Heikki Kovalainen

Tým F1 Caterham
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 19. 10. 1981
Rodiště Finsko - Suomussalmi
Výška 172
Váha 66
Vítězství 1
Pole positions 1
Stupně vítězů 4
První GP GP Austrálie 2007
První vítězství GP Maďarska 2008
Titul mistra světa -

Heikki Kovalainen získal zájem o závody již v útlém mládí, protože se jeho otec účastnil závodů na ledě. Za volant motokáry usedl poprvé když mu bylo šest let a jakmile v deseti získal licenci, okamžitě začal závodit. Na motokárách pokračoval až do roku 2000, kdy vyhrál Elf Masters v Paříži.

Poté se Kovalainen přesunul do britské Formule Renault do týmu Fortec. Hned v prvním ročníku vyhrál dva závody a celkově skončil čtvrtý. Podepsal jako vývojový jezdec Renaultu a v roce 2002 přestoupil s týmem Fortec do britské Formule 3. Vyhrál pět závodů a celkově skončil v šampionátu třetí. V roce 2003 závodil Heikki Kovalainen v Nissan World Series a vyhrál jeden závod, dominantním byl v tomto roce Kovalainenův týmový kolega Franck Montagny, který vyhrál závodů devět. Na podzim 2003 poprvé testoval vůz Formule 1 s Renaultem a později s Minardi. Následně podepsal smlouvu testovacího jezdce s Renaultem.

V roce 2004 závodil dále ve světové sérii Nissan, tentokrát v týmu Pons Racing, se kterým tento rok celou sérii vyhrál. Ve stejném roce na sebe Kovalainen upoutal mezinárodní pozornost, když vyhrál Závod šampiónů v Paříži, postupně porazil Davida Coultharda, Jeana Alesiho, Michaela Schumachera a Sébastiena Loeba. V roce 2005 závodil Fin v GP2 a dlouho sérii vedl, nakonec podlehl Nico Rosbergovi v posledních závodech. V roce 2006 testoval Heikki Kovalainen pro tým Renault F1 a v roce 2007 nahradil Fernanda Alonsa v závodním kokpitu. Začátek závodní kariéry se mu příliš nepovedl, ale s postupem sezóny se Fin neustále zlepšoval a nakonec porazil i svého týmového kolegu Giancarla Fisichellu.

Po návratu Fernanda Alonsa k Renaultu nezbylo pro Kovalainena u Francouzů místo, nakonec zamířil finský pilot do stáje McLaren, kde se stal týmovým kolegou Lewise Hamiltona. V roce 2008 měl však smůlu na techniku. Zatímco se Hamiltonovi problémy vyhýbaly, Kovalainena jeho McLaren zradil několikrát a na boj o titul nemohl pomýšlet.

V dalším roce se ale Fin nedokázal zlepšit a jeho výsledky zaostaly za očekáváními. McLaren se s ním proto rozloučil a Kovalainen zamířil do nového týmu Lotus Racing. V něm se mu v roce 2010 dařilo více než Jarnu Trullimu a zajistil mu 10. místo v šampionátu konstruktérů. S Lotusem pokračoval i v roce 2011, a i když se to na výsledcích nijak výrazně neprojevilo, jeho výkony měly vzestupnou tendenci a znovu si ho začaly všímat top týmy. Zaměstnavatele však před rokem 2012 nezměnil.

 

HISTORIE

2001 F3 Macau: Fortec Motorsport, 8. místo; F.Renault 2000 UK: Fortec Motorsport, 4. místo, 243 bodů
2002 britská F3: 3. místo, 256 bodů
2003 WS Nissan: Gabord Competicion, 2. místo, 131 bodů
2004 WS Nissan: Pons Racing, 1. místo, 184 bodů
2005 GP2: Arden International, 2. místo, 105 bodů
2006 F1 Testy: Renault F1 Team

 

Formule 1
2007
ING Renault F1 Team, 7. místo, 30 bodů
2008 McLaren-Mercedes: 7. místo, 53 bodů
2009 McLaren-Mercedes: 12. místo, 22 bodů
2010 Lotus Racing: 20. místo, 0 bodů
2011 Team Lotus: 22. místo, 0 bodů
2011 Caterham

Související články

Kovalainen se zlepšil, ale pořád to nestačí, říká Whitmarsh

Kovalainen se zlepšil, ale pořád to nestačí, říká Whitmarsh

Fin musí přidat po zastávkách v boxech.

25.  8.  2009
Kovalainen o budoucnost u McLarenu obavy nemá

Kovalainen o budoucnost u McLarenu obavy nemá

O jeho místo má ale zájem Nico Rosberg.

21.  8.  2009
Kovalainen se musí zlepšit, jestli chce mít jistotu setrvání u McLarenu

Kovalainen se musí zlepšit, jestli chce mít jistotu setrvání u McLarenu

Fin musí mít ve Valencii za cíl vítězství.

19.  8.  2009
Výsledky
V Maďarsku byl na úvod nejrychlejší Heikki Kovalainen

V Maďarsku byl na úvod nejrychlejší Heikki Kovalainen

[GP Maďarska - 1. volný trénink]

24.  7.  2009
Kovalainen: McLaren stále neodhalil příčiny svých problémů

Kovalainen: McLaren stále neodhalil příčiny svých problémů

Ale kvůli vozu pro příští rok je nutné jim porozumět.

29.  6.  2009
Výsledky
Bourdais: Kovalainen mi třikrát změnil stopu

Bourdais: Kovalainen mi třikrát změnil stopu

„Přesunul jsem se, abych se bránil,“ tvrdí Fin.

21.  6.  2009
Výsledky
Kovalainen si souboj s Barrichellem užil

Kovalainen si souboj s Barrichellem užil

„Bylo to senzační - tvrdé, ale fair.“

7.  6.  2009
Výsledky
V druhém tréninku byl v Turecku nejrychlejší Heikki Kovalainen

V druhém tréninku byl v Turecku nejrychlejší Heikki Kovalainen

[GP Turecka - 2. volný trénink]

5.  6.  2009
Výsledky
Kovalainen si brousil zuby na pozici Nica Rosberga

Kovalainen si brousil zuby na pozici Nica Rosberga

DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ.

24.  5.  2009
Kovalainen se musí podle smlouvy držet Hamiltona do 0,2 sekundy

Kovalainen se musí podle smlouvy držet Hamiltona do 0,2 sekundy

Jinak se s ním McLaren pro příští sezonu rozloučí.

19.  4.  2009
Výsledky
Kovalainen věří, že McLaren již brzy bude vítězit

Kovalainen věří, že McLaren již brzy bude vítězit

V příštím závodě by mělo přijít další zlepšení.

19.  4.  2009
Výsledky
V Jerezu byl Kovalainen rychlejší než Nakadžima

V Jerezu byl Kovalainen rychlejší než Nakadžima

[Testy - Jerez, středa]

18.  3.  2009
Kovalainen věří, že bude letos bojovat o titul

Kovalainen věří, že bude letos bojovat o titul

Pokud mu to umožní vůz, schopnosti na to má.

10.  3.  2009
Kovalainen doufá, že KERS nasadí v Austrálii jen McLaren

Kovalainen doufá, že KERS nasadí v Austrálii jen McLaren

Systém v MP4-24 funguje velmi dobře.

4.  3.  2009
Výsledky
Za Buemim byl dnes nejrychlejší Heikki Kovalainen

Za Buemim byl dnes nejrychlejší Heikki Kovalainen

[Testy - Jerez, středa]

11.  2.  2009
123456

18:19 | Trochu kuriózní situace. Pérez dostal tento víkend dvě napomenutí. Za blokování Gaslyho v kvalifikaci a za souboj s Gaslym v závodě. Při třetím napomenutí v sezóně ho čeká penalizace 10 míst.
18:08 | Sergio Pérez dostal za souboj s Gaslym napomenutí.
16:28 | Stroll dostal za limity a kolizi tři trestné body. Do závodu měl na kontě 0, takže žádný problém.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton