Jarno Trulli

Tým F1 Caterham
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost italská
Datum narození 13. 07. 1974
Rodiště Pescara, Itálie
Výška 173
Váha 60
Vítězství 1
Pole positions 4
Stupně vítězů 11
První GP GP Brazílie 1997
První vítězství GP Monaka 2004
Titul mistra světa -

Jarno, podobně jako mnoho jeho vrstevníků v F1, začínal v motokárových závodech, kde byl považován za jeden z největších talentů. Mnozí věří, že když se mu dostane správného vozu a správného prostředí, stane se Trulli prvním italským šampionem od dob Ascariho.

Jako slibný mladý italský jezdec odstartoval Trulli svou kariéru v F1 v roce 1997 s týmem Minardi, než přešel uprostřed sezóny po děsivé nehodě Oliviera Panise v Montrealu k mnohem konkurenceschopnějšímu Prostu. Po návratu Francouze mu Trulli uvolnil závodní sedačku, i když čtvrté místo na Hockenheimu a horká australská grand prix – kde ho pouze porucha motoru vyřadila z boje o vítězství – stačily na to, aby si v následujícím roce po boku Panise zajistil místo stáleho závodního pilota.

Žalostně neschopný vůz v roce 1998 předznamenal bezvýslednou sezónu s jediným světlým místem v podobě šestého místa ve Spa.

Rok 1999 byl v mnohém podobný a Trulli začínal být čím dal tím více nespokojen s bídným výkonem auta.

Pro rok 2000 se přidal k Jordanu vedle Heinze-Haralda Frentzena. Další frustrující sezóna nepřinesla žádnou odměnu, ve kterou doufal.

Leč Jarno vložil svou důvěru do motoru Honda, který jim měl dodat v roce 2001 více konkurenceschopnosti. Ale opět jednou Trulli zklamal sám sebe. Ital často podal dobrý výkon v kvalifikaci, ale nedokázal to v samotném závodě. Takový scénář směřoval ke zkáze jeho kariéry ve Formuli 1. Jeho nejlepšími výsledky v této sezóně byla čtvrtá místa v Indianapolisu a Barceloně. Rok zakončil na devátém místě s celkově dvanácti body.

V roce 2002 si vyměnil místo v týmu s Giancarlem Fisichellou, což znamenalo další posun vpřed v kariéře, ačkoliv se to v první sezóně s francouzským týmem bodově neprojevilo.

Následující sezóna 2003 byla pro Jarna dalším zklamáním. Sužována smůlou a nedostatkem spolehlivosti byla jeho reputace podkopávána, jelikož další chráněnec Flavia Briatoreho, Fernando Alonso, sklidil úspěch za řadu ohromujících jízd.

Přesto Ital v první polovině sezóny 2004 více než držel krok s vycházející hvězdou Formule 1. Jeho forma kulminovala při bezchybné jízdě v Monaku, ve které Trulli odolal nátlaku Buttona a získal své první vítězství. Přesto ještě ani nestihl tento triumf odeznít a Flavio již naznačil, že Trulliho smlouvu s Renaultem neprodlouží. Od tohoto okamžiku se Trulliho výkony upadaly stejnou rychlostí jako jeho vztah s týmem. Po řadě bezvýrazných výkonů a uprostřed nařčení od Jarna, že mu Renault poskytuje horší auto, ho tým propustil tři závody před koncem sezóny. V předchozím měsíci bylo potvrzeno, že podepsal dlouholetou smlouvu s Toyotou a Jarno tak udělal okamžitý přestup ke svému novému zaměstnavateli a debutovat při japonské velké ceně.

Do sezóny 2005 vstoupil s tím, že měl za úkol splnit příslib Toyoty získávat pódiová umístění a za pomoci nového kvalifikačního formátu to Italovi netrvalo dlouho. Po pátém závodě měl Trulli na kontě již tři umístění na stupních vítězů (včetně dvou druhých míst ukořistěných v Malajsii a Bahrajnu). Avšak jeho výkony šly s postupem sezóny do ztracena a při Velké ceně Číny ho nakonec předběhl týmový kolega Ralf Schumacher v bodovém hodnocení jezdců.

Jarno, který v roce 2006 zůstal u Toyoty po další sezónu, měl potíže v její první polovině bodovat, protože ho pronásledovaly problémy se spolehlivostí. Ve skutečnosti jeho první body přišly až při kanadské grand prix, devátém podniku mistrovství světa. 

Rok 2007 byl pro Toyotu podobně nevýrazný jako ten předchozí a tak se Trullimu podařilo nejíce bodů získat v GP USA za 6. místo. U japonského týmu zůstal i v roce 2008,  v kterém přišel očekávaný vzestup formy. Japonský tým sice nezopakoval výkonnost z roku 2005, ale Trulli se dokázal vrátit na stupně vítězů, ve Francii dojel druhý.

Sezóna 2009 přinesla stagnaci a odchod Toyoty z formule 1. Trulli dosahoval průměrných výsledků a na konci roku přestoupil do nového týmu Lotus Racing. S ním v sezóně 2010 neměl šanci vybojovat ani bod a veškeré naděje vložil do následujících let, počínaje sezónou 2011. Ovšem ani ta nepřinesla významné zlešpení a Ital bojoval s italskou stájí znovu na konci výsledkových listin. Své bodové konto nerozšířil, ale rozhodl se pokračovat se stejným týmem i v roce 2012.

HISTORIE

1995 F3 Německo
1996 F3 Německo (mistr)

Formule 1
1997 Minardi: 3 body, 15. místo
1998 Prost Peugeot: 1 bod, 17. místo
1999 Prost Peugeot: 7 bodů, 11. místo
2000 Jordan: 6 bodů, 10. místo
2001 Jordan: 12 bodů, 9. místo
2002 Renault: 9 bodů, 8. místo
2003 Renault: 33 bodů, 8. místo
2004 Renault: 46 bodů, 6. místo
2005 Toyota: 43 bodů, 7. místo
2006 Toyota: 15 bodů, 12. místo
2007 Toyota: 8 bodů, 13. místo
2008 Toyota: 31 bod, 9. místo
2009 Toyota: 32,5 bodu, 8. místo
2010 Lotus Racing: 0 bodů, 21. místo
2011 Team Lotus: 0 bodů, 21. místo
2012 Caterham

Související články

Ferrari
Hamilton je lepší než Vettel. Ferrari se sen o titulu rozplývá, říká Trulli

Hamilton je lepší než Vettel. Ferrari se sen o titulu rozplývá, říká Trulli

Jarno Trulli kritizuje současnou formuli 1. Jezdci musí podle něj šetřit palivo i pneumatiky a nemohou na to tlačit od startu do cíle.

25.  9.  2018
Ferrari
Alesi doufá, že Ferrari potvrdí v Číně formu. Briatore je opatrnější

Alesi doufá, že Ferrari potvrdí v Číně formu. Briatore je opatrnější

Ferrari ukázalo dobrou formu v testech i v prvním závodě. Jak to bude v Číně?

30.  3.  2017
Formule E
Trulli končí se svým týmem ve formuli E a přichází Jaguar

Trulli končí se svým týmem ve formuli E a přichází Jaguar

Tým Jarna Trulliho se nezúčastnil prvních dvou závodů a dnes definitivně skončil.

15.  12.  2015
McLaren
Alonso nemusí už vyhrát žádný závod, naznačil Trulli

Alonso nemusí už vyhrát žádný závod, naznačil Trulli

Ron Dennis sice ujišťuje, že McLaren bude znovu dominovat a Fernando Alonso se stane mistrem světa, ale bývalý jezdec F1 Jarno Trulli je podstatně skeptičtější.

5.  5.  2015
Trulli opět hodnotí Alonsa, chce tým pro sebe, říká

Trulli opět hodnotí Alonsa, chce tým pro sebe, říká

Jarno Trulli podruhé v krátké době hodnotí Fernanda Alonsa. Nedávno o něm prohlásil, že by ho do svého týmu nechtěl a raději by sáhl po Vettelovi. Připomeňme, že Trulli má dnes tým ve formuli E

22.  4.  2015
Trulli: Alonso Ferrari chybět nebude, já bych ho do týmu nebral

Trulli: Alonso Ferrari chybět nebude, já bych ho do týmu nebral

Jarno Trulli se domnívá, že Fernando Alonso nebude Ferrari chybět. On sám jako majitel týmu by raději sáhl po Vettelovi.

1.  4.  2015
McLaren
Alonso podle Trulliho prožije v McLarenu další těžký rok

Alonso podle Trulliho prožije v McLarenu další těžký rok

Bývalý týmový kolega Fernanda Alonsa Jarno Trulli si myslí, že Španělův odchod z Ferrari byl logický. Jedním dechem ale dodává, že u McLarenu ho žádné zlepšení nečeká.

9.  1.  2015
FIAPneumatiky
Mezi týmy, FIA a Pirelli nejsou žádné konflikty. Naopak

Mezi týmy, FIA a Pirelli nejsou žádné konflikty. Naopak

Pirelli zveřejnilo výsledky svého šetření, které vysvětlilo důvody neobvyklého počtu selhání pneumatik v průběhu Velké ceny Velké Británie. A dostává se mu maximální podpory.

3.  7.  2013
Caterham
Trulli odešel z F1 dobrovolně, chtěl tak pomoci Caterhamu

Trulli odešel z F1 dobrovolně, chtěl tak pomoci Caterhamu

Osmatřicetiletý Ital po více než roce odhalil, co stálo za jeho odchodem z formule 1. Jarno Trulli opustil Caterham na začátku roku 2012 dobrovolně, a to z toho důvodu, aby stáji pomohl přežít.

10.  2.  2013
Caterham
Fernandes: Trulli by sám uznal, že se jeho kariéra chýlila ke konci

Fernandes: Trulli by sám uznal, že se jeho kariéra chýlila ke konci

Náhlá změna v jezdeckém složení Caterhamu před začátkem sezóny byla podle majitele týmu Tonyho Fernandese jen přirozeným vývojem.

29.  3.  2012
Barrichello lituje Trulliho odchodu

Barrichello lituje Trulliho odchodu

Generační obměna pomalu finišuje, v současném jezdeckém poli jsou už pouze dva piloti, kteří ve formuli 1 závodili i v devadesátých letech.

10.  3.  2012
Ferrari
Před lety jsem měl nabídku od Ferrari, tvrdí Trulli

Před lety jsem měl nabídku od Ferrari, tvrdí Trulli

Na konci kariéry ve formuli 1 Jarno Trulli prozradil, že mohl závodit pro Ferrari. Nabídku ale nepřijal a k italskému týmu nikdy nezamířil.

21.  2.  2012
Trulli si na nedostatek nabídek stěžovat rozhodně nemůže

Trulli si na nedostatek nabídek stěžovat rozhodně nemůže

Italský jezdec je překvapen, kolik nabídek v posledních dnech dostal. Každou z nich pečlivě zváží a poté se rozhodne, jakým směrem se bude jeho další kariéra odvíjet.

20.  2.  2012
Caterham
Bez výchovného programu pro mladé italské jezdce to nepůjde, říká Trulli

Bez výchovného programu pro mladé italské jezdce to nepůjde, říká Trulli

Podle Jarna Trulliho si Itálie může sama za to, že v letošní sezoně formule 1 nebude mít svého zástupce. Pro výchovu mladých závodníků se na Apeninském poloostrově nedělá dost.

18.  2.  2012
Vitalij Petrov střídá v Caterhamu Jarna Trulliho

Vitalij Petrov střídá v Caterhamu Jarna Trulliho

Ruský závodník Vitalij Petrov s okamžitou platností střídá Jarna Trulliho v týmu Caterham. Oficiálně to potvrdila samotná stáj.

17.  2.  2012
Caterham
Trulli: O změně se mnou nikdo nejedná, takže budu závodit

Trulli: O změně se mnou nikdo nejedná, takže budu závodit

Jarno Trulli zatím zůstává u Caterhamu na pozici závodního jezdce a je přesvědčený, že se na této skutečnosti v dohledné době nic nezmění.

13.  2.  2012
Caterham
Trulli: Petrov mě o místo nepřipraví

Trulli: Petrov mě o místo nepřipraví

Jarno Trulli si je jistý, že bude v letošní sezóně závodit pro Caterham. Spekulace o Vitaliji Petrovovi ho nechávají chladným.

19.  1.  2012
Trulli: Platící jezdci se týmům nevyplatí

Trulli: Platící jezdci se týmům nevyplatí

Jarno Trulli je přesvědčený, že peníze od platících jezdců ani nevyváží jejich špatnou výkonnost a nedostatek zkušeností.

28.  12.  2011
Caterham
Caterham příští rok bude získávat body, věří Trulli

Caterham příští rok bude získávat body, věří Trulli

Ve svých úvodních dvou letech malajsijský tým skórovat nedokázal. Podle Trulliho však body v sezoně 2012 nejsou žádnou fantasmagorickou představou.

24.  12.  2011
Novější týmy: Letošní sezonu nejlépe zvládl Lotus

Novější týmy: Letošní sezonu nejlépe zvládl Lotus

V poli nováčků jsme se dnes nedočkali žádného překvapení. Nejlepší výkon podal jako vždy Kovalainen, Glock a Liuzzi nedovezli své monoposty do cíle.

27.  11.  2011
Nejrychlejší z jezdců novějších týmů byl opět Kovalainen

Nejrychlejší z jezdců novějších týmů byl opět Kovalainen

Poslední tři řady na startovním roštu Velké ceny Brazílie již tradičně obsadili piloti novějších stájí, nejvýše se umístil Lotus následován HRT a Virginem.

26.  11.  2011
Novější týmy: Kovalainen nejlepší, Ricciardo a D´Ambrosio nedojeli

Novější týmy: Kovalainen nejlepší, Ricciardo a D´Ambrosio nedojeli

Mezi novějšími týmy opět vynikl finský jezdec Heikki Kovalainen ze stáje Lotus. Nedojeli naopak Australan Daniel Ricciardo z HRT a Belgičan Jérôme D´Ambrosio z týmu Virgin.

13.  11.  2011
Novější týmy: Nejlepší opět Lotus, Ricciardo porazil d´Ambrosia

Novější týmy: Nejlepší opět Lotus, Ricciardo porazil d´Ambrosia

Heikki Kovalainen opět nebyl daleko od postupu do druhé části, HRT znovu šlapalo na paty Virginu. Daniel Ricciardo porazil Jérômeho d´Ambrosia a na Tima Glocka ztratil jen 0,1 sekundy.

12.  11.  2011
Kovalainen: HRT zdržovalo mě i Lewise

Kovalainen: HRT zdržovalo mě i Lewise

Nejlepším výsledkem z dnešního závodu se opět může pyšnit Kovalainen z Lotusu, jehož jsme v cíli viděli jako čtrnáctého. Glock z Virginu měl smůlu a závod jako jediný z novějších týmů nedokončil.

30.  10.  2011
Novější týmy: Hispania před Virginem, Kartykejan penalizován

Novější týmy: Hispania před Virginem, Kartykejan penalizován

Trojice novějších týmů obsadí posledních šest míst na roštu zítřejší Velké ceny Indie. Nejrychlejším z jejich pilotů byl opět Heikki Kovalainen.

29.  10.  2011
Lotus má za sebou dosud nejpovedenější závod

Lotus má za sebou dosud nejpovedenější závod

Byly to opět zelené monoposty, které vyhrály souboj tří novějších týmů. Kovalainen se dokonce svým výsledkem zařadil do středu pole.

16.  10.  2011
Nejlepší letošní kvalifikace, myslí si Kovalainen

Nejlepší letošní kvalifikace, myslí si Kovalainen

Mezi novějšími týmy opět zvítězil jezdec Lotusu Heikki Kovalainen, který zhodnotil svoji dnešní kvalifikaci jako nejlepší v této sezoně. Jezdec HRT Daniel Ricciardo nezajel ani jedno měřené kolo.

15.  10.  2011
Novější týmy: Lotusy dojely ve stejném kole jako vítěz

Novější týmy: Lotusy dojely ve stejném kole jako vítěz

Nejen o titul se závodí. Těsné souboje byly k vidění i na konci pole. Na Kovalainena s Trullim se poprvé v sezoně nemuselo mávat modrou vlajkou, dojeli ve stejném kole jako vítěz. Klidné závody zažily Virgin a HRT.

9.  10.  2011
Do druhé části neproklouzl žádný z pilotů novějších týmů

Do druhé části neproklouzl žádný z pilotů novějších týmů

Nejsilnější mezi nimi byly opět monoposty Lotusu, těm k postupu do dalších bojů chybělo sedm, respektive osm desetin sekundy.

8.  10.  2011
Caterham
Fernandes: problémem Lotusu není výkonnost, ale nespolehlivost

Fernandes: problémem Lotusu není výkonnost, ale nespolehlivost

Z trojice novějších týmů si zatím nejlépe vede Lotus Tonyho Fernandese, který v posledním závodě dokonce dokázal bojovat s týmy Renault a Toro Rosso. Stáj ale stále trápí velká nespolehlivost.

1.  10.  2011
Kovalainen se raduje z předjetí Petrova

Kovalainen se raduje z předjetí Petrova

Heikki Kovalainen v dnešním závodě dokázal úspěšně bojovat s Vitalijem Petrovem na voze Lotus a ukázal tak, že jeho tým jde neustále vpřed. Jarno Trulli a Timo Glock závod nedokončili.

25.  9.  2011
Novější týmy: Ricciardo opět porazil Liuzziho

Novější týmy: Ricciardo opět porazil Liuzziho

Mezi jezdci novějších týmů opět zvítězil Heikki Kovalainen na voze Lotus, za ním se postupně seřadily i ostatní týmy v pořadí Virgin, HRT. Daniel Ricciardo znovu dokázal porazit svého týmového parťáka.

24.  9.  2011
Novější týmy: Spolehlivý Lotus, Liuzzi penalizován

Novější týmy: Spolehlivý Lotus, Liuzzi penalizován

Oba lotusy udržely vysoké pozice, za nimi dojel Glock. HRT způsobily vzrušení už na startu. Ricciardo odstartoval až po 15 minutách v boxech a Liuzzi způsobil hromadnou havárii.

11.  9.  2011
Caterham
Trulli prodloužil s Lotusem do konce příští sezony

Trulli prodloužil s Lotusem do konce příští sezony

Ital tak bude v příštím roce pro Lotus závodit již třetí sezonu a věří, že se mu v ní podaří posunout malajsijskou stáj do středu pole.

11.  9.  2011
 Novější týmy: Glock měl problém se zadním křídlem

Novější týmy: Glock měl problém se zadním křídlem

Novější týmy při kvalifikaci na Velkou cenu Itálie nijak nepřekvapily. Nejlepší byl jako vždy Lotus, následoval Virgin a HRT. Timo Glock měl záhadný problém se zadním křídlem.

10.  9.  2011
Caterham
Trulli je přesvědčený, že bude příští rok závodit pro Lotus

Trulli je přesvědčený, že bude příští rok závodit pro Lotus

Tým Lotus zatím nepotvrdil jezdecké složení pro sezónu 2012, ale Jarno Trulli věří, že svoji sedačku neztratí.

8.  9.  2011
Caterham
Renault nemá větší výkon než Cosworth, hodnotí Kovalainen

Renault nemá větší výkon než Cosworth, hodnotí Kovalainen

Důvodem pro výměnu motorů nebyl u týmu Lotus výkon, ale lepší podpora a napodobení Red Bullu Racing. Tvrdí to jezdci malajsijské stáje.

5.  9.  2011
Novější týmy: Lotusy byly i přes poškození nejsilnější

Novější týmy: Lotusy byly i přes poškození nejsilnější

Závody ve Spa jsou nevyzpytatelné, nebezpečí číhá všude. Novější týmy se však s nástrahami belgické tratě vypořádaly celkem statečně, pěti jejich jezdcům se podařilo dokončit závod.

28.  8.  2011
Mladší týmy: Kovalainen postoupil do druhé části kvalifikace

Mladší týmy: Kovalainen postoupil do druhé části kvalifikace

Zatímco u Lotusu slavili postup, Virgin i HRT měly problémy se splněním kvalifikačního limitu. Díky výjimečným podmínkám ale do závodu mohou odstartovat všichni.

27.  8.  2011
Caterham
Je to úplně jiný svět, říká o novém posilovači řízení Trulli

Je to úplně jiný svět, říká o novém posilovači řízení Trulli

Jarno Trulli dostal v maďarsku vytoužený posilovač řízení, díky kterému získal zpět cit pro auto. V letošní sezóně mohl jet poprvé na plno.

9.  8.  2011
12345

15:03 | George Russell testoval v Abú Dhabí s Mercedesem pneumatiky pro rok 2021. Během dvou dnů ujel 218 kol.
8. prosince | Plány Alonsa pro rok 2020: Dakar a Indy, pro rok 2021: zpět v F1 nebo WEC (hypercary). Martin Brundle spekuluje, že by se Alonso mohl do F1 vrátit s Renaultem.
6. prosince | Český esports závodník Martin Štefanko, který byl členem Haasu v F1 eSports, oznámil ukončení kariéry.
5. prosince | Britský premiér Boris Johnson v rámci předvolební kampaně navštívil továrnu Red Bullu. Vyzkoušel si výměnu pneumatik. Jak dlouho mu to trvalo, neuvedl. Red Bull to letos zvládl za 1,82 s. odkaz