Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Peníze a byznysRenault
Lotus skončil před převzetím Renaultem ve velké ztrátě

Lotus skončil před převzetím Renaultem ve velké ztrátě

Byly zveřejněny výsledky Lotusu za loňský rok. Tým skončil ve velké ztrátě.

19.  7.  2016
Renault
Magnussen poráží Palmera v kvalifikacích, ten to chce změnit

Magnussen poráží Palmera v kvalifikacích, ten to chce změnit

Kevin Magnussen zatím poměrně jednoznačně poráží Jolyona Palmera v kvalifikačních klání. Nováček v F1 by to rád změnil.

18.  7.  2016
Technika
Jaké novinky nasadily nebo zkoušely týmy v Rakousku a Velké Británii?

Jaké novinky nasadily nebo zkoušely týmy v Rakousku a Velké Británii?

Novinky McLarenu, Mercedesu, Ferrari a dalších týmů. Williams pokračuje ve vývoji kvůli souboji s Force Indií. Renault pak jezdil se zařízením Kistler RoaDyn.

17.  7.  2016
Renault
Soustřeďme se na rok 2017, vyzývá Magnussen Renault

Soustřeďme se na rok 2017, vyzývá Magnussen Renault

Kevin Magnussen si myslí, že by se Renault měl soustředit na vývoj vozu pro rok 2017.

17.  7.  2016
Bude Esteban Ocon příští rok v F1?

Bude Esteban Ocon příští rok v F1?

Devatenáctiletý Ocon je u Renaultu jako rezervní jezdec, ale současně je také jezdcem Mercedesu, za který bude letos závodit v DTM.

14.  7.  2016
S bodem roste chuť. Wehrlein věří, že Manor může porazit Renault

S bodem roste chuť. Wehrlein věří, že Manor může porazit Renault

Pascal Wehrlein získal v Rakousku první bod pro Manor v tomto roce. Jeho ambice rostou. Myslí si, že Manor může letos potrápit Renault.

7.  7.  2016
Renault
Renault mění vedení, šéfem se stane Vasseur

Renault mění vedení, šéfem se stane Vasseur

Prezident Renault Sport Racing Jerome Stoll prozradil, že se v rámci týmu odehrály organizační změny.

6.  7.  2016
Komisaři trestali, Hülkenberg si druhé místo udržel

Komisaři trestali, Hülkenberg si druhé místo udržel

Sportovní komisaři vyšetřovali incidenty z kvalifikace. Nico Hülkenberg o start z první řady nepřišel

2.  7.  2016
Pohonné jednotky
Renault ještě nasadí jedno vylepšení pohonné jednotky

Renault ještě nasadí jedno vylepšení pohonné jednotky

Christian Horner prozradil, že Renault pracuje ještě na jednom vylepšení pro letošní sezónu.

30.  6.  2016
Renault
Renault má problém s obrubníky a v závodech testuje

Renault má problém s obrubníky a v závodech testuje

Renault letos po převzetí Lotusu nemá příliš dobrý vůz. Zatím bodoval jen jednou. Kevin Magnussen přiznal, že tým využívá tréninky jako test.

24.  6.  2016
Horner v roli dohazovače: nabízí Renaultu jezdce

Horner v roli dohazovače: nabízí Renaultu jezdce

Red Bull bude také v příštím roce odebírat pohonné jednotky Renaultu. Spolupráce se vrací do normálu, a protože si partneři mají pomáhat, Red Bull nabízí Renaultu jezdce.

23.  6.  2016
Sainz a Magnussen dostali penalizace

Sainz a Magnussen dostali penalizace

Carlos Sainz a Kevin Magnussen dostali penalizace za výměnu převodovky.

19.  6.  2016
TechnikaRenault
Renault nemá náhradní šasi, jezdci nesmí bourat

Renault nemá náhradní šasi, jezdci nesmí bourat

Červené vlajky, safety car,… to mohou být aktéři Velké ceny Evropy. Zdi jsou v Baku velmi blízko, přilnavost navíc asi nebude největší. Kdo nebude mít náhradní díly, může mít problém. Ten největší má Renault.

16.  6.  2016
Renault
Palmer se učil trať v Baku pomoci hry

Palmer se učil trať v Baku pomoci hry

Jolyon Palmer prozradil, že se profil tratě učil prostřednictvím hry F1.

16.  6.  2016
Odejde James Allison k Renaultu?

Odejde James Allison k Renaultu?

Spekuluje se o odchodu Jamese Allisona k Renaultu.

12.  6.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Hondu překvapilo, že Renault využil jen tři žetony

Hondu překvapilo, že Renault využil jen tři žetony

Honda už nějaký čas přemýšlí, na co využije své vývojové žetony. Letošní první upgrade by se mohl objevit v Kanadě. Renault Japoncům ukázal, jak se do dělá.

6.  6.  2016
Renault
Kdy Renault přesune zdroje na příští rok? Podle Prosta je to těžké rozhodnutí

Kdy Renault přesune zdroje na příští rok? Podle Prosta je to těžké rozhodnutí

Renault koupil vloni Lotus dost pozdě. Na vývoji letošního vozu tak nemohl během zimy příliš pracovat, což se odrazilo v jeho výkonnosti. Kdy má ukončit trápení a zaměřit se již výhradně na příští rok?

6.  6.  2016
Renault
Palmer si v Monaku poškodil vůz a ego, dostane nové šasi

Palmer si v Monaku poškodil vůz a ego, dostane nové šasi

Oba jezdci Renaultu o uplynulém víkendu bourali. Zatímco na voze Magnussena stačí vyměnit pár částí, Palmer bude muset dostat nové šasi.

3.  6.  2016
Letošní rok je zlomový, myslí si Horner

Letošní rok je zlomový, myslí si Horner

Christian Horner si myslí, že letošní rok je pro Red Bull zlomový. Tým bude moci navíc využít i velké změny pravidel v příštím roce.

2.  6.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Motor Renaultu ztrácí půl sekundy na Mercedes

Motor Renaultu ztrácí půl sekundy na Mercedes

Renault v Monaku nasadil vylepšenou pohonnou jednotku. Letos navíc překvapil velkou spolehlivostí.

1.  6.  2016
Ztratil rozum, říká Magnussen o kolizi s Kvjatem

Ztratil rozum, říká Magnussen o kolizi s Kvjatem

Pilot Renaultu Kevin Magnussen se opřel do Daniila Kvjata za jeho počínání při jejich vzájemné kolizi během Velké ceny Monaka.

1.  6.  2016
Pohonné jednotky
Toro Rosso se vrací k Renaultu

Toro Rosso se vrací k Renaultu

Red Bull potvrdil, že zůstává zákazníkem Renaultu. Odebírat pohonné jednotky Renaultu bude také Toro Rosso.

29.  5.  2016
FIARenault
Magnussen unikl penalizaci za výjezd na trať pod červenou vlajkou

Magnussen unikl penalizaci za výjezd na trať pod červenou vlajkou

Docela zajímavé rozuzlení má vyšetřování Kevina Magnussena. Ten opustil boxy v okamžiku, kdy už na trati byly vyvěšeny červené vlajky kvůli nehodě Maxe Verstappena.

28.  5.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Renault využil pro velký upgrade jen tři žetony!

Renault využil pro velký upgrade jen tři žetony!

Podle odhadů má vylepšení Renaultu na obvyklých tratích přinést až 4 desetiny na kolo. Renault to ale stálo pouhé tři žetony.

28.  5.  2016
Honda bedlivě sleduje upgrade Renaultu

Honda bedlivě sleduje upgrade Renaultu

Honda sleduje francouzského konkurenta, který v Monaku nasadil vylepšenou pohonnou jednotku. Jedna je ve voze Magnussena, další ve voze Ricciarda.

28.  5.  2016
Pohonné jednotky
Red Bull zůstane i příští rok u Renaultu

Red Bull zůstane i příští rok u Renaultu

Red Bull bude také v příštím roce odebírat pohonné jednotky Renault, které ponesou označení TAG-Heuer.

27.  5.  2016
PneumatikyRenault
Renault není spokojen s tlaky pneumatik. Budou se měřit během jízdy?

Renault není spokojen s tlaky pneumatik. Budou se měřit během jízdy?

Tlaky pneumatik… velké téma posledních týdnů. Pirelli před každým víkendem stanovuje minimální tlaky předních a zadních pneumatik. Podle mnohých jsou tyto limity příliš vysoké.

25.  5.  2016
Renault
Vylepšený motor dostanou Magnussen a Ricciardo

Vylepšený motor dostanou Magnussen a Ricciardo

Renault přivezl do Monaka dva vylepšené motory, které už vyzkoušel během testů v Barceloně. Tovární tým a Red Bull dostanou po jednom motoru.

25.  5.  2016
Vylepšený motor Renaultu dostane v Monaku jen jeden jezdec každého týmu

Vylepšený motor Renaultu dostane v Monaku jen jeden jezdec každého týmu

Renault dal zelenou k nasazení nové a vylepšené pohonné jednotky už ve Velké ceně Monaka. Má to ale háček. K dispozici bude jen jedna pohonná jednotka pro každý tým.

20.  5.  2016
Renault
Magnussen nečeká od nového motoru masivní pokrok Renaultu

Magnussen nečeká od nového motoru masivní pokrok Renaultu

Vylepšená pohonná jednotka Renaultu je hlavním tématem těchto dní. Zatímco Red Bullu počítá, že bude moci regulérně bojovat minimálně s Ferrari a někde i s Mercedesem, Magnussen velký pokrok pro Renault neočekává.

19.  5.  2016
Pohonné jednotkyRenault
Data potvrzují zlepšení pohonné jednotky Renaultu

Data potvrzují zlepšení pohonné jednotky Renaultu

Zlepšení Renaultu potvrdili všichni jezdci, kteří s ním během testů jezdili ve voze Renault nebo Red Bull. Pro francouzského výrobce je ale klíčové, že zlepšení potvrzují také data.

19.  5.  2016
Renault
Magnussen se omluvil za kolizi s Palmerem

Magnussen se omluvil za kolizi s Palmerem

Kevin Magnussen se omluvil za kolizi se svým týmovým kolegou v posledních metrech GP Španělska.

18.  5.  2016
Renault
Video: Jak vlastně došlo ke kontaktu jezdců Renaultu v posledním kole?

Video: Jak vlastně došlo ke kontaktu jezdců Renaultu v posledním kole?

V samotném závěru Velké ceny Španělska došlo ke kontaktu jezdců Renaultu, Magnussen za to dostal penalizaci. Jak k nehodě došlo?

18.  5.  2016
Pohonné jednotky
Je to pokrok, říká Ricciardo o vylepšeném motoru

Je to pokrok, říká Ricciardo o vylepšeném motoru

Red Bull a Renault dnes během testů vyzkoušeli novou pohonnou jednotku, která má přinést více než 4 desetiny na kolo. Ricciardo byl spokojen.

17.  5.  2016
Renault
Nasadí Renault nový motor už v Monaku?

Nasadí Renault nový motor už v Monaku?

Renault zkouší během testů v Barceloně vylepšenou pohonnou jednotku. Pokud testy dopadnou dobře, bude nasazená v Kanadě. Nebo už dříve?

17.  5.  2016
Renault
 Magnussen dostal trest za kolizi s týmovým kolegou

Magnussen dostal trest za kolizi s týmovým kolegou

Kevin Magnussen byl penalizován za kolizi s týmovým kolegou Jolyonem Palmerem.

15.  5.  2016
Pohonné jednotky
Renault nabídl Red Bullu prodloužení smlouvy

Renault nabídl Red Bullu prodloužení smlouvy

Renault potvrdil, že Red Bullu nabídl prodloužení smlouvy na dodávání pohonných jednotek.

14.  5.  2016
Renault
Palmer popírá spekulace, že by měl přijít o sedačku

Palmer popírá spekulace, že by měl přijít o sedačku

Jolyon Palmer popřel spekulace, podle kterých by mohl v průběhu sezóny přijít o sedačku u Renaultu.

13.  5.  2016
Ricciardo očekává, že Red Bull zůstane u Renaultu

Ricciardo očekává, že Red Bull zůstane u Renaultu

V letošním roce by mělo být mnohem méně diskusí o tom, s jakou pohonnou jednotkou bude příští rok Red Bull jezdit. Je velmi pravděpodobné, že zůstane u Renaultu.

9.  5.  2016
Renault
Renault: Musíme se zaměřovat i na letošní sezónu, ne jen na tu příští

Renault: Musíme se zaměřovat i na letošní sezónu, ne jen na tu příští

Podle Renaultu by bylo obrovskou chybou přestat se v letošní sezóně věnovat vývoji vozu, ačkoliv se tým chce zlepšit i v příštím roce.

8.  5.  2016
1...1617181920...38...

19:53 | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
19:52 | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
17:16 | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.
11:51 | Po kolizi jezdců Premy vyhrál závod F2 poprvé v kariéře Juki Cunoda.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:26.166)
2. trénink Hamilton (1:25.606)
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink Hamilton (1:26.621)
Kvalifikace Bottas (1:25.154)
Neděle 9. srpna 2020
Závod Verstappen