Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Renault
Lotus si v Singapuru prožil víkend plný chyb jezdců i týmu

Lotus si v Singapuru prožil víkend plný chyb jezdců i týmu

Po Monze si měl Lotus v Singapuru spravit chuť dalším velmi dobrým výsledkem. Ale nepodařilo se mu to. Provozní šéf Alan Permane přiznal několik chyb.

24.  9.  2012
Renault
U Lotusu jsou vzhledem k průběhu víkendu spokojeni

U Lotusu jsou vzhledem k průběhu víkendu spokojeni

Räikkönen s Grosjeanem se v cíli srovnali na šestém a sedmém místě, oba se tak oproti kvalifikaci zlepšili. Fin je navíc třetí v průběžném hodnocení šampionátu.

23.  9.  2012
Renault
Lotusu schází přítlak, na ostatní týmy ze špičky v Singapuru nemá

Lotusu schází přítlak, na ostatní týmy ze špičky v Singapuru nemá

Lepší z dvojice jezdců Romain Grosjean - Kimi Räikkönen byl v sobotní kvalifikaci prvně jmenovaný. Francouz skončil osmý, kolega Räikkönen dokonce až dvanáctý, tedy daleko za svými úhlavními rivaly v boji o titul.

22.  9.  2012
Renault
U Lotusu jsem spokojený, opakuje na téma spekulací Räikkönen

U Lotusu jsem spokojený, opakuje na téma spekulací Räikkönen

Kimi Räikkönen je občas zatahován do virtuálního přestupového kolotoče, jehož hybateli mají být Michael Schumacher a Lewis Hamilton. Příští rok ale působiště pravděpodobně nezmění.

19.  9.  2012
Renault
Grosjean naznačil ochotu pomoci Räikkönenovi v boji o titul

Grosjean naznačil ochotu pomoci Räikkönenovi v boji o titul

Kimi Räikkönen se stále drží ve hře o letošní vítězství v šampionátu jezdců a může počítat s tím, že mu týmový kolega nebude zbytečně stát v cestě.

18.  9.  2012
Renault
Šance na titul je malá, přiznává Lotus. Ale bude o ni "pekelně" bojovat

Šance na titul je malá, přiznává Lotus. Ale bude o ni "pekelně" bojovat

Kimi Räikkönen je sice v šampionátu jezdců třetí, ale nemá nejlepší vůz, proto Lotus uznává, že vyhrát bude velmi těžké.

17.  9.  2012
Renault
Okruh Marina Bay by měl Lotusu podle papírových předpokladů vyhovovat

Okruh Marina Bay by měl Lotusu podle papírových předpokladů vyhovovat

Městské tratě vozu E20 letos náramně sedí, tým Lotus proto věří, že se mu dařit i v Singapuru, kam si přiveze řadu vylepšení včetně nové podlahy a zadního přítlačného křídla.

16.  9.  2012
Räikkönen na téma ochrany kokpitů: Kdo se bojí, ať tu nejezdí

Räikkönen na téma ochrany kokpitů: Kdo se bojí, ať tu nejezdí

Kimi Räikkönen projevil pro něj typický názor. Rreakce na belgickou postartovní nehodu považuje za přehnané, není třeba nic měnit.

12.  9.  2012
Ferrari
Ferrari počítá v boji o titul už i s Räikkönenem

Ferrari počítá v boji o titul už i s Räikkönenem

Kimi Räikkönen se nenápadně posouvá pořadím šampionátu jezdců nahoru, až si ho favorité začali všímat a považovat ho za jednoho ze soupeřů.

10.  9.  2012
Renault
Pátým místem překonal Räikkönen svá očekávání

Pátým místem překonal Räikkönen svá očekávání

Forma Lotusu nebyla taková, jakou by si enstonští představovali. Finova pátá příčka je tak maximem, kterého mohl tým dnes dosáhnout. Náhradník D'Ambrosio svým výkonem vedení stáje potěšil, byť na bodech nedojel.

9.  9.  2012
Renault
Räikkönen se v závěru mohl vyvézt za Alonsem, ten ho ale zdržel

Räikkönen se v závěru mohl vyvézt za Alonsem, ten ho ale zdržel

Kimi Räikkönen nakonec těsně nesplnil cíl týmu kvalifikovat se do šestého místa, odstartuje ze sedmé příčky. Jérôme D´Ambrosio si musí rychle zvykat na vůz v tréninkovém i závodním režimu, je šestnáctý.

8.  9.  2012
Renault
Boullier o Räikkönenovi: Byl to risk, který vyšel

Boullier o Räikkönenovi: Byl to risk, který vyšel

Šéf týmu Lotus Eric Boullier přiznal, že si nebyl jistý, jestli se Kimi Räikkönen dokáže po dvouleté absenci vrátit do formy. Teď už to ví.

5.  9.  2012
Nesnesitelná lehkost luštění nepředvídatelného

Nesnesitelná lehkost luštění nepředvídatelného

Pokud snad někdo čekal, že druhá půlka sezony bude normálnější a lépe odhadnutelná, Spa ho rychle vyvedlo z omylu.

5.  9.  2012
Renault
Lotus si titul za cíl nedává, ale věří, že Räikkönen o něj bojovat bude

Lotus si titul za cíl nedává, ale věří, že Räikkönen o něj bojovat bude

V letošní sezóně se Lotusu daří nad očekávání dobře, ale cíle stanovené před sezónou stále neupravil. Netají se ale tím, že své šance v šampionátu jezdců bere vážně.

4.  9.  2012
Renault
Komisaři potrestali Grosjeana, příští závod se jej netýká

Komisaři potrestali Grosjeana, příští závod se jej netýká

Z obou jezdců černozlaté stáje spatřil šachovnicový praporek pouze Räikkönen, jenž projel cílem jako třetí, pro Grosjeana skončil závod hned v jeho úvodu. Za způsobení kolize dostal trest a pokutu. AKTUALIZOVÁNO

2.  9.  2012
Renault
Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

Räikkönen byl po kvalifikaci vyšetřován komisaři, penalizaci však unikl

I nadále tak platí, že finský pilot odstartuje do zítřejšího závodu ze třetího místa, jeho týmový kolega Romain Grosjean pak z místa osmého.

1.  9.  2012
Černým koněm je v Belgii Kimi. Nevím, jak to ten chlap dělá!

Černým koněm je v Belgii Kimi. Nevím, jak to ten chlap dělá!

Okruh ve Spa je tak trochu posvátnou krávou formule 1. Není zas tak náročný, jak se traduje, je ale kouzelný a přesně sedí Kimimu stylu.

31.  8.  2012
Renault
Räikkönen patří v Belgii mezi favority, ale se soudy vyčkává na jízdy

Räikkönen patří v Belgii mezi favority, ale se soudy vyčkává na jízdy

Existuje hned několik důvodů, proč by vítězem nadcházející Grand Prix ve Spa mohl být Kimi Räikkönen, ale finský jezdec tradičně krotí svůj optimismus.

30.  8.  2012
Renault
Räikkönen: Lotus není největší tým, ale dokáže postavit nejlepší auto

Räikkönen: Lotus není největší tým, ale dokáže postavit nejlepší auto

Kimi Räikkönen je velmi spokojený u Lotusu. Tým sice nemá zdroje jako Ferrari nebo McLaren, ale dokáže jim konkurovat.

28.  8.  2012
Renault
Räikkönen: Ideálně bych jezdil formuli 1 a rallye zároveň, ale nejde to

Räikkönen: Ideálně bych jezdil formuli 1 a rallye zároveň, ale nejde to

Kimi Räikkönen má rallye rád pořád stejně, ale když si musí v motorsportu vybrat, preferuje formuli 1. Ovšem soutěžit mimo okruhy bude určitě znovu.

27.  8.  2012
Renault
Pátým vítězstvím ve Spa by Räikkönen rád otevřel skóre u Lotusu

Pátým vítězstvím ve Spa by Räikkönen rád otevřel skóre u Lotusu

Kimi Räikkönen patří mezi nejúspěšnější jezdce na belgické trati Spa-Francorchamps. Příští GP proto bude ideální příležitostí pokusit se poprvé vyhrát pro Lotus.

24.  8.  2012
Renault
Räikkönen u Lotusu zůstane, věří technický ředitel týmu

Räikkönen u Lotusu zůstane, věří technický ředitel týmu

Kimi Räikkönen neřekl ani neudělal nic, čím by naznačil, že by chtěl příští rok závodit pro jiný tým, proto s ním Lotus počítá i v sezóně 2013.

22.  8.  2012
Piquet poprvé vyhrál v NASCAR a pustil se do Grosjeana a Räikkönena

Piquet poprvé vyhrál v NASCAR a pustil se do Grosjeana a Räikkönena

Nelson Piquet junior oslavil svůj první úspěch v závodní sérii NASCAR, ale na formuli 1 stále nezapomněl. Zkritizoval jezdce svého bývalého týmu.

20.  8.  2012
McLaren
Whitmarsh vzpomíná na Alonsa: Chtěl být jedničkou, proto jsme si nerozuměli

Whitmarsh vzpomíná na Alonsa: Chtěl být jedničkou, proto jsme si nerozuměli

V boji o titul letos McLaren stojí proti dvěma svým bývalým pilotům Alonsovi a Räikkönenovi. Šéf wokingského týmu si obou dvou velmi váží.

7.  8.  2012
Renault
Boullier hodnotí Räikkönena známkou 9/10

Boullier hodnotí Räikkönena známkou 9/10

Šéf Lotusu Eric Boullier je spokojen, jak rychle Kimi Räikkönen zapadl po dvouleté pauze zpátky do kolotoče formule 1. Na dotaz, zdali je jeho výkony překvapen, odpověděl nejednoznačně.

5.  8.  2012
Posunem na druhé místo v Maďarsku zaskočil Räikkönen i svůj tým

Posunem na druhé místo v Maďarsku zaskočil Räikkönen i svůj tým

Provozní šéf Lotusu Alan Permane po závodě v Maďarsku prozradil, že se architektem svého posunu na přední pozice stal zčásti sám Räikkönen.

31.  7.  2012
Renault
Lotus si chce nechat Räikkönena i Grosjeana, v hrozbu Ferrari nevěří

Lotus si chce nechat Räikkönena i Grosjeana, v hrozbu Ferrari nevěří

Šéf týmu Lotus Eric Boullier je se svými piloty spokojený a v příští sezóně by rád jezdil se stejnou sestavou jako letos.

30.  7.  2012
Ferrari
Räikkönen si nechává pootevřená vrátka, vůči Ferrari žádnou zášť necítí

Räikkönen si nechává pootevřená vrátka, vůči Ferrari žádnou zášť necítí

Když Fin opouštěl předčasně na konci roku 2009 Maranello, bylo veřejným tajemstvím, že jeho vztah s vedením stáje nebyl ideální. Nyní však připouští, že na své působení v italském týmu rád vzpomíná.

30.  7.  2012
Renault
Räikkönena zradil na startu KERS, pak ale zafungovala strategie

Räikkönena zradil na startu KERS, pak ale zafungovala strategie

Týmu Lotus se dnes podařilo vyrovnat svůj nejlepší letošní výsledek, když oba jeho jezdci dojeli na pódiu. Lepší z dvojice Räikkönen - Grosjean byl nakonec prvně jmenovaný.

29.  7.  2012
Ferrari
Mezi kandidáty na Massovu sedačku u Ferrari je také Räikkönen

Mezi kandidáty na Massovu sedačku u Ferrari je také Räikkönen

Navzdory lepšící se formě nemá Felipe Massa své místo u italského týmu pro příští rok zaručené. Ba naopak, seznam kandidátů na jeho výměnu je dlouhý a nyní se dokonce rozrostl o další zvučné jméno.

29.  7.  2012
Renault
Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zlepšil kvalifikace, Grosjean premiérově do první řady

Lotus zapracoval na výkonnosti v kvalifikacích a Romain Grosjean se na okruhu, kde se obtížně předjíždí, prosadil do první řady. Kimi Räikkönen odstartuje z pátého místa. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

28.  7.  2012
Renault
Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Räikkönen má nastavení, které potřebuje, i když řízení stále není ideální

Kimimu Räikkönenovi trvalo polovinu sezóny, než si začal s Lotusem E20 rozumět téměř ideálně. Tedy alespoň na suchu. A rezervy pořád má.

27.  7.  2012
Räikkönen: V první polovině sezóny jsme mohli být lepší, ale není to o štěstí

Räikkönen: V první polovině sezóny jsme mohli být lepší, ale není to o štěstí

Kimi Räikkönen se svým tradičně realistickým přístupem uznal, že pokud se Lotusu nedaří maximálně využívat svůj potenciál, může si za to sám.

23.  7.  2012
Renault
Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Räikkönen lituje pokažené kvalifikace, dnes odvedl maximum

Kimi Räikkönen zaznamenal během dnešního závodu výrazný posun vpřed a poté, co startoval jako desátý, vybojoval konečné třetí místo. Romain Grosjean si vypil kalich hořkosti až do dna a skončil osmnáctý.

22.  7.  2012
Renault
Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Lotus byl na suché trati nejrychlejší, na mokru ale výrazně ztrácel

Oba jezdci černozlaté stáje se v sobotní kvalifikaci potýkali s nedostatkem přilnavosti. Zatímco Räikkönen se probojoval alespoň do její závěrečné části, Grosjean uvízl už v té prostřední.

21.  7.  2012
Ferrari
Stella srovnal Schumachera, Räikkönena a Alonsa

Stella srovnal Schumachera, Räikkönena a Alonsa

Když Alonsův závodní inženýr Andrea Stella vystoupil spolu se svým jezdcem na stupně vítězů ve Valencii, měl příležitost zavzpomínat na mistry světa, se kterými u Ferrari pracoval.

17.  7.  2012
Renault
Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Grosjean by se o pololetním vysvědčení ocenil 7,5 body z 10

Francouzský pilot Lotusu příjemně překvapuje rychlostní vyrovnaností s Kimim Räikkönenem, uvědomuje si ale, že jeho bodové konto mohlo být větší.

14.  7.  2012
Renault
Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Lotus jede do Německa s penalizací pro Grosjeana a zajímavými úpravami

Inženýři Lotusu zjistili, že je převodovka Romaina Grosjeana ve špatném stavu, proto ji musejí vyměnit. Za to přijde trest.

13.  7.  2012
S nadhledem
Vettel: Pohodáři jsou ti, kdo žijí podle sebe. Třeba Räikkönen

Vettel: Pohodáři jsou ti, kdo žijí podle sebe. Třeba Räikkönen

Sebastian Vettel obdivuje, když někdo dokáže žít, aniž by si dělal těžkou hlavu z názorů ostatních. K tomu je důležitá upřímnost.

13.  7.  2012
Renault
Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Räikkönen je blízko využití potenciálu auta, E20 ho velmi těší

Kimi Räikkönen zajel v Silverstonu nejrychlejší kolo závodu a říká, že si se svým vozem velmi dobře rozumí. Důležité je od začátku závodu bojovat vpředu.

9.  7.  2012
1...2324252627...32

20:03 | Bottas už má smlouvu, Hamilton zatím ne. Brit uvedl, že není vhodná doba jednat o nové smlouvě, když spousta lidí přišla o práci.
19:57 | Max Verstappen není nadšený formátem víkendu v Imole. Dva dny místo tří mu nevadí, ale místo jednoho tréninku o 90 minutách by udělal dva po 60.
18:42 | Kvjatův defekt v Silverstonu způsobil mechanický problém, který vedl k přehřátí na vnitřní straně ráfku. Pneumatika v tomto místě pak netěsnila a došlo k selhání. V pneumatice problém nebyl.
15:35 | Karanténa Sergia Péreze skončila. Pro vstup do paddocku ale potřebuje negativní test na COVID-19. Rozhodnutí, kdo tento víkend pojede, padne večer nebo zítra ráno.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. srpna 2020
Závod 15.10