Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Jak by mohl vypadat startovní rošt v roce 2021? | Zdroj:  Pirelli

Jak by mohl vypadat startovní rošt v roce 2021?

První přestupy se letos odehrály už v květnu a navíc před prvním závodem sezóny. Obrysy startovního roštu pro rok 2021 se pomalu rýsují.

Včera
Vettel řekl, že by nabídku Red Bullu zřejmě přijal. Jednal i s Renaultem  | Zdroj:  Getty Images / Bryn Lennon

Vettel řekl, že by nabídku Red Bullu zřejmě přijal. Jednal i s Renaultem

Sebastian Vettel by se nebránil návratu do svého bývalého týmu.

9.  7.  2020
Renault
Alonso (ne)toxický, Alonso okysličený. Proč si Renault opět vybral právě jeho? | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Alonso (ne)toxický, Alonso okysličený. Proč si Renault opět vybral právě jeho?

Ještě v pátek před Rakouskem to vypadalo jako nereálná varianta. Uplynulo však pár desítek hodin a Fernando Alonso byl potvrzen jako jezdec Renaultu pro rok 2021. Proč právě Alonso?

8.  7.  2020
Renault
Do třetice všeho dobrého: Renault potvrdil návrat Fernanda Alonsa

Do třetice všeho dobrého: Renault potvrdil návrat Fernanda Alonsa

Fernando Alonso se po dvouleté přestávce příští rok vrátí do formule 1. Bude opět závodit za Renault.

8.  7.  2020
Renault
Jsem připraven. Jsem zpět, říká Alonso. Věří, že se vrací do lepší F1 | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Jsem připraven. Jsem zpět, říká Alonso. Věří, že se vrací do lepší F1

Fernando Alonso si dal dvouletou přestávku od F1 (počítáme i letošní sezónu). V roce 2021 bude zpět ve voze Renaultu.

8.  7.  2020
Renault
BBC: Fernando Alonso se vrací do F1, bude závodit za Renault

BBC: Fernando Alonso se vrací do F1, bude závodit za Renault

Média v mnoha zemích mají jasno: Fernando Alonso se příští rok stane týmovým kolegou Estebana Ocona.

7.  7.  2020
Renault
Ocon by uvítal za týmového kolegu u Renaultu Alonsa

Ocon by uvítal za týmového kolegu u Renaultu Alonsa

Esteban Ocon se nechal slyšet, že by byl „velmi šťastný“, kdyby se dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso vrátil do Renaultu a pro sezónu 2021 se stal jeho týmovým kolegou.

2.  7.  2020
Renault
Alonso příští rok u Renaultu? Ne, říká Abiteboul a nevylučuje Vettela

Alonso příští rok u Renaultu? Ne, říká Abiteboul a nevylučuje Vettela

V květnu se na trhu s jezdci odehrálo několik změn pro rok 2021. Výsledkem je zatím prázdná sedačka u Renaultu.

1.  7.  2020
Renault
Grosjean zpátky v Renaultu? Byl by to hezký příběh, říká Francouz

Grosjean zpátky v Renaultu? Byl by to hezký příběh, říká Francouz

Romain Grosjean má do konce letošní sezóny formule 1 smlouvu u týmu Haas. Francouz proto začíná přemýšlet nad budoucností a nevylučuje ani svůj zájem o volnou sedačku u Renaultu.

28.  6.  2020
Renault
Co kdyby. Ocon na simulátoru trénuje okruh v Portimau

Co kdyby. Ocon na simulátoru trénuje okruh v Portimau

O portugalském okruhu v Portimau se uvažuje jako o dodatečném místě konání grand prix v koronavirem ovlivněné sezóně 2020. Na tuto eventualitu se připravuje Esteban Ocon, který se trať Autodromo do Algarve, jak zní oficiální název okruhu, začal učit doma na simulátoru.

27.  6.  2020
Renault
Renault chce do Rakouska přivést trojitou porci nových dílů

Renault chce do Rakouska přivést trojitou porci nových dílů

Renault chce do Rakouska přivést velký balík úprav. Vlastně rovnou tři balíky.

26.  6.  2020
Střídačky týmů: Kdo usedne do kokpitu, když se jezdec nakazí koronavirem?

Střídačky týmů: Kdo usedne do kokpitu, když se jezdec nakazí koronavirem?

Nestává se moc často, aby jezdec nemohl nastoupit do závodu formule 1. Aktuálně je ale tato možnost minimálně teoreticky na stole a to kvůli koronaviru.

23.  6.  2020
Renault
Top týmy v roce 2022 podle Abiteboula uvidí ve svých partnerských stájích soupeře

Top týmy v roce 2022 podle Abiteboula uvidí ve svých partnerských stájích soupeře

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul se domnívá, že s příchodem nových pravidel v roce 2022 z formule 1 zmizí rozdělení týmů na přední a ostatní podle jejich výkonnosti a změní se také vztahy mezi velkými týmy a menšími, se kterými nyní sdílí své technologie.

22.  6.  2020
Renault
Všichni se budou chtít předvést, očekává Ricciardo před prvním závodem

Všichni se budou chtít předvést, očekává Ricciardo před prvním závodem

Před úvodním závodem sezóny 2020 sází Daniel Ricciardo na to, že u většiny pilotů bude vítězit jejich ego. Australan počítá s tím, že každý bude chtít ukázat, jak dobře se během karantény dokázal připravit.

20.  6.  2020
Webber nechápe, proč se Ricciardo s Ferrari dvakrát nedohodli

Webber nechápe, proč se Ricciardo s Ferrari dvakrát nedohodli

Bývalý australský závodník Mark Webber podle vlastních slov nerozumí důvodům, proč by se Daniel Ricciardo nedohodl s Ferrari. Natož pak hned dvakrát.

18.  6.  2020
Renault si jezdí po Red Bull Ringu a Helmut Marko z toho není vůbec nadšený

Renault si jezdí po Red Bull Ringu a Helmut Marko z toho není vůbec nadšený

Renault dnes a zítra jezdí po rakouském Red Bull Ringu s dva roky starým vozem. Helmut Marko tím evidentně není dvakrát nadšený.

16.  6.  2020
Jsem jedním z jezdců, kteří mají na to porazit Hamiltona, říká Ricciardo

Jsem jedním z jezdců, kteří mají na to porazit Hamiltona, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo se podle svých slov řadí mezi piloty formule 1, kteří jsou schopni porazit Lewise Hamiltona.

15.  6.  2020
Pohonné jednotkyRenault
Abiteboul očekává, že brzy vzplane bitva o nové pohonné jednotky pro rok 2026

Abiteboul očekává, že brzy vzplane bitva o nové pohonné jednotky pro rok 2026

Formule 1 do značné míry zmrazila vývoj současných pohonných jednotek. Ve formuli 1 mají zůstat do roku 2025. Cyril Abiteboul ale očekává, že se už brzy rozhoří boj o podobu nových pohonných jednotek pro rok 2026.

15.  6.  2020
Alonsův návrat by byl přínosem pro formuli 1, říká Domenicali

Alonsův návrat by byl přínosem pro formuli 1, říká Domenicali

Podle bývalého šéfa stáje Ferrari Stefana Domenicaliho by z návratu Fernanda Alonsa profitovala celá formule 1.

30.  5.  2020
Peníze a byznys
Týmy Mercedes a Renault oficiálně potvrdily, že zůstávají ve formuli 1

Týmy Mercedes a Renault oficiálně potvrdily, že zůstávají ve formuli 1

Mercedes i Renault nezávisle na sobě potvrdily, že zůstávají ve formuli 1.

29.  5.  2020
Ricciardo přiznal, že jednal s Ferrari

Ricciardo přiznal, že jednal s Ferrari

Daniel Ricciardo bude příští rok opět měnit barvy. Z Renaultu se přemístí do McLarenu. Jednal ale také s Ferrari.

28.  5.  2020
Renault
Mazepin opět na scéně. Mohl by koupit Renault?

Mazepin opět na scéně. Mohl by koupit Renault?

Ruský miliardář Dmitrij Mazepin chtěl koupit Force Indii, ale tým nakonec získal Lawrence Stroll a celá záležitost skončila u soudu. Nyní by mohl mít zájem o Renault.

27.  5.  2020
Renault
Jméno Ricciardova nástupce u Renaultu se v nejbližších týdnech nedozvíme

Jméno Ricciardova nástupce u Renaultu se v nejbližších týdnech nedozvíme

U Renaultu je volná sedačka. Jméno jezdce, který nahradí Daniela Ricciarda, se ale dozvíme až poté, co se opět rozběhne závodění.

26.  5.  2020
Peníze a byznysRenault
Renault má v motorsportu dlouhodobé plány, říká Abiteboul. Chce omezit mzdy jezdců

Renault má v motorsportu dlouhodobé plány, říká Abiteboul. Chce omezit mzdy jezdců

Podle Abiteboula bude Renault v motorsportu ještě velmi dlouho.

26.  5.  2020
Cítil jsem jen čistý vztek, vzpomíná Ricciardo na Monako 2016

Cítil jsem jen čistý vztek, vzpomíná Ricciardo na Monako 2016

V roce 2016 směřoval Daniel Ricciardo neohroženě za triumfem v uličkách monackého knížectví, jenomže jeho závod nakonec pokazil jeden nepodařený pit stop.

23.  5.  2020
Renault oslovil Bottasova manažera, informují německá média

Renault oslovil Bottasova manažera, informují německá média

Podle německých médií zástupci továrního týmu Renault zkontaktovali manažera současného pilota Mercedesu ve formuli 1 Valtteriho Bottase o jeho možném přestupu pro sezónu 2021.

21.  5.  2020
Renault
Briatore mluví o detoxu Alonsa. Brown pochybuje, že půjde do Renaultu

Briatore mluví o detoxu Alonsa. Brown pochybuje, že půjde do Renaultu

Spekulace, že by se Fernando Alonso mohl vrátit do formule 1 a jezdit v příštím roce v Renaultu, jsou velmi silné.

18.  5.  2020
Renault
Po crashgate jsem chtěl jen odejít z F1, vzpomíná Piquet Jr.

Po crashgate jsem chtěl jen odejít z F1, vzpomíná Piquet Jr.

Nelson Piquet Jr. přiznal, že se po aféře z Velké ceny Singapuru v roce 2008, která pro něj znamenala konec ve formuli 1, cítil emočně velmi zničený. V podcastu Inside Electric přiznal, že „chtěl jednoduše vypadnout“ z F1 poté, co vyšly najevo detaily celé události.

17.  5.  2020
McLaren potvrdil příchod Ricciarda. Abiteboul mluví nepřímo o zradě

McLaren potvrdil příchod Ricciarda. Abiteboul mluví nepřímo o zradě

McLaren potvrdil, že v příštím roce bude vedle Landa Norrise závodit Daniel Ricciardo.

14.  5.  2020
Renault
S Ricciardem to může být ještě lepší, věří šéf Renaultu

S Ricciardem to může být ještě lepší, věří šéf Renaultu

Šéf Renaultu Cyril Abiteboul zatím neví, zda v jeho týmu bude i v příští sezóně pokračovat Daniel Ricciardo. Jejich společná cesta ale podle něj ještě má co nabídnout.

11.  5.  2020
Renault
Junior Renaultu Lundgaard doufá, že příští rok dostane šanci ve F1

Junior Renaultu Lundgaard doufá, že příští rok dostane šanci ve F1

Člen Jezdecké akademie Renaultu Christian Lundgaard věří, že má šanci příští rok závodit za francouzskou stáj ve formuli 1, pokud Daniel Ricciardo odejde z týmu.

9.  5.  2020
Pohonné jednotky
Chceme vědět, co se stalo, říká Abiteboul o dohodě mezi FIA a Ferrari

Chceme vědět, co se stalo, říká Abiteboul o dohodě mezi FIA a Ferrari

Jakmile se opět rozběhne sezóna formule 1, měli bychom se vrátit k otázce tajné dohody mezi FIA a Ferrari. Myslí si to šéf Renaultu Cyril Abiteboul.

7.  5.  2020
Red Bull s Renaultem spolupracovaly na vývoji ventilátorů. Nemyslitelné, popisuje Horner

Red Bull s Renaultem spolupracovaly na vývoji ventilátorů. Nemyslitelné, popisuje Horner

O tom, jak současná pandemie koronaviru lidi spojuje, promluvil šéf týmu formule 1 Red Bull Christian Horner. V rámci Projektu Pitlane totiž do továrny týmu zavítali členové Renaultu.

4.  5.  2020
Renault
Nedokončit závod může letos hodně bolet, myslí si Ocon

Nedokončit závod může letos hodně bolet, myslí si Ocon

Méně závodů podle Estebana Ocona znamená, že bude nutné dokončit ideálně každý závod a získat co nejvíce bodů.

30.  4.  2020
U McLarenu a Renaultu se Magnussen sotva ohřál. Oběma je ale vděčný

U McLarenu a Renaultu se Magnussen sotva ohřál. Oběma je ale vděčný

Kevin Magnussen necítí žádnou zášť vůči dvěma svým bývalým týmům, u kterých byl jen krátce.

22.  4.  2020
Někdy jsem se k autu choval až moc hezky, vzpomíná Ricciardo na sezóny u Red Bullu

Někdy jsem se k autu choval až moc hezky, vzpomíná Ricciardo na sezóny u Red Bullu

Daniel Ricciardo v rozhovoru pro podcast The Howie Games zavzpomínal na tři sezóny, které u týmu Red Bull strávil po boku Maxe Verstappena. Australan se zaměřil na porovnání svého jezdeckého stylu s Holanďanovým a připustil, že se možná ke svému monopostu někdy choval až moc hezky.

18.  4.  2020
Renault
Ricciardo souhlasil se snížením platu. Větší problém ale představuje prodloužení jeho smlouvy

Ricciardo souhlasil se snížením platu. Větší problém ale představuje prodloužení jeho smlouvy

Velká část týmů, které sídlí ve Velké Británii, poslala část zaměstnanců na nucené volno. Mzdu si pak snížili jezdci i vedení.

15.  4.  2020
Abiteboula zaujalo, že Racing Point přiznal okopírováni vozu Mercedesu

Abiteboula zaujalo, že Racing Point přiznal okopírováni vozu Mercedesu

Racing Point vyvolal během předsezónních testů rozruch, když odhalil design vozu RP20, který byl založen na loňském voze Mercedes W10.

8.  4.  2020
Renault
Renault nevyloučil zájem o Vettela

Renault nevyloučil zájem o Vettela

Renault nevyloučil, že by mohl mít pro příští rok zájem o Sebastiana Vettela, pokud by z týmu odešel Daniel Ricciardo.

18.  3.  2020
Peníze a byznysRenault
Renault má nového titulárního sponzora  | Zdroj:  Renault

Renault má nového titulárního sponzora

Renault ve středu představil v Austrálii nové zbarvení pro letošní rok a také titulárního sponzora.

11.  3.  2020
1234567...21...

19:47 | Za uplynulých 7 dní provedla F1 celkem 4 566 testů na COVID-19. Všechny negativní.
14:51 | Roman Staněk v kvalifikaci F3 na 18. místě. Pole position bere Frederik Vesti.
13:32 | Auto Motor und Sport spekuluje, že letos ještě uvidíme Portimao, Hockenheim a Imolu...
13:15 | Lando Norris musí na kobereček. Předjížděl v tréninku pod žlutými vlajkami.

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink Pérez (1:04.867)
2. trénink Verstappen (1:03.660)
Sobota 11. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10