McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Mercedes
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
Hamilton: Zůstanu u McLarenu, ale chci méně marketingových povinností

Hamilton: Zůstanu u McLarenu, ale chci méně marketingových povinností

Lewis Hamilton nepřímo potvrdil, že se chystá setrvat u McLarenu. Ale má v plánu si významně odlehčit od všech nezávodních povinností.

11.  7.  2011
McLaren
Hamilton: Mám něco jako platinovou kartu ke stewardům

Hamilton: Mám něco jako platinovou kartu ke stewardům

Rozpačití mohou být po dnešním závodě u McLarenu. Hamilton dojel kvůli nedostatku paliva čtvrtý, Button musel po chybě při zastávce v boxech ze závodu odstoupit.

10.  7.  2011
Pravidla formule 1McLaren
McLaren: Nová pravidla nám zlomila vaz!

McLaren: Nová pravidla nám zlomila vaz!

Jediný tým bojující na špici šampionátu, který dostal jisté úlevy od nové změny pravidel, je McLaren. Přesto zatím britský tým zaznamenal největší ztrátu výkonnosti.

10.  7.  2011
McLaren
Velká ztráta McLarenu je pro Buttona záhadou

Velká ztráta McLarenu je pro Buttona záhadou

Domácí miláčci Hamilton a Button místní publikum příliš nepotěšili, jednalo se o jednu z nejnepovedenějších kvalifikací McLarenu v dosavadním průběhu sezony.

9.  7.  2011
Domácí vítězství? Lákavé, avšak nejisté, myslí si u McLarenu

Domácí vítězství? Lákavé, avšak nejisté, myslí si u McLarenu

Britské publikum na Silverstonu vždy velmi touží po vítězství domácího jezdce. Zodpovědnost tedy opět padá na tým McLaren.

7.  7.  2011
McLaren
McLaren: Zaváhání z Valencie se v Silverstonu nebude opakovat

McLaren: Zaváhání z Valencie se v Silverstonu nebude opakovat

Po analýze GP Evropy McLaren věří, že ví, jak odstranit problémy, které vedly ke špatné výkonnosti. Navíc Silverstone je úplně jiný okruh, takže v týmu vládne mírný optimismus.

7.  7.  2011
Tým Virgin navázal technickou spolupráci s McLarenem

Tým Virgin navázal technickou spolupráci s McLarenem

Virgin Racing míní svoji snahu zlepšit se vážně, a proto uzavřel s McLarenem smlouvu o spolupráci, která mu mimo jiné umožní využívat aerodynamický tunel ve Wokingu.

4.  7.  2011
McLaren
Hamilton u McLarenu příští rok určitě zůstane, věří Whitmarsh

Hamilton u McLarenu příští rok určitě zůstane, věří Whitmarsh

Lewis Hamilton několikrát ujistil šéfa McLarenu Martina Whitmarshe, že v jeho týmu zůstane. A Whitmarsh nemá důvod mu nevěřit.

4.  7.  2011
McLaren
Strašně by mě štvalo zůstat jen u jednoho titulu, přiznává Hamilton

Strašně by mě štvalo zůstat jen u jednoho titulu, přiznává Hamilton

Lewis Hamilton zoufale touží po dalších titulech mistra světa. Kdyby šampionát už nevyhrál, považoval by účast ve formuli 1 za ztrátu času.

4.  7.  2011
McLaren
Hamilton: Bude to jeden z nejnapínavějších závodů na Silverstonu

Hamilton: Bude to jeden z nejnapínavějších závodů na Silverstonu

Přestože je ztráta McLarenu na dosud suverénní Red Bull značná, tým před britskou velkou cenou neztrácí hlavu. Domácí publikum a nové změny týkající se difuzorů by mu mohly pomoci k potřebnému vítězství.

2.  7.  2011
McLaren
Ve vývoji nejsme konzervativní, namítá proti kritice svých jezdců McLaren

Ve vývoji nejsme konzervativní, namítá proti kritice svých jezdců McLaren

Lewis Hamilton a Jenson Button vyjádřili ve Valencii názor, že McLaren mohl být při nasazování nových dílů agresivnější. Technický ředitel Paddy Lowe ale říká, že to víc nejde.

1.  7.  2011
McLaren
McLaren touží po domácím dvojitém vítězství, jezdci mají bojovnou náladu

McLaren touží po domácím dvojitém vítězství, jezdci mají bojovnou náladu

Lewis Hamilton a Jenson Button překonali zklamání z Valencie a věří, že dokáží v Silverstonu podat lepší výkon. Považují se za hlavní soupeře Sebastiana Vettela.

29.  6.  2011
McLaren
McLaren nesdílí pesimismus svých jezdců

McLaren nesdílí pesimismus svých jezdců

Navzdory zklamání z Valencie se McLaren nevzdává naděje na dobrý výsledek v domácí Grand Prix Velké Británie.

27.  6.  2011
McLaren
Hamilton: Šampionát už téměř skončil

Hamilton: Šampionát už téměř skončil

Lewis Hamilton považuje šance na překonání Sebastiana Vettela v letošním ročníku za minimální, brzy nebude o co bojovat. Už kvůli tomu, že vyhlídky McLarenu nejsou dobré.

27.  6.  2011
McLaren
Hamiltonovi se nepodařil start, Button přišel o KERS

Hamiltonovi se nepodařil start, Button přišel o KERS

Kdo čekal, že Jenson Button naváže na své vítězství z kanadského Montrealu i v ulicích Valencie, mýlil se. Piloti McLarenu obsadili ve Velké ceně Evropy čtvrtou a šestou příčku.

26.  6.  2011
McLaren
Hamiltonovo pravidlo pro Valencii: Dvakrát měř, jednou řež

Hamiltonovo pravidlo pro Valencii: Dvakrát měř, jednou řež

Pilot ve službách McLarenu svůj styl jízdy měnit nehodlá, ale bude se snažit v kritických momentech mnohem více uvažovat a rozhodovat o svých krocích.

26.  6.  2011
McLaren
Hamilton neztrácí naděje na vítězství v závodě

Hamilton neztrácí naděje na vítězství v závodě

McLaren se v kvalifikaci před Red Bull neprobojoval, ale v závodě bude chtít rakouskou stáj porazit. Nahrává mu k tomu dobrá forma z posledních závodů i třetí místo na startu pro Hamiltona.

25.  6.  2011
McLaren
Hamilton a Button odmítli spekulace o přestupu, zůstanou u McLarenu

Hamilton a Button odmítli spekulace o přestupu, zůstanou u McLarenu

Jezdci McLarenu byli v posledních týdnech předmětem spekulací o změně působiště, oba ale mají v plánu setrvat ve Wokingu.

24.  6.  2011
Hamilton: Dokud mám u McLarenu konkurenceschopné auto, nemám důvod odejít

Hamilton: Dokud mám u McLarenu konkurenceschopné auto, nemám důvod odejít

Po své návštěvě u Red Bullu čelí Lewis Hamilton častějším otázkám o své budoucnosti. Vidí ji i nadále spojenou s McLarenem.

15.  6.  2011
McLaren
Hamilton je znovu pod palbou kritiky, jeho šéf a týmový kolega ho brání

Hamilton je znovu pod palbou kritiky, jeho šéf a týmový kolega ho brání

Pokud Lewis Hamilton doufal, že jeho kritika z Monaka závodem v Montrealu ustane, mýlil se. Svou jízdou v Kanadě vyvolal další negativní ohlasy, ale jeho tým za ním pevně stojí.

14.  6.  2011
McLaren
Kolize náš dobrý vztah nepoškodí, říkají Hamilton a Button

Kolize náš dobrý vztah nepoškodí, říkají Hamilton a Button

Ačkoliv se mohlo zdát, že by incident na cílové rovince v Montrealu mezi Lewisem Hamiltonem a Jensonem Buttonem mohl znamenat konec dobrých vztahů u McLarenu, podle jezdců se tak nestane.

13.  6.  2011
McLaren
Je to moje nejlepší vítězství, říká Button

Je to moje nejlepší vítězství, říká Button

Před závodem byli jezdci McLarenu řazeni k favoritům závodu v Montrealu. Ale po rozporuplném průběhu Velké ceny Kanady může být McLaren částečně spokojen.

13.  6.  2011
McLaren
McLaren: Rozhodně nejsme mimo boj!

McLaren: Rozhodně nejsme mimo boj!

McLaren nenaplnil v Kanadě svá očekávání. Hamilton skončil na pátém místě, Button se kvalifikoval až sedmý, téměř tři desetiny sekundy za svým týmovým kolegou.

11.  6.  2011
McLaren
V závodech jsme rychlejší než Red Bull, říká McLaren

V závodech jsme rychlejší než Red Bull, říká McLaren

McLaren sice porazil Red Bull v letošní sezóně jen jednou, ale je přesvědčený, že má lepší závodní rychlost. Prohry z kvalifikací mu ale neumožňují ji naplno využít.

8.  6.  2011
McLaren
Hamilton šel svoji poznámku o barvě pleti vysvětlit stewardům

Hamilton šel svoji poznámku o barvě pleti vysvětlit stewardům

Lewis Hamilton byl kvůli penalizacím z GP Monaka naštvaný a vyslovil vtip, který šel pak raději vysvětlit stewardům, aby předešel nedorozumění. AKTUALIZOVÁNO

30.  5.  2011
McLaren
Hamilton je frustrován častým vyšetřováním komisaři

Hamilton je frustrován častým vyšetřováním komisaři

V dnešním závodě komisaři považovali počínání pilota McLarenu za příliš agresivní a udělili mu penalizaci. Hamilton byl letos vyšetřován již pětkrát, což považuje za nepovedený vtip. Penalizován byl i po závodě.

29.  5.  2011
McLaren
Button doplní Vettela v první řadě, Hamilton byl penalizován

Button doplní Vettela v první řadě, Hamilton byl penalizován

Po restartu kvalifikace měl McLaren problémy se zahříváním pneumatik a brzd, proto se už Button nezlepšil a Hamilton nezajel odpovídající čas. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

28.  5.  2011
Button: Na Red Bull v kvalifikacích ještě chvíli stačit nebudeme

Button: Na Red Bull v kvalifikacích ještě chvíli stačit nebudeme

McLaren dokázal v posledním závodě konkurovat Red Bullu, ale v kvalifikacích pořád významně ztrácí. Podle Jensona Buttona se na této skutečnosti v blízké budoucnosti mnoho nezmění.

24.  5.  2011
PneumatikyMcLaren
Hamilton: Díky pneumatikám by se mohlo předjíždět i v Monaku

Hamilton: Díky pneumatikám by se mohlo předjíždět i v Monaku

Pneumatiky Pirelli nabízejí vlastnosti, které by mohly umožnit předjíždění i na trati v Monte Carlu, kde je to nejtěžší ze všech okruhů v kalendáři.

23.  5.  2011
McLaren
Hamilton dostal Vettela pod tlak, se závodem je spokojen

Hamilton dostal Vettela pod tlak, se závodem je spokojen

Pilot McLarenu byl velmi blízko vítězství, to si ale nakonec Vettel s náskokem šesti desetin uhlídal. Hamiltona to však netrápí a výsledek ho potěšil.

22.  5.  2011
McLaren
Hamilton i Button startují z čistší stopy a ušetřili sadu měkčích gum

Hamilton i Button startují z čistší stopy a ušetřili sadu měkčích gum

Lewise Hamiltona a Jensona Buttona dělilo v kvalifikaci jen 0,035 sekundy. Přesto se mezi oba vklínil Fernando Alonso. Oproti němu ale mají výhodu jedné čerstvé sady pneumatik navíc.

21.  5.  2011
Hamilton: Ani o Ferrari nemám zájem, Alonsa porazím v jiném voze

Hamilton: Ani o Ferrari nemám zájem, Alonsa porazím v jiném voze

Lewis Hamilton předpokládá, že s Fernandem Alonsem už nikdy nebude bojovat jako týmový kolega. Španěl by to nedovolil, což ale pilotovi McLarenu nevadí.

20.  5.  2011
McLaren
Button je nejlepší týmový kolega, jakého kdy Hamilton měl

Button je nejlepší týmový kolega, jakého kdy Hamilton měl

Lewis Hamilton musel v McLarenu čelit třem týmovým kolegům, mezi nimiž byl i Fernando Alonso. Za nejlepšího ale považuje Jensona Buttona.

19.  5.  2011
McLaren
McLaren: Omezené foukání difuzorů by poškodilo i nás

McLaren: Omezené foukání difuzorů by poškodilo i nás

Omezení pro fungování motorů, které by ve svém důsledku ovlivnilo práci difuzoru, by představovalo problém pro všechny přední týmy. Potvrdil to McLaren.

18.  5.  2011
McLaren
McLaren se ve Španělsku vrátí na přední pozice, věří Button

McLaren se ve Španělsku vrátí na přední pozice, věří Button

Po vítězství v Číně přišlo pro McLaren v Turecku zklamání, ani jeden jezdec týmu neobsadil stupně vítězů. Nové díly by ale měly zajistit návrat na špičku už v Barceloně.

12.  5.  2011
McLaren
Hamilton si za agresivní jízdu vysloužil kritiku šéfa McLarenu

Hamilton si za agresivní jízdu vysloužil kritiku šéfa McLarenu

Lewis Hamilton myslel v tureckém závodě málo na své pneumatiky a příliš rychle si je odrovnal. A to se nelíbilo jeho šéfovi Martinu Whitmarshovi.

9.  5.  2011
McLaren
Za propadem McLarenu stojí nenasazení technických vylepšení

Za propadem McLarenu stojí nenasazení technických vylepšení

Tým z Wokingu se v Istanbul Parku snažil nasadit větší množství novinek, než se nakonec podařilo. Z toho důvodu nenaplnil svá očekávání a ke stupňům vítězů měl relativně daleko.

8.  5.  2011
McLaren
Hamilton se v závodě obává hlavně startu

Hamilton se v závodě obává hlavně startu

Vítěz předešlé velké ceny do závodu nastoupí ze čtvrtého místa, tedy ze špinavé části roštu. Týmový parťák Jenson Button je na tom obdobně, v kvalifikaci si zajistil šesté místo.

7.  5.  2011
McLaren
McLaren: Na Red Bull ztrácíme tři až pět desetin sekundy

McLaren: Na Red Bull ztrácíme tři až pět desetin sekundy

Před Grand Prix Turecka zůstává McLaren opatrný, na Red Bull stále ztrácí, ale pracuje na několika vylepšeních, které mu mají pomoci náskok mistrů světa smazat.

3.  5.  2011
McLaren
Bahrajn významně financuje McLaren, ten obavy nemá

Bahrajn významně financuje McLaren, ten obavy nemá

McLaren nemá obavy z politických nepokojů v Bahrajnu, ačkoli firma starající se o ekonomiku bahrajnské královské rodiny je významným podílníkem v týmu.

30.  4.  2011
1...6566676869...73