potvrzení.

8.  1.  2015
Renault
S kritikou nic nenadělám, čelí ji také Alonso, říká Maldonado

S kritikou nic nenadělám, čelí ji také Alonso, říká Maldonado

Pastor Maldonado se stal terčem kritiky i vtipů kvůli svým nehodám. Podle svých slov si z toho ale nic moc nedělá. Chybuje prý každý a spousta ostatních jezdců je také kritizována.

7.  1.  2015
Renault
Propad formy Lotusu zapříčinily odchody klíčových lidí

Propad formy Lotusu zapříčinily odchody klíčových lidí

Tým se v roce 2014 musel vyrovnat s restrukturalizací na důležitých technických pozicích.

4.  1.  2015
1...2324252627...45...

20:03 | Bottas už má smlouvu, Hamilton zatím ne. Brit uvedl, že není vhodná doba jednat o nové smlouvě, když spousta lidí přišla o práci.
19:57 | Max Verstappen není nadšený formátem víkendu v Imole. Dva dny místo tří mu nevadí, ale místo jednoho tréninku o 90 minutách by udělal dva po 60.
18:42 | Kvjatův defekt v Silverstonu způsobil mechanický problém, který vedl k přehřátí na vnitřní straně ráfku. Pneumatika v tomto místě pak netěsnila a došlo k selhání. V pneumatice problém nebyl.
15:35 | Karanténa Sergia Péreze skončila. Pro vstup do paddocku ale potřebuje negativní test na COVID-19. Rozhodnutí, kdo tento víkend pojede, padne večer nebo zítra ráno.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. srpna 2020
Závod 15.10