Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Grosjean: Když jste bez 10 prvních tréninků

Grosjean: Když jste bez 10 prvních tréninků

Romain Grosjean musí letos velmi často pro první trénink půjčovat svůj vůz Jolyonu Palmerovi. Pro Francouze to není snadná situace.

11.  8.  2015
Renault
Maldonado: Novináři mě vykreslují ve špatném světle, a jsem nedoceněn

Maldonado: Novináři mě vykreslují ve špatném světle, a jsem nedoceněn

Pastor Maldonado si myslí, že za jeho obrazem jezdce, který často bourá a je placeným jezdcem, mohou média.

10.  8.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Renault chce udělat jeden velký upgrade

Renault chce udělat jeden velký upgrade

Renault půjde jinou cestou než třeba Ferrari nebo Honda a chce provést jeden velký upgrade své pohonné jednotky. Prostoru k tomu má dost, Francouzům stále zbývá 12 vývojových žetonů.

6.  8.  2015
Renault
 Lotus: Maldonado ještě předvede velké věci

Lotus: Maldonado ještě předvede velké věci

Šéf traťových operací Lotusu Alan Permane se domnívá, že Pastor Maldonado ještě do konce sezóny předvede velké věci.

6.  8.  2015
Toro Rosso: Renault se o nás už nezajímá

Toro Rosso: Renault se o nás už nezajímá

Franz Tost prozradil, že mezi Toro Rosso a Renaultem už neprobíhají žádná jednání o případném odkoupení.

4.  8.  2015
Renault
Pracujeme i přes přestávku, potvrdil Renault

Pracujeme i přes přestávku, potvrdil Renault

Nejen u Hondy a Renaultu zažívají nepochybně horké léto.

3.  8.  2015
Renault
Renault chystá obnovu programu pro mladé jezdce

Renault chystá obnovu programu pro mladé jezdce

Renault plánuje obnovu juniorského programu, což je dalším neklamným důkazem jeho návratu do F1.

31.  7.  2015
Renault
Renault právě jedná o své budoucnosti

Renault právě jedná o své budoucnosti

Renault v Paříži jedná o tom, jak dál ve formuli 1 a zda bude mít opět vlastní tým.

28.  7.  2015
Pohonné jednotky
Ricciarda čeká další penalizace

Ricciarda čeká další penalizace

Z Ricciardova vozu se v pátek zakouřilo. Byl to sice motor pro tréninky, ale ani tak to nebyla pro Australana a Red Bull dobrá zpráva.

28.  7.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull koketuje s Mercedesem a Hondou

Red Bull koketuje s Mercedesem a Hondou

Pamatujete ještě na nedávnou divokou spekulaci, podle které bude Red Bull odebírat motor Mercedes prostřednictvím spolupráce s Aston Martin? Agregát Mercedesu v útrobách rudého býka je stále ve hře.

27.  7.  2015
Hülkenberga zastavilo křídlo, Péreze Maldonado

Hülkenberga zastavilo křídlo, Péreze Maldonado

Cíl Velké ceny Maďarska neviděl ani jeden z pilotů Force Indie.

26.  7.  2015
Red Bull si na upgrade motoru počká

Red Bull si na upgrade motoru počká

Renault sice pracuje na upgrade své pohonné jednotky, ale jeho zákazníci budou muset být ještě hodně trpěliví.

25.  7.  2015
PneumatikyRenault
Pirelli nechtělo dát Lotusu pneumatiky

Pirelli nechtělo dát Lotusu pneumatiky

Lotus má problémy. Nedávno se jeho věřitelé obrátili na soud, který dal všem stranám šanci na mimosoudní dohodu. Přestože byly problémy v této oblasti zřejmě vyřešeny, objevily se nové a jinde.

24.  7.  2015
Peníze a byznysRenault
Renault má motivaci, pokud koupí tým, dostane peníze

Renault má motivaci, pokud koupí tým, dostane peníze

Renault zvažuje, jak dál ve formuli 1. Ve hře je i odkoupení některého z týmu.

23.  7.  2015
Renault
Lotus: Maďarsko ukáže, jak na tom jsme

Lotus: Maďarsko ukáže, jak na tom jsme

Tým Lotus věří, že Velká cena Maďarska poskytne odpověď na to, jak si stojí v porovnání se svými soupeři.

19.  7.  2015
Renault
Roboty dělají z jezdců média a ne týmy, říká Lotus

Roboty dělají z jezdců média a ne týmy, říká Lotus

Emerson Fittipaldi nedávno kritizoval (odkaz na článek níže) F1 potažmo především týmy, že z jezdců dělají roboty, co říkají jen naučené fráze. Lotus s tím ale nesouhlasí, na vině jsou prý média.

17.  7.  2015
Renault
Lotus popírá, že by jednal s Renaultem o převzetí

Lotus popírá, že by jednal s Renaultem o převzetí

Renault zvažuje jak dál. Jednou z možností je koupě vlastního týmu. Jako poslední byl v centru pozornosti podle mediálních spekulací Lotus. Ten to ale popřel.

14.  7.  2015
Renault
Grosjeanův tréninkový půst: především ztráta hrdosti

Grosjeanův tréninkový půst: především ztráta hrdosti

Romain Grosjean během nynějších závodů pravidelně vynechává první páteční tréninky. Do jeho vozu pětkrát za sebou až do Monzy usedá Jolyon Palmer.

14.  7.  2015
Za odstoupení Sainze v Británii Renault nemohl

Za odstoupení Sainze v Británii Renault nemohl

Toro Rosso sice mělo v Británii slušnou formu, ale nakonec poprvé od Bahrajnu neviděl cíl ani jeden vůz italské stáje.

9.  7.  2015
Videa
Video: Nehoda jezdců Lotusu a McLarenu

Video: Nehoda jezdců Lotusu a McLarenu

Fanoušek zachytil nehodu z úvodu Velké ceny Velké Británie. Odstoupit musely oba vozy Lotusu, Button a Alonso musel pro nové křídlo.

7.  7.  2015
Peníze a byznysRenault
Lotus má problémy s věřiteli, musel k soudu

Lotus má problémy s věřiteli, musel k soudu

Lotus by mohl teoreticky skončit podobně jako Catarhem. Zatímco se spekuluje o tom, že tým převezme Renault (mohl by prý koupit 51% podíl), běhají zástupci týmu po soudech.

6.  7.  2015
Renault
Grosjean viní z kolize Ricciarda, Maldonado se snažil pokračovat

Grosjean viní z kolize Ricciarda, Maldonado se snažil pokračovat

Piloti Lotusu byli ze závodu na Silverstonu vyřazeni již v prvním kole.

5.  7.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull je opatrně optimistický z vývoje Renaultu

Red Bull je opatrně optimistický z vývoje Renaultu

Ve Viry-Chatillon probíhají testy novinek pro pohonnou jednotku Renault. Red Bull je na základě dosavadních výsledků opatrně optimistický.

1.  7.  2015
Renault
Maldonado: S Verstappenovou jízdou nemám žádný problém

Maldonado: S Verstappenovou jízdou nemám žádný problém

Pastor Maldonado se zasmál tomu, že podle médií kritizoval jízdu Maxe Verstappena ve Velké ceně Rakouska. Když brání svou pozici, všichni jezdci mají podle něj tendenci "tlačit trochu přes limit".

28.  6.  2015
Renault
Palmer u Lotusu příští rok závodit nebude

Palmer u Lotusu příští rok závodit nebude

Jolyon Palmer nezíská pro příští sezónu závodní sedačku ve Formuli 1 u týmu Lotus, řekl zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi.

28.  6.  2015
Prohlášení týmů po GP Rakouska 2015

Prohlášení týmů po GP Rakouska 2015

Přinášíme tradiční reakce týmů po uplynulém závodě formule 1. Tentokrát z Red Bull Ringu v Rakousku.

21.  6.  2015
Renault na křižovatce, rozhodnutí padne do konce roku

Renault na křižovatce, rozhodnutí padne do konce roku

Renault se do konce roku rozhodne, zda bude i nadále dodávat motory Red Bullu, koupi vlastní tým nebo odejde z F1.

15.  6.  2015
Lotus věří, že letos porazí Red Bull

Lotus věří, že letos porazí Red Bull

Lotus si chce v letošní sezóně Formule 1 připsat skalp v podobě poražení Red Bullu v Poháru konstruktérů.

14.  6.  2015
Renault
Grosjeana uvidíme v prvním pátečním tréninku až v Singapuru

Grosjeana uvidíme v prvním pátečním tréninku až v Singapuru

Romain Grosjean má drobný, ale nepříjemný problém. Jeho příprava na velkou cenu teď bude po pět závodních víkendů omezená.

12.  6.  2015
Renault
Renault testuje nové nápady

Renault testuje nové nápady

Renault prý testuje nové nápady, které by měly přinést zvýšení výkonu v letošní i příští sezóně.

12.  6.  2015
Horner: Pokud nebude vývoj motoru v sezóně, Renault možná odejde

Horner: Pokud nebude vývoj motoru v sezóně, Renault možná odejde

Christian Horner se snaží vyvinout tlak na Mercedes, aby nevetoval vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny.

8.  6.  2015
Prohlášení týmů po GP Kanady 2015

Prohlášení týmů po GP Kanady 2015

Přinášíme reakce týmů po Velké ceně Kanady 2015.

7.  6.  2015
Renault
Mohl jsem být třetí, lituje incidentu v boxech Grosjean

Mohl jsem být třetí, lituje incidentu v boxech Grosjean

Francouz těsně nestihl vyjet před kolegou Maldonadem a musel zvolnit v zahřívacím kole.

6.  6.  2015
FIAPohonné jednotkyRenault
Vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny už příští rok nemusí být možný

Vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny už příští rok nemusí být možný

Letos mohou výrobci vyvíjet pohonné jednotky i v průběhu sezóny, což příští rok už tak být nemusí.

3.  6.  2015
Renault
Renault: Spolehlivost teď, výkon ve Spa

Renault: Spolehlivost teď, výkon ve Spa

Renault chystá pro Kanadu určitá vylepšení, ale nepůjde o zlepšení výkonu, ale spolehlivosti.

1.  6.  2015
Renault
Grosjean: Renault může stále překvapit

Grosjean: Renault může stále překvapit

Romain Grosjean si myslí, že Renault může na konci roku ještě překvapit.

29.  5.  2015
Renault
Lotus brání Grosjeana, brzdil později

Lotus brání Grosjeana, brzdil později

Max Verstappen po závode řekl, že Romain Grosjean brzdil dříve než v předešlém kole. Lotus to ale popírá.

27.  5.  2015
Renault
Šest závodů a pět odstoupení pro Pastora Maldonada

Šest závodů a pět odstoupení pro Pastora Maldonada

Pastor Maldonado nedokončil pět z letošních šesti závodů. Šachovnicový prapor viděl zatím jen v Bahrajnu, kde skončil 15.

26.  5.  2015
Prohlášení týmů po GP Monaka 2015

Prohlášení týmů po GP Monaka 2015

Přinášíme reakce týmů po Velké ceně Monaka 2015.

24.  5.  2015
Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Alain Prost se vyjádřil k problémům Hondy i Renaultu.

18.  5.  2015
1...2223242526...44...

17:41 | Andreas Seidl si myslí, že nejlepší auto ze středu pole má nyní Racing Point.
11:18 | Red Bull vloni utratil 237,3 milionu liber, což je o 2,3 milionu méně než v roce 2018.
30. září | Max Verstappen dnes slaví 23. narozeniny.
29. září | Ještě upřesnění: Ilott nahradí v prvním tréninku Grosjeana, Schumacher zase Giovinazziho.