Jenson Button

Tým F1 McLaren
Startovní číslo 22
Aktivní roky
Národnost britská
Datum narození 19. 01. 1980
Rodiště Frome, Velká Británie
Výška 182
Váha 72
Vítězství 15
Pole positions 8
Stupně vítězů 49
První GP GP Austrálie 2000
První vítězství GP Maďarska 2006
Titul mistra světa 1 (2009)

Button vstoupil do F1 jako velice mladý a nadějný jezdec, když Fran Williams oznámil jeho angažmá v roce 2000 po boku Ralfa Schumachera, mnozí se tomu divili. Mladíček však dokázal všechny své kritity umlčet výkony na trati. Na konci sezony měl na svém účtě 12 bodů. V Belgii stál navíc na startovním roštu na třetím místě, po boku Michaela Schumachera.

Navzdory dobré sezoně, jej Williams nahradil Montoyou a Button se odebral do Benettonu. Sezona 2001 byla trápením, kdy tým testoval nový motor s úhlem rozevření válců 111°. Buttona dokázal zejména díky zkušenosti předčít Fisichella.

V roce 2002 to bylo o něco lepší, Button si dokázal poradit s týmovým kolegou Trullim, tedy mimo kvalifikací. V Malajsii téměř získal své první pódium, ale dvě kola před koncem jej zradilo zavěšení a tak "dokulhal" do cíle až jako čtvrtý.

V polovině sezony navíc Renault oznámil, že Buttona vystřídá v následující sezoně Alonso. Proto se Button odebral do BAR. Jenson udělal velký dojem, když podával lepší výkony než Jacques Villeneuve.

V roce 2004 pak Button naprosto zazářil a vzheldem ke skvělému vozu pomohl Hondě k druhému místu v poháru konstruktérů, sám skončil třetí, za oběma jezdci Ferrari.

Ročník 2005 už zdaleka tak úspěšný nebyl, navíc Button oznámil, že odchází k Williamsu. CRB však rozhodla, že musí dodržet smlouvu a zůstat v BAR. Sezona začala tragicky, nicméně ke konci už Button pravidelně bodoval.

V roce 2006 odmítl dodržet smlouvu prozměnu s Williamsem, vyplatil se a zůstal s Hondou. Jeho týmovým kolegou byl Rubens Barrichello. I přes nadějné výsledky během zimního testování, nebyl výkonost týmu na úrovní top týmů, zejména tým výsledkově stangoval vprostřed sezóny. Rok ale přinesl i radost a Jenson Button si dokázal připsat první vítězství v kariéře v Maďarsku.

Sezona 2007 byla pro Hondu menší katastrofou. Monopost RA107 byl pomalý a ještě k tomu nespolehlivý, takže to dlouho vypadalo, že Button poprvé ve své kariéře nezíská ani jeden bod. Japonský tým dokázal svůj vůz nepatrně vylepšit, což Britovi nakonec umožnilo získat celkem 6 bodů, ale v tomto ohledu to byla druhá nejhorší sezóna jeho kariéry. Ještě hůře dopadl v roce 2008, s pouhými třemi body doufal, že se následující rok konečně projeví vedení týmu Rossem Brawnem. Ale Honda oznámila odchod z formule 1 a Buttonovi hrozilo, že se ocitne bez závodní sedačky. Brawn však tým Hondy převzal a Buttonovi ponechal místo závodního pilota.

Z hrozící tragédie se nakonec stala senzace, protože auto týmu Brawn bylo v úvodu sezóny 2009 dominantní, což Buttonovi umožnilo vybudovat si náskok, který pak stačil uhájit a získat titul mistra světa. S Brawnem se ale nepohodl a na konci mistrovské sezóny přestoupil do McLarenu.

Navzdory očekáváním dokázal Button od začátku roku 2010 vítězit, i když mu v tom pomáhaly proměnlivé podmínky v závodech. V průběhu roku ale nedokázal rychlostně držet krok s Hamiltonem, přesto se dlouho bojoval o titul. Také díky jeho výkonům porazil McLaren Ferrari v poháru konstruktérů. Druhý rok v barvách McLarenu přinesl další zlepšení. I když Button nemohl kvůli technice bojovat o titul, podával velmi dobré výkony a porazil týmového kolegu Hamiltona. Nejen podle tabulky šampionátu, ale i podle hodnocení odborné veřejnosti byl druhým nejlepším sezóny 2011.

V roce 2012 se Button dlouho srovnával s pneumatikami Pirelli a první polovinu sezóny se hodně trápil. Tím se rychle vyřadil z boje o titul. Lepší druhá polovina roku mu zajistila páté místo v šampionátu. V následující sezóně postavil McLaren tak špatné auto, že pro něj byla úspěchem bodovaná umístění. Button tak byl omezován technikou a rok 2013 si přetrpěl v naději, že nová pravidla přinesou zlepšení.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

HISTORIE

od devíti let motokáry
1997 nejmladší šampion třídy Super A
1998 šampion britské Formule Ford
1999 nejlepší nováček britské F3,

 

Formule 1
1999
Prost: testovací jezdec
2000 Williams: 12 bodů, 8. místo
2001 Benetton/Renault: 2 body, 17. místo
2002 Renault: 12 bodů, 7. místo
2003 B.A.R: 17 bodů, 9. místo
2004 BAR: 85 bodů, 3. místo
2005 BAR: 37 bodů, 9. místo
2006 Honda: 56 bodů, 6. místo
2007 Honda: 6 bodů, 15. místo
2008 Honda: 3 body, 18. místo
2009 Brawn GP: 1. místo, 95 bodů
2010 McLaren-Mercedes: 5 místo, 214 bodů
2011 McLaren-Mercedes: 2. místo, 270 bodů
2012 McLaren-Mercedes: 5. místo, 188 bodů
2013 McLaren-Mercedes: 9. místo, 73 bodů
2014 McLaren-Mercedes

Související články

Videa
Video: Jenson Button a Craig Lowndes si vyměnili vozy v Bathurstu

Video: Jenson Button a Craig Lowndes si vyměnili vozy v Bathurstu

McLaren přivezl do Bathurstu formuli 1, kterou Jenson Button půjčil šampiónovi série V8 Supercar Craigu Lowndesovi. Ten mu na oplátku dal k dispozici svůj závodní vůz.

23.  3.  2011
McLaren
S vývojem MP4-26 jsme to trochu přehnali, přiznal McLaren

S vývojem MP4-26 jsme to trochu přehnali, přiznal McLaren

Před prvním závodem sezóny zhodnotil McLaren zimní přípravy a došel k závěru, že se u nového vozu dopustil chyb.

18.  3.  2011
McLaren
Button: McLaren se zlepšil, ale Ferrari a Red Bullu se asi nevyrovnáme

Button: McLaren se zlepšil, ale Ferrari a Red Bullu se asi nevyrovnáme

Jenson Button je potěšený pokrokem, kterého McLaren dosáhl od posledních testů. Nevěří však, že by v prvním závodě mohl mít auto, s kterým by bojoval o vítězství.

9.  3.  2011
Věk mě nezpomalí, ale děti by mohly, říká Button

Věk mě nezpomalí, ale děti by mohly, říká Button

Pro automobilového závodníka není překážkou nadprůměrný věk, ale případný strach z rizika, který se může dostavit, když jezdec založí rodinu. Myslí si to Jenson Button.

7.  3.  2011
McLaren
McLaren: Pozdější představení vozu asi bylo chybou

McLaren: Pozdější představení vozu asi bylo chybou

Jezdci McLarenu přiznali, že jejich monopost MP4-26 zatím není na úrovni, kterou mají nejbližší soupeři. Věří ale, že se zlepší.

2.  3.  2011
McLaren
Button: McLaren musí zrychlit vývoj, jinak bude v Austrálii ztrácet

Button: McLaren musí zrychlit vývoj, jinak bude v Austrálii ztrácet

McLaren představil svůj nový vůz později než konkurence a navíc ho v testech potrápily problémy se spolehlivostí. Kvůli tomu se dostal pod tlak ve vývoji.

28.  2.  2011
V dlouhých jízdách je nejrychlejší Ferrari, hodnotí Button

V dlouhých jízdách je nejrychlejší Ferrari, hodnotí Button

Po dvou dnech testů v Barceloně se Jenson Button domnívá, že nejrychlejší vozy mají v současnosti týmy Ferrari a Red Bull.

21.  2.  2011
Jenson Button před sezonou: Není čas na vydechnutí

Jenson Button před sezonou: Není čas na vydechnutí

Jensona Buttona čeká druhý rok u McLarenu. Z jeho rozhovoru pro oficiální server formula1.com je cítit nehraná pozitivní nálada. Zvlášť závodění na nových pneumatikách se pilot očividně nemůže dočkat.

19.  2.  2011
McLaren
Hamilton: S Buttonem musíme dostat tým na vrchol, pak spolu můžeme bojovat

Hamilton: S Buttonem musíme dostat tým na vrchol, pak spolu můžeme bojovat

Svádět tvrdé souboje s týmovým kolegou za všech okolností je podle Lewise Hamiltona kontraproduktivní. Prvořadá je spolupráce ve prospěch týmu.

15.  2.  2011
Pneumatiky
Wirth: Z kratší životnosti pneumatik Pirelli by měl těžit Button

Wirth: Z kratší životnosti pneumatik Pirelli by měl těžit Button

Technický ředitel Virginu Nick Wirth je rád, že Pirelli dodržel slovo a nabídl obutí, které nevydrží celý závod. Zvýší se tím vliv jezdce na konečný výsledek.

9.  2.  2011
Schumacher nebude o moc lepší než loni, míní Hamilton

Schumacher nebude o moc lepší než loni, míní Hamilton

Zatímco Fernando Alonso považuje za svého letošního největšího soupeře Michaela Schumachera, Lewis Hamilton se domnívá, že sedminásobný mistr světa zapadne do průměru jako loni.

5.  2.  2011
McLaren
Hamilton a Button budou mít práci s volantem snazší

Hamilton a Button budou mít práci s volantem snazší

Jezdci McLarenu nemají obavy, že by za jízdy nezvládali obsluhovat zadní křídlo a KERS. K lepší ergonomii volantu pomohli inženýři.

4.  2.  2011
Pneumatiky
Buttonovi sedí Pirelli víc než pneumatiky Bridgestone

Buttonovi sedí Pirelli víc než pneumatiky Bridgestone

Změna dodavatele pneumatik by mohla prospět Jensonu Buttonovi, po prvním seznámení s italským obutím nabyl britský pilot dojmu, že mu vyhovuje víc než to japonské.

4.  2.  2011
McLaren
Button uletěl před mrazivou zimou do Austrálie. Za triatlonem

Button uletěl před mrazivou zimou do Austrálie. Za triatlonem

Zatímco Evropa je pod sněhem, britský pilot formule 1 Jenson Button vyrazil do tepla. V posledních dnech trénoval v západoaustralském Perthu a v neděli svoje snažení završil účastí v rockinghamském triatlonu.

19.  12.  2010
McLaren
Button: KERS nám přinese výhodu vůči Ferrari a Red Bullu

Button: KERS nám přinese výhodu vůči Ferrari a Red Bullu

Jenson Button je přesvědčený, že systém na rekuperaci kinetické energie Mercedesu bude příští rok ve startovním poli nejlepší. Měl by předčit řešení ostatních top týmů.

25.  11.  2010
Vettel je zaslouženým šampionem

Vettel je zaslouženým šampionem

Sezona 2010 byla dlouhá a náročná. Každý z kandidátů na titul byl jednou dole, jednou nahoře. Nakonec se ovšem radoval ten nejlepší.

16.  11.  2010
McLaren
Whitmarsh o Hamiltonově zastávce: Byla to jediná možnost jak zkusit vyhrát

Whitmarsh o Hamiltonově zastávce: Byla to jediná možnost jak zkusit vyhrát

Lewis Hamilton a Jenson Button zakončili sezonu stylově. Jako předchozí mistři světa symbolicky doprovodili na stupně vítězů toho současného.

14.  11.  2010
Výsledky
Sebastian Vettel vyhrál v Abú Zabí a stal se mistrem světa

Sebastian Vettel vyhrál v Abú Zabí a stal se mistrem světa

Sebastian Vettel dominoval Velké ceně Abú Zabí a díky druhému místu Lewise Hamiltona, sedmému Fernanda Alonsa a osmému Marka Webbera získal titul mistra světa.

14.  11.  2010
McLaren
Hamilton se necítí být pod tlakem, závod si chce užít

Hamilton se necítí být pod tlakem, závod si chce užít

Pilot McLarenu stále má matematickou šanci na zisk titulu. Tento fakt ho ale neznervózňuje, podle vlastních slov nemá zítra co ztratit.

13.  11.  2010
PneumatikyMcLaren
Hamilton a Button si pneumatiky Pirelli letos nevyzkouší

Hamilton a Button si pneumatiky Pirelli letos nevyzkouší

McLaren nenasadí jako jediný z předních týmů ani jednoho závodního jezdce do prvních testů pneumatik Pirelli, které se uskuteční příští týden v Abú Zabí.

11.  11.  2010
Neodepisujme Vettela!

Neodepisujme Vettela!

Brazilská velká cena sice nepatřila k těm nejnapínavějším závodům, přesto ale dokázala bitvu o titul ještě více přiostřit.

10.  11.  2010
Button: Pokud má vyhrát Alonso, tak by to mělo být o víc než sedm bodů

Button: Pokud má vyhrát Alonso, tak by to mělo být o víc než sedm bodů

Jenson Button v Brazílii definitivně vypadl z boje o titul mistra světa a myslí si, že se v Abú Zabí rozhodne mezi Alonsem a Webberem. Španěl je ale ve stínu týmových příkazů z Německa.

9.  11.  2010
McLaren
McLaren zažil povedený závod, titul se přesto ztrácí v mlze

McLaren zažil povedený závod, titul se přesto ztrácí v mlze

Jenson Button přišel i o matematickou šanci na zisk titulu, přestože si oproti startu v cíli polepšil o šest pozic. Lewis Hamilton se ještě může stát mistrem, avšak na Alonsa ztrácí propastných čtyřiadvacet bodů.

7.  11.  2010
Button bez následků přestál ozbrojené přepadení

Button bez následků přestál ozbrojené přepadení

Jenson Button vyvázl bez následků z pokusu o ozbrojené přepadení nebo o odcizení jeho auta na své cestě na hotel v sobotu večer. Uvedli to představitelé McLarenu.

7.  11.  2010
McLaren
Button se chce po nepovedené kvalifikaci v závodě hlavně bavit

Button se chce po nepovedené kvalifikaci v závodě hlavně bavit

Stejně jako loni se ani letos Jenson Button nedostal do první desítky. V závodě to však dopadlo mnohem lépe. Byť tento rok v Brazílii titul nezíská, chce si závod užít.

6.  11.  2010
Mohla by to být nejlepší sezona vůbec?

Mohla by to být nejlepší sezona vůbec?

Vášniví brazilští fanoušci a historický okruh v Interlagosu dostali možnost být svědky vyvrcholení bitvy o titul, což si ostatně právem zaslouží.

6.  11.  2010
McLaren
McLaren nikoho neupřednostní, Hamilton a Button mají stejnou podporu

McLaren nikoho neupřednostní, Hamilton a Button mají stejnou podporu

Lewis Hamilton a Jenson Button stále mají šanci na vítězství v letošním šampionátu, ale potřebují získat v Interlagosu velmi dobré výsledky. McLaren se proto v příštím závodě nesoustředí jen na Hamiltona.

29.  10.  2010
Pneumatiky
Button nezkoušel v Koreji riskovat, jen mu rychle odcházely pneumatiky

Button nezkoušel v Koreji riskovat, jen mu rychle odcházely pneumatiky

Jenson Button se nesnažil v Jeongamu zopakovat odvážné závodní strategie, které mu v deštivých závodech letos přinesly jeho jediné dvě vítězství. S vozem se trápil a dřívější zastávka v boxech byla nutností.

28.  10.  2010
Hamilton nechytil hozenou rukavici

Hamilton nechytil hozenou rukavici

Alonsa v boxech pozdržely problémy s maticí a na trať se vrátil až za Hamiltonem. Brit ovšem následně chyboval v první zatáčce. Měl pilot McLarenu vyyhrát Grand Prix Koreje?

27.  10.  2010
McLaren
Button pomůže Hamiltonovi, věří McLaren. Ještě ne, namítá Button

Button pomůže Hamiltonovi, věří McLaren. Ještě ne, namítá Button

Šance Jensona Buttona na obhajobu mistrovského titulu jsou mizivé, proto by podle McLarenu měl sám od sebe podpořit Lewise Hamiltona. Ale Button se naděje na vítězství v šampionátu ještě nevzdal.

25.  10.  2010
McLaren
Button se loučí s obhajobou titulu

Button se loučí s obhajobou titulu

Dnešní závod pro McLaren znamenal skvělou příležitost na vylepšení svých šancí na zisk titulu. To se ovšem povedlo jen napůl.

24.  10.  2010
McLaren
Jezdci McLarenu si hodně slibují od dlouhých korejských rovinek

Jezdci McLarenu si hodně slibují od dlouhých korejských rovinek

McLaren v Koreji nutně potřebuje velký výsledek, shodovali se před víkendem tým i jezdci. Kvalifikace jim ovšem situaci poněkud zkomplikovala.

23.  10.  2010
McLaren
McLaren se v Koreji zaměří na Webbera

McLaren se v Koreji zaměří na Webbera

Oba jezdci týmu McLaren jsou stále ve hře o titul, ale závodů zbývá málo. Proto se musí Hamilton a Button umístit v premiérové korejské Grand Prix před vedoucím jezdcem šampionátu Markem Webberem.

20.  10.  2010
McLaren
Hamilton se v Koreji vyhne penalizaci za výměnu převodovky, potvrdil McLaren

Hamilton se v Koreji vyhne penalizaci za výměnu převodovky, potvrdil McLaren

Šance Lewise Hamiltona na úspěch v šampionátu neohrozí v Koreji další penalizace, tedy alespoň ne za výměnu porouchané převodovky ze Suzuky.

15.  10.  2010
McLaren
Chybovali jsme při volbě strategie v kvalifikaci i závodě, říká Button

Chybovali jsme při volbě strategie v kvalifikaci i závodě, říká Button

Jenson Button se domnívá, že nebýt dvou chybných rozhodnutí, mohl bojovat v Japonsku o nejnižší stupeň vítězů. Pro ještě lepší umístění by už potřeboval štěstí.

14.  10.  2010
Sebastian Vettel na pole position v boji o titul

Sebastian Vettel na pole position v boji o titul

Vettel řekl, že to byla příjemná neděle. Suzuka jakoby byla navržena jeho vozu na míru. Alonso také podotkl, že okruh je postaven tak, aby dal na odiv největší přednosti Red Bullu.

12.  10.  2010
Horner: Zdá se, že McLaren použil Buttona jako obětního beránka

Horner: Zdá se, že McLaren použil Buttona jako obětního beránka

Šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner zpochybnil závodní strategii Jensona Buttona v Japonsku. Má podezření, že ho McLaren zneužil pro zdržování ostatních.

11.  10.  2010
McLaren
Korea by mohla být poslední šancí, říká Button

Korea by mohla být poslední šancí, říká Button

Jenson Button ztrácí po Grand Prix Japonska 31 bodů na vedení v šampionátu a přiznává, že bez dobrého výsledku v korejském Yeongamu může definitivně ztratit naději na obhajobu mistrovského titulu.

11.  10.  2010
PneumatikyMcLaren
Buttonovi taktika s pneumatikami nevyšla, Hamiltona zradila převodovka

Buttonovi taktika s pneumatikami nevyšla, Hamiltona zradila převodovka

Jenson Button se pokusil o jinou taktiku než jeho soupeři, ale dlouhá jízda na tvrdších gumách nesplnila očekávání. Lewis Hamilton přišel o třetí rychlostní stupeň, závod ale tentokrát dokončil.

10.  10.  2010
Výsledky
Nejrychlejší kolo zajel v Suzuce Webber, nejrychlejší zastávku měl Button

Nejrychlejší kolo zajel v Suzuce Webber, nejrychlejší zastávku měl Button

Nejrychlejší kolo Velké ceny Japonska zajel v závěrečném okruhu Mark Webber. Nejrychlejší zastávku v boxech si připsal Jenson Button.

10.  10.  2010
1...1920212223...27

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.