Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

Racing Point podal po skončení Grand Prix Japonska protest proti Renaultu kvůli jeho brzdovému systému. FIA oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.

Včera
Renault
Renault byl omezen ve vývoji, nemohl využívat větrný tunel

Renault byl omezen ve vývoji, nemohl využívat větrný tunel

Tovární tým Renault je už od letní přestávky omezen v možnostech vývoje aerodynamiky. Francouzská stáj musela odstavit z provozu svůj větrný tunel kvůli nutným úpravám.

17.  10.  2019
TechnikaRenault
Rozdělení brzdné síly aneb teorie před rozhodnutím o brzdném systému Renaultu

Rozdělení brzdné síly aneb teorie před rozhodnutím o brzdném systému Renaultu

Renault je vyšetřován kvůli tomu, že během kola automaticky mění rozložení brzdné síly. Zatím přesně nevíme, jakým způsobem a zda se tak opravdu děje. Můžeme se ale podívat na tématiku rozdělení brzdné síly obecně.

14.  10.  2019
Renault
Jezdci Renaultu si v závodě výrazně polepšili a získali body

Jezdci Renaultu si v závodě výrazně polepšili a získali body

Ačkoliv do Velké ceny Japonska formule 1 jezdci Renaultu Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg vyráželi až ze zadních pozic, odvážejí si body za sedmé a desáté místo.

13.  10.  2019
Racing Point podal protest vůči Renaultu, situace se bude řešit v dalších dnech  | Zdroj:  Getty Images / Clive Mason

Racing Point podal protest vůči Renaultu, situace se bude řešit v dalších dnech

Racing Point oficiálně podal protest proti Renaultu. Věc se týká brzdového systému.

13.  10.  2019
Renault
Není to tak zlé, zní po pátku z Renaultu

Není to tak zlé, zní po pátku z Renaultu

Renault přivezl do Suzuky nové přední křídlo i další drobná vylepšení. Výsledkově to ale zrovna ideální nebylo.

11.  10.  2019
Renault
Automobilka Renault opět mění vedení. Bude mu šéfovat žena

Automobilka Renault opět mění vedení. Bude mu šéfovat žena

11.  10.  2019
Renault
Renault veze do Japonska nové přední křídlo. Stále bojuje s McLarenem o čtvrté místo

Renault veze do Japonska nové přední křídlo. Stále bojuje s McLarenem o čtvrté místo

Renaultu má k lepším výsledkům pomoci nové přední křídlo. Ve hře je stále čtvrté místo v Poháru konstruktérů, které drží McLaren.

9.  10.  2019
Renault
Renault se připravuje na rivalitu mezi Ricciardem a Oconem

Renault se připravuje na rivalitu mezi Ricciardem a Oconem

Šéf Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul se připravuje na sezónu 2020, kdy bude v továrním týmu vedle Daniela Ricciarda působit Esteban Ocon.

6.  10.  2019
Byl jsem jen pasažérem, říká po kolizi v prvním kole Ricciardo

Byl jsem jen pasažérem, říká po kolizi v prvním kole Ricciardo

Výjezd safety caru si vyžádala kolize tří jezdců v prvním kole Velké ceny Ruska vozů formule 1.

29.  9.  2019
Technika
Foto: Detailní pohled na současná přední a zadní křídla všech vozů | Zdroj:  Getty Images / Charles Coate

Foto: Detailní pohled na současná přední a zadní křídla všech vozů

Detailní pohled na přední a zadní křídla všech deseti týmů formule 1 ve Velké ceně Ruska 2019.

29.  9.  2019
SpeciálRenault
Téma: Jak se Renault zbavil Nica Hülkenberga | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Téma: Jak se Renault zbavil Nica Hülkenberga

Zůstane Nico Hülkenberg po letošní sezóně bez sedačky ve formuli 1? Zatím to vypadá, že ano.

24.  9.  2019
Villeneuva nepřekvapilo, že Haas nevzal Hülkenberga  | Zdroj:  Getty Images / Lars Baron

Villeneuva nepřekvapilo, že Haas nevzal Hülkenberga

Haas vybíral mezi Grosjeanem a Hülkenbergem. Nakonec se rozhodl pro Grosjeana. Jacques Villeneuve tím překvapený není. Kdyby byl na místě Haasu, tak by nevzal ani jednoho z nich.

26.  9.  2019
Renault
Rozzlobený Ricciardo viní komisaře z neúspěchu v Singapuru

Rozzlobený Ricciardo viní komisaře z neúspěchu v Singapuru

Daniel Ricciardo se v kvalifikaci na singapurskou noční grand prix dostal až do její poslední části a bojoval tak o výhodné postavení na startovním roštu. Jednotka MGU-K v Australanově Renaultu však překročila maximální povolený limit 120 kW a Ricciardo tak musel od samého startu v náročném závodě dotahovat ztrátu na soupeře v boji o body do šampionátu.

24.  9.  2019
Sainz Jr.: Hülkenberg možná lituje kontaktu v prvním kole

Sainz Jr.: Hülkenberg možná lituje kontaktu v prvním kole

Carlos Sainz Jr. a Nico Hülkenberg se střetli v prvním kole Velké ceny Singapuru formule 1. Pilot McLarenu věří, že Němec kontaktu, po kterém museli oba jezdci zamířit do boxů, lituje.

22.  9.  2019
Renault
Drobný problém kvůli obrubníku, říká Abiteboul o diskvalifikaci Ricciarda

Drobný problém kvůli obrubníku, říká Abiteboul o diskvalifikaci Ricciarda

Daniel Ricciardo bylo vyloučen z kvalifiakce na GP Singapuru, protože MGU-K v jeho voze překročil povolený limut 120 kW. Podle šéfa Renaultu šlo o drobný problém.

22.  9.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Ricciardo vyloučen z kvalifikace kvůli problému s pohonnou jednotkou

Ricciardo vyloučen z kvalifikace kvůli problému s pohonnou jednotkou

Daniel Ricciardo byl vyloučen z kvalifikace kvůli porušení technických pravidel.

21.  9.  2019
Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020? | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Léto je obvykle obdobím, ve kterém se začínají objevovat spekulace ohledně jezdeckých sestav i první potvrzení. Jaká je aktuální situace? Spousta klíčových jezdců má smlouvu do konce příštího roku.

20.  9.  2019
Svoji budoucnost nemám ve svých rukou, uvědomuje si Hülkenberg

Svoji budoucnost nemám ve svých rukou, uvědomuje si Hülkenberg

Nico Hülkenberg si uvědomuje, že svoje další setrvání ve formuli 1 nemá ve svých rukou. Na stranu druhou Němec říká, že jeho šance na angažmá v „královně motorsportu“ i pro sezónu 2020 jsou stále reálné.

20.  9.  2019
Máme lepší auto než McLaren, říká Abiteboul a věří v zisk čtvrtého místa

Máme lepší auto než McLaren, říká Abiteboul a věří v zisk čtvrtého místa

Jedním z příběhů zbývající části sezóny bude boj o čtvrté místo, který se nám po letní přestávce zdramatizoval.

18.  9.  2019
Renault
Ocon věří, že mu roční pauza prospěla. Naučil se nové věci

Ocon věří, že mu roční pauza prospěla. Naučil se nové věci

Esteban Ocon se příští rok vrátí na startovní rošt formule 1. Bude týmovým kolegou Daniela Ricciarda u Renaultu.

17.  9.  2019
SpeciálRenault
Hodiny před startem: Jak se připravují jezdci F1 na velkou cenu | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Hodiny před startem: Jak se připravují jezdci F1 na velkou cenu

Poslední hodiny před startem samotného závodu jsou pro jezdce formule 1 velmi důležité. Nabízejí mu možnost se připravit po fyzické i psychické stránce. Výkonnostní kouč Nica Hülkenberga Martin Poole pro Autosport popsal, co dělají piloti Renaultu předtím, než vyrazí do závodu.

15.  9.  2019
PneumatikyRenault
Úsvit nové éry: Renault vyjel ve Francii s 18palcovými pneumatikami [video]

Úsvit nové éry: Renault vyjel ve Francii s 18palcovými pneumatikami [video]

Pirelli v Monze představilo 18palcové pneumatiky na voze F2. V juniorské sérii budou od příští sezóny.

12.  9.  2019
Renault
Nechceme v týmu pesimisty, říká Prost o konci Hülkenberga

Nechceme v týmu pesimisty, říká Prost o konci Hülkenberga

Nico Hülkenberg na konci sezóny odchází z Renaultu. Nahradí ho Esteban Ocon. Alain Prost, který se nedávno stal nevýkonným ředitelem, vysvětluje důvody.

10.  9.  2019
Renault
Ricciardo: Za náš úspěch musíme poděkovat motorovému oddělení ve Viry

Ricciardo: Za náš úspěch musíme poděkovat motorovému oddělení ve Viry

Tovární tým Renault si z Velké ceny Itálie odváží nejlepší výsledek letošní sezóny formule 1, když Daniel Ricciardo obsadil čtvrté a Nico Hülkenberg páté místo.

8.  9.  2019
Renault
Renault v kvalifikaci mezi nejlepšími týmy

Renault v kvalifikaci mezi nejlepšími týmy

Tovární tým Renault dosáhl v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie nejlepšího výsledku na roštu v letošní sezóně formule 1, když Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg obsadili páté a šesté místo.

7.  9.  2019
Seidl od Renaultu očekává otevřenost při řešení problémů

Seidl od Renaultu očekává otevřenost při řešení problémů

Kvůli poruchám pohonných jednotek Renault přišla v Belgii stáj McLaren o možnost zisku velmi dobrých bodovaných umístění. Šéf stáje Andreas Seidl nyní od francouzského dodavatele očekává transparentní jednání při řešení problémů.

3.  9.  2019
Renault
Abiteboul vysvětluje najmutí Ocona i jeho vztah s Mercedesem | Zdroj:  Renault

Abiteboul vysvětluje najmutí Ocona i jeho vztah s Mercedesem

Za Renault bude v příštím roce jezdit Esteban Ocon, který nahradil Nica Hülkenberga.

31.  8.  2019
Renault
Nejde jen o výkony, říká Hülkenberg o svém konci u Renaultu

Nejde jen o výkony, říká Hülkenberg o svém konci u Renaultu

Nico Hülkenberg končí u Renaultu a pro příští rok je zatím bez sedačky.

29.  8.  2019
Renault potvrdil příchod Estebana Ocona

Renault potvrdil příchod Estebana Ocona

Renault potvrdil, že za něj budou v roce 2020 jezdit Daniel Ricciardo a Esteban Ocon.

29.  8.  2019
Hülkenberg slibuje vzrušující čtvrtek. Jde o jezdecké sestavy?

Hülkenberg slibuje vzrušující čtvrtek. Jde o jezdecké sestavy?

V nejbližších dnech se nám zřejmě dají do pohybu škatulata na trhu s jezdci. Jednou z figurek bude také Nico Hülkenberg.

27.  8.  2019
Auto Bild: Ocon míří zpět do formule 1, ale nebude to s Mercedesem

Auto Bild: Ocon míří zpět do formule 1, ale nebude to s Mercedesem

Mercedes vybírá pro příští rok mezi Oconem a Bottasem. Francouz je blízko podpisu smlouvy, ale nemá to být u Mercedesu.

21.  8.  2019
Pravidla formule 1Renault
Šéf Renaultu navrhuje změny v okruzích, nikoliv v technických pravidlech

Šéf Renaultu navrhuje změny v okruzích, nikoliv v technických pravidlech

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul se domnívá, že změnit na každém okruhu „jednu nebo dvě“ zatáčky by bylo mnohem efektivnější než pravidelně po několika letech zasahovat do technických pravidel.

15.  8.  2019
Renault
Hülkenberga zlobil motor. Nefunguje ale ani samotné auto

Hülkenberga zlobil motor. Nefunguje ale ani samotné auto

Renault zažil další neúspěšný víkend. Z Maďarska odjel bez bodů. Hülkenberg skončil 12., Ricciardo 14.

5.  8.  2019
Nebylo to moc ohleduplné, říká Pérez o chování Ricciarda

Nebylo to moc ohleduplné, říká Pérez o chování Ricciarda

Daniel Ricciardo a Sergio Pérez se nedostali do druhé části kvalifikace. Oba svedli v závěru kola menší souboj.

3.  8.  2019
Renault
Hülkenberga stále bolí německá nehoda. Stěžuje si na únikovou zónu v Hockenheimu | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Hülkenberga stále bolí německá nehoda. Stěžuje si na únikovou zónu v Hockenheimu

Nico Hülkenberg se v GP Německa pohyboval na třetím místě. Začal se však propadat a nakonec boural v 16. zatáčce, která vytrestala i další jezdce.

1.  8.  2019
Renault
Kamion Renaultu havaroval cestou na Hungaroring

Kamion Renaultu havaroval cestou na Hungaroring

Renault opravdu nezažívá příjemné dny. Cestou na Hungaroring havaroval jeho kamion.

29.  7.  2019
Renault
Máme problémy ve středně rychlých zatáčkách, říká Renault

Máme problémy ve středně rychlých zatáčkách, říká Renault

Renault zatím bodově ztrácí na McLaren. Na trati má problémy zejména ve středně rychlých zatáčkách.

25.  7.  2019
Hülkenberg do Haasu a Ocon do Renaultu?

Hülkenberg do Haasu a Ocon do Renaultu?

Nico Hülkenberg nemusí zůstat u Renaultu. Mohl by odejít jinam, nebo být nahrazen.

23.  7.  2019
Pohonné jednotky
Seidl je nadšený Renaultem: Máme velmi transparentní vztah, říká

Seidl je nadšený Renaultem: Máme velmi transparentní vztah, říká

Před letní přestávkou to vypadá, že se souboj o čtvrtou pozici odehraje mezi McLarenem a Renaultem. Stáj z Wokingu má náskok 21 bodů.

23.  7.  2019
1234567...21...

16:35 | Williams bude mít částečně nového partnera. Od roku 2020 se jim stane RoKIT Drinks.
14:43 | F1 bude GP Mexika vysílat přes Twitch, ale jen v Německu, Lucembursku, Švýcarsku, Dánsku, Norsku a Švédsku.
21. října | Nicholase Latifiho čekají tři první tréninky v řadě. Může to být příprava na příští rok. Latifi je favoritem na sedačku u Williamsu.
18. října | Alex Albon navštívil Correu v nemocnici. odkaz

GP Mexika 2019

Pátek 25. října 2019
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 26. října 2019
3. trénink 17.00–18.00
Kvalifikace 20.00–21.00
Neděle 27. října 2019
Závod 20.10