McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

Alonso má plán

Alonso má plán

Sebastian Vettel odchází z Red Bullu a na 99% zamíří k Ferrari. Alespoň to tvrdí vedení Red Bullu. Kam ale půjde Fernando Alonso?

4.  10.  2014
McLaren
Magnussen zklamaný z chyb, Button má radost

Magnussen zklamaný z chyb, Button má radost

Piloti McLarenu Kevin Magnussen a Jenson Button si v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska vyjeli čtvrtou řadu.

4.  10.  2014
Pátek v Suzuce: Debut Verstappena i nehody

Pátek v Suzuce: Debut Verstappena i nehody

Relativně poklidný první trénink vystřídal ten druhý, ve kterém jsme viděli hned tři nehody. Mezi těmi, kdo bourali, byl také Daniel Ricciardo.

3.  10.  2014
Peníze a byznys
Video: Hugo Boss přechází od McLarenu k Mercedesu

Video: Hugo Boss přechází od McLarenu k Mercedesu

Oděvní firma Hugo Boss končí letos po 32 letech spolupráci s McLarenem a přechází k Mercedesu.

1.  10.  2014
Pohonné jednotkyBez zárukyHondaMcLaren
Honda je údajně při vývoji motoru v těžkých problémech

Honda je údajně při vývoji motoru v těžkých problémech

Italský Corriere dello Sport přináší informaci, podle které je Honda při vývoji nové pohonné jednotky ve velmi těžkých problémech.

30.  9.  2014
McLaren
Button: Rychlé okruhy nám sednou, ale Suzuka zrovna ne

Button: Rychlé okruhy nám sednou, ale Suzuka zrovna ne

Pro McLaren je Japonsko už skoro domácí velkou cenou s ohledem na partnerství s Hondou. Velmi blízko k zemi vycházejícího slunce má také sám Button, jehož snoubenka pochází právě odtud.

29.  9.  2014
McLaren
McLaren už ví, proč bylo Magnussenovi takové horko

McLaren už ví, proč bylo Magnussenovi takové horko

Kevin Magnussen si během závodu v Singapuru stěžoval na velké horko. Jeho nápoj ve voze měl navíc mnohem větší teplotu, než je obvyklé. Tým si s tím dlouho nevěděl rady, ale nakonec problém rozlouskl.

26.  9.  2014
McLaren
Chcete třetí auta? Tak nám to řekněte teď, vyzval McLaren

Chcete třetí auta? Tak nám to řekněte teď, vyzval McLaren

V zákulisí formule 1 se vede diskuse o zavedení třetích vozů. To, co nastínil Adam Parr a co původně vypadalo jako spekulace, se stále více dostává do seriózních diskusí.

25.  9.  2014
McLaren
Button zůstává u McLarenu, nebo si to alespoň myslí

Button zůstává u McLarenu, nebo si to alespoň myslí

V návalu singapurského dění trochu zapadl rozhovor s Jensonem Buttonem, který je přesvědčen, že u McLarenu zůstane i příští rok, bohužel nevíme přesně, z čeho jeho přesvědčení pramení a zda už má prodlouženou smlouvu.

23.  9.  2014
VideaMcLaren
Video: Technologie McLarenu v normálním světě

Video: Technologie McLarenu v normálním světě

McLaren na videu prezentuje své technologie, které jsou využitelné také v běžném životě.

23.  9.  2014
McLaren
Magnussenovy problémy s horkem jsou stále záhadou, říká McLaren

Magnussenovy problémy s horkem jsou stále záhadou, říká McLaren

Velká cena Singapuru je pro jezdce nejnáročnějším závodem v kalendáři. Je to přímo smrtící kombinace.

23.  9.  2014
McLaren
McLaren (ne)má o jezdcích jasněji, v Suzuce ale bude mlčet

McLaren (ne)má o jezdcích jasněji, v Suzuce ale bude mlčet

Eric Boullier si z novinářů dělal tak trochu legraci. Potvrdil ale, že na téměř domácí půdě v Japonsku jezdecké složení McLaren neoznámí.

22.  9.  2014
Bernie EcclestonePeníze a byznysMcLaren
Aktualizováno: Ecclestone připravil McLaren o sponzora

Aktualizováno: Ecclestone připravil McLaren o sponzora

McLaren zřejmě přijde o dalšího sponzora. Nápis Johnnie Walker už jeho monoposty zdobit nebude.

22.  9.  2014
Prohlášení týmů po GP Singapuru

Prohlášení týmů po GP Singapuru

Kevin Magnussen se ve svém voze málem upekl, Vergne si zase pořádně zazávodil a důrazně si řekl o zájem týmů pro příští rok.

21.  9.  2014
McLaren
U McLarenu jsou zklamaní, stále jim chybí rychlost

U McLarenu jsou zklamaní, stále jim chybí rychlost

Piloti McLarenu podle svých odvedli maximum, které mohli, rychlost jejich vozu pro ně však v kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru byla limitující.

20.  9.  2014
McLaren
Peter Prodromou dnes začal pracovat pro McLaren

Peter Prodromou dnes začal pracovat pro McLaren

Bývalý hlavní aerodynamik Red Bullu Peter Prodromou jde dnes poprvé do práce ve Wokingu.

15.  9.  2014
McLaren
Dennis: F1 musí najít sama sebe

Dennis: F1 musí najít sama sebe

Ron Dennis se domnívá, že se musí změnit nejen formule 1, ale také samotné týmy, aby si tento sport udržel popularitu.

11.  9.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Prohlášení týmů po Velké ceně Itálie 2014

Magnussen opět penalizován, Pérez urputně bojoval se svým bývalým týmem a spousta dalších komentářů k průběhu Velké ceny Itálie.

7.  9.  2014
McLaren
U McLarenu jsou z kvalifikačního výsledku nadšeni

U McLarenu jsou z kvalifikačního výsledku nadšeni

Jezdci McLarenu potvrdili svou formu z tréninků a v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie obsadili třetí řadu.

6.  9.  2014
Peníze a byznysMcLaren
McLaren bude mít nového sponzora, boxy provoní káva

McLaren bude mít nového sponzora, boxy provoní káva

McLaren potvrdil příchod nového sponzora, ale nevypadá to na velký obchod a tedy titulárního partnera.

6.  9.  2014
Prohlášení týmů po pátku v Monze

Prohlášení týmů po pátku v Monze

Poměrně klidný průběh měl pátek na okruhu v italské Monze. Jen Lewise Hamiltona ve druhém a Daniela Ricciarda v prvním tréninku potkaly větší technické problémy. Přečtete si prohlášení jezdců z některých týmů.

5.  9.  2014
Peníze a byznysMcLaren
McLarenu se relativně daří alespoň po ekonomické stránce

McLarenu se relativně daří alespoň po ekonomické stránce

McLaren Group představil hospodářské výsledky za rok 2013.

4.  9.  2014
HondaPohonné jednotkyMcLaren
Honda bude testovat s McLarenem až v Jerezu

Honda bude testovat s McLarenem až v Jerezu

Honda má ambiciózní cíl. Žádné oťukávání v prvním roce, ale ihned útok na vedoucí Mercedes.

1.  9.  2014
McLaren
Když budu muset na konci sezóny odejít, tak budiž, říká Button

Když budu muset na konci sezóny odejít, tak budiž, říká Button

Pro Jensona Buttona by mohla být vzhledem k současné jezdecké situaci u McLarenu letošní sezóna tou poslední.

31.  8.  2014
McLaren
McLaren chce Vettela nebo Alonsa

McLaren chce Vettela nebo Alonsa

McLaren číhá na nějaké velké jméno. To je známo už více než dlouho a stále více se potvrzuje, že v hledáčku jsou zejména dvě jména: Fernando Alonso a Sebastian Vettel.

28.  8.  2014
McLaren
McLaren se chce pokusit dohnat Red Bull ještě letos

McLaren se chce pokusit dohnat Red Bull ještě letos

McLaren stále bojuje alespoň o páté místo v šampionátu, ale pro zbytek sezóny má daleko ambicióznější cíle.

28.  8.  2014
Technika
Technika ve Spa: upravené výfuky Ferrari i diety monopostů

Technika ve Spa: upravené výfuky Ferrari i diety monopostů

Týmy přivezly do Spa řadu nových dílů i úprav, které souvisí se samotným okruhem. Přečtěte si mimo jiné o novém nose Caterhamu, výfukovém systému Ferrari nebo zrychlení, kterého letos dosáhl Mercedes díky snížení hmotnosti.

27.  8.  2014
McLaren
McLaren má v oblasti jezdců dlouhodobější plány

McLaren má v oblasti jezdců dlouhodobější plány

McLaren je asi jediným z top týmů, který nemá vyřešené jezdecké složení pro příští rok. Pro oba jezdce to začíná být dost nepříjemné.

27.  8.  2014
McLaren
Martin Whitmarsh oficiálně opustil McLaren

Martin Whitmarsh oficiálně opustil McLaren

Martin Whitmarsh a McLaren už oficiálně nemají nic společného.

26.  8.  2014
McLaren
McLaren se na Magnussena nezlobí

McLaren se na Magnussena nezlobí

Eric Boullier se na Kevina Magnussena za jeho diskvalifikaci nezlobí.

25.  8.  2014
Prohlášení týmů po Velké ceně Belgie

Prohlášení týmů po Velké ceně Belgie

Přinášíme vám prohlášení týmů po Velké ceně Belgie ve Spa.

24.  8.  2014
McLaren
Magnussen dostal za souboj s Alonsem penalizaci

Magnussen dostal za souboj s Alonsem penalizaci

Kevin Magnussen dostal penalizaci 20 sekund za to, že v souboji v závěrečných metrech GP vytlačil Alonsa na rovince z tratě.

24.  8.  2014
McLaren
Jezdci McLarenu doufají, že zítra bude sucho

Jezdci McLarenu doufají, že zítra bude sucho

McLaren dnes ve Spa-Francorchamps zopakoval svůj výsledek z kvalifikace na minulý závod v Maďarsku. Tentokrát však sedmý skončil Kevin Magnussen a desátý Jenson Button.

23.  8.  2014
Prohlášení týmů po pátku v Belgii

Prohlášení týmů po pátku v Belgii

Přinášíme tradiční výběr z prohlášení týmů po pátečních trénincích na Velkou cenu Belgie 2014.

22.  8.  2014
McLaren
Změny v McLarenu finišují

Změny v McLarenu finišují

V McLarenu probíhají od letošního roku velké změny, které mají tým vrátit zpět na vrchol. Příští rok přijde se svými motory Honda a je docela možné, že když ne v příštím tak v dalším roce dorazí i nová jezdecká posila. To vše je ještě daleko, změny uvnitř týmu ale podle Erica Boulliera finišují.

15.  8.  2014
McLaren
Pilot se učí neustále, říká Magnussen

Pilot se učí neustále, říká Magnussen

Kevin Magnussen věří, že od začátku roku jako jezdec vyrostl, je si však vědom, že ve své první sezóně, stejně jako v těch následujících, se má ještě hodně co učit.

10.  8.  2014
McLaren
McLaren: Letošní vůz je pro nás pojízdná laboratoř

McLaren: Letošní vůz je pro nás pojízdná laboratoř

McLaren nehodlá předčasně ukončit vývoj současného monopostu, může totiž sloužit pro testování komponent pro vůz na sezónu 2015.

9.  8.  2014
Pérez: Force India je v určitých ohledech na úrovni McLarenu

Pérez: Force India je v určitých ohledech na úrovni McLarenu

Sergio Pérez si myslí, že inženýrství je u Force Indie na úrovni McLarenu.

8.  8.  2014
Atraktivita F1: Boullier chce nové země, Lauda viní promotéry

Atraktivita F1: Boullier chce nové země, Lauda viní promotéry

Eric Boullier si myslí, že formule 1 o sobě píše moc negativně a měla by zamířit do nových destinací. Lauda zase hází vinu za pokles návštěvnosti na bedra pořadatelů.

8.  8.  2014
McLaren
Button budoucnost mimo F1 nehledá

Button budoucnost mimo F1 nehledá

Jenson Button se zatím nedočkal prodloužení smlouvy s McLarenem, stále však trvá na tom, že chce zůstat ve formuli 1.

8.  8.  2014
1...3940414243...61...

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.
8. srpna | Mexiko zůstane ve F1 nejméně do roku 2022.
8. srpna | Robert Kubica dokončil všechny letošní závody. Přesto odjel o 23 kol méně než Verstappen a Hamilton. #F1Fakt