Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Maldonado: S Verstappenovou jízdou nemám žádný problém

Maldonado: S Verstappenovou jízdou nemám žádný problém

Pastor Maldonado se zasmál tomu, že podle médií kritizoval jízdu Maxe Verstappena ve Velké ceně Rakouska. Když brání svou pozici, všichni jezdci mají podle něj tendenci "tlačit trochu přes limit".

28.  6.  2015
Renault
Palmer u Lotusu příští rok závodit nebude

Palmer u Lotusu příští rok závodit nebude

Jolyon Palmer nezíská pro příští sezónu závodní sedačku ve Formuli 1 u týmu Lotus, řekl zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi.

28.  6.  2015
Prohlášení týmů po GP Rakouska 2015

Prohlášení týmů po GP Rakouska 2015

Přinášíme tradiční reakce týmů po uplynulém závodě formule 1. Tentokrát z Red Bull Ringu v Rakousku.

21.  6.  2015
Renault na křižovatce, rozhodnutí padne do konce roku

Renault na křižovatce, rozhodnutí padne do konce roku

Renault se do konce roku rozhodne, zda bude i nadále dodávat motory Red Bullu, koupi vlastní tým nebo odejde z F1.

15.  6.  2015
Lotus věří, že letos porazí Red Bull

Lotus věří, že letos porazí Red Bull

Lotus si chce v letošní sezóně Formule 1 připsat skalp v podobě poražení Red Bullu v Poháru konstruktérů.

14.  6.  2015
Renault
Grosjeana uvidíme v prvním pátečním tréninku až v Singapuru

Grosjeana uvidíme v prvním pátečním tréninku až v Singapuru

Romain Grosjean má drobný, ale nepříjemný problém. Jeho příprava na velkou cenu teď bude po pět závodních víkendů omezená.

12.  6.  2015
Renault
Renault testuje nové nápady

Renault testuje nové nápady

Renault prý testuje nové nápady, které by měly přinést zvýšení výkonu v letošní i příští sezóně.

12.  6.  2015
Horner: Pokud nebude vývoj motoru v sezóně, Renault možná odejde

Horner: Pokud nebude vývoj motoru v sezóně, Renault možná odejde

Christian Horner se snaží vyvinout tlak na Mercedes, aby nevetoval vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny.

8.  6.  2015
Prohlášení týmů po GP Kanady 2015

Prohlášení týmů po GP Kanady 2015

Přinášíme reakce týmů po Velké ceně Kanady 2015.

7.  6.  2015
Renault
Mohl jsem být třetí, lituje incidentu v boxech Grosjean

Mohl jsem být třetí, lituje incidentu v boxech Grosjean

Francouz těsně nestihl vyjet před kolegou Maldonadem a musel zvolnit v zahřívacím kole.

6.  6.  2015
FIAPohonné jednotkyRenault
Vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny už příští rok nemusí být možný

Vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny už příští rok nemusí být možný

Letos mohou výrobci vyvíjet pohonné jednotky i v průběhu sezóny, což příští rok už tak být nemusí.

3.  6.  2015
Renault
Renault: Spolehlivost teď, výkon ve Spa

Renault: Spolehlivost teď, výkon ve Spa

Renault chystá pro Kanadu určitá vylepšení, ale nepůjde o zlepšení výkonu, ale spolehlivosti.

1.  6.  2015
Renault
Grosjean: Renault může stále překvapit

Grosjean: Renault může stále překvapit

Romain Grosjean si myslí, že Renault může na konci roku ještě překvapit.

29.  5.  2015
Renault
Lotus brání Grosjeana, brzdil později

Lotus brání Grosjeana, brzdil později

Max Verstappen po závode řekl, že Romain Grosjean brzdil dříve než v předešlém kole. Lotus to ale popírá.

27.  5.  2015
Renault
Šest závodů a pět odstoupení pro Pastora Maldonada

Šest závodů a pět odstoupení pro Pastora Maldonada

Pastor Maldonado nedokončil pět z letošních šesti závodů. Šachovnicový prapor viděl zatím jen v Bahrajnu, kde skončil 15.

26.  5.  2015
Prohlášení týmů po GP Monaka 2015

Prohlášení týmů po GP Monaka 2015

Přinášíme reakce týmů po Velké ceně Monaka 2015.

24.  5.  2015
Honda
Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Alain Prost se vyjádřil k problémům Hondy i Renaultu.

18.  5.  2015
Sňatek s Red Bullem nemusí skončit rozvodem, míní Renault

Sňatek s Red Bullem nemusí skončit rozvodem, míní Renault

Tým čtyřnásobných šampionů koketuje s myšlenkou navázání spolupráce s Audi.

16.  5.  2015
Toro Rosso má továrnám hodně co nabídnout, říká Tost

Toro Rosso má továrnám hodně co nabídnout, říká Tost

Šéf Toro Rosso Franz Tost řekl, že tým má "hodně co nabídnout", zatímco pokračují diskuze ohledně potencionálního převzetí týmu Renaultem.

16.  5.  2015
Renault
Lotus není na prodej, říká jeho ředitel

Lotus není na prodej, říká jeho ředitel

Matthew Carter prohlásil, že Lotus není na prodej. Tým by mohl být v hledáčku svého bývalého majitele – Renaultu, který zvažuje odkoupení jednoho týmu.

15.  5.  2015
 Red Bull letošní sezónu odepíše

Red Bull letošní sezónu odepíše

Red Bull letošní sezónu zřejmě odepíše. Spolehlivost sice byla ve Španělsku dobrá, ale nakonec rudé býky stejně dožene i v případě, že by nedošlo k další poruše. Penalizacím za pátou a další pohonnou jednotku se už nevyhnou.

11.  5.  2015
Prohlášení týmů po GP Španělska 2015

Prohlášení týmů po GP Španělska 2015

Reakce jezdců po Velké ceně Španělska 2015

10.  5.  2015
Berger: Red Bull dožene Mercedes jen s Audi

Berger: Red Bull dožene Mercedes jen s Audi

Gerhard Berger si myslí, že Red Bull má šanci konkurovat Mercedesu jen v případě, že vymění Renault za Audi.

10.  5.  2015
Pravidla formule 1
Všechno je v pořádku, pravidla moc neměňme, říkají týmy

Všechno je v pořádku, pravidla moc neměňme, říkají týmy

Příští rok se žádných větších změn pravidel nedočkáme. V roce 2017 ale mají přijít další radikální změny a to v oblasti šasi i pohonných jednotek, které mají mít výkon 1 000 koní. Tedy měly...nyní se to tak trochu bortí.

9.  5.  2015
Renault
Maldonado: Jsem pod velkým tlakem

Maldonado: Jsem pod velkým tlakem

Pastor Maldonado cítí, že je pod velkým tlakem. Lotus navíc říká, že jeho setrvání v Lotusu není závislé na penězích od PDVSA.

7.  5.  2015
Renault
Bergera forma Renaultu nepřekvapila

Bergera forma Renaultu nepřekvapila

Renault měl být nejhlasitějším příznivcem změn pravidel, které přinesly šestiválce a hybridní pohonné jednotky. Společně s Hondou má ale dnes nejhorší a nejméně spolehlivý balík.

6.  5.  2015
Renault
Maldonado: Můžeme bojovat o dobré body

Maldonado: Můžeme bojovat o dobré body

Jezdci Lotusu se na letošní sezónu těšili. Nový vůz jim v kombinaci s pohonnou jednotkou Mercedes měl zajistit mnohem konkurenceschopnější sezónu. Pastor Maldonado přesto zůstává bez bodu.

4.  5.  2015
Renault
Lotus filmoval v Brands Hatch

Lotus filmoval v Brands Hatch

Lotus měl dnes filmový den na slavném okruhu v Brands Hatch. Podívejte se na fotografie a krátká videa.

27.  4.  2015
Renault
Maldonado odmítá půjčit vůz Palmerovi

Maldonado odmítá půjčit vůz Palmerovi

Jolyon Palmer se už dvakrát svezl v pátečním tréninku ve voze Lotus. Vždy to bylo místo Romaina Grosjeana.

24.  4.  2015
Pohonné jednotky
Renault věří, že do Španělska vyřeší problémy se spolehlivostí

Renault věří, že do Španělska vyřeší problémy se spolehlivostí

Renault a Honda mají výrazně větší problémy se spolehlivostí než jejich konkurence. Francouzi ale věří, že ve Španělsku už bude vše v pořádku.

21.  4.  2015
Prohlášení týmů po GP Bahrajnu: Toro Rosso cíl nevidělo

Prohlášení týmů po GP Bahrajnu: Toro Rosso cíl nevidělo

Přinášíme reakce jezdců na průběh Velké ceny Bahrajnu 2015.

19.  4.  2015
Pohonné jednotkyRenault
Minardi: Renault kvůli GP Číny a motorům svolal mimořádné jednání

Minardi: Renault kvůli GP Číny a motorům svolal mimořádné jednání

Bernie Ecclestone požaduje návrat osmiválců do formule 1. Bývalý šéf týmů formule 1 Giancarlo Minardi s jeho názory souhlasí.

17.  4.  2015
Renault
Jsme čtvrtí nejlepší, věří si Lotus

Jsme čtvrtí nejlepší, věří si Lotus

Williams říká, že má třetí nejrychlejší vůz. Na čtvrté místo se nyní pasuje Lotus, který zatím svou rychlost nedokázal přetavit do zisku potřebného počtu bodů.

15.  4.  2015
Renault
 Grosjean si v cíli závodu vzpomněl na Bianchiho

Grosjean si v cíli závodu vzpomněl na Bianchiho

Romain Grosjean prožil poměrně úspěšný víkend a získal pro Lotus první body. Pod šachovnicovou vlajkou ti vzpomněl na Julese Bianchiho.

13.  4.  2015
Pohonné jednotky
Renault očekává problémy se spolehlivostí i v Bahrajnu

Renault očekává problémy se spolehlivostí i v Bahrajnu

Renault bude chtít na GP Číny velmi rychle zapomenout. Technické problémy provázely jak vozy Red Bullu, tak i Toro Rosso.

12.  4.  2015
Prohlášení týmů po GP Číny 2015

Prohlášení týmů po GP Číny 2015

Prohlášení Williamsu, Force Indie, Lotusu, Manoru a Sauberu po GP Číny 2014.

12.  4.  2015
Pohonné jednotky
Renault slibuje v Číně agresivnější přístup, chce prohnat williamsy

Renault slibuje v Číně agresivnější přístup, chce prohnat williamsy

Renault věří, že se mu postupně daří zlepšovat svou pohonnou jednotku.

8.  4.  2015
Renault
Stal jsem se obětí jiných jezdců, říká Maldonado

Stal jsem se obětí jiných jezdců, říká Maldonado

Pastor Maldonado zatím v úvodních dvou závodech nezískal ani jeden bod a dokonce ani jednou nedojel do cíle. Věří, že to v Číně bude lepší.

6.  4.  2015
Renault
Stále se zatím hledáme, připouští Lotus

Stále se zatím hledáme, připouští Lotus

Stáj z Enstone čeká na první letošní body.

4.  4.  2015
Pohonné jednotky
Red Bull a Renault uzavřeli smír

Red Bull a Renault uzavřeli smír

Dalších přestřelek mezi Red Bullem a Renaultem bychom se minimálně v nejbližší době dočkat neměli.

2.  4.  2015
1...1920212223...41...

13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.
12. září | Alex Peroni byl propuštěn z nemocnice, kde byl hospitalizován po nehodě v Monze v F3

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10