McLaren



Pilot #1 Lando Norris
Pilot #2 Carlos Sainz
Motor Renault
Vítězství 182
Pole positions 155
První GP GP Monaka 1966
První vítězství GP Belgie 1968
Individuální titul 12x (poslední 2008 - Lewis Hamilton)
Konstruktérský titul 9x (poslední 1998 - Mika Häkkinen, David Coulthard)
Stránky týmu www.mclaren.com

McLaren vzniknul v polovině šedesátých let a prvního závodu se zúčastnil v roce 1966. Samotný zakladatel Bruce McLaren zajistil tomuto týmu první vítězství ve Spa Francorchamps v roce 1968. Bruce McLaren zemřel při nehodě v testech v roce 1970.

McLaren i po smrti svého zakladatele pokračoval na vzestupné křivce a mezi lety 1968 a 1973 získal díky Peterovi Revsonovi a Denny Hulmemu pět vítězství. V roce 1974 získal McLaren svůj první titul v poháru konstruktérů a Emerson Fittipaldi získal titul mistra světa. Další úspěch přišel v roce 1976, když James Hunt vyhrál titul mistra světa v posledním deštivém závodě v Mount Fuji, celkově tak porazil Nikiho Laudu o jeden bod. Pohár konstruktérů však v tomto roce získalo Ferrari.

McLaren od té doby zažíval půst a až do července 1981 nevyhrál jediný závod. Povedlo se to až Johnu Watsonovi v Silverstone. Pod novým vedením Rona Dennise začal tým v osmdesátých letech dominovat. McLaren ukončil dlouhou spolupráci s Fordem a začal používat motory TAG-Porsche. V letech 1984 a 1985 vyhráli pohár konstruktérů s Niki Laudou a Alainem Prostem, kteří zároveň v uvedených letech získali i tituly mistra světa v jezdcích.

Nejlepší sezónu měl McLaren v roce 1988, když kromě jednoho závodu vyhrál během sezóny všechny. Vítězství uniklo pouze v Monze, kde měl Ayrton Senna nehodu dvě kola před cílem. Tým z Wokingu vyhrál ještě další tři poháry konstruktérů v letech 1989 až 1991, za volantem seděli Alain Prost a Ayrton Senna. Dominanci McLarenu ukončil v roce 1992 až Nigel Mansell ve Williamsu.

McLaren zažil postupný pokles výkonnosti a od vítězství v Adelaide 1993 čekal tři roky na další úspěch. McLaren v tomto období vystřídal motory Peugeot a Ford, nakonec podepsal smlouvu s Mercedesem. Období bez vítězství ukončil až David Coulthard v Melbourne 1997.

V roce 1998 vyhrál McLaren s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem oba poháry, v následujícím roce získal už jen titul mistra světa Mika Häkkinen a pohár konstruktérů převzalo Ferrari. Mercedes v té době získal 40% podíl v McLarenu.

V roce 2000 se McLarenu nepodařilo obhájit už ani titul mistra světa v jezdcích, pořád se stejnou dvojicí jezdců se neúspěch opakoval i v roce 2001. V roce 2002 následoval úplný propad, vozům McLaren scházela rychlost i spolehlivost. Nekvalita motorů se připisovala smrti Paula Morgana, zakladatele Ilmoru (výrobce motorů Mercedes F1).

McLaren značně pozměnil technický tým a získal Wernera Laurenze z BMW, Mika Coughlana z Arrowsu a Johna Suttona z Ferrari. Sezónu 2003 začal McLaren s modifikovaným MP 4-17D a plánoval nasadit během sezóny revoluční MP 4-18. Tento vůz však kvůli obrovským technickým problémům nikdy do závodů nasazen nebyl, přesto se Räikkönenovi podařilo na koncepčně zastaralém MP 4-17D bojovat o titul mistra světa až do posledního závodu.

Sezóna 2004 přinesla další nepovedené auto MP 4-19, které bylo v průběhu sezóny nahrazeno silně modifikovaným MP 4-19B. To nakonec zajistilo týmu jediné vítězství v sezóně ve Spa Francorchamps, připsal si ho Kimi Räikkönen.

V roce 2005 přišel do týmu Juan Pablo Montoya a McLarenu se podařilo postavit velmi rychlý vůz MP 4-20, kterému ovšem scházela spolehlivost. McLaren tak podlehl v souboji o oba poháry Renaultu.

V roce 2006 měl McLaren opět nevýrazné auto. V žádné oblasti nebylo výrazně špatné, ale zároveň v žádné nevynikalo. Největší vzrušení v McLarenu nakonec přinesl rozchod s Juanem Pablem Montoyou, který byl během sezóny nahrazen Pedrem de la Rosou.

Rok 2007 přinesl McLarenu na vůz číslo 1 s příchodem mistra světa Fernanda Alonsa. Jeho kolegou se stal nováček Lewis Hamilton. Britům se podařilo postavit rychlý a spolehlivý monopost MP4-22, ale ani tentokrát jim titul nebyl souzen. Piloti McLarenu sváděli vyrovnané souboje s piloty Ferrari, ale za špionážní aféru přišla diskvalifikace z poháru konstruktérů.

V roce 2008 se McLaren konečně dočkal alespoň jezdeckého titulu. V dramatickém souboji s Felipem Massou zvítězil Lewis Hamilton a po osmi letech vrátil jezdecký pohár do Wokingu. V poháru konstruktérů však McLaren opět podlehl Ferrari, především kvůli méně vyrovnaným výsledkům Heikkiho Kovalainena.

Přechod na nová pravidla v roce 2009 McLaren nezvládl dobře a vítězit v závodech dokázal až v druhé polovině roku. Heikki Kovalainen se nedokázal zvednout, a tým proto na jeho místo na konci sezóny angažoval Jensona Buttona.

V roce 2010 patřil McLaren znovu mezi nejlepší, ale v sezónním vývoji tentokrát nezvykle trochu ztrácel a nikdy se nedokázal rychlostně zcela dotáhnout na Red Bull Racing. Lewis Hamilton sice bojoval o titul až do posledního závodu, ale nakonec skončil čtvrtý, zatímco týmu patřilo druhé místo v poháru konstruktérů. Zimní přípravy na rok 2011 se McLarenu nevydařily a na poslední chvíli musel zcela přestavět řešení výfukového systému. To mu umožnilo výrazně zrychlit mezi posledními testy a první závodem. Ovšem i když během sezóny dokázal vyhrát 6 Grand Prix, na Red Bull nestačil a znovu skončil druhý.

Do sezóny 2012 vstoupil McLaren vítězstvím v Austrálii a ujal se role favorita. Jenomže jeho forma se postupně zhoršovala, a když v druhé polovině roku získal zpět formu, doprovázela ji nespolehlivost, a proto na tituly nedosáhl a v šampionátu skončil třetí. I když měl jedno z nejlepších aut, rozhodl se pro rok 2013 postavit zcela nové, což se mu vymstilo. Výsledkem byla jedna z nejhorších sezón v historii. Zároveň přišla jedna velká zpráva, od roku 2015 budou wokingské vozy znovu pohánět motory Honda.

Související články

McLaren
Fernando Alonso Indy 500 nepojede! Vyřadil ho Kyle Kaiser

Fernando Alonso Indy 500 nepojede! Vyřadil ho Kyle Kaiser

Fernando Alonso se s týmem McLaren nedokázal kvalifikovat do letošního ročníku závodu 500 mil Indianapolis. Do slavného pětisetmílového klání může odstartovat 33 nejlepších pilotů po kvalifikaci, na Alonsa však zbyl pomyslný černý Petr v podobě 34. místa.

20.  5.  2019
Peníze a byznys
Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul řekl, že jeho tým ve formuli 1 pracuje se stejným, ne-li menším množstvím zdrojů než jeho soupeři ze středu startovního pole.

19.  5.  2019
McLaren
Nový šéf McLarenu Seidl se soustředí na rok 2021

Nový šéf McLarenu Seidl se soustředí na rok 2021

Nový šéf McLarenu Andreas Seidl se v nadcházejících měsících bude soustředit zejména na nová pravidla, která ve formuli 1 začnou platit od sezóny 2021.

19.  5.  2019
McLaren
Alonso je mimo top 30, v Indianapolis nemá jistý start

Alonso je mimo top 30, v Indianapolis nemá jistý start

Fernando Alonso má za sebou kvalifikaci na letošní ročník Indy 500, která rozhodně neproběhla podle představ španělského pilota a stáje McLaren. Dvojnásobný mistr světa formule 1 se nedokázal dostat do nejlepší třicítky, která by mu zaručila start v závodě. O dodatečné kvalifikování se do závodu se bude muset Alonso pokusit ještě dnes.

19.  5.  2019
Peníze a byznysMcLaren
Bolsonaro tlačí na Petrobras, aby ukončil partnerství s McLarenem

Bolsonaro tlačí na Petrobras, aby ukončil partnerství s McLarenem

Brazilská petrochemická společnost Petrobras je ve své domovině pod tlakem prezidenta jihoamerické velmoci. Brazilská hlava státu Jair Bolsonaro chce, aby Petrobras přestal podporovat tým McLaren ve formuli 1.

18.  5.  2019
Pneumatiky
Brown pochybuje o důvodech Ferrari, proč nebude testovat nové pneumatiky

Brown pochybuje o důvodech Ferrari, proč nebude testovat nové pneumatiky

Některé týmy budou v tomto roce se starším šasi ze sezóny 2018 testovat plánované osmnáctipalcové pneumatiky. Ferrari se těchto testů v letošním roce odmítlo účastnit a šéf McLarenu Zak Brown zpochybňuje zdůvodnění odmítnutí italské stáje.

18.  5.  2019
VideaMcLaren
McLaren ve Španělsku předvedl třetí nejrychlejší zastávku současné éry [video]

McLaren ve Španělsku předvedl třetí nejrychlejší zastávku současné éry [video]

McLaren ve Španělsku předvedl dvě velmi rychlé zastávky v boxech.

17.  5.  2019
McLaren
Nebezpečnější a náročnější než F1. Alonso by považoval triumf v Indy za největší vítězství své kariéry

Nebezpečnější a náročnější než F1. Alonso by považoval triumf v Indy za největší vítězství své kariéry

Fernando Alonso se připravuje na svůj druhý závod ve staré cihelně.

15.  5.  2019
McLaren
Sainz se po závodě usmíval. Nechápal, jak se dostal na osmé místo

Sainz se po závodě usmíval. Nechápal, jak se dostal na osmé místo

Carlos Sainz startoval do závodu ze 12. místa a moc si nevěřil. Nakonec z toho bylo osmé místo.

13.  5.  2019
Nevím, co si myslel, říká Norris o kontaktu se Strollem [+video]

Nevím, co si myslel, říká Norris o kontaktu se Strollem [+video]

Pilot McLarenu Lando Norris obviňuje Lance Strolla z týmu Racing Point z jejich vzájemné kolize ve Velké ceně Španělska vozů formule 1.

12.  5.  2019
McLaren
Sainz vysvětlil, kdo je Darren

Sainz vysvětlil, kdo je Darren

Inženýr Carlose Sainze označil svého jezdce jako Darrena. Sainz s tím problém neměl. Kdo je ale skutečně Darren?

12.  5.  2019
McLaren
Letošní pravidla více odhalují slabiny vozů

Letošní pravidla více odhalují slabiny vozů

Podle Landa Norrise z McLarenu fungují regule pro rok 2019 jinak než v minulosti. Silné i slabé stránky vozu jsou viditelnější než dřív.

10.  5.  2019
McLaren
Chceme se srovnávat s Mercedesem a ne s týmy ze středu pole, říká Sainz

Chceme se srovnávat s Mercedesem a ne s týmy ze středu pole, říká Sainz

McLaren je aktuálně na čtvrtém místě v Poháru konstruktérů. Pomohly mu dvojité body v Baku. Situace za prvními třemi týmy je ale hodně proměnlivá.

3.  5.  2019
McLaren
Baku přineslo McLarenu dosud nejúspěšnější víkend

Baku přineslo McLarenu dosud nejúspěšnější víkend

Letos poprvé bodovali v rámci víkendu formule 1 oba piloti McLarenu, když Carlos Sainz Jr. skončil ve Velké ceně Ázerbájdžánu na sedmé pozici a Lando Norris dojel v ulicích Baku osmý.

28.  4.  2019
McLaren
Alonsa potkaly během testů v Indianapolis technické problémy

Alonsa potkaly během testů v Indianapolis technické problémy

Na oválu v Indianapolis proběhl testovací den. Zúčastnil se ho také Fernando Alonso.

25.  4.  2019
McLaren
Nový výkonný ředitel McLarenu Seidl udělal na Sainze Jr. velmi dobrý dojem

Nový výkonný ředitel McLarenu Seidl udělal na Sainze Jr. velmi dobrý dojem

Na Carlose Sainze Jr. udělal nový výkonný ředitel McLarenu Andreas Seidl velmi dobrý první dojem a podle Španěla se již nemůže dočkat, až začne pracovat pro britský tým formule 1.

22.  4.  2019
V roce 2014 jsem mohl jezdit za Ferrari, říká Pérez

V roce 2014 jsem mohl jezdit za Ferrari, říká Pérez

Sergio Pérez mohl pět pěti lety jezdit za Ferrari. Dal však přednost McLarenu a dnes toho lituje.

18.  4.  2019
McLaren
Brown: Akcionáři podporují vstup McLarenu do IndyCar

Brown: Akcionáři podporují vstup McLarenu do IndyCar

Již na konci května se Fernando Alonso společně s McLarenem podruhé v kariéře pokusí ovládnout slavnou „pětistovku“ v Indianapolisu, kde by Španěl mohl završit mýtickou „trojkorunu“ motorsportu. Pro McLaren to bude druhá jednorázová účast v sérii IndyCar za poslední tři roky, program britské stáje pro zámořskou formulovou scénu by se však mohl znatelně rozšířit a pravděpodobně se také rozšíří.

17.  4.  2019
Mercedes předvedl v Číně dvojitý pit stop [video]

Mercedes předvedl v Číně dvojitý pit stop [video]

Mercedes v Číně předvedl neobvyklou dvojitou zastávku v boxech.

15.  4.  2019
Kvjat a Sainz Jr. mají na kolizi v prvním kole odlišný názor

Kvjat a Sainz Jr. mají na kolizi v prvním kole odlišný názor

Daniil Kvjat nesouhlasí s penalizací, kterou dostal za incident s jezdci McLarenu v prvním kole Velké ceny Číny vozů formule 1. Carlos Sainz Jr. naopak z kolize viní pilota Toro Rosso.

14.  4.  2019
McLaren
Na okruhu v Číně se projevují slabiny mclarenu, přiznává Sainz Jr.

Na okruhu v Číně se projevují slabiny mclarenu, přiznává Sainz Jr.

V kvalifikaci na Velkou cenu Číny vozů formule 1 se ani jeden z jezdců McLarenu nedostal do závěrečné části. Podle Carlose Sainze Jr. ukázal okruh v Šanghaji některé slabiny letošního modelu MCL34.

13.  4.  2019
Pohonné jednotky
Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Jezdci Renaultu, McLarenu, Haasu a Ferrari nasadili nové komponenty

Ve třetím závodě sezóny nasadilo větší množství jezdců nové komponenty pohonné jednotky.

12.  4.  2019
McLaren
Alonso testoval v Texasu, očekával zrádnější vůz

Alonso testoval v Texasu, očekával zrádnější vůz

Fernando Alonso započal svoje přípravy na květnové Indy 500 testováním monopostu Dallara IR-12 na Texas Motor Speedway. Španělský pilot po nabytí prvních zkušeností s letošním aero kitem IndyCar prohlásil, že očekával zrádnější chování vozu.

10.  4.  2019
McLaren
U nás bude mít Key větší svobodu, říká Sainz

U nás bude mít Key větší svobodu, říká Sainz

James Key byl v Bahrajnu poprvé v garáži McLarenu. Do týmu přišel po vleklých jednáních z Toro Rosso.

10.  4.  2019
McLaren
McLaren letos postavil dobré auto, ale na vítězství nemá, říká Newey

McLaren letos postavil dobré auto, ale na vítězství nemá, říká Newey

Adrian Newey si myslí, že McLaren letos postavil solidní auto, i když na vítězství v závodech to stačit nebude.

10.  4.  2019
McLaren
Mika Häkkinen se zúčastní desetihodinového závodu v Suzuce

Mika Häkkinen se zúčastní desetihodinového závodu v Suzuce

Padesátiletý dvojnásobný mistr světa formule 1 Mika Häkkinen se koncem letošního srpna vrátí do kokpitu závodního vozu. „Létající Fin“ se s vozem McLaren objeví na startu desetihodinového vytrvalostního podniku v Suzuce.

9.  4.  2019
McLaren
McLaren představil Alonsův monopost pro Indy 500 | Zdroj:  McLaren

McLaren představil Alonsův monopost pro Indy 500

Britská stáj McLaren dnes představila monopost, se kterým se Fernando Alonso 26. května podruhé v kariéře postaví na start slavného závodu série IndyCar Indy 500, kde se španělský dvojnásobný mistr světa formule 1 a vítěz 24 hodin Le Mans pokusí završit „trojkorunu“ motorsportu.

8.  4.  2019
Pohonné jednotky
Ferrari už možná překročilo hranici 1000 koní. Soupeře drtí s grapefruitovou vůní

Ferrari už možná překročilo hranici 1000 koní. Soupeře drtí s grapefruitovou vůní

Forma Ferrari je zatím jako na houpačce. Soupeře to ale moc neuklidňuje. Vrásky na čele jim dělá pohonná jednotka Ferrari.

8.  4.  2019
McLaren
U McLarenu neočekávají pravidelné souboje s Red Bullem

U McLarenu neočekávají pravidelné souboje s Red Bullem

Tým z Wokingu má za sebou nadějný start sezóny, který okořenil Lando Norris šestým místem v Bahrajnu. Představitelé McLarenu však neočekávají, že by v této sezóně pravidelně bojovali s monoposty stáje Red Bull.

6.  4.  2019
McLaren
Auto se zlepšilo ve všech aspektech, říká Alonso

Auto se zlepšilo ve všech aspektech, říká Alonso

Fernando Alonso dnes poprvé v letošním roce usedl do vozu formule 1. V Bahrajnu testoval s McLarenem pro Pirelli.

2.  4.  2019
McLaren
Norris poprvé bodoval, Sainz Jr. měl potíže s převodovkou

Norris poprvé bodoval, Sainz Jr. měl potíže s převodovkou

Lando Norris si ve své druhé velké ceně v kariéře dojel pro první body ve formuli 1, když v Bahrajnu dojel na šesté pozici. Jeho týmový kolega Carlos Sainz Jr. ze závodu odstoupil pár kol před koncem.

31.  3.  2019
McLaren
Pomůže to spíše týmu než mně, říká Alonso o bahrajnském testu

Pomůže to spíše týmu než mně, říká Alonso o bahrajnském testu

Fernanda Alonsa čeká v úterý a ve středu test s McLarenem. Bude jezdit pro Pirelli souběžně s prvními sezónními testy.

31.  3.  2019
McLaren
Takový výsledek byl pro McLaren nemyslitelný, říká sedmý Sainz Jr.

Takový výsledek byl pro McLaren nemyslitelný, říká sedmý Sainz Jr.

Podle Carlose Sainze Jr. bylo pro jeho tým McLaren nemyslitelné, aby v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu vozů formule 1 obsadil sedmou příčku.

30.  3.  2019
McLaren
Sainz v Bahrajnu nasadí druhý ze dvou povolených MGU-K

Sainz v Bahrajnu nasadí druhý ze dvou povolených MGU-K

Už ve druhém závodě sezóny nasazuje Carlos Sainz druhý rekuperátor kinetické energie.

28.  3.  2019
PneumatikyMcLaren
Alonso se v testech sveze s letošním vozem McLarenu

Alonso se v testech sveze s letošním vozem McLarenu

Fernando Alonso se vrací do kokpitu vozu formule 1. Tým ho nasadí do testů pro Pirelli.

28.  3.  2019
McLaren
De Ferran chválí Norrise za jeho výkon v Austrálii

De Ferran chválí Norrise za jeho výkon v Austrálii

Sportovní ředitel McLarenu Gil de Ferran si myslí, že Lando Norris ve svém prvním závodě formule 1 v Austrálii „jel jako veterán“.

24.  3.  2019
Pohonné jednotky
Renault má motor, který potřeboval před dvěma lety, říká Sainz Jr.

Renault má motor, který potřeboval před dvěma lety, říká Sainz Jr.

Nový pilot McLarenu Carlos Sainz Jr. si pochvaluje letošní motor Renaultu.

23.  3.  2019
HondaMcLaren
Říkal jsem Dennisovi, že to s Hondou potrvá léta, tvrdí Boullier

Říkal jsem Dennisovi, že to s Hondou potrvá léta, tvrdí Boullier

Ron Dennis věřil, že s cizím motorem McLaren nikdy neuspěje. Tým proto přešel od Mercedesu na motory Honda, ale partnerství po třech letech ztroskotalo.

22.  3.  2019
McLaren
Sainz věří, že nebýt poruchy, tak v Austrálii získal body

Sainz věří, že nebýt poruchy, tak v Austrálii získal body

McLaren a Williams jako jediné dva týmy nezískaly v Austrálii body. Carlos Sainz věří, že kdyby nebylo problému s MGU-K, body by získal.

19.  3.  2019
McLaren
Norris chtěl jen postoupit do Q2. Ve své první kvalifikaci ve F1 obsadil osmé místo

Norris chtěl jen postoupit do Q2. Ve své první kvalifikaci ve F1 obsadil osmé místo

Lando Norris ve své první kvalifikaci ve formuli 1 na Velkou cenu Austrálie zazářil osmým místem. Cílem pilota McLarenu přitom původně bylo jen postoupit z první části kvalifikace.

16.  3.  2019
1234567...22...

18. července | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
18. července | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).
17. července | Jules Bianchi (video): odkaz
17. července | Porsche potvrdilo jezdeckou sestavu pro první sezónu formule E: André Lotterer, Neel Jan.

GP Německa 2019

Pátek 26. července 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. července 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. července 2019
Závod 15.10