Jarno Trulli

Tým F1 Caterham
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost italská
Datum narození 13. 07. 1974
Rodiště Pescara, Itálie
Výška 173
Váha 60
Vítězství 1
Pole positions 4
Stupně vítězů 11
První GP GP Brazílie 1997
První vítězství GP Monaka 2004
Titul mistra světa -

Jarno, podobně jako mnoho jeho vrstevníků v F1, začínal v motokárových závodech, kde byl považován za jeden z největších talentů. Mnozí věří, že když se mu dostane správného vozu a správného prostředí, stane se Trulli prvním italským šampionem od dob Ascariho.

Jako slibný mladý italský jezdec odstartoval Trulli svou kariéru v F1 v roce 1997 s týmem Minardi, než přešel uprostřed sezóny po děsivé nehodě Oliviera Panise v Montrealu k mnohem konkurenceschopnějšímu Prostu. Po návratu Francouze mu Trulli uvolnil závodní sedačku, i když čtvrté místo na Hockenheimu a horká australská grand prix – kde ho pouze porucha motoru vyřadila z boje o vítězství – stačily na to, aby si v následujícím roce po boku Panise zajistil místo stáleho závodního pilota.

Žalostně neschopný vůz v roce 1998 předznamenal bezvýslednou sezónu s jediným světlým místem v podobě šestého místa ve Spa.

Rok 1999 byl v mnohém podobný a Trulli začínal být čím dal tím více nespokojen s bídným výkonem auta.

Pro rok 2000 se přidal k Jordanu vedle Heinze-Haralda Frentzena. Další frustrující sezóna nepřinesla žádnou odměnu, ve kterou doufal.

Leč Jarno vložil svou důvěru do motoru Honda, který jim měl dodat v roce 2001 více konkurenceschopnosti. Ale opět jednou Trulli zklamal sám sebe. Ital často podal dobrý výkon v kvalifikaci, ale nedokázal to v samotném závodě. Takový scénář směřoval ke zkáze jeho kariéry ve Formuli 1. Jeho nejlepšími výsledky v této sezóně byla čtvrtá místa v Indianapolisu a Barceloně. Rok zakončil na devátém místě s celkově dvanácti body.

V roce 2002 si vyměnil místo v týmu s Giancarlem Fisichellou, což znamenalo další posun vpřed v kariéře, ačkoliv se to v první sezóně s francouzským týmem bodově neprojevilo.

Následující sezóna 2003 byla pro Jarna dalším zklamáním. Sužována smůlou a nedostatkem spolehlivosti byla jeho reputace podkopávána, jelikož další chráněnec Flavia Briatoreho, Fernando Alonso, sklidil úspěch za řadu ohromujících jízd.

Přesto Ital v první polovině sezóny 2004 více než držel krok s vycházející hvězdou Formule 1. Jeho forma kulminovala při bezchybné jízdě v Monaku, ve které Trulli odolal nátlaku Buttona a získal své první vítězství. Přesto ještě ani nestihl tento triumf odeznít a Flavio již naznačil, že Trulliho smlouvu s Renaultem neprodlouží. Od tohoto okamžiku se Trulliho výkony upadaly stejnou rychlostí jako jeho vztah s týmem. Po řadě bezvýrazných výkonů a uprostřed nařčení od Jarna, že mu Renault poskytuje horší auto, ho tým propustil tři závody před koncem sezóny. V předchozím měsíci bylo potvrzeno, že podepsal dlouholetou smlouvu s Toyotou a Jarno tak udělal okamžitý přestup ke svému novému zaměstnavateli a debutovat při japonské velké ceně.

Do sezóny 2005 vstoupil s tím, že měl za úkol splnit příslib Toyoty získávat pódiová umístění a za pomoci nového kvalifikačního formátu to Italovi netrvalo dlouho. Po pátém závodě měl Trulli na kontě již tři umístění na stupních vítězů (včetně dvou druhých míst ukořistěných v Malajsii a Bahrajnu). Avšak jeho výkony šly s postupem sezóny do ztracena a při Velké ceně Číny ho nakonec předběhl týmový kolega Ralf Schumacher v bodovém hodnocení jezdců.

Jarno, který v roce 2006 zůstal u Toyoty po další sezónu, měl potíže v její první polovině bodovat, protože ho pronásledovaly problémy se spolehlivostí. Ve skutečnosti jeho první body přišly až při kanadské grand prix, devátém podniku mistrovství světa. 

Rok 2007 byl pro Toyotu podobně nevýrazný jako ten předchozí a tak se Trullimu podařilo nejíce bodů získat v GP USA za 6. místo. U japonského týmu zůstal i v roce 2008,  v kterém přišel očekávaný vzestup formy. Japonský tým sice nezopakoval výkonnost z roku 2005, ale Trulli se dokázal vrátit na stupně vítězů, ve Francii dojel druhý.

Sezóna 2009 přinesla stagnaci a odchod Toyoty z formule 1. Trulli dosahoval průměrných výsledků a na konci roku přestoupil do nového týmu Lotus Racing. S ním v sezóně 2010 neměl šanci vybojovat ani bod a veškeré naděje vložil do následujících let, počínaje sezónou 2011. Ovšem ani ta nepřinesla významné zlešpení a Ital bojoval s italskou stájí znovu na konci výsledkových listin. Své bodové konto nerozšířil, ale rozhodl se pokračovat se stejným týmem i v roce 2012.

HISTORIE

1995 F3 Německo
1996 F3 Německo (mistr)

Formule 1
1997 Minardi: 3 body, 15. místo
1998 Prost Peugeot: 1 bod, 17. místo
1999 Prost Peugeot: 7 bodů, 11. místo
2000 Jordan: 6 bodů, 10. místo
2001 Jordan: 12 bodů, 9. místo
2002 Renault: 9 bodů, 8. místo
2003 Renault: 33 bodů, 8. místo
2004 Renault: 46 bodů, 6. místo
2005 Toyota: 43 bodů, 7. místo
2006 Toyota: 15 bodů, 12. místo
2007 Toyota: 8 bodů, 13. místo
2008 Toyota: 31 bod, 9. místo
2009 Toyota: 32,5 bodu, 8. místo
2010 Lotus Racing: 0 bodů, 21. místo
2011 Team Lotus: 0 bodů, 21. místo
2012 Caterham

Související články

Trulli si stěžuje na FIA, protože v Maďarsku nepotrestala Péreze

Trulli si stěžuje na FIA, protože v Maďarsku nepotrestala Péreze

2.  8.  2011 Jan Pastorek
FIASergio PérezJarno Trulli
Novější týmy: Jediný Lotus nedovezl své jezdce do cíle

Novější týmy: Jediný Lotus nedovezl své jezdce do cíle

31.  7.  2011 Zuzana Kulichová
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenDaniel RicciardoJarno TrulliVitantonio LiuzziTimo GlockJérôme d'AmbrosioHungaroring
Novější týmy: Rozhodující bude strategie pitstopů

Novější týmy: Rozhodující bude strategie pitstopů

30.  7.  2011 Zuzana Kulichová
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenDaniel RicciardoJarno TrulliVitantonio LiuzziTimo GlockJérôme d'AmbrosioHungaroring
Trulli si je jistý, že příští rok zůstane u Lotusu

Trulli si je jistý, že příští rok zůstane u Lotusu

22.  7.  2011 Jan Pastorek
CaterhamJarno Trulli
Karun Čandhok se vrací na startovní rošt, v Německu nahradí Trulliho

Karun Čandhok se vrací na startovní rošt, v Německu nahradí Trulliho

21.  7.  2011 Jan Pastorek
CaterhamKarun ChandhokJarno Trulli
Dali jsme si příliš vysoké cíle, připouští Kovalainen

Dali jsme si příliš vysoké cíle, připouští Kovalainen

16.  7.  2011 Michal Mikoláš
CaterhamHeikki KovalainenJarno Trulli
Mezi piloty novějších týmů byl po závodě nejspokojenější Glock

Mezi piloty novějších týmů byl po závodě nejspokojenější Glock

10.  7.  2011 Michal Mikoláš
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenJarno TrulliVitantonio LiuzziTimo GlockJérôme d'AmbrosioSilverstone
Z pilotů mladších týmů se nejlépe předvedl Kovalainen

Z pilotů mladších týmů se nejlépe předvedl Kovalainen

9.  7.  2011 Zuzana Kulichová
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenJarno TrulliVitantonio LiuzziTimo GlockJérôme d'AmbrosioSilverstone
Dokonalá spolehlivost vozů formuli 1 škodí, míní Trulli

Dokonalá spolehlivost vozů formuli 1 škodí, míní Trulli

28.  6.  2011 Jan Pastorek
Jarno Trulli
Ze soubojů jezdců mladších týmů vítězně vyšel Kovalainen

Ze soubojů jezdců mladších týmů vítězně vyšel Kovalainen

26.  6.  2011 Michal Mikoláš
ManorHRT F1CaterhamHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno Trulli
Mladší týmy měly problémy s provozem

Mladší týmy měly problémy s provozem

25.  6.  2011 Filip Fikejz
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliValencie
Liuzzi vyjel pro HRT nejlepší výsledek

Liuzzi vyjel pro HRT nejlepší výsledek

13.  6.  2011 Filip Fikejz
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliMontreal
Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

12.  6.  2011 Filip Fikejz
CaterhamManorRenaultJarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioMontreal
Lotus zajel zatím nejlepší výsledek

Lotus zajel zatím nejlepší výsledek

30.  5.  2011 Filip Fikejz
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliMonte Carlo
Piloti Hispanie budou moci v neděli odstartovat

Piloti Hispanie budou moci v neděli odstartovat

28.  5.  2011 Michal Mikoláš
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliMonte Carlo
Trulliho přibrzdily potíže s výfuky

Trulliho přibrzdily potíže s výfuky

22.  5.  2011 Filip Fikejz
Jarno Trulli
Radost u Lotusu, Kovalainen regulerně porazil vozy ze středu pole

Radost u Lotusu, Kovalainen regulerně porazil vozy ze středu pole

22.  5.  2011 Michal Mikoláš
ManorHRT F1CaterhamHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno Trulli
Lotus splnil cíl, Virgin startoval s jedním vozem, HRT si pohoršil

Lotus splnil cíl, Virgin startoval s jedním vozem, HRT si pohoršil

9.  5.  2011 Filip Fikejz
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliIstanbul Park
Lotus se blíží druhé části kvalifikace, HRT se dostal před Virgin

Lotus se blíží druhé části kvalifikace, HRT se dostal před Virgin

8.  5.  2011 Filip Fikejz
CaterhamManorHRT F1Jarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioIstanbul Park
U Lotusu slaví, porazil jezdce ze středu pole

U Lotusu slaví, porazil jezdce ze středu pole

17.  4.  2011 Michal Mikoláš
CaterhamHRT F1ManorJarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioŠanghaj
HRT se přibližuje Virginu, Lotus stále před nimi

HRT se přibližuje Virginu, Lotus stále před nimi

16.  4.  2011 Filip Fikejz
CaterhamManorHRT F1Jarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioŠanghaj
HRT své vozy povolalo do boxů kvůli obavám o bezpečnost

HRT své vozy povolalo do boxů kvůli obavám o bezpečnost

10.  4.  2011 Michal Mikoláš
CaterhamHRT F1ManorJarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioSepang
Hispania může slavit, sobotou pro ni víkend nekončí

Hispania může slavit, sobotou pro ni víkend nekončí

9.  4.  2011 Michal Mikoláš
CaterhamManorHRT F1Jarno TrulliHeikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioSepang
Trulli svádí kritiku Pirelli na chybný překlad

Trulli svádí kritiku Pirelli na chybný překlad

7.  4.  2011 Jan Pastorek
PneumatikyJarno Trulli
Stále nespokojený Trulli: Pirelli nás šokovalo

Stále nespokojený Trulli: Pirelli nás šokovalo

28.  3.  2011 Jan Pastorek
PneumatikyCaterhamJarno Trulli
Překvapení se nekonalo, na zavedené týmy Lotus s Virginem zatím nemají

Překvapení se nekonalo, na zavedené týmy Lotus s Virginem zatím nemají

27.  3.  2011 Michal Mikoláš
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliAlbert Park
Lonští outsideři zůstávají outsidery, ve stejném pořadí

Lonští outsideři zůstávají outsidery, ve stejném pořadí

26.  3.  2011 Michal Mikoláš
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenVitantonio LiuzziTimo GlockNarajn KartykejanJérôme d'AmbrosioJarno TrulliAlbert Park
Rychlá degradace pneumatik vadí všem, tvrdí Trulli

Rychlá degradace pneumatik vadí všem, tvrdí Trulli

23.  3.  2011 Jan Pastorek
PneumatikyJarno Trulli
Jako den a noc, srovnává Trulli letošní a loňský vůz týmu Lotus

Jako den a noc, srovnává Trulli letošní a loňský vůz týmu Lotus

14.  3.  2011 Jan Pastorek
CaterhamJarno Trulli
Trulli: Pirelli mění za jízdy vyvážení vozu, a to je problém

Trulli: Pirelli mění za jízdy vyvážení vozu, a to je problém

22.  2.  2011 Jan Pastorek
PneumatikyCaterhamJarno Trulli
Trulli v Barceloně boural a předčasně ukončil testy Lotusu

Trulli v Barceloně boural a předčasně ukončil testy Lotusu

21.  2.  2011 Jan Pastorek
CaterhamJarno Trulli
V pátek jezdil ve Valencii ještě Lotus, poprvé bez problémů

V pátek jezdil ve Valencii ještě Lotus, poprvé bez problémů

5.  2.  2011 Jan Pastorek
CaterhamHeikki KovalainenJarno Trulli
Trulli: F1 se v posledních letech vydala ošklivým směrem

Trulli: F1 se v posledních letech vydala ošklivým směrem

10.  1.  2011 Tomáš Richtr
CaterhamJarno Trulli
Trulli: Dnes bych bez peněz svoji kariéru nezopakoval

Trulli: Dnes bych bez peněz svoji kariéru nezopakoval

4.  1.  2011 Jan Pastorek
Peníze a byznysCaterhamJarno Trulli
Nováčci: Nejlépe v kvalifikaci dopadly lotusy v čele s Trullim

Nováčci: Nejlépe v kvalifikaci dopadly lotusy v čele s Trullim

13.  11.  2010 Filip Fikejz
ManorCaterhamHRT F1Heikki KovalainenJarno TrulliTimo GlockLucas di GrassiBruno SennaYas Marina
Heikki Kovalainen byl nejúspěšnějším z pilotů nových týmů

Heikki Kovalainen byl nejúspěšnějším z pilotů nových týmů

8.  11.  2010 Michal Mikoláš
CaterhamHRT F1ManorJarno TrulliTimo GlockLucas di GrassiBruno SennaHeikki KovalainenInterlagos