Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.

Za současný motor se vůbec nemusíme stydět, myslí si Ocon | Zdroj:  Getty Images / Lars Baron

Za současný motor se vůbec nemusíme stydět, myslí si Ocon

2.  4.  2022 Jiří Šlégl
AlpineEsteban Ocon
Důležitý krok pro Andrettiho. Jeho monoposty F1 má pohánět Renault | Zdroj:  IndyCar

Důležitý krok pro Andrettiho. Jeho monoposty F1 má pohánět Renault

26.  2.  2022 Jiří Šlégl
RenaultNové týmy F1
Alpine pojede v Saúdské Arábii s upraveným zbarvením | Zdroj:  Alpine

Alpine pojede v Saúdské Arábii s upraveným zbarvením

3.  12.  2021 Petr Kubala
AlpineGP Saúdské Arábie 2021Sponzoři v F1
Cyril Abiteboul má konečně tetování. Ricciardo uveřejnil video | Zdroj:  Instagram Daniela Ricciarda

Cyril Abiteboul má konečně tetování. Ricciardo uveřejnil video

1.  12.  2021 Petr Kubala
Daniel RicciardoCyril Abiteboul
Ricciardo chce dořešit Abiteboulovo tetování | Zdroj:  Getty Images / Joe Portlock

Ricciardo chce dořešit Abiteboulovo tetování

3.  10.  2021 David Skaloš
RenaultDaniel RicciardoCyril Abiteboul
Jak to dopadlo s tetováním Cyrila Abiteboula?

Jak to dopadlo s tetováním Cyrila Abiteboula?

16.  2.  2021 Petr Kubala
RenaultDaniel RicciardoCyril Abiteboul
Grosjeana překvapilo personální zemětřesení u Alpine | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Grosjeana překvapilo personální zemětřesení u Alpine

11.  2.  2021 Michal Mikoláš
Romain Grosjean
Návrat k Renaultu by podle Tosta nebyl dobrý

Návrat k Renaultu by podle Tosta nebyl dobrý

9.  2.  2021 Petr Kubala
Pohonné jednotkyFranz TostAlpha Tauri
Abiteboul končí u Renaultu | Zdroj:  Getty Images

Abiteboul končí u Renaultu

11.  1.  2021 Petr Kubala
RenaultAlpineCyril Abiteboul
Renault od svých juniorských pilotů čekal letos více | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Renault od svých juniorských pilotů čekal letos více

20.  12.  2020 David Skaloš
Jezdecká akademie RenaultuRenaultformule 3formule 2
Alonso odmítá, že je těžké s ním spolupracovat. Nejím lidi, říká | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Alonso odmítá, že je těžké s ním spolupracovat. Nejím lidi, říká

18.  12.  2020 Petr Kubala
RenaultRed Bull RacingFernando Alonso
Wolffa zaujal Alonso v R25. Formule 1 by se z toho měla něco naučit | Zdroj:  Renault

Wolffa zaujal Alonso v R25. Formule 1 by se z toho měla něco naučit

18.  12.  2020 Petr Kubala
Toto WolffRenaultFernando AlonsoEsteban Ocon
Alonso si pochvaluje test. Zajel rychlejší čas než Ocon v kvalifikaci  | Zdroj:  Renault

Alonso si pochvaluje test. Zajel rychlejší čas než Ocon v kvalifikaci

15.  12.  2020 Petr Kubala
RenaultFernando Alonso
Ricciardo se s Renaultem rozloučil nejrychlejším kolem | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Ricciardo se s Renaultem rozloučil nejrychlejším kolem

14.  12.  2020 David Skaloš
RenaultDaniel RicciardoEsteban OconGP Abú Dhabí 2020
Vysmátý Alonso se znovu projel ve voze z roku 2005. Tehdejší zvuk podle něj ve F1 chybí | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Vysmátý Alonso se znovu projel ve voze z roku 2005. Tehdejší zvuk podle něj ve F1 chybí

13.  12.  2020 Petr Kubala
RenaultFernando AlonsoGP Abú Dhabí 2020
Naposledy.... Která partnerství s Grand Prix Abú Dhabí 2020 končí? | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Naposledy.... Která partnerství s Grand Prix Abú Dhabí 2020 končí?

12.  12.  2020 Petr Kubala
GP Abú Dhabí 2020
Foto a video: Alonso jezdil v Abú Dhabí s vozem z roku 2005 | Zdroj:  Getty Images / Bryn Lennon

Foto a video: Alonso jezdil v Abú Dhabí s vozem z roku 2005

11.  12.  2020 Petr Kubala
RenaultFernando AlonsoGP Abú Dhabí 2020
Významný moment v boji o třetí místo: Pérez bude startovat z konce pole  | Zdroj:  Getty Images / Bryn Lennon

Významný moment v boji o třetí místo: Pérez bude startovat z konce pole

11.  12.  2020 Petr Kubala
McLarenRenaultRacing PointSergio PérezGP Abú Dhabí 2020
Ocon doufá, že prvními stupni vítězů umlčel kritiky | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Ocon doufá, že prvními stupni vítězů umlčel kritiky

6.  12.  2020 David Skaloš
RenaultEsteban OconGP Sachíru 2020
Abiteboul se kvůli Alonsovi pustil do Szafnauera

Abiteboul se kvůli Alonsovi pustil do Szafnauera

5.  12.  2020 Petr Kubala
Otmar SzafnauerFernando AlonsoCyril Abiteboul
Alonso se zúčastní testů „mladých jezdců“ po závodě v Abú Dhabí | Zdroj:  Renault

Alonso se zúčastní testů „mladých jezdců“ po závodě v Abú Dhabí

2.  12.  2020 Petr Kubala
RenaultFernando AlonsoTesty F1
Jezdci Renaultu v boji o třetí místo v Poháru konstruktérů ztratili | Zdroj:  Getty Images

Jezdci Renaultu v boji o třetí místo v Poháru konstruktérů ztratili

30.  11.  2020 David Skaloš
RenaultDaniel RicciardoEsteban OconCyril AbiteboulGP Bahrajnu 2020
Alonso chce na Nový rok vidět Alpine pro sezónu 2022 ve větrném tunelu | Zdroj:  Renault

Alonso chce na Nový rok vidět Alpine pro sezónu 2022 ve větrném tunelu

22.  11.  2020 David Skaloš
RenaultAlpineFernando Alonso
Prožívám nejlepší sezonu od roku 2016, říká Ricciardo | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Prožívám nejlepší sezonu od roku 2016, říká Ricciardo

21.  11.  2020 Jiří Šlégl
Daniel Ricciardo
Starého Alonsa byste v týmu nechtěli, říká Button a věří, že nový bude jiný | Zdroj:  Getty Images /  Jeff Spicer

Starého Alonsa byste v týmu nechtěli, říká Button a věří, že nový bude jiný

18.  11.  2020 Petr Kubala
RenaultFernando AlonsoJenson Button
Renaultu závod nevyšel. Z Turecka odjel s jediným bodem | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Renaultu závod nevyšel. Z Turecka odjel s jediným bodem

16.  11.  2020 Petr Kubala
RenaultDaniel RicciardoEsteban OconGP Turecka 2020
Co představují loga týmů formule 1? | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Co představují loga týmů formule 1?

8.  11.  2020 David Skaloš
SpeciálHistorie
Mým cílem je pódium, prohlásil Ocon | Zdroj:  Getty Images / Peter Fox

Mým cílem je pódium, prohlásil Ocon

7.  11.  2020 Jiří Šlégl
RenaultEsteban Ocon
Renault bude smutný, až Ricciardo odejde, myslí si Brawn | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Renault bude smutný, až Ricciardo odejde, myslí si Brawn

4.  11.  2020 Petr Kubala
Daniel RicciardoRoss Brawn
Ocona letos sráží technika. Abiteboul se mu omluvil

Ocona letos sráží technika. Abiteboul se mu omluvil

2.  11.  2020 Petr Kubala
RenaultEsteban OconCyril AbiteboulGP Emilia Romagna
Překvapilo mě, že Pérez zajel do boxů. Ricciardovi spadly do klína další stupně vítězů | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Překvapilo mě, že Pérez zajel do boxů. Ricciardovi spadly do klína další stupně vítězů

1.  11.  2020 David Skaloš
RenaultDaniel RicciardoGP Emilia Romagna