Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Proti rozpočtovému stropu se postavil i Kimi Räikkönen

Proti rozpočtovému stropu se postavil i Kimi Räikkönen

Navrhovaná pravidla by ho mohla přimět k odchodu z formule 1.

11.  5.  2009
Výsledky
Räikkönen: Ztrátu na nejlepší vozy jsme smazali

Räikkönen: Ztrátu na nejlepší vozy jsme smazali

Ostatní členové týmu jsou mírnější optimisté.

8.  5.  2009
Výsledky
Räikkönen: První zprávy o novém voze jsou dobré

Räikkönen: První zprávy o novém voze jsou dobré

Fin se vrací na místo svého posledního vítězství.

5.  5.  2009
Räikkönen doufá v boje o vítězství v závodě kolem poloviny sezóny

Räikkönen doufá v boje o vítězství v závodě kolem poloviny sezóny

Prvním krokem by měl být návrat na pódium.

29.  4.  2009
Výsledky
Massa převzal roli lídra, otrávený Räikkönen se pod tlakem necítí

Massa převzal roli lídra, otrávený Räikkönen se pod tlakem necítí

Na Red Bull a BrawnGP ztrácí Ferrari přibližně vteřinu.

23.  4.  2009
Räikkönen upírá své naděje k upravenému vozu

Räikkönen upírá své naděje k upravenému vozu

Ferrari by ho mělo nasadit ve Španělsku.

20.  4.  2009
Výsledky
Räikkönen: Pořád nejsme dost rychlí

Räikkönen: Pořád nejsme dost rychlí

Massa ve druhé části chyboval a nepostoupil.

18.  4.  2009
Massa vstoupil do GPDA, Räikkönen jediným nečlenem

Massa vstoupil do GPDA, Räikkönen jediným nečlenem

Drobné nahlédnutí do historie Asociace.

12.  4.  2009
Räikkönen: Difuzory budou mít na šampionát obrovské dopady

Räikkönen: Difuzory budou mít na šampionát obrovské dopady

Ferrari schází přítlak.

8.  4.  2009
Výsledky
Druhý malajský trénink patřil jezdcům Ferrari v čele s Räikkönenem

Druhý malajský trénink patřil jezdcům Ferrari v čele s Räikkönenem

[GP Malajsie - 2. volný trénink]

3.  4.  2009
Räikkönen: Situace se může velmi rychle změnit

Räikkönen: Situace se může velmi rychle změnit

Hodnotit rozložení sil bude možné až v Evropě.

31.  3.  2009
Coulthard o loňském Räikkönenovi: líny, baculatý, letargický

Coulthard o loňském Räikkönenovi: líny, baculatý, letargický

Pro letošek ale Fin shodil tři kila.

25.  3.  2009
Ferrari dalo Massovi nižší číslo než má Räikkönen

Ferrari dalo Massovi nižší číslo než má Räikkönen

BrawnGP spadlo v boxech až za Force India.

23.  3.  2009
Räikkönen: Na srovnání s konkurencí Austrálie stačit nemusí

Räikkönen: Na srovnání s konkurencí Austrálie stačit nemusí

Finovi však F60 vyhovuje více než loňský vůz.

23.  3.  2009
Räikkönen: Netuším, koho bychom mohli považovat za favorita

Räikkönen: Netuším, koho bychom mohli považovat za favorita

Fin ukončil v Barceloně zimní přípravy, příští zastávka Melbourne.

11.  3.  2009
Výsledky
Ve Španělsku byl dnes nejrychlejší Kimi Räikkönen

Ve Španělsku byl dnes nejrychlejší Kimi Räikkönen

[Testy - Barcelona, úterý]

10.  3.  2009
Räikkönen: Z Ferrari pro mě vede cesta jen mimo formuli 1

Räikkönen: Z Ferrari pro mě vede cesta jen mimo formuli 1

Fin zatím neví, kdy se na ní vydá.

24.  2.  2009
Výsledky
V Bahrajnu byl nejrychlejší Räikkönen, navzdory problémům s KERS

V Bahrajnu byl nejrychlejší Räikkönen, navzdory problémům s KERS

[Testy - Bahrajn, úterý]

17.  2.  2009
Výsledky
První bahrajnské testy ukončil nejrychlejším časem Kimi Räikkönen

První bahrajnské testy ukončil nejrychlejším časem Kimi Räikkönen

[Testy - Bahrajn, pátek]

13.  2.  2009
Räikkönen motivaci neztratil, tvrdí Dennis

Räikkönen motivaci neztratil, tvrdí Dennis

Šéf McLarenu také očekává překvapení v rozložení sil.

5.  2.  2009
Räikkönen porazil Häkkinena v Arctic Lapland Rally

Räikkönen porazil Häkkinena v Arctic Lapland Rally

Finští mistři světa mimo závodní okruhy.

27.  1.  2009
KERS Ferrari funguje podle Räikkönena dobře

KERS Ferrari funguje podle Räikkönena dobře

Fin testoval dva dny v Mugellu.

21.  1.  2009
Räikkönen by letos mohl těžit z nových pravidel a loňské práce týmu

Räikkönen by letos mohl těžit z nových pravidel a loňské práce týmu

Tyto předpoklady si ověří příští týden v Portugalsku.

16.  1.  2009
Ferrari nemá obavy z rivality Felipeho Massy a Kimiho Räikkönena

Ferrari nemá obavy z rivality Felipeho Massy a Kimiho Räikkönena

Scuderia je s jezdci spokojena, pro Alonsa není místo.

15.  1.  2009
1...26272829303132

16:30 | Mrkněte na závod z Zandvoortu. Petr Ptáček odstartuje ze třetího místa.. odkaz
15:39 | Připomeňme, že Hamilton, Latifi, Grosjean a Magnussen jsou vyšetřováni, že se ve druhé zatáčce nevrátili řádně na trať.
10:15 | Mick Schumacher vyhrál závod F2 a upevnil vedení v šampionátu. Druhý Cunoda. Schumacherův nejbližší pronásledovatel C. Ilott skončil třetí, na Schumachera tak má ztrátu 18 bodů. Další pronásledovatelé v šampionátu: Ch. Lundgaard nedokončil, R. Shwartzman nebodoval.
25. září | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink Hamilton (1:33.279)
Kvalifikace Hamilton (1:31.304)
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10