Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Renault oficiálně převzal tým Lotus

Renault oficiálně převzal tým Lotus

Renault oficiálně dokončil převzetí týmu Lotus a v příští sezóně tak bude ve formuli 1 znovu působit jako tovární tým.

22.  12.  2015
Horner: Renault nebyl příliš ochotný spolupracovat

Horner: Renault nebyl příliš ochotný spolupracovat

Renault neměl zájem zlepšit letošní pohonnou jednotku, jelikož už od začátku sezóny byl zapálený do příprav návratu svého továrního týmu do formule 1, říká šéf Red Bullu Christian Horner.

21.  12.  2015
Renault
Renault: Budeme mít stejný rozpočet jako dosud

Renault: Budeme mít stejný rozpočet jako dosud

Renault nebude v příští sezóně formule 1 pouhým dodavatelem pohonným jednotek, bude mít i svůj vlastní tým. Podle šéfa Renault Sport Jérôma Stolla to však nebude pro značku znamenat navýšení jejího rozpočtu.

21.  12.  2015
Horner si myslí, že kritika Renaultu byla pochopitelná

Horner si myslí, že kritika Renaultu byla pochopitelná

Red Bull vypověděl smlouvu Renaultu, protože si myslel, že se dohodne s Mercedesem. Ještě předtím ale dokázal Renault pořádně zkritizovat. Christian Horner na tom nevidí nic špatného.

18.  12.  2015
Renault
Renault měl tři problémy, pro příští rok si věří

Renault měl tři problémy, pro příští rok si věří

Renault měl v letošním roce tři problémy, ale podle Taffina se z nich poučil a už se nebudou opakovat.

16.  12.  2015
Peníze a byznysRenault
U Lotusu probíhaly drastické škrty

U Lotusu probíhaly drastické škrty

Renault sice nepřebírá tým v nejlepší kondici, musí uhradit za Lotus i dluhy, ale má alespoň nastavené poměrně efektivní hospodaření.

10.  12.  2015
Renault
Briatore radí Renaultu: Chce to změnu všeho a to včetně jezdců

Briatore radí Renaultu: Chce to změnu všeho a to včetně jezdců

Renault se vrací do formule 1. Jeho bývalý šéf Flavio Briatore i myslí, že představené plány Renaultu jsou moc konzervativní.

9.  12.  2015
Technika
Technické novinky v závěru sezóny: Mercedes, McLaren a Lotus

Technické novinky v závěru sezóny: Mercedes, McLaren a Lotus

Také na poslední dva závody přivezly některé týmy novinky. Ty nejvýraznější a nejzajímavější nasadily Mercedes, McLaren a Lotus.

8.  12.  2015
Renault
Renault jezdeckou sestavu měnit zřejmě nebude

Renault jezdeckou sestavu měnit zřejmě nebude

Lotus potvrdil, že Renault po převzetí týmu nebude měnit jezdeckou sestavu pro příští rok.

8.  12.  2015
Renault
Lotus byl opět před soudem

Lotus byl opět před soudem

Podle plánu dnes nejvyšší soud v Británii řešil možnou insolvenci Lotusu. Jednání bylo odročeno.

7.  12.  2015
Peníze a byznys
Red Bull a Infiniti se rozešli, Renault bude mít obří rozpočet

Red Bull a Infiniti se rozešli, Renault bude mít obří rozpočet

Red Bull potvrdil, že končí jeho partnerství s Infiniti. Renault by měl mít rozpočet jako top tým.

7.  12.  2015
Renault
U Lotusu panuje po sezóně zklamání

U Lotusu panuje po sezóně zklamání

Tým z Enstone obsadil v konečném hodnocení šestou pozici.

5.  12.  2015
Marko: Na prvním testu budeme, dostaneme stejný motor jako tovární Renault

Marko: Na prvním testu budeme, dostaneme stejný motor jako tovární Renault

V průběhu několika hodin se vyřešila situace v oblasti pohonných jednotek. Renault kupuje Lotus, Red Bull zůstává u Renaultu, ale jeho motor ponese název TAG Heuer.

4.  12.  2015
Potvrzeno! Red Bull bude pohánět motor TAG Heuer

Potvrzeno! Red Bull bude pohánět motor TAG Heuer

Spekulace se potvrdily. Red Bull bude příští rok pohánět motor Renault, který ale bude mít název TAG Heuer podle sponzora a výrobce hodinek.

4.  12.  2015
Renault
Konečně potvrzeno! Renault bude mít v F1 opět tovární tým

Konečně potvrzeno! Renault bude mít v F1 opět tovární tým

Renault definitivně potvrdil, že kupuje Lotus a vrací se do F1 jako tovární tým.

3.  12.  2015
Renault
Grosjean: Rok 2015 byla má nejlepší sezóna

Grosjean: Rok 2015 byla má nejlepší sezóna

Romain Grosjean se rozloučil s Lotusem a od příštího roku bude závodit za tým Haas. Letošní rok hodnotí jako nejlepší sezónu ve své kariéře, ačkoliv statistiky tomu příliš nenasvědčují.

3.  12.  2015
Horner: Označení motorů pro Red Bull nepotěší Rona Dennise

Horner: Označení motorů pro Red Bull nepotěší Rona Dennise

Red Bull už má motory pro příští rok. Dohodl se doslova na poslední chvíli. Je prakticky jisté, že dodavatelem pohonných jednotek bude Renault, ale jak se bude motor jmenovat?

1.  12.  2015
Bernie EcclestonePeníze a byznysRenault
Proč ještě Renault neoznámil své plány?

Proč ještě Renault neoznámil své plány?

Renault měl své plány ohledně odkoupení Lotusu oznámit kolem Velké cena Abú Dhabí, což samozřejmě znamená před, během nebo po. To, že správně bude poslední možnost, jsme se dozvěděli během víkendu, kdy bylo oznámeno, že nic oznámeno nebude.

30.  11.  2015
Renault
Grosjean napravil smolnou kvalifikaci a završil působení u Lotusu body

Grosjean napravil smolnou kvalifikaci a završil působení u Lotusu body

Francouz se napřesrok stěhuje k novému týmu Haas.

29.  11.  2015
Renault
Grosjean mění převodovku a bude penalizován

Grosjean mění převodovku a bude penalizován

Pro Romaina Grosjeana se poslední víkend s Lotusem nevyvíjí úplně nejlépe.

29.  11.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull má motor, oznámení přijde během pár dní

Red Bull má motor, oznámení přijde během pár dní

Red Bull se dohodl s některým z dodavatelů pohonných jednotek. Oficiální potvrzení má přijít během příštích dní.

27.  11.  2015
Ricciardo se vrátí ke starší specifikaci motoru

Ricciardo se vrátí ke starší specifikaci motoru

Vylepšený motor Renaultu měl velmi krátký život. Daniel Ricciardo se pro poslední závod sezóny vrátí ke starší verzi.

26.  11.  2015
Renault
Lotus dorazil do Abú Dhabí pozdě, závod ohrožen není

Lotus dorazil do Abú Dhabí pozdě, závod ohrožen není

Tým Lotus dorazil do dějiště posledního závodu později než ostatní týmy. Mohou za to opět finanční problémy?

26.  11.  2015
Penalizace za každý kontakt? Diví se Maldonado

Penalizace za každý kontakt? Diví se Maldonado

Pastor Maldonado se vrátil ke kolizi s Marcussem Ericssonem, k níž došlo během Velké ceny Brazílie.

23.  11.  2015
Renault: Za špatný vývoj v průběhu sezóny může i vztah s Red Bullem

Renault: Za špatný vývoj v průběhu sezóny může i vztah s Red Bullem

Zatímco Ferrari nasadilo několik vylepšení své pohonné jednotky, Renault nasadil jen jedno a to teprve v Brazílii. Podle odhadů mělo přinést jednu až dvě desetiny, ale reálně se motor možná i zhoršil.

23.  11.  2015
Peníze a byznysRenault
Lotus žádá F1 o přehodnocení business modelu

Lotus žádá F1 o přehodnocení business modelu

Současné finanční problémy ve sportu ohrožují jeho budoucnost, říká Gastaldi.

22.  11.  2015
Renault
Maldonado očekává těžký rok 2016

Maldonado očekává těžký rok 2016

Pastor Maldonado očekává, že i když Renault odkoupí Lotus, bude příští rok těžký.

20.  11.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Mario Illien by mohl pomoci Renaultu

Mario Illien by mohl pomoci Renaultu

Renault stále nepotvrdil své plány ohledně budoucnosti. Je potřeba dořešit nejen případné obnovené partnerství s Red Bullem ale také koupi Lotusu. Abiteboul nevyloučil, že by Renaultu mohl pomoci Mario Illien.

19.  11.  2015
Zase ten Maldonado, zlobí se šéfka Sauberu

Zase ten Maldonado, zlobí se šéfka Sauberu

Šéfka Sauberu naznačila, že kolize mezi Ericssonem a Maldonadem je o to více frustrující, že do ní byl zapojen právě Venezuelan.

17.  11.  2015
Nový motor Renaultu je o 20 koní horší než ten starý

Nový motor Renaultu je o 20 koní horší než ten starý

Velký a jediný upgrade Renaultu na první pohled příliš dobře nevyšel.

16.  11.  2015
Renault
U Lotusu nejsou spokojení s penalizací pro Maldonada

U Lotusu nejsou spokojení s penalizací pro Maldonada

Penalizace budily v Brazílii kontroverze. Bottas byl potrestán za předjetí pod červenou vlajkou v tréninku, Massa diskvalifikován a spokojení nebyli ani u Lotusu.

16.  11.  2015
Nový motor Renaultu není rychlejší, říká Ricciardo

Nový motor Renaultu není rychlejší, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo po kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie řekl, že nová specifikace motoru Renault není rychlejší než jeho předchůdce.

14.  11.  2015
Renault
Incident Palmer, Button vyšel Lotus na 1000 euro

Incident Palmer, Button vyšel Lotus na 1000 euro

V prvním tréninku vypustil Lotus Jolyona Palmera těsně před Buttonem a dostal za to pokutu.

13.  11.  2015
Ricciardo dostane jen částečný upgrade pohonné jednotky

Ricciardo dostane jen částečný upgrade pohonné jednotky

Red Bull se rozhodl, že v Brazílii nasadí vylepšenou pohonnou jednotku Renaultu, kterou Francouzi přivezli už do Austinu. Nebude to ale úplný upgrade.

13.  11.  2015
Pohonné jednotky
Renault a Red Bull jsou blízko dohodě o pokračování spolupráce

Renault a Red Bull jsou blízko dohodě o pokračování spolupráce

Renault by měl dodávat pohonné jednotky Red Bullu také v příštím roce. Zatím stále není jasné, zda to budou značkové nebo neznačkové motory.

10.  11.  2015
Renault
Grosjean chce Lotusu zajistit šestou pozici v Poháru konstruktérů

Grosjean chce Lotusu zajistit šestou pozici v Poháru konstruktérů

I přesto, že na konci sezóny tým opouští, chce Romain Grosjean Lotusu vybojovat co nejlepší pozici v celkovém hodnocení Poháru konstruktérů.

7.  11.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Kdy oznámí Renault odkoupení Lotusu?

Kdy oznámí Renault odkoupení Lotusu?

Renault stále nepotvrdil, že kupuje Lotus. Poslední oficiální zpráva pochází z konce září, kdy obě strany potvrdily podepsání dohody o záměru.

6.  11.  2015
Bude si Red Bull sám dodělávat motory Renault? Teorie má trhlinu

Bude si Red Bull sám dodělávat motory Renault? Teorie má trhlinu

Včera se na internetu objevila zajímavá, ba téměř konspirační teorie o budoucnosti Red Bullu, který stále nemá pohonnou jednotku pro příští rok.

6.  11.  2015
Red Bull nasadí v Brazílii vylepšený motor Renaultu

Red Bull nasadí v Brazílii vylepšený motor Renaultu

Red Bull nasadí v Brazílii nový a vylepšený motor Renaultu. Ten by měl přinést asi 0,2 sekund na kolo.

5.  11.  2015
Renault
Renault se už zabydluje v Enstone, míří tam i Bell

Renault se už zabydluje v Enstone, míří tam i Bell

Asi se to dalo tušit. Z vedení Manoru odchází nejen šéf týmu a sportovní ředitel, ale také konzultant Bob Bell. Podle Autosportu míří zpět tam, kde již delší dobu působil – do Enstone.

4.  11.  2015
1...1920212223...41...

9. srpna | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
9. srpna | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
9. srpna | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10