Jenson Button

Tým F1 McLaren
Startovní číslo 22
Aktivní roky
Národnost britská
Datum narození 19. 01. 1980
Rodiště Frome, Velká Británie
Výška 182
Váha 72
Vítězství 15
Pole positions 8
Stupně vítězů 49
První GP GP Austrálie 2000
První vítězství GP Maďarska 2006
Titul mistra světa 1 (2009)

Button vstoupil do F1 jako velice mladý a nadějný jezdec, když Fran Williams oznámil jeho angažmá v roce 2000 po boku Ralfa Schumachera, mnozí se tomu divili. Mladíček však dokázal všechny své kritity umlčet výkony na trati. Na konci sezony měl na svém účtě 12 bodů. V Belgii stál navíc na startovním roštu na třetím místě, po boku Michaela Schumachera.

Navzdory dobré sezoně, jej Williams nahradil Montoyou a Button se odebral do Benettonu. Sezona 2001 byla trápením, kdy tým testoval nový motor s úhlem rozevření válců 111°. Buttona dokázal zejména díky zkušenosti předčít Fisichella.

V roce 2002 to bylo o něco lepší, Button si dokázal poradit s týmovým kolegou Trullim, tedy mimo kvalifikací. V Malajsii téměř získal své první pódium, ale dvě kola před koncem jej zradilo zavěšení a tak "dokulhal" do cíle až jako čtvrtý.

V polovině sezony navíc Renault oznámil, že Buttona vystřídá v následující sezoně Alonso. Proto se Button odebral do BAR. Jenson udělal velký dojem, když podával lepší výkony než Jacques Villeneuve.

V roce 2004 pak Button naprosto zazářil a vzheldem ke skvělému vozu pomohl Hondě k druhému místu v poháru konstruktérů, sám skončil třetí, za oběma jezdci Ferrari.

Ročník 2005 už zdaleka tak úspěšný nebyl, navíc Button oznámil, že odchází k Williamsu. CRB však rozhodla, že musí dodržet smlouvu a zůstat v BAR. Sezona začala tragicky, nicméně ke konci už Button pravidelně bodoval.

V roce 2006 odmítl dodržet smlouvu prozměnu s Williamsem, vyplatil se a zůstal s Hondou. Jeho týmovým kolegou byl Rubens Barrichello. I přes nadějné výsledky během zimního testování, nebyl výkonost týmu na úrovní top týmů, zejména tým výsledkově stangoval vprostřed sezóny. Rok ale přinesl i radost a Jenson Button si dokázal připsat první vítězství v kariéře v Maďarsku.

Sezona 2007 byla pro Hondu menší katastrofou. Monopost RA107 byl pomalý a ještě k tomu nespolehlivý, takže to dlouho vypadalo, že Button poprvé ve své kariéře nezíská ani jeden bod. Japonský tým dokázal svůj vůz nepatrně vylepšit, což Britovi nakonec umožnilo získat celkem 6 bodů, ale v tomto ohledu to byla druhá nejhorší sezóna jeho kariéry. Ještě hůře dopadl v roce 2008, s pouhými třemi body doufal, že se následující rok konečně projeví vedení týmu Rossem Brawnem. Ale Honda oznámila odchod z formule 1 a Buttonovi hrozilo, že se ocitne bez závodní sedačky. Brawn však tým Hondy převzal a Buttonovi ponechal místo závodního pilota.

Z hrozící tragédie se nakonec stala senzace, protože auto týmu Brawn bylo v úvodu sezóny 2009 dominantní, což Buttonovi umožnilo vybudovat si náskok, který pak stačil uhájit a získat titul mistra světa. S Brawnem se ale nepohodl a na konci mistrovské sezóny přestoupil do McLarenu.

Navzdory očekáváním dokázal Button od začátku roku 2010 vítězit, i když mu v tom pomáhaly proměnlivé podmínky v závodech. V průběhu roku ale nedokázal rychlostně držet krok s Hamiltonem, přesto se dlouho bojoval o titul. Také díky jeho výkonům porazil McLaren Ferrari v poháru konstruktérů. Druhý rok v barvách McLarenu přinesl další zlepšení. I když Button nemohl kvůli technice bojovat o titul, podával velmi dobré výkony a porazil týmového kolegu Hamiltona. Nejen podle tabulky šampionátu, ale i podle hodnocení odborné veřejnosti byl druhým nejlepším sezóny 2011.

V roce 2012 se Button dlouho srovnával s pneumatikami Pirelli a první polovinu sezóny se hodně trápil. Tím se rychle vyřadil z boje o titul. Lepší druhá polovina roku mu zajistila páté místo v šampionátu. V následující sezóně postavil McLaren tak špatné auto, že pro něj byla úspěchem bodovaná umístění. Button tak byl omezován technikou a rok 2013 si přetrpěl v naději, že nová pravidla přinesou zlepšení.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

HISTORIE

od devíti let motokáry
1997 nejmladší šampion třídy Super A
1998 šampion britské Formule Ford
1999 nejlepší nováček britské F3,

 

Formule 1
1999
Prost: testovací jezdec
2000 Williams: 12 bodů, 8. místo
2001 Benetton/Renault: 2 body, 17. místo
2002 Renault: 12 bodů, 7. místo
2003 B.A.R: 17 bodů, 9. místo
2004 BAR: 85 bodů, 3. místo
2005 BAR: 37 bodů, 9. místo
2006 Honda: 56 bodů, 6. místo
2007 Honda: 6 bodů, 15. místo
2008 Honda: 3 body, 18. místo
2009 Brawn GP: 1. místo, 95 bodů
2010 McLaren-Mercedes: 5 místo, 214 bodů
2011 McLaren-Mercedes: 2. místo, 270 bodů
2012 McLaren-Mercedes: 5. místo, 188 bodů
2013 McLaren-Mercedes: 9. místo, 73 bodů
2014 McLaren-Mercedes

Související články

Výsledky
Toyota nevyužila nejlepších míst na startu, závod ovládl Button

Toyota nevyužila nejlepších míst na startu, závod ovládl Button

[GP Bahrajnu - závod]

26.  4.  2009
Soutěž o podepsanou čepici Jensona Buttona má svého vítěze

Soutěž o podepsanou čepici Jensona Buttona má svého vítěze

Dále můžete hrát o účast na tiskové konferenci s Fernandem Alonsem!

25.  4.  2009
Výsledky
Button nečekal, že vozy Red Bullu budou tak silné

Button nečekal, že vozy Red Bullu budou tak silné

DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

18.  4.  2009
Výsledky
V druhém tréninku byl v Šanghaji nejrychlejší Jenson Button

V druhém tréninku byl v Šanghaji nejrychlejší Jenson Button

[GP Číny - 2. volný trénink]

17.  4.  2009
Button: Zákaz testování nám hraje do karet

Button: Zákaz testování nám hraje do karet

Konkurence bude mít problémy dohnat ztrátu.

16.  4.  2009
Výsledky
Button očekává, že v bojích na špičce začne přituhovat

Button očekává, že v bojích na špičce začne přituhovat

Tým Brawn GP využil přestávku pro řešení drobných problémů.

14.  4.  2009
Výsledky
Jenson Button zajel v Malajsii i nejrychlejší kolo

Jenson Button zajel v Malajsii i nejrychlejší kolo

[GP Malajsie - nejrychlejší kola a zastávky v boxech]

5.  4.  2009
Výsledky
Jenson Button zvítězil ve zkrácené GP Malajsie

Jenson Button zvítězil ve zkrácené GP Malajsie

[GP Malajsie - závod]

5.  4.  2009
Výsledky
Button čekal, že v kvalifikaci bude nejsilnější Ferrari

Button čekal, že v kvalifikaci bude nejsilnější Ferrari

Brawn očekává, že největší problémy by mohl v závodě dělat Trulli.

4.  4.  2009
Výsledky
V kvalifikaci na GP Malajsie zvítězil Jenson Button

V kvalifikaci na GP Malajsie zvítězil Jenson Button

[GP Malajsie - kvalifikace]

4.  4.  2009
Výsledky
Button se do Malajsie rád vrací

Button se do Malajsie rád vrací

V roce 2004 tu vybojoval své první pódium.

3.  4.  2009
Výsledky
Brawn GP získal v Austrálii dvojité vítězství, vedl ho Jenson Button

Brawn GP získal v Austrálii dvojité vítězství, vedl ho Jenson Button

[GP Austrálie - závod]

29.  3.  2009
Výsledky
Button až do kvalifikace s pole position nepočítal

Button až do kvalifikace s pole position nepočítal

V ní se však potvrdila rychlost vozů BGP 001.

28.  3.  2009
Výsledky
Australskou kvalifikaci ovládl Brawn GP, pole position má Button

Australskou kvalifikaci ovládl Brawn GP, pole position má Button

[GP Austrálie - kvalifikace]

28.  3.  2009
Výsledky
V Jerezu se na první místo vrátil díky Buttonovi tým Brawn GP

V Jerezu se na první místo vrátil díky Buttonovi tým Brawn GP

[Testy - Jerez, úterý]

17.  3.  2009
Výsledky
Předposlední den testů v Barceloně byl nejrychlejší Jenson Button

Předposlední den testů v Barceloně byl nejrychlejší Jenson Button

[Testy - Barcelona, středa]

11.  3.  2009
Button neměl záložní plán, bez týmu Brawn GP by zůstal doma

Button neměl záložní plán, bez týmu Brawn GP by zůstal doma

Britský jezdec vsadil vše na jednu kartu.

10.  3.  2009
Jenson Button byl s novým BGP 001 před obědem nejrychlejší

Jenson Button byl s novým BGP 001 před obědem nejrychlejší

BrawnGP nakročil do testů odvážně.

9.  3.  2009
Pokud tým Hondy nikdo nekoupí, Button skončil

Pokud tým Hondy nikdo nekoupí, Button skončil

Taková je podle Davida Coultharda formule 1.

11.  2.  2009
Coulthard Buttonovi: zůstat s Hondou bylo dobré rozhodnutí

Coulthard Buttonovi: zůstat s Hondou bylo dobré rozhodnutí

Nesmí si ale dovolit vynechat jedinou sezonu.

12.  1.  2009
1...21222324252627

21:30 | Fast Friday je v Indianapolis skutečně fast.. Marco Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996: 233,491 mph (375,767 km/h). Alonso zatím na konci pořadí.
17:32 | Carlos Sainz uvedl, že i po změně šasi a chladícího systému se jeho vůz přehřívá.
17:16 | U Racing Pointu si myslí, že se Sergio Pérez nakazil koronavirem od svého soukromého kuchaře, kterého si najal, aby nemusel chodit do restaurací, kde by se mohl nakazit.
14:42 | Fernando Alonso dokáže zajet do boxů i pozadu.... odkaz

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:16.785)
2. trénink Hamilton (1:16.883)
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10