Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Nico Hülkenberg
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Renault bude v Monaku slavit, Hülkenberg věří v dobrý výsledek

Renault bude v Monaku slavit, Hülkenberg věří v dobrý výsledek

Nico Hülkenberg bodoval v posledních třech závodech. Bude jeho série pokračovat také v Monaku?

Včera | 10
Renault
Renault chce Palmerovi pomoci. Brit zatím nebodoval

Renault chce Palmerovi pomoci. Brit zatím nebodoval

Jolyon Palmer zatím v letošní sezóně nezískal žádný bod. Zlepší se to v dalších závodech?

19.  5.  2017 | 14
Peníze a byznysRenault
Renault zveřejnil ekonomické výsledky i letošní cíle

Renault zveřejnil ekonomické výsledky i letošní cíle

Renault vloni hospodařil podstatně lépe než v roce 2015, kdy fungoval ještě pod názvem Lotus.

17.  5.  2017 | 3
Renault
Renault nechápe, proč byl ve Španělsku tak rychlý

Renault nechápe, proč byl ve Španělsku tak rychlý

V prvních čtyřech závodech byl Renault silný zejména v kvalifikaci. Ve Španělsku to bylo naopak.

17.  5.  2017 | 7
Renault
Brexit a F1: Renault zatím plán nemá

Brexit a F1: Renault zatím plán nemá

Všechny týmy kromě Ferrari, Toro Rosso a Sauberu sídlí ve Velké Británii. Je prakticky jisté, že se jich dotknne Brexit.

16.  5.  2017
Renault
Skvělý výsledek, hodnotí Hülkenberg šesté místo

Skvělý výsledek, hodnotí Hülkenberg šesté místo

Hülkenberg dovezl Renaultu osm bodů za šesté místo. Těžil z problémů soupeřů.

15.  5.  2017 | 9
Renault
Kam se v kvalifikaci poděla rychlost Renaultu?

Kam se v kvalifikaci poděla rychlost Renaultu?

Renault se v trénincích ukazoval ve velmi dobrém světle. Výsledek kvalifikace byl proto spíše zklamáním.

14.  5.  2017 | 4
Renault
Hülkenberga překvapila rychlost Renaultu

Hülkenberga překvapila rychlost Renaultu

Renault byl v pátek odpoledne v Barceloně nejlepším týmem ze zbytku světa za Mercedesem, Ferrari a Red Bullem.

12.  5.  2017 | 4
Renault
Palmer se zlepší, věří Abiteboul

Palmer se zlepší, věří Abiteboul

Britský pilot stáje Renault Jolyon Palmer neprožil snadný úvod sezóny. Šéf Renault Sport Cyril Abiteboul však věří, že Palmer ještě předvede dobré výsledky.

12.  5.  2017
Renault
Renault chystá pro Barcelonu úpravy šasi

Renault chystá pro Barcelonu úpravy šasi

Tovární stáj Renault plánuje pro nadcházející španělskou grand prix nasazení vylepšených částí šasi. Úpravami před závodem v Barceloně prošlo zadní přítlačné křídlo a bargeboard (aerodynamický komponent mezi předními koly a bočnicemi).

10.  5.  2017 | 8
Pohonné jednotkyRenault
Renault potvrdil, že se vylepšení motoru odkládá

Renault potvrdil, že se vylepšení motoru odkládá

Renault měl původně do Kanady přivést vylepšení své pohonné jednotky, na které čeká i Red Bull. Kvůli obavám o spolehlivost se ale zavedení upgrade odkládá.

4.  5.  2017 | 16
Renault
Abiteboul chválí svůj tým za to, jak se vypořádal s problémy Palmera v Rusku

Abiteboul chválí svůj tým za to, jak se vypořádal s problémy Palmera v Rusku

Jolyon Palmer nezažil v Soči zrovna ideální víkend. Od pátku měl problémy. Podle Abiteboula musí začít získávat body.

4.  5.  2017 | 2
Pohonné jednotky
Odloží Renault upgrade své pohonné jednotky?

Odloží Renault upgrade své pohonné jednotky?

Red Bull chce do Španělska přivést výrazně přepracovaný vůz. V Kanadě se pak měl dočkat upgrade na straně pohonné jednotky od Renaultu. Zřejmě se tak ale nestane.

4.  5.  2017 | 11
Renault
Krok správným směrem, říká po Rusku Hülkenberg

Krok správným směrem, říká po Rusku Hülkenberg

Hülkenberg startoval v Soči z osmého místa a na stejném místě také dojel do cíle. Renault tak jeho zásluhou bodoval podruhé v řadě.

2.  5.  2017 | 3
Kolize Palmera s Grosjeanem zůstala bez trestu

Kolize Palmera s Grosjeanem zůstala bez trestu

V prvním kole Velké ceny Ruska došlo ke kolizi mezi Romainem Grosjeanem a Jolyonem Palmerem, po které musel na trať vyjet safety car.

30.  4.  2017 | 2
U Ferrari a Renaultu porušili večerku a pracovali přesčas

U Ferrari a Renaultu porušili večerku a pracovali přesčas

V noci z pátku na sobotu nesmí být v určitou dobu v paddocku ani jedna noha mechanika nebo inženýra. Renault a Ferrari to ale v noci na dnešek porušili.

29.  4.  2017 | 9
Pohonné jednotkyHonda
Verstappen nesouhlasí s Perezovým názorem na motory

Verstappen nesouhlasí s Perezovým názorem na motory

Pilot stáje Force India Sergio Perez ve svém nedávném vyjádření uvedl, že motor Mercedes je v současnosti lepší pouze než pohonná jednotka od Hondy. S tímto názorem však nesouhlasí Max Verstappen.

28.  4.  2017 | 9
Renault
Půjde Alonso k Renaultu? Nemůžeme dávat falešné sliby, říká Abiteboul

Půjde Alonso k Renaultu? Nemůžeme dávat falešné sliby, říká Abiteboul

Před týdnem se objevily spekulace, podle kterých Alonso potažmo Alonsův manažér jednají o možnosti, že by se Španěl potřetí vrátil do Renaultu a to už v příštím roce. Na konci letošního roku mu vyprší kontrakt u McLarenu.

24.  4.  2017 | 78
Renault
Víme, jak zlepšit závodní rychlost, ujišťuje Renault

Víme, jak zlepšit závodní rychlost, ujišťuje Renault

Renault podle slov technického ředitele týmu Boba Bella už ví, co musí se svým vozem udělat pro zlepšení závodní výkonnosti.

22.  4.  2017 | 14
Renault svou formou překvapil Force Indii

Renault svou formou překvapil Force Indii

Force India chtěla letos skončit mezi prvními třemi, což se ji asi nepovede a také boj o obhajobu čtvrtého místě bude těžký.

20.  4.  2017 | 3
1234567...21...

21. května | Alonso v tréninku celkově 6.
21. května | Bourdais zažil přetížení 118 G.
21. května | Nico Rosberg bude podruhé otcem.
20. května | Alonso průběžně třetí v kvalifikaci na Indy 500. Pořadí není důležité. Dnes se jen rozdělí jezdci na TOP9 a zbytek.
20. května | .... zatím to nevypadá, že by se začalo jezdit dříve než po 22. hodině.

GP Monaka 2017

Čtvrtek 25. května 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 27. května 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 28. května 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

Tréninky na Indy 500 pokračují dnes i po kvalifikacích.

včera | | 291 N/A
Indy 500: V pondělí pokračovaly v Indianapolis tréninky

Indy 500: V pondělí pokračovaly v In…

Průběžné zpravodajství z tréninků a kvalifikací na 101. ročník Indy 500.

včera | | 88 N/A
Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 nejlepších, Bourdais těžce boural

Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 ne…

Fernando Alonso se v neděli popere s dalšími osmi jezdci o pole position.

21.  5.  2017 | | 131 N/A
Alonsa čekají čtyři nejděsivější kola v životě

Alonsa čekají čtyři nejděsivější kol…

Fernando Alonso skončil v Indianapolis ve čtvrtek na čtvrtém místě. V pátek ho čeká příprava na kvalifikaci.

19.  5.  2017 | | 20 N/A
V Indianapolis začíná zkrácená kvalifikace

V Indianapolis začíná zkrácená kvali…

V Indianapolis pršelo. Nyní se čeká, až ovál uschne. Kvalifikace by měla začít po 22. hodině času a může pokračovat i po půlnoci.

20.  5.  2017 | | 50 N/A