Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Renault se musí mít před Force Indií stále na pozoru, myslí si Sainz

Renault se musí mít před Force Indií stále na pozoru, myslí si Sainz

Podle Carlose Sainze juniora je stáj Racing Point Force India stále hrozbou pro Renault v pořadí konstruktérů, a to i přes to, že Force India se „de iure“ transformovala v nový tým a přišla o všechny body získané do belgické grand prix.

Před 8 hodinami | 10
Renault
Pozdvižení kolem mojí osoby bylo přehnané, říká Budkowski

Pozdvižení kolem mojí osoby bylo přehnané, říká Budkowski

Technický ředitel Renaultu Marcin Budkowski je přesvědčený, že pozdvižení kvůli jeho přestupu k francouzské stáji bylo přehnané.

Včera | 7
Renault
Máme jednu z nejlepších sestav. Náklady na Ricciarda jsou oprávněné, říká Prost

Máme jednu z nejlepších sestav. Náklady na Ricciarda jsou oprávněné, říká Prost

Podle Alaina Prosta patří Ricciardo mezi dražší jezdce. Jedná se však o oprávněnou investici.

18.  9.  2018 | 38
Renault popírá džentlmenskou dohodu. Haas měl prý dost času

Renault popírá džentlmenskou dohodu. Haas měl prý dost času

Romain Grosjean byl diskvalifikován z GP Itálie. Protest podal Renault, který s Haasem bojuje o čtvrtou pozici v Poháru konstruktérů.

15.  9.  2018
Pohonné jednotkyHonda
Jaké jsou aktuální výkony všech motorů? Ferrari je nejsilnější jen v kvalifikaci

Jaké jsou aktuální výkony všech motorů? Ferrari je nejsilnější jen v kvalifikaci

Ferrari a Mercedes mají stále velký náskok na zbývající dva výrobce.

11.  9.  2018 | 18
Pohonné jednotky
C specifikace motoru je dobrý základ pro příští rok, říká Sainz

C specifikace motoru je dobrý základ pro příští rok, říká Sainz

Carlos Sainz sice na konci letošní sezóny u Renaultu končí, ale příští rok bude jezdit za McLaren, který bude i nadále využívat motory Renault. Z tohoto důvodu pozorně sleduje vývoj pohonné jednotky francouzského výrobce.

10.  9.  2018 | 114
Haas: Soupeři nás nedokáží porazit, tak na nás podávají protest

Haas: Soupeři nás nedokáží porazit, tak na nás podávají protest

Podle šéfa týmu Haas Günthera Steinera se soupeři rozhodli k podání protestu, protože americký tým nedokáží v mistrovství světa formule 1 porazit na trati.

9.  9.  2018 | 18
Pohonné jednotkyHonda
Pokud to s Hondou nevyjde, končíme ve formuli 1, řekl Marko

Pokud to s Hondou nevyjde, končíme ve formuli 1, řekl Marko

Red Bull má ve formuli 1 ty nejvyšší ambice. Konec konců je to vícenásobný mistr světa. Helmut Marko ale přiznává, že pokud by spolupráce s Hondou nevyšla, Red Bull by odešel z F1.

4.  9.  2018 | 196
FIA
Grosjean diskvalifikován z GP Itálie 2018, Haas se hned odvolal

Grosjean diskvalifikován z GP Itálie 2018, Haas se hned odvolal

Romain Grosjean byl diskvalifikován z Velké ceny Itálie 2018 Jeho vůz neodpovídal technickým pravidlům a technické směrnicí. Problém byl v rohu podlahy.

2.  9.  2018 | 61
Renault
Renault posadí v Rusku do auta Markelova, který je spojován s Williamsem

Renault posadí v Rusku do auta Markelova, který je spojován s Williamsem

Artem Markelov zažije v Soči debut ve formuli 1. Renault mu dá šanci v prvním pátečním tréninku před GP Ruska. Ve voze nahradí zřejmě Carlose Sainze.

1.  9.  2018 | 4
Renault
Hülkenberg má ze svatozáře stále smíšené pocity

Hülkenberg má ze svatozáře stále smíšené pocity

Svatozář poprvé v ostré akci? Stále se vášnivě diskutuje, zda svatozář zabránila ve Spa zranění Charlese Leclerca. Po nehodě na ní byly otisky pneumatiky z Alonsova vozu.

30.  8.  2018 | 10
Pohonné jednotky
Renault váhal, zda dát Red Bullu vylepšení. Obává se kritiky ze strany Hornera

Renault váhal, zda dát Red Bullu vylepšení. Obává se kritiky ze strany Hornera

Red Bull nasadí v Monze C specifikaci pohonné jednotky Renault, která sice má přinést okolo třech desetin, ale současně má nižší spolehlivost než B specifikace.

30.  8.  2018 | 53
Náskok na Haas se tenčí, uvědomuje si Renault

Náskok na Haas se tenčí, uvědomuje si Renault

O titul mezi týmy si to rozdá Ferrari s Mercedesem. Třetí místo obsadí Red Bull. Kdo skončí čtvrtý? Zatím to vypadá na souboj Haasu a Renaultu.

29.  8.  2018 | 9
Pohonné jednotky
Rychleji a nespolehlivěji: Nový motor Renaultu přinese 3 desetiny

Rychleji a nespolehlivěji: Nový motor Renaultu přinese 3 desetiny

Renault v Monze představí C specifikaci svého motoru. Dostane ji ale jen Red Bull.

29.  8.  2018 | 49
Hülkenberg dostal za kolizi penalizaci pro Monzu, potrestán i Bottas

Hülkenberg dostal za kolizi penalizaci pro Monzu, potrestán i Bottas

Nico Hülkenberg dostal za úvodní kolizi z GP Belgie 2018 penalizaci, kterou si odpyká za týden v Monze.

26.  8.  2018 | 14
Hülkenberg bere vinu za kolizi v první zatáčce GP Belgie na sebe

Hülkenberg bere vinu za kolizi v první zatáčce GP Belgie na sebe

Pilot Renaultu Nico Hülkenberg přiznal vinu za kolizi v první zatáčce Velké ceny Belgie vozů formule 1, po které ze závodu muselo odstoupit pět pilotů.

26.  8.  2018 | 20
Pohonné jednotky
Renault nabídne zákazníkům v Monze méně spolehlivý upgrade motoru

Renault nabídne zákazníkům v Monze méně spolehlivý upgrade motoru

Renault McLarenu a Red Bullu nabídne v Monze vylepšený motor. Jeho spolehlivost ale může být nižší.

25.  8.  2018 | 9
Ricciardo pohádkám o Hondě neuvěřil, myslí si Abiteboul

Ricciardo pohádkám o Hondě neuvěřil, myslí si Abiteboul

Daniel Ricciardo řekl, že jeho rozhodnutí odejít z Red Bullu nesouvisí s Verstappenem a ani se změnou dodavatele pohonných jednotek. Cyril Abiteboul si ale myslí, že Ricciardo řečem o Hondě neuvěřil.

25.  8.  2018 | 16
Není důvod smutnit, říká Hamilton k Alonsově odchodu

Není důvod smutnit, říká Hamilton k Alonsově odchodu

Podle Lewise Hamiltona není Alonsův konec ve formuli 1 důvodem ke smutku.

24.  8.  2018 | 67
Verstappen si není jistý, zda Ricciardo dělá dobře

Verstappen si není jistý, zda Ricciardo dělá dobře

Maxe Verstappena rozhodnutí Ricciarda odejít do Renaultu překvapilo.

23.  8.  2018 | 10
Renault
Pro Ocona přestup Ricciarda k Renaultu nebyl šokem

Pro Ocona přestup Ricciarda k Renaultu nebyl šokem

Esteban Ocon byl dlouho spojován s Renaultem. Nakonec ale do francouzského týmu míří Ricciardo a Oconova budoucnost je nejistá.

23.  8.  2018 | 3
Pohonné jednotky
Bottase a Hülkenberga čeká ve Spa start z konce pole

Bottase a Hülkenberga čeká ve Spa start z konce pole

Někteří jezdci nasadí ve Spa nové komponenty pohonné jednotky. Penalizaci by měli dostat minimálně Hülkenberg a Bottas.

23.  8.  2018 | 33
Renault
Fisichella nesouhlasí s Massou. S Alonsem v týmu to bylo skvělé, říká

Fisichella nesouhlasí s Massou. S Alonsem v týmu to bylo skvělé, říká

Giancarlo Fisichella byl týmovým kolegou Fernanda Alonsa v době, kdy byl Renault na absolutním vrcholu a vyhrál dva tituly.

22.  8.  2018 | 52
Renault
Hülkenberga těší, že se ve F1 udržel i přes tlak ze strany platících pilotů

Hülkenberga těší, že se ve F1 udržel i přes tlak ze strany platících pilotů

Nico Hülkenberg má radost z toho, že ve formuli 1 vydržel již téměř deset let i přes to, že řada závodních sedaček ve F1 je obsazena platícími piloty.

20.  8.  2018 | 23
Renault
Sainz přispěl ke zlepšení týmu, říká Renault

Sainz přispěl ke zlepšení týmu, říká Renault

Carlos Sainz bude v příštím roce jezdit za McLaren. Renault na konci sezóny opustí.

17.  8.  2018 | 31
Honda
Špatná zpráva pro Ricciarda. Renault nečeká, že příští rok vyhraje závod

Špatná zpráva pro Ricciarda. Renault nečeká, že příští rok vyhraje závod

Daniel Ricciardo bude příští rok jezdit za Renault. S vítězstvím v závodě ale podle Cyrila Abiteboula počítat nemá.

14.  8.  2018 | 22
Haas je stabilnější než Renault a McLaren, říká Magnussen

Haas je stabilnější než Renault a McLaren, říká Magnussen

Kevin Magnussen prošel ve formuli 1 třemi týmy. U Haasu je zatím nejspokojenější.

13.  8.  2018 | 33
Renault
Renault přiznal, že podcenil současná motorová pravidla

Renault přiznal, že podcenil současná motorová pravidla

Cyril Abiteboul přiznal, že Renault podcenil současné motory a jejich vývoj.

13.  8.  2018 | 38
Pohonné jednotkyPravidla formule 1Renault
Na schválení nových pravidel nám ubývá čas, myslí si Abiteboul

Na schválení nových pravidel nám ubývá čas, myslí si Abiteboul

Již téměř před rokem uveřejnila FIA plány na zavedení nových, jednodušších pohonných jednotek, které by neměly obsahovat MGU-H. Pokud by FIA tyto nové technické předpisy chtěla skutečně přivést k životu, tak by podle šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula neměla dále váhat. Problémem by však mohla být i přetrvávající nechuť automobilek…

11.  8.  2018 | 12
Villeneuve o přestupu Ricciarda: Já to říkal!

Villeneuve o přestupu Ricciarda: Já to říkal!

Jacquese Villeneuva nepřekvapilo rozhodnutí Daniela Ricciarda přestoupit k Renaultu. Prý to sám před časem říkal.

8.  8.  2018 | 36
Honda
S horším motorem dokážeme bojovat s prvními dvěma týmy, říká Mateschitz

S horším motorem dokážeme bojovat s prvními dvěma týmy, říká Mateschitz

Red Bull přechází k Hondě. Podle majitele Red Bullu Dietricha Mateschitze to nebude problém ale výhoda.

7.  8.  2018 | 49
Podle Verstappena dostává Red Bull od Renaultu vylepšení pozdě

Podle Verstappena dostává Red Bull od Renaultu vylepšení pozdě

Ferrari zázračným způsobem zlepšilo svůj motor. Pracují ale samozřejmě také konkurenti. Max Verstappen má pocit, že vylepšení Renaultu dostává Red Bull pozdě.

6.  8.  2018 | 52
1234567...21...

21. září | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.
20. září | Leclerc odjel na okruhu Paula Ricarda s aktuálním vozem Ferrari v rámci testů pro Pirelli 120 kol. Testoval i Bottas s Mercedesem (102 kol).
20. září | Buemi se do F1 nevrátí, zůstává ve formuli E a bude jezdit za Nissan.
19. září | Force India nasadí v Rusku do prvního tréninku Latifiho.