Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Honda bedlivě sleduje upgrade Renaultu

Honda bedlivě sleduje upgrade Renaultu

Honda sleduje francouzského konkurenta, který v Monaku nasadil vylepšenou pohonnou jednotku. Jedna je ve voze Magnussena, další ve voze Ricciarda.

28.  5.  2016
Pohonné jednotky
Red Bull zůstane i příští rok u Renaultu

Red Bull zůstane i příští rok u Renaultu

Red Bull bude také v příštím roce odebírat pohonné jednotky Renault, které ponesou označení TAG-Heuer.

27.  5.  2016
PneumatikyRenault
Renault není spokojen s tlaky pneumatik. Budou se měřit během jízdy?

Renault není spokojen s tlaky pneumatik. Budou se měřit během jízdy?

Tlaky pneumatik… velké téma posledních týdnů. Pirelli před každým víkendem stanovuje minimální tlaky předních a zadních pneumatik. Podle mnohých jsou tyto limity příliš vysoké.

25.  5.  2016
Renault
Vylepšený motor dostanou Magnussen a Ricciardo

Vylepšený motor dostanou Magnussen a Ricciardo

Renault přivezl do Monaka dva vylepšené motory, které už vyzkoušel během testů v Barceloně. Tovární tým a Red Bull dostanou po jednom motoru.

25.  5.  2016
Vylepšený motor Renaultu dostane v Monaku jen jeden jezdec každého týmu

Vylepšený motor Renaultu dostane v Monaku jen jeden jezdec každého týmu

Renault dal zelenou k nasazení nové a vylepšené pohonné jednotky už ve Velké ceně Monaka. Má to ale háček. K dispozici bude jen jedna pohonná jednotka pro každý tým.

20.  5.  2016
Renault
Magnussen nečeká od nového motoru masivní pokrok Renaultu

Magnussen nečeká od nového motoru masivní pokrok Renaultu

Vylepšená pohonná jednotka Renaultu je hlavním tématem těchto dní. Zatímco Red Bullu počítá, že bude moci regulérně bojovat minimálně s Ferrari a někde i s Mercedesem, Magnussen velký pokrok pro Renault neočekává.

19.  5.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Data potvrzují zlepšení pohonné jednotky Renaultu

Data potvrzují zlepšení pohonné jednotky Renaultu

Zlepšení Renaultu potvrdili všichni jezdci, kteří s ním během testů jezdili ve voze Renault nebo Red Bull. Pro francouzského výrobce je ale klíčové, že zlepšení potvrzují také data.

19.  5.  2016
Renault
Magnussen se omluvil za kolizi s Palmerem

Magnussen se omluvil za kolizi s Palmerem

Kevin Magnussen se omluvil za kolizi se svým týmovým kolegou v posledních metrech GP Španělska.

18.  5.  2016
Renault
Video: Jak vlastně došlo ke kontaktu jezdců Renaultu v posledním kole?

Video: Jak vlastně došlo ke kontaktu jezdců Renaultu v posledním kole?

V samotném závěru Velké ceny Španělska došlo ke kontaktu jezdců Renaultu, Magnussen za to dostal penalizaci. Jak k nehodě došlo?

18.  5.  2016
Pohonné jednotky
Je to pokrok, říká Ricciardo o vylepšeném motoru

Je to pokrok, říká Ricciardo o vylepšeném motoru

Red Bull a Renault dnes během testů vyzkoušeli novou pohonnou jednotku, která má přinést více než 4 desetiny na kolo. Ricciardo byl spokojen.

17.  5.  2016
Renault
Nasadí Renault nový motor už v Monaku?

Nasadí Renault nový motor už v Monaku?

Renault zkouší během testů v Barceloně vylepšenou pohonnou jednotku. Pokud testy dopadnou dobře, bude nasazená v Kanadě. Nebo už dříve?

17.  5.  2016
Renault
 Magnussen dostal trest za kolizi s týmovým kolegou

Magnussen dostal trest za kolizi s týmovým kolegou

Kevin Magnussen byl penalizován za kolizi s týmovým kolegou Jolyonem Palmerem.

15.  5.  2016
Pohonné jednotky
Renault nabídl Red Bullu prodloužení smlouvy

Renault nabídl Red Bullu prodloužení smlouvy

Renault potvrdil, že Red Bullu nabídl prodloužení smlouvy na dodávání pohonných jednotek.

14.  5.  2016
Renault
Palmer popírá spekulace, že by měl přijít o sedačku

Palmer popírá spekulace, že by měl přijít o sedačku

Jolyon Palmer popřel spekulace, podle kterých by mohl v průběhu sezóny přijít o sedačku u Renaultu.

13.  5.  2016
Ricciardo očekává, že Red Bull zůstane u Renaultu

Ricciardo očekává, že Red Bull zůstane u Renaultu

V letošním roce by mělo být mnohem méně diskusí o tom, s jakou pohonnou jednotkou bude příští rok Red Bull jezdit. Je velmi pravděpodobné, že zůstane u Renaultu.

9.  5.  2016
Renault
Renault: Musíme se zaměřovat i na letošní sezónu, ne jen na tu příští

Renault: Musíme se zaměřovat i na letošní sezónu, ne jen na tu příští

Podle Renaultu by bylo obrovskou chybou přestat se v letošní sezóně věnovat vývoji vozu, ačkoliv se tým chce zlepšit i v příštím roce.

8.  5.  2016
Renault
Renault ve Španělsku v testech vyzkouší novou pohonnou jednotku

Renault ve Španělsku v testech vyzkouší novou pohonnou jednotku

Renault chce během testů ve Španělsku otestovat novou pohonnou jednotku.

6.  5.  2016
Renault
Hledáme mistra světa pro rok 2020, zní z Renaultu

Hledáme mistra světa pro rok 2020, zní z Renaultu

Renault počítá s tím, že za pár let bude bojovat opět o titul. Hledá proto „nástupce Fernanda Alonsa“, který bude o titul bojovat.

6.  5.  2016
Pohonné jednotky
Red Bull bude zřejmě odebírat pohonné jednotky Renaultu i příští rok

Red Bull bude zřejmě odebírat pohonné jednotky Renaultu i příští rok

Vloni se situace mezi Red Bullem a Renaultem pořádně vyhrotila. Red Bull ale nakonec náhradu nesehnal a musel zůstat u Renaultu, i když formálně jezdí s motory TAG Heuer. Partnerství by mohlo být prodlouženo.

3.  5.  2016
Renault
Jezdcem dne se v Rusku stal Magnussen

Jezdcem dne se v Rusku stal Magnussen

Jezdcem dne se v Rusku stal Kevin Magnussen, který pro Renault dovezl letošní první body.

2.  5.  2016
Renault
Renault nasadí ve Španělsku do tréninku Estebana Ocona

Renault nasadí ve Španělsku do tréninku Estebana Ocona

Loňský šampion GP3 Esteban Ocon má před sebou pestrý program. O víkendu ho čeká premiéra v DTM a o týden později se v Barceloně sveze ve voze F1.

2.  5.  2016
Renault
Renault letos poprvé na bodech

Renault letos poprvé na bodech

Renault vybojoval v Soči zásluhou sedmého místa Kevina Magnussena první body od návratu svého továrního týmu do F1.

1.  5.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Také Renault již použil jeden vývojový žeton

Také Renault již použil jeden vývojový žeton

Nejen Ferrari (spalování) a Mercedes (palivový systém) ale také Renault nepatrně vylepšil svou pohonnou jednotku.

30.  4.  2016
Renault
Sirotkin letos očekává více svezení v pátečních trénincích

Sirotkin letos očekává více svezení v pátečních trénincích

Ruský mladík se na domácí trati v Soči poprvé představil v barvách Renaultu.

29.  4.  2016
Renault
Renault nechce letošní sezónu odepsat

Renault nechce letošní sezónu odepsat

Renault na tom není dvakrát dobře. Lotus odkoupil poměrně pozdě a vyvíjet letošní vůz, s ohledem na zcela nová pravidla pro příští rok, nedává moc smysl. Přesto tým letošní sezónu vzdávat nechce.

28.  4.  2016
Renault
Sirotkin se stal testovacím jezdcem Renaultu, v Soči nahradí v FP1 Magnussena

Sirotkin se stal testovacím jezdcem Renaultu, v Soči nahradí v FP1 Magnussena

Sergej Sirotkin usedne do vozu Renault pro první trénink v Rusku.

26.  4.  2016
Renault
Je to katastrofa, hodnotí úvod sezóny Renault

Je to katastrofa, hodnotí úvod sezóny Renault

Magnussen skončil v Číně 17., Palmer dokonce poslední. Renault věděl, že návrat nebude snadný, ale zatím se mu daří možná hůře, než sám očekával.

22.  4.  2016
Massovy defekty způsobilo chlazení brzd, Magnussena zradilo zavěšení

Massovy defekty způsobilo chlazení brzd, Magnussena zradilo zavěšení

Podobně vyhlížející incidenty neměly žádnou společnou příčinu.

15.  4.  2016
Za Massovy a Magnussenovy problémy Pirelli nemůže (aktualizace)

Za Massovy a Magnussenovy problémy Pirelli nemůže (aktualizace)

Felipe Massa měl v prvním tréninku dva defekty pneumatik levého zadního kola. Stejný problém měl také Magnussen.

15.  4.  2016
Pohonné jednotky
Týmy se snaží prodloužit životnost pohonných jednotek

Týmy se snaží prodloužit životnost pohonných jednotek

Týmy mohou letos využít pět pohonných jednotek. S přídělem nepochybně někdo nevystačí, takže ke konci sezóny můžeme očekávat penalizace. Na druhou stranu chtějí ale někteří i šetřit.

11.  4.  2016
Renault
Magnussen chce v Číně přívézt Renaultu první body

Magnussen chce v Číně přívézt Renaultu první body

Kevin Magnussen doufá, že v Číně zažije bezproblémový závod a získá tak pro Renault první body v letošní sezóně.

10.  4.  2016
Pohonné jednotky
Pohonné jednotky Renaultu a Hondy už překonaly loňské Ferrari

Pohonné jednotky Renaultu a Hondy už překonaly loňské Ferrari

Kdo má nejslabší pohonnou jednotku na startovním roštu? Technický šéf Paddy Lowe to odhalil a trochu překvapil.

7.  4.  2016
Renault
Magnussen dostal přísný trest, odstartuje z boxů

Magnussen dostal přísný trest, odstartuje z boxů

Kevin Magnussen si může vzít na kvalifikaci volno. Do závodu totiž musí odstartovat z boxů.

1.  4.  2016
Renault
Renault chce do roku 2018 začít vyhrávat

Renault chce do roku 2018 začít vyhrávat

Francouzská značka se letos vrátila do F1 v roli továrního týmu.

31.  3.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Renault chce zrušit 100 kg limit paliva

Renault chce zrušit 100 kg limit paliva

Renault by rád zrušil limit 100 kg paliva na závod. Mercedes je ale proti.

30.  3.  2016
Renault
Renault v Bahrajnu nasadí nové přední křídlo

Renault v Bahrajnu nasadí nové přední křídlo

Tým Renault se rozhodl do Velké ceny Bahrajnu na oba své vozy nasadit nové přední křídlo poté, co jej v Austrálii úspěšně otestoval Kevin Magnussen.

26.  3.  2016
Renault
Palmer se těší na Bahrajn, bude už více uvolněný

Palmer se těší na Bahrajn, bude už více uvolněný

Jolyon Palmer byl po svém debutu v F1 spokojen. Nyní se těší na Bahrajn, kde dokázal v rámci GP2 vyhrát.

25.  3.  2016
Renault
Renault je po Austrálii spokojen

Renault je po Austrálii spokojen

Renault je po úvodním závodě relativně spokojený. Jeho jezdci byli před branami bodované desítky.

21.  3.  2016
Nováčci: Palmer těsně za body, Haryanto závod nedokončil

Nováčci: Palmer těsně za body, Haryanto závod nedokončil

Velká cena Austrálie přinesla premiérový start ve formuli 1 pro tři jezdce.

20.  3.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Renault: počet spotřebovaných žetonů není důležitý

Renault: počet spotřebovaných žetonů není důležitý

Nejvíce žetonů během zimy spotřebovalo Ferrari (23 z 32) a nejméně Renault, který využil jen sedm. Podle Francouzů to ale není důležité.

19.  3.  2016
1...1718192021...39...

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)