Jenson Button

Tým F1 McLaren
Startovní číslo 22
Aktivní roky
Národnost britská
Datum narození 19. 01. 1980
Rodiště Frome, Velká Británie
Výška 182
Váha 72
Vítězství 15
Pole positions 8
Stupně vítězů 49
První GP GP Austrálie 2000
První vítězství GP Maďarska 2006
Titul mistra světa 1 (2009)

Button vstoupil do F1 jako velice mladý a nadějný jezdec, když Fran Williams oznámil jeho angažmá v roce 2000 po boku Ralfa Schumachera, mnozí se tomu divili. Mladíček však dokázal všechny své kritity umlčet výkony na trati. Na konci sezony měl na svém účtě 12 bodů. V Belgii stál navíc na startovním roštu na třetím místě, po boku Michaela Schumachera.

Navzdory dobré sezoně, jej Williams nahradil Montoyou a Button se odebral do Benettonu. Sezona 2001 byla trápením, kdy tým testoval nový motor s úhlem rozevření válců 111°. Buttona dokázal zejména díky zkušenosti předčít Fisichella.

V roce 2002 to bylo o něco lepší, Button si dokázal poradit s týmovým kolegou Trullim, tedy mimo kvalifikací. V Malajsii téměř získal své první pódium, ale dvě kola před koncem jej zradilo zavěšení a tak "dokulhal" do cíle až jako čtvrtý.

V polovině sezony navíc Renault oznámil, že Buttona vystřídá v následující sezoně Alonso. Proto se Button odebral do BAR. Jenson udělal velký dojem, když podával lepší výkony než Jacques Villeneuve.

V roce 2004 pak Button naprosto zazářil a vzheldem ke skvělému vozu pomohl Hondě k druhému místu v poháru konstruktérů, sám skončil třetí, za oběma jezdci Ferrari.

Ročník 2005 už zdaleka tak úspěšný nebyl, navíc Button oznámil, že odchází k Williamsu. CRB však rozhodla, že musí dodržet smlouvu a zůstat v BAR. Sezona začala tragicky, nicméně ke konci už Button pravidelně bodoval.

V roce 2006 odmítl dodržet smlouvu prozměnu s Williamsem, vyplatil se a zůstal s Hondou. Jeho týmovým kolegou byl Rubens Barrichello. I přes nadějné výsledky během zimního testování, nebyl výkonost týmu na úrovní top týmů, zejména tým výsledkově stangoval vprostřed sezóny. Rok ale přinesl i radost a Jenson Button si dokázal připsat první vítězství v kariéře v Maďarsku.

Sezona 2007 byla pro Hondu menší katastrofou. Monopost RA107 byl pomalý a ještě k tomu nespolehlivý, takže to dlouho vypadalo, že Button poprvé ve své kariéře nezíská ani jeden bod. Japonský tým dokázal svůj vůz nepatrně vylepšit, což Britovi nakonec umožnilo získat celkem 6 bodů, ale v tomto ohledu to byla druhá nejhorší sezóna jeho kariéry. Ještě hůře dopadl v roce 2008, s pouhými třemi body doufal, že se následující rok konečně projeví vedení týmu Rossem Brawnem. Ale Honda oznámila odchod z formule 1 a Buttonovi hrozilo, že se ocitne bez závodní sedačky. Brawn však tým Hondy převzal a Buttonovi ponechal místo závodního pilota.

Z hrozící tragédie se nakonec stala senzace, protože auto týmu Brawn bylo v úvodu sezóny 2009 dominantní, což Buttonovi umožnilo vybudovat si náskok, který pak stačil uhájit a získat titul mistra světa. S Brawnem se ale nepohodl a na konci mistrovské sezóny přestoupil do McLarenu.

Navzdory očekáváním dokázal Button od začátku roku 2010 vítězit, i když mu v tom pomáhaly proměnlivé podmínky v závodech. V průběhu roku ale nedokázal rychlostně držet krok s Hamiltonem, přesto se dlouho bojoval o titul. Také díky jeho výkonům porazil McLaren Ferrari v poháru konstruktérů. Druhý rok v barvách McLarenu přinesl další zlepšení. I když Button nemohl kvůli technice bojovat o titul, podával velmi dobré výkony a porazil týmového kolegu Hamiltona. Nejen podle tabulky šampionátu, ale i podle hodnocení odborné veřejnosti byl druhým nejlepším sezóny 2011.

V roce 2012 se Button dlouho srovnával s pneumatikami Pirelli a první polovinu sezóny se hodně trápil. Tím se rychle vyřadil z boje o titul. Lepší druhá polovina roku mu zajistila páté místo v šampionátu. V následující sezóně postavil McLaren tak špatné auto, že pro něj byla úspěchem bodovaná umístění. Button tak byl omezován technikou a rok 2013 si přetrpěl v naději, že nová pravidla přinesou zlepšení.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

HISTORIE

od devíti let motokáry
1997 nejmladší šampion třídy Super A
1998 šampion britské Formule Ford
1999 nejlepší nováček britské F3,

 

Formule 1
1999
Prost: testovací jezdec
2000 Williams: 12 bodů, 8. místo
2001 Benetton/Renault: 2 body, 17. místo
2002 Renault: 12 bodů, 7. místo
2003 B.A.R: 17 bodů, 9. místo
2004 BAR: 85 bodů, 3. místo
2005 BAR: 37 bodů, 9. místo
2006 Honda: 56 bodů, 6. místo
2007 Honda: 6 bodů, 15. místo
2008 Honda: 3 body, 18. místo
2009 Brawn GP: 1. místo, 95 bodů
2010 McLaren-Mercedes: 5 místo, 214 bodů
2011 McLaren-Mercedes: 2. místo, 270 bodů
2012 McLaren-Mercedes: 5. místo, 188 bodů
2013 McLaren-Mercedes: 9. místo, 73 bodů
2014 McLaren-Mercedes

Související články

Bernie Ecclestone
Buttona čeká s Hamiltonem těžký souboj, říká překvapený Ecclestone

Buttona čeká s Hamiltonem těžký souboj, říká překvapený Ecclestone

V Schumacherův návrat šéf formule 1 nevěří.

23.  11.  2009
Stewart: Button vstupuje do jámy lvové

Stewart: Button vstupuje do jámy lvové

"Bude pro něj těžké prosadit se proti Lewisi Hamiltonovi."

21.  11.  2009
Button návštěvou McLarenu porušil smlouvu

Button návštěvou McLarenu porušil smlouvu

Pořádně tím rozzlobil Rosse Brawna.

20.  11.  2009
Button potvrdil, že bude mít u McLarenu menší plat než u Brawnu

Button potvrdil, že bude mít u McLarenu menší plat než u Brawnu

Potřeboval ale novou výzvu.

19.  11.  2009
Brawn GP vzkazuje Buttonovi: Do konce roku k McLarenu nesmíš

Brawn GP vzkazuje Buttonovi: Do konce roku k McLarenu nesmíš

Při odchodu mistra světa to jiskří.

19.  11.  2009
Peníze a byznys
Buttonovi jsme nabízeli více peněz než McLaren, domnívá se Fry

Buttonovi jsme nabízeli více peněz než McLaren, domnívá se Fry

Ross Brawn je z jednání mistra světa zklamaný.

19.  11.  2009
Button se Hamiltona neobává, chce srovnání ve stejném voze

Button se Hamiltona neobává, chce srovnání ve stejném voze

Poslední dva mistři světa se utkají u McLarenu.

18.  11.  2009
Potvrzeno: Jenson Button přestoupil k McLarenu

Potvrzeno: Jenson Button přestoupil k McLarenu

Stane se týmovým kolegou Lewise Hamiltona.

18.  11.  2009
Brawn: Byl bych udiven, kdyby šel Button do McLarenu

Brawn: Byl bych udiven, kdyby šel Button do McLarenu

Logické je zůstat u nás, ale logika ne vždy vyhrává.

18.  11.  2009
Peníze a byznys
Šéf Brawnu Nick Fry k Buttonovi: Nejsme továrna na peníze

Šéf Brawnu Nick Fry k Buttonovi: Nejsme továrna na peníze

O Buttona Brawn stále stojí, ale nehodlá utrácet jak "opílí mořeplavci".

17.  11.  2009
Jenson Button se údajně dohodl na tříleté smlouvě s McLarenem

Jenson Button se údajně dohodl na tříleté smlouvě s McLarenem

Plat by měl dvojnásobný.

17.  11.  2009
Mercedes přes Brawn k Buttonovi: Ber nebo nech bejt

Mercedes přes Brawn k Buttonovi: Ber nebo nech bejt

Brawn/Mercedes o Buttona ani nijak dvakrát nestojí, má již Rosberga.

15.  11.  2009
Komentář: Hra s ohněm v podání Buttona a McLarenu

Komentář: Hra s ohněm v podání Buttona a McLarenu

Spojili své síly proti Räikkönenovi. Vyjde to ale?

14.  11.  2009
Jenson Button navštívil McLaren ve Wokingu

Jenson Button navštívil McLaren ve Wokingu

Sídlem týmu ho provedl Martin Whitmarsh.

14.  11.  2009
Brawn nabízí Buttonovi zvýšení příjmů prostřednictvím sponzorů

Brawn nabízí Buttonovi zvýšení příjmů prostřednictvím sponzorů

Tým by platit nemusel.

11.  11.  2009
Brawn: Konkurence se snažila zneužít fakt, že Button nemá smlouvu

Brawn: Konkurence se snažila zneužít fakt, že Button nemá smlouvu

Pokusila se vedoucího jezdce šampionátu rozhodit během sezóny.

5.  11.  2009
Hill: Button by měl preferovat konkurenceschopné auto a ne plat

Hill: Button by měl preferovat konkurenceschopné auto a ne plat

Až jednou skončí, zůstanou v povědomí výsledky, nikoliv vydělané peníze.

5.  11.  2009
Ferrari a McLaren nebudou najednou rychlejší než my, říká Button

Ferrari a McLaren nebudou najednou rychlejší než my, říká Button

Mistr světa očekává v roce 2010 souboj čtyř týmů a osmi jezdců.

3.  11.  2009
Výsledky
Button si v Abú Zabí jezdil hlavně pro radost

Button si v Abú Zabí jezdil hlavně pro radost

DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

1.  11.  2009
Výsledky
Buttona trápila nedotáčivost vozu

Buttona trápila nedotáčivost vozu

Barrichello doufá, že setmění v průběhu závodu vozu pomůže.

31.  10.  2009
Výsledky
V posledním tréninku byl nejrychlejší Jenson Button

V posledním tréninku byl nejrychlejší Jenson Button

[GP Abú Zabí - 3. volný trénink]

31.  10.  2009
Button bude řešit smlouvu na příští rok až po Abú Zabí

Button bude řešit smlouvu na příští rok až po Abú Zabí

S Brawnem ještě nejednal.

30.  10.  2009
Brawn: Jenson Button na 99 % zůstane s námi

Brawn: Jenson Button na 99 % zůstane s námi

Jezdci budou muset na extrémní platy zapomenout.

25.  10.  2009
Button čeká, až mu Brawn nabídne vyhovující podmínky

Button čeká, až mu Brawn nabídne vyhovující podmínky

Proto se šíří spekulace.

24.  10.  2009
McLaren se údajně začal zajímat o Buttona

McLaren se údajně začal zajímat o Buttona

Norbert Haug to popírá.

23.  10.  2009
Fotografie
Vítězný návrat Jensona Buttona do továrny Brawnu GP v Brackley

Vítězný návrat Jensona Buttona do továrny Brawnu GP v Brackley

22.  10.  2009
Peníze a byznys
Pro Buttona nejsou důležité peníze, ale vítězný vůz

Pro Buttona nejsou důležité peníze, ale vítězný vůz

Proto chce zůstat u Brawnu GP.

21.  10.  2009
Button chce příští rok závodit, ale možná to nebude u Brawnu

Button chce příští rok závodit, ale možná to nebude u Brawnu

Vítězné auto je podmínkou.

19.  10.  2009
Výsledky
Mark Webber vyhrál GP Brazílie, Jenson Button se stal mistrem světa

Mark Webber vyhrál GP Brazílie, Jenson Button se stal mistrem světa

[BP Brazílie - závod]

18.  10.  2009
Soutěž o podepsanou bundu Jensona Buttona má svého vítěze

Soutěž o podepsanou bundu Jensona Buttona má svého vítěze

V rámci posledního závodu můžete hrát o podepsanou čepici Felipeho Massy!

17.  10.  2009
Výsledky
Pátek v Interlagosu: Button je zatím stále v defenzivě

Pátek v Interlagosu: Button je zatím stále v defenzivě

Jezdci bojující o titul jsou rychlí.

16.  10.  2009
Button: Musím se vyvarovat chyb, abych nedopadl jako Hamilton

Button: Musím se vyvarovat chyb, abych nedopadl jako Hamilton

Letošní sezóna připomíná rok 2007.

6.  10.  2009
Výsledky
Button je rád, že na Barrichella ztratil pouze bod

Button je rád, že na Barrichella ztratil pouze bod

Ten bude muset v domácím závodě zvítězit.

4.  10.  2009
Výsledky
Vozy Barrichella a Buttona se v průběhu kvalifikace chovaly odlišně

Vozy Barrichella a Buttona se v průběhu kvalifikace chovaly odlišně

Ross Brawn rozhodnutí komisařů respektuje.

3.  10.  2009
Button může v Suzuce získat titul, ale riskovat kvůli tomu nebude

Button může v Suzuce získat titul, ale riskovat kvůli tomu nebude

Vyplatit by se měl rozvážný přístup.

29.  9.  2009
Výsledky
Buttona těší zvýšení náskoku

Buttona těší zvýšení náskoku

Barrichellovi závod pokazila druhá zastávka v boxech.

27.  9.  2009
Button mírní spekulace o napjaté atmosféře u Brawnu

Button mírní spekulace o napjaté atmosféře u Brawnu

Pro příští rok údajně požaduje vyšší plat.

26.  9.  2009
Barrichella s Buttonem boj o titul nerozhádá

Barrichella s Buttonem boj o titul nerozhádá

V nastavování monopostů před sebou nic netají.

14.  9.  2009
Button odkryl branku, ale my se do ní nedokážeme trefit, říká Webber

Button odkryl branku, ale my se do ní nedokážeme trefit, říká Webber

Důležité budou další dva závody.

2.  9.  2009
Button už nechce paběrkovat, má v plánu znovu vítězit

Button už nechce paběrkovat, má v plánu znovu vítězit

Slibuje agresivní přístup.

31.  8.  2009
1...21222324252627

20:03 | Bottas už má smlouvu, Hamilton zatím ne. Brit uvedl, že není vhodná doba jednat o nové smlouvě, když spousta lidí přišla o práci.
19:57 | Max Verstappen není nadšený formátem víkendu v Imole. Dva dny místo tří mu nevadí, ale místo jednoho tréninku o 90 minutách by udělal dva po 60.
18:42 | Kvjatův defekt v Silverstonu způsobil mechanický problém, který vedl k přehřátí na vnitřní straně ráfku. Pneumatika v tomto místě pak netěsnila a došlo k selhání. V pneumatice problém nebyl.
15:35 | Karanténa Sergia Péreze skončila. Pro vstup do paddocku ale potřebuje negativní test na COVID-19. Rozhodnutí, kdo tento víkend pojede, padne večer nebo zítra ráno.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. srpna 2020
Závod 15.10