Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Bylo to hloupé, hodnotí Vasseur Verstappenovo počínání v první zatáčce  | Zdroj:  Getty Images / Dean Mouhtaropoulos

Bylo to hloupé, hodnotí Vasseur Verstappenovo počínání v první zatáčce

2.  9.  2019 Petr Kubala
Christian HornerFrédéric Vasseur GP Belgie 2019
Räikkönen mě tam asi nečekal, říká Verstappen k incidentu v první zatáčce | Zdroj:  Getty Images / Dean Mouhtaropoulos

Räikkönen mě tam asi nečekal, říká Verstappen k incidentu v první zatáčce

1.  9.  2019 David Skaloš
Red Bull RacingAlfa RomeoKimi RäikkönenMax VerstappenGP Belgie 2019
Nezapomenutelné závody: Grand Prix Belgie 2009 a vítězství Kimiho Räikkönena  | Zdroj:  Getty Images / Mark Thompson

Nezapomenutelné závody: Grand Prix Belgie 2009 a vítězství Kimiho Räikkönena

1.  9.  2019 Michal Šik
HistorieFerrariKimi RäikkönenSpa-Francorchamps
Räikkönena ve Spa obtěžoval opilý fanoušek Red Bullu | Zdroj:  Getty Images /

Räikkönena ve Spa obtěžoval opilý fanoušek Red Bullu

31.  8.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Belgie 2019
Giovinazzi získal zatím jen bod. Se svou formou je ale spokojený

Giovinazzi získal zatím jen bod. Se svou formou je ale spokojený

23.  8.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoAntonio Giovinazzi
Je každý týden v továrně, tlačí na tým. Vasseur je spokojený s Räikkönenem

Je každý týden v továrně, tlačí na tým. Vasseur je spokojený s Räikkönenem

20.  8.  2019 Petr Kubala
Frédéric Vasseur Alfa RomeoKimi Räikkönen
Räikkönen otevřeně o pití, kouření, rodině a knihách  | Zdroj:  Activepictures / Jiří Křenek

Räikkönen otevřeně o pití, kouření, rodině a knihách

15.  8.  2019 Petr Kubala
Kimi Räikkönen
Iceman chválí Alfu, těžko mohla být lepší

Iceman chválí Alfu, těžko mohla být lepší

8.  8.  2019 Michal Mikoláš
Alfa Romeo
Alfy romeo dostaly třicetisekundové penalizace! Kubica má bod, Hamilton 9. [aktualizováno]

Alfy romeo dostaly třicetisekundové penalizace! Kubica má bod, Hamilton 9. [aktualizováno]

28.  7.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio GiovinazziGP Německa 2019
Mohlo to být ještě lepší, říká pátý Räikkönen

Mohlo to být ještě lepší, říká pátý Räikkönen

27.  7.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Německa 2019
Video: Iceman jako Spiderman

Video: Iceman jako Spiderman

18.  7.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi Räikkönen
Räikkönen si užil Alfu Romeo 158, Giovinazzi viní z konce problém s vozem | Zdroj:  Getty Images / Dan Istitene

Räikkönen si užil Alfu Romeo 158, Giovinazzi viní z konce problém s vozem

15.  7.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio GiovinazziGP Velké Británie 2019
Top 30 gifů s tématikou formule 1

Top 30 gifů s tématikou formule 1

10.  7.  2019 Petr Kubala
Toto WolffKimi RäikkönenMax Verstappen
První body ukazují moje zlepšení, říká Giovinazzi

První body ukazují moje zlepšení, říká Giovinazzi

6.  7.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoAntonio Giovinazzi
Zlepšilo se předjíždění? Těžko říct, hodnotí Räikkönen

Zlepšilo se předjíždění? Těžko říct, hodnotí Räikkönen

5.  7.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi Räikkönen
Alfa Romeo poprvé bodovala s oběma jezdci, Giovinazzi získal první bod

Alfa Romeo poprvé bodovala s oběma jezdci, Giovinazzi získal první bod

1.  7.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio GiovinazziGP Rakouska 2019
Jezdci Alfy Romeo dosáhli v rakouské kvalifikaci nejlepších letošních výsledků

Jezdci Alfy Romeo dosáhli v rakouské kvalifikaci nejlepších letošních výsledků

29.  6.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio GiovinazziGP Rakouska 2019
Hamilton přišel o první řadu. Za zdržení Räikkönena dostal penalizaci

Hamilton přišel o první řadu. Za zdržení Räikkönena dostal penalizaci

29.  6.  2019 Petr Kubala
Kimi RäikkönenGeorge RussellLewis HamiltonGP Rakouska 2019
Nudný závod, hodnotí GP Monaka Räikkönen. Náladu si zlepšil hokejem

Nudný závod, hodnotí GP Monaka Räikkönen. Náladu si zlepšil hokejem

27.  5.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Monaka 2019
Ani cola a nanuk? Räikkönen chtěl zrušit všechny oslavy svého jubilea

Ani cola a nanuk? Räikkönen chtěl zrušit všechny oslavy svého jubilea

24.  5.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Monaka 2019
Räikkönena čeká 300. grand prix, Leclerc pojede doma

Räikkönena čeká 300. grand prix, Leclerc pojede doma

22.  5.  2019 Petr Kubala
Charles LeclercKimi RäikkönenGP Monaka 2019Statistiky F1
Räikkönen se zastává týmového kolegy. Kritika Giovinazziho prý není fér

Räikkönen se zastává týmového kolegy. Kritika Giovinazziho prý není fér

3.  5.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio Giovinazzi
Räikkönenova diskvalifikace nemusela být náhodná. Přiznal problém s předním křídlem

Räikkönenova diskvalifikace nemusela být náhodná. Přiznal problém s předním křídlem

29.  4.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Ázerbájdžánu 2019
Räikkönen diskvalifikován z kvalifikace (aktualizováno)

Räikkönen diskvalifikován z kvalifikace (aktualizováno)

28.  4.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Ázerbájdžánu 2019
Räikkönen se v kvalifikaci dostal až příliš blízko za Hamiltonův vůz

Räikkönen se v kvalifikaci dostal až příliš blízko za Hamiltonův vůz

27.  4.  2019 David Skaloš
MercedesAlfa RomeoKimi RäikkönenGP Ázerbájdžánu 2019
Räikkönen o incidentu s kanálem: Vypadáme jak amatéři

Räikkönen o incidentu s kanálem: Vypadáme jak amatéři

26.  4.  2019 Michal Mikoláš
Alfa Romeo
Räikkönenovi reklama na cigarety a alkohol nevadí

Räikkönenovi reklama na cigarety a alkohol nevadí

19.  4.  2019 Petr Kubala
Romain GrosjeanKimi Räikkönen
Räikkönen nemohl tlačit, měl chladné pneumatiky

Räikkönen nemohl tlačit, měl chladné pneumatiky

15.  4.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio GiovinazziGP Číny 2019
Räikkönena ovlivnil vítr. Giovinazzi měl podobný problém jako Leclerc v Bahrajnu

Räikkönena ovlivnil vítr. Giovinazzi měl podobný problém jako Leclerc v Bahrajnu

13.  4.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Číny 2019
Jet za jiným vozem F1 je nyní jednodušší, pochvaluje si Räikkönen

Jet za jiným vozem F1 je nyní jednodušší, pochvaluje si Räikkönen

7.  4.  2019 David Skaloš
Pravidla formule 1Lewis HamiltonKimi RäikkönenRoss Brawn
Räikkönen: Když jsem pařil, byl jsem lepší jezdec

Räikkönen: Když jsem pařil, byl jsem lepší jezdec

25.  3.  2019 David Skaloš
Kimi Räikkönen
Räikkönen i přes neplánovanou dřívější zastávku v boxech bodoval

Räikkönen i přes neplánovanou dřívější zastávku v boxech bodoval

17.  3.  2019 David Skaloš
Alfa RomeoKimi RäikkönenGP Austrálie 2019
Podle Räikkönena je skutečná rychlost Alfy Romeo záhadou

Podle Räikkönena je skutečná rychlost Alfy Romeo záhadou

9.  3.  2019 Jiří Šlégl
Alfa RomeoKimi Räikkönen
Giovinazzi bere Räikkönena jako učitele a referenci

Giovinazzi bere Räikkönena jako učitele a referenci

1.  3.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio Giovinazzi
Räikkönen zatím neví, co očekávat od Alfy Romeo

Räikkönen zatím neví, co očekávat od Alfy Romeo

21.  2.  2019 Petr Kubala
Alfa RomeoKimi Räikkönen
Tým udělal velký krok vpřed, říká Räikkönen

Tým udělal velký krok vpřed, říká Räikkönen

18.  2.  2019 Petr Kubala
Frédéric Vasseur Alfa RomeoKimi Räikkönen
Zraněný mechanik Ferrari se od nové sezóny F1 vrací k týmu

Zraněný mechanik Ferrari se od nové sezóny F1 vrací k týmu

18.  2.  2019 David Skaloš
FerrariKimi RäikkönenGP Bahrajnu 2018
Hleď si svého a bude to u Ferrari dobré, radí nepřímo Räikkonen Leclercovi

Hleď si svého a bude to u Ferrari dobré, radí nepřímo Räikkonen Leclercovi

15.  2.  2019 Petr Kubala
FerrariCharles LeclercKimi Räikkönen