Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Odchod Red Bullu by F1 přežila, řekl Wolff

Odchod Red Bullu by F1 přežila, řekl Wolff

Toto Wolff by byl rád, kdyby Red Bull v F1 zůstal, ale jeho odchod by prý královna motorsportu přežila.

7.  10.  2015
Renault
Maldonadovi nezáleží na tom, kdo bude jeho týmovým kolegou

Maldonadovi nezáleží na tom, kdo bude jeho týmovým kolegou

Pastor Maldonado se nechal slyšet, že nemá žádného favorita mezi jezdci, kteří by příští rok mohli být v Lotusu/Renaultu jeho novým týmovým kolegou.

4.  10.  2015
Grosjean chtěl zůstat u Lotusu. Proč to nevyšlo?

Grosjean chtěl zůstat u Lotusu. Proč to nevyšlo?

Romain Grosjean na konci sezóny odejde z Lotusu a zamíří do nového týmu Haas. Sám však připouští, že původně chtěl v Lotusu zůstat.

2.  10.  2015
Peníze a byznysRenault
Renault potvrdil, že kupuje Lotus

Renault potvrdil, že kupuje Lotus

Renault sice ještě Lotus formálně nekoupil, ale je k tomu opět o velký krok blíže.

28.  9.  2015
Renault
U Lotusu vládne po GP Japonska spokojenost

U Lotusu vládne po GP Japonska spokojenost

Lotus si z Japonska odváží celkem deset bodů za sedmé místo Romaina Grosjeana a osmé Pastora Maldonada.

27.  9.  2015
Bernie EcclestonePeníze a byznysRenault
Co bude s Lotusem?

Co bude s Lotusem?

Lotus balancuje na hraně. Je to balancování, ze kterého už mnohé bolí hlava. Příběh může mít nakonec dva konce.

26.  9.  2015
Renault
Lotus potvrdil Grosjeanův odchod. Kým byste ho nahradili?

Lotus potvrdil Grosjeanův odchod. Kým byste ho nahradili?

Lotus potvrdil, že Romain Grosjean na konci sezóny tým opustí. Kdo ho nahradí?

25.  9.  2015
Pérez potvrdil, že od Renaultu dostal nabídku

Pérez potvrdil, že od Renaultu dostal nabídku

Sergio Pérez zůstane příští rok u Force Indie. Spekulace, které ho spojovaly s Renaultem (Lotusem) ale byly pravdivé.

24.  9.  2015
Renault
Grosjean se už rozhodl o své budoucnosti

Grosjean se už rozhodl o své budoucnosti

Romain Grosjean se již rozhodl ohledně své budoucnosti. Podrobnosti ale prozradit nechce.

17.  9.  2015
Renault
Renault: Jako dodavatel motorů končíme

Renault: Jako dodavatel motorů končíme

Na frankfurtský autosalon zavítal také CEO Renaultu Caros Ghosn a prohlásil, že jeho firma končí jako dodavatel pohonných jednotek ve formuli 1.

16.  9.  2015
Pohonné jednotky
Permane: Díky novému motoru prý Mercedes zrychlil o 3 desetiny

Permane: Díky novému motoru prý Mercedes zrychlil o 3 desetiny

Mercedes do Monzy přivezl vylepšenou pohonnou jednotku, se kterou nakonec v kvalifikaci a závodě jezdil jen Lewis Hamilton. Alan Permane z Lotusu prozradil, že upgrade přinesl asi 0,3 sekund na kolo.

15.  9.  2015
Renault
Za své poslední incidenty jsem nemohl, hájí se Maldonado

Za své poslední incidenty jsem nemohl, hájí se Maldonado

Venezuelan dokončil z letošních jedenácti závodů pouze čtyři.

12.  9.  2015
Pohonné jednotky
Williams zatím neví, kdy dostane vylepšenou pohonnou jednotku

Williams zatím neví, kdy dostane vylepšenou pohonnou jednotku

Zákaznici Mercedesu zatím neví, kdy dostanou vylepšenou pohonnou jednotku, kterou měl v Itálii tovární tým Mercedesu.

11.  9.  2015
Renault
Maldonado nemá problém s Renaultem v Lotusu

Maldonado nemá problém s Renaultem v Lotusu

Předpokládá se, že pokud Renault koupí Lotus, může mít Pastor Maldonado problém a to už jen kvůli kolizi sponzorů Total a PDVSA. Pro příští rok má ale Venezuelan smlouvu.

11.  9.  2015
Pohonné jednotky
Bude Manor jezdit s motory Mercedes?

Bude Manor jezdit s motory Mercedes?

Motorová rošáda se nám zamotává. Podle nové spekulace by mohl Manor přejít od Ferrari k Mercedesu.

8.  9.  2015
Rozvod Red Bullu a Renaultu: Ve hře jsou velké peníze i odmítnutí upgrade

Rozvod Red Bullu a Renaultu: Ve hře jsou velké peníze i odmítnutí upgrade

To, že Red Bull již vypověděl Renaultu smlouvu a to předčasně o jeden rok, je stále v rovině spekulací. Pokud k tomu ale skutečně dojde, přijde to Red Bull pořádně draho.

8.  9.  2015
Půjde Grosjean do týmu Haas?

Půjde Grosjean do týmu Haas?

Podle Motorsport.com je Romain Grosjean horkým kandidátem na sedačku o týmu Haas.

7.  9.  2015
Renault
Renault: Nic není rozhodnuto

Renault: Nic není rozhodnuto

V posledních dnech zesílily spekulace, že Renault se již rozhodl nebo v nejbližší době rozhodne odkoupit Lotus. V Monze to ale popřel.

7.  9.  2015
Renault
Jezdci Lotusu doplatili na kolize v první šikaně po startu

Jezdci Lotusu doplatili na kolize v první šikaně po startu

Se zlomeným zavěšením museli oba piloti záhy odstoupit.

6.  9.  2015
Pohonné jednotky
Ferrari potvrdilo, že jezdí s upraveným motorem, Renault upgrade odkládá

Ferrari potvrdilo, že jezdí s upraveným motorem, Renault upgrade odkládá

Ferrari formálně potvrdilo, že využilo vývojové žetony k vylepšení své pohonné jednotky, kterou nasadilo v Monze.

6.  9.  2015
Peníze a byznysRenault
Lotus: Budeme na všech závodech, kromě Renaultu máme i jiné možnosti

Lotus: Budeme na všech závodech, kromě Renaultu máme i jiné možnosti

Lotus má problémy s Charlesem Picem, kterému neposkytl ve voze tolik času, kolik měl, ale také s mnoha věřiteli. Vedle toho se ale odehrávají i pozitivní věci – Lotus je stále velkým favoritem Renaultu. Dokonce se píše, že už je vše dohodnuté a Renault kupuje většinový podíl.

5.  9.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull čekají v Monze penalizace

Red Bull čekají v Monze penalizace

Christian Horner potvrdil, že oba jezdci nasadí šestou část pohonné jednotky. Čeká je proto penalizace.

3.  9.  2015
Peníze a byznysRenault
PDVSA nechce poslat Lotusu peníze

PDVSA nechce poslat Lotusu peníze

Lotus má problém nejen na výdajové ale také příjmové stránce.

2.  9.  2015
Peníze a byznysRenault
Mzdu zaměstnancům Lotusu zaplatil Ecclestone

Mzdu zaměstnancům Lotusu zaplatil Ecclestone

Lotus na tom není ekonomicky vůbec dobře. Ve Spa se objevil problém s Picem, který žádá kompenzace za nedodržení smlouvy, která mu garantovala jistý čas v autě. Věřitelů je ale více. Podle britských médií to došlo tak daleko, že Bernie Ecclestone musel tým sanovat.

1.  9.  2015
Vylepšení Renaultu by mohlo smazat náskok Ferrari, věří Ricciardo

Vylepšení Renaultu by mohlo smazat náskok Ferrari, věří Ricciardo

Daniel Ricciardo je přesvědčen o tom, že Red Bull bude ke konci sezóny schopen bojovat s Ferrari v případě, že vylepšení pohonné jednotky Renault přinesou očekávané zlepšení.

30.  8.  2015
Renault
Renault a Prost prý kupují Lotus, hotovo bude před Monzou

Renault a Prost prý kupují Lotus, hotovo bude před Monzou

Podle Autosportu, což je jistě důvěryhodný zdroj, se Renault a Lotus už fakticky dohodli na prodeji. Renault se tak vrací na místo činu do Enstone, kde slavil nejvyšší úspěchy naposledy v letech 2005 a 2006.

28.  8.  2015
Renault
Lotus věří, že v Monze bude moci bojovat o pódium

Lotus věří, že v Monze bude moci bojovat o pódium

Lotus musel zůstat ve Spa o něco déle, jeho vybavení bylo po závodě chvíli zabavené a to kvůli soudní při s Charlesem Picem. Zatímco tým řeší tyto nezávodní problémy, dívá se s nadějí na Velkou cenu Itálie.

28.  8.  2015
Renault
Lotus: Maldonado se ve Spa vyřadil sám

Lotus: Maldonado se ve Spa vyřadil sám

Pastor Maldonado musel už z kraje závodu svůj lotus odstavit. Vypadalo to na technický problém. Technika sice skutečně byla na vině, ale příčinou byla chyba Maldonado.

25.  8.  2015
Renault
Permane: Renault bych přivítal s otevřenou náručí

Permane: Renault bych přivítal s otevřenou náručí

Lotus má velké finanční problémy, kterým nepomáhají ani tahanice s Charlesem Picem.

24.  8.  2015
Force India: Renault u nás sondoval možnost prodeje

Force India: Renault u nás sondoval možnost prodeje

Renault jednal s Force Indií, zda by její majitele neměli zájem o prodej. To není spekulace, potvrdil to přímo Vidžaj Mallya.

23.  8.  2015
Renault
Je to pro nás jako vítězství, raduje se Grosjean

Je to pro nás jako vítězství, raduje se Grosjean

Romain Grosjean získal ve Velké ceně Belgie pro Lotus první stupně vítězů od závodu v Austinu v roce 2013.

23.  8.  2015
Red Bull čeká na rozhodnutí Renaultu

Red Bull čeká na rozhodnutí Renaultu

V sobotu se objevily informace, že Red Bull vypověděl Renaultu smlouvu a přechází už od příštího roku na motory Mercedes. Smlouva s Francouzi měla přitom vypršet až na konci příštího roku. Podle Autosportu sice k vypovězení smlouvy nedošlo, ale Red Bull to zvažuje.

23.  8.  2015
Red Bull údajně vypověděl smlouvu s Renaultem

Red Bull údajně vypověděl smlouvu s Renaultem

Auto Motor und Sport přinesl informaci, podle které Red Bull ukončil smlouvu s Renaultem a příští rok bude jezdit s motory Mercedes.

22.  8.  2015
Renault
Lotus má problém, hrozí mu zabavení aut

Lotus má problém, hrozí mu zabavení aut

Lotus se ocitl tak trochu v podobné situaci jako v Austrálii Sauber.

21.  8.  2015
Prohlášení po pátku v Belgii – den plný nehod

Prohlášení po pátku v Belgii – den plný nehod

Nico Rosberg je zatím v Belgii nejrychlejší. Dobře vypadá rovněž Red Bull. Páteční program ovlivnily nehody – bourali Maldonado a Ericsson. Rosbergovi pak vybouchla pneumatika.

21.  8.  2015
Renault
Maldonado: Mám smlouvu do konce příštího roku

Maldonado: Mám smlouvu do konce příštího roku

Pokud by Renault odkoupil Lotus, mohl by mít Pastor Maldonado problém. Stojí za ním totiž venezuelská ropná společnost PDVSA a Renault by nejspíše chtěl přivést svého partnera Total.

21.  8.  2015
Renault
Trh s jezdci prý rozhýbe Renault a ne Räikkönen

Trh s jezdci prý rozhýbe Renault a ne Räikkönen

Čeká se na to, jak se rozhodne Ferrari o budoucnosti Kimiho Räikkönena? Podle Auto Motor und Sport je možná důležitější to, jak se zachová Renault.

19.  8.  2015
Ricciarda čekají ještě minimálně dvě penalizace

Ricciarda čekají ještě minimálně dvě penalizace

Daniel Ricciardo nasadil v Rakousku už svou pátou pohonnou jednotku, za což dostal penalizaci. Red Bull v případě Australana očekává ještě minimálně dvě další penalizace.

17.  8.  2015
Bernie EcclestoneRenault
Ecclestone chce tovární tým Renaultu

Ecclestone chce tovární tým Renaultu

Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone by uvítal setrvání Renaultu v královně motorsportu. Zároveň by rád, aby odkoupil Lotus a byl továrním týmem.

14.  8.  2015
Renault
Gastaldi: Chováme se jako primadony, panu E musíme pomoci

Gastaldi: Chováme se jako primadony, panu E musíme pomoci

Federico Gastaldi kritizuje šéfy týmů, kteří se podle něj chovají jak primadony.

12.  8.  2015
1...2021222324...42...

19:47 | Za uplynulých 7 dní provedla F1 celkem 4 566 testů na COVID-19. Všechny negativní.
14:51 | Roman Staněk v kvalifikaci F3 na 18. místě. Pole position bere Frederik Vesti.
13:32 | Auto Motor und Sport spekuluje, že letos ještě uvidíme Portimao, Hockenheim a Imolu...
13:15 | Lando Norris musí na kobereček. Předjížděl v tréninku pod žlutými vlajkami.

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink Pérez (1:04.867)
2. trénink Verstappen (1:03.660)
Sobota 11. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10