Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Renault stáhl Hülkenberga ze závodu úmyslně, chtěl šetřit motor

Renault stáhl Hülkenberga ze závodu úmyslně, chtěl šetřit motor

Nico Hülkenberg byl jedním ze dvou jezdců, kteří nedokončili Grand Prix Brazílie. Renault přiznal, že ho do boxů zavolal záměrně.

Před 3 hodinami | 1
Renault
Ricciardo svým přestupem k Renaultu ukáže, jak miluje F1, myslí si Webber

Ricciardo svým přestupem k Renaultu ukáže, jak miluje F1, myslí si Webber

Daniel Ricciardo podle jeho krajana a bývalého pilota formule 1 Marka Webbera udělal svým přestupem do Renaultu nebezpečný krok, který podle něj ukáže, jak moc Ricciardo miluje královnu motorsportu.

5.  11.  2018 | 107
Horner poděkoval Renaultu a doufá, že Ricciarda opustí temný mrak

Horner poděkoval Renaultu a doufá, že Ricciarda opustí temný mrak

Daniel Ricciardo mohl získat první stupně vítězů od Monaka. Ze závodu ho však vyřadil problém s hydraulikou a Australan byl pořádně frustrovaný.

29.  10.  2018 | 46
Renault
Hülkenberg bodoval šestým místem, Sainz Jr. v Mexiku nedojel

Hülkenberg bodoval šestým místem, Sainz Jr. v Mexiku nedojel

Tovární tým Renault si z Velké ceny Mexika odváží do Poháru konstruktérů formule 1 body za šesté místo Nika Hülkenberga, jeho týmový kolega Carlos Sainz Jr. závod nedokončil.

29.  10.  2018 | 7
Ricciardo chce být v roce 2021 mistr světa s Renaultem

Ricciardo chce být v roce 2021 mistr světa s Renaultem

Daniel Ricciardo si Velkou cenu USA příliš neužil. Musel odstoupit kvůli technickému problému. Renaultu přesto věří.

25.  10.  2018 | 35
Ricciardo po závodě udeřil pěstí do zdi, říká Horner

Ricciardo po závodě udeřil pěstí do zdi, říká Horner

Daniel Ricciardo cíl závodu neviděl. Kvůli problému s pohonnou jednotkou musel svůj vůz odstavit.

22.  10.  2018 | 87
Red Bull nedovolí Ricciardovi se po sezóně svézt s Renaultem

Red Bull nedovolí Ricciardovi se po sezóně svézt s Renaultem

Příští rok nás čekají nebývalé změny jezdeckých sestav. Některé jezdce uvidíme na trati v jejich nových týmech už letos. Ricciardo mezi nimi nebude.

20.  10.  2018 | 39
Pohonné jednotky
Je to stále stejná písnička, říká Verstappen o slibech Renaultu

Je to stále stejná písnička, říká Verstappen o slibech Renaultu

Renault chystá pro příští sezónu nový motor, který hodlá významně předělat. Podle Verstappena je to stále stejná písnička.

19.  10.  2018 | 44
Pohonné jednotkyRenault
C specifikace nezabrala? Renault předělává motor

C specifikace nezabrala? Renault předělává motor

Renault chce předělat svůj motor a to dost výrazně. Sám přitom ještě nenasadil C specifikaci, se kterou jezdil jen Red Bull.

18.  10.  2018 | 48
Verstappen hází veškerou vinu na Renault a to není fér, říká Bell

Verstappen hází veškerou vinu na Renault a to není fér, říká Bell

Podle bývalého technického šéfa Renaultu Boba Bella hází Verstappen veškerou vinu za případné technické problémy na Renault.

17.  10.  2018 | 10
Pomalý vývoj letošního vozu nám ztěžuje boj o čtvrté místo, říká Hülkenberg

Pomalý vývoj letošního vozu nám ztěžuje boj o čtvrté místo, říká Hülkenberg

Nico Hülkenberg si myslí, že Renault bude mít v závěru letošní sezóny formule 1 co dělat, aby udržel čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Podle německého pilota byl Renault ve vývoji letošního vozu pomalý, když svou pozornost soustředil více na vůz pro rok 2019.

15.  10.  2018 | 18
Renault zkouší všechno krom zlepšení, podivují se u Haasu

Renault zkouší všechno krom zlepšení, podivují se u Haasu

Čtvrté místo v Poháru konstruktérů zatím drží Renault, v poslední době se však zdá, že by mohl mít namále.

11.  10.  2018 | 43
Red Bull nám blokoval Sainze, tak jsme vzali Ricciarda, řekl Abiteboul

Red Bull nám blokoval Sainze, tak jsme vzali Ricciarda, řekl Abiteboul

Daniel Ricciardo letos překvapil svým přestupem k Renaultu. Podle Cyrila Abiteboula si může Red Bull za odchod Ricciarda tak trochu sám.

4.  10.  2018 | 25
Pohonné jednotky
Frustrovaný Abiteboul by se měl více soustředit na svůj tým, říká Verstappen

Frustrovaný Abiteboul by se měl více soustředit na svůj tým, říká Verstappen

Mediální přestřelka mezi Verstappenem a Renaultem pokračuje.

29.  9.  2018 | 23
Verstappen nemá pravdu, měl by se soustředit na auto, tvrdí Abiteboul

Verstappen nemá pravdu, měl by se soustředit na auto, tvrdí Abiteboul

Jezdci Red Bullu se v Rusku vrátili k B specifikaci motoru Renault. Podle Verstappena nelze C specifikaci provozovat ve vysokých nadmořských výškách.

28.  9.  2018 | 5
Renault
Příští rok mezi prvními třemi nebudeme, říká Budkowski

Příští rok mezi prvními třemi nebudeme, říká Budkowski

Marcin Budkowski si pochvaluje atmosféru v Renaultu. Tým podle něj musí jít krok za krokem.

25.  9.  2018 | 9
Renault se musí mít před Force Indií stále na pozoru, myslí si Sainz

Renault se musí mít před Force Indií stále na pozoru, myslí si Sainz

Podle Carlose Sainze juniora je stáj Racing Point Force India stále hrozbou pro Renault v pořadí konstruktérů, a to i přes to, že Force India se „de iure“ transformovala v nový tým a přišla o všechny body získané do belgické grand prix.

23.  9.  2018 | 11
Renault
Pozdvižení kolem mojí osoby bylo přehnané, říká Budkowski

Pozdvižení kolem mojí osoby bylo přehnané, říká Budkowski

Technický ředitel Renaultu Marcin Budkowski je přesvědčený, že pozdvižení kvůli jeho přestupu k francouzské stáji bylo přehnané.

22.  9.  2018 | 7
Renault
Máme jednu z nejlepších sestav. Náklady na Ricciarda jsou oprávněné, říká Prost

Máme jednu z nejlepších sestav. Náklady na Ricciarda jsou oprávněné, říká Prost

Podle Alaina Prosta patří Ricciardo mezi dražší jezdce. Jedná se však o oprávněnou investici.

18.  9.  2018 | 38
Renault popírá džentlmenskou dohodu. Haas měl prý dost času

Renault popírá džentlmenskou dohodu. Haas měl prý dost času

Romain Grosjean byl diskvalifikován z GP Itálie. Protest podal Renault, který s Haasem bojuje o čtvrtou pozici v Poháru konstruktérů.

15.  9.  2018
Pohonné jednotkyHonda
Jaké jsou aktuální výkony všech motorů? Ferrari je nejsilnější jen v kvalifikaci

Jaké jsou aktuální výkony všech motorů? Ferrari je nejsilnější jen v kvalifikaci

Ferrari a Mercedes mají stále velký náskok na zbývající dva výrobce.

11.  9.  2018 | 18
Pohonné jednotky
C specifikace motoru je dobrý základ pro příští rok, říká Sainz

C specifikace motoru je dobrý základ pro příští rok, říká Sainz

Carlos Sainz sice na konci letošní sezóny u Renaultu končí, ale příští rok bude jezdit za McLaren, který bude i nadále využívat motory Renault. Z tohoto důvodu pozorně sleduje vývoj pohonné jednotky francouzského výrobce.

10.  9.  2018 | 114
Haas: Soupeři nás nedokáží porazit, tak na nás podávají protest

Haas: Soupeři nás nedokáží porazit, tak na nás podávají protest

Podle šéfa týmu Haas Günthera Steinera se soupeři rozhodli k podání protestu, protože americký tým nedokáží v mistrovství světa formule 1 porazit na trati.

9.  9.  2018 | 18
Pohonné jednotkyHonda
Pokud to s Hondou nevyjde, končíme ve formuli 1, řekl Marko

Pokud to s Hondou nevyjde, končíme ve formuli 1, řekl Marko

Red Bull má ve formuli 1 ty nejvyšší ambice. Konec konců je to vícenásobný mistr světa. Helmut Marko ale přiznává, že pokud by spolupráce s Hondou nevyšla, Red Bull by odešel z F1.

4.  9.  2018 | 196
FIA
Grosjean diskvalifikován z GP Itálie 2018, Haas se hned odvolal

Grosjean diskvalifikován z GP Itálie 2018, Haas se hned odvolal

Romain Grosjean byl diskvalifikován z Velké ceny Itálie 2018 Jeho vůz neodpovídal technickým pravidlům a technické směrnicí. Problém byl v rohu podlahy.

2.  9.  2018 | 61
Renault
Renault posadí v Rusku do auta Markelova, který je spojován s Williamsem

Renault posadí v Rusku do auta Markelova, který je spojován s Williamsem

Artem Markelov zažije v Soči debut ve formuli 1. Renault mu dá šanci v prvním pátečním tréninku před GP Ruska. Ve voze nahradí zřejmě Carlose Sainze.

1.  9.  2018 | 4
Renault
Hülkenberg má ze svatozáře stále smíšené pocity

Hülkenberg má ze svatozáře stále smíšené pocity

Svatozář poprvé v ostré akci? Stále se vášnivě diskutuje, zda svatozář zabránila ve Spa zranění Charlese Leclerca. Po nehodě na ní byly otisky pneumatiky z Alonsova vozu.

30.  8.  2018 | 10
Pohonné jednotky
Renault váhal, zda dát Red Bullu vylepšení. Obává se kritiky ze strany Hornera

Renault váhal, zda dát Red Bullu vylepšení. Obává se kritiky ze strany Hornera

Red Bull nasadí v Monze C specifikaci pohonné jednotky Renault, která sice má přinést okolo třech desetin, ale současně má nižší spolehlivost než B specifikace.

30.  8.  2018 | 53
Náskok na Haas se tenčí, uvědomuje si Renault

Náskok na Haas se tenčí, uvědomuje si Renault

O titul mezi týmy si to rozdá Ferrari s Mercedesem. Třetí místo obsadí Red Bull. Kdo skončí čtvrtý? Zatím to vypadá na souboj Haasu a Renaultu.

29.  8.  2018 | 9
Pohonné jednotky
Rychleji a nespolehlivěji: Nový motor Renaultu přinese 3 desetiny

Rychleji a nespolehlivěji: Nový motor Renaultu přinese 3 desetiny

Renault v Monze představí C specifikaci svého motoru. Dostane ji ale jen Red Bull.

29.  8.  2018 | 49
Hülkenberg dostal za kolizi penalizaci pro Monzu, potrestán i Bottas

Hülkenberg dostal za kolizi penalizaci pro Monzu, potrestán i Bottas

Nico Hülkenberg dostal za úvodní kolizi z GP Belgie 2018 penalizaci, kterou si odpyká za týden v Monze.

26.  8.  2018 | 14
Hülkenberg bere vinu za kolizi v první zatáčce GP Belgie na sebe

Hülkenberg bere vinu za kolizi v první zatáčce GP Belgie na sebe

Pilot Renaultu Nico Hülkenberg přiznal vinu za kolizi v první zatáčce Velké ceny Belgie vozů formule 1, po které ze závodu muselo odstoupit pět pilotů.

26.  8.  2018 | 20
1234567...21...

11. listopadu | Hamilton se na sociálních sítích omluvil za svá včerejší slova, podle kterých byl Sirotkin neuctivý.
11. listopadu | Podle Toto Wolffa je Ferrari v Brazílii favoritem.
11. listopadu | Jenson Button se stal šampionem Super GT.
10. listopadu | Také Magnussen napomenut za pomalou jízdu při návratu do boxů.