Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Pohonné jednotky
Abiteboula ohromila práce motorářů Ferrari

Abiteboula ohromila práce motorářů Ferrari

Renault se snaží stáhnout ztrátu, kterou má na Mercedes a Ferrari. Ani ostatní výrobci ale nezahálí.

18.  7.  2018 | 164
Renault
Přes 20 závodů? Ne! Šéf Renaultu navrhuje jen 15

Přes 20 závodů? Ne! Šéf Renaultu navrhuje jen 15

V letošním roce má kalendář 21 závodů. V příštím roce zůstane tento počet zachován. Jen Německo nahradí Miami. V budoucnu by kalendář F1 mohl mít závodů ještě více.

16.  7.  2018 | 29
TechnikaRenault
Renault chystá pro Německo nové přední křídlo

Renault chystá pro Německo nové přední křídlo

Renault chce do Německa přivést nové přední křídlo. Půjde pravděpodobně o poslední velkou změnu v této oblasti v letošní sezóně.

13.  7.  2018 | 4
Když jsem vloni testoval F1, byl jsem nováček, říká Kubica

Když jsem vloni testoval F1, byl jsem nováček, říká Kubica

Někteří možná předpokládali, že Robert Kubica bude hned při testech po svém návratu do formule 1 zářit. Podle polského pilota však tito lidé očekávali "něco velkého" a neuvědomili si, že byl ve formuli 1 v podstatě znovu nováčkem.

13.  7.  2018 | 8
Peníze a byznysRenault
Renaultu se ekonomicky daří, dosáhl zisku

Renaultu se ekonomicky daří, dosáhl zisku

Renault převzal Lotus ve složité situaci. Tým ale dokázal dostat do zisku.

11.  7.  2018 | 33
 Mohl by mít Renault zájem o Alonsa?

Mohl by mít Renault zájem o Alonsa?

Fernando Alonso má tři možnosti. Může odejít z formule 1 a věnovat se Le Mans a IndyCar, může zůstat u McLarenu nebo může přejít k jinému týmu.

11.  7.  2018 | 176
Renault
Podle Sainze je nový povrch v Silverstonu divný

Podle Sainze je nový povrch v Silverstonu divný

V Silverstonu je nový povrch. Podle Carlose Sainze bude pro jezdce MotoGP možná zklamáním.

7.  7.  2018 | 11
Pohonné jednotkyRenault
Hülkenbergovi nový MGU-K pomohl více než Sainzovi

Hülkenbergovi nový MGU-K pomohl více než Sainzovi

Jezdci Renaultu a Stoffel Vandoorne nasadili v Rakousku nový MGU-K. Změna pomohla hlavně Hülkenbergovi.

3.  7.  2018 | 20
Pohonné jednotkyRenault
Jezdci Renaultu si vlivu párty módu nevšimli

Jezdci Renaultu si vlivu párty módu nevšimli

Jezdci Renaultu i obou zákaznických týmů mohli v Rakousku poprvé využít kvalifikační mód.

1.  7.  2018 | 16
Pohonné jednotkyRenault
Renault potvrdil, že všem vozům dá párty mód

Renault potvrdil, že všem vozům dá párty mód

Jezdci Renaultu i obou zákaznických týmů se mohou od Rakouska těšit na párty mód alias dočasné zvýšení výkonu v průběhu kvalifikace.

28.  6.  2018 | 9
Renault
Soupeři se pobijí mezi sebou a my se můžeme soustředit na příští rok, plánuje Renault

Soupeři se pobijí mezi sebou a my se můžeme soustředit na příští rok, plánuje Renault

Renault je na čtvrtém místě v šampionátu. Posunout se výše letos určitě nedokáže, takže se soustředí na udržení současné pozice.

27.  6.  2018 | 6
Sainz by nejraději zůstal u Renaultu

Sainz by nejraději zůstal u Renaultu

Na konci roku končí dlouholetý vztah mezi Red Bullem a Renaultem. Ovlivnit to může i další působení Carlose Sainze.

26.  6.  2018 | 20
Pohonné jednotky
Renault konečně nasadí dlouho očekávanou verzi MGU-K

Renault konečně nasadí dlouho očekávanou verzi MGU-K

Renault už tento týden v Rakousku nasadí novou verzi svého MGU-K, která měla původně spatřit světlo světa už v loňském roce.

25.  6.  2018 | 37
Renault
Sainz měl ke konci závodu problém s MGU-K

Sainz měl ke konci závodu problém s MGU-K

Carlos Sainz se po chaosu v úvodu Velké ceny Francie dostal na třetí místo. Bylo ale jasné, že ho dlouho neudrží.

25.  6.  2018
Renault
Renault posadil do vozu ženu ze Saúdské Arábie [galerie] | Zdroj:  Getty Images / Dan Istitene

Renault posadil do vozu ženu ze Saúdské Arábie [galerie]

Saúdské Arábie je v poslední době velmi často zmiňována v souvislosti s motorsportem.

24.  6.  2018 | 24
Renault
Sainzovi se Paul Ricard líbí. Není tady ale žádné riziko, říká

Sainzovi se Paul Ricard líbí. Není tady ale žádné riziko, říká

Carlos Sainz závodil na okruhu Paula Ricarda už před 4 lety v juniorské formuli. Okruh se mu líbí, kritizuje ale velké únikové zóny.

22.  6.  2018
Renault
V rychlém autě by Hülkenberg v kvalifikaci všechny porazil, říká Sainz

V rychlém autě by Hülkenberg v kvalifikaci všechny porazil, říká Sainz

Carlos Sainz chválí svého týmového kolegu. Podle něj je Hülkenberg velmi silný a rychlý zejména v kvalifikacích.

21.  6.  2018 | 13
Honda
Red Bull kvůli ultimátu Renaultu oznámil přechod k Hondě dříve, než chtěl

Red Bull kvůli ultimátu Renaultu oznámil přechod k Hondě dříve, než chtěl

Red Bull chtěl oznámit své rozhodnutí ohledně motorů pro rok 2019 až po Grand Prix Francie. Nakonec tak ale učinil o dost dříve.

20.  6.  2018 | 64
Renault
Renault chce zpět na vrchol bez velkých jmen, sní o čínském jezdci

Renault chce zpět na vrchol bez velkých jmen, sní o čínském jezdci

V posledních dnech se objevily spekulace, že Renault má zájem o Adriana Neweyho. Podle generálního ředitele Renaultu je ale přístup francouzského týmu jiný.

20.  6.  2018 | 35
VideaRenault
Renault zve na domácí grand prix leteckou pozvánkou [video]

Renault zve na domácí grand prix leteckou pozvánkou [video]

Už jen dny nás dělí od Grand Prix Francie, která je domácím závodem nejen pro některé jezdce ale samozřejmě i pro Renault. Francouzský tým připravil skutečně povedenou pozvánku.

19.  6.  2018
Uděláme vše, abyste toho litovali, vzkazuje Renault Red Bullu

Uděláme vše, abyste toho litovali, vzkazuje Renault Red Bullu

V celkovém součtu úspěšná spolupráce mezi Red Bullem a Renaultem končí. Red Bull přechází k Hondě.

19.  6.  2018 | 72
Honda
Nálepkovat nemá smysl. Honda bude přistupovat k týmům Red Bullu stejně

Nálepkovat nemá smysl. Honda bude přistupovat k týmům Red Bullu stejně

Red Bull Racing nebude podle Hondy v pozici továrního týmu. K oběma týmům bude přistupovat stejně.

19.  6.  2018
Pohonné jednotkyHonda
Je to oficiální! Red Bull přechází k Hondě

Je to oficiální! Red Bull přechází k Hondě

Red Bull se rozhodl, že od příští sezóny přejde k Hondě.

19.  6.  2018 | 181
Pohonné jednotky
Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Šéf programu Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul se domnívá, že Red Bull nemůže naplno využívat potenciálu pohonných jednotek Renault, protože používá jiné palivo než tovární tým francouzské značky a tým McLaren.

17.  6.  2018 | 8
Renault přetáhl z Mercedesu důležitého inženýra

Renault přetáhl z Mercedesu důležitého inženýra

Renault od návratu do formule 1 personálně posiluje ve snaze vrátit se na vrchol formule 1. Nyní ulovil důležitého a zkušeného inženýra Mercedesu.

14.  6.  2018 | 9
Pohonné jednotky
Renault chce po Red Bullu rozhodnutí ohledně motorů dříve než v Rakousku

Renault chce po Red Bullu rozhodnutí ohledně motorů dříve než v Rakousku

Red Bull chce do Grand Prix Rakouska rozhodnout, zda bude v příštím roce používat motory Renault, nebo přejde k Hondě. Renault už nechce déle čekat.

11.  6.  2018 | 58
Renault
Desetibodový kanadský víkend Renaultu

Desetibodový kanadský víkend Renaultu

Renault si z Velké ceny Kanady odváží dohromady deset bodů, když Nico Hülkenberg skončil v závodě sedmý před osmým Carlosem Sainzem Jr.

11.  6.  2018 | 8
Honda
Renault varoval Red Bull: s Hondou titul nezískáte!

Renault varoval Red Bull: s Hondou titul nezískáte!

Red Bull se rozhoduje, zda zůstane u Renaultu, nebo přejde k Hondě. Francouzi Red Bull varovali.

9.  6.  2018 | 29
TechnikaRenault
Renault chtěl uchytit zrcátko na svatozář, po zákazu Ferrari hledá jiné řešení

Renault chtěl uchytit zrcátko na svatozář, po zákazu Ferrari hledá jiné řešení

Renault musí upravit uchycení zpětného zrcátka na systému svatozáře na svém voze formule 1 poté, co design, na kterém pracoval, byl zakázán technickou směrnicí FIA vydanou na základě uchycení zrcátka týmem Ferrari.

4.  6.  2018 | 4
Stoffel Vandoorne je jedním z kandidátů na sedačku u Renaultu

Stoffel Vandoorne je jedním z kandidátů na sedačku u Renaultu

Šéf Renault Sport F1 Cyril Abiteboul se nechal slyšet, že Stoffel Vandoorne je na seznamu potenciálních budoucích pilotů francouzského týmu.

2.  6.  2018 | 20
Pohonné jednotky
Red Bull možná v Kanadě nový motor nedostane

Red Bull možná v Kanadě nový motor nedostane

Renault veze do Kanady vylepšený motor. Je ale otázkou, kdo ho v Montrealu dostane.

31.  5.  2018 | 20
Renault
Renault obhajuje Sainzovu strategii v Monaku

Renault obhajuje Sainzovu strategii v Monaku

Carlos Sainz dovezl v Monaku do cíle bod. Před startem z 8. místa ale asi čekal lepší výsledek. Jak moc Sainzovi ublížila strategie?

29.  5.  2018 | 1
1234567...21...

18:22 | Podle Sirotkina je nové přední křídlo Williamsu krokem vpřed.
17:40 | Vypadá to, že by jezdci v Německu mohli mít problém s puchýři, ale v neděli bude možná o něco chladněji.
13:16 | Alonso: Kdo je ten Renault přede mnou? Inženýr: Hülkenberg Alonso: Amatér!
11:47 | Ricciardo nasadil nový MGU-K, baterii a elektroniku. Čekají ho penalizace.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink Ricciardo (1:13.525)
2. trénink Verstappen (1:13.085)
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10