McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

Alonso: Ne, Marussii koupit nechci

Alonso: Ne, Marussii koupit nechci

Fernando Alonso zatím netuší, kdy padne jeho rozhodnutí o tom, kde bude jezdit v roce 2015. Žádný termín prý nemá.

6.  11.  2014
Zamíří Gerhard Berger do Ferrari, McLarenu nebo nikam?

Zamíří Gerhard Berger do Ferrari, McLarenu nebo nikam?

Gerhard Berger není ve formuli 1 od roku 2008, kdy prodal akcie Toro Rosso. Nějakou dobu se ale spekuluje o jeho návratu.

5.  11.  2014
McLaren
Button byl chováním McLarenu okolo zastávek frustrován

Button byl chováním McLarenu okolo zastávek frustrován

Jenson Button ve 27. kole Velké ceny USA bojoval s několika vozy. Inženýr mu na začátku kola řekl, aby na to co nejvíce tlačil, protože bude v daném kole stavět. Na konci kola mu ale řekl, že má na trati zůstat.

3.  11.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně USA 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně USA 2014

Přinášíme tradiční reakce týmů na uplynulou velkou cenu. V USA se z vítězství radoval Lewis Hamilton před Rosbergem. Dobrý závod ale odjel třeba také Pastor Maldonado. Naopak Sauber opět na body nedosáhl a Force India musela předčasně balit.

3.  11.  2014
McLaren
Button: Můžeme být relativně spokojeni s tím, kde jsme

Button: Můžeme být relativně spokojeni s tím, kde jsme

Jezdci McLarenu Jenson Button a Kevin Magnussen zajeli v kvalifikaci v Austinu pro McLaren sedmé a osmé místo. Brit však z důvodu výměny převodovky spadne na roštu o pět pozic na dvanácté místo.

1.  11.  2014
Prohlášení týmů po pátku v Austinu

Prohlášení týmů po pátku v Austinu

Pátek v USA byl poměrně poklidným dnem. Mnoho jezdců ale trápily technické problémy.

31.  10.  2014
McLaren
Buttona čeká odsun o pět míst

Buttona čeká odsun o pět míst

Jenson Button na startu Velké ceny USA klesne o pět míst z důvodu nasazení nové převodovky.

30.  10.  2014
McLaren
Buttonovi by Alonso jako týmový kolega nevadil

Buttonovi by Alonso jako týmový kolega nevadil

V nejbližších dnech se patrně dozvíme, jak to bude v příští sezóně s Fernandem Alonsem. Největší šance jsou dávány možnosti, že Alonso zamíří k McLarenu. V takovém případě by některý ze současných jezdců musel odejít.

24.  10.  2014
VideaMcLaren
Video: McLaren slaví 40 let od prvního titulu

Video: McLaren slaví 40 let od prvního titulu

Pro Emersona Fittipaldiho to byl v říjnu 1974 již druhý titul mistra světa (poprvé o dva roky dříve v Lotusu). Pro jeho tým McLaren to ale byla premiéra. McLaren tehdy získal první z dvanácti jezdeckých titulů. Památnou sezónu si připomíná trochu netradičním videem.

23.  10.  2014
Pohonné jednotky
Force India nechce válku výrobců motorů

Force India nechce válku výrobců motorů

V oblasti pohonných jednotek se v poslední době dějí velké věci. Lotus přechází od Renaultu k Mercedesu, McLaren k Hondě, z Red Bullu se stává tovární tým Renaultu a padokem znějí vášnivé diskuse o vývoji během sezóny.

22.  10.  2014
McLaren
Sam Michael opouští McLaren

Sam Michael opouští McLaren

Sportovní šéf týmu McLaren na konci letošní sezóny končí.

22.  10.  2014
McLaren
Button zvažuje, že bude následovat Marka Webbera

Button zvažuje, že bude následovat Marka Webbera

Jenson Button prý zvažuje, že by odešel do vytrvalostních závodů. Údajně měl už předběžně jednat s Porsche. To vše samozřejmě v případě, že by nesehnal pro příští rok sedačku ve formuli 1.

17.  10.  2014
McLaren
McLaren chystá ještě jeden velký balík

McLaren chystá ještě jeden velký balík

Přestože do konce sezóny zbývají už jen tři závody, McLaren připravuje ještě jeden balík aktualizací.

16.  10.  2014
McLaren
Häkkinen: Byl by to zázrak, pokud by McLaren příští rok vyhrál

Häkkinen: Byl by to zázrak, pokud by McLaren příští rok vyhrál

Mika Häkkinen si myslí, že by to byl malý zázrak, pokud by McLaren v kombinaci s Hondou příští rok začal vyhrávat.

16.  10.  2014
McLaren
Button bere možný konec s nadhledem, bojí se o Magnussena

Button bere možný konec s nadhledem, bojí se o Magnussena

Je stále velmi pravděpodobné, že příští rok přijde do McLarenu Fernando Alonso a někdo z dvojice Button, Magnussen, bude muset odejít.

15.  10.  2014
McLaren
Magnussena jeho rychlost překvapila, Button označil závod za divný

Magnussena jeho rychlost překvapila, Button označil závod za divný

McLaren zůstal v Soči těsně pod stupni vítězů, když Jenson Button skončil čtvrtý před pátým Kevinem Magnussenem.

12.  10.  2014
McLaren
Magnussena mrzí jeho penalizace za výměnu převodovky

Magnussena mrzí jeho penalizace za výměnu převodovky

Jezdci McLarenu Jenson Button a Kevin Magnussen obsadili v kvalifikaci na Velkou cenu Ruska čtvrtou a šestou pozici. Bolestivá je však pro Dána penalizace odsunu o pět pozic za výměnu převodovky, která jej srazí na jedenácté místo.

11.  10.  2014
Prohlášení týmů po pátku: Red Bull se trápí

Prohlášení týmů po pátku: Red Bull se trápí

Mercedes ukazuje silnou formu také v Rusku. Dobře na tom je i McLaren a Williams. Komu se ale vůbec nedařilo, to je Red Bull.

10.  10.  2014
Pohonné jednotkyMcLaren
S motorem Mercedes by McLaren titul nevyhrál, myslí si Ron Dennis

S motorem Mercedes by McLaren titul nevyhrál, myslí si Ron Dennis

Ron Dennis si myslí, že kdyby McLaren příští rok nesáhl po motorech Honda, o titul by nebojoval.

8.  10.  2014
Pohonné jednotkyVideaHondaMcLaren
Video: Honda představila svou pohonnou jednotku

Video: Honda představila svou pohonnou jednotku

Honda zveřejnila video, ve kterém představuje svou pohonnou jednotku, která bude od příštího roku pohánět vůz McLaren.

7.  10.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Japonska

Prohlášení týmů po Velké ceně Japonska

Přinášíme prohlášení týmů po Velké ceně Japonska, kterou ovlivnil déšť a předčasně ukončila vážná nehoda Julese Bianchiho.

5.  10.  2014
McLaren
AMuS: McLaren možná nebude jezdit s novým vozem v prvních testech

AMuS: McLaren možná nebude jezdit s novým vozem v prvních testech

Auto Motor und Sport přinesl informaci, podle které bychom nemuseli vidět nový vůz McLarenu při prvních testech v roce 2015 v Jerezu.

4.  10.  2014
Alonso má plán

Alonso má plán

Sebastian Vettel odchází z Red Bullu a na 99% zamíří k Ferrari. Alespoň to tvrdí vedení Red Bullu. Kam ale půjde Fernando Alonso?

4.  10.  2014
McLaren
Magnussen zklamaný z chyb, Button má radost

Magnussen zklamaný z chyb, Button má radost

Piloti McLarenu Kevin Magnussen a Jenson Button si v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska vyjeli čtvrtou řadu.

4.  10.  2014
Pátek v Suzuce: Debut Verstappena i nehody

Pátek v Suzuce: Debut Verstappena i nehody

Relativně poklidný první trénink vystřídal ten druhý, ve kterém jsme viděli hned tři nehody. Mezi těmi, kdo bourali, byl také Daniel Ricciardo.

3.  10.  2014
Peníze a byznys
Video: Hugo Boss přechází od McLarenu k Mercedesu

Video: Hugo Boss přechází od McLarenu k Mercedesu

Oděvní firma Hugo Boss končí letos po 32 letech spolupráci s McLarenem a přechází k Mercedesu.

1.  10.  2014
Pohonné jednotkyBez zárukyHondaMcLaren
Honda je údajně při vývoji motoru v těžkých problémech

Honda je údajně při vývoji motoru v těžkých problémech

Italský Corriere dello Sport přináší informaci, podle které je Honda při vývoji nové pohonné jednotky ve velmi těžkých problémech.

30.  9.  2014
McLaren
Button: Rychlé okruhy nám sednou, ale Suzuka zrovna ne

Button: Rychlé okruhy nám sednou, ale Suzuka zrovna ne

Pro McLaren je Japonsko už skoro domácí velkou cenou s ohledem na partnerství s Hondou. Velmi blízko k zemi vycházejícího slunce má také sám Button, jehož snoubenka pochází právě odtud.

29.  9.  2014
McLaren
McLaren už ví, proč bylo Magnussenovi takové horko

McLaren už ví, proč bylo Magnussenovi takové horko

Kevin Magnussen si během závodu v Singapuru stěžoval na velké horko. Jeho nápoj ve voze měl navíc mnohem větší teplotu, než je obvyklé. Tým si s tím dlouho nevěděl rady, ale nakonec problém rozlouskl.

26.  9.  2014
McLaren
Chcete třetí auta? Tak nám to řekněte teď, vyzval McLaren

Chcete třetí auta? Tak nám to řekněte teď, vyzval McLaren

V zákulisí formule 1 se vede diskuse o zavedení třetích vozů. To, co nastínil Adam Parr a co původně vypadalo jako spekulace, se stále více dostává do seriózních diskusí.

25.  9.  2014
McLaren
Button zůstává u McLarenu, nebo si to alespoň myslí

Button zůstává u McLarenu, nebo si to alespoň myslí

V návalu singapurského dění trochu zapadl rozhovor s Jensonem Buttonem, který je přesvědčen, že u McLarenu zůstane i příští rok, bohužel nevíme přesně, z čeho jeho přesvědčení pramení a zda už má prodlouženou smlouvu.

23.  9.  2014
VideaMcLaren
Video: Technologie McLarenu v normálním světě

Video: Technologie McLarenu v normálním světě

McLaren na videu prezentuje své technologie, které jsou využitelné také v běžném životě.

23.  9.  2014
McLaren
Magnussenovy problémy s horkem jsou stále záhadou, říká McLaren

Magnussenovy problémy s horkem jsou stále záhadou, říká McLaren

Velká cena Singapuru je pro jezdce nejnáročnějším závodem v kalendáři. Je to přímo smrtící kombinace.

23.  9.  2014
McLaren
McLaren (ne)má o jezdcích jasněji, v Suzuce ale bude mlčet

McLaren (ne)má o jezdcích jasněji, v Suzuce ale bude mlčet

Eric Boullier si z novinářů dělal tak trochu legraci. Potvrdil ale, že na téměř domácí půdě v Japonsku jezdecké složení McLaren neoznámí.

22.  9.  2014
Bernie EcclestonePeníze a byznysMcLaren
Aktualizováno: Ecclestone připravil McLaren o sponzora

Aktualizováno: Ecclestone připravil McLaren o sponzora

McLaren zřejmě přijde o dalšího sponzora. Nápis Johnnie Walker už jeho monoposty zdobit nebude.

22.  9.  2014
Prohlášení týmů po GP Singapuru

Prohlášení týmů po GP Singapuru

Kevin Magnussen se ve svém voze málem upekl, Vergne si zase pořádně zazávodil a důrazně si řekl o zájem týmů pro příští rok.

21.  9.  2014
McLaren
U McLarenu jsou zklamaní, stále jim chybí rychlost

U McLarenu jsou zklamaní, stále jim chybí rychlost

Piloti McLarenu podle svých odvedli maximum, které mohli, rychlost jejich vozu pro ně však v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru byla limitující.

20.  9.  2014
McLaren
Peter Prodromou dnes začal pracovat pro McLaren

Peter Prodromou dnes začal pracovat pro McLaren

Bývalý hlavní aerodynamik Red Bullu Peter Prodromou jde dnes poprvé do práce ve Wokingu.

15.  9.  2014
McLaren
Dennis: F1 musí najít sama sebe

Dennis: F1 musí najít sama sebe

Ron Dennis se domnívá, že se musí změnit nejen formule 1, ale také samotné týmy, aby si tento sport udržel popularitu.

11.  9.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Magnussen opět penalizován, Pérez urputně bojoval se svým bývalým týmem a spousta dalších komentářů k průběhu Velké ceny Itálie.

7.  9.  2014
1...4142434445...63...

15:58 | Problém na motoru, který potkal Vettela během testů, podle Ferrari nebyl vážný. V Maranellu zjistili, že šlo o problém s mazacím systémem.
22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00