McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

HondaMcLaren
Honda využila dva žetony, upgrade nasadí v Silverstonu

Honda využila dva žetony, upgrade nasadí v Silverstonu

Honda využila pro vylepšení své pohonné jednotky dva vývojové žetony. Vylepšení nasadí tento víkend v Silverstonu.

7.  7.  2016
McLaren
Button nepředpokládá, že bude v Británii bojovat o pódium

Button nepředpokládá, že bude v Británii bojovat o pódium

Jenson Button startoval díky proměnlivému počasí a penalizacím soupeřů do Velké ceny Rakouska z třetího místa. Nakonec získal i slušné množství bodů.

5.  7.  2016
HondaMcLaren
Honda by mohla v Silverstonu nasadit vylepšený motor

Honda by mohla v Silverstonu nasadit vylepšený motor

Honda možná v Silverstone na domácí trati McLarenu nasadí vylepšený motor.

4.  7.  2016
McLaren
Šesté místo je mnohem lepší, než jsme doufali, říká Button

Šesté místo je mnohem lepší, než jsme doufali, říká Button

Jenson Button sice nedokázal udržet svou třetí pozici, přesto však s McLarenem-Honda dokončil Velkou cenu Rakouska na bodované šesté příčce.

3.  7.  2016
TechnikaMcLaren
McLaren představil radikální zadní křídlo. V závodě ho neuvidíme

McLaren představil radikální zadní křídlo. V závodě ho neuvidíme

McLaren v Rakousku zaujal netradičním zadním křídlem. V závodě ho ale neuvidíme.

3.  7.  2016
McLaren
Button v Rakousku ve druhé řadě, Alonso čtrnáctý

Button v Rakousku ve druhé řadě, Alonso čtrnáctý

Úspěchem skončila kvalifikace na Velkou cenu Rakouska pro Jensona Buttona z McLarenu, který skončil pátý, ale díky penalizacím bude startovat z třetího místa. Fernando Alonso byl naopak hodně frustrovaný.

2.  7.  2016
HondaMcLaren
Honda plánuje v nejbližší době další vylepšení

Honda plánuje v nejbližší době další vylepšení

Vedení Hondy potvrdilo, že pro nejbližší závody plánuje další vylepšení své pohonné jednotky.

2.  7.  2016
McLaren
Jezdci McLarenu upínají své naděje v deštivé předpovědi

Jezdci McLarenu upínají své naděje v deštivé předpovědi

Za normálních okolností pro ně bude náročné dostat se do první desítky.

1.  7.  2016
McLaren
Boullier: Souboje kolo na kolo, šťastnější jezdci, rok 2017 se vám bude líbit

Boullier: Souboje kolo na kolo, šťastnější jezdci, rok 2017 se vám bude líbit

Eric Boullier si myslí, že fanoušci budou příští rok kvůli novým pravidlům šťastnější.

29.  6.  2016
HondaMcLaren
Honda bude příští rok mnohem blíže Mercedesu, věří Boullier

Honda bude příští rok mnohem blíže Mercedesu, věří Boullier

Eric Boullier věří, že Honda bude příští rok mnohem blíže Mercedesu. Otázkou samozřejmě je, zda bude totéž platit o šasi…

28.  6.  2016
Technika
Technika v Kanadě a Baku: novinky Mercedesu, McLarenu, Ferrari a dalších

Technika v Kanadě a Baku: novinky Mercedesu, McLarenu, Ferrari a dalších

Jaké díly nasadily týmy v Kanadě a v Baku? Podívejte se na novinky v oblasti aerodynamiky i pohonných jednotek.

26.  6.  2016
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Honda věří, že její ERS už dosahuje úrovně Mercedesu

Honda věří, že její ERS už dosahuje úrovně Mercedesu

Japonský dodavatel motorů dohnal svoji ztrátu v oblasti rekuperace energie.

26.  6.  2016
McLaren
Alonso má „GPS v hlavě“, říká Boullier

Alonso má „GPS v hlavě“, říká Boullier

Eric Boullier chválí Fernanda Alonsa za jeho počínání na trati i přínos pro tým.

24.  6.  2016
McLaren
Cítím, že se blíží konec mého snu, říká Alonso

Cítím, že se blíží konec mého snu, říká Alonso

Fernando Alonso si uvědomuje, že ve formuli 1 nebude už příliš dlouho.

23.  6.  2016
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Je to lepší, říká Honda. Jezdci chtějí něco lepšího pro kvalifikaci

Je to lepší, říká Honda. Jezdci chtějí něco lepšího pro kvalifikaci

Honda zatím příliš mnoho novinek letos nenasadila. Pouze v Kanadě se objevilo nové turbo. Podle Hondy je jeho přínos znát.

22.  6.  2016
McLaren
Capito nastoupí k McLarenu po letní přestávce

Capito nastoupí k McLarenu po letní přestávce

V lednu letošního roku McLaren oznámil příchod nové posily. Jost Capito ale dosud do Wokingu nepřišel. Stát by se tak mělo v období okolo Spa nebo Monzy.

22.  6.  2016
McLaren
Button nebo Vandoorne? Alonso bude spokojený s oběma

Button nebo Vandoorne? Alonso bude spokojený s oběma

Pokud se nestane něco nečekaného, bude i příští rok Fernando Alonso jezdit za McLaren. Jeho týmovým kolegou by měl být někdo z dvojice Button, Vandoorne.

21.  6.  2016
McLaren
Alonso kritizuje omezenou komunikaci, Button i bez bodů spokojený

Alonso kritizuje omezenou komunikaci, Button i bez bodů spokojený

Španěl byl nucen odstoupit kvůli problému s převodovkou, Brit skončil jedenáctý.

19.  6.  2016
McLaren
Na rovince ztrácíme osm desetin, říká Alonso

Na rovince ztrácíme osm desetin, říká Alonso

Jen na samotné dlouhé rovince na městském okruhu v Baku ztrácí McLaren podle Fernanda Alonsa osm desetin sekundy.

18.  6.  2016
McLaren
Alonso: Jsme na tom lépe, než jsme čekali

Alonso: Jsme na tom lépe, než jsme čekali

U McLarenu panuje po pátečních jízdách na okruhu v Baku spokojenost.

17.  6.  2016
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Buttonovo odstoupení v Kanadě způsobila převodovka a ne motor

Buttonovo odstoupení v Kanadě způsobila převodovka a ne motor

Jenson Button musel v Montrealu po pár kolech svůj vůz odstavit. Z vozu se kouřilo, ale pohonná jednotka Hondy nebyla příčinou.

16.  6.  2016
McLaren
McLaren nechá Buttona a Vandoorna v nejistotě nejméně do září

McLaren nechá Buttona a Vandoorna v nejistotě nejméně do září

McLaren v nejbližších dnech nebo týdnech neoznámí svou jezdeckou sestavu pro příští rok.

15.  6.  2016
McLaren
Podle Alonsa může McLaren letos skončit v šampionátu čtvrtý

Podle Alonsa může McLaren letos skončit v šampionátu čtvrtý

McLaren v šampionátu za Mercedesem, Ferrari a nejspíše Red Bullem? Podle Alonsa je to možné.

14.  6.  2016
HondaMcLaren
Hondu sráží do kolen velká spotřeba

Hondu sráží do kolen velká spotřeba

Jedním z velkých problémů McLarenu nejen v Kanadě je velká spotřeba paliva.

14.  6.  2016
McLaren
McLaren má za sebou den hodný zapomnění

McLaren má za sebou den hodný zapomnění

Alonso skončil těsně za body, Button vůbec cíl neviděl.

12.  6.  2016
Technika
Technické novinky od Číny po Monako: Mercedes, McLaren, Renault a další

Technické novinky od Číny po Monako: Mercedes, McLaren, Renault a další

Podívejte se na přehled nejvýznamnějších novinek, které týmy nasadily od Číny po Monako nebo je zkoušely během testů v Barceloně.

4.  6.  2016
McLaren
Nemožnost využít slipstreamu stála Buttona účast v Q3

Nemožnost využít slipstreamu stála Buttona účast v Q3

Týmový kolega Fernando Alonso se naopak mezi nejlepších deset kvalifikoval.

11.  6.  2016
Hülkenberg varuje před McLarenem

Hülkenberg varuje před McLarenem

Nico Hülkenberg si myslí, že by se mělo ve zbytku sezóny počítat s vozy McLarenu.

11.  6.  2016
McLaren
Únik oleje donutil Buttona k výměně motoru

Únik oleje donutil Buttona k výměně motoru

Fernando Alonso po pátku nevěří v postup do třetí části kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Jensona Buttona pak potkal problém s únikem oleje, po kterém následovala výměna motoru.

11.  6.  2016
McLaren
Boj o titul není v příštím roce nemožný, tvrdí Alonso

Boj o titul není v příštím roce nemožný, tvrdí Alonso

Podle Fernanda Alonsa nelze vyloučit, že McLaren bude příští rok bojovat o titul.

10.  6.  2016
McLaren
Alonso: turbo pomůže v závodě

Alonso: turbo pomůže v závodě

Jezdci McLarenu dostanou v Kanadě nové turbo. Fernando Alonso očekává přínos zejména v závodě.

9.  6.  2016
HondaMcLaren
Honda se zlepšila, McLaren ne, myslí si Merhi

Honda se zlepšila, McLaren ne, myslí si Merhi

McLaren několikrát řekl nebo naznačil, že má dobré šasi. Podle Roberta Merhiho se ale více zlepšuje Honda.

9.  6.  2016
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Jezdci McLarenu dostanou v Kanadě vylepšené turbo

Jezdci McLarenu dostanou v Kanadě vylepšené turbo

Honda se rozhoupala a do Kanady veze první vylepšení své pohonné jednotky. Oba jezdci dostanou nové turbo.

9.  6.  2016
McLaren
Příští rok a nová auta rozhodnou o budoucnosti Alonsa v F1

Příští rok a nová auta rozhodnou o budoucnosti Alonsa v F1

Podle Fernanda Alonsa budou změny v příštím roce důležité nejen pro formuli 1 ale také pro jeho budoucnost.

9.  6.  2016
McLaren
McLaren dostane v Kanadě nové palivo. O kolik zrychlí?

McLaren dostane v Kanadě nové palivo. O kolik zrychlí?

ExxonMobil veze do Kanady nové palivo. Mělo by přinést nepatrné zlepšení.

8.  6.  2016
McLaren
Střed pole je teď hodně vyrovnaný, myslí si Alonso

Střed pole je teď hodně vyrovnaný, myslí si Alonso

McLaren získal v Monaku dvojité body. Uspěje také na zcela odlišné trati v Kanadě?

7.  6.  2016
McLaren
Alonso už dostal nabídku z IndyCar

Alonso už dostal nabídku z IndyCar

Pokud by Fernando Alonso chtěl přestoupit do amerických formulí, s nezájmem by se určitě nesetkal. Místo by sehnal třeba v týmu Chipa Ganassiho.

6.  6.  2016
Pohonné jednotkyHondaMcLaren
Honda (asi) přiveze do Kanady novinky, McLaren už pracuje na příštím roce

Honda (asi) přiveze do Kanady novinky, McLaren už pracuje na příštím roce

Honda možná přiveze do Montrealu vylepšení své pohonné jednotky. Definitivní rozhodnutí padne v nejbližší době. McLaren už polovinu zdrojů věnuje příštímu roku.

3.  6.  2016
McLaren
McLaren zatím jezdeckou sestavu neřeší

McLaren zatím jezdeckou sestavu neřeší

Kdo bude jezdit příští rok za McLaren, se nejspíše jen tak nedozvíme. Podle Wokingu je ještě příliš brzy.

2.  6.  2016
McLaren
Dennisovi se líbí ochranný oblouk Red Bullu, ale zatím by ho nezaváděl

Dennisovi se líbí ochranný oblouk Red Bullu, ale zatím by ho nezaváděl

FIA tlačí na zavedení ochranného oblouku od příští sezóny. Zavedena má být revidovaná verze tzv. svatozáře. V budoucnu by se ale podoba oblouku mohla ubírat směrem, který v Rusku poprvé ukázal Red Bull.

2.  6.  2016
1...2425262728...46...

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.