Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Renault
Boullier: Räikkönen je hlavním aktivem Lotusu

Boullier: Räikkönen je hlavním aktivem Lotusu

Šéf Lotusu F1 Eric Boullier si nemůže vynachválit Kimiho Räikkönena, který svými výsledky drží tým na předních místech.

6.  11.  2012
Renault
Räikkönenovy hlášky z Abú Zabí, které pobavily formulový svět

Räikkönenovy hlášky z Abú Zabí, které pobavily formulový svět

Kimi Räikkönen v Abú Zabí potvrdil, že neztratil nic nejen ze svých závodnických dovedností, ale ani ze svého svébytného charakteru.

5.  11.  2012
Renault
Räikkönen věří, že výhra povzbudí i vlastníky Lotusu

Räikkönen věří, že výhra povzbudí i vlastníky Lotusu

Kimi Räikkönen zvítězil poprvé od svého letošního návratu do formule 1. První triumf v novodobé éře slaví v Abú Zabí také Lotus. Romain Grosjean po dvou kolizích nedojel. AKTUALIZOVÁNO.

4.  11.  2012
Výsledky
Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

Letošní noční závod v Abú Zabí přinesl řadu dramatických momentů, karambolů i nervydrásajících soubojů a přeci jen zdramatizoval boj o titul mistra světa.

4.  11.  2012
Renault
Vůz se v průběhu víkendu neustále zlepšuje, pochvaluje si Räikkönen

Vůz se v průběhu víkendu neustále zlepšuje, pochvaluje si Räikkönen

Fin zároveň doufá, že se mu na startu podaří propracovat před Pastora Maldonada, což by mu uvolnilo cestu k boji s piloty Red Bullu.

3.  11.  2012
Räikkönen by se nebránil návratu k Ferrari nebo McLarenu

Räikkönen by se nebránil návratu k Ferrari nebo McLarenu

Kimi Räikkönen bude příští rok závodit pro Lotus, ale co bude poté, ještě neví. Možné je podle něj úplně všechno, od pokračování ve formuli 1 u téměř jakéhokoliv týmu, až po konec kariéry.

30.  10.  2012
Renault
Lotus může být příští rok ještě lepší, věří Räikkönen

Lotus může být příští rok ještě lepší, věří Räikkönen

Kimi Räikkönen je přesvědčený, že by s týmem Lotus mohl v sezóně 2013 bojovat o ještě lepší výsledky než letos.

30.  10.  2012
Videa
Lotus potvrdil Räikkönena pro rok 2013. Byla to jasná volba, říká Fin

Lotus potvrdil Räikkönena pro rok 2013. Byla to jasná volba, říká Fin

Dlouho očekáváná zpráva z týmu Lotus přišla den po GP Indie. Enstonští potvrdili, že Kimi Räikkönen bude jejich barvy hájit i v příštím roce. AKTUALIZOVÁNO

29.  10.  2012
Renault
Räikkönen doplatil na zpackanou kvalifikaci, v závodě s tím už nic nesvedl

Räikkönen doplatil na zpackanou kvalifikaci, v závodě s tím už nic nesvedl

Lotus si z Indie odváží celkem osm bodů, které získali jeho jezdci za sedmé a deváté místo v cíli. Monopost E20 měl ale větší potenciál, a tak jsou pocity uvnitř týmu rozporuplné.

28.  10.  2012
Renault
Räikkönen si od kvalifikace sliboval více, sedmé místo je mu málo

Räikkönen si od kvalifikace sliboval více, sedmé místo je mu málo

Fin má stále teoretickou šanci na zisk titulu. Od lepší startovní pozice ho prý dělila mizerná přilnavost měkkých pneumatik.

27.  10.  2012
Räikkönen: Na rozdíl od roku 2007 nemám nejrychlejší auto

Räikkönen: Na rozdíl od roku 2007 nemám nejrychlejší auto

Kimi Räikkönen pochybuje, že by mohl letos zopakovat svoji stíhací jízdu z roku 2007, která ho dovedla k mistrovskému titulu.

25.  10.  2012
Renault
Grosjean dostane v Indii Coanda výfuky, Räikkkönen nové křídlo

Grosjean dostane v Indii Coanda výfuky, Räikkkönen nové křídlo

Tým Lotus vyrovná v nadcházejícím závodě v Indii nasazení nových dílů mezi svými jezdci, v Koreji měl každý jen něco.

22.  10.  2012
Räikkönen: Nemá smysl si do konce sezóny dávat cíle

Räikkönen: Nemá smysl si do konce sezóny dávat cíle

Kimi Räikkönen hledí na závěr šampionátu s nadhledem, v boji o titul se bude snažit až do konce, ale konkrétní cíl nemá.

19.  10.  2012
Videa
Räikkönen nepotvrdil plány na příští rok, ale natočil reklamu

Räikkönen nepotvrdil plány na příští rok, ale natočil reklamu

Veřejnost očekávala, že Kimi Räikkönen v den svých 33. narozenin oznámí, co bude dělat příští rok. Z tajuplné akce se vyklubal virální marketing. ANKETA

17.  10.  2012
Renault
U Lotusu se shodují, že na víc v Koreji neměli

U Lotusu se shodují, že na víc v Koreji neměli

Kimi Räikkönen si hezky zazávodil s Lewisem Hamiltonem a dojel pátý. Romain Grosjean se tentokrát vyhnul kolizi na startu a bodoval sedmým místem.

14.  10.  2012
Renault
Lotus se celkově zlepšil, ovšem není to jen zásluha výfuků

Lotus se celkově zlepšil, ovšem není to jen zásluha výfuků

Kimi Räikkönen se možné penalizace za ignorování žlutých vlajek neobával. Komisaři mu nakonec dali zadarmo a Fin tak odstartuje z pátého místa.

13.  10.  2012
Renault
Räikkönen: Titul nebo čtvrté místo, abych zbytečně nemusel na galavečer

Räikkönen: Titul nebo čtvrté místo, abych zbytečně nemusel na galavečer

Pokud Kimi Räikkönen nevyhraje šampionát, je mu jedno, jaké místo obsadí. Dokonce by raději byl čtvrtý než druhý.

11.  10.  2012
Renault
Räikkönen neusedne do simulátoru ani kvůli Koreji

Räikkönen neusedne do simulátoru ani kvůli Koreji

Kromě marketingových povinností nemá Kimi Räikkönen rád ve formuli 1 ani simulátory. Nehodlá ho využít ani kvůli neznámému Jeongamu.

9.  10.  2012
Renault
Závod nenaplnil očekávání Lotusu, Räikkönenův vůz neměl rychlost

Závod nenaplnil očekávání Lotusu, Räikkönenův vůz neměl rychlost

Kimi Räikkönen dokončil závod na šestém místě, prý postrádal hlavně rychlost. Romain Grosjean v první zatáčce kolidoval s Markem Webberem a nakonec odstoupil se zničenými pneumatikami.

7.  10.  2012
Renault
Räikkönen se v závěru roztočil a je osmý, Grosjean pátý

Räikkönen se v závěru roztočil a je osmý, Grosjean pátý

Lotus prokázal během víkendu vzestupnou formu, Grosjean i Räikkönen se vešli do první desítky a oba se cítili i na lepší výsledek. Tým si připadá silný v závodním tempu i při péči o pneumatiky.

6.  10.  2012
Renault
Lotus jezdeckou sestavu s největší pravděpodobností nezmění

Lotus jezdeckou sestavu s největší pravděpodobností nezmění

Šéf týmu Eric Boullier je s Räikkönenem i Grosjeanem spokojený. Nevidí důvod, proč by se stávající dvojice měla v roce 2013 měnit.

29.  9.  2012
Räikkönen: Titul se dá získat i bez výhry v závodě, ale jen těžko

Räikkönen: Titul se dá získat i bez výhry v závodě, ale jen těžko

Kimi Räikkönen je přesvědčený, že pokud si má dojet pro letošní výhru v šampionátu, tak alespoň přes jedno vítězství v Grand Prix.

28.  9.  2012
Peníze a byznysRenault
Lotus: Zdání klame, sponzoři Räikkönena milují

Lotus: Zdání klame, sponzoři Räikkönena milují

Šéf Lotusu F1 Eric Boullier prozradil, že navzdory předpokladům mají sponzoři Kimiho Räikkönena rádi, z čehož tým pochopitelně těží.

27.  9.  2012
Renault
Lotus si v Singapuru prožil víkend plný chyb jezdců i týmu

Lotus si v Singapuru prožil víkend plný chyb jezdců i týmu

Po Monze si měl Lotus v Singapuru spravit chuť dalším velmi dobrým výsledkem. Ale nepodařilo se mu to. Provozní šéf Alan Permane přiznal několik chyb.

24.  9.  2012
Renault
U Lotusu jsou vzhledem k průběhu víkendu spokojeni

U Lotusu jsou vzhledem k průběhu víkendu spokojeni

Räikkönen s Grosjeanem se v cíli srovnali na šestém a sedmém místě, oba se tak oproti kvalifikaci zlepšili. Fin je navíc třetí v průběžném hodnocení šampionátu.

23.  9.  2012
Renault
Lotusu schází přítlak, na ostatní týmy ze špičky v Singapuru nemá

Lotusu schází přítlak, na ostatní týmy ze špičky v Singapuru nemá

Lepší z dvojice jezdců Romain Grosjean - Kimi Räikkönen byl v sobotní kvalifikaci prvně jmenovaný. Francouz skončil osmý, kolega Räikkönen dokonce až dvanáctý, tedy daleko za svými úhlavními rivaly v boji o titul.

22.  9.  2012
Renault
U Lotusu jsem spokojený, opakuje na téma spekulací Räikkönen

U Lotusu jsem spokojený, opakuje na téma spekulací Räikkönen

Kimi Räikkönen je občas zatahován do virtuálního přestupového kolotoče, jehož hybateli mají být Michael Schumacher a Lewis Hamilton. Příští rok ale působiště pravděpodobně nezmění.

19.  9.  2012
Renault
Grosjean naznačil ochotu pomoci Räikkönenovi v boji o titul

Grosjean naznačil ochotu pomoci Räikkönenovi v boji o titul

Kimi Räikkönen se stále drží ve hře o letošní vítězství v šampionátu jezdců a může počítat s tím, že mu týmový kolega nebude zbytečně stát v cestě.

18.  9.  2012
Renault
Šance na titul je malá, přiznává Lotus. Ale bude o ni "pekelně" bojovat

Šance na titul je malá, přiznává Lotus. Ale bude o ni "pekelně" bojovat

Kimi Räikkönen je sice v šampionátu jezdců třetí, ale nemá nejlepší vůz, proto Lotus uznává, že vyhrát bude velmi těžké.

17.  9.  2012
Renault
Okruh Marina Bay by měl Lotusu podle papírových předpokladů vyhovovat

Okruh Marina Bay by měl Lotusu podle papírových předpokladů vyhovovat

Městské tratě vozu E20 letos náramně sedí, tým Lotus proto věří, že se mu dařit i v Singapuru, kam si přiveze řadu vylepšení včetně nové podlahy a zadního přítlačného křídla.

16.  9.  2012
Räikkönen na téma ochrany kokpitů: Kdo se bojí, ať tu nejezdí

Räikkönen na téma ochrany kokpitů: Kdo se bojí, ať tu nejezdí

Kimi Räikkönen projevil pro něj typický názor. Rreakce na belgickou postartovní nehodu považuje za přehnané, není třeba nic měnit.

12.  9.  2012
Ferrari
Ferrari počítá v boji o titul už i s Räikkönenem

Ferrari počítá v boji o titul už i s Räikkönenem

Kimi Räikkönen se nenápadně posouvá pořadím šampionátu jezdců nahoru, až si ho favorité začali všímat a považovat ho za jednoho ze soupeřů.

10.  9.  2012
Renault
Pátým místem překonal Räikkönen svá očekávání

Pátým místem překonal Räikkönen svá očekávání

Forma Lotusu nebyla taková, jakou by si enstonští představovali. Finova pátá příčka je tak maximem, kterého mohl tým dnes dosáhnout. Náhradník D'Ambrosio svým výkonem vedení stáje potěšil, byť na bodech nedojel.

9.  9.  2012
Renault
Räikkönen se v závěru mohl vyvézt za Alonsem, ten ho ale zdržel

Räikkönen se v závěru mohl vyvézt za Alonsem, ten ho ale zdržel

Kimi Räikkönen nakonec těsně nesplnil cíl týmu kvalifikovat se do šestého místa, odstartuje ze sedmé příčky. Jérôme D´Ambrosio si musí rychle zvykat na vůz v tréninkovém i závodním režimu, je šestnáctý.

8.  9.  2012
Renault
Boullier o Räikkönenovi: Byl to risk, který vyšel

Boullier o Räikkönenovi: Byl to risk, který vyšel

Šéf týmu Lotus Eric Boullier přiznal, že si nebyl jistý, jestli se Kimi Räikkönen dokáže po dvouleté absenci vrátit do formy. Teď už to ví.

5.  9.  2012
Nesnesitelná lehkost luštění nepředvídatelného

Nesnesitelná lehkost luštění nepředvídatelného

Pokud snad někdo čekal, že druhá půlka sezony bude normálnější a lépe odhadnutelná, Spa ho rychle vyvedlo z omylu.

5.  9.  2012
Renault
Lotus si titul za cíl nedává, ale věří, že Räikkönen o něj bojovat bude

Lotus si titul za cíl nedává, ale věří, že Räikkönen o něj bojovat bude

V letošní sezóně se Lotusu daří nad očekávání dobře, ale cíle stanovené před sezónou stále neupravil. Netají se ale tím, že své šance v šampionátu jezdců bere vážně.

4.  9.  2012
Renault
Komisaři potrestali Grosjeana, příští závod se jej netýká

Komisaři potrestali Grosjeana, příští závod se jej netýká

Z obou jezdců černozlaté stáje spatřil šachovnicový praporek pouze Räikkönen, jenž projel cílem jako třetí, pro Grosjeana skončil závod hned v jeho úvodu. Za způsobení kolize dostal trest a pokutu. AKTUALIZOVÁNO

2.  9.  2012
Renault
Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

I nadále tak platí, že finský pilot odstartuje do zítřejšího závodu ze třetího místa, jeho týmový kolega Romain Grosjean pak z místa osmého.

1.  9.  2012
Černým koněm je v Belgii Kimi. Nevím, jak to ten chlap dělá!

Černým koněm je v Belgii Kimi. Nevím, jak to ten chlap dělá!

Okruh ve Spa je tak trochu posvátnou krávou formule 1. Není zas tak náročný, jak se traduje, je ale kouzelný a přesně sedí Kimimu stylu.

31.  8.  2012
1...2324252627...32

19:25 | Pérez měl něco jako tiskovou konferenci. Nic nového: Red Bull nebo rok volna. Red Bull rozhodne po konci sezóny...
14:48 | Audi na konci této (2021) sezóny odejde z formule E. Chce se soustředit na elektromobil pro Dakar (2022) a návrat do Le Mans s hypercarem (2023).
14:01 | Nová fotografie z nemocnice... odkaz
10:45 | UPDATE: Grosjeana navštívil šéf týmu. Popáleniny se hojí dobře. Grosjean bude z nemocnice propuštěn v úterý.

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink 14.30–16.00
2. trénink 18.30–20.00
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10