Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Kamikaze z Monaka: Charles byl až moc agresivní, shodují se Grosjean a Hülkenberg

Kamikaze z Monaka: Charles byl až moc agresivní, shodují se Grosjean a Hülkenberg

Leclerc se v ulicích Monaka po startu z 15. místa snažil předjíždět. Dvakrát to vyšlo, potřetí už ne.

28.  5.  2019
Renault
Piloti Renaultu odjíždějí z Monaka zklamaní

Piloti Renaultu odjíždějí z Monaka zklamaní

Daniel Ricciardo si odváží z Velké ceny Monaka dva body za deváté místo. Jeho týmový kolega z Renaultu Nico Hülkenberg doplatil na kolizi s Charlesem Leclercem z Ferrari a nebodoval.

26.  5.  2019
Renault
Ricciardo v kvalifikaci uspěl s odvážným nastavením

Ricciardo v kvalifikaci uspěl s odvážným nastavením

Daniel Ricciardo vloni v Monaku vyhrál. To jel ovšem v barvách Red Bullu. Letos podobně dobrý výsledek očekávat nemohl, ale s výsledkem kvalifikace přesto mohl být spokojený.

26.  5.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Renault přiznal problém s motorem. Výkon musel omezit kvůli ojnici

Renault přiznal problém s motorem. Výkon musel omezit kvůli ojnici

Renault věří, že je už na úrovni Mercedesu a Ferrari a to minimálně v závodech. Na začátku sezóny to však nemohl ukázat. Nyní se situace mění.

24.  5.  2019
Peníze a byznys
Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul řekl, že jeho tým ve formuli 1 pracuje se stejným, ne-li menším množstvím zdrojů než jeho soupeři ze středu startovního pole.

19.  5.  2019
Renault
Problém s pneumatikami a rozbitá dynamika týmu. Abiteboul chce akční plán

Problém s pneumatikami a rozbitá dynamika týmu. Abiteboul chce akční plán

Renault měl ambici letos snížit ztrátu na první tři týmy a stát se lídrem středu pole. Zatím se mu to příliš nedaří. V Barceloně se opět trápil.

14.  5.  2019
Renault
Hülkenberg musí kvůli administrativní chybě startovat z boxů, Giovinazzi penalizován | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Hülkenberg musí kvůli administrativní chybě startovat z boxů, Giovinazzi penalizován

Nico Hülkenberg musí do Velké ceny Španělska startovat z boxů.

12.  5.  2019
Pohonné jednotky
Abiteboul: Red Bull je díky Renaultu tím, čím dnes je

Abiteboul: Red Bull je díky Renaultu tím, čím dnes je

Šéf Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul řekl, že také díky francouzské automobilce je tým Red Bull dnes tím, čím je. Reaguje tak na nedávné komentáře o záměrné kritice týmu, kterému v minulosti dodával pohonné jednotky.

4.  5.  2019
Renault
Webber má obavu, že Renault může Ricciardovi zničit kariéru

Webber má obavu, že Renault může Ricciardovi zničit kariéru

Udělal Daniel Ricciardo chybu, když přestoupil z Red Bullu do Renaultu?

3.  5.  2019
Pohonné jednotkyHonda
Honda chystá další až tři motory

Honda chystá další až tři motory

Renault i Honda dokázali během zimy stáhnout část ztráty na Mercedes a Ferrari. Honda chce i nadále pokračovat ve vývoji.

30.  4.  2019
Ricciardo nacouval do Kvjata. Ve Španělsku na roštu klesne o tři pozice

Ricciardo nacouval do Kvjata. Ve Španělsku na roštu klesne o tři pozice

Daniel Ricciardo dostal trest odsunu o tři pozice na startovním roštu v příštím závodě formule 1 ve Španělsku za to, že ve Velké ceně Ázerbájdžánu nacouval do Daniila Kvjata.

28.  4.  2019
Renault
Ricciardo se nezlobí na média za kritiku svého startu u Renaultu

Ricciardo se nezlobí na média za kritiku svého startu u Renaultu

Daniel Ricciardo nezažívá zrovna ideální start kariéry u Renaultu. Z části za to může nespolehlivost pohonné jednotky, ale problémy má i bývalý jezdec Renaultu. Přiznává, že si zvyká na tým i auto.

26.  4.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Máme problémy se spolehlivostí, ale stavíme jeden z nejlepších motorů, říká Prost

Máme problémy se spolehlivostí, ale stavíme jeden z nejlepších motorů, říká Prost

Renault se na začátku sezóny potýká s vážnými problémy se spolehlivostí. Týká se to zejména pohonné jednotky a konkrétně MGU-K.

23.  4.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Problémy Renaultu s MGU-K pokračují. Hülkenberg se penalizacím zatím asi vyhne

Problémy Renaultu s MGU-K pokračují. Hülkenberg se penalizacím zatím asi vyhne

Nico Hülkenberg neviděl cíl Velké ceny Číny. Podle všeho šlo opět o problém s MGU-K.

14.  4.  2019
Renault
Renault se letos poprvé dostal do Q3. A hned s oběma jezdci

Renault se letos poprvé dostal do Q3. A hned s oběma jezdci

Tovární tým Renault dosáhl v kvalifikaci na Velkou cenu Číny dosud nejlepšího výsledku v letošní sezóně formule 1, když oba jezdci postoupili do nejlepší desítky.

13.  4.  2019
Pohonné jednotky
Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Ve třetím závodě sezóny nasadilo větší množství jezdců nové komponenty pohonné jednotky.

12.  4.  2019
Renault
Na zkrocení renaultu potřebuji ještě čas, říká Ricciardo

Na zkrocení renaultu potřebuji ještě čas, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo zatím nezískal pro Renault ani jeden bod. V Austrálii si hned na startu zničil přední křídlo, v Bahrajnu oba vozy Renaultu odstoupily kvůli technickému problému.

2.  4.  2019
Horner si utahoval z odstoupení renaultů. Red Bullu to nejelo kvůli větru

Horner si utahoval z odstoupení renaultů. Red Bullu to nejelo kvůli větru

Oba jezdci Red Bullu v Austrálii bodovali. Max Verstappen neměl daleko k zisku pódia.

1.  4.  2019
Renault
Renaulty trápí spolehlivost. V Bahrajnu padly jako dvě mouchy jednou ranou

Renaulty trápí spolehlivost. V Bahrajnu padly jako dvě mouchy jednou ranou

Ani jeden z jezdců Renaultu neviděl cíl závodu. Oba vozy odstoupily v jeden moment. Na trať kvůli tomu musel safety car.

1.  4.  2019
Pohonné jednotky
Renault má motor, který potřeboval před dvěma lety, říká Sainz Jr.

Renault má motor, který potřeboval před dvěma lety, říká Sainz Jr.

Nový pilot McLarenu Carlos Sainz Jr. si pochvaluje letošní motor Renaultu.

23.  3.  2019
Renault
Ricciardův domácí závod poznamenal přejezd odtokového kanálu na startu

Ricciardův domácí závod poznamenal přejezd odtokového kanálu na startu

Daniel Ricciardo svůj první závod v barvách Renaultu nedokončil, když na startu Velké ceny Austrálie vozů formule 1 přišel o přední křídlo po přejezdu odtokového kanálu vedle trati, který jej odsoudil k poslední pozici.

17.  3.  2019
Renault
Daniel Ricciardo ukázal novou helmu

Daniel Ricciardo ukázal novou helmu

Daniel Ricciardo už nemusí mít na helmě rudého býka. U Renaultu má při návrhu své helmy svobodu, kterou náležitě využil.

14.  3.  2019
Renault
Máme možná nejlepší jezdeckou sestavu na startovním roštu, říká Abiteboul

Máme možná nejlepší jezdeckou sestavu na startovním roštu, říká Abiteboul

Podle Renaultu bude Austrálie velkou výzvou. Pomoci by měla i jezdecká sestava, kterou má Renault podle Abiteboula jednu z nejsilnějších.

13.  3.  2019
Renault
Pořadí ve středu pole budou podle Ricciarda určovat jezdci

Pořadí ve středu pole budou podle Ricciarda určovat jezdci

V nabité konkurenci týmů ze středu pole formule 1 bude podle Daniela Ricciarda v letošní sezóně rozhodovat umění jezdců.

11.  3.  2019
Abiteboul v říši divů: Haas a Ferrari podle něj ničí F1

Abiteboul v říši divů: Haas a Ferrari podle něj ničí F1

Když se Renault vrátil do F1 a koupil Lotus, věděl, že návrat na vrchol potrvá několik let. Jenomže vrchol je dál, než si Francouzi mysleli.

7.  3.  2019
Renault
Remi Taffin: Renault již dosáhl na některé z vytyčených cílů

Remi Taffin: Renault již dosáhl na některé z vytyčených cílů

Podle technického ředitele Renaultu Remiho Taffina již francouzský výrobce se svým motorem pro sezónu 2019 dosáhl na některé z vytyčených cílů.

2.  3.  2019
Renault
Sirotkin se vrací do Renaultu. Bude rezervním jezdcem

Sirotkin se vrací do Renaultu. Bude rezervním jezdcem

Renault potvrdil svou kompletní jezdeckou sestavu. Kromě závodních jezdců budou pro tým pracovat ještě další dva jezdci.

27.  2.  2019
Renault
Ricciardo je optimistický, že s novými vozy bude možné jet těsně za soupeřem

Ricciardo je optimistický, že s novými vozy bude možné jet těsně za soupeřem

Daniel Ricciardo po první sérii předsezónních testů formule 1 věří, že díky novým pravidlům v oblasti aerodynamiky by jezdci skutečně mohli jet blíže za svým soupeřem.

23.  2.  2019
Renault
Ricciardo je i přes problém s křídlem u Renaultu spokojený

Ricciardo je i přes problém s křídlem u Renaultu spokojený

Ricciardův program v úterý ukončil problém se zadním křídlem, které se na rovince rozpadlo. Odpoledne Ricciarda vystřídal v autě týmový kolega.

19.  2.  2019
Renault
Renault znepokojuje, že Liberty Media nedělá další kroky v nových pravidlech

Renault znepokojuje, že Liberty Media nedělá další kroky v nových pravidlech

Renault přiznal obavy z toho, že se vlastník formule 1, společnost Liberty Media, neposouvá v nových pravidlech, které mají začít platit od roku 2021.

18.  2.  2019
Za Ricciardovým odchodem byl i způsob, jakým Red Bull řešil kolizi v Baku

Za Ricciardovým odchodem byl i způsob, jakým Red Bull řešil kolizi v Baku

Daniel Ricciardo nyní přiznal, že svou roli v jeho rozhodnutí přestoupit pro letošní sezónu formule 1 k Renaultu sehrál i způsob, jakým jeho bývalý tým Red Bull přistoupil k jeho kolizi s týmovým kolegou Maxem Verstappenem v Baku během loňské Velké ceny Ázerbájdžánu.

18.  2.  2019
TechnikaRenault
Technická analýza vozu Renault RS19

Technická analýza vozu Renault RS19

Renault loni převzal pomyslnou trofej jedničky mezi týmy ze „zbytku světa“ a neúnavně pokračuje v záměru dostat se mezi trojici nejlepších.

13.  2.  2019
Williams a Renault nestíhají, Mercedes a Toro Rosso už jezdí  | Zdroj:  Mercedes, Daimler

Williams a Renault nestíhají, Mercedes a Toro Rosso už jezdí

Týmy pracují na svých vozech do poslední chvíle. Některé týmy však termíny neodhadly a nestíhají.

13.  2.  2019
Renault
Kávovar a jezdci na testech budou. A auto? Renault vyvíjí do poslední minuty

Kávovar a jezdci na testech budou. A auto? Renault vyvíjí do poslední minuty

Čím více času strávíte v aerodynamickém tunelu a čím později začnete díly vyrábět, tím lépe. Nepřehnal to však Renault?

12.  2.  2019
Pohonné jednotkyRenault
S motorem jsme dosáhli největšího pokroku v hybridní éře, říká Renault

S motorem jsme dosáhli největšího pokroku v hybridní éře, říká Renault

Renault pracoval během zimy nejen na své infrastruktuře a voze, ale samozřejmě také na vývoji pohonné jednotky, kterou bude letos kromě továrního týmu využívat už jen McLaren.

12.  2.  2019
Renault
Chci být katalyzátorem pozitivní energie, říká Ricciardo

Chci být katalyzátorem pozitivní energie, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo se společně se svým týmovým kolegou zúčastnil odhalení nového zbarvení Renaultu. Tým také vydal fotografie nového vozu.

12.  2.  2019
Renault
Renault představil vůz R.S.19 | Zdroj:  Renault F1 Team

Renault představil vůz R.S.19

Renault dnes představil svůj vůz R.S.19, se kterým budou jezdit Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg.

12.  2.  2019
Grosjean ukázal helmu s logem české firmy, Ricciardo v overalu Renaultu

Grosjean ukázal helmu s logem české firmy, Ricciardo v overalu Renaultu

Romain Grosjean ukázal letošní helmu. Renault se zase pochlubil fotografiemi Ricciarda v overalu francouzské stáje.

4.  2.  2019
Renault
U Renaultu věří, že jim Ricciardo pomůže urychlit zlepšení

U Renaultu věří, že jim Ricciardo pomůže urychlit zlepšení

Daniel Ricciardo svým příchodem do Renaultu pomůže francouzské automobilce urychlit její snahu připojit se ke třem nejrychlejším týmům formule 1, myslí si šéf týmu Cyril Abiteboul.

3.  2.  2019
Honda
Požadavky Red Bullu zbrzdí sezónní vývoj Hondy, myslí si Abiteboul

Požadavky Red Bullu zbrzdí sezónní vývoj Hondy, myslí si Abiteboul

Honda chce být letos výkonnostně před Renaultem. Cyril Abiteboul si však myslí, že vývoj Hondy letos přibrzdí fakt, že dodává pohonné jednotky Red Bullu.

28.  1.  2019
1234567...22...

12:56 | Před 90 lety se narodil Stirling Moss
11:07 | Šíří se spekulace, že bychom se jméno druhého jezdce Haasu pro příští rok (vedle Magnussena) mohli dozvědět do začátku prvního tréninku v Singapuru. Podle Haasu se vybírá mezi Grosjeanem a Hülkenbergem.
17:17 | Mattia Binotto věří, že Ferrari může letos ještě vyhrát.
16. září | Haas bude po ukončení spolupráce s Rich Energy jezdit do konce roku se stejným zbarvením auta... jen nálepky Rich Energy zmizí.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10