Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault: Za špatný vývoj v průběhu sezóny může i vztah s Red Bullem

Renault: Za špatný vývoj v průběhu sezóny může i vztah s Red Bullem

Zatímco Ferrari nasadilo několik vylepšení své pohonné jednotky, Renault nasadil jen jedno a to teprve v Brazílii. Podle odhadů mělo přinést jednu až dvě desetiny, ale reálně se motor možná i zhoršil.

23.  11.  2015
Peníze a byznysRenault
Lotus žádá F1 o přehodnocení business modelu

Lotus žádá F1 o přehodnocení business modelu

Současné finanční problémy ve sportu ohrožují jeho budoucnost, říká Gastaldi.

22.  11.  2015
Renault
Maldonado očekává těžký rok 2016

Maldonado očekává těžký rok 2016

Pastor Maldonado očekává, že i když Renault odkoupí Lotus, bude příští rok těžký.

20.  11.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Mario Illien by mohl pomoci Renaultu

Mario Illien by mohl pomoci Renaultu

Renault stále nepotvrdil své plány ohledně budoucnosti. Je potřeba dořešit nejen případné obnovené partnerství s Red Bullem ale také koupi Lotusu. Abiteboul nevyloučil, že by Renaultu mohl pomoci Mario Illien.

19.  11.  2015
Zase ten Maldonado, zlobí se šéfka Sauberu

Zase ten Maldonado, zlobí se šéfka Sauberu

Šéfka Sauberu naznačila, že kolize mezi Ericssonem a Maldonadem je o to více frustrující, že do ní byl zapojen právě Venezuelan.

17.  11.  2015
Nový motor Renaultu je o 20 koní horší než ten starý

Nový motor Renaultu je o 20 koní horší než ten starý

Velký a jediný upgrade Renaultu na první pohled příliš dobře nevyšel.

16.  11.  2015
Renault
U Lotusu nejsou spokojení s penalizací pro Maldonada

U Lotusu nejsou spokojení s penalizací pro Maldonada

Penalizace budily v Brazílii kontroverze. Bottas byl potrestán za předjetí pod červenou vlajkou v tréninku, Massa diskvalifikován a spokojení nebyli ani u Lotusu.

16.  11.  2015
Nový motor Renaultu není rychlejší, říká Ricciardo

Nový motor Renaultu není rychlejší, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo po kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie řekl, že nová specifikace motoru Renault není rychlejší než jeho předchůdce.

14.  11.  2015
Renault
Incident Palmer, Button vyšel Lotus na 1000 euro

Incident Palmer, Button vyšel Lotus na 1000 euro

V prvním tréninku vypustil Lotus Jolyona Palmera těsně před Buttonem a dostal za to pokutu.

13.  11.  2015
Ricciardo dostane jen částečný upgrade pohonné jednotky

Ricciardo dostane jen částečný upgrade pohonné jednotky

Red Bull se rozhodl, že v Brazílii nasadí vylepšenou pohonnou jednotku Renaultu, kterou Francouzi přivezli už do Austinu. Nebude to ale úplný upgrade.

13.  11.  2015
Pohonné jednotky
Renault a Red Bull jsou blízko dohodě o pokračování spolupráce

Renault a Red Bull jsou blízko dohodě o pokračování spolupráce

Renault by měl dodávat pohonné jednotky Red Bullu také v příštím roce. Zatím stále není jasné, zda to budou značkové nebo neznačkové motory.

10.  11.  2015
Renault
Grosjean chce Lotusu zajistit šestou pozici v Poháru konstruktérů

Grosjean chce Lotusu zajistit šestou pozici v Poháru konstruktérů

I přesto, že na konci sezóny tým opouští, chce Romain Grosjean Lotusu vybojovat co nejlepší pozici v celkovém hodnocení Poháru konstruktérů.

7.  11.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Kdy oznámí Renault odkoupení Lotusu?

Kdy oznámí Renault odkoupení Lotusu?

Renault stále nepotvrdil, že kupuje Lotus. Poslední oficiální zpráva pochází z konce září, kdy obě strany potvrdily podepsání dohody o záměru.

6.  11.  2015
Bude si Red Bull sám dodělávat motory Renault? Teorie má trhlinu

Bude si Red Bull sám dodělávat motory Renault? Teorie má trhlinu

Včera se na internetu objevila zajímavá, ba téměř konspirační teorie o budoucnosti Red Bullu, který stále nemá pohonnou jednotku pro příští rok.

6.  11.  2015
Red Bull nasadí v Brazílii vylepšený motor Renaultu

Red Bull nasadí v Brazílii vylepšený motor Renaultu

Red Bull nasadí v Brazílii nový a vylepšený motor Renaultu. Ten by měl přinést asi 0,2 sekund na kolo.

5.  11.  2015
Renault
Renault se už zabydluje v Enstone, míří tam i Bell

Renault se už zabydluje v Enstone, míří tam i Bell

Asi se to dalo tušit. Z vedení Manoru odchází nejen šéf týmu a sportovní ředitel, ale také konzultant Bob Bell. Podle Autosportu míří zpět tam, kde již delší dobu působil – do Enstone.

4.  11.  2015
Prohlídka okruhu v Mexiku s týmy Lotus a Manor

Prohlídka okruhu v Mexiku s týmy Lotus a Manor

Týmy se dnes prošly po okruhu Hermanos Rodríguez a podělily se o snímky na Twitteru. Podívejte se...

29.  10.  2015
Lauda: Red Bull by se měl dohodnout s Renaultem

Lauda: Red Bull by se měl dohodnout s Renaultem

Niki Lauda si myslí, že by se měl Red Bull domluvit s Renaultem na pokračování spolupráce.

29.  10.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Krok do neznáma, říkají o Mexiku výrobci motorů

Krok do neznáma, říkají o Mexiku výrobci motorů

Inženýři musí každý rok počítat s jistými problémy při závodě v Brazílii. Interlagos se totiž nachází 750 metrů nad mořem. To ale není vůbec nic ve srovnání s Mexikem.

28.  10.  2015
Renault
Palmer sedačku u Lotusu nečekal, chce porazit Alonsa

Palmer sedačku u Lotusu nečekal, chce porazit Alonsa

O víkendu v USA přišla zpráva z týmu Lotus, že vedle Pastora Maldonada bude jezdit příští rok Jolyon Palmer.

27.  10.  2015
Renault
V Lotusu bude jezdit vedle Maldonada Jolyon Palmer

V Lotusu bude jezdit vedle Maldonada Jolyon Palmer

Lotus dnes v USA potvrdil, že za něj bude příští rok jezdit Jolyon Palmer.

23.  10.  2015
Nový motor Renaultu bude v akci nejdříve v Brazílii

Nový motor Renaultu bude v akci nejdříve v Brazílii

Až v předposledním závodě nasadí Renault nový motor. Ten má přinést asi 2 desetiny na kolo.

23.  10.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull nový motor Renaultu nechce, nestojí to za to

Red Bull nový motor Renaultu nechce, nestojí to za to

Renault přivezl do Austinu vylepšenou jednotku, ale na trati ji zřejmě uvnitř žádného vozu neuvidíme.

22.  10.  2015
Nasadí Red Bull v Austinu vylepšený motor?

Nasadí Red Bull v Austinu vylepšený motor?

Renault by měl do USA přivést vylepšenou pohonnou jednotku. Je ale otázkou, zda ji uvidíme na trati ve vozech Red Bullu nebo zůstane někde v kamionu.

20.  10.  2015
Renault
Lotus chce jezdce vybrat raději dříve než později

Lotus chce jezdce vybrat raději dříve než později

U Lotusu příští rok zůstane Pastor Maldonado a do týmu Haas odejde Romain Grosjean. To už víme a bylo to oficiálně potvrzené. Čeká se tak na jméno Maldonadova týmového kolegy.

19.  10.  2015
Renault
Grosjeanovu nehodu v Soči nevydržela ani jeho sedačka

Grosjeanovu nehodu v Soči nevydržela ani jeho sedačka

Romain Grosjean prozradil, že síla, kterou narazil do zdi během Velké ceny Ruska, byla tak velká, že dokonce praskla i sedačka v jeho voze.

17.  10.  2015
Tost: Renault a Honda budou příští rok blíže

Tost: Renault a Honda budou příští rok blíže

Šéf Toro Rosso Franz Tost si myslí, že Renault a Honda budou příští rok mnohem blíže Mercedesu a Ferrari.

16.  10.  2015
Maldonado připustil, že odchod z Williamsu nebylo nejlepší rozhodnutí

Maldonado připustil, že odchod z Williamsu nebylo nejlepší rozhodnutí

Williams dnes bojuje o stupně vítězů, zatímco Lotus na tom už tak dobře není. Pokud ho navíc koupí Renault, bude to mít asi v blízké době s francouzským motorem těžší. Pastor Maldonado připouští, že jeho odchod z Williamsu na konci roku 2013 nebylo nejšťastnější.

15.  10.  2015
Renault
Briatore: MotoGP je sport, formuli 1 destabilizovaly hybridy

Briatore: MotoGP je sport, formuli 1 destabilizovaly hybridy

Flavio Briatore se opět pustil do formule 1 a opět v tom hrají hlavní roli nové pohonné jednotky.

13.  10.  2015
Renault
Grosjean se omluvil týmu za svou chybu

Grosjean se omluvil týmu za svou chybu

Pro Francouze skončila Velká cena Ruska silným nárazem do zdi.

11.  10.  2015
Odchod Red Bullu by F1 přežila, řekl Wolff

Odchod Red Bullu by F1 přežila, řekl Wolff

Toto Wolff by byl rád, kdyby Red Bull v F1 zůstal, ale jeho odchod by prý královna motorsportu přežila.

7.  10.  2015
Renault
Maldonadovi nezáleží na tom, kdo bude jeho týmovým kolegou

Maldonadovi nezáleží na tom, kdo bude jeho týmovým kolegou

Pastor Maldonado se nechal slyšet, že nemá žádného favorita mezi jezdci, kteří by příští rok mohli být v Lotusu/Renaultu jeho novým týmovým kolegou.

4.  10.  2015
Grosjean chtěl zůstat u Lotusu. Proč to nevyšlo?

Grosjean chtěl zůstat u Lotusu. Proč to nevyšlo?

Romain Grosjean na konci sezóny odejde z Lotusu a zamíří do nového týmu Haas. Sám však připouští, že původně chtěl v Lotusu zůstat.

2.  10.  2015
Peníze a byznysRenault
Renault potvrdil, že kupuje Lotus

Renault potvrdil, že kupuje Lotus

Renault sice ještě Lotus formálně nekoupil, ale je k tomu opět o velký krok blíže.

28.  9.  2015
Renault
U Lotusu vládne po GP Japonska spokojenost

U Lotusu vládne po GP Japonska spokojenost

Lotus si z Japonska odváží celkem deset bodů za sedmé místo Romaina Grosjeana a osmé Pastora Maldonada.

27.  9.  2015
Bernie EcclestonePeníze a byznysRenault
Co bude s Lotusem?

Co bude s Lotusem?

Lotus balancuje na hraně. Je to balancování, ze kterého už mnohé bolí hlava. Příběh může mít nakonec dva konce.

26.  9.  2015
Renault
Lotus potvrdil Grosjeanův odchod. Kým byste ho nahradili?

Lotus potvrdil Grosjeanův odchod. Kým byste ho nahradili?

Lotus potvrdil, že Romain Grosjean na konci sezóny tým opustí. Kdo ho nahradí?

25.  9.  2015
Pérez potvrdil, že od Renaultu dostal nabídku

Pérez potvrdil, že od Renaultu dostal nabídku

Sergio Pérez zůstane příští rok u Force Indie. Spekulace, které ho spojovaly s Renaultem (Lotusem) ale byly pravdivé.

24.  9.  2015
Renault
Grosjean se už rozhodl o své budoucnosti

Grosjean se už rozhodl o své budoucnosti

Romain Grosjean se již rozhodl ohledně své budoucnosti. Podrobnosti ale prozradit nechce.

17.  9.  2015
Renault
Renault: Jako dodavatel motorů končíme

Renault: Jako dodavatel motorů končíme

Na frankfurtský autosalon zavítal také CEO Renaultu Caros Ghosn a prohlásil, že jeho firma končí jako dodavatel pohonných jednotek ve formuli 1.

16.  9.  2015
1...2021222324...42...

15:31 | Nürburgring prodal první várku lístků (5 tisíc kusů) za 2 hodiny. Bylo by to možná i rychleji, ale pod náporem zájemců padaly servery. Další lístky budou k dispozici v pátek.
9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
21. září | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10