Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Jsem teď na vrcholu své formy, věří Hülkenberg

Jsem teď na vrcholu své formy, věří Hülkenberg

Nico Hülkenberg je ve formuli 1 od roku 2010. Při každém zhasnutí červených světel navýší historický rekord v počtu závodů bez pódia. Aktuálně je to 138. Hülkenberg přesto věří, že momentálně alespoň jezdí nejlépe, jak kdy jezdil.

20.  4.  2018 | 5
Pro Renault jsme jako otravní jako komáři, říká Marko

Pro Renault jsme jako otravní jako komáři, říká Marko

Red Bull má na svém kontě první letošní vítězství. Někteří už pasují Ricciarda do role uchazeče o letošní titul. V Milton Keynes se ale připravují na první penalizace.

19.  4.  2018 | 52
Pohonné jednotkyRenault
Vylepšení motoru Renault přinese více než jen smazání ztráty na soupeře

Vylepšení motoru Renault přinese více než jen smazání ztráty na soupeře

Renault pracoval přes zimu zejména na stabilizaci spolehlivosti. V průběhu sezóny chce nasadit velký výkonnostní vylepšení, od kterých si hodně slibuje.

18.  4.  2018 | 30
Renault
Sainz vysvětlil, proč má zatím horší výsledky než Hülkenberg

Sainz vysvětlil, proč má zatím horší výsledky než Hülkenberg

Nico Hülkenberg získal v prvních třech závodech celkem 22 bodů. Carlos Sainz jen 3. Španěl je navíc jedním ze dvou jezdců, kteří ve všech třech kvalifikacích podlehli týmovému kolegovi.

17.  4.  2018 | 5
Vítězství Red Bullu je pro nás dobrá motivace, říká Alonso

Vítězství Red Bullu je pro nás dobrá motivace, říká Alonso

Fernando Alonso bodoval ve všech třech závodech. McLaren je ale zatím daleko od boje o pódium.

16.  4.  2018 | 98
Renault
Renault s oběma vozy opět na bodovaných pozicích

Renault s oběma vozy opět na bodovaných pozicích

Ve třetím závodě letošní sezóny formule 1 se Renaultu podařilo podruhé bodovat s oběma vozy, když si Nico Hülkenberg a Carlos Sainz Jr. z Velké ceny Číny odvážejí dohromady deset bodů.

15.  4.  2018 | 17
Pohonné jednotky
Polovina jezdců s motory Renault měnila komponenty

Polovina jezdců s motory Renault měnila komponenty

Polovina ze šesti jezdců s pohonnými jednotkami Renault měnila už ve třetím víkendu komponenty.

14.  4.  2018 | 26
Pohonné jednotky
Renault dovolil zákazníkům odemknout více výkonu

Renault dovolil zákazníkům odemknout více výkonu

Týmy s motorem Renault mohou nyní využívat režimy s vyšším výkonem než o předešlých dvou závodních víkendech.

13.  4.  2018 | 30
Pohonné jednotky
Chceme rychlý a spolehlivý motor, vzkazuje Marko Renaultu

Chceme rychlý a spolehlivý motor, vzkazuje Marko Renaultu

Daniel Ricciardo musel odstoupit už v úvodu Grand Prix Bahrajnu kvůli problému s pohonnou jednotkou Renault.

11.  4.  2018 | 48
Renault
Sainz chce letos skončit do osmého místa

Sainz chce letos skončit do osmého místa

Carlos Sainz skončil v celkovém pořadí zatím nejlépe 9. a to vloni. Letos by si chtěl polepšit.

4.  4.  2018 | 27
Cítím se jako hostující jezdec, říká Sainz

Cítím se jako hostující jezdec, říká Sainz

Carlos Sainz jezdí od konce loňské sezóny za Renault, i když je stále jezdcem Red Bullu.

2.  4.  2018 | 14
Pohonné jednotkyRenault
Renault žádá zmrazení vývoje motorů v následujících dvou letech

Renault žádá zmrazení vývoje motorů v následujících dvou letech

Poměrně překvapivý požadavek vznesl Renault. Chce, aby byl vývoj motorů v následujících dvou letech zmrazen.

29.  3.  2018 | 98
Renault
Hülkenberg není dost sociální, proto není v top týmu, myslí si Rosberg

Hülkenberg není dost sociální, proto není v top týmu, myslí si Rosberg

Nico Rosberg prozradil, proč podle něj nezískal Nico Hülkenberg nikdy sedačku ve špičkovém týmu.

29.  3.  2018 | 34
Renault
Sainz se málem pozvracel. Měl žaludek plný vody

Sainz se málem pozvracel. Měl žaludek plný vody

Velmi nepříjemný průběh měl první závod sezóny pro Carlose Sainze.

25.  3.  2018 | 28
Na rovinkách to bude bolet, obává se Verstappen

Na rovinkách to bude bolet, obává se Verstappen

Max Verstappen se obává, že Red Bull bude kvůli motoru Renault trpět na rovinkách.

22.  3.  2018 | 28
Pohonné jednotkyRenault
Sainz: Sezona 2018 je přípravou pro boj o titul za dva roky

Sainz: Sezona 2018 je přípravou pro boj o titul za dva roky

Renault počítá s variantou, že úmyslně nasadí více motorů, než v současnosti dovolují pravidla. Sainz s plánem souhlasí, pokud to týmu pomůže s technickým vývojem.

21.  3.  2018 | 14
Honda
Honda do konce roku dožene Renault, myslí si Marko

Honda do konce roku dožene Renault, myslí si Marko

Renault nebo Honda? Red Bull bude během léta řešit, s jakou pohonnou jednotkou bude jezdit v příští sezóně.

20.  3.  2018 | 147
Renault
Není možné, abychom znali jméno mistra světa už před sezónou, říká Abiteboul

Není možné, abychom znali jméno mistra světa už před sezónou, říká Abiteboul

Je současná formule 1 tak moc předvídatelná? Cyril Abiteboul si myslí, že ano.

15.  3.  2018 | 36
Peníze a byznysRenault
Týmy si musí vystačit s vlastními penězi, říká Renault

Týmy si musí vystačit s vlastními penězi, říká Renault

Renault by byl ochoten přistoupit na rozpočtový strop, o kterém se v poslední době hodně mluví.

13.  3.  2018 | 19
Honda
Honda nebo Renault? Rozhodneme na konci léta a ne v květnu, říká Horner

Honda nebo Renault? Rozhodneme na konci léta a ne v květnu, říká Horner

Renault nedávno řekl, že chce, aby se Red Bull do května rozhodl, jaké pohonné jednotky chce odebírat v roce 2019. Podle Hornera tak ale učiní až na konci léta.

12.  3.  2018 | 160
Pohonné jednotky
Red Bull udělal podle Wolffa strategickou chybu a zopakuje ji také McLaren

Red Bull udělal podle Wolffa strategickou chybu a zopakuje ji také McLaren

Toto Wolff si myslí, že se Red Bull může sám připravit o část výkonu, protože nepoužívá stejné palivo jako Renault.

8.  3.  2018 | 10
Renault bere problémy McLarenu na sebe

Renault bere problémy McLarenu na sebe

McLaren v první den druhých testů odjel jen 38 kol. Třikrát zastavil na trati.

6.  3.  2018 | 23
Renault
Jako bych ještě nezačal testovat, říká po první sérii testů Sainz Jr.

Jako bych ještě nezačal testovat, říká po první sérii testů Sainz Jr.

Jezdci a týmy formule 1 sice už mají za sebou polovinu letošních předsezónních testů, pilot Renaultu Carlos Sainz Jr. má ovšem pocit, že testovat ještě ani nezačal.

5.  3.  2018
TechnikaRenault
Technická analýza vozu Renault R.S.18

Technická analýza vozu Renault R.S.18

Renault má dlouhodobý plán, kterým se chce vrátit zpět na vrchol. R.S.18 je jeho dalším krokem.

3.  3.  2018 | 13
McLaren bude o kousek před námi, odhaduje Sainz

McLaren bude o kousek před námi, odhaduje Sainz

Pohonné jednotky Renault budou letos kromě továrního týmu pohánět také Red Bull a McLaren. Podle Sainze na tom bude tovární tým nejhůře.

2.  3.  2018 | 48
Pohonné jednotkyRenault
Tři motory na rok? Renault to bude možná ignorovat

Tři motory na rok? Renault to bude možná ignorovat

V letošní sezóně si musí jezdci vystačit se třemi motory i dalšími komponenty. U některých komponent se dokonce počet snižuje na dvě.

27.  2.  2018 | 31
Zůstane Red Bull u Renaultu? Francouzi chtějí odpověď do května

Zůstane Red Bull u Renaultu? Francouzi chtějí odpověď do května

Bude v roce 2019 jezdit Red Bull s motory Renault nebo Honda?U Renaultu by chtěli znát odpověď do května.

27.  2.  2018 | 24
Výkon až později: Hornera slova Renaultu moc nepotěšila

Výkon až později: Hornera slova Renaultu moc nepotěšila

Renault řekl, že se v první fázi sezóny soustředí na spolehlivost. Zvýšení výkonu oproti loňskému roku dodá až motor číslo 2.

26.  2.  2018 | 5
Pohonné jednotkyRenault
Renault začne sezónu se stejným výkonem, jaký měl vloni

Renault začne sezónu se stejným výkonem, jaký měl vloni

Výkon pohonné jednotky Renaultu bude na začátku sezóny stejný jako vloni v Abú Dhabí.

26.  2.  2018 | 22
Renault
Zatím jsme neukázali skutečný letošní vůz, přiznal Renault

Zatím jsme neukázali skutečný letošní vůz, přiznal Renault

Renault sice patří mezi většinu týmů, které již vyslaly do světa první snímky svého monopostu formule 1 pro letošní sezónu, francouzská stáj však nyní přiznala, že v jejím případě šlo spíše o prezentaci zbarvení než o samotný vůz.

24.  2.  2018 | 34
Fotogalerie: 8 z 10 vozů pro rok 2018

Fotogalerie: 8 z 10 vozů pro rok 2018

Podívejte se na oficiální fotografie 8 z 10 dosud představených vozů. V pondělí ještě uvidíme krátce před testy Toro Rosso a Force Indii.

24.  2.  2018 | 18
Renault
Můj syn udělá krok kupředu, věří legenda rally

Můj syn udělá krok kupředu, věří legenda rally

Mladý Carlos Sainz se chystá na svoji první plnohodnotnou sezónu s týmem Renault. Jeho otec, dvojnásobný mistr světa v rally, věří, že i díky novému balíčku, který francouzský tým chystá, udělá jeho potomek ve světě F1 průlomový krok.

24.  2.  2018 | 23
1234567...21...

20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.
20. dubna | Tým Williams vloni vydělal 125,6 milionů liber (předloni to bylo 116,7 milionů). Za nárůstem jsou zřejmě peníze od… odkaz
20. dubna | Pro GP Francie nominovalo Pirelli ultraměkkou, superměkkou a měkkou směs.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10