Lotus-Renault a Lotus-Renault; soupeři nebo partneři?

Lotus-Renault a Lotus-Renault; soupeři nebo partneři?

Na redakci se chrlí dotazy v souvislosti s kauzou Lotus. Pokud bude všem formalitám učiněno zadost, na soupisce pro rok 2011 by měly být dva týmy s názvem Lotus.

Tím prvním je Lotus Renault GP (s jezdci Robertem Kubicou a pravděpodobně Vitalijem Petrovem), druhým pak Team Lotus (s Heikkim Kovalainenem a Jarnem Trullim).

A nikoli, tyto týmy spolu nebudou spolupracovat, jak tak činí nebo činily týmy Red Bull a Toro Rosso. Zatímco tyto týmy mají v podstatě stejného majitele, z šéfů týmů Lotus Renault a Team Lotus se stali velcí nepřátelé. Jak k tomu došlo?

Příčina problému je jednoduchá: dvě různé zájmové skupiny jsou přesvědčeny, že jim patří jméno Lotus.

Skupina č. 1: Podnikatel a v Malajsii velmi vlivná osoba Tony Fernandes se před více než rokem rozhodl využít nové nálady ve formuli 1 a nastoupit s novým týmem, který ponese starý název: Lotus. Najal Jarna Trulliho, Heikkiho Kovalainena a Mika Gascoyna a dohodl se s malajsijskou automobilkou Proton (vlastníkem Group Lotus) o používání jména Lotus, a to prostřednictvím licenčního práva. Tenkrát si ještě Fernandes a Proton rozuměli…

Skupina č. 2: Do vedení Group Lotus krátce po uzavření licenční dohody nastoupil Dany Bahar, mnohaletý šéf komerčních záležitostí Ferrari. A ten měl s Lotusem zcela jiné plány: udělat z něj další Ferrari nebo McLaren. K tomu ale potřebuje tým formule 1. A ten současný s názvem Lotus kontroluje Tony Fernandes. A nic víc než jen licenční dohodu Bahar nemá…

[Jak vůbec vznikla situace, že obě skupiny si nárokují využívání značky Lotus, si můžete podrobně přečíst v našem materiálu, vydaném v září 2010 zde.]

Dany Bahar se rozhodl Fernandesovi vzít licenci a jméno Lotus začít tlačit skrze jiný tým (Renault F1 ve vlastnictví finanční skupiny Genii Gérarda Lopeze). Nastala otevřená mediální válka o tom, kdo má či nemá nárok používat jméno Lotus. Fernandes se rozhodl uzavřít smlouvu na dodávku motorů s automobilkou Renault. Po dohodě Protonu/Group Lotus s Renault F1 tak vážně hrozila absurdní situace, ve které by proti sobě závodily dva týmy Lotus-Renault.

Takovou pitomost by dokázali připustit snad jen extrémně egoističtí sobci, kterým je ukraden zájem firmy, pro kterou pracují, formule 1 jako takové a fanoušků, o kterých se dnes a denně hovoří o tom, jak jsou na prvním místě. Situace začala být řešena za zavřenými dveřmi a vypadalo to, že Lotus proti Lotusu nakonec závodit nebudou. K dispozici bylo několik indicií: informace o tom, že Renault neuzavře s Fernandesem smlouvu o dodávce motorů, dokud nebude spor urovnán. Však také v tiskovém prohlášení oslavujícím uzavření dohody Fernandes – Renault ani jednou nebylo zmíněno jméno Lotus, nýbrž 1Malaysia – skutečné jméno Fernandesova projektu ve formuli 1, pro který si (od Group Lotus) jméno Lotus Racing pro rok 2010 jen půjčil. Tento náhlý obrat v kauze jsme podrobně popsali zde.

Jenomže místo toho nastal ten nejhorší možný scénář: Proton/Group Lotus se dohodl s Renaultem F1 a do formule 1 přivedl značku Lotus. K již existujícímu týmu Lotus Tonyho Fernandese. Ba co víc: oba týmy mají v úmyslu závodit v černozlaté kombinaci. Diváci, kteří F1 sledují spíš okrajově, budou mít pocit, že jeden tým (Lotus) nasazuje hned čtyři auta. Faktor, na který Dany Bahar z Protonu/Group Lotus spoléhá: „Čtyři je lepší než dva.“

Obě strany tak opět shodily rukavice a po několikatýdenním mlčení se zase přestaly schovávat před světem. Různými kanály dávají najevo, že za tu ‚svou‘ značku mají v úmyslu bojovat. A to zejména v soudních síních. A že si u toho neberou servítky. Tony Fernandes vyhrál cenu Forbes Asia businessman roku, načež mu Mike Gascoyne přes svůj twitter pogratuloval: „Gratuluji Tonymu Fernandesovi k tomuto ocenění. Vsadím se, že chlapcům z Protonu se nic takového nepovedlo!“ Příběhy doslova z mateřské školky!

Tony Fernandes mezitím začal zvažovat, že upustí od myšlenky černozlatého zabarvení, a zůstane u zelenožlutého, se kterým závodil letos. Improvizovaná anketa na Gascoynově twitteru přinesla výsledek, podle kterého si tři čtvrtiny fanoušků týmu přeje zelenožlutou kombinaci, zatímco černožlutou jen 15 %. (Krátce po vydání článku Fernandes potvrdil, že skutečně zůstává u kombinace zelená - žlutá.)

Jedna zajímavost na závěr: v roce 1984 závodil trojnásobný mistr světa Ayrton Senna pro tým Teda Tolemana. Ten se naštval, když Senna ještě před koncem sezony podepsal smlouvu s týmem Lotus.

Toleman je vzdáleným předchůdcem dnešního týmu Renault. V letech 1985 a 1986 se transformoval do týmu Benetton, a v letech 2000 až 2002 do týmu Renault, který má v úmyslu se příští rok jmenovat Lotus Renault GP. Z perspektivy dnešního pohledu opustil v roce 1984 Senna (dnešní) Lotus Renault, aby šel závodit pro (dnešní) Team Lotus.

A ještě jedna důležitá věc: V oficiální startovní listině nese Fernandesův tým jméno ‚Team Lotus‘, zatímco tým Genii Capital stále ‚Renault F1 Team‘. Znamená to, že majitelé týmu nyní musí oficiálně požádat o změnu názvu týmu na ‚Lotus Renault GP‘.

A to mi věřte, že k tomu bude mít co říct Bernie Ecclestone. Leda by se mu nově vzniklá situace škodolibě líbila.

Doporučujeme

Články odjinud