McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
McLaren se předvedl v Japonsku

McLaren se předvedl v Japonsku

McLaren je na návštěvě Japonska, odkud pochází jeho nový partner Honda.

10.  2.  2015
McLaren
McLaren věří, že v Austrálii uvidí cíl oba vozy

McLaren věří, že v Austrálii uvidí cíl oba vozy

McLaren toho v Jerezu moc nenajel, ale již několikrát zopakoval, že měl jen malé problémy, které ho ovšem vždy na nějaký čas odstavily.

10.  2.  2015
McLaren
U McLarenu kvitují Alonsův příchod

U McLarenu kvitují Alonsův příchod

Už samotný příchod Fernanda Alonsa je pro McLaren motivací, myslí si vysoce postavení členové týmu.

8.  2.  2015
McLaren
Letošní rok Alonsův nebude, myslí si zahraniční novináři

Letošní rok Alonsův nebude, myslí si zahraniční novináři

Hlavními favority na titul budou letos jezdci Mercedesu. Hodně vysoko by mohl být Williams, možná Red Bull a po předsezónních testech nelze úplně ignorovat ani Ferrari. Zasáhne do bojů o stupně nejvyšší i McLaren?

6.  2.  2015
McLaren
Kromě problémů s motorem řeší McLaren i kulturní problémy

Kromě problémů s motorem řeší McLaren i kulturní problémy

McLaren už s Hondou spolupracoval a byla to spolupráce doslova legendární. Počet lidí na obou stranách, kteří si to pamatují, ale není velký. Britové se tak musejí s Japonci opět naučit komunikovat.

5.  2.  2015
McLaren
McLaren tuší, jak na tom rychlostně je

McLaren tuší, jak na tom rychlostně je

McLaren ujel v Jerezu 79 kol a měl plné ruce práce s odhalováním problémů s novým vozem a pohonnou jednotkou. K zajíždění něčeho, co by se dalo nazvat rychlým časem, se nedostal. Jak na tom ale je, prý tuší.

5.  2.  2015
McLaren
McLaren je s testy spokojen

McLaren je s testy spokojen

McLaren odjel v Jerezu celkově 79 kol, což je 351 km. To přibližně odpovídá délce závodu a kvalifikaci. Vloni jsme zde měli týmy, které odjely s novými pohonnými jednotkami ještě méně.

4.  2.  2015
Marussia míří k záchraně

Marussia míří k záchraně

Marussia míří zpět na startovní rošt, našla totiž zřejmě nadějného kupce.

4.  2.  2015
HondaPohonné jednotkyMcLaren
Motory: Honda chce více žetonů, zvuk se nečekaně zlepšil

Motory: Honda chce více žetonů, zvuk se nečekaně zlepšil

Auto Motor und Sport píše, že Ron Dennis není spokojen s kompromisem, který navrhuje FIA a chce pro Hondu více žetonů.

3.  2.  2015
McLaren
Button čerpá optimismus pohledem na jiné týmy

Button čerpá optimismus pohledem na jiné týmy

Jenson Button zůstává optimistou a srovnává aktuální situaci McLarenu s loňským Red Bullem.

2.  2.  2015
McLaren
Používáme zcela nové technologie, říká McLaren

Používáme zcela nové technologie, říká McLaren

Problémy se spolehlivostí mohou být častým příznakem McLarenu na začátku testů. Podle Rona Dennise totiž tým z Wokingu společně s Hondou prošlapávají cestu, kterou ještě nikdo nikdy nešel.

2.  2.  2015
McLaren
Alonso ve smlouvě nemá žádnou výkonnostní klauzuli

Alonso ve smlouvě nemá žádnou výkonnostní klauzuli

Ron Dennis vyloučil možnost, že by Fernando Alonso v příští sezóně odešel do Mercedesu. S McLarenem je totiž vázán dlouhodobou smlouvou.

2.  2.  2015
McLaren
Dennis: Jiné zbarvení? A proč?

Dennis: Jiné zbarvení? A proč?

Ron Dennis dnes sice prohlásil, že McLaren bude mít nové zbarvení, ale mát o háček. Šéf McLarenu od vás chce znát důvod a to že to teď nevypadá tak dobře, tím důvodem není.

1.  2.  2015
HondaMcLaren
Nic vážného, uklidňuje Honda po dnešku

Nic vážného, uklidňuje Honda po dnešku

Honda si prochází počátečními těžkostmi, ale má poměrně jasný plán.

1.  2.  2015
HondaTechnikaMcLaren
Technická analýza vozu McLaren Honda MP4-30

Technická analýza vozu McLaren Honda MP4-30

Doposud jsme měli možnost vidět více, či méně podrobné obrázky nových monopostů Williamsu, Lotusu i Mercedesu a i když se na první pohled může zdát, že McLaren MP4-30 nijak zvlášť nevybočuje z řady, zdání může klamat.

31.  1.  2015
McLaren
McLaren představil MP4-30

McLaren představil MP4-30

McLaren dnes prostřednictvím internetu ukázal svůj nový vůz MP4-30, který je vozem návratů. Do týmu se vrátil Fernando Alonso i Honda jako dodavatel pohonných jednotek.

29.  1.  2015
VideaMcLaren
Video: Alonso a Button v Návratu do budoucnosti

Video: Alonso a Button v Návratu do budoucnosti

Alonso a Button si v rámci příprav na odhalení nového vozu vyzkoušeli trochu netradičním způsobem vůz McLaren 650S. Nakonec to celé skončilo Návratem do budoucnosti. Konkrétně rovnou na GP Austrálie 2015.

29.  1.  2015
HondaMcLaren
Alonso si už zkouší nový overal týmu McLaren Honda

Alonso si už zkouší nový overal týmu McLaren Honda

McLaren ve čtvrtek ukáže online nový vůz MP4-30 s motorem Honda. Na online prezentaci je vše nutné připravit, Alonso se proto fotí v novém závodní overalu.

27.  1.  2015
McLaren
S McLarenem jako první vyjede Alonso

S McLarenem jako první vyjede Alonso

McLaren ukáže nový vůz příští týden 29. ledna. V Jerezu s ním pak jako první vyjede Fernando Alonso.

22.  1.  2015
Pohonné jednotkyMcLaren
Hondu řešení FIA nenadchlo

Hondu řešení FIA nenadchlo

Honda podle španělských médií není s novým řešením FIA není spokojená.

21.  1.  2015
Většina týmů ukáže vůz až v Jerezu ráno

Většina týmů ukáže vůz až v Jerezu ráno

Jen hrstka týmů zatím oznámila datum představení nového vozu.

20.  1.  2015
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Honda rozhodnutí FIA více méně chápe

Honda rozhodnutí FIA více méně chápe

FIA na poli vývoje pohonných jednotek v posledních týdnech způsobila slušný chaos.

19.  1.  2015
Peníze a byznysMcLaren
Konec spekulace: Telefónica McLaren sponzorovat nebude

Konec spekulace: Telefónica McLaren sponzorovat nebude

V posledních týdnech se šířily spekulace, podle kterých by se titulárním sponzorem McLarenu mohla stát Telefónica. Ta to ale nyní popřela.

19.  1.  2015
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Honda dosáhla svého, může vyvíjet motor jako ostatní

Honda dosáhla svého, může vyvíjet motor jako ostatní

McLaren a Honda mohou slavit. Podařilo se jim přemluvit FIA a dostali souhlas, že mohou vyvíjet pohonné jednotky tak dlouho, jak chtějí.

17.  1.  2015
McLaren
McLaren a Ferrari zveřejnili termín představení nového vozu

McLaren a Ferrari zveřejnili termín představení nového vozu

McLaren a Ferrari dnes oznámili termíny, kdy představí na internetu své nové vozy pro sezónu 2015.

9.  1.  2015
McLaren
Alonso podle Trulliho prožije v McLarenu další těžký rok

Alonso podle Trulliho prožije v McLarenu další těžký rok

Bývalý týmový kolega Fernanda Alonsa Jarno Trulli si myslí, že Španělův odchod z Ferrari byl logický. Jedním dechem ale dodává, že u McLarenu ho žádné zlepšení nečeká.

9.  1.  2015
Peníze a byznysMcLaren
McLaren ani po roce názor na titulárního sponzora nezměnil

McLaren ani po roce názor na titulárního sponzora nezměnil

Titulárním sponzorem McLarenu byl do konce roku 2013 Vodafone. Ten včas oznámil ukončení spolupráce a tak se netrpělivě čekalo na představení nového sponzora.

7.  1.  2015
McLaren
Magnussen letos v pátečních trénincích jezdit nebude

Magnussen letos v pátečních trénincích jezdit nebude

McLaren zřejmě Kevina Magnussena do pátečních tréninků nenasadí.

6.  1.  2015
FIAPohonné jednotkyMcLaren
Hondě se diskriminace nelíbí, bude si stěžovat u FIA

Hondě se diskriminace nelíbí, bude si stěžovat u FIA

Honda si u FIA stěžuje na postup, který jejím konkurentům umožní vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny.

6.  1.  2015
Mercedes prý chystá nové zbarvení. A co McLaren? (+Anketa)

Mercedes prý chystá nové zbarvení. A co McLaren? (+Anketa)

Mercedes prý chystá změnu zbarvení svých vozů. Otazníky pak visí nad McLarenem.

5.  1.  2015
McLaren
Force India pro nás byla budíčkem, říká Boullier

Force India pro nás byla budíčkem, říká Boullier

Eric Boullier hodnotí letošní sezónu z pohledu McLarenu.

30.  12.  2014
Problémy Marussie budou mít vliv i na Ferrari a McLaren

Problémy Marussie budou mít vliv i na Ferrari a McLaren

Marussia zřejmě definitivně skončila, což podle některých informací bude mít vliv také na dva top týmy.

29.  12.  2014
McLaren také volá po uvolnění vývoje motorů

McLaren také volá po uvolnění vývoje motorů

Pokud zůstane vývoj pohonných jednotek zmrazený, bude prý Mercedes dominovat dlouhodobě.

27.  12.  2014
Alonso už byl unavený z obehrané písničky, říká Briatore

Alonso už byl unavený z obehrané písničky, říká Briatore

Flavio Briatore říká, že se Alonso rozhodl odejít od Ferrari už minulý rok a uzavřel dohodu s Lucou di Montezemolem.

22.  12.  2014
McLaren
Dennisovi nestačí, aby McLaren vyhrával, musí dominovat

Dennisovi nestačí, aby McLaren vyhrával, musí dominovat

Ron Dennis dal McLarenu po uzavření partnerství s Hondou ty nejvyšší cíle. Nestačí, aby vyhrával závody, tým musí formuli 1 dominovat.

21.  12.  2014
Pohonné jednotkyMcLaren
McLaren už ví, co stálo za problémy v testech

McLaren už ví, co stálo za problémy v testech

Tým z Wokingu během dvoudenních testů po závodě v Abú Dhabí odjel jen pět kol.

20.  12.  2014
FotografieMcLaren
Fotogalerie: Připomeňte si Alonsa v McLarenu v roce 2007

Fotogalerie: Připomeňte si Alonsa v McLarenu v roce 2007

Fernando Alonso se příští rok vrací do McLarenu, za který už jezdil v roce 2007. Vybrali jsme nejzajímavější fotografie z této sezóny.

17.  12.  2014
McLaren
Alonso je odhodlán na úspěch s McLarenem počkat

Alonso je odhodlán na úspěch s McLarenem počkat

McLaren a Honda chtějí na vítězství útočit už v příštím roce. Fernando Alonso je ale trpělivější a je ochoten na úspěch počkat.

17.  12.  2014
McLaren
Nový mclaren prošel crash testy

Nový mclaren prošel crash testy

McLaren jako první tým oznámil, že jeho vůz pro příští sezónu prošel všemi povinnými nárazovými zkouškami FIA.

13.  12.  2014
McLaren
Dennis přebírá kontrolu nad Skupinou McLaren

Dennis přebírá kontrolu nad Skupinou McLaren

Podle Reuters je Ron Dennis už majoritním akcionářem Skupiny McLaren.

12.  12.  2014
1...3940414243...61...

22. února | Zandvoort před pěti dny. Za pár dní má být hotovo... odkaz
22. února | Podle Lea Turriniho Binotto a Ferrari neblafují. Aerodynamický balíček SF1000 nefunguje. Stále trpí problémy z loňského roku, nedotáčivostí a horším výkonem. Na příští týden chystá tým změny.
22. února | Niki Lauda by dnes oslavil 71. narozeniny.
21. února | Latifiho dnes podle Williamsu zastavil senzor.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00