McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
McLaren se pod Seidlovým vedením přeorientoval na „tradiční“ strukturu

McLaren se pod Seidlovým vedením přeorientoval na „tradiční“ strukturu

V McLarenu se ujal vlády Andreas Seidl a britský tým se tak v této sezóně doslova mění před očima. Stále se zlepšující výsledky na trati nejsou produktem pouze inženýrské a jezdecké práce. Za konstantním progresem McLarenu stojí i transformace manažerského modelu uvnitř stáje po vzoru „tradičních“ týmových struktur.

11.  7.  2019
McLaren
McLaren potvrdil jezdeckou sestavu pro rok 2020. Zůstávají Sainz a Norris

McLaren potvrdil jezdeckou sestavu pro rok 2020. Zůstávají Sainz a Norris

Letní měsíce jsou tradičně ve znamení spekulací ohledně možných přestupů. McLaren se jim letos vyhne. Potvrdil oba své jezdce.

9.  7.  2019
McLaren
Máme větší problémy, než jsou pneumatiky, říká Seidl a zastává se Pirelli

Máme větší problémy, než jsou pneumatiky, říká Seidl a zastává se Pirelli

Týmy formule 1 zamítly návrat k loňským pneumatikám. Podle Andrease Seidla má F1 větší problémy.

9.  7.  2019
Měl jsem začínat ve Force Indii, vzpomíná Magnussen na první sezónu ve F1

Měl jsem začínat ve Force Indii, vzpomíná Magnussen na první sezónu ve F1

Kevin Magnussen do formule 1 vstoupil v roce 2014, když získal místo u McLarenu. Dán však nyní prozradil, že měl svou kariéru začít u Force Indie.

7.  7.  2019
Ricciardo: McLaren má balíček, jaký bychom potřebovali

Ricciardo: McLaren má balíček, jaký bychom potřebovali

Pilot továrního týmu Renault ve formuli 1 Daniel Ricciardo si myslí, že tým McLaren, který odebírá pohonné jednotky Renault, má „balíček, který hledáme“.

7.  7.  2019
McLaren
Skončil vztah mezi Alonsem a McLarenem? Okolí Španěla to popírá

Skončil vztah mezi Alonsem a McLarenem? Okolí Španěla to popírá

Uvidíme ještě Fernanda Alonsa někdy a někde v barvách McLarenu?

5.  7.  2019
McLaren
Za současnou formu vděčíme i Alonsovi a Vandoornovi, říká Seidl

Za současnou formu vděčíme i Alonsovi a Vandoornovi, říká Seidl

Andreas Seidl pohovořil o současné formě a výsledcích McLarenu. Stáj z Wokingu je na čtvrtém místě, ale poslední výsledky bere s pokorou.

4.  7.  2019
HondaMcLaren
Doufejme, že to bylo jedno z mnoha vítězství, říká Alonso o úspěchu Hondy

Doufejme, že to bylo jedno z mnoha vítězství, říká Alonso o úspěchu Hondy

Honda se vrátila do formule 1 v roce 2015 jako dodavatel pohonných jednotek týmu McLaren. Během tříleté spolupráce se však výrazný úspěch nedostavil. Přišel až s Red Bullem.

3.  7.  2019
McLaren
Pat Fry po necelém roce odchází z McLarenu

Pat Fry po necelém roce odchází z McLarenu

Pat Fry nastupuje na dovolenou a končí ve Wokingu. K týmu se po mnoha letech vrátil v září loňského roku.

3.  7.  2019
McLaren
Výsledek McLarenu mohl být ještě lepší, Sainz měl poškozené křídlo

Výsledek McLarenu mohl být ještě lepší, Sainz měl poškozené křídlo

Carlos Sainz se dostal po startu z 19. místa na 8. Mohl skončit ještě o pozici lépe, ale v závěru závodu měl poškozené přední křídlo.

2.  7.  2019
McLaren
McLaren znovu s oběma svými vozy na bodech

McLaren znovu s oběma svými vozy na bodech

McLaren ve druhém závodě formule 1 v řadě bodoval díky oběma svým pilotům, když ve Velké ceně Rakouska dojel Lando Norris šestý a Carlos Sainz Jr. po startu z devatenáctého místa osmý.

30.  6.  2019
McLaren
Norris vydělal na penalizaci Magnussena a odstartuje pátý

Norris vydělal na penalizaci Magnussena a odstartuje pátý

Lando Norris získal v kvalifikaci na Velkou cenu Rakouska další dobrý výsledek pro McLaren v letošní sezóně formule 1, když zajel šestý nejrychlejší čas, ale po penalizaci Kevina Magnussena se posunul na páté místo.

29.  6.  2019
Pohonné jednotkyMcLaren
McLaren přemýšlí, kdy nasadí nový motor od Renaultu

McLaren přemýšlí, kdy nasadí nový motor od Renaultu

Renault přivezl do Francie nový vylepšený motor. Zatím ho dostal jen Ricciardo. Kdy ho dostanou zbývající jezdci?

25.  6.  2019
McLaren
McLaren dotáhl povedený víkend do úspěšného konce

McLaren dotáhl povedený víkend do úspěšného konce

Už od pátečních tréninku patřili jezdci McLarenu ve Velké ceně Francie vozů formule 1 mezi deset nejrychlejších. Ve včerejší kvalifikaci to potvrdili postupem do Q3 a dnes v závodě jak Carlos Sainz Jr., tak Lando Norris bodovali, ačkoliv druhý jmenovaný měl problémy s hydraulikou.

23.  6.  2019
McLaren
Ricciardo dostal za souboje v posledním kole dvakrát pětisekundový trest

Ricciardo dostal za souboje v posledním kole dvakrát pětisekundový trest

V posledním kolem došlo k souboji mezi Ricciardem a Norrisem, po kterém se jezdec McLarenu propadl na 10. místo. Věc řešili stewardi.

23.  6.  2019
McLaren
Seidl je spokojený se svými jezdci. S Alonsem nepočítá

Seidl je spokojený se svými jezdci. S Alonsem nepočítá

Fernando Alonso se už letos neobjeví ve voze formule 1 týmu McLaren.

23.  6.  2019
McLaren
McLaren ve Francii meziročně zrychlil o více než 3,5 sekundy

McLaren ve Francii meziročně zrychlil o více než 3,5 sekundy

McLaren zrychlil na okruhu Paula Ricarda meziročně nejvíce.

23.  6.  2019
McLaren
McLaren postaví ve Wokingu nový aerodynamický tunel

McLaren postaví ve Wokingu nový aerodynamický tunel

McLaren hodlá postavit ve své továrně ve Wokingu nový aerodynamický tunel.

22.  6.  2019
McLaren
McLaren ve Francii slaví nejlepší kvalifikační výsledek sezóny

McLaren ve Francii slaví nejlepší kvalifikační výsledek sezóny

Piloti McLarenu Lando Norris a Carlos Sainz Jr. vyrazí do Velké ceny Francie z páté a šesté pozice. Třetí řada na startovním roštu představuje pro stáj z Wokingu nejlepší kvalifikační výsledek v letošní sezóně formule 1.

22.  6.  2019
McLaren
Norrise zaskočila rychlost McLarenu

Norrise zaskočila rychlost McLarenu

Britský závodník tak pozitivní překvapení ze strany oranžových vozů nečekal. Páté místo bylo příjemnou změnou.

21.  6.  2019
Sergej Sirotkin se stal rezervním jezdcem McLarenu. Půjčí mu ho Renault

Sergej Sirotkin se stal rezervním jezdcem McLarenu. Půjčí mu ho Renault

Bývalý jezdec Williamsu Sergej Sirotkin se po zbytek sezóny stane rezervním jezdcem McLarenu.

21.  6.  2019
McLaren
Za selháním zavěšení na Norrisově voze byly přehřáté brzdy  | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Za selháním zavěšení na Norrisově voze byly přehřáté brzdy

Lando Norris musel v Kanadě odstoupit po pár kolech kvůli selhání pravého zadního zavěšení. V Kanadě, kde je to ke zdi vždy velmi blízko, to není nic neobvyklého. Norris však kontakt se zdí neměl.

18.  6.  2019
McLaren
Ve středu pole je to těsné, nesmíme dělat chyby, shodují se Seidl a Norris

Ve středu pole je to těsné, nesmíme dělat chyby, shodují se Seidl a Norris

McLaren je momentálně nejlepším ze zbytku pole, ale má náskok jen dva body před Renaultem. A těsně je to podle McLarenu nejen v šampionátu ale také na trati.

18.  6.  2019
McLaren
Změny ve Wokingu se poprvé projeví na voze v příštím roce

Změny ve Wokingu se poprvé projeví na voze v příštím roce

Do Wokingu přišlo v posledních měsících několik posil. Mezi ty nejdůležitější patří bývalý technický šéf Toro Rosso James Key a bývalý šéf Porsche Andreas Seidl.

17.  6.  2019
McLaren
Smolná neděle pro McLaren: Sainze zničila vynucená časná zastávka, Norrisovi se zlomilo kolo | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Smolná neděle pro McLaren: Sainze zničila vynucená časná zastávka, Norrisovi se zlomilo kolo

McLaren měl v Kanadě slušnou rychlost, ale nakonec odjedl bez bodů a v Pohárů konstruktérů se na něj dotáhl Renault.

10.  6.  2019
McLaren
Sainz chválí tým, ale v sobotu očekává návrat do reality  | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Sainz chválí tým, ale v sobotu očekává návrat do reality

Carlos Sainz skončil ve druhém pátečním tréninku na čtvrtém místě. Chválí McLaren za přístup, je spokojený s autem, ale neočekává, že by v sobotu útočil na druhou řadu.

7.  6.  2019
McLaren
Podle nových pravidel upravím strukturu týmu, říká Seidl  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Podle nových pravidel upravím strukturu týmu, říká Seidl

Andreas Seidl se v McLarenu soustředí především na rok 2021 a příchod nových pravidel. Z tohoto důvodu se už těší, až budou nová pravidla k dispozici.

5.  6.  2019
McLaren
Lekce pro McLaren i Alonsa, říká Villeneuve o Indy 500 | Zdroj:  IndyCar

Lekce pro McLaren i Alonsa, říká Villeneuve o Indy 500

Podle Villeneuva se nedá v Indianapolis uspět, pokud má tým jedno auto a jede jen jeden závod.

5.  6.  2019
McLaren
Alonso pro příští rok vyloučil účast v kompletní sezóně IndyCar

Alonso pro příští rok vyloučil účast v kompletní sezóně IndyCar

Fernando Alonso vyloučil, že by se v příští sezóně plnohodnotně vrhl do zámořské formulové série IndyCar.

4.  6.  2019
Pohonné jednotky
Key si pochvaluje zlepšení Renaultu a vzájemnou spolupráci

Key si pochvaluje zlepšení Renaultu a vzájemnou spolupráci

Red Bull si nemůže vynachválit spolupráci s Hondou. Pochvala ale teď přišla také ze druhého tábora.

31.  5.  2019
Pneumatiky
Briatore kritizuje vystoupení McLarenu v Indy 500, Ferrari a pneumatiky ve F1

Briatore kritizuje vystoupení McLarenu v Indy 500, Ferrari a pneumatiky ve F1

Flavio Briatore navštívil Velkou cenu Monaka. Během jednoho z rozhovorů se vyjádřil také k vystoupení McLarenu v Indianapolis.

28.  5.  2019
McLaren
Sainz si na startu smlsnul na jezdcích Toro Rosso

Sainz si na startu smlsnul na jezdcích Toro Rosso

Carlos Sainz odstartoval do závodu z 9. místa. V cíli mu patřilo 6. místo, což byla nejlepší pozice ze zbytku světa za jezdci Mercedesu, Red Bullu a Vettelem.

27.  5.  2019
McLaren
Fiasko v Indianapolis vztah Alonsa s McLarenem nepoškodilo

Fiasko v Indianapolis vztah Alonsa s McLarenem nepoškodilo

Fernando Alonso se nekvalifikoval na závod 500 mil Indianapolis. McLaren hledá příčiny a jedna jediná to asi nebude.

24.  5.  2019
McLaren
McLaren chtěl Alonsovi koupit místo na startu Indy 500. Španěl to odmítl

McLaren chtěl Alonsovi koupit místo na startu Indy 500. Španěl to odmítl

Fernando Alonso se nekvalifikoval do závodu Indy 500. McLaren byl připravený mu koupit místo.

21.  5.  2019
McLaren
Fernley po Alonsově nezdaru v Indianapolis končí u McLarenu

Fernley po Alonsově nezdaru v Indianapolis končí u McLarenu

Robert Fernley končí u McLarenu jen pár hodin poté, co se Fernando Alonso nekvalifikoval do závodu 500 mil Indianapolis.

20.  5.  2019
McLaren
Indy 500 si budu užívat jen v televizi, říká Alonso. De Ferran se omluvil fanouškům

Indy 500 si budu užívat jen v televizi, říká Alonso. De Ferran se omluvil fanouškům

Fernando Alonso se nekvalifikoval do závodu Indy 500.

20.  5.  2019
McLaren
Fernando Alonso Indy 500 nepojede! Vyřadil ho Kyle Kaiser

Fernando Alonso Indy 500 nepojede! Vyřadil ho Kyle Kaiser

Fernando Alonso se s týmem McLaren nedokázal kvalifikovat do letošního ročníku závodu 500 mil Indianapolis. Do slavného pětisetmílového klání může odstartovat 33 nejlepších pilotů po kvalifikaci, na Alonsa však zbyl pomyslný černý Petr v podobě 34. místa.

20.  5.  2019
Peníze a byznys
Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul řekl, že jeho tým ve formuli 1 pracuje se stejným, ne-li menším množstvím zdrojů než jeho soupeři ze středu startovního pole.

19.  5.  2019
McLaren
Nový šéf McLarenu Seidl se soustředí na rok 2021

Nový šéf McLarenu Seidl se soustředí na rok 2021

Nový šéf McLarenu Andreas Seidl se v nadcházejících měsících bude soustředit zejména na nová pravidla, která ve formuli 1 začnou platit od sezóny 2021.

19.  5.  2019
McLaren
Alonso je mimo top 30, v Indianapolis nemá jistý start

Alonso je mimo top 30, v Indianapolis nemá jistý start

Fernando Alonso má za sebou kvalifikaci na letošní ročník Indy 500, která rozhodně neproběhla podle představ španělského pilota a stáje McLaren. Dvojnásobný mistr světa formule 1 se nedokázal dostat do nejlepší třicítky, která by mu zaručila start v závodě. O dodatečné kvalifikování se do závodu se bude muset Alonso pokusit ještě dnes.

19.  5.  2019
1234567...23...

6. prosince | Český esports závodník Martin Štefanko, který byl členem Haasu v F1 eSports, oznámil ukončení kariéry.
5. prosince | Britský premiér Boris Johnson v rámci předvolební kampaně navštívil továrnu Red Bullu. Vyzkoušel si výměnu pneumatik. Jak dlouho mu to trvalo, neuvedl. Red Bull to letos zvládl za 1,82 s. odkaz
4. prosince | S Toro Rosso jezdil v testech Sean Gelael. Jeho týmovým kolegou ve F2 bude nově Dan Ticktum, kterého se Red Bull před časem zbavil.
4. prosince | Roy Nissany dnes pokračuje v testování s Williamsem. Včera řekl, že mu trvalo 4 kola, než si na vůz zvykl.