Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Nico Hülkenberg
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Renault musel kvůli podlaze přibrzdit další vývoj

Renault musel kvůli podlaze přibrzdit další vývoj

Renault nasadil v Silverstonu podlahu, což je z pohledu aerodynamiky velmi důležitá část. Podlaha generuje značnou část přítlaku. Změna byla tak velká, že Renault musel téměř zastavit vývoj.

18.  8.  2017 | 3
Pohonné jednotkyRenault
Renault má problémy se spolehlivostí kvůli velkému vývoji

Renault má problémy se spolehlivostí kvůli velkému vývoji

Renault přes zimu změnil koncept své pohonné jednotky. Cyril Abiteboul připustil, že toho změnili tak moc, že se to odrazilo i ve spolehlivosti.

14.  8.  2017 | 3
Renault
K letošním Hülkenbergovým výkonům pomohla také změna pravidel

K letošním Hülkenbergovým výkonům pomohla také změna pravidel

Nico Hülkenberg řekl, že za jeho dobrými výsledky v letošní sezóně formule 1 stojí také skutečnost, že letošní vozy lépe sedí jeho jezdeckému stylu.

14.  8.  2017 | 6
Renault
Palmer má šanci zůstat u Renaultu, říká Abiteboul

Palmer má šanci zůstat u Renaultu, říká Abiteboul

Palmerovi se letos nedaří. Nico Hülkenberg ho výsledkově vysoce předčí. Palmer dokonce ani nebodoval.

11.  8.  2017 | 19
Renault
Hülkenberg chválí letošní vývoj Renaultu

Hülkenberg chválí letošní vývoj Renaultu

Renault nedávno nasadil vylepšení a to včetně nové podlahy. Podle Hülkenberga to byl velký průlom.

11.  8.  2017 | 2
Renault
Vrátit se do Renaultu by bylo krásné, říká Grosjean  | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Vrátit se do Renaultu by bylo krásné, říká Grosjean

Romain Grosjean by měl v příštím roce zůstat u Haasu. Nevylučuje ale ani budoucí návrat k Renaultu.

9.  8.  2017 | 6
Renault
Hülkenberg je s Renaultem spokojený, ke Kubicovi cítí respekt

Hülkenberg je s Renaultem spokojený, ke Kubicovi cítí respekt

Renault je momentálně na osmém místě v šampionátu. V kvalifikacích je poměrně silný, ale v závodech to bývá trochu horší. Navíc všech 26 bodů pro Renault získal Hülkenberg. Palmer zatím nebodoval.

8.  8.  2017 | 5
Pohonné jednotkyHondaRenault
Honda chce letos překonat Renault

Honda chce letos překonat Renault

Proč by mělo Toro Rosso přejít na pohonné jednotky Honda? Tak třeba proto, že budou lepší, než pohonné jednotky od Renaultu, které nyní používá. Slibuje to Hasegawa.

7.  8.  2017 | 100
Renault
Kubica je mým soupeřem v boji o sedačku u Renaultu, říká Rowland

Kubica je mým soupeřem v boji o sedačku u Renaultu, říká Rowland

Vývojový jezdec Renaultu ve formuli 1 a pilot formule 2 Oliver Rowland si myslí, že s Robertem Kubicou bojuje o sedačku v týmu pro příští sezónu.

7.  8.  2017 | 7
Renault
Kubica po maďarském testu neví, co bude dál

Kubica po maďarském testu neví, co bude dál

Robert Kubica se zúčastni sezónních testů v Maďarsku. Co bude dál zatím neví.

2.  8.  2017 | 17
FotografieRenault
Fotogalerie: Kubica po 6 letech zpět v aktuálním voze F1

Fotogalerie: Kubica po 6 letech zpět v aktuálním voze F1

Robert Kubica se zúčastnil sezónních testů v Maďarsku.

2.  8.  2017 | 9
Hülkenberg označil Magnussena za „rádoby Verstappena“

Hülkenberg označil Magnussena za „rádoby Verstappena“

Magnussen během závodu vyhnal Hülkenberga na trávu. Oba se pak po závodě střetli před kamerami.

2.  8.  2017 | 22
Hülkenberg se chová dětinsky, říká Steiner

Hülkenberg se chová dětinsky, říká Steiner

Šéf Haasu kritizuje Hülkenberg za jeho jednání po závodě v Maďarsku.

30.  7.  2017 | 16
Magnussen řekl Hülkenbergovi, aby mu olízl koule

Magnussen řekl Hülkenbergovi, aby mu olízl koule

Mezi Hülkenbergem a Magnussenem došlo při souboji o 11. místo k incidentu ve druhé zatáčce. Magnussen jezdce Renaultu vyhnal na trávu a od stewardů za to dostal penalizaci pěti sekund.

30.  7.  2017 | 25
Renault
Palmer si připadal jako na rallycrossu

Palmer si připadal jako na rallycrossu

Jolyon Palmer potřebuje jako sůl zajet nějaký dobrý výsledek. Renault chce, aby bodovali oba jezdci. V pátek ale Palmer neměl zrovna šťastný den.

28.  7.  2017 | 9
Renault
Renault uklidňuje Palmera. Kubica letos v F1 závodit nebude

Renault uklidňuje Palmera. Kubica letos v F1 závodit nebude

Sezónní testy obvykle nejsou mediálně příliš atraktivní. V Maďarsku tomu ale bude jinak. Ve středu po GP Maďarska totiž do vozu usedne Robert Kubica.

27.  7.  2017 | 19
Technika
Jak se změnily vozy v průběhu první poloviny sezóny 2017?

Jak se změnily vozy v průběhu první poloviny sezóny 2017?

Analýza vývoje vozů Force Indie, Sauberu, Renaultu, Toro Rosso, Haasu a Williamsu.

25.  7.  2017 | 2
Renault
Maďarsko je pro Kubicu dokonalým testem, říká Hülkenberg

Maďarsko je pro Kubicu dokonalým testem, říká Hülkenberg

Po Velké ceně Maďarska se uskuteční dvoudenní sezónní testy. Jeden den bude se současným vozem Renault jezdit i Robert Kubica.

25.  7.  2017 | 13
Renault
Potvrzeno! Kubica bude v Maďarsku jezdit s letošním vozem Renault

Potvrzeno! Kubica bude v Maďarsku jezdit s letošním vozem Renault

Renault využije příležitost a v testech v Maďarsku, které začínají po Grand Prix, posadí do vozu Roberta Kubicu.

24.  7.  2017 | 31
Renault
K zisku prvních letošních bodů má Palmerovi pomoci i nová podlaha

K zisku prvních letošních bodů má Palmerovi pomoci i nová podlaha

Jolyon Palmer bude mít pro nadcházející Velkou cenu Maďarska k dispozici novou podlahu svého vozu. Vedení týmu Renault chce, aby Brit na Hungaroringu získal své první letošní body.

23.  7.  2017 | 5
1234567...21...

15:50 | Pierre Gasly vyhrál první závod v japonské super formuli.
19. srpna | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.

Nejčtenější články

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 92 N/A
Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Räikkönen: Rychlost stále mám

Räikkönen: Rychlost stále mám

Kimi Räikkönen si myslí, že má stále rychlost na to závodit na čele startovního pole formule 1.

16.  8.  2017 | | 49 N/A
McLaren představil plány na domácí GP Wokingu

McLaren představil plány na domácí G…

McLaren dnes představil plán na uspořádání velké ceny formule 1 v ulicích Wokingu, kde stáj sídlí.

15.  8.  2017 | | 26 N/A
Alonso nevylučuje odchod z F1, rozhodnutí o budoucnosti odkládá

Alonso nevylučuje odchod z F1, rozho…

Fernando Alonso se chce rozhodnout o své budoucnosti do prosince. Odchod z formule 1 nevyloučil.

18.  8.  2017 | | 155 N/A