McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

Peníze a byznysMcLaren
McLaren požádal britskou vládu o půjčku. Ta to odmítla

McLaren požádal britskou vládu o půjčku. Ta to odmítla

McLaren požádal britskou vládu o půjčku ve výši 150 milionů liber. Peněz se ale nedočká.

8.  5.  2020
McLaren se chystá na motory Mercedes. Norris zázraky nečeká

McLaren se chystá na motory Mercedes. Norris zázraky nečeká

Tři roky s Hondou, tři roky s Renaultem. Od příštího roku se McLaren vrací k motorům Mercedes. Nic na tom nezmění ani současná situace.

7.  5.  2020
McLaren
Button by mohl závodit v IndyCar za McLaren. Na oválech to ale nebude

Button by mohl závodit v IndyCar za McLaren. Na oválech to ale nebude

Celý motorsport nyní stojí. Týká se to i IndyCar. Až se rozběhne, čeká nás premiéra týmu Arrow McLaren SP.

5.  5.  2020
Historie
Senna mohl k Williamsu přestoupit dříve, chtěl ale zůstat věrný Hondě

Senna mohl k Williamsu přestoupit dříve, chtěl ale zůstat věrný Hondě

Ayrton Senna měl pro sezónu 1992 formule 1 připravenu smlouvu s týmem Williams. Stačilo ji pouze podepsat. Brazilec ale zůstal u McLarenu, protože chtěl být věrný dodavateli motorů Honda.

3.  5.  2020
FIA
Brown vyzval Binotta, aby uveřejnil pravdu o dohodě s FIA

Brown vyzval Binotta, aby uveřejnil pravdu o dohodě s FIA

Podle šéfa McLarenu Zaka Browna by Ferrari mělo samo uveřejnit podrobnosti o dohodě s FIA ohledně vyšetřování pohonné jednotky.

29.  4.  2020
McLaren
Piloti F1 budou mít podle Sainze Jr. po návratu do kokpitu problémy s krkem

Piloti F1 budou mít podle Sainze Jr. po návratu do kokpitu problémy s krkem

Až se po současné pandemii koronaviru znovu rozjede šampionát formule 1, budou mít piloti v prvním závodě potíže s krkem, myslí si jezdec McLarenu Carlos Sainz Jr.

26.  4.  2020
Historie
Ve Ferrari bych byl dvojka, vysvětluje Coulthard odmítnutí lákavé nabídky

Ve Ferrari bych byl dvojka, vysvětluje Coulthard odmítnutí lákavé nabídky

Před startem sezóny 1996 byl David Coulthard velmi žádaným „zbožím“ na jezdeckém trhu. O jeho služby stálo Ferrari, Skot dal ale přednost McLarenu. V nedávném rozhovoru pro irskou televizi RTE vysvětlil proč.

25.  4.  2020
Brown se pustil do Ferrari kvůli rozpočtovému stropu

Brown se pustil do Ferrari kvůli rozpočtovému stropu

Zak Brown kritizuje Ferrari, které nechce snížit rozpočtový strop hluboko pod 150 milionů dolarů.

24.  4.  2020
U McLarenu a Renaultu se Magnussen sotva ohřál. Oběma je ale vděčný

U McLarenu a Renaultu se Magnussen sotva ohřál. Oběma je ale vděčný

Kevin Magnussen necítí žádnou zášť vůči dvěma svým bývalým týmům, u kterých byl jen krátce.

22.  4.  2020
McLaren
Tato přestávka bude mít dopad na restrukturalizaci McLarenu, říká jeho šéf

Tato přestávka bude mít dopad na restrukturalizaci McLarenu, říká jeho šéf

Současná omezení spojená s koronavirem budou mít dopad na projekty restrukturalizace a výstavby infrastruktury uvnitř týmu McLaren, přiznává šéf týmu Andreas Seidl.

20.  4.  2020
McLaren
Omezení vytváří rovné podmínky, těší Norrise

Omezení vytváří rovné podmínky, těší Norrise

Lando Norris z týmu McLaren si pochvaluje omezení, která vydala formule 1 a FIA v reakci na pandemii koronaviru. Ta týmům zabraňují pracovat na vývoji svých vozů, což podle Brita vytváří pro všechny „rovné podmínky“.

19.  4.  2020
McLaren
Jsem šťastný u McLarenu. Spekulace o Ferrari nebudu komentovat, říká Sainz

Jsem šťastný u McLarenu. Spekulace o Ferrari nebudu komentovat, říká Sainz

Bez ohledu na současnou krizi čeká řadu jezdců jednání o nové smlouvě.

17.  4.  2020
Pohonné jednotkyMcLaren
FIA si ohlídá přechod McLarenu k Mercedesu

FIA si ohlídá přechod McLarenu k Mercedesu

McLaren bude příští rok přecházet od pohonných jednotek Renault k pohonným jednotkám Mercedes.

15.  4.  2020
McLaren
Homeoffice stylem jezdců formule 1

Homeoffice stylem jezdců formule 1

V současné pandemii koronaviru pracuje velká část lidí, kteří mohou, z domova. Carlos Sainz Jr. z McLarenu ukázal, jak vypadá homeoffice jezdce formule 1.

11.  4.  2020
Peníze a byznys
Brown se pustil do Ferrari a Red Bullu. Nakonec podle něj mohou zůstat ve F1 sami

Brown se pustil do Ferrari a Red Bullu. Nakonec podle něj mohou zůstat ve F1 sami

Zak Brown je zatím nejhlasitější ve varování před dopady současné krize.

10.  4.  2020
Peníze a byznysMcLaren
Formule 1 může přijít až o čtyři týmy, varuje Brown

Formule 1 může přijít až o čtyři týmy, varuje Brown

Formule 1 se jako většina světa zastavila v důsledku epidemie koronaviru. Současná situace bude mít dopad na finance týmů. Podle Zaka Browna mohou až čtyři týmy skončit.

6.  4.  2020
Musíme počítat už i s Williamsem, ví Norris

Musíme počítat už i s Williamsem, ví Norris

McLaren a další týmy formule 1 ze středu pole budou muset podle pilota britské stáje Landa Norrise v letošní sezóně počítat s Williamsem, který v posledních letech spíše zaostával.

6.  4.  2020
Peníze a byznysMcLaren
Norris a Sainz si dobrovolně snížili mzdu

Norris a Sainz si dobrovolně snížili mzdu

Týmy formule 1 jsou v současné době v nelehké situaci. McLaren je prvním týmem ve Velké Británii, který potvrdil zavedení opatření.

2.  4.  2020
McLaren
Při simracingu jsem nervóznější než v reálném závodě, přiznává Norris

Při simracingu jsem nervóznější než v reálném závodě, přiznává Norris

Lando Norris je v posledních týdnech hvězdou virtuálních závodů, kterých se během epidemie koronaviru začíná účastnit stále větší množství pilotů. Jezdec McLarenu umí simracing prožívat a podle vlastních slov je ve virtuálním kokpitu dokonce nervóznější než v tom reálném.

1.  4.  2020
Bernie Ecclestone
Vettel by měl z Ferrari odejít, myslí si Ecclestone. Jednou z možností je prý McLaren

Vettel by měl z Ferrari odejít, myslí si Ecclestone. Jednou z možností je prý McLaren

Bernie Ecclestone si myslí, že pro Sebastiana Vettela by bylo nejlepší, kdyby popřemýšlet o odchodu z Maranella. Jako jednu z možností vidí McLaren.

31.  3.  2020
McLaren
Norris se bude muset nechat ostříhat dohola

Norris se bude muset nechat ostříhat dohola

Motory utichly, a tak si jezdci formule 1, MotoGP i dalších sérií krátí čas na simulátorech. Landa Norrise to ale přišlo draho.

30.  3.  2020
McLaren
Varoval jsem Alonsa, aby v roce 2007 nechodil do McLarenu, říká Briatore

Varoval jsem Alonsa, aby v roce 2007 nechodil do McLarenu, říká Briatore

Fernando Alonso získal v letech 2005 a 2006 dva tituly mistra světa s Renaultem a následně přešel do McLarenu, ve kterém narazil na nováčka Lewise Hamiltona...

27.  3.  2020
McLaren
Sainz ukázal, co umí. Ve formuli ale záleží na autě, říká Alguersuari

Sainz ukázal, co umí. Ve formuli ale záleží na autě, říká Alguersuari

Jaime Alguersuari oslavil třicetiny. Závodní overal ale už dávno pověsil na hřebík a živí se jako DJ.

26.  3.  2020
McLaren
McLaren bude moci udělat úpravy šasi kvůli přechodu na motory Mercedes

McLaren bude moci udělat úpravy šasi kvůli přechodu na motory Mercedes

Šasi a některé další části vozu budou příští rok zmrazeny. McLaren ale bude moci provést nezbytné úpravy, aby mohl v příštím roce přejít na motory Mercedes.

25.  3.  2020
McLaren by si měl dávat pozor, aby Sainz neskončil u Ferrari, myslí si Brundle

McLaren by si měl dávat pozor, aby Sainz neskončil u Ferrari, myslí si Brundle

Sebastian Vettel nejspíše prodlouží smlouvu s Ferrari. Pokud by se tak nestalo, mohlo by mít Ferrari zájem o Carlose Sainze.

24.  3.  2020
Pohonné jednotky
McLaren i přes odklad nových pravidel začne od příštího roku odebírat motory Mercedes

McLaren i přes odklad nových pravidel začne od příštího roku odebírat motory Mercedes

Globální pandemie koronavirusu se podepisuje také na formuli 1. Zavedení velkých změn pravidel, které byly plánovány na rok 2021, se o rok odkládá a týmy pojedou nadcházející dva roky se stejnými vozy. McLaren nicméně mezi sezónami změní dodavatele motorů.

21.  3.  2020
McLaren
Alonso byl ze zrady týmu obviňován neprávem, říká de la Rosa o Spygate

Alonso byl ze zrady týmu obviňován neprávem, říká de la Rosa o Spygate

Před 13 lety otřásl formuli 1 obří skandál. McLaren byl obviněn ze špionáže Ferrari.

20.  3.  2020
McLaren
Měl nahradit Ecclestona, nyní Paul Walsh míří do čela představenstva McLarenu

Měl nahradit Ecclestona, nyní Paul Walsh míří do čela představenstva McLarenu

Ve vedení Skupiny McLaren došlo ke změně.

19.  3.  2020
McLaren
Nakaženému zaměstnanci McLarenu se daří dobře. Tým ocenil solidaritu

Nakaženému zaměstnanci McLarenu se daří dobře. Tým ocenil solidaritu

U jednoho ze zaměstnanců McLarenu byla v Austrálii potvrzena nákaza koronavirem. Tým kvůli tomu odstoupil z velké ceny, což v konečném důsledku vedlo k jejímu zrušení.

16.  3.  2020
Závodit bez McLarenu by bylo vůči týmu nespravedlivé, říká šéf Alfy Romeo

Závodit bez McLarenu by bylo vůči týmu nespravedlivé, říká šéf Alfy Romeo

Šéf týmu Alfa Romeo Fred Vasseur považuje za správné, že byla Velká cena Austrálie formule 1 zrušena. Pro tým McLaren, u kterého ve čtvrtek před plánovaným prvním závodem sezóny objevil případ koronaviru, by bylo nespravedlivé, kdyby se závodilo bez něj.

16.  3.  2020
Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Uznávaný novinář Jonathan Noble, který se pro web motorsport.com detailně věnuje zákulisnímu dění formule 1, ve svém sobotním článku informoval o tom, co přesně stálo za konečným zrušením letošní australské grand prix. Dění v Melbourne nemálo ovlivnil noční telefonát mezi výkonným ředitelem Daimleru Olou Kalleniusem a šéfem stáje Mercedes Toto Wolffem.

14.  3.  2020
McLaren
McLaren se nezúčastní Grand Prix Austrálie. V týmu byl potvrzen koronavirus

McLaren se nezúčastní Grand Prix Austrálie. V týmu byl potvrzen koronavirus

McLaren se nezúčastní prvního závodu sezóny. V týmu byl potvrzen koronavirus.

12.  3.  2020
10 klíčových otázek před startem sezóny 2020 | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

10 klíčových otázek před startem sezóny 2020

V sobotu nad ránem nás čeká první letošní kvalifikace. Týmy poprvé musí vyložit karty na stůl. Přesnější rozložení sil se ale dozvíme až později. Melbourne je přece jen specifickým okruhem. Na které věci ale budeme letos zvědaví z dlouhodobého hlediska?

9.  3.  2020
Glock překvapil. Vettel by podle něj mohl zamířit k McLarenu

Glock překvapil. Vettel by podle něj mohl zamířit k McLarenu

Na konci letošní sezóny měly končit smlouvy mnoha špičkových jezdců. Nakonec ale očekávané zemětřesení možná nebude tak silné.

9.  3.  2020
Peníze a byznysMcLaren
Na rozpočtový strop dosáhne polovina týmů, říká Brown z McLarenu

Na rozpočtový strop dosáhne polovina týmů, říká Brown z McLarenu

V rámci nových pravidel od sezóny 2021 bude ve formuli 1 zaveden rozpočtový strop. Podle výkonného ředitele McLarenu Zaka Browna se na úroveň rozpočtového stropu dostane polovina týmů.

9.  3.  2020
McLaren
Jak na tom bude McLaren? Sainze nezajímá pozice ale čas

Jak na tom bude McLaren? Sainze nezajímá pozice ale čas

McLaren vloni skončil na čtvrtém místě v Poháru konstruktérů. Letos bude chtít nepochybně tuto pozici obhájit.

6.  3.  2020
McLaren
Letošní mclaren má „zcela zjevné slabiny“, říká Norris

Letošní mclaren má „zcela zjevné slabiny“, říká Norris

Lando Norris přiznal, že tým McLaren během předsezónních testů formule 1 objevil některé „zcela zjevné slabiny“ letošního modelu MCL35.

2.  3.  2020
Sainz Jr. vidí největší hrozbu v Racing Pointu a AlphaTauri

Sainz Jr. vidí největší hrozbu v Racing Pointu a AlphaTauri

Carlos Sainz Jr. se na základě předsezónních testů domnívá, že největšími soupeři McLarenu mezi týmy ve středu pole budou v letošní sezóně formule 1 Racing Point a AlphaTauri, tedy do loňské sezóny Toro Rosso.

1.  3.  2020
Říkáme mu Copy Point. Zak Brown prozradil přezdívku týmu s růžovým mercedesem | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Říkáme mu Copy Point. Zak Brown prozradil přezdívku týmu s růžovým mercedesem

Kromě systému DAS vzbudil největší pozornost vůz Racing Pointu, který jakoby z oka vypadl loňskému Mercedesu.

27.  2.  2020
Kdo má letos nejhezčí zbarvení? Fanoušci mají jasno  | Zdroj:  Getty Images / Rudy Carezzevoli

Kdo má letos nejhezčí zbarvení? Fanoušci mají jasno

Oficiální web formule 1 uspořádal anketu, ve které se vybíralo nejhezčí zbarvení letošního vozu.

27.  2.  2020
1234567...23...

11:18 | Red Bull vloni utratil 237,3 milionu liber, což je o 2,3 milionu méně než v roce 2018.
30. září | Max Verstappen dnes slaví 23. narozeniny.
29. září | Ještě upřesnění: Ilott nahradí v prvním tréninku Grosjeana, Schumacher zase Giovinazziho.
29. září | V Melbourne se stále pracuje s termínem závodu 14. března. Mohla by tam tak začít sezóna (via odkaz)