Renault



Pilot #1 Nico Hülkenberg
Pilot #2 Daniel Ricciardo
Motor Renault
Vítězství 81
Pole positions 107
První GP GP Monaka 1958
První vítězství GP Monaka 1960 (Stirling Moss)
Individuální titul 6
Konstruktérský titul 7
Stránky týmu www.lotusf1team.com

Renault Sport vznikl spojením Renault-Gordini a Alpine v roce 1976, do vedení se postavil bývalý závodník Gérard Larrousse. V roce 1977 přiznala tato společnost, že má projekt na Formuli 1 pod vedením Jean-Claude Guenarda. V červnu již vůz testoval na trati v Dijonu. Během VC Velké Británie se za volantem ukázal Jean-Pierre Jabouille. Renault se zúčastnil ještě několika dalších závodů v daném roce, ale bez úspěchu.

Až v roce 1978 získal Jabouille první body pro Renault ve Watkins Glen. O rok později začal Renault používat dva vozy a Jabouille byl doplněn René Arnouxem. První vítězství pro tým získal Jabouille při VC Francie ve voze RE10. Arnoux ten rok přidal ještě dvě druhá místa. V roce 1981 se představil Renault RE20 a Arnoux s ním vyhrál v Brazílii a Jižní Africe, Jabouille zvítězil ve VC Rakouska.

V roce 1981 nahradil Jabouille, který měl rok předtím vážnou nehodu, Alain Prost. Ale Renault byl až do představení RE30 nekonkurenceschopný. Prost s ním poté dokázal třikrát vyhrát a skončil na pátém místě celkově, v poháru konstruktérů dosáhl ten rok Renault na třetí místo.

V roce 1982 získali oba jezdci na RE30B čtyři vítězství a Renault skončil znovu třetí. Sezóna 1984 i přes čtyři vítězství Prosta znovu nepřinesla ani jeden titul.

Renault se ani v následujících letech nedočkal výraznějšího úspěchu, ale postupně nabíral zákaznické týmy, kterým dodával motory. V roce 1985 dodával pohonné jednotky Lotusu, Ligieru a Tyrellu. V roce 1986 oznámil Renault konec své přímé účasti ve F1, ale dál dodával motory svým zákaznickým týmům. Po ročním fungování jako dodavatel motorů ukončil Renault své účinkování ve F1 úplně.

Jako dodavatel motorů se Renault do Formule 1 vrátil v roce 1988 a v devadesátých letech zaznamenal významné úspěchy se stájemi Williams a Benetton.

Na začátku roku 2000 koupil Renault tým Benetton a v roce 2001 se vrátil do F1 jako tým. Do čela týmu se postavil Flavio Briatore a technický tým vedl Mike Gascoyne. Od svého návratu šel Renault pouze nahoru, v roce 2003 vyhrál svůj první závod, v roce 2004 skončil třetí v poháru konstruktérů a v letech 2005 a 2006 již získal oba tituly. V těchto letech těžil Renault zejména ze své spolehlivosti, která byla klíčovou v překonání soupeřů z McLarenu a Ferrari.

Na konci sezóny 2006 odešel z Renaultu Fernando Alonso, který získal s Renaultem dva tituly mistra světa a pro rok 2007 byl nahrazen Heikkim Kovalainenem. Druhým jezdcem zůstal Giancarlo Fisichella. Francouzům se ale nepodařilo postavit tak dobrý vůz jako v předchozích dvou letech. Jediný úspěch sezóny bylo pódium Heikkiho Kovalainena ve Fuji, ale celkově byl R27 až čtvrtým nejrychlejším autem startovního pole.

Po neshodách s McLarenem se v roce 2008 Fernando Alonso vrátil k Renaultu, po jeho boku závodil nováček Nelson Piquet. Francouzi se v první polovině sezóny potýkali se starými problémy, ale od GP Belgie získali nejvíce bodů ze všech týmů. Pozdní vzestup formy však stačil až na čtvrté místo v poháru konstruktérů.

Rok 2009 přinesl velký zlom v historii týmu. V polovině sezóny propuštěný Nelson Piquet prozradil, že v Grand Prix Singapuru 2008 úmyslně havaroval na žádost týmu, aby pomohl Fernandu Alonsovi k dobrému výsledku. Vinným z podvodu bylo uznáno nejužší vedení týmu. Navíc se Renaultu nedařilo ani výsledkově a Alonso přestoupil k Ferrari.

Francouzská automobilka proto na konci roku 2009 prodala většinový podíl ve svém týmu společnosti Genii Gérarda Lopeze. Tomu se v roce 2010 podařilo s šéfem týmu Ericem Boullierem nastoupit vzestupnou výkonnostní křivku a díky Robertu Kubicovi si stáj připsala další umístění na stupních vítězů a dokázala bojovat s Mercedesem GP. Na konci sezóny přišla další změna, Renault prodal zbytek svých akcií a polovinu týmu získala skupina Lotus. Ačkoliv je tým do sezóny 2011 přihlášený pod názvem Lotus Renault GP, s francouzskou automobilkou měl společný už jen motor.

Ještě před začátkem sezóny 2011 se v rallye vážně zranil Robert Kubica a tým zvolil jako jeho náhradu Nicka Heidfelda. Po dvou pódiích z prvních závodů se ale forma týmu zhoršovala, scházel jí vůdčí jezdec a jako chyba se ukázala sázka na dopředu nasměrované výfuky. Tým se na konci roku rozhodl pro kompletní výměnu jezdeckého složení a pro rok 2012 angažoval dva navrátilce: Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana. Také se formálně přejmenoval z Renaultu na Lotus.

Nové jméno a nová sestava se velmi osvědčili. Lotus dokázal většinu roku ohrožovat top týmy a dlouho se zdálo reálné umístění mezi prvními třemi. Nakonec skončil čtvrtý po velmi důstojných výkonech, ke kterým patřilo vítězství v Abú Zabí a celkem 10 pódiových umístění.

V roce 2013 dosáhl Lotus dalšího zlepšení a vedoucí trojici byl ještě blíž, ale zůstal na čtvrté pozici šampionátu. Zároveň se na něm začal podepisovat nedostatek financí způsobený neuzavřeným partnerstvím s Quantumem Motorsports. Tým ztratil Kimiho Räikkönena, protože mu celý rok neplatil mzdu, a místo preferovaného Hülkenberga vzal pro rok 2014 Maldonada a jeho peníze.

Související články

Renault měl ve své historii několikrát vlastní tým ve formuli 1. V současné době působí pouze jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Red Bull a Toro Rosso.


Pravidla formule 1Renault
Šéf Renaultu navrhuje změny v okruzích, nikoliv v technických pravidlech

Šéf Renaultu navrhuje změny v okruzích, nikoliv v technických pravidlech

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul se domnívá, že změnit na každém okruhu „jednu nebo dvě“ zatáčky by bylo mnohem efektivnější než pravidelně po několika letech zasahovat do technických pravidel.

15.  8.  2019
Renault
Hülkenberga zlobil motor. Nefunguje ale ani samotné auto

Hülkenberga zlobil motor. Nefunguje ale ani samotné auto

Renault zažil další neúspěšný víkend. Z Maďarska odjel bez bodů. Hülkenberg skončil 12., Ricciardo 14.

5.  8.  2019
Nebylo to moc ohleduplné, říká Pérez o chování Ricciarda

Nebylo to moc ohleduplné, říká Pérez o chování Ricciarda

Daniel Ricciardo a Sergio Pérez se nedostali do druhé části kvalifikace. Oba svedli v závěru kola menší souboj.

3.  8.  2019
Renault
Hülkenberga stále bolí německá nehoda. Stěžuje si na únikovou zónu v Hockenheimu | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Hülkenberga stále bolí německá nehoda. Stěžuje si na únikovou zónu v Hockenheimu

Nico Hülkenberg se v GP Německa pohyboval na třetím místě. Začal se však propadat a nakonec boural v 16. zatáčce, která vytrestala i další jezdce.

1.  8.  2019
Renault
Kamion Renaultu havaroval cestou na Hungaroring

Kamion Renaultu havaroval cestou na Hungaroring

Renault opravdu nezažívá příjemné dny. Cestou na Hungaroring havaroval jeho kamion.

29.  7.  2019
Renault
Máme problémy ve středně rychlých zatáčkách, říká Renault

Máme problémy ve středně rychlých zatáčkách, říká Renault

Renault zatím bodově ztrácí na McLaren. Na trati má problémy zejména ve středně rychlých zatáčkách.

25.  7.  2019
Hülkenberg do Haasu a Ocon do Renaultu?

Hülkenberg do Haasu a Ocon do Renaultu?

Nico Hülkenberg nemusí zůstat u Renaultu. Mohl by odejít jinam, nebo být nahrazen.

23.  7.  2019
Pohonné jednotky
Seidl je nadšený Renaultem: Máme velmi transparentní vztah, říká

Seidl je nadšený Renaultem: Máme velmi transparentní vztah, říká

Před letní přestávkou to vypadá, že se souboj o čtvrtou pozici odehraje mezi McLarenem a Renaultem. Stáj z Wokingu má náskok 21 bodů.

23.  7.  2019
Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020? | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Jak aktuálně vypadá složení týmů pro rok 2020?

Léto je obvykle obdobím, ve kterém se začínají objevovat spekulace ohledně jezdeckých sestav. Jaká je aktuální situace? Spousta klíčových jezdců má smlouvu do konce příštího roku.

19.  7.  2019
Ricciardo navrhuje zkřížit McLaren a Renault. Bylo by to dobré auto, říká

Ricciardo navrhuje zkřížit McLaren a Renault. Bylo by to dobré auto, říká

Daniel Ricciardo v žertu navrhuje, aby se Renault a McLaren dali dohromady. Pokud by se z každého auta vzaly jeho silné stránky, bylo by to dobré auto.

14.  7.  2019
Renault
Renault letos potřetí s oběma jezdci v Q3

Renault letos potřetí s oběma jezdci v Q3

Teprve potřetí v letošní sezóně formule 1 se až do třetí části kvalifikace mezi nejlepších deset pilotů dostali oba jezdci Renaultu, když Daniel Ricciardo odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmého a Nico Hülkenberg z desátého místa.

13.  7.  2019
Renault
Riciardo zatím smlouvu s Renaultem prodlužovat nechce

Riciardo zatím smlouvu s Renaultem prodlužovat nechce

Současná smlouva vyprší Australanovi na konci příštího roku. Daniel Ricciardo potvrdil, že zatím s prodloužením smlouvy váhá.

12.  7.  2019
Haas a Renault budou v Silverstonu experimentovat. Grosjean se vrací k balíčku z Austrálie

Haas a Renault budou v Silverstonu experimentovat. Grosjean se vrací k balíčku z Austrálie

Některé týmy budou v Británii experimentovat, aby se pokusily vyřešit své problémy.

12.  7.  2019
Renault
Lepší předjíždění? Nic se nezměnilo, je to stále stejně špatné, říká Hülkenberg

Lepší předjíždění? Nic se nezměnilo, je to stále stejně špatné, říká Hülkenberg

Kimi Räikkönen nedokázal posoudit, zda je předjíždění s novými pravidly jednodušší. Nico Hülkenberg v tom má jasno.

8.  7.  2019
Ricciardo: McLaren má balíček, jaký bychom potřebovali

Ricciardo: McLaren má balíček, jaký bychom potřebovali

Pilot továrního týmu Renault ve formuli 1 Daniel Ricciardo si myslí, že tým McLaren, který odebírá pohonné jednotky Renault, má „balíček, který hledáme“.

7.  7.  2019
Renault
Jsme stejně rychlí jako McLaren. Bude to zajímavá bitva, říká Abiteboul

Jsme stejně rychlí jako McLaren. Bude to zajímavá bitva, říká Abiteboul

McLaren má nyní 40 bodů a je nejlepším ze zbytku světa. Renault ztrácí jen osm bodů. Cyril Abiteboul očekává velkou bitvu.

26.  6.  2019
Renault
Skončí Hülkenberg u Renaultu? Abiteboul to nevylučuje

Skončí Hülkenberg u Renaultu? Abiteboul to nevylučuje

Renault o své jezdecké sestavě pro příští rok rozhodne někdy po letní přestávce.

26.  6.  2019
Renault
Jsem rád, že jsem to zkusil, říká penalizovaný Ricciardo

Jsem rád, že jsem to zkusil, říká penalizovaný Ricciardo

Daniel Ricciardo se v konečných výsledcích Velké ceny Francie propadl ze sedmé na jedenáctou pozici poté, co sportovní komisaři udělili jezdci Renaultu dvě pětisekundové penalizace za incidenty v posledním kole závodu.

23.  6.  2019
Sergej Sirotkin se stal rezervním jezdcem McLarenu. Půjčí mu ho Renault

Sergej Sirotkin se stal rezervním jezdcem McLarenu. Půjčí mu ho Renault

Bývalý jezdec Williamsu Sergej Sirotkin se po zbytek sezóny stane rezervním jezdcem McLarenu.

21.  6.  2019
Nebezpečné a na hraně pravidel, říká Bottas o souboji s Ricciardem v Kanadě

Nebezpečné a na hraně pravidel, říká Bottas o souboji s Ricciardem v Kanadě

Daniel Ricciardo nechtěl dát v Kanadě svou pozici zadarmo. S Bottasem svedl pěkný souboj.

21.  6.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Novou specifikaci motoru nasadí ve Francii také Renault

Novou specifikaci motoru nasadí ve Francii také Renault

Honda přivezla do Francie nový vylepšený spalovací motor a turbo. Na nový motor se mohou těšit také jezdci Renaultu. Ve Francii ho dostane jen Ricciardo.

21.  6.  2019
Peníze a byznysRenault
Rozpočtový strop je moc vysoko, na to ani nedosáhneme, říká Abiteboul

Rozpočtový strop je moc vysoko, na to ani nedosáhneme, říká Abiteboul

Renault podle Abiteboula nebude muset kvůli rozpočtovému stropu škrtat. Spíše naopak. Musí zvážit, zda má smysl prostředky navýšit.

20.  6.  2019
FotografieRenault
Alonso vyhrál podruhé v Le Mans a po třinácti letech je opět mistrem světa | Zdroj:  Toyota Gazoo Racing

Alonso vyhrál podruhé v Le Mans a po třinácti letech je opět mistrem světa

Fernando Alonso je trojnásobný mistr světa. Ke dvěma titulům z formule 1 přidal také titul z vytrvalostních závodů WEC. Mezi ziskem druhého titulu ve F1 a titulem ve WEC uplynulo necelých 13 let – přesně 4620 dní.

16.  6.  2019
Renault
Renault uplatnil v Kanadě týmovou režii

Renault uplatnil v Kanadě týmovou režii

Solidní startovní pozice proměnili jezdci Renaultu také v solidní výsledek.

10.  6.  2019
Renault
Čtvrtý Ricciardo: Pořád nechápu, kde se ta rychlost vzala

Čtvrtý Ricciardo: Pořád nechápu, kde se ta rychlost vzala

O překvapení se v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady vozů formule 1 postaral Daniel Ricciardo, který továrnímu týmu Renault vyjel postavení ve druhé řadě startovního roštu!

8.  6.  2019
Skvělé pro mé ego, vtipkuje Hülkenberg o spekulacích, že jedná s Red Bullem

Skvělé pro mé ego, vtipkuje Hülkenberg o spekulacích, že jedná s Red Bullem

V uplynulých dnech se objevila spekulace, že Red Bull není spokojený s Gaslym a zvažuje, že ho od příštího roku nahradí Nico Hülkenberg.

7.  6.  2019
Renault
Renault pro příští rok zvažuje postavit kvalifikační auto

Renault pro příští rok zvažuje postavit kvalifikační auto

Tovární tým Renault by se rád posunul pořadím vpřed. Pro příští ročník formule 1 proto zvažuje postavit kvalifikační vůz.

3.  6.  2019
Nebylo vždy hezké vidět, že vám volá Marko, vzpomíná Ricciardo

Nebylo vždy hezké vidět, že vám volá Marko, vzpomíná Ricciardo

Daniel Ricciardo uzavřel odchodem z Red Bullu k Renaultu jednu dlouhou životní kapitolu, během které byl téměř denní součástí jeho života Helmut Marko. Australan vzpomíná na to, že příchozí hovor od Marka, který má u Red Bullu na starosti jezdecké otázky, nebyl vždy tou nejhezčí věcí, jaká mohla pilota potkat.

1.  6.  2019
Pohonné jednotky
Key si pochvaluje zlepšení Renaultu a vzájemnou spolupráci

Key si pochvaluje zlepšení Renaultu a vzájemnou spolupráci

Red Bull si nemůže vynachválit spolupráci s Hondou. Pochvala ale teď přišla také ze druhého tábora.

31.  5.  2019
Kamikaze z Monaka: Charles byl až moc agresivní, shodují se Grosjean a Hülkenberg

Kamikaze z Monaka: Charles byl až moc agresivní, shodují se Grosjean a Hülkenberg

Leclerc se v ulicích Monaka po startu z 15. místa snažil předjíždět. Dvakrát to vyšlo, potřetí už ne.

28.  5.  2019
Renault
Piloti Renaultu odjíždějí z Monaka zklamaní

Piloti Renaultu odjíždějí z Monaka zklamaní

Daniel Ricciardo si odváží z Velké ceny Monaka dva body za deváté místo. Jeho týmový kolega z Renaultu Nico Hülkenberg doplatil na kolizi s Charlesem Leclercem z Ferrari a nebodoval.

26.  5.  2019
Renault
Ricciardo v kvalifikaci uspěl s odvážným nastavením

Ricciardo v kvalifikaci uspěl s odvážným nastavením

Daniel Ricciardo vloni v Monaku vyhrál. To jel ovšem v barvách Red Bullu. Letos podobně dobrý výsledek očekávat nemohl, ale s výsledkem kvalifikace přesto mohl být spokojený.

26.  5.  2019
Pohonné jednotkyRenault
Renault přiznal problém s motorem. Výkon musel omezit kvůli ojnici

Renault přiznal problém s motorem. Výkon musel omezit kvůli ojnici

Renault věří, že je už na úrovni Mercedesu a Ferrari a to minimálně v závodech. Na začátku sezóny to však nemohl ukázat. Nyní se situace mění.

24.  5.  2019
Peníze a byznys
Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Abiteboul: Rozpočtem je Renault na úrovni Toro Rosso

Šéf továrního týmu Renault Cyril Abiteboul řekl, že jeho tým ve formuli 1 pracuje se stejným, ne-li menším množstvím zdrojů než jeho soupeři ze středu startovního pole.

19.  5.  2019
Renault
Problém s pneumatikami a rozbitá dynamika týmu. Abiteboul chce akční plán

Problém s pneumatikami a rozbitá dynamika týmu. Abiteboul chce akční plán

Renault měl ambici letos snížit ztrátu na první tři týmy a stát se lídrem středu pole. Zatím se mu to příliš nedaří. V Barceloně se opět trápil.

14.  5.  2019
Renault
Hülkenberg musí kvůli administrativní chybě startovat z boxů, Giovinazzi penalizován | Zdroj:  Getty Images / Charles Coates

Hülkenberg musí kvůli administrativní chybě startovat z boxů, Giovinazzi penalizován

Nico Hülkenberg musí do Velké ceny Španělska startovat z boxů.

12.  5.  2019
Pohonné jednotky
Abiteboul: Red Bull je díky Renaultu tím, čím dnes je

Abiteboul: Red Bull je díky Renaultu tím, čím dnes je

Šéf Renaultu ve formuli 1 Cyril Abiteboul řekl, že také díky francouzské automobilce je tým Red Bull dnes tím, čím je. Reaguje tak na nedávné komentáře o záměrné kritice týmu, kterému v minulosti dodával pohonné jednotky.

4.  5.  2019
Renault
Webber má obavu, že Renault může Ricciardovi zničit kariéru

Webber má obavu, že Renault může Ricciardovi zničit kariéru

Udělal Daniel Ricciardo chybu, když přestoupil z Red Bullu do Renaultu?

3.  5.  2019
Pohonné jednotkyHonda
Honda chystá další až tři motory

Honda chystá další až tři motory

Renault i Honda dokázali během zimy stáhnout část ztráty na Mercedes a Ferrari. Honda chce i nadále pokračovat ve vývoji.

30.  4.  2019
Ricciardo nacouval do Kvjata. Ve Španělsku na roštu klesne o tři pozice

Ricciardo nacouval do Kvjata. Ve Španělsku na roštu klesne o tři pozice

Daniel Ricciardo dostal trest odsunu o tři pozice na startovním roštu v příštím závodě formule 1 ve Španělsku za to, že ve Velké ceně Ázerbájdžánu nacouval do Daniila Kvjata.

28.  4.  2019
1234567...21...

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.
8. srpna | Mexiko zůstane ve F1 nejméně do roku 2022.
8. srpna | Robert Kubica dokončil všechny letošní závody. Přesto odjel o 23 kol méně než Verstappen a Hamilton. #F1Fakt