McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
Zaměstnanci McLarenu nemakají jako já, zlobil se Dennis

Zaměstnanci McLarenu nemakají jako já, zlobil se Dennis

Na veřejnost se dostaly úryvky z projevu Rona Dennise k zaměstnancům McLarenu. Tým se to nyní snaží uvést na pravou míru.

20.  5.  2015
McLaren
Alonso: Budeme teď na hranici bodované desítky

Alonso: Budeme teď na hranici bodované desítky

Fernando Alonso si myslí, že McLaren může v Monaku pomýšlet na první body v letošní sezóně. Získat je prý mohl už v Barceloně.

18.  5.  2015
Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Prost o Hondě: Historie někdy nefunguje

Alain Prost se vyjádřil k problémům Hondy i Renaultu.

18.  5.  2015
McLaren
Chybí výkon, Honda bude zřejmě předělávat spalování

Chybí výkon, Honda bude zřejmě předělávat spalování

Hondě jako novému dodavateli nemohly zbýt žetony ze zimy, takže nakonec dostala průměr toho, co zůstalo konkurenci – 9 žetonů. Za co je Japonci utratí?

18.  5.  2015
McLaren
Realista Boullier: Dobré body letos ano, pódia ne

Realista Boullier: Dobré body letos ano, pódia ne

Šéf Hondy pro motorsport nedávno překvapil svým tvrzením, že McLaren bude v polovině sezóny bojovat o pódia a do konce roku dožene Mercedes. Eric Boullier je mnohem realističtější.

15.  5.  2015
McLaren
Alonso by chtěl jezdit v éře Ayrtona Senny

Alonso by chtěl jezdit v éře Ayrtona Senny

Fernando Alonso si nedávno vyzkoušel vůz Ayrtona Senny a byl jim nadšen.

14.  5.  2015
McLaren
Honda: Věříme, že v polovině sezóny budeme na pódiu

Honda: Věříme, že v polovině sezóny budeme na pódiu

McLaren je sice stále bez bodu, ale Honda věří, že v polovině sezóny bude na pódiu.

13.  5.  2015
Alonso: Španělsko ukázalo, že je na tom Ferrari pořád stejně

Alonso: Španělsko ukázalo, že je na tom Ferrari pořád stejně

Sebastian Vettel v cíli závodu v Barceloně ztratil na vítězného Rosberga 45 sekund. Jeho týmový kolega samozřejmě ještě mnohem více. Pro Alonsa je to důkaz, že odchod z Ferrari nebyla chyba.

12.  5.  2015
McLaren
Alonsa vyřadila ze závodu fólie z helmy

Alonsa vyřadila ze závodu fólie z helmy

Fernando Alonso byl po část závodu blízko bodované pozici. Nakonec by to zřejmě na umístění mezi prvními deseti nestačilo, ale to se už nedozvíme. Španěl musel ze závodu odstoupit za trochu dramatických okolností.

11.  5.  2015
McLaren
Button letos body nečeká, Alonsovi odešly brzdy

Button letos body nečeká, Alonsovi odešly brzdy

Slibné kvalifikační postavení nedokázal McLaren přetavit v první letošní body.

10.  5.  2015
McLaren
McLaren letos poprvé dostal oba své vozy do Q2

McLaren letos poprvé dostal oba své vozy do Q2

Fernando Alonso bude na roštu Velké ceny Španělska na třinácté pozici, Jenson Button hned za ním.

9.  5.  2015
Prohlášení týmů po pátku v Barceloně

Prohlášení týmů po pátku v Barceloně

Reakce hlavních týmů po pátečních trénincích před Grand Prix Španělska 2015.

8.  5.  2015
McLaren
Alonso na nehodu nemyslí, v Barceloně překvapil brýlemi

Alonso na nehodu nemyslí, v Barceloně překvapil brýlemi

Fernanda Alonsa čeká domácí Grand Prix, ale současně také jízda na trati, kde měl během testů nehodu.

7.  5.  2015
McLaren
Boullier: Když Alonso přešel z Ferrari k nám, tak chybu neudělal

Boullier: Když Alonso přešel z Ferrari k nám, tak chybu neudělal

Eric Boullier si myslí, že Fernando Alonso neudělal chybu, když z Ferrari přešel k McLarenu.

7.  5.  2015
McLaren
McLaren ukázal nové zbarvení svého vozu

McLaren ukázal nové zbarvení svého vozu

Méně než 24 hodin před technickými přejímkami ukázal McLaren nové zbarvení svého vozu, se kterým vyjede v Barceloně.

6.  5.  2015
McLaren
Honda zatím nevyužila ani jeden žeton

Honda zatím nevyužila ani jeden žeton

McLaren a Honda vezou do Španělska vylepšení motoru i šasi. Pro fanoušky se navíc objevila dobrá zpráva. Zlepšení týmu z Wokingu nebude vykoupeno spotřebováním ani jediného žetonu.

6.  5.  2015
McLaren
McLaren potvrdil nové zbarvení od Španělska

McLaren potvrdil nové zbarvení od Španělska

Už dvakrát během letošního roku McLaren tak trochu provokoval fanoušky vzpomínkami na éru Ayrtona Senny v době, kdy se diskutovalo o novém zbarvení. A už podruhé fanoušky asi zklame.

5.  5.  2015
VideaMcLaren
Video: McLaren slaví třicetileté partnerství a zve na čtvrtek

Video: McLaren slaví třicetileté partnerství a zve na čtvrtek

McLaren prostřednictvím sociálních sítí propaguje kampaň Don’t Crack Under Pressure. Na novém videu připomíná třicetileté partnerství se švýcarským výrobcem hodinek TAG Heuer. Navíc se očekává, že by McLaren mohl o víkendu vyjet s novým zbarvením. Tým samotný nás zve na tento čtvrtek.

5.  5.  2015
McLaren
Alonso nemusí už vyhrát žádný závod, naznačil Trulli

Alonso nemusí už vyhrát žádný závod, naznačil Trulli

Ron Dennis sice ujišťuje, že McLaren bude znovu dominovat a Fernando Alonso se stane mistrem světa, ale bývalý jezdec F1 Jarno Trulli je podstatně skeptičtější.

5.  5.  2015
McLaren
Honda věří v letošní pódium

Honda věří v letošní pódium

Honda a McLaren za sebou nemají úplně nejlepší vstup do sezóny, ale na druhou stranu se zlepšují. McLaren doufá, že by mohl ve Španělsku bojovat o třetí část kvalifikace i první body

4.  5.  2015
McLaren
McLaren ve Španělsku vyjede ve změněném zbarvení

McLaren ve Španělsku vyjede ve změněném zbarvení

Současný design příliš evokuje doby spojení týmu s Mercedesem.

2.  5.  2015
McLaren
Dennis: Budeme opět dominovat a uděláme to s Alonsem

Dennis: Budeme opět dominovat a uděláme to s Alonsem

Ron Dennis chválí Fernanda Alonsa. Podle šéfa McLarenu bude tým znovu dominovat a to právě v čele se španělským jezdcem.

1.  5.  2015
McLaren
Whitmarsh opustil McLaren během pěti minut

Whitmarsh opustil McLaren během pěti minut

Martin Whitmarsh upřesnil okolnosti, které předcházely jeho konci v čele McLarenu.

1.  5.  2015
McLaren
McLaren si pochvaluje novou kulturu uvnitř týmu

McLaren si pochvaluje novou kulturu uvnitř týmu

McLaren je spokojen s důsledky restrukturalizace a změn, kterými vloni prošel. Má to prý konkrétní dopady na situaci na trati.

29.  4.  2015
McLaren
McLaren bude bojovat o titul nejdříve v roce 2017

McLaren bude bojovat o titul nejdříve v roce 2017

McLaren nebude v nejbližší době bojovat o tituly. Nastínil to v rozhovoru pro New York Times šéf týmu Eric Boullier.

24.  4.  2015
TechnikaMcLaren
Analýza pohonné jednotky Honda

Analýza pohonné jednotky Honda

Díky problémům s pohonnou jednotkou ve voze Jensona Buttona se nám během víkendu Velké ceny Bahrajnu naskytla velmi dobrá příležitost poodhalit několik tajemství Hondy RA615H.

24.  4.  2015
McLaren
 Monako bude šancí na dobrý výsledek, říkají jezdci McLarenu

Monako bude šancí na dobrý výsledek, říkají jezdci McLarenu

Fernando Alonso už nastínil, že McLaren čekají dva zajímavé závody. Ve Španělsku nasadí nějaká vylepšení (ale to nasadí i ostatní) a hlavně je to pro Alonsa domácí závod. Pak přijde na řadu Monako, které není tak náročné na pohonné jednotky.

23.  4.  2015
McLaren
Jak velký krok udělá McLaren a vydrží optimismus Alonsa?

Jak velký krok udělá McLaren a vydrží optimismus Alonsa?

Fernando Alonso očekává, že McLaren udělá ve Španělsku velký krok vpřed. Španěl počítá s bojem o třetí část kvalifikace a také o první body. Eric Boullier je opatrnější.

22.  4.  2015
McLaren
Čekají nás tři důležité týdny, říká Alonso

Čekají nás tři důležité týdny, říká Alonso

Bahrajnem skončila jakási předsezóna, jak sám uvedl Fernando Alonso na Twitteru. Kolotoč formule 1 se nyní stěhuje do Španělka, kde se pojede až za tři týdny. Podle Alonsa to budou pro McLaren tři důležité týdny plné práce.

20.  4.  2015
McLaren
McLaren byl blízko bodům, Alonso skončil jedenáctý

McLaren byl blízko bodům, Alonso skončil jedenáctý

Těsně za bodovanou desítkou se umístil ve Velké ceně Bahrajnu Fernando Alonso na mclarenu. Jeho týmový kolega Jenson Button do závodu kvůli technickým problémům neodstartoval.

19.  4.  2015
McLaren
Alonso věří, že příště bude McLaren bojovat o třetí část kvalifikace

Alonso věří, že příště bude McLaren bojovat o třetí část kvalifikace

Jenson Button musel hned na začátku kvalifikace odstoupit kvůli technickým problémům. Alonso o chvíli později dokázal letos poprvé dostat McLaren do druhé části.

19.  4.  2015
McLaren
Button: Byl to podobný problém jako v pátek ráno

Button: Byl to podobný problém jako v pátek ráno

McLaren má za sebou v Bahrajnu další obtížnou kvalifikaci. Malým úspěchem může být alespoň postup Fernanda Alonsa do druhé části. Jenson Button kvůli technickým potížím nezajel žádný čas.

18.  4.  2015
Prohlášení týmů po pátku v Bahrajnu: Mercedes má strach z Ferrari

Prohlášení týmů po pátku v Bahrajnu: Mercedes má strach z Ferrari

V prvním tréninku byly nejrychlejší vozy Ferrari, ve druhém pak Mercedesu. Uvidíme v Bahrajnu bitvu těchto týmů?

17.  4.  2015
McLaren
Alonso výrazné zlepšení v Bahrajnu nečeká

Alonso výrazné zlepšení v Bahrajnu nečeká

Fernando Alonso si nemyslí, že by se v Bahrajnu McLaren nějak výrazně zlepšil.

16.  4.  2015
Alonso byl frustrovanější u Ferrari než teď u McLarenu

Alonso byl frustrovanější u Ferrari než teď u McLarenu

Fernando Alonso říká, že si současné období u McLarenu užívá.

14.  4.  2015
McLaren
McLaren: Frustrace ano, zklamání ne

McLaren: Frustrace ano, zklamání ne

Eric Boullier říká, že v McLarenu jsou pro prvních třech závodech sezóny frustrovaní, ale po Velké ceně Číny nejsou alespoň zklamání.

14.  4.  2015
McLaren
Button bere vinu za kolizi na sebe

Button bere vinu za kolizi na sebe

Fernando Alonso skončil ve Velké ceně Číny na dvanácté příčce, Jenson Button po penalizaci za kolizi s Pastorem Maldonadem spadl ze třináctého na čtrnácté místo.

12.  4.  2015
McLaren
Button a Merhi dostali penalizace

Button a Merhi dostali penalizace

Kolize mezi Buttonem a Maldonadem se neobešla bez trestu. Jezdec McLarenu dostal za svou chybu časový trest a dva trestné body.

12.  4.  2015
Alonso varuje Ferrari, nakonec se prý bude smát on

Alonso varuje Ferrari, nakonec se prý bude smát on

Fernando Alonso je v těžké pozici. Bojuje na samotném chvostu pole, zatímco jeho bývalý tým nahání Mercedes. Není proto divu, že ho novináři popichují dotazy. Alonso nyní vyslal Ferrari jednoznačný vzkaz…

11.  4.  2015
McLaren
Alonso si pochvaluje zlepšení McLarenu

Alonso si pochvaluje zlepšení McLarenu

McLaren se ani ve Velké ceně Číny nedokázal kvalifikovat lépe než do poslední řady. Porazil přitom opět jen dvojici pilotů týmu Manor.

11.  4.  2015
1...3839404142...60...

18:05 | Indy Lights, což je taková F2 IndyCar (nadsázka) se pro letošní rok kvůli koronaviru zcela ruší.
15:47 | Podle Monzy se pojede GP Itálie 6. září bez diváků.
29. května | Virtuální Le Mans se zúčastní i Giovinazzi a Leclerc. Kompletní aktuální seznam zítra na webu.
28. května | Třetí současný jezdec pojede virtuální Le Mans. K Norrisovi a Verstappenovi (se stejným vozem) se připojí také Pierre Gasly, který bude v týmu třeba s Vergnem.