Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Räikkönen představuje moc velké riziko, usoudil v roce 2011 Williams

Räikkönen představuje moc velké riziko, usoudil v roce 2011 Williams

14.  1.  2013 Jan Pastorek
WilliamsKimi Räikkönen
Räikkönen u nás našel rovnováhu, říká majitel Lotusu

Räikkönen u nás našel rovnováhu, říká majitel Lotusu

7.  1.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Kimi Räikkönen kvituje pozměněné regule kolem DRS

Kimi Räikkönen kvituje pozměněné regule kolem DRS

29.  12.  2012 Michal Mikoláš
Kimi Räikkönen
Naše síla se neprojeví hned, ale bude větší než vloni, ozývá se z Lotusu

Naše síla se neprojeví hned, ale bude větší než vloni, ozývá se z Lotusu

25.  12.  2012 Zuzana Kulichová
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Vettel s Red Bullem si v Istanbulu převzali své mistrovské poháry

Vettel s Red Bullem si v Istanbulu převzali své mistrovské poháry

8.  12.  2012 Zuzana Kulichová
Red Bull RacingKimi RäikkönenFernando AlonsoSebastian Vettel
Jones považuje Räikkönenův návrat za jeden z nejlepších

Jones považuje Räikkönenův návrat za jeden z nejlepších

2.  12.  2012 Filip Fikejz
Kimi Räikkönen
Räikkönen prý při výletu mimo trať dobře věděl, co dělá

Räikkönen prý při výletu mimo trať dobře věděl, co dělá

25.  11.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanInterlagos
Grosjean měl další problémy, tentokrát ale vinu necítí

Grosjean měl další problémy, tentokrát ale vinu necítí

24.  11.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanInterlagos
Lopez: Räikkönen nás stál víc, než jsme čekali, ale své peníze už dostal

Lopez: Räikkönen nás stál víc, než jsme čekali, ale své peníze už dostal

24.  11.  2012 Jan Pastorek
Peníze a byznysRenaultKimi Räikkönen
Co jste možná nevěděli o Kimim Räikkönenovi

Co jste možná nevěděli o Kimim Räikkönenovi

21.  11.  2012 Jan Pastorek
RozhovorKimi Räikkönen
Räikkönen a Lotus se shodli, třetí místo v šampionátu za námahu stojí

Räikkönen a Lotus se shodli, třetí místo v šampionátu za námahu stojí

20.  11.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
OK den, hodnotí Räikkönen premiéru v Austinu

OK den, hodnotí Räikkönen premiéru v Austinu

19.  11.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanOkruh Amerik
Räikkönen se pro rok 2013 ohlíží také u Sauberu a Williamsu

Räikkönen se pro rok 2013 ohlíží také u Sauberu a Williamsu

19.  11.  2012 Tomáš Richtr
WilliamsSauberKimi Räikkönen
Lotus uspěl s upravenými výuky a plánuje jet na jednu zastávku

Lotus uspěl s upravenými výuky a plánuje jet na jednu zastávku

17.  11.  2012 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanOkruh Amerik
Räikkönena a Grosjeana požene v závěru sezóny vpřed o šest koní víc

Räikkönena a Grosjeana požene v závěru sezóny vpřed o šest koní víc

12.  11.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Budeme ještě lepší, slibuje Räikkönen

Budeme ještě lepší, slibuje Räikkönen

9.  11.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
To byl, panečku, thriller!

To byl, panečku, thriller!

8.  11.  2012 Martin Brundle
DoporučujemeKimi RäikkönenFernando AlonsoSebastian VettelYas Marina
Boullier: Räikkönen je hlavním aktivem Lotusu

Boullier: Räikkönen je hlavním aktivem Lotusu

6.  11.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönenovy hlášky z Abú Zabí, které pobavily formulový svět

Räikkönenovy hlášky z Abú Zabí, které pobavily formulový svět

5.  11.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönen věří, že výhra povzbudí i vlastníky Lotusu

Räikkönen věří, že výhra povzbudí i vlastníky Lotusu

4.  11.  2012 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanYas Marina
Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

4.  11.  2012 Michal Mikoláš
VýsledkyKimi RäikkönenFernando AlonsoSebastian Vettel
Vůz se v průběhu víkendu neustále zlepšuje, pochvaluje si Räikkönen

Vůz se v průběhu víkendu neustále zlepšuje, pochvaluje si Räikkönen

3.  11.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanYas Marina
Räikkönen by se nebránil návratu k Ferrari nebo McLarenu

Räikkönen by se nebránil návratu k Ferrari nebo McLarenu

30.  10.  2012 Jan Pastorek
Kimi Räikkönen
Lotus může být příští rok ještě lepší, věří Räikkönen

Lotus může být příští rok ještě lepší, věří Räikkönen

30.  10.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Lotus potvrdil Räikkönena pro rok 2013. Byla to jasná volba, říká Fin

Lotus potvrdil Räikkönena pro rok 2013. Byla to jasná volba, říká Fin

29.  10.  2012 Jan Pastorek
VideaKimi Räikkönen
Räikkönen doplatil na zpackanou kvalifikaci, v závodě s tím už nic nesvedl

Räikkönen doplatil na zpackanou kvalifikaci, v závodě s tím už nic nesvedl

28.  10.  2012 Tomáš Bohuslav
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanBuddh
Räikkönen si od kvalifikace sliboval více, sedmé místo je mu málo

Räikkönen si od kvalifikace sliboval více, sedmé místo je mu málo

27.  10.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanBuddh
Räikkönen: Na rozdíl od roku 2007 nemám nejrychlejší auto

Räikkönen: Na rozdíl od roku 2007 nemám nejrychlejší auto

25.  10.  2012 Jan Pastorek
Kimi Räikkönen
Grosjean dostane v Indii Coanda výfuky, Räikkkönen nové křídlo

Grosjean dostane v Indii Coanda výfuky, Räikkkönen nové křídlo

22.  10.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Räikkönen: Nemá smysl si do konce sezóny dávat cíle

Räikkönen: Nemá smysl si do konce sezóny dávat cíle

19.  10.  2012 Jan Pastorek
Kimi Räikkönen
Räikkönen nepotvrdil plány na příští rok, ale natočil reklamu

Räikkönen nepotvrdil plány na příští rok, ale natočil reklamu

17.  10.  2012 Jan Pastorek
VideaKimi Räikkönen
U Lotusu se shodují, že na víc v Koreji neměli

U Lotusu se shodují, že na víc v Koreji neměli

14.  10.  2012 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanJeongam
Lotus se celkově zlepšil, ovšem není to jen zásluha výfuků

Lotus se celkově zlepšil, ovšem není to jen zásluha výfuků

13.  10.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanJeongam
Räikkönen neusedne do simulátoru ani kvůli Koreji

Räikkönen neusedne do simulátoru ani kvůli Koreji

9.  10.  2012 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Závod nenaplnil očekávání Lotusu, Räikkönenův vůz neměl rychlost

Závod nenaplnil očekávání Lotusu, Räikkönenův vůz neměl rychlost

7.  10.  2012 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanSuzuka
Räikkönen se v závěru roztočil a je osmý, Grosjean pátý

Räikkönen se v závěru roztočil a je osmý, Grosjean pátý

6.  10.  2012 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanSuzuka
Lotus jezdeckou sestavu s největší pravděpodobností nezmění

Lotus jezdeckou sestavu s největší pravděpodobností nezmění

29.  9.  2012 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Räikkönen: Titul se dá získat i bez výhry v závodě, ale jen těžko

Räikkönen: Titul se dá získat i bez výhry v závodě, ale jen těžko

28.  9.  2012 Jan Pastorek
Romain GrosjeanKimi Räikkönen
Lotus: Zdání klame, sponzoři Räikkönena milují

Lotus: Zdání klame, sponzoři Räikkönena milují

27.  9.  2012 Jan Pastorek
Peníze a byznysRenaultKimi Räikkönen