Kimi Räikkönen

Tým F1 Alfa Romeo
Startovní číslo 7
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 17. 10. 1979
Rodiště Espoo - Finsko
Výška 175
Váha 62
Vítězství 19
Pole positions 16
Stupně vítězů 69
První GP GP Austrálie 2001
První vítězství GP Malajsie 2003
Titul mistra světa 2007

Kimi Räikkönen začal se závoděním na motokárách když mu bylo 12 let. V roce 1999 se zúčastnil čtyř závodů v britské Formuli Renault. Několikrát si také vyzkoušel Formuli Ford, ale nakonec se soutředil na Formuli Renault a závodil v britské zimní sérii s týmem Manor Motorsport. Vyhrál všechny čtyři závody. V roce 2000 setrval se stejným týmem a vyhrál sedm závodů z deseti, přičemž ve zvbývajících třech dosáhl na pódiová umístění. Ve stejném roce také odjel 3 závody v evropské sérii Formule Renault a vyhrál dvakrát.

Svými úspěchy na sebe upozornil natolik, že byl pozván na testování s týmem F1 Sauber v září 2000 v Mugellu. Na Petera Saubera udělal takový dojem, že s ním okamžitě byla uzavřena smlouva na rok 2001 a stal se tak týmovým kolegou Nicka Heidfelda. Vé svém premiérovém závodě ve Formuli 1 skončil šestý a připsal si svůj první bod. Během zbývajících závodů sezóny bodoval ještě třikrát.

V srpnu 2001 se o Fina začal zajímat McLaren, výsledkem bylo podepsání pětileté smlouvy o měsíc později. Räikkönen tak u McLarenu nahradil svého krajana Miku Häkkinena. V roce 2002 trpěly vozy McLaren častými poruchami a svůj první závod vyhrál Fin až v Malajsii 2003. Tentýž rok bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Michaelem Schumacherem, nakonec skončil druhý. V roce 2004 se trápil s příliš nepovedeným McLarenem MP 4-19 a vyhrál za celou sezónu jediný závod v Belgii s upraveným MP 4-19B. Rok 2005 byl ve znamení rychlosti nového McLarenu, nedobrá spolehlivost však vedla Fina pouze k druhému titulu vicemistra světa. 2006 byl posledním rokem Räikkönena u McLarenu, kterému se znovu nepodařilo postavit vůz schopný dosáhnout mistrovského titulu.

V roce 2007 začal Kimi Räikkönen psát novou kapitolu svého působení ve F1 u Ferrari, ihned ve svém prvním roce v italských barvách dokázal získat titul mistra světa. Začátek sezóny se Finovi příliš nevydařil, potřeboval se přizpůsobit novému vozu, ale v druhé její polovině neměl soupeře a v posledním závodě oslavil titul mistra světa.

Vstup do sezóny 2008 se Räikkönenovi povedl a vše nasvědčovalo tomu, že bude znovu jedním z hlavních kandidátů na titul. Slabé výsledky z druhé poloviny roku však znamenaly konec nadějí již dva závody před koncem sezóny. V roce 2009 postavilo Ferrari nekonkurenceschopné auto a Fin na další úspěchy pomýšlet nemohl. Čest Maranella zachránil jediným vítězstvím sezóny v Belgii. Na konci roku pak musel navzdory platné smlouvě uvolnit místo Fernandu Alonsovi, jehož do Ferrari protlačil jeho sponzor Santander.

Räikkönen poté na formuli 1 zanevřel a odešel závodit do rallye. Kromě WRC si vyzkoušel také NASCAR, ale po dvou letch dospěl k závěru, že jeho parketou zůstává královna motorsportu, a tak se s týmem Lotus domluvil na návratu v sezóně 2012. Mnozí pochybovali o Räikkönenově motivaci, ale brzy všechny obavy zmizely. Fin se sice trochu trápil s kvalifikační rychlostí, ale v závodech vše doháněl. Sedmkrát se postavil na stupně vítězů a v Abú Zabí získal Lotusu vysněné vítězství v Grand Prix. Byl nejspolehlivějším jezdcem sezóny, kromě jednoho brazilského kola odjel všechny ve všech závodech, vždy viděl cíl. V šampionátu skončil třetí a stal se jedním z překvapení sezóny. Pokračování v roce 2013 bylo proto logickým důsledkem.

Ve své druhé sezóně po návratu pokračoval Fin ve velmi dobrých výkonech, vyhrál hned první závod v Austrálii a k tomu později přidal dalších sedm pódiových umístění. V závěru sezóny se ale zhoršil jeho vztah s Lotusem, protože nedostával plat, což byl jeden z důvodů, proč vynechal poslední dva závody a nechal si operovat záda. Mezitím se už dohodl na přestupu k Ferrari, které ho v roce 2009 vyplatilo ze smlouvy, aby pro něj už dál nezávodil.

Foto: Getty Images / Quinn Rooney

HISTORIE

Formule 1
2000
Sauber: testy
2001 Sauber: 10. místo, 9 bodů
2002 McLaren-Mercedes: 6. místo, 24 bodů
2003 McLaren-Mercedes: 2. místo, 91 bodů
2004 McLaren-Mercedes: 7. místo, 45 bodů
2005 McLaren-Mercedes: 2. místo, 112 bodů
2006 McLaren-Mercedes: 5. místo, 65 bodů
2007 Ferrari: 1. místo, 110 bodů
2008 Ferrari: 3. místo, 75 bodů
2009 Ferrari: 6. místo, 48 bodů
2012 Lotus: 3. místo, 207 bodů
2013 Lotus: 5. místo, 183 bodů
2014 Ferrari

Související články

Räikkönen pracoval se Spagnolem už dva roky v minulosti

Räikkönen pracoval se Spagnolem už dva roky v minulosti

20.  1.  2014 Jan Pastorek
VideaFerrariKimi Räikkönen
Räikkönena nechává revoluce v pravidlech zcela klidným

Räikkönena nechává revoluce v pravidlech zcela klidným

18.  1.  2014 Michal Mikoláš
Kimi Räikkönen
Räikkönen začal svoji druhou kariéru u Ferrari, usedl do simulátoru

Räikkönen začal svoji druhou kariéru u Ferrari, usedl do simulátoru

14.  1.  2014 Jan Pastorek
FerrariKimi Räikkönen
Ferrari: Dát Alonsa a Räikkönena dohromady může být nebezpečné, ale co není?

Ferrari: Dát Alonsa a Räikkönena dohromady může být nebezpečné, ale co není?

2.  1.  2014 Jan Pastorek
FerrariFernando AlonsoKimi Räikkönen
U Ferrari se Räikkönen simulátoru nevyhne

U Ferrari se Räikkönen simulátoru nevyhne

2.  1.  2014 Jan Pastorek
FerrariKimi Räikkönen
Alonso bude pro Räikkönena příliš velkým soustem

Alonso bude pro Räikkönena příliš velkým soustem

24.  12.  2013 David Coulthard
DoporučujemeKimi RäikkönenFernando Alonso
Räikkönen bude pro tým přínosem, míní Alonso

Räikkönen bude pro tým přínosem, míní Alonso

21.  12.  2013 Tomáš Bohuslav
FerrariFernando AlonsoKimi RäikkönenFelipe Massa
Grosjean: Lotus preferoval Räikkönena i po oznámení přestupu k Ferrari

Grosjean: Lotus preferoval Räikkönena i po oznámení přestupu k Ferrari

20.  12.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Grosjean: Za dva roky jsem od Räikkönena slyšel jen jednu větu

Grosjean: Za dva roky jsem od Räikkönena slyšel jen jednu větu

18.  12.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean
Räikkönen navštívil Maranello a dostal nového závodního inženýra

Räikkönen navštívil Maranello a dostal nového závodního inženýra

18.  12.  2013 Jan Pastorek
FerrariKimi Räikkönen
Massova tvrdá práce by mohla za Räikkönena u Ferrari scházet, říká Alonso

Massova tvrdá práce by mohla za Räikkönena u Ferrari scházet, říká Alonso

17.  12.  2013 Jan Pastorek
FerrariFernando AlonsoKimi RäikkönenFelipe Massa
Testů Pirelli se nezúčastní Alonso, Räikkönen a Vettel

Testů Pirelli se nezúčastní Alonso, Räikkönen a Vettel

12.  12.  2013 Jan Pastorek
PneumatikyKimi RäikkönenFernando AlonsoSebastian Vettel
Montezemolo o Alonsovi, Räikkönenovi, Vettelovi, Ecclestonovi a dalších

Montezemolo o Alonsovi, Räikkönenovi, Vettelovi, Ecclestonovi a dalších

27.  11.  2013 Jan Pastorek
Bernie EcclestoneRozhovorKimi RäikkönenFernando AlonsoSebastian Vettel
Podle Massy spolu Räikkönen s Alonsem nebudou dobře vycházet

Podle Massy spolu Räikkönen s Alonsem nebudou dobře vycházet

24.  11.  2013 Michal Mikoláš
Kimi RäikkönenFernando Alonso
Villeneuve popíchl Räikkönena: Být na jeho místě Alonso, získá titul

Villeneuve popíchl Räikkönena: Být na jeho místě Alonso, získá titul

23.  11.  2013 Michal Mikoláš
FerrariFernando AlonsoKimi Räikkönen
Räikkönena jsme nijak neovlivňovali, hájí se Ferrari

Räikkönena jsme nijak neovlivňovali, hájí se Ferrari

18.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultFerrariKimi Räikkönen
Räikkönen má za sebou operaci zad

Räikkönen má za sebou operaci zad

15.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultFerrariKimi Räikkönen
Räikkönena by mohl u Lotusu nahradit Kovalainen

Räikkönena by mohl u Lotusu nahradit Kovalainen

13.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi RäikkönenHeikki Kovalainen
Räikkönenova operace přichází v nevhodnou chvíli, říká majitel Lotusu

Räikkönenova operace přichází v nevhodnou chvíli, říká majitel Lotusu

12.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Bolest je moc velká, říká oficiálně Räikkönen

Bolest je moc velká, říká oficiálně Räikkönen

11.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Exkluzivně: Räikkönen toho má už prostě dost

Exkluzivně: Räikkönen toho má už prostě dost

10.  11.  2013 Tomáš Richtr
DoporučujemeKimi Räikkönen
Räikkönen nebude závodit v USA ani v Brazílii

Räikkönen nebude závodit v USA ani v Brazílii

10.  11.  2013 Zuzana Kulichová
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönen zřejmě zůstane u kratšího rozvoru

Räikkönen zřejmě zůstane u kratšího rozvoru

7.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönen odjede poslední závody naplno, věří Lotus

Räikkönen odjede poslední závody naplno, věří Lotus

6.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Lotus si Räikkönena asi nemohl dovolit, naznačil Wolff

Lotus si Räikkönena asi nemohl dovolit, naznačil Wolff

6.  11.  2013 Jan Pastorek
Toto WolffMercedesRenaultKimi Räikkönen
Quantum Motorsports nestihlo Räikkönena, ale nelituje

Quantum Motorsports nestihlo Räikkönena, ale nelituje

5.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Lotus: Räikkönenovo vyloučení z kvalifikace nebylo spravedlivé

Lotus: Räikkönenovo vyloučení z kvalifikace nebylo spravedlivé

4.  11.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Za vyřazení si může Räikkönen sám, říká Van der Garde

Za vyřazení si může Räikkönen sám, říká Van der Garde

4.  11.  2013 Jan Pastorek
Kimi RäikkönenGiedo van der Garde
Odpadlík Räikkönen nastoupí v USA i Brazílii

Odpadlík Räikkönen nastoupí v USA i Brazílii

3.  11.  2013 Michal Mikoláš
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanYas Marina
Ecclestone vyjádřil lítost nad situací Räikkönena

Ecclestone vyjádřil lítost nad situací Räikkönena

3.  11.  2013 Michal Mikoláš
Bernie EcclestoneKimi Räikkönen
Räikkönen byl kvůli nelegálnímu vozu vyloučen z kvalifikace

Räikkönen byl kvůli nelegálnímu vozu vyloučen z kvalifikace

2.  11.  2013 Michal Mikoláš
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönen je rád, že se závod pojede večer

Räikkönen je rád, že se závod pojede večer

2.  11.  2013 Filip Fikejz
RenaultKimi RäikkönenRomain GrosjeanYas Marina
Räikkönen k Lotusu: Nenastoupím do závodů, jestli mi nezaplatíte

Räikkönen k Lotusu: Nenastoupím do závodů, jestli mi nezaplatíte

1.  11.  2013 Tomáš Richtr
Kimi Räikkönen
Lidé Räikkönena často špatně chápou, říká majitel Lotusu

Lidé Räikkönena často špatně chápou, říká majitel Lotusu

1.  11.  2013 Jan Pastorek
RozhovorRenaultKimi Räikkönen
Napětí mezi Räikkönenem a Lotusem přetrvává

Napětí mezi Räikkönenem a Lotusem přetrvává

31.  10.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Lotus se omluvil za komunikaci s Räikkönenem

Lotus se omluvil za komunikaci s Räikkönenem

29.  10.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
S jinou strategií bych lépe nedojel, říká Räikkönen

S jinou strategií bych lépe nedojel, říká Räikkönen

28.  10.  2013 Jan Pastorek
RenaultKimi Räikkönen
Räikkönen zajel nejrychlejší kolo, Massa měl nejrychlejší zastávku

Räikkönen zajel nejrychlejší kolo, Massa měl nejrychlejší zastávku

27.  10.  2013 Filip Fikejz
VýsledkyKimi RäikkönenFelipe MassaBuddh
Lotus si chce s jezdci vyříkat Räikkönenovu neposlušnost

Lotus si chce s jezdci vyříkat Räikkönenovu neposlušnost

27.  10.  2013 Michal Mikoláš
VideaRenaultKimi RäikkönenRomain Grosjean