Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Giovinazzi vyzvedl poslední díl a Alfa Romeo díky tomu dnes mohla vyjet na trať

Giovinazzi vyzvedl poslední díl a Alfa Romeo díky tomu dnes mohla vyjet na trať

14.  2.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio Giovinazzi
Räikkonen a Giovinazzi vyrazili za historií i současností Alfy Romeo

Räikkonen a Giovinazzi vyrazili za historií i současností Alfy Romeo

14.  2.  2019 Petr Kubala
VideaAlfa RomeoAntonio GiovinazziKimi Räikkönen
Räikkönen bude mít s Giovinazzim práci, myslí si Minardi

Räikkönen bude mít s Giovinazzim práci, myslí si Minardi

4.  2.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoAntonio GiovinazziKimi Räikkönen
Iceman je doma populární. Jeho biografie jde na dračku

Iceman je doma populární. Jeho biografie jde na dračku

29.  1.  2019 Petr Kubala
Kimi Räikkönen
Co dělají jezdci před startem nové sezóny (galerie)

Co dělají jezdci před startem nové sezóny (galerie)

17.  1.  2019 Petr Kubala
Lewis HamiltonKimi RäikkönenNico HülkenbergCarlos SainzLance StrollAntonio Giovinazzi
Jak Kimi Räikkönen málem nestihl svůj první závod F1

Jak Kimi Räikkönen málem nestihl svůj první závod F1

5.  1.  2019 David Skaloš
HistorieSauberKimi Räikkönen
Odchod Räikkönena z Ferrari je ránou pro F1, myslí si Wolff

Odchod Räikkönena z Ferrari je ránou pro F1, myslí si Wolff

21.  12.  2018 Petr Kubala
Toto WolffFerrariKimi Räikkönen
S Vettelem zůstáváme přátelé, říká Räikkönen

S Vettelem zůstáváme přátelé, říká Räikkönen

13.  12.  2018 Petr Kubala
FerrariSebastian VettelCharles LeclercKimi Räikkönen
Sauber má vše potřebné ke stavbě skvělého vozu, věří Räikkönen

Sauber má vše potřebné ke stavbě skvělého vozu, věří Räikkönen

8.  12.  2018 Jiří Šlégl
SauberKimi Räikkönen
Vettel se až do konce snažil dostihnout Hamiltona

Vettel se až do konce snažil dostihnout Hamiltona

25.  11.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Abú Dhabí 2018
Nezlepšili jsme se dost, abychom je mohli ohrozit, uznává Vettel

Nezlepšili jsme se dost, abychom je mohli ohrozit, uznává Vettel

24.  11.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Abú Dhabí 2018
Räikkönen napodobil Hamiltona, dostal napomenutí

Räikkönen napodobil Hamiltona, dostal napomenutí

24.  11.  2018 Petr Kubala
Romain GrosjeanKimi RäikkönenPierre GaslyGP Abú Dhabí 2018
Šampionát jsme neztratili kvůli chybám, tvrdí Arrivabene

Šampionát jsme neztratili kvůli chybám, tvrdí Arrivabene

24.  11.  2018 Jiří Šlégl
Maurizio ArrivabeneFerrari
Vettel počítá s perným koncem sezony

Vettel počítá s perným koncem sezony

23.  11.  2018 Michal Mikoláš
Ferrari
Náš risk s pneumatikami se ukázal jako nevýhodný, přiznal Vettel

Náš risk s pneumatikami se ukázal jako nevýhodný, přiznal Vettel

11.  11.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Brazílie 2018
Jezdci Ferrari vsadili na start na měkké sadě pneumatik

Jezdci Ferrari vsadili na start na měkké sadě pneumatik

10.  11.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Brazílie 2018
Vettel v Brazílii pomýšlí na vítězství

Vettel v Brazílii pomýšlí na vítězství

9.  11.  2018 Michal Mikoláš
Ferrari
U Ferrari končím, protože neumím italsky, vtipkuje Räikkönen

U Ferrari končím, protože neumím italsky, vtipkuje Räikkönen

9.  11.  2018 Petr Kubala
FerrariKimi Räikkönen
Nejsme v dobré pozici, říká Räikkönen	o souboji o Pohár konstruktérů

Nejsme v dobré pozici, říká Räikkönen o souboji o Pohár konstruktérů

8.  11.  2018 Petr Kubala
FerrariKimi RäikkönenGP Brazílie 2018
S Leclercem příští rok musíme spolupracovat, říká Vettel

S Leclercem příští rok musíme spolupracovat, říká Vettel

4.  11.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelCharles LeclercKimi Räikkönen
Nesmysly v médiích škodí F1, říká Räikkönen

Nesmysly v médiích škodí F1, říká Räikkönen

31.  10.  2018 Petr Kubala
FerrariKimi Räikkönen
Je to strašný okamžik, říká Vettel po ztrátě šancí na titul

Je to strašný okamžik, říká Vettel po ztrátě šancí na titul

29.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Mexika 2018
Vettel je spokojen, i když v kvalifikaci nezajel úplně čisté kolo

Vettel je spokojen, i když v kvalifikaci nezajel úplně čisté kolo

27.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Mexika 2018
Räikkönenovo vítězství v číslech a další statistiky po GP USA 2018

Räikkönenovo vítězství v číslech a další statistiky po GP USA 2018

23.  10.  2018 Petr Kubala
Kimi RäikkönenGP USA 2018Statistiky F1
Räikkönen se už do Sauberu těší. Je to jen 40 minut od domu, říká

Räikkönen se už do Sauberu těší. Je to jen 40 minut od domu, říká

23.  10.  2018 Petr Kubala
FerrariKimi Räikkönen
Dejte si to znovu: Souboj Räikkönena, Hamiltona a Verstappena v USA

Dejte si to znovu: Souboj Räikkönena, Hamiltona a Verstappena v USA

22.  10.  2018 Petr Kubala
VideaKimi RäikkönenMax VerstappenLewis HamiltonGP USA 2018
Räikkönen ukončil pětileté čekání na vítězství. Je to lepší než skončit druhý, řekl

Räikkönen ukončil pětileté čekání na vítězství. Je to lepší než skončit druhý, řekl

22.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP USA 2018
Vrátili jsme se zpátky a vypadá to, že vůz funguje lépe, pochvaluje si Vettel

Vrátili jsme se zpátky a vypadá to, že vůz funguje lépe, pochvaluje si Vettel

21.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP USA 2018
Podle Vettela může za kolizi jednoznačně Verstappen

Podle Vettela může za kolizi jednoznačně Verstappen

7.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Japonska 2018
Vettel: Ferrari si nezaslouží být na deváté pozici

Vettel: Ferrari si nezaslouží být na deváté pozici

6.  10.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Japonska 2018
Páchat sebevraždu nebudeme, slibuje Vettel

Páchat sebevraždu nebudeme, slibuje Vettel

5.  10.  2018 Michal Mikoláš
Ferrari
Vettel chápe týmovou režii Mercedesu

Vettel chápe týmovou režii Mercedesu

30.  9.  2018 David Skaloš
FerrariSebastian VettelKimi RäikkönenGP Ruska 2018
Ztráta na Mercedes Vettela překvapila

Ztráta na Mercedes Vettela překvapila

29.  9.  2018 David Skaloš
Ferrari má v Soči co dohánět, tuší Vettel

Ferrari má v Soči co dohánět, tuší Vettel

28.  9.  2018 Michal Mikoláš
Ferrari
Ericsson věří, že u Sauberu prodlouží smlouvu

Ericsson věří, že u Sauberu prodlouží smlouvu

22.  9.  2018 Jiří Šlégl
Marcus Ericsson