Renault



Pilot #1 Esteban Ocon
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Ricciardo prožívá s Renaultem „normálnější“ testy než vloni

Ricciardo prožívá s Renaultem „normálnější“ testy než vloni

Daniel Ricciardo vidí v přípravách na letošní rok rozdíl oproti minulé sezóně formule 1, před kterou přestoupil z Red Bullu do továrního Renaultu.

21.  2.  2020
Renault
Podle Ocona budou letos zlomeny rekordy všech okruhů

Podle Ocona budou letos zlomeny rekordy všech okruhů

Esteban Ocon si zatím užívá svůj návrat do formule 1. Nový francouzský pilot Renaultu, u kterého nahradil Nica Hülkenberga, po prvním testovacím dopoledni v Barceloně prohlásil, že tolik přítlaku jako u monopostu pro rok 2020 ještě necítil. Ocon navíc věří, že vozy pro sezónu 2020 prolomí traťové rekordy všech okruhů v kalendáři šampionátu.

19.  2.  2020
Motor Renaultu se podílel na našem loňském zlepšení, říká Key | Zdroj:  McLaren

Motor Renaultu se podílel na našem loňském zlepšení, říká Key

Podle Jamese Keye loňské zlepšení motoru Renaultu umožnilo jeho týmu dosáhnout lepších výsledků, protože jeho výkon je podobný výkonu Mercedesu a poněkud lepší než výkon Hondy.

18.  2.  2020
Renault se dohodnul s Mercedesem, co vše může Ocon vyzradit

Renault se dohodnul s Mercedesem, co vše může Ocon vyzradit

Nový zaměstnavatel francouzského závodníka uzavřel s Mercedesem dohodu o množství informací, které může mladý jezdec týmu předat.

14.  2.  2020
Renault
Ricciardo chce letos s Renaultem získat pódium. Zůstane u týmu i příští rok?

Ricciardo chce letos s Renaultem získat pódium. Zůstane u týmu i příští rok?

McLaren se vloni na konci sezóny dostal zpět na pódium. Něco podobného chce letos dokázat také Daniel Ricciardo, který věří, že to je dosažitelné.

13.  2.  2020
Renault
Renault o letošním voze, cílech a důvodech, proč jsme nový vůz neviděli

Renault o letošním voze, cílech a důvodech, proč jsme nový vůz neviděli

Renault představil nový vůz nebo možná spíše jeho fragmenty. Před novou sezónou jsou v Enstone pokorní.

12.  2.  2020
Renault
Renault představil R.S.20

Renault představil R.S.20

Renault představil svůj vůz pro sezónu 2020. Bude se mu dařit více než vloni?

12.  2.  2020
Renault
Ricciardo: Díky Drive to Survive mě a F1 začínají poznávat ve Spojených státech

Ricciardo: Díky Drive to Survive mě a F1 začínají poznávat ve Spojených státech

Úspěšná první série dokumentu Drive to Survive vysílaného na Netflixu pomohla podle Daniela Ricciarda lidem ve Spojených státech poznat formuli 1.

9.  2.  2020
Pohonné jednotkyRenault
Jsme před Mercedesem a výrazně před Hondou, říká Renault o svém motoru

Jsme před Mercedesem a výrazně před Hondou, říká Renault o svém motoru

Šéf motorářů Renaultu Rémi Taffin prozradil, jak na tom byl Renault ke konci loňského roku ve srovnání s konkurencí.

23.  1.  2020
Byl jsem blízko sedačky u Mercedesu, říká Ocon

Byl jsem blízko sedačky u Mercedesu, říká Ocon

Esteban Ocon nebyl daleko od sedačky u Mercedesu. Nakonec zamířil k Renaultu.

21.  1.  2020
Peníze a byznysRenault
Renault bude z nových pravidel pro rok 2021 těžit nejvíce, myslí si Abiteboul

Renault bude z nových pravidel pro rok 2021 těžit nejvíce, myslí si Abiteboul

V nových pravidlech pro rok 2021 a nové Konkordské dohodě vidí šéf Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul šanci přiblížit se předním týmům.

21.  1.  2020
Renault
Renault představí nový vůz 12. února

Renault představí nový vůz 12. února

Renault je dalším týmem, který oficiálně potvrdil termín prezentace svého vozu pro sezónu 2020.

15.  1.  2020
Renault
Odstoupím, až vyhraji, říká Abiteboul

Odstoupím, až vyhraji, říká Abiteboul

Cyril Abiteboul ze nechystá odejít z čela Renaultu. Udělá to prý až poté, co vyhraje.

3.  1.  2020
Jak v roce 2019 dopadly souboje týmových kolegů? | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Jak v roce 2019 dopadly souboje týmových kolegů?

Formule 1 představila pěkní infografiky, ve kterých srovnává výsledky týmových kolegů.

31.  12.  2019
Renault
Ricciardo chce trávit s Renaultem více času a stmelit tak tým

Ricciardo chce trávit s Renaultem více času a stmelit tak tým

Daniel Ricciardo chce příští rok trávit více času v továrně týmu Renault mimo závodní víkendy formule 1. Pořádáním teambuildingů chce svůj vztah s francouzskou stájí posunout na další úroveň.

28.  12.  2019
Renault
Někdy jsme se jen nechápavě škrábali na hlavě, říká Ricciardo

Někdy jsme se jen nechápavě škrábali na hlavě, říká Ricciardo

Daniel Ricciardo strávil svoji první sezónu u týmu Renault a nyní tak nastal čas pro hodnocení uplynulého roku. Australan s francouzskou stájí zaznamenal několik dobrých závodů, které však prokládaly vyloženě nepodařené víkendy. Členové týmu spolu s Ricciardem mnohdy nechápaly, co stojí za takovými výkyvy výkonnosti.

21.  12.  2019
Ocon nelituje odchodu z Mercedesu. S Renaultem chce být příští rok na pódiu

Ocon nelituje odchodu z Mercedesu. S Renaultem chce být příští rok na pódiu

Esteban Ocon strávil rok u Mercedesu. Byl to sice mistrovský tým, ale Ocon v něm nepůsobil jako závodní jezdec.

19.  12.  2019
Renault
Renault chce mít v roce 2021 ve F1 mladého pilota ze svého programu

Renault chce mít v roce 2021 ve F1 mladého pilota ze svého programu

Renault chce v rámci svého dlouhodobého cíle od roku 2021 ve formuli 1 závodit s jedním z mladých závodníků ze svého juniorského jezdeckého programu.

15.  12.  2019
Renault
Konec dlouhé spolupráce. Nick Chester končí u Renaultu

Konec dlouhé spolupráce. Nick Chester končí u Renaultu

Renault se rozhodl provést další část restrukturalizace svého oddělení v Enstonu. Z týmu odchází technický šéf týmu Nick Chester.

6.  12.  2019
Pohonné jednotkyHonda
Nejlepší motor máme my a Ferrari, říká Abiteboul

Nejlepší motor máme my a Ferrari, říká Abiteboul

Kdo má nejlepší motor na startovním roštu? Týmy se shodnou snad jen na tom, že se výkony pohonných jednotek sbližují.

6.  12.  2019
Renault
Poslední závod F1 mohl být opravdu dobrý, lituje Hülkenberg

Poslední závod F1 mohl být opravdu dobrý, lituje Hülkenberg

Nico Hülkenberg se rozloučil s týmem Renault a možná i s celou formulí 1 dvanáctým místem ve Velké ceně Abú Dhabí.

1.  12.  2019
Renault
Renault se loučí s Hülkenbergem

Renault se loučí s Hülkenbergem

Nico Hülkenberg jede poslední závod za Renault a minimálně dočasně také ve formuli 1.

1.  12.  2019
Ricciarda těší, že Renault bude s Toro Rosso ještě bojovat o páté místo v Poháru konstruktérů

Ricciarda těší, že Renault bude s Toro Rosso ještě bojovat o páté místo v Poháru konstruktérů

Daniel Ricciardo je rád, že tým Toro Rosso bude mít v posledním závodě letošní sezóny formule 1 v Abú Dhabí ještě šanci překonat Renault v Poháru konstruktérů.

23.  11.  2019
Renault
Hülkenbergova kariéra byla delší, než měla být, říká Villeneuve

Hülkenbergova kariéra byla delší, než měla být, říká Villeneuve

Jacques Villeneuve si nemyslí, že se Nico Hülkenberg ještě někdy vrátí do F1

17.  11.  2019
Renault
Hülkenberg zatím neví, co bude dělat příští rok

Hülkenberg zatím neví, co bude dělat příští rok

Nica Hülkenberga příští rok ve formuli 1 neuvidíme. Aktuálně zbývá jen jedna závodní sedačka – u Williamsu. Přestup do této britské stáje Hülkenberg dříve vyloučil.

15.  11.  2019
Renault
Hülkenberg možného konce ve F1 nelituje. Jsem se sebou smířený, říká

Hülkenberg možného konce ve F1 nelituje. Jsem se sebou smířený, říká

Nico Hülkenberg s největší pravděpodobností nebude příští rok na startovním roštu formule 1. Němec však nemá pocit, že by odcházel od nedokončené práce, ačkoliv během kariéry ve F1 nedokázal zatím skončit na stupních vítězů.

10.  11.  2019
Renault
Auto Bild: Renault by mohl odejít z F1 už na konci tohoto roku

Auto Bild: Renault by mohl odejít z F1 už na konci tohoto roku

Nad budoucností Renaultu ve formuli 1 visí otazníky a podle nových spekulací větší a aktuálnější, než jsme si mysleli.

7.  11.  2019
Renault
Ricciardo je povzbuzen výsledkem v Grand Prix USA

Ricciardo je povzbuzen výsledkem v Grand Prix USA

Daniel Ricciardo startoval za oběma vozy McLarenu, ale v cíli byl před nimi a nejlepším ze zbytku pole.

5.  11.  2019
Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Teoreticky máme obsazené už všechny sedačky, ačkoliv v případě Red Bullu, Toro Rosso a Williamsu čekáme na potvrzení.

5.  11.  2019
Norris v závěru závodu stíhal Ricciarda. Chyběla jedna zatáčka, říká

Norris v závěru závodu stíhal Ricciarda. Chyběla jedna zatáčka, říká

McLareny skončily v kvalifikaci před renalty, ale v závodě to byl opět trochu jiný příběh. Ricciardo nakonec oba porazil.

4.  11.  2019
Renault
Renault potvrdil novou posilu. Do týmu míří Pat Fry

Renault potvrdil novou posilu. Do týmu míří Pat Fry

Renault dnes potvrdil, že Pat Fry posílí v příštím roce jeho řady.

2.  11.  2019
Renault
Změny v aerodynamickém oddělení Renaultu. Vrací se Dirk de Beer | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Změny v aerodynamickém oddělení Renaultu. Vrací se Dirk de Beer

Renault potvrdil personální změny ve vedení svého aerodynamického oddělení.

1.  11.  2019
Hülkenberg vidí Alfu jako svoji poslední možnost

Hülkenberg vidí Alfu jako svoji poslední možnost

Nico Hülkenberg na začátku listopadu stále neví, kterým směrem se jeho kariéra vyvine v roce 2020. Je jasné, že zkušený Němec skončí u Renaultu a jeho jedinou nadějí na setrvání ve formuli 1 může být Alfa Romeo.

1.  11.  2019
Renault
Ricciardo dal po kvalifikaci průchod svým emocím

Ricciardo dal po kvalifikaci průchod svým emocím

Renault zažil v Mexiku hodně špatnou sobotu. Daniel Ricciardo byl po kvalifikaci pořádně frustrovaný.

27.  10.  2019
Renault
Problematický brzdný systém používáme roky, tvrdí Abiteboul

Problematický brzdný systém používáme roky, tvrdí Abiteboul

Brzdný systém, vůči kterému protestoval Racing Point, používá Renault podle svého šéfa už několik let.

26.  10.  2019
Renault
Automobilka Renault přemýšlí, jak dál. Součástí revize bude i účast ve F1

Automobilka Renault přemýšlí, jak dál. Součástí revize bude i účast ve F1

Renault nevylučuje možnost, že se stáhne z formule 1.

25.  10.  2019
Ještě není hotovo, shodují se jezdci McLarenu. Na renaulty si budou dávat pozor

Ještě není hotovo, shodují se jezdci McLarenu. Na renaulty si budou dávat pozor

McLaren má v boji o čtvrté místo náskok 43 bodů na Renault. Náskok se zvýšil poté, co byl Renault diskvalifikován z Velké ceny Japonska.

25.  10.  2019
Technika
Diskvalifikace Renaultu: Racing Point na to přišel na Youtube už v únoru

Diskvalifikace Renaultu: Racing Point na to přišel na Youtube už v únoru

Racing Point tušil, že s brzdových systémem Renaultu není vše v pořádku už od února.

24.  10.  2019
FIARenault
Renault se proti diskvalifikaci z GP Japonska neodvolá

Renault se proti diskvalifikaci z GP Japonska neodvolá

Renault potvrdil, že se neodvolá proto diskvalifikaci obou jezdců z Velké ceny Japonska 2019.

24.  10.  2019
Renault
Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

Racing Point podal po skončení Grand Prix Japonska protest proti Renaultu kvůli jeho brzdovému systému. FIA oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.

23.  10.  2019
1234567...21...

15:58 | Problém na motoru, který potkal Vettela během testů, podle Ferrari nebyl vážný. V Maranellu zjistili, že šlo o problém s mazacím systémem.
22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00