McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Mercedes
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
Alonso vynechá GP Austrálie

Alonso vynechá GP Austrálie

Fernando Alonso se nezúčastní prvního závodu v Austrálii. Informace španělských médií dnes potvrdil McLaren.

3.  3.  2015
McLaren
Alonso v McLarenu získá titul, myslí si Berger

Alonso v McLarenu získá titul, myslí si Berger

Gerhard Berger je přesvědčen, že Fernando Alonso v budoucnu v McLarenu získá titul. Nebude to ale hned.

3.  3.  2015
McLaren
Magnussen chtěl letos nastoupit do 24h Le Mans

Magnussen chtěl letos nastoupit do 24h Le Mans

U Corvetty v posádce vedle jeho otce však už nebylo místo.

1.  3.  2015
McLaren
McLaren očekává obtížné úvodní závody

McLaren očekává obtížné úvodní závody

Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier se domnívá, že tým bude schopen z vozu dostat maximum až se začátkem evropské části letošní sezóny formule 1.

28.  2.  2015
McLaren
McLaren si dnešek pochvaluje, problém na konci prověřuje

McLaren si dnešek pochvaluje, problém na konci prověřuje

Jenson Button dnes odjel 101 kol, což je 466 km. Perfektní den z pohledu McLarenu pokazil až závěr, kdy vůz zůstal stát na trati.

27.  2.  2015
McLaren
 Okolo nehody Fernanda Alonsa je několik nových informací

Okolo nehody Fernanda Alonsa je několik nových informací

Nehodu Fernanda Alonsa bude vyšetřovat FIA, která už chystá i opatření. Od příštího roku by měly být ve vozech povinně vysokorychlostní kamery. BBC a Auto Motor und Sport pak zveřejnily data z nehody.

27.  2.  2015
McLaren
Alonso opustil nemocnici, ale v testech nenastoupí

Alonso opustil nemocnici, ale v testech nenastoupí

Fernando Alonso ve středu odpoledne opustil nemocnici. Podle předpokladů ale v posledních testech v Barceloně, které začínají už zítra, nenastoupí.

25.  2.  2015
McLaren
Alonso opustil nemocnici, MGU-K si opravuje McLaren sám (aktualizace)

Alonso opustil nemocnici, MGU-K si opravuje McLaren sám (aktualizace)

Asi největší pozornost se před posledními testy, které začínají už zítra, zaměřuje na McLaren.

25.  2.  2015
VideaMcLaren
Video: Simulace nehody Fernanda Alonsa

Video: Simulace nehody Fernanda Alonsa

Na internetu je pěkná simulace nehody Fernanda Alonsa, která vychází i z popisu McLarenu. Příčinou nehody byl pravděpodobně silný nárazový vítr.

24.  2.  2015
McLaren
McLaren vydal prohlášení k nehodě Fernanda Alonsa

McLaren vydal prohlášení k nehodě Fernanda Alonsa

McLaren odpoledne vydal prohlášení o stavu Fernanda Alonsa a příčinách nehody.

23.  2.  2015
McLaren
 Alonso stále v nemocnici, nehoda vyvolává konspirace (aktualizace)

Alonso stále v nemocnici, nehoda vyvolává konspirace (aktualizace)

Fernando Alonso včera před obědem prožil nehodu, která se zapíše na seznam těch zvláštních. Španěl zůstává v nemocnici.

23.  2.  2015
McLaren
Alonso po nehodě v nemocnici (aktualizováno)

Alonso po nehodě v nemocnici (aktualizováno)

Fernando Alonso dnes krátce před obědem havaroval za třetí zatáčkou katalánského okruhu a po vyšetření v lékařském centru byl transportován do nemocnice.

22.  2.  2015
McLaren
McLaren letos bude mít na vítězství, věří Button

McLaren letos bude mít na vítězství, věří Button

Jenson Button je přesvědčen, že by McLaren mohl mít do konce letošní sezóny formule 1 vůz schopný vítězit i přesto, že jej v předsezónních testech dosud brzdí řada problémů.

22.  2.  2015
McLaren
McLarenu nepomohla ani úprava těsnění, znovu měl problémy

McLarenu nepomohla ani úprava těsnění, znovu měl problémy

Ani třetí den předsezónních testů v Barceloně neproběhl pro tým z Wokingu bez potíží.

21.  2.  2015
Pohonné jednotky
Malé týmy chtěly na sobě významně šetřit, Dennis jim to zatrhl

Malé týmy chtěly na sobě významně šetřit, Dennis jim to zatrhl

Sauber, Force India a Lotus nejsou ve zrovna nejlepší finanční kondici. Přišly proto na nedávné zasedání Komise F1 s nápadem, jak ušetřit nemalé peníze. Velké týmy by to (ne)ovlivnilo.

21.  2.  2015
McLaren
McLaren je 50 procent za plánem

McLaren je 50 procent za plánem

Fernando Alonso měl dnes relativně úspěšný den. Odjel téměř 60 kol, což je na McLaren úspěch. Eric Boullier ale přiznává, že je tým pozadu.

20.  2.  2015
Pohonné jednotkyMcLaren
McLaren skončil předčasně a má velký problém

McLaren skončil předčasně a má velký problém

McLaren začal v Barceloně dobře. Zajížděl slušný počet kol i dobré časy. Před polednem ale přišla krize a velký problém.

19.  2.  2015
McLaren
McLaren sbírá cenné kilometry ještě před testy

McLaren sbírá cenné kilometry ještě před testy

McLaren v Jerezu odjel 79 kol. V Barceloně si bude chtít připsat určitě větší počet. Tým si osahal trať nedaleko hlavního města Katalánska už dnes.

16.  2.  2015
VideaPohonné jednotkyMcLaren
Video: MiniDrivers a zvuk Hondy

Video: MiniDrivers a zvuk Hondy

Jsou letošní motory hlasitější? A jak zní motor Hondy? Napoví nové krátké video od Los MiniDrivers.

16.  2.  2015
McLaren
Alonso bude Buttona v kvalifikacích porážet, odhaduje Watson

Alonso bude Buttona v kvalifikacích porážet, odhaduje Watson

Dvojnásobný mistr světa podle bývalého pilota McLarenu dokáže v kvalifikaci dostat z vozu maximum.

15.  2.  2015
McLaren
Button je rád, že má vedle sebe Alonsa

Button je rád, že má vedle sebe Alonsa

Mistr světa z roku 2009 je velmi rád, že má za týmového kolegu Fernanda Alonsa.

13.  2.  2015
Peníze a byznysMcLaren
Titulární sponzor? To je přežitek, říká Dennis

Titulární sponzor? To je přežitek, říká Dennis

Ron Dennis se docela rozvášnil během testů v Jerezu při dotazech na zbarvení McLarenu. To prý změní jen kvůli sponzorovi. Současně ale dodal, že něco jako titulární sponzor patří spíše do historie než současnosti.

12.  2.  2015
McLaren
Alonso: Do McLarenu jsem přišel zvítězit

Alonso: Do McLarenu jsem přišel zvítězit

Fernando Alonso podle svých slov nemá zatím žádný cíl pro letošní sezónu. Uvidí se prý až po dvou nebo třech závodech. Dlouhodobý cíl je ale jasný, Alonso chce v McLarenu zvítězit.

12.  2.  2015
McLaren
Alonso v návratu do McLarenu našel novou motivaci

Alonso v návratu do McLarenu našel novou motivaci

Po pěti letech u Ferrari se Španěl vrátil do Wokingu, kde působil v sezóně 2007.

10.  2.  2015
McLaren
McLaren se předvedl v Japonsku

McLaren se předvedl v Japonsku

McLaren je na návštěvě Japonska, odkud pochází jeho nový partner Honda.

10.  2.  2015
McLaren
McLaren věří, že v Austrálii uvidí cíl oba vozy

McLaren věří, že v Austrálii uvidí cíl oba vozy

McLaren toho v Jerezu moc nenajel, ale již několikrát zopakoval, že měl jen malé problémy, které ho ovšem vždy na nějaký čas odstavily.

10.  2.  2015
McLaren
U McLarenu kvitují Alonsův příchod

U McLarenu kvitují Alonsův příchod

Už samotný příchod Fernanda Alonsa je pro McLaren motivací, myslí si vysoce postavení členové týmu.

8.  2.  2015
McLaren
Letošní rok Alonsův nebude, myslí si zahraniční novináři

Letošní rok Alonsův nebude, myslí si zahraniční novináři

Hlavními favority na titul budou letos jezdci Mercedesu. Hodně vysoko by mohl být Williams, možná Red Bull a po předsezónních testech nelze úplně ignorovat ani Ferrari. Zasáhne do bojů o stupně nejvyšší i McLaren?

6.  2.  2015
McLaren
Kromě problémů s motorem řeší McLaren i kulturní problémy

Kromě problémů s motorem řeší McLaren i kulturní problémy

McLaren už s Hondou spolupracoval a byla to spolupráce doslova legendární. Počet lidí na obou stranách, kteří si to pamatují, ale není velký. Britové se tak musejí s Japonci opět naučit komunikovat.

5.  2.  2015
McLaren
McLaren tuší, jak na tom rychlostně je

McLaren tuší, jak na tom rychlostně je

McLaren ujel v Jerezu 79 kol a měl plné ruce práce s odhalováním problémů s novým vozem a pohonnou jednotkou. K zajíždění něčeho, co by se dalo nazvat rychlým časem, se nedostal. Jak na tom ale je, prý tuší.

5.  2.  2015
McLaren
McLaren je s testy spokojen

McLaren je s testy spokojen

McLaren odjel v Jerezu celkově 79 kol, což je 351 km. To přibližně odpovídá délce závodu a kvalifikaci. Vloni jsme zde měli týmy, které odjely s novými pohonnými jednotkami ještě méně.

4.  2.  2015
Marussia míří k záchraně

Marussia míří k záchraně

Marussia míří zpět na startovní rošt, našla totiž zřejmě nadějného kupce.

4.  2.  2015
Pohonné jednotkyMcLaren
Motory: Honda chce více žetonů, zvuk se nečekaně zlepšil

Motory: Honda chce více žetonů, zvuk se nečekaně zlepšil

Auto Motor und Sport píše, že Ron Dennis není spokojen s kompromisem, který navrhuje FIA a chce pro Hondu více žetonů.

3.  2.  2015
McLaren
Button čerpá optimismus pohledem na jiné týmy

Button čerpá optimismus pohledem na jiné týmy

Jenson Button zůstává optimistou a srovnává aktuální situaci McLarenu s loňským Red Bullem.

2.  2.  2015
McLaren
Používáme zcela nové technologie, říká McLaren

Používáme zcela nové technologie, říká McLaren

Problémy se spolehlivostí mohou být častým příznakem McLarenu na začátku testů. Podle Rona Dennise totiž tým z Wokingu společně s Hondou prošlapávají cestu, kterou ještě nikdo nikdy nešel.

2.  2.  2015
McLaren
Alonso ve smlouvě nemá žádnou výkonnostní klauzuli

Alonso ve smlouvě nemá žádnou výkonnostní klauzuli

Ron Dennis vyloučil možnost, že by Fernando Alonso v příští sezóně odešel do Mercedesu. S McLarenem je totiž vázán dlouhodobou smlouvou.

2.  2.  2015
McLaren
Dennis: Jiné zbarvení? A proč?

Dennis: Jiné zbarvení? A proč?

Ron Dennis dnes sice prohlásil, že McLaren bude mít nové zbarvení, ale mát o háček. Šéf McLarenu od vás chce znát důvod a to že to teď nevypadá tak dobře, tím důvodem není.

1.  2.  2015
McLaren
Nic vážného, uklidňuje Honda po dnešku

Nic vážného, uklidňuje Honda po dnešku

Honda si prochází počátečními těžkostmi, ale má poměrně jasný plán.

1.  2.  2015
TechnikaMcLaren
Technická analýza vozu McLaren Honda MP4-30

Technická analýza vozu McLaren Honda MP4-30

Doposud jsme měli možnost vidět více, či méně podrobné obrázky nových monopostů Williamsu, Lotusu i Mercedesu a i když se na první pohled může zdát, že McLaren MP4-30 nijak zvlášť nevybočuje z řady, zdání může klamat.

31.  1.  2015
McLaren
McLaren představil MP4-30

McLaren představil MP4-30

McLaren dnes prostřednictvím internetu ukázal svůj nový vůz MP4-30, který je vozem návratů. Do týmu se vrátil Fernando Alonso i Honda jako dodavatel pohonných jednotek.

29.  1.  2015
1...4344454647...65...