Renault



Pilot #1 Jolyon Palmer
Pilot #2 Nico Hülkenberg
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault
Mladí a nezkušení: Renault zdvojnásobil velikost aerodynamického oddělení

Mladí a nezkušení: Renault zdvojnásobil velikost aerodynamického oddělení

Renault i nadále pokračuje v budováni svého týmu. Kromě vývoje motoru se zaměřuje také na další oblasti.

17.  11.  2017 | 12
Musel jsem se ozvat, řekl Tost o mediální přestřelce s Renaultem

Musel jsem se ozvat, řekl Tost o mediální přestřelce s Renaultem

O víkendu v Brazílii došlo k mediální přestřelce mezi Toro Rosso a Renaultem. Konflikt se už uklidnil, ale souboj na trati bude ještě pokračovat.

16.  11.  2017 | 10
Renault
Je to stále lepší, říká Sainz po třetím postupu do Q3 v řadě

Je to stále lepší, říká Sainz po třetím postupu do Q3 v řadě

Třetí kvalifikace s Renaultem a třetí postup do závěrečné části kvalifikace.

12.  11.  2017
Sainz Jr. s Massou se navzájem obviňují z blokování

Sainz Jr. s Massou se navzájem obviňují z blokování

Ve třetí části kvalifikace na Velkou cenu Brazílie došlo k incidentu mezi Carlosem Sainzem Jr. a domácím pilotem Felipem Massou. Oba přitom viní toho druhého.

11.  11.  2017 | 3
Marko přisuzuje přestřelku mezi STR a Renaultem tradičním emocím

Marko přisuzuje přestřelku mezi STR a Renaultem tradičním emocím

Další prohlášení. Red Bull uveřejnil na svém webu krátký komentář Helmuta Marka k aktuální přestřelce mezi Toro Rosso a Renaultem.

11.  11.  2017 | 4
Odebere Renault Toro Rosso motory ještě před koncem sezóny?

Odebere Renault Toro Rosso motory ještě před koncem sezóny?

Mezi Toro Rosso (Red Bullem) a Renaultem se rozhořela válka. Skončit to může až obří ostudou.

11.  11.  2017 | 26
Toro Rosso se ostře ohradilo vůči slovům Renaultu

Toro Rosso se ostře ohradilo vůči slovům Renaultu

Toro Rosso se ohradilo vůči včerejším slovům Cyrila Abiteboula.

11.  11.  2017 | 3
Pohonné jednotky
Nebude to náhoda, říká o problémech Toro Rosso Renault

Nebude to náhoda, říká o problémech Toro Rosso Renault

Jezdci Toro Rosso to nemají zrovna jednoduché. Oba nejenže dostanou další penalizace, ale navíc je oba potkaly technické problémy. Technika přitom jezdce zradila i v Mexiku.

10.  11.  2017 | 7
Sainz se v Renaultu cítí jako doma, rok 2019 neřeší

Sainz se v Renaultu cítí jako doma, rok 2019 neřeší

Carlose Sainze čeká o víkendu třetí závod za Renault. V USA zažil úspěšný debut, v Mexiku ho odstavily technické problémy. Za Renault bude jezdit také v příští sezóně. Co ale v roce 2019?

9.  11.  2017 | 5
Pohonné jednotky
Spolehlivost Renaultu McLarenu starosti nedělá

Spolehlivost Renaultu McLarenu starosti nedělá

McLaren přechází na pohonné jednotky Renault, které ale zejména v poslední době nejsou zrovna nejspolehlivější.

9.  11.  2017 | 52
Získat konečné páté místo bude obtížné, přiznává Renault

Získat konečné páté místo bude obtížné, přiznává Renault

Šéf Renaultu Cyril Abiteboul připouští, že dosáhnout předsezónních cílů a získat páté místo v konečném hodnocení Poháru konstruktérů bude pro francouzskou stáj obtížné, když v Mexiku kvůli odstoupení obou svých vozů ztratil na soupeře cenné body.

5.  11.  2017 | 5
TechnikaRenault
Renault pracuje na kompletně novém voze pro sezónu 2018

Renault pracuje na kompletně novém voze pro sezónu 2018

Tovární stáj Renault přepracovala koncept vozu a pro nadcházející sezónu staví kompletně nový monopost, a to relativní stálosti technických předpisů navzdory.

4.  11.  2017 | 16
Pohonné jednotkyRenault
Nechme současné motory a zrušme omezení, navrhuje Renault

Nechme současné motory a zrušme omezení, navrhuje Renault

Dva ze čtyř výrobců nejsou zrovna nadšení z obrysů pohonných jednotek, které představila FIA společně s F1.

1.  11.  2017 | 13
Renault
Rovnováha mezi výkonem a spolehlivostí nebyla dobrá, říká Abiteboul

Rovnováha mezi výkonem a spolehlivostí nebyla dobrá, říká Abiteboul

Jezdec s motorem Renault v Mexiku vyhrát. Současně ale Renault potkaly velké problémy se spolehlivostí.

30.  10.  2017 | 16
Renault
Prost a Abiteboul neskrývají nadšení ze Sainze

Prost a Abiteboul neskrývají nadšení ze Sainze

Carlos Sainz dovezl hned v prvním závodu za Renault body za sedmé místo.

24.  10.  2017 | 16
Renault
Byl to téměř dokonalý debut, říká Sainz Jr. o prvním startu za Renault

Byl to téměř dokonalý debut, říká Sainz Jr. o prvním startu za Renault

Carlos Sainz Jr. označil svůj první víkend v barvách továrního týmu Renault za "téměř dokonalý", když ve Velké ceně USA v Austinu obsadil sedmé místo.

23.  10.  2017 | 3
Renault
Žlutá mi zatím sedí, pochvaluje si Sainz Jr. první kvalifikaci za Renault

Žlutá mi zatím sedí, pochvaluje si Sainz Jr. první kvalifikaci za Renault

Carlos Sainz Jr. se při svém prvním startu za Renault v kvalifikaci na Velkou cenu USA probojoval až mezi nejlepších deset jezdců, když porazil i svého nového týmového kolegu Nika Hülkenberga.

22.  10.  2017 | 4
Pohonné jednotkyRenault
Někteří jezdci dostanou od Renaultu vylepšený motor

Někteří jezdci dostanou od Renaultu vylepšený motor

Penalizace za překročení počtu komponent pohonných jednotek dostane v Austinu více jezdců a to včetně Hartleye.

20.  10.  2017 | 4
Renault
Sainz doufá, že bude v trénincích sucho

Sainz doufá, že bude v trénincích sucho

Přestože nám konec sezóny už klepe na dveře, máme v Austinu dva debuty. Sainze čeká první závod za Renault a Hartleye dokonce v F1.

20.  10.  2017 | 4
Pohonné jednotkyHondaRenault
Honda a Renault slibují lepší spolehlivost

Honda a Renault slibují lepší spolehlivost

Příští rok by měl ještě klesnout počet komponent pohonné jednotky. Spolehlivost tak bude ještě důležitější. Letos to byl problém hlavně na straně Renaultu a Hondy.

19.  10.  2017 | 6
Renault
Sainzův příchod je důležitý pro zbytek sezóny, říká Abiteboul

Sainzův příchod je důležitý pro zbytek sezóny, říká Abiteboul

Carlose Sainze čeká v USA debut v týmu Renault, za který bude jezdit i příští rok.

18.  10.  2017
Renault
Sainz je z Renaultu zatím nadšený

Sainz je z Renaultu zatím nadšený

Ještě než se vydal do Austinu, se Carlos Sainz zastavil vůbec poprvé v Enstone, aby navštívil továrnu Renaultu.

17.  10.  2017 | 10
Renault
Renault je připraven Palmerovi pomoci najít sedačku pro příští rok

Renault je připraven Palmerovi pomoci najít sedačku pro příští rok

Podle šéfa Renaultu ve formuli 1 Cyrila Abiteboula by francouzská značka mohla pomoci Jolyonu Palmerovi zajistit si sedačku v jiném šampionátu v motorsportu pro příští sezónu.

16.  10.  2017 | 9
Pohonné jednotky
Bude to chvíli trvat, myslí si Boullier o spojení McLaren-Renault

Bude to chvíli trvat, myslí si Boullier o spojení McLaren-Renault

McLaren podle jeho závodního ředitele Erica Boulliera nemůže očekávat, že hned od své první sezóny spolupráce s Renaultem coby dodavatelem motorů od sezóny 2018 bude soupeřem týmu Red Bull.

15.  10.  2017 | 81
Renault
Příchod Sainze Hülkenberga příliš nevzrušuje

Příchod Sainze Hülkenberga příliš nevzrušuje

Nico Hülkenberg bude mít nového týmového kolegu. Od Grand Prix USA bude za Renault jezdit Carlos Sainz.

12.  10.  2017 | 5
Porazí Sainz Sainze? Španělův přestup je důležitý pro šampionát

Porazí Sainz Sainze? Španělův přestup je důležitý pro šampionát

Porazí Carlos Sainz Carlose Sainze? Je to trochu nadsázka, ale jezdec Renaultu může hrát důležitou roli v letošním Poháru konstruktérů.

11.  10.  2017 | 13
Honda
Štiplavý vzkaz do Wokingu: Jsme už blízko Renaultu, chlubí se Honda

Štiplavý vzkaz do Wokingu: Jsme už blízko Renaultu, chlubí se Honda

Odchází McLaren od Hondy zbytečně? V Japonsku si to tak trochu nepřímo myslí. Podle Hasegawy jsou totiž už blízko Renaultu.

11.  10.  2017 | 82
Renault
Porazit Hülkenberga bude velká výzva, uvědomuje si Sainz

Porazit Hülkenberga bude velká výzva, uvědomuje si Sainz

Carlos Sainz má před sebou čtyři závody s Renaultem, za který bude závodit také v příštím roce.

11.  10.  2017 | 7
Renault
Podle Hülkenberga musí Renault zapracovat na výkonu i spolehlivosti

Podle Hülkenberga musí Renault zapracovat na výkonu i spolehlivosti

Nico Hülkenberg si myslí, že v Japonsku mohl dojet na osmém místě. V závodě ho ale potkal problém s DRS, který nedokázali narychlo zpravit ani mechanici za využití hrubé síly.

10.  10.  2017 | 5
Palmer a Sainz Jr. odjeli poslední závody za své týmy

Palmer a Sainz Jr. odjeli poslední závody za své týmy

Jolyon Palmer absolvoval v barvách týmu Renault poslední závod. Ve Velké ceně Japonska obsadil dvanáctou pozici.

8.  10.  2017 | 11
Renault
Palmera čeká v neděli poslední závod za Renault. V Austinu ho nahradí Sainz

Palmera čeká v neděli poslední závod za Renault. V Austinu ho nahradí Sainz

Jolyon Palmer v neděli odjede svůj poslední závod za Renault a možná i ve formuli 1. Oznámil to prostřednictvím svého účtu na Instagramu.

7.  10.  2017 | 31
Renault
Hněvu soupeřů navzdory: Renault potvrdil, že Budkowski nastupuje k nim

Hněvu soupeřů navzdory: Renault potvrdil, že Budkowski nastupuje k nim

Marcin Budkowski bude pracovat pro Renault. Příchod bývalého technického šéfa FIA potvrdil Renault v tiskové zprávě.

6.  10.  2017 | 41
1234567...21...

10:58 | Hromadná nehoda Macau style... odkaz
17. listopadu | Pietro Fittipaldi vyhrál s českým týmem Lotus (Charouz) titul v rušené sérii Formula V8 3.5.
17. listopadu | World Series Formula V8 3.5, ve které nyní jezdí Charouz, končí.
16. listopadu | Norris přijel do Macau a soupeřům v první kvalifikaci nadělil sekundu.
15. listopadu | Kamuj Kobajaši potvrzen jako jezdec týmu Andretti ve formuli E.

GP Abú Dhabí 2017

Pátek 24. listopadu 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 25. listopadu 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. listopadu 2017
Závod 14.00