Narajn Kartykejan

Tým F1 HRT F1
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost indická
Datum narození 14. 1. 1977
Rodiště Chennai, Indie
Výška 167
Váha 70
Vítězství 0
Pole positions 0
Stupně vítězů 0
První GP Austrálie 2005
První vítězství -
Titul mistra světa -

Byl prvním závodníkem z Indie, který startoval do velké ceny formule 1. Po zisku nezbytné superlicence nastoupil za tým Jordan v sezoně 2005. Jeho týmovým kolegou byl Portugalec Tiago Monteiro. Oba získali body při Velké ceně USA, ale velký úspěch to nebyl. Stačilo dojet do cíle, neboť po odstoupení všech vozů s pneumatikami Michelin do závodu odstartovaly už jen monoposty Ferrari a Minardi.

Své krátké účinkování ve formuli 1 Kartykejan ukončil velmi ošklivou havárií při Velké ceně Číny, naštěstí ale z nehody vyvázl nezraněn.

Po převzetí Jordanu Midlandem přišel Ind o angažmá a stal se testovacím jezdcem Williamsu. Když se v roce 2007 tehdejší Jordan dostal do indických rukou Vidžaje Mallyi, předpokládalo se, že to bude právě Kartykejan, který získá místo v týmu, ale nakonec pro něj ani jednou netestoval.

V mezidobí závodil Kartykejan v dnes již zaniklém šampionátu A1GP národních formulí, přirozeně za Indii. Pro ni získal vítězství 16. prosince 2007 v čínské Žuhaji a v květnu 2008 na britském Brands Hatch.

V roce 2009 startoval v závodě 24 hodin Le Mans pro Colina Kollese, dnešního šéfa Hispanie Racing. V cíli byl sedmý s vozem Audi R10. Startoval také do závodů Le Mans série roku 2009 za stejný tým. V této sezoně se Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke stali šampiony soutěže.

Vloni si rodák z indické Čennaje (hlavní město indického státu Tamilnádu) vyzkoušel americkou oválovou sérii NASCAR. Podal slušný výkon a na krátkém oválu dojel do cíle ve stejném kole jako vítěz na třináctém místě. Fanoušci jej také zvolili nejpopulárnějším závodníkem ročníku.

Po silných formulích se ale Kartykejanovi nestýskalo. Vloni závodil v šampionátu Superleague s formulemi v barvách slavných fotbalových klubů. S monopostem Panoz DP09B vyhrál pro PSV Eindhoven druhý závod na Brands Hatch.

Kartykejan startoval v 19 velkých cenách formule 1, jeho nejlepším umístěním na startu bylo jedenáctého místo při Velké ceně Japonska a nejlepším umístěním v cíli byla čtvrtá příčka ve zmíněné Velké ceně USA. Za ni tenkrát získal pět mistrovských bodů.

Do formule 1 se Ind vrátil v roce 2011 s týmem HRT. Před závodem ve Velké Británii ale musel uvolnit místo Danielu Ricciardovi a do kokpitu se vrátil už jen na domácí Grand Prix. V roce 2012 však s HRT smlouvu obnovil a bude závodit dál.

HISTORIE

1994 britská formule Ford, 13. místo, 21 bodů
1995 formule Asia
1996 formule Asia, 1. místo
1997 formule Vauxhall, 8. místo, 43 bodů
1998 britská formule 3, 12. místo, 44 bodů
1999 britská formule 3, 6. místo, 104 bodů
2000 britská formule 3, 4. místo, 100 bodů
2001 formule Nippon, 15. místo, 2 body; testy F1 - Jaguar
2002 Světová série Nissan, 9. místo, 51 bodů
2003 Světová série Nissan, 4. místo, 121 bodů
2004 Světová série Nissan, 6. místo, 100 bodů; testy F1 - Minardi
2006 A1GP; záložní jezdec Williamsu
2007 A1GP; záložní jezdec Williamsu
2008 A1GP
2009 24 hodin Le Mans, 7. místo (LMP1); Le Mans Series
2010 formule Superleague, PSV Eindhoven; NASCAR

Formule 1
2005 Jordan, 18. místo, 5 bodů
2011 HRT, 26. místo, 0 bodů (8 závodů)
2012 HRT

Související články

DTM
Vozy Super GT a DTM se utkaly ve Fudži, nedělní výhru získal účastník skandálního závodu

Vozy Super GT a DTM se utkaly ve Fudži, nedělní výhru získal účastník skandálního závodu

Sen Gerharda Bergera pokračuje. Bývalý rakouský pilot formule 1 šéfuje prestižnímu německému šampionátu DTM, který chce více otevírat světu. Berger se snaží rozšiřovat kalendář na nové okruhy mimo Německo a také přilákat nové automobilky, nyní prostřednictvím spolupráce s japonským šampionátem Super GT a nových společných pravidel Class One, která spolu obě strany závodního světa přijaly. K prvnímu propojení DTM a Super GT došlo v říjnu na Hockenheimringu, o minulém víkendu v roli hostitelů přivítaly týmy ze Super GT vozy DTM na japonském okruhu pod horou Fudži.

25.  11.  2019
Kartykejan nevěří v návrat F1 do Indie

Kartykejan nevěří v návrat F1 do Indie

Indie podle jeho slov není připravena znovu hostit velkou cenu formule 1.

22.  12.  2015
FIAPneumatiky
Mezi týmy, FIA a Pirelli nejsou žádné konflikty. Naopak

Mezi týmy, FIA a Pirelli nejsou žádné konflikty. Naopak

Pirelli zveřejnilo výsledky svého šetření, které vysvětlilo důvody neobvyklého počtu selhání pneumatik v průběhu Velké ceny Velké Británie. A dostává se mu maximální podpory.

3.  7.  2013
Kartykejan se chystá závodit v Indycar

Kartykejan se chystá závodit v Indycar

Indický pilot po skončení týmu HRT hledá uplatnění za oceánem. Věří, že se mu v Indycar budou hodit zkušenosti ze série NASCAR Trucks.

27.  1.  2013
Novější týmy: Caterham ubránil desáté místo v šampionátu

Novější týmy: Caterham ubránil desáté místo v šampionátu

Dobojováno je už i mezi novějšími týmy. Caterham dokázal před Marussií ubránit desátou pozici v šampionátu týmů, z jezdců byl celkově nejúspěšnější Vitalij Petrov.

25.  11.  2012
Novější týmy: Byl to nebezpečný manévr, říká de la Rosa

Novější týmy: Byl to nebezpečný manévr, říká de la Rosa

Piloti novějších týmů jako vždy obsadí posledních šest míst na startovním roštu. Stáje se tentokrát seřadily v pořadí Caterham, Marussia, Hispania Racing Team.

24.  11.  2012
Vettela jsem pustit dřív nemohl, brání se Kartykejan

Vettela jsem pustit dřív nemohl, brání se Kartykejan

Narajn Kartykejan je přesvědčený, že souboj o vedení v GP USA mezi Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem nemohl ovlivnit méně.

19.  11.  2012
Novější týmy: Kartykejan hájí své počínání před Vettelem

Novější týmy: Kartykejan hájí své počínání před Vettelem

Piloti Caterhamu vrátili Marussii porážku z kvalifikace a vyhráli klání slabších týmů. Spokojeni ale nakonec byli všichni, včetně jezdců HRT.

19.  11.  2012
Novější týmy: HRT se kvalifikovalo do závodu, Marussia porazila Caterham

Novější týmy: HRT se kvalifikovalo do závodu, Marussia porazila Caterham

Vozy týmu Hispania Racing Team se i přes obavy po volných trénincích dokázaly kvalifikovat do GP USA. Z novějších týmů se v kvalifikaci nejlépe dařilo Marussii, která porazila Caterham.

18.  11.  2012
Mladší týmy: Za kolizí Kartykejana stojí porucha hydrauliky

Mladší týmy: Za kolizí Kartykejana stojí porucha hydrauliky

Kartykejan po poruše hydrauliky sundal nohu z plynu a najel na něj Rosberg. Kovalainen dojel třináctý před Glockem. Petrov byl po potížích s přilnavostí šestnáctý před de la Rosou.

4.  11.  2012
Klání novějších týmů vyhrál Kovalainen, těsně následovaný Picem

Klání novějších týmů vyhrál Kovalainen, těsně následovaný Picem

Piloti Caterhamu použili i střední směs pneumatik, závodníci HRT a Marussie se uchýlili pouze ke žlutým, tedy měkkým pneumatikám.

3.  11.  2012
Mladší týmy: HRT mělo potíže s brzdami, domácí Kartykejan ale dojel

Mladší týmy: HRT mělo potíže s brzdami, domácí Kartykejan ale dojel

V mladších týmech se dařilo týmovým dvojkám. Petrov porazil Kovalainena, Pic Glocka. HRT trápilo přehřívání brzd. Kartykejan cílem projel, de la Rosa lehce havaroval.

28.  10.  2012
Novější týmy se shodují: V Q1 nás bylo na trati moc najednou

Novější týmy se shodují: V Q1 nás bylo na trati moc najednou

Piloti novějších týmů se shodují, že největšími problémy v dnešní kvalifikaci byly kolona vozů během Q1 a odštěpky gumy na trati. Důsledně teď všichni plánují správnou strategii pro zítřejší závod.

27.  10.  2012
Výsledky klání mladších týmů kopírují kvalifikaci

Výsledky klání mladších týmů kopírují kvalifikaci

Nejvýše se umístil Vitalij Petrov ze stáje Caterham před kolegou Kovalainenem. Všichni piloti, kteří viděli cíl, ztratili jedno a více kol.

14.  10.  2012
Klání mladších týmů vyhrál Petrov, Kartykejana zradily brzdy

Klání mladších týmů vyhrál Petrov, Kartykejana zradily brzdy

Piloti Caterhamu, Marussie a HRT si v kvalifikaci vyjeli posledních šest pozic, Pic se po penalizaci propadne na samotný chvost.

13.  10.  2012
Jezdci mladších týmů se vyhnuli kolizím z úvodu

Jezdci mladších týmů se vyhnuli kolizím z úvodu

Heikki Kovalainen byl opět nejlepší ze zástupců mladších týmů, krátce si dokonce spolu s Timem Glockem zazávodili o jedenácté místo. Bezproblémový závod měl i Pedro de la Rosa, ostatní měli technické potíže.

7.  10.  2012
Za Kovalainenem se tentokrát seřadili Glock a de la Rosa

Za Kovalainenem se tentokrát seřadili Glock a de la Rosa

V souboji mladších týmů se za sebou srovnaly týmové "jedničky" v pořadí Kovalainen, Glock, de la Rosa, nejrychlejší "dvojkou" byl Pic, Petrov chyboval a Kartykejan dopoledne poničil novou podlahu.

6.  10.  2012
Marussia si dojela pro nejlepší výsledek v historii týmu

Marussia si dojela pro nejlepší výsledek v historii týmu

Timo Glock projel cílem GP Singapuru dvanáctý, postaral se tak o nejlepší výsledek v historii svého týmu. Jediným, kdo neviděl cíl dnešního závodu, byl Narajn Kartykejan, který havaroval.

23.  9.  2012
Pic vyfasoval penalizaci 20 sekund do zítřejšího závodu

Pic vyfasoval penalizaci 20 sekund do zítřejšího závodu

Charles Pic byl stewardy potrestán za předjíždění během červených vlajek ve třetím volném tréninku. Trestem mu bude přičtení dvaceti sekund k jeho času po zítřejším závodě a veřejně prospěšné práce pro FIA.

22.  9.  2012
Caterham, Marussia a HRT se v cíli srovnaly v očekávaném pořadí

Caterham, Marussia a HRT se v cíli srovnaly v očekávaném pořadí

Nejméně spokojeni byli paradoxně u Caterhamu, u Marussie naopak čekali větší ztrátu, HRT si libuje ve spolehlivosti a faktu, že zafungovala strategie.

9.  9.  2012
Vozy Caterham, Marussia a HRT posunula dopředu Hülkenbergova porucha

Vozy Caterham, Marussia a HRT posunula dopředu Hülkenbergova porucha

Interní souboj tří nejmladších týmů formule 1 dopadl podle očekávání, jen de la Rosu předjel Kartykejan. Všech šest pilotů se ale posunulo před Hülkenberga, kterého hned v úvodu kvalifikace potkala porucha.

8.  9.  2012
HRT F1
Kartykejana vyřadilo ve Spa uvolněné kolo

Kartykejana vyřadilo ve Spa uvolněné kolo

Narajn Kartykejan skončil v Grand Prix Belgie kvůli chybě, která nastala během jeho zastávky v boxech při výměně kol.

3.  9.  2012
Caterham selhal při zastávkách v boxech, Kovalainen penalizován nebude

Caterham selhal při zastávkách v boxech, Kovalainen penalizován nebude

V souboji novějších týmů v Belgii zvítězil Vitalij Petrov, závod nedokončil jen Narajn Kartykejan. Caterham si ale sype popel na hlavu, neboť oběma pilotům pokazil pitstop.

2.  9.  2012
HRT je nadšeno z nových vylepšení

HRT je nadšeno z nových vylepšení

Piloti novějších týmů si po kvalifikaci na GP Belgie hojně stěžovali na velké množství soupeřů na trati. Nejlépe si již tradičně vedl Kovalainen, nejpomalejší byl Kartykejan.

1.  9.  2012
Kartykejanova předváděcí jízda v Indii musela být zrušena

Kartykejanova předváděcí jízda v Indii musela být zrušena

Ve městě Thiruvananthapuram, ležícím ve státě Kerala, totiž v těchto dnech probíhají tradiční dožínkové slavnosti zvané Onam.

26.  8.  2012
HRT F1
Kartykejan si za své letošní výkony dává šest až sedm bodů

Kartykejan si za své letošní výkony dává šest až sedm bodů

Narajn Kartykejan si je vědom skutečnosti, že se mu nedaří využívat potenciál monopostu HRT. Je to vidět ve srovnání s týmovým kolegou. Proto se moc dobře nehodnotí.

16.  8.  2012
Kartykejan závod nedokončil, rozbilo se mu řízení

Kartykejan závod nedokončil, rozbilo se mu řízení

Ve skupině novějších týmů se tradičně nejvíce dařilo Heikkimu Kovalainenovi. Jediným, kdo Velkou cenu Maďarska nedokončil, byl Narajn Kartykejan, kterému selhalo řízení.

29.  7.  2012
McLaren
Novější týmy: Nejvýraznější byl opět Kovalainen

Novější týmy: Nejvýraznější byl opět Kovalainen

Mezi piloty novějších týmů opět zvítězil Caterham v čele s Heikkim Kovalainenem. Za ním se seřadili jezdci Marussii a HRT. Všichni se shodují, že závodění v Maďarsku významně ztěžuje horko.

28.  7.  2012
Cíl GP Německa viděli všichni jezdci novějších týmů

Cíl GP Německa viděli všichni jezdci novějších týmů

Velkou cenu Německa úspěšně dokončili všichni jezdci novějších stájí, nejlépe z jejich vzájemného souboje vyšel ruský pilot Caterhamu Vitalij Petrov, jenž skončil šestnáctý.

22.  7.  2012
Klání pilotů novějších týmů dopadlo nejlépe opět pro Caterham

Klání pilotů novějších týmů dopadlo nejlépe opět pro Caterham

Výsledky trojice "nováčků" žádná větší překvapení nepřinesly, konec pole za Caterhamem uzavírají piloti Marussie a HRT.

21.  7.  2012
HRT F1
Větší vylepšení nasadí HRT až po letní přestávce, pak se zaměří na Marussii

Větší vylepšení nasadí HRT až po letní přestávce, pak se zaměří na Marussii

Příští dva závody odjede HRT s téměř nezměněným vozem, ale boj o 11. místo v šampionátu nevzdalo, otevřít ho chce znovu v září.

17.  7.  2012
Petrova nepustily do závodu problémy s motorem

Petrova nepustily do závodu problémy s motorem

Ruského pilota zradila technika ještě před samotným startem GP Velké Británie. Zbylých pět jezdců ale šachovnicovou vlajku spatřilo.

8.  7.  2012
Počasí nás netěší, hraje nám však do karet, shodují se novější týmy

Počasí nás netěší, hraje nám však do karet, shodují se novější týmy

Skupinu novějších týmů opět vedl Caterham, tentokrát v podání Vitalije Petrova. Charles Pic skončil až za kvalifikačním limitem. Týmy se ale shodují, že zítřejší loterie by jim mohla pomoci.

7.  7.  2012
Oba caterhamy se vešly do jednoho kola za vítězem závodu

Oba caterhamy se vešly do jednoho kola za vítězem závodu

Souboj jezdců novějších týmů byl dnes poněkud zúžený, do závodu kvůli zdravotním problémům nemohl nastoupit Timo Glock z Marussie.

24.  6.  2012
Do závodu zřejmě nastoupí plná soupiska jezdců novějších stájí

Do závodu zřejmě nastoupí plná soupiska jezdců novějších stájí

Timo Glock, jehož zlobí střevní chřipka, kvůli níž musel vzdát kvalifikaci, dostal od komisařů povolení závodit. Tedy pokud mu to útroby dovolí.

23.  6.  2012
HRT: Je to ostuda, oba vozy vyřadily problémy s brzdami

HRT: Je to ostuda, oba vozy vyřadily problémy s brzdami

Mezi novějšími týmy opět zvítězil Caterham, oba jeho jezdci závod úspěšně dokončili. Španělská stáj HRT naopak zklamala, oba jezdce vyřadily potíže s brzdami.

11.  6.  2012
Mezi mladšími týmy se blýsklo HRT

Mezi mladšími týmy se blýsklo HRT

Pedro de la Rosa porazil oba piloty Marussie a odstartuje hned za oběma caterhamy a Jeanem-Éricem Vergnem z Toro Rosso.

9.  6.  2012
Mladší týmy v Monaku zajely letošní maxima

Mladší týmy v Monaku zajely letošní maxima

Třináctý Kovalainen proháněl i Buttona a dostal Caterham na desátou příčku v Poháru konstruktérů, čtrnáctý dojel Glock a patnáctý Kartykejan. Smůlu měli Petrov, Pic a de la Rosa, kteří závod nedokončili.

27.  5.  2012
Mladší týmy jsou spokojeny s výsledky a čekají na příležitost

Mladší týmy jsou spokojeny s výsledky a čekají na příležitost

Caterham se chce prosadit do středu pole, posunout se hodlá i Marussia, HRT zažilo nejúspěšnější kvalifikaci v historii a věří, že konkurenceschopné bude i v závodě.

26.  5.  2012
Klání jezdců novějších týmů dopadlo nejlépe pro Kovalainena

Klání jezdců novějších týmů dopadlo nejlépe pro Kovalainena

Na kýžené souboje ve středu pole to ovšem opět úplně nebylo, Caterham ztratil na vítěze kolo, Marussia dvě a HRT tři.

13.  5.  2012
123