Jenson Button

Tým F1 McLaren
Startovní číslo 22
Aktivní roky
Národnost britská
Datum narození 19. 01. 1980
Rodiště Frome, Velká Británie
Výška 182
Váha 72
Vítězství 15
Pole positions 8
Stupně vítězů 49
První GP GP Austrálie 2000
První vítězství GP Maďarska 2006
Titul mistra světa 1 (2009)

Button vstoupil do F1 jako velice mladý a nadějný jezdec, když Fran Williams oznámil jeho angažmá v roce 2000 po boku Ralfa Schumachera, mnozí se tomu divili. Mladíček však dokázal všechny své kritity umlčet výkony na trati. Na konci sezony měl na svém účtě 12 bodů. V Belgii stál navíc na startovním roštu na třetím místě, po boku Michaela Schumachera.

Navzdory dobré sezoně, jej Williams nahradil Montoyou a Button se odebral do Benettonu. Sezona 2001 byla trápením, kdy tým testoval nový motor s úhlem rozevření válců 111°. Buttona dokázal zejména díky zkušenosti předčít Fisichella.

V roce 2002 to bylo o něco lepší, Button si dokázal poradit s týmovým kolegou Trullim, tedy mimo kvalifikací. V Malajsii téměř získal své první pódium, ale dvě kola před koncem jej zradilo zavěšení a tak "dokulhal" do cíle až jako čtvrtý.

V polovině sezony navíc Renault oznámil, že Buttona vystřídá v následující sezoně Alonso. Proto se Button odebral do BAR. Jenson udělal velký dojem, když podával lepší výkony než Jacques Villeneuve.

V roce 2004 pak Button naprosto zazářil a vzheldem ke skvělému vozu pomohl Hondě k druhému místu v poháru konstruktérů, sám skončil třetí, za oběma jezdci Ferrari.

Ročník 2005 už zdaleka tak úspěšný nebyl, navíc Button oznámil, že odchází k Williamsu. CRB však rozhodla, že musí dodržet smlouvu a zůstat v BAR. Sezona začala tragicky, nicméně ke konci už Button pravidelně bodoval.

V roce 2006 odmítl dodržet smlouvu prozměnu s Williamsem, vyplatil se a zůstal s Hondou. Jeho týmovým kolegou byl Rubens Barrichello. I přes nadějné výsledky během zimního testování, nebyl výkonost týmu na úrovní top týmů, zejména tým výsledkově stangoval vprostřed sezóny. Rok ale přinesl i radost a Jenson Button si dokázal připsat první vítězství v kariéře v Maďarsku.

Sezona 2007 byla pro Hondu menší katastrofou. Monopost RA107 byl pomalý a ještě k tomu nespolehlivý, takže to dlouho vypadalo, že Button poprvé ve své kariéře nezíská ani jeden bod. Japonský tým dokázal svůj vůz nepatrně vylepšit, což Britovi nakonec umožnilo získat celkem 6 bodů, ale v tomto ohledu to byla druhá nejhorší sezóna jeho kariéry. Ještě hůře dopadl v roce 2008, s pouhými třemi body doufal, že se následující rok konečně projeví vedení týmu Rossem Brawnem. Ale Honda oznámila odchod z formule 1 a Buttonovi hrozilo, že se ocitne bez závodní sedačky. Brawn však tým Hondy převzal a Buttonovi ponechal místo závodního pilota.

Z hrozící tragédie se nakonec stala senzace, protože auto týmu Brawn bylo v úvodu sezóny 2009 dominantní, což Buttonovi umožnilo vybudovat si náskok, který pak stačil uhájit a získat titul mistra světa. S Brawnem se ale nepohodl a na konci mistrovské sezóny přestoupil do McLarenu.

Navzdory očekáváním dokázal Button od začátku roku 2010 vítězit, i když mu v tom pomáhaly proměnlivé podmínky v závodech. V průběhu roku ale nedokázal rychlostně držet krok s Hamiltonem, přesto se dlouho bojoval o titul. Také díky jeho výkonům porazil McLaren Ferrari v poháru konstruktérů. Druhý rok v barvách McLarenu přinesl další zlepšení. I když Button nemohl kvůli technice bojovat o titul, podával velmi dobré výkony a porazil týmového kolegu Hamiltona. Nejen podle tabulky šampionátu, ale i podle hodnocení odborné veřejnosti byl druhým nejlepším sezóny 2011.

V roce 2012 se Button dlouho srovnával s pneumatikami Pirelli a první polovinu sezóny se hodně trápil. Tím se rychle vyřadil z boje o titul. Lepší druhá polovina roku mu zajistila páté místo v šampionátu. V následující sezóně postavil McLaren tak špatné auto, že pro něj byla úspěchem bodovaná umístění. Button tak byl omezován technikou a rok 2013 si přetrpěl v naději, že nová pravidla přinesou zlepšení.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

HISTORIE

od devíti let motokáry
1997 nejmladší šampion třídy Super A
1998 šampion britské Formule Ford
1999 nejlepší nováček britské F3,

 

Formule 1
1999
Prost: testovací jezdec
2000 Williams: 12 bodů, 8. místo
2001 Benetton/Renault: 2 body, 17. místo
2002 Renault: 12 bodů, 7. místo
2003 B.A.R: 17 bodů, 9. místo
2004 BAR: 85 bodů, 3. místo
2005 BAR: 37 bodů, 9. místo
2006 Honda: 56 bodů, 6. místo
2007 Honda: 6 bodů, 15. místo
2008 Honda: 3 body, 18. místo
2009 Brawn GP: 1. místo, 95 bodů
2010 McLaren-Mercedes: 5 místo, 214 bodů
2011 McLaren-Mercedes: 2. místo, 270 bodů
2012 McLaren-Mercedes: 5. místo, 188 bodů
2013 McLaren-Mercedes: 9. místo, 73 bodů
2014 McLaren-Mercedes

Související články

PneumatikyMcLaren
Hamilton: Díky pneumatikám by se mohlo předjíždět i v Monaku

Hamilton: Díky pneumatikám by se mohlo předjíždět i v Monaku

Pneumatiky Pirelli nabízejí vlastnosti, které by mohly umožnit předjíždění i na trati v Monte Carlu, kde je to nejtěžší ze všech okruhů v kalendáři.

23.  5.  2011
Za ignorování žlutých vlajek v Barceloně dostali napomenutí čtyři jezdci

Za ignorování žlutých vlajek v Barceloně dostali napomenutí čtyři jezdci

Po Grand Prix Španělska udělili stewardi čtyři tresty. Jezdci McLarenu, Mark Webber a Jaime Alguersuari nerespektovali žluté vlajky.

23.  5.  2011
McLaren
Hamilton dostal Vettela pod tlak, se závodem je spokojen

Hamilton dostal Vettela pod tlak, se závodem je spokojen

Pilot McLarenu byl velmi blízko vítězství, to si ale nakonec Vettel s náskokem šesti desetin uhlídal. Hamiltona to však netrápí a výsledek ho potěšil.

22.  5.  2011
McLaren
Hamilton i Button startují z čistší stopy a ušetřili sadu měkčích gum

Hamilton i Button startují z čistší stopy a ušetřili sadu měkčích gum

Lewise Hamiltona a Jensona Buttona dělilo v kvalifikaci jen 0,035 sekundy. Přesto se mezi oba vklínil Fernando Alonso. Oproti němu ale mají výhodu jedné čerstvé sady pneumatik navíc.

21.  5.  2011
McLaren
Button je nejlepší týmový kolega, jakého kdy Hamilton měl

Button je nejlepší týmový kolega, jakého kdy Hamilton měl

Lewis Hamilton musel v McLarenu čelit třem týmovým kolegům, mezi nimiž byl i Fernando Alonso. Za nejlepšího ale považuje Jensona Buttona.

19.  5.  2011
McLaren
McLaren se ve Španělsku vrátí na přední pozice, věří Button

McLaren se ve Španělsku vrátí na přední pozice, věří Button

Po vítězství v Číně přišlo pro McLaren v Turecku zklamání, ani jeden jezdec týmu neobsadil stupně vítězů. Nové díly by ale měly zajistit návrat na špičku už v Barceloně.

12.  5.  2011
Vettela by měl přibrzdit Webber, říká Button

Vettela by měl přibrzdit Webber, říká Button

Jenson Button doufá, že Mark Webber dokáže zastavit rozjezd Sebastiana Vettela, aby o mistrovském titulu nebylo rozhodnuto příliš brzy.

10.  5.  2011
McLaren
Za propadem McLarenu stojí nenasazení technických vylepšení

Za propadem McLarenu stojí nenasazení technických vylepšení

Tým z Wokingu se v Istanbul Parku snažil nasadit větší množství novinek, než se nakonec podařilo. Z toho důvodu nenaplnil svá očekávání a ke stupňům vítězů měl relativně daleko.

8.  5.  2011
McLaren
Hamilton se v závodě obává hlavně startu

Hamilton se v závodě obává hlavně startu

Vítěz předešlé velké ceny do závodu nastoupí ze čtvrtého místa, tedy ze špinavé části roštu. Týmový parťák Jenson Button je na tom obdobně, v kvalifikaci si zajistil šesté místo.

7.  5.  2011
Výsledky
V pátek odpoledne byl v Turecku nejrychlejší Jenson Button

V pátek odpoledne byl v Turecku nejrychlejší Jenson Button

V druhém volném tréninku byl v Istanbulu na suché trati nejrychlejší Jenson Button. Druhý skončil Nico Rosberg, třetí Lewis Hamilton.

6.  5.  2011
PneumatikyMcLaren
V Turecku budou kritické pneumatiky, předpovídají jezdci McLarenu

V Turecku budou kritické pneumatiky, předpovídají jezdci McLarenu

Pirelli čeká v Istanbulu nejtěžší zkouška, jeho pneumatiky podstoupí velkou zátěž. Podle Hamiltona a Buttona bude mimořádně důležité je šetřit.

28.  4.  2011
Speciál
Analýza: Jak Hamilton vyhrál v Šanghaji souboj s Vettelem

Analýza: Jak Hamilton vyhrál v Šanghaji souboj s Vettelem

Lewis Hamilton dokázal v Grand Prix Číny porazit Sebastiana Vettela, ale říká, že má McLaren pomalejší auto než Red Bull. Jak se mu tedy podařilo na svého soupeře vyzrát?

19.  4.  2011
Button chce zřejmě přestoupit k Red Bullu, směje se Horner

Button chce zřejmě přestoupit k Red Bullu, směje se Horner

Chyba Jensona Buttona při zastávce v boxech během GP Číny pobavila Red Bull a sám britský jezdec ji bere s nadhledem.

18.  4.  2011
McLaren
Hamilton je ohromen ukončením Vettelovy hegemonie

Hamilton je ohromen ukončením Vettelovy hegemonie

McLarenu se podařilo porazit vysoce favorizovaný Red Bull a sesadit Vettela z prvního místa. Pro Hamiltona se jedná o první vítězství od loňské Grand Prix Belgie.

17.  4.  2011
McLaren
Vettel nebyl k polapení, uznává Button

Vettel nebyl k polapení, uznává Button

McLaren znovu potvrdil současný status druhého nejlepšího týmu. Jenson Button se postaví vedle Vettela do první řady, Lewis Hamilton se kvalifikoval na třetím místě.

16.  4.  2011
McLaren
McLaren: Hamilton a Button by mohli spolu zůstat dalších pět let

McLaren: Hamilton a Button by mohli spolu zůstat dalších pět let

Šéf McLarenu Martin Whitmarsh naznačil, že nemá v úmyslu měnit v dohledné době jezdecké složení svého týmu. Lepší dvojici si nedokáže představit.

14.  4.  2011
McLaren
Další vylepšení podlahy a výfuků vyzkouší McLaren už v Číně

Další vylepšení podlahy a výfuků vyzkouší McLaren už v Číně

McLaren se stále učí pracovat s přepracovanou spodní částí vozu, kterou poprvé nasadil v Austrálii. Navzdory krátké přestávce hodlá pokročit v této oblasti už v dalším závodě.

11.  4.  2011
PneumatikyMcLaren
Button dokázal šetřit pneumatiky a je druhý, Hamiltonovi naopak odešly

Button dokázal šetřit pneumatiky a je druhý, Hamiltonovi naopak odešly

Pro výsledek McLarenu byla klíčová práce obou jezdců s pneumatikami. Zatímco Jenson Button gumy tradičně šetřil a dojel druhý, Lewis Hamilton o ně moc nepečoval a v závěru ho zradily. DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

10.  4.  2011
McLaren
Hamilton za Vettelem zaostal o jednu desetinu sekundy - AKTUALIZOVÁNO

Hamilton za Vettelem zaostal o jednu desetinu sekundy - AKTUALIZOVÁNO

McLaren se Red Bullu v Malajsii výrazně přiblížil. Druhý Lewis Hamilton ztratil na Sebastiana Vettela jen desetinu sekundy, Jenson Button odstartuje ze čtvrtého místa.

9.  4.  2011
McLaren
Sepang napoví víc o skutečném rozložení sil, míní Hamilton

Sepang napoví víc o skutečném rozložení sil, míní Hamilton

Okruh v Melbourne je velmi specifický a podle Lewise Hamiltona bude proto výkonnost jednotlivých týmů v Sepangu relevantnější pro zbytek sezóny.

1.  4.  2011
Brilantní Vettel zařadil vyšší stupeň

Brilantní Vettel zařadil vyšší stupeň

Sebastian Vettel se na konci loňské sezony dostal na vyšší úroveň a od zisku svého prvního titulu dokázal udělat další krok kupředu.

30.  3.  2011
McLaren
Hamilton: McLaren musí odhalit tajemství předního křídla Red Bullu

Hamilton: McLaren musí odhalit tajemství předního křídla Red Bullu

McLaren se přiblížil výkonností zádě vozu k Red Bullu, ale potřebuje ještě vyřešit předek. Na pořad dne se vrací ohebné přední křídlo.

30.  3.  2011
McLaren
V testech byl McLaren na úrovni Force Indie, tvrdí Button

V testech byl McLaren na úrovni Force Indie, tvrdí Button

Posunutý začátek sezóny umožnil McLarenu výrazně zmenšit ztrátu na čelo startovního pole. Ta byla podle Jensona Buttona několikasekundová.

29.  3.  2011
Ferrari
S Buttonem není co řešit, penalizaci si zasloužil, říká Ferrari

S Buttonem není co řešit, penalizaci si zasloužil, říká Ferrari

Ferrari odmítlo polemizovat o trestu, který dostal Jenson Button za nelegální předjetí Felipeho Massy v Austrálii. Došlo k jasnému porušení pravidel.

28.  3.  2011
Button podezírá Ferrari, že mu pomohlo k penalizaci

Button podezírá Ferrari, že mu pomohlo k penalizaci

Jenson Button a tým McLaren jsou zklamaní přístupem stewardů k incidentu s Massou, který vyústil v penalizaci průjezdu boxovou uličkou.

28.  3.  2011
McLaren
McLaren předčil očekávání, Hamilton věřil ve vítězství

McLaren předčil očekávání, Hamilton věřil ve vítězství

Po předsezonních testech to vypadalo, že to stáj z Wokingu s vývojem poněkud přehnala a v designu vozu šlápla vedle. V Melbourne to tak ale nevypadalo, jediným silnějším týmem byl Red Bull.

27.  3.  2011
McLaren
Změny McLarenu pomohly, Hamilton je v první řadě, Button čtvrtý

Změny McLarenu pomohly, Hamilton je v první řadě, Button čtvrtý

Lewis Hamilton narušil očekávanou nadvládu Red Bullu a dostal se do první řady. Jenson Button se kvalifikoval na čtvrté místo, ze kterého loni v Austrálii vyhrál.

26.  3.  2011
McLaren
Hamilton a Button zůstávají věrní McLarenu, odchod nepřipadá v úvahu

Hamilton a Button zůstávají věrní McLarenu, odchod nepřipadá v úvahu

Jenson Button předpokládá, že je McLaren jeho posledním týmem ve formuli 1. Lewis Hamilton navzdory spekulacím o odchodu také neuvažuje.

26.  3.  2011
Výsledky
V druhém tréninku byl v Melbourne nejrychlejší Jenson Button

V druhém tréninku byl v Melbourne nejrychlejší Jenson Button

McLaren převzal vládu nad výsledkovou listinou v druhém volném tréninku před GP Austrálie, Jenson Button vedl před Lewisem Hamiltonem a Fernandem Alonsem.

25.  3.  2011
McLaren
Button: Závěr závodu přinese šokující množství předjížděcích manévrů

Button: Závěr závodu přinese šokující množství předjížděcích manévrů

Podle Jensona Button si diváci zatím neumí ani představit, jak pneumatiky Pirelli zdramatizují Grand Prix Austrálie.

24.  3.  2011
Videa
Video: Jenson Button a Craig Lowndes si vyměnili vozy v Bathurstu

Video: Jenson Button a Craig Lowndes si vyměnili vozy v Bathurstu

McLaren přivezl do Bathurstu formuli 1, kterou Jenson Button půjčil šampiónovi série V8 Supercar Craigu Lowndesovi. Ten mu na oplátku dal k dispozici svůj závodní vůz.

23.  3.  2011
McLaren
S vývojem MP4-26 jsme to trochu přehnali, přiznal McLaren

S vývojem MP4-26 jsme to trochu přehnali, přiznal McLaren

Před prvním závodem sezóny zhodnotil McLaren zimní přípravy a došel k závěru, že se u nového vozu dopustil chyb.

18.  3.  2011
McLaren
Button: McLaren se zlepšil, ale Ferrari a Red Bullu se asi nevyrovnáme

Button: McLaren se zlepšil, ale Ferrari a Red Bullu se asi nevyrovnáme

Jenson Button je potěšený pokrokem, kterého McLaren dosáhl od posledních testů. Nevěří však, že by v prvním závodě mohl mít auto, s kterým by bojoval o vítězství.

9.  3.  2011
Věk mě nezpomalí, ale děti by mohly, říká Button

Věk mě nezpomalí, ale děti by mohly, říká Button

Pro automobilového závodníka není překážkou nadprůměrný věk, ale případný strach z rizika, který se může dostavit, když jezdec založí rodinu. Myslí si to Jenson Button.

7.  3.  2011
McLaren
McLaren: Pozdější představení vozu asi bylo chybou

McLaren: Pozdější představení vozu asi bylo chybou

Jezdci McLarenu přiznali, že jejich monopost MP4-26 zatím není na úrovni, kterou mají nejbližší soupeři. Věří ale, že se zlepší.

2.  3.  2011
McLaren
Button: McLaren musí zrychlit vývoj, jinak bude v Austrálii ztrácet

Button: McLaren musí zrychlit vývoj, jinak bude v Austrálii ztrácet

McLaren představil svůj nový vůz později než konkurence a navíc ho v testech potrápily problémy se spolehlivostí. Kvůli tomu se dostal pod tlak ve vývoji.

28.  2.  2011
V dlouhých jízdách je nejrychlejší Ferrari, hodnotí Button

V dlouhých jízdách je nejrychlejší Ferrari, hodnotí Button

Po dvou dnech testů v Barceloně se Jenson Button domnívá, že nejrychlejší vozy mají v současnosti týmy Ferrari a Red Bull.

21.  2.  2011
Jenson Button před sezonou: Není čas na vydechnutí

Jenson Button před sezonou: Není čas na vydechnutí

Jensona Buttona čeká druhý rok u McLarenu. Z jeho rozhovoru pro oficiální server formula1.com je cítit nehraná pozitivní nálada. Zvlášť závodění na nových pneumatikách se pilot očividně nemůže dočkat.

19.  2.  2011
McLaren
Hamilton: S Buttonem musíme dostat tým na vrchol, pak spolu můžeme bojovat

Hamilton: S Buttonem musíme dostat tým na vrchol, pak spolu můžeme bojovat

Svádět tvrdé souboje s týmovým kolegou za všech okolností je podle Lewise Hamiltona kontraproduktivní. Prvořadá je spolupráce ve prospěch týmu.

15.  2.  2011
Pneumatiky
Wirth: Z kratší životnosti pneumatik Pirelli by měl těžit Button

Wirth: Z kratší životnosti pneumatik Pirelli by měl těžit Button

Technický ředitel Virginu Nick Wirth je rád, že Pirelli dodržel slovo a nabídl obutí, které nevydrží celý závod. Zvýší se tím vliv jezdce na konečný výsledek.

9.  2.  2011
1...1920212223...27