Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Pohonné jednotkyRenault
Renault chce zrušit 100 kg limit paliva

Renault chce zrušit 100 kg limit paliva

Renault by rád zrušil limit 100 kg paliva na závod. Mercedes je ale proti.

30.  3.  2016
Renault
Renault v Bahrajnu nasadí nové přední křídlo

Renault v Bahrajnu nasadí nové přední křídlo

Tým Renault se rozhodl do Velké ceny Bahrajnu na oba své vozy nasadit nové přední křídlo poté, co jej v Austrálii úspěšně otestoval Kevin Magnussen.

26.  3.  2016
Renault
Palmer se těší na Bahrajn, bude už více uvolněný

Palmer se těší na Bahrajn, bude už více uvolněný

Jolyon Palmer byl po svém debutu v F1 spokojen. Nyní se těší na Bahrajn, kde dokázal v rámci GP2 vyhrát.

25.  3.  2016
Renault
Renault je po Austrálii spokojen

Renault je po Austrálii spokojen

Renault je po úvodním závodě relativně spokojený. Jeho jezdci byli před branami bodované desítky.

21.  3.  2016
Nováčci: Palmer těsně za body, Haryanto závod nedokončil

Nováčci: Palmer těsně za body, Haryanto závod nedokončil

Velká cena Austrálie přinesla premiérový start ve formuli 1 pro tři jezdce.

20.  3.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Renault: počet spotřebovaných žetonů není důležitý

Renault: počet spotřebovaných žetonů není důležitý

Nejvíce žetonů během zimy spotřebovalo Ferrari (23 z 32) a nejméně Renault, který využil jen sedm. Podle Francouzů to ale není důležité.

19.  3.  2016
Pohonné jednotky
Kolik žetonů zůstalo týmům po zimě?

Kolik žetonů zůstalo týmům po zimě?

Žetonový systém by měl být od příštího roku možná zrušen. Letos ale ještě platí, takže výrobci mohou v průběhu sezóny vyvíjet jen v rámci toho, kolik jim zůstalo žetonů.

17.  3.  2016
VideaRenault
Video: Na pláž připlul nově zbarvený Renault

Video: Na pláž připlul nově zbarvený Renault

Renault dnes představil nové zbarvení a to i pomoci netradičního videa. Podívejte se!

16.  3.  2016
Renault
Renault ukázal nové zbarvení, černou nahradila žlutá

Renault ukázal nové zbarvení, černou nahradila žlutá

Renault dnes podle plánu představil nové zbarvení, se kterým bude v letošním roce jezdit.

16.  3.  2016
Jezdecké posily: di Resta míří k Williamsu, Latifi k Renaultu

Jezdecké posily: di Resta míří k Williamsu, Latifi k Renaultu

Williams dnes potvrdil, že se Paul di Resta stane rezervním jezdcem týmu. K Renaultu pak míří Kanaďan Nicholas Latifi.

14.  3.  2016
Renault
Magnussen bude tahounem Renaultu, říká Abiteboul

Magnussen bude tahounem Renaultu, říká Abiteboul

Dán bude vedoucím jezdcem francouzské stáje, přestože rok nezávodil.

12.  3.  2016
Mercedes ukrývá svou formu, varuje Renault

Mercedes ukrývá svou formu, varuje Renault

Podle Renaultu Mercedes svůj výkon během testů schovával, takže pro ostatní je obtížné se s úřadujícími šampiony srovnávat.

8.  3.  2016
Renault
Renault chystá nové zbarvení, ukáže ho za týden

Renault chystá nové zbarvení, ukáže ho za týden

V Austrálii vyjedou vozy Renaultu s novým zbarvením. Fanoušci ho ale uvidí ještě dříve.

8.  3.  2016
Renault
Katastrofa, hodnotí testy Palmer

Katastrofa, hodnotí testy Palmer

Vinou technických problémů objel letošní nováček ve F1 v testech mnohem méně kol než Magnussen.

5.  3.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Pohonná jednotka Renaultu se zlepšila o půl sekundy

Pohonná jednotka Renaultu se zlepšila o půl sekundy

Renault během zimy zapravoval nejen na spolehlivosti, ale také na výkonu. Podle odhadů zrychlil o půl sekundy.

3.  3.  2016
Marko je s Renaultem spokojen

Marko je s Renaultem spokojen

Poradce Red Bullu je spokojen s tím, jak Renault zapracoval během zimních měsíců na své pohonné jednotce.

2.  3.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Zvýší se palivový limit?

Zvýší se palivový limit?

Od příštího roku mají být vozy opět o něco těžší. Debatuje se proto o navýšení palivového limitu.

1.  3.  2016
Renault
Není to ideální start, připouští Palmer

Není to ideální start, připouští Palmer

Jolyon Palmer doufá, že Kevin Magnussen ve středu a ve čtvrtek odjede více kol.

24.  2.  2016
V Barceloně se představili další vozy: Renault, Force India

V Barceloně se představili další vozy: Renault, Force India

Některé týmy sice už ukázaly studiové fotografie, ale ráno ještě představí vozy před garáží. Další auta uvidíme poprvé... Toro Rosso by mělo vyjet bez zbarvení, Sauber bude v prvních testech jezdit s upraveným loňským vozem.

22.  2.  2016
Renault
Renault se chystá nabrat desítky zaměstnanců

Renault se chystá nabrat desítky zaměstnanců

Renault se už dříve nechal slyšet, že návrat do F1 je dlouhodobým projektem. Postupem času chce nabrat desítky nových zaměstnanců.

15.  2.  2016
Renault
Vasseur své jezdecké sestavě věří

Vasseur své jezdecké sestavě věří

Renault se coby tovární tým vrací do formule 1 s mladou jezdeckou dvojicí Kevin Magnussen, Jolyon Palmer. Šéf týmu Frederic Vasseur ve věku jezdců problém nevidí.

13.  2.  2016
FotografieHistorieRenault
Galerie: Stručná historie Renaultu v F1

Galerie: Stručná historie Renaultu v F1

Renault bude v F1 působit opět nejen jako dodavatel motorů, ale také jako závodní tým. Podívejme se stručně na historii jeho působení ve formuli 1.

12.  2.  2016
Renault
Renault letos pódia rozhodně nečeká

Renault letos pódia rozhodně nečeká

Renault už mnohokrát zopakoval, že jeho projekt je dlouhodobější a letos s dobrými výsledky nepočítá.

11.  2.  2016
Peníze a byznysRenault
 Přišlo to jako blesk z čistého nebe, řekl Maldonado o vyhazovu

Přišlo to jako blesk z čistého nebe, řekl Maldonado o vyhazovu

Nedobrovolný odchod Pastora Maldonado byl podle jeho slov velmi rychlou záležitostí.

11.  2.  2016
Renault
Maldonado není špatný jezdec, říká sebevědomý Palmer

Maldonado není špatný jezdec, říká sebevědomý Palmer

Jolyon Palmer si myslí, že Pastor Maldonado není špatným jezdcem. Popsal ale také jeho negativa.

10.  2.  2016
Renault
Sorensen odešel z Lotusu na protest kvůli Carmen Jordá

Sorensen odešel z Lotusu na protest kvůli Carmen Jordá

Carmen Jordá zůstává vývojovou jezdkyní také v novém Renaultu, i když její úloha zatím nebyla přesně definována. Některým lidem se to nelíbí.

9.  2.  2016
Renault
Renault by už příští rok mohl bojovat o titul, říká Petrov

Renault by už příští rok mohl bojovat o titul, říká Petrov

Bývalý pilot formule 1 Vitalij Petrov věří, že tovární tým Renaultu, který se letos vrací do královny motorsportu, by už v příští sezóně mohl být v pozici, kdy by dokázal bojovat o titul.

7.  2.  2016
Renault
V týmu Renault nebudu mít žádnou roli, potvrdil Prost

V týmu Renault nebudu mít žádnou roli, potvrdil Prost

Alain Prost řekl, že v novém týmu Renault Sport Formula One nebude zastávat žádnou pozici. Myslí si totiž, že by to mohlo vytvořit zmatek z pohledu image.

7.  2.  2016
Renault
Renault měl původně na místo Maldonada zájem o Vandoorna

Renault měl původně na místo Maldonada zájem o Vandoorna

Belgičan je však smluvně vázán k McLarenu, protože tým sáhl pro Magnussenovi.

6.  2.  2016
Mercedes má před sezónou obavy z Ferrari i Hondy

Mercedes má před sezónou obavy z Ferrari i Hondy

Mercedes si uvědomuje, že v letošním roce nemá nic jisté. Za zády má hned tři automobilky.

5.  2.  2016
Renault
Šéf týmu jako ustupující druh?

Šéf týmu jako ustupující druh?

V souvislosti s návratem Renaultu připomíná Reuters zajímavou skutečnost – přišli jsme o dalšího šéfa týmu.

5.  2.  2016
Renault
Bývalý inženýr Schumachera Chris Dyer nastupuje k Renaultu

Bývalý inženýr Schumachera Chris Dyer nastupuje k Renaultu

Staronový tým Renault získal zajímavou posilu. Nastupuje k nim Chris Dyer.

4.  2.  2016
Renault
Bude to těžký rok, říká Prost a spoléhá na Ferrari

Bude to těžký rok, říká Prost a spoléhá na Ferrari

Alain Prost sice nakonec ve vedoucí roli staronového Renaultu není, ale k automobilce má více než blízko. Podle něj čeká Renault těžký rok.

4.  2.  2016
Renault
 Ocon je u Renaultu na „hostování“ od Mercedesu

Ocon je u Renaultu na „hostování“ od Mercedesu

Závodními jezdci Renaultu budou Kevin Magnussen a Jolyon Palmer. Rezervním jezdcem bude loňský šampion GP3 Esteban Ocon.

4.  2.  2016
Renault
Jestli bych rád podepsal s Alonsem? Samozřejmě, říká ředitel Renaultu

Jestli bych rád podepsal s Alonsem? Samozřejmě, říká ředitel Renaultu

Prakticky hned, jak se objevily informace, že Renault kupuje Lotus, se vyrojily rovněž spekulace, že by se do Enstone mohl vrátit Fernando Alonso. Velký zájem na tom měl mít především ředitel Renaultu Carlos Ghosn.

4.  2.  2016
Red Bull dostane stejný motor, ujišťuje Renault

Red Bull dostane stejný motor, ujišťuje Renault

Red Bull a Renault by měli mít pod kapotou stejný motor, i když ten pro Red Bull ponese oficiálně název TAG Heuer.

4.  2.  2016
Renault
Carmen Jordá zůstává vývojovou pilotkou Renaultu

Carmen Jordá zůstává vývojovou pilotkou Renaultu

Španělka bude navíc kombinovat své testovací aktivity se závoděním.

4.  2.  2016
Renault
 Renault mi zachránil kariéru, naznačil šťastný Magnussen

Renault mi zachránil kariéru, naznačil šťastný Magnussen

Kevin Magnussen nahradí u Renaultu Pastora Maldonada. Podle jeho názoru mu to zachránilo kariéru v F1.

3.  2.  2016
Renault
Tohle je jen výstavní auto, upozornil Renault

Tohle je jen výstavní auto, upozornil Renault

Co vlastně Renault v Paříži představil? Nový vůz není nový a zbarvení také nesedí.

3.  2.  2016
Renault
Další novinky: 875 koní pod kapotou a jezdecká akademie

Další novinky: 875 koní pod kapotou a jezdecká akademie

Jezdecká sestava či vedení týmu nepatřily při představení k úplným novinkám. V Press Kitu je ale několik zajímavostí.

3.  2.  2016
1...1718192021...39...

14:41 | Roman Staněk skončil ve své první kvalifikaci ve F3 na 10. místě se ztrátou 3 desetin na pole position, které získal Sebastian Fernandez.
13:21 | Sezóna ještě ani pořádně nezačala a Giovinazzi už nasazuje druhou elektroniku řídicí elektroniky.
12:46 | Red Bull potvrdil, že bude mít na FIA dotazy ohledně systému DAS. Mercedes ho v prvním tréninku použil.
10:24 | Roman Staněk ve svém prvním tréninku ve F3 na osychajícím Red Bull Ringu na skvělém třetím místě z 30 jezdců! A navíc 27 kol, nejvíce ze všech.

GP Rakouska 2020

Pátek 3. července 2020
1. trénink Hamilton (1:04.816)
2. trénink Hamilton (1:04.501)
Sobota 4. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 5. července 2020
Závod 15.10