Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Renault
Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zapracoval na výkonnosti v kvalifikacích a Romain Grosjean se na okruhu, kde se obtížně předjíždí, prosadil do první řady. Kimi Räikkönen odstartuje z pátého místa. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

28.  7.  2012
Renault
Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Kimimu Räikkönenovi trvalo polovinu sezóny, než si začal s Lotusem E20 rozumět téměř ideálně. Tedy alespoň na suchu. A rezervy pořád má.

27.  7.  2012
Räikkönen: V první polovině sezóny jsme mohli být lepší, ale není to o štěstí

Räikkönen: V první polovině sezóny jsme mohli být lepší, ale není to o štěstí

Kimi Räikkönen se svým tradičně realistickým přístupem uznal, že pokud se Lotusu nedaří maximálně využívat svůj potenciál, může si za to sám.

23.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Kimi Räikkönen zaznamenal během dnešního závodu výrazný posun vpřed a poté, co startoval jako desátý, vybojoval konečné třetí místo. Romain Grosjean si vypil kalich hořkosti až do dna a skončil osmnáctý.

22.  7.  2012
Renault
Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Oba jezdci černozlaté stáje se v sobotní kvalifikaci potýkali s nedostatkem přilnavosti. Zatímco Räikkönen se probojoval alespoň do její závěrečné části, Grosjean uvízl už v té prostřední.

21.  7.  2012
Ferrari
Stella srovnal Schumachera, Räikkönena a Alonsa

Stella srovnal Schumachera, Räikkönena a Alonsa

Když Alonsův závodní inženýr Andrea Stella vystoupil spolu se svým jezdcem na stupně vítězů ve Valencii, měl příležitost zavzpomínat na mistry světa, se kterými u Ferrari pracoval.

17.  7.  2012
Renault
Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Francouzský pilot Lotusu příjemně překvapuje rychlostní vyrovnaností s Kimim Räikkönenem, uvědomuje si ale, že jeho bodové konto mohlo být větší.

14.  7.  2012
Renault
Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Inženýři Lotusu zjistili, že je převodovka Romaina Grosjeana ve špatném stavu, proto ji musejí vyměnit. Za to přijde trest.

13.  7.  2012
S nadhledem
Vettel: Pohodáři jsou ti, kdo žijí podle sebe. Třeba Räikkönen

Vettel: Pohodáři jsou ti, kdo žijí podle sebe. Třeba Räikkönen

Sebastian Vettel obdivuje, když někdo dokáže žít, aniž by si dělal těžkou hlavu z názorů ostatních. K tomu je důležitá upřímnost.

13.  7.  2012
Renault
Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Kimi Räikkönen zajel v Silverstonu nejrychlejší kolo závodu a říká, že si se svým vozem velmi dobře rozumí. Důležité je od začátku závodu bojovat vpředu.

9.  7.  2012
Výsledky
Nejrychlejší kolo zajel v Silverstone Räikkönen, zastávkám kraloval McLaren

Nejrychlejší kolo zajel v Silverstone Räikkönen, zastávkám kraloval McLaren

Nejrychlejší kolo zajel Räikkönen před Grosjeanem. U McLarenu předvedli rychlou a bezchybnou práci v boxech, všechny jeho čtyři zastávky se vešly mezi šest nejrychlejších.

8.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Räikkönen lituje špatného startu, Grosjean po prvním kole už v body nevěřil

Lotus byl před začátkem tohoto závodního víkendu považován za jednoho z hlavních favoritů na vítězství. Nakonec se jeho jezdci museli smířit pouze s bodovanými pozicemi, konkrétně pak s pátým a šestým místem.

8.  7.  2012
PneumatikyRenault
Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Räikkönen pozdě nasadil přechodné pneumatiky, Grosjean chyboval

Šestý Kimi Räikkönen pozdě vyjel na přechodných pneumatikách, navíc ho zlobil KERS. Romain Grosjean díky chybě nemohl zasáhnout do třetí části kvalifikace a odstartuje z devátého místa.

7.  7.  2012
Renault
Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Räikkönen na šampionát nemyslí, ale v boji se chce udržet až do konce

Pro Kimiho Räikkönena je předčasné přemýšlet o titulu, ale skutečnost, že je pořád ve hře, je pro něj příjemným překvapením.

5.  7.  2012
S Räikkönenem o angažmá u Lotusu, Ferrari a McLarenu

S Räikkönenem o angažmá u Lotusu, Ferrari a McLarenu

Kimi Räikkönen hovořil o vztazích, které má ke svému současnému a minulým zaměstnavatelům. Naznačil, proč v roce 2009 ve formuli 1 nezůstal.

3.  7.  2012
Renault
Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí

Neustále unikající první vítězství Lotusu tak trochu trápí Kimiho Räikkönena. Před sezónou byl připraven bojovat ve středu pole, ale teď ho může uspokojit jen výhra.

29.  6.  2012
Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Alonso hrdě proplul dokonalou bouří k vítězství

Velká cena Evropy byla 104 minuty trvající podívanou plnou napětí a potěšení ze závodění. Někteří piloti Valencii opouštěli příjemně překvapeni, jiní mohli jen zklamaně krčit rameny.

26.  6.  2012
Renault
Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

Räikkönen: Druhé místo není to, co jsem chtěl

U Lotusu dnes slaví poloviční úspěch. Kimi Räikkönen dojel do cíle GP Evropy druhý, jeho týmový kolega Romain Grosjean dlouho stíhal lídra závodu Alonsa, pak ale odstoupil kvůli technické závadě.

24.  6.  2012
Renault
Grosjean se soustředí raději na šampionát než na vítězství v závodě

Grosjean se soustředí raději na šampionát než na vítězství v závodě

Francouzsko-švýcarský jezdec si je šancí na svůj případný první triumf dobře vědom, nechává tomu ale volný průběh. Pro šampionát je důležité pravidelně sbírat body, což je i jeho dnešním hlavním cílem.

24.  6.  2012
Renault
Lotus: Zítřejší teplo našemu autu sedne

Lotus: Zítřejší teplo našemu autu sedne

Rychlost Lotusu dnes zaskočila nejednoho soupeře. Romain Grosjean se kvalifikoval čtvrtý, Kimi Räikkönen pátý. Zítra mají oba piloti zálusk na stupně vítězů.

23.  6.  2012
Renault
Neshody s Lotusem? Nic o nich nevím, zeptejte se týmu, říká Räikkönen

Neshody s Lotusem? Nic o nich nevím, zeptejte se týmu, říká Räikkönen

Kimi Räikkönen odmítl, že by se v posledních týdnech zhoršil jeho vztah s týmem Lotus. Je pořád stejně spokojený a nemyslí si, že by se cokoliv změnilo.

22.  6.  2012
Renault
Räikkönen: Před sezónou by Lotus takové výsledky bral, teď jsme zklamaní

Räikkönen: Před sezónou by Lotus takové výsledky bral, teď jsme zklamaní

Lotus si prožívá hořkosladké okamžiky. Má velmi konkurenceschopné auto, což ho těší, ale ne vždy dokáže využít jeho potenciál, což je důvod pro zklamání.

21.  6.  2012
Renault
Lotus: S Räikkönenem se stále učíme pracovat, není to nic neobvyklého

Lotus: S Räikkönenem se stále učíme pracovat, není to nic neobvyklého

Po dvou slabších GP se Kimi Räikkönen nevyhnul kritice v některých kruzích, ale tým Lotus ji odmítá a říká, že se neděje nic zvláštního.

19.  6.  2012
Renault
Majitel Lotusu zůstává skromný, stačí mu body a čtvrté místo mezi týmy

Majitel Lotusu zůstává skromný, stačí mu body a čtvrté místo mezi týmy

I když Lotus jezdí na každou Grand Prix s ambicí bojovat o stupně vítězů, Gérard Lopez nemíní coby majitel stáje upravovat cíle, které stanovil před začátkem sezóny.

18.  6.  2012
Renault
Jezdci Lotusu míří do Valencie s nejvyššími ambicemi

Jezdci Lotusu míří do Valencie s nejvyššími ambicemi

Letošní forma vozů z Enstone je evidentní a u Lotusu věří, že ji konečně dokážou naplno zužitkovat a přetavit v kýžené vítězství.

16.  6.  2012
Renault
Lotus chce svým pilotům pomoci v kvalifikacích, především Räikkönenovi

Lotus chce svým pilotům pomoci v kvalifikacích, především Räikkönenovi

V Grand Prix Kanady Lotus znovu dokázal, že má rychlý závodní vůz. V dosahování lepších výsledků mu ale brání horší startovní pozice, takže v Enstonu vědí, na co se musí zaměřit.

11.  6.  2012
Renault
Grosjean pomýšlel na páté, možné čtvrté místo. Pódium by ho nenapadlo

Grosjean pomýšlel na páté, možné čtvrté místo. Pódium by ho nenapadlo

Strategie jedné zastávky v boxech ho ale nakonec vynesla ze sedmé startovní pozice až na druhé místo v cíli a na Hamiltona ztratil pouze 2,5 sekundy.

10.  6.  2012
Renault
Navzdory problémům v kvalifikaci zůstává Räikkönenovým cílem pódium

Navzdory problémům v kvalifikaci zůstává Räikkönenovým cílem pódium

Finský jezdec se v rozhovoru pro oficiální stránky šampionátu nechal slyšet, že se naděje na dobrý výsledek rozhodně nevzdává. V závodě se podle něj může stát cokoliv.

10.  6.  2012
Renault
Räikkönena zbrzdily problémy s diferenciálem

Räikkönena zbrzdily problémy s diferenciálem

Spokojen tentokrát nebyl ani jeden z pilotů Lotusu. Na rychlosti jim nepřidalo ani počasí, které oproti včerejšku zažilo razantní změnu.

9.  6.  2012
Renault
Räikkönenovy potíže s řízením Lotus trochu frustrovaly

Räikkönenovy potíže s řízením Lotus trochu frustrovaly

Vztah Kimiho Räikkönena s týmem Lotus si prochází první menší zátěžovou zkouškou kvůli požadavkům, které Fin má na tým ohledně systému řízení vozu.

4.  6.  2012
Renault
Lotus letos závod vyhraje, věří Räikkönen

Lotus letos závod vyhraje, věří Räikkönen

Kimi Räikkönen nepochybuje o tom, že si Lotus udrží formu z úvodu sezóny a bude bojovat vpředu. Neúspěch z Monaka nic neznamená.

1.  6.  2012
Renault
Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Lotus v Monaku nenaplnil vysoká očekávání

Před závodem byl pasován na jednoho z favoritů. Nakonec si z Monte Carla odváží pouhé dva body zásluhou Kimiho Räikkönena.

27.  5.  2012
PneumatikyRenault
Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Lotus měl v kvalifikaci problémy s pneumatikami

Tým z Enstone má sice oba piloty v první desítce, ale Romain Grosjean i Kimi Räikkönen mysleli na lepší výsledek. Nejtěžší pro ně dnes bylo dostat pneumatiky do správné pracovní teploty.

26.  5.  2012
Renault
Lotus Räikkönena do rallye nepustí

Lotus Räikkönena do rallye nepustí

Šéf týmu Lotus Eric Boullier velmi rychle zarazil Räikkönenovu touhu zúčastnit se letošní rallye Finska. Nebezpečné činnosti mají jezdci zakázané.

25.  5.  2012
Renault
Räikkönen s rallye neskončil, letos by chtěl závodit ve Finsku

Räikkönen s rallye neskončil, letos by chtěl závodit ve Finsku

Po návratu do formule 1 Kimi Räikkönen připustil, že ho v budoucnu čeká také návrat do rallye. Ale ještě neví, kdy ho uskuteční.

23.  5.  2012
Renault
Angry Birds pronikli už i do formule 1

Angry Birds pronikli už i do formule 1

Finská společnost Rovio Entertainment, výrobce slavné hry Angry Birds, se dohodla s Lotusem na společných oslavách při Velké ceně Monaka.

19.  5.  2012
Renault
Jezdci Lotusu: E20 bylo doposud dobré všude, ale v Monaku nikdy nevíte

Jezdci Lotusu: E20 bylo doposud dobré všude, ale v Monaku nikdy nevíte

Kimi Räikkönen a Romain Grosjean vědí, že mají dobrý monopost, ale vzhledem k vlastnostem monacké tratě si netroufají předpovídat, jestli se jim bude dařit i v nadcházejícím závodě.

18.  5.  2012
S Bridgestony nebo Micheliny by letos byly stejné problémy, míní Räikkönen

S Bridgestony nebo Micheliny by letos byly stejné problémy, míní Räikkönen

Kimi Räikkönen je přesvědčený, že by situace s pneumatikami vypadala stejně i s jinými výrobci, pokud by plnili požadavky, které stanovila formule 1.

16.  5.  2012
Renault
Boullier: Räikkönen je jako divoké zvíře, Grosjean je velmi citlivý

Boullier: Räikkönen je jako divoké zvíře, Grosjean je velmi citlivý

Šéf týmu Lotus Eric Boullier promluvil o svých jezdcích a prozradil, jak spolu vycházejí. Fin a Francouz jsou velmi odlišní.

15.  5.  2012
Renault
Být závod o deset kol delší, mohli jsme vyhrát, věří Räikkönen

Být závod o deset kol delší, mohli jsme vyhrát, věří Räikkönen

Lotus si udržel formu z Bahrajnu a i ve Španělsku patřil k nejrychlejším týmům. Na stupně vítězů se ale tentokrát vešel pouze Räikkönen, Grosjean dojel čtvrtý. AKTUALIZOVÁNO

13.  5.  2012
1...2425262728...32

28. září | Mika Häkkinen dnes slaví 52. narozeniny.
27. září | Nezapomeňte, že závod dnes začíná už ve 13:10.
27. září | Nehoda ve F2, která po osmi kolech ukončila závod. Jezdci jsou ok... odkaz