Heikki Kovalainen

Tým F1 Caterham
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 19. 10. 1981
Rodiště Finsko - Suomussalmi
Výška 172
Váha 66
Vítězství 1
Pole positions 1
Stupně vítězů 4
První GP GP Austrálie 2007
První vítězství GP Maďarska 2008
Titul mistra světa -

Heikki Kovalainen získal zájem o závody již v útlém mládí, protože se jeho otec účastnil závodů na ledě. Za volant motokáry usedl poprvé když mu bylo šest let a jakmile v deseti získal licenci, okamžitě začal závodit. Na motokárách pokračoval až do roku 2000, kdy vyhrál Elf Masters v Paříži.

Poté se Kovalainen přesunul do britské Formule Renault do týmu Fortec. Hned v prvním ročníku vyhrál dva závody a celkově skončil čtvrtý. Podepsal jako vývojový jezdec Renaultu a v roce 2002 přestoupil s týmem Fortec do britské Formule 3. Vyhrál pět závodů a celkově skončil v šampionátu třetí. V roce 2003 závodil Heikki Kovalainen v Nissan World Series a vyhrál jeden závod, dominantním byl v tomto roce Kovalainenův týmový kolega Franck Montagny, který vyhrál závodů devět. Na podzim 2003 poprvé testoval vůz Formule 1 s Renaultem a později s Minardi. Následně podepsal smlouvu testovacího jezdce s Renaultem.

V roce 2004 závodil dále ve světové sérii Nissan, tentokrát v týmu Pons Racing, se kterým tento rok celou sérii vyhrál. Ve stejném roce na sebe Kovalainen upoutal mezinárodní pozornost, když vyhrál Závod šampiónů v Paříži, postupně porazil Davida Coultharda, Jeana Alesiho, Michaela Schumachera a Sébastiena Loeba. V roce 2005 závodil Fin v GP2 a dlouho sérii vedl, nakonec podlehl Nico Rosbergovi v posledních závodech. V roce 2006 testoval Heikki Kovalainen pro tým Renault F1 a v roce 2007 nahradil Fernanda Alonsa v závodním kokpitu. Začátek závodní kariéry se mu příliš nepovedl, ale s postupem sezóny se Fin neustále zlepšoval a nakonec porazil i svého týmového kolegu Giancarla Fisichellu.

Po návratu Fernanda Alonsa k Renaultu nezbylo pro Kovalainena u Francouzů místo, nakonec zamířil finský pilot do stáje McLaren, kde se stal týmovým kolegou Lewise Hamiltona. V roce 2008 měl však smůlu na techniku. Zatímco se Hamiltonovi problémy vyhýbaly, Kovalainena jeho McLaren zradil několikrát a na boj o titul nemohl pomýšlet.

V dalším roce se ale Fin nedokázal zlepšit a jeho výsledky zaostaly za očekáváními. McLaren se s ním proto rozloučil a Kovalainen zamířil do nového týmu Lotus Racing. V něm se mu v roce 2010 dařilo více než Jarnu Trullimu a zajistil mu 10. místo v šampionátu konstruktérů. S Lotusem pokračoval i v roce 2011, a i když se to na výsledcích nijak výrazně neprojevilo, jeho výkony měly vzestupnou tendenci a znovu si ho začaly všímat top týmy. Zaměstnavatele však před rokem 2012 nezměnil.

 

HISTORIE

2001 F3 Macau: Fortec Motorsport, 8. místo; F.Renault 2000 UK: Fortec Motorsport, 4. místo, 243 bodů
2002 britská F3: 3. místo, 256 bodů
2003 WS Nissan: Gabord Competicion, 2. místo, 131 bodů
2004 WS Nissan: Pons Racing, 1. místo, 184 bodů
2005 GP2: Arden International, 2. místo, 105 bodů
2006 F1 Testy: Renault F1 Team

 

Formule 1
2007
ING Renault F1 Team, 7. místo, 30 bodů
2008 McLaren-Mercedes: 7. místo, 53 bodů
2009 McLaren-Mercedes: 12. místo, 22 bodů
2010 Lotus Racing: 20. místo, 0 bodů
2011 Team Lotus: 22. místo, 0 bodů
2011 Caterham

Související články

Caterham
Lotus začal s vývojem vozu pro příští sezónu od nuly

Lotus začal s vývojem vozu pro příští sezónu od nuly

Tým Lotus se rozhodl při vývoji auta 2011 nevycházet z letošního monopostu, i když je mezi nováčky nejúspěšnější. T127 byl založen na kompromisech, kterým se chce technický tým Mika Gascoyna vyhnout.

5.  8.  2010
Příznivý den pro nové týmy, všichni jezdci viděli cíl

Příznivý den pro nové týmy, všichni jezdci viděli cíl

Timo Glock nedokázal využít svého devatenáctého místa v kvalifikaci. Nejlepším z trojice nováčků byl opět zástupce Lotusu, tentokrát Heikki Kovalainen.

1.  8.  2010
Nováčci: Nejlepší tentokrát Glock a Virgin

Nováčci: Nejlepší tentokrát Glock a Virgin

Timo Glock byl tentokrát nejrychlejším ze zástupců nových týmů. K postupu do druhé části kvalifikace mu scházelo 2,03 sekundy. Za ním se umístili jezdci Lotusu a Lucas di Grassi. Poslední řadu okupují jezdci týmu Hispania Racing.

31.  7.  2010
FIA
Kovalainen a Force India si z Hockenheimu odvezli napomenutí od FIA

Kovalainen a Force India si z Hockenheimu odvezli napomenutí od FIA

Kromě pokuty Ferrari rozdala FIA další dva tresty, které měly tu nejmírnější podobu, kterou znají pravidla. S napomenutím vyvázli Heikki Kovalainen a tým Force India.

26.  7.  2010
Úmrtnost mezi novými týmy byla na Hockenheimringu vysoká

Úmrtnost mezi novými týmy byla na Hockenheimringu vysoká

Závod na Hockenheimringu nebyl k novým týmům milosrdný. Klasifikováni nakonec byli jen dva piloti, konkrétně Timo Glock a Bruno Senna.

25.  7.  2010
Nové týmy se nevyhly problémům, nejlépe si s nimi poradil Lotus

Nové týmy se nevyhly problémům, nejlépe si s nimi poradil Lotus

Kvalifikační výsledky nových týmů nepřekvapily. Ani jednomu z jejich pilotů se nepodařilo probojovat do druhé části. Osmnáctému Trullimu k tomu scházela vteřina a půl.

24.  7.  2010
Z nových týmů byl v Silverstonu nejsilnější Lotus

Z nových týmů byl v Silverstonu nejsilnější Lotus

Nové týmy měly v závodě klasické cíle - dostat oba vozy přes cílovou čáru. Téměř se to podařilo, šachovnicovou vlajku neviděl jen Lucas di Grassi z Virginu.

11.  7.  2010
Z nováčků nejrychlejší Lotus, Virgin si to nechce nechat líbit

Z nováčků nejrychlejší Lotus, Virgin si to nechce nechat líbit

V klání nováčků opět přilákával pozornost hlavně souboj mezi Lotusem a Virginem. Spokojenější tentokrát byl prvně jmenovaný tým.

10.  7.  2010
Podle Webbera se Kovalainen neměl tak bránit. Podle Lotusu musel

Podle Webbera se Kovalainen neměl tak bránit. Podle Lotusu musel

Tým Lotus odmítá, že by se neměl snažit bojovat s rychlejšími vozy. Pokud jsou jezdci ve stejném kole, vzdávat se by odporovalo rovnocennému soutěžení.

28.  6.  2010
Nováčci: Nejlepší tentokrát Virgin

Nováčci: Nejlepší tentokrát Virgin

Lotusu se oslavy příliš nevydařily. Dojel akorát poslední Trulli. Nejvíc se tentokrát dařilo di Grassimu s virginem, Glock si po průjezdu cílem připsal penalizaci, šachovnice se při domácím závodě dočkaly také oba vozy HRT.

27.  6.  2010
Nováčci: Lotus opět překonal vozy Virgin a HRT

Nováčci: Lotus opět překonal vozy Virgin a HRT

Nové týmy pokračovaly ve Valencii podle dosavadního trendu. Nejlepší byly lotusy před virginy a vozy HRT. Nejspokojenější byl asi Jarno Trulli, jehož nové šasi funguje zatím bez větších problémů.

26.  6.  2010
Caterham
Kovalainen se před Valencií vzdal nového šasi ve prospěch Trulliho

Kovalainen se před Valencií vzdal nového šasi ve prospěch Trulliho

Tým Lotus připravil pro GP Evropy jedno nové šasi. Měl ho dostat Kovalainen, ale ten ho přenechal Trullimu. Ital se totiž se svým vozem trápí.

19.  6.  2010
Nováčci: Kovalainen porazil Petrova

Nováčci: Kovalainen porazil Petrova

Nejúspěšnější z nových týmů byl opět Lotus. Kovalainen dokázal porazit Petrova, který absolvoval dvě penalizace. Čandhok s HRT dojel do cíle před virginem di Grassiho. Ten měl potíže s tlakem v hydraulice.

14.  6.  2010
Nováčci: Lotus zle dotírá na Sauber

Nováčci: Lotus zle dotírá na Sauber

Pro nové týmy je okruh v Montrealu těžkou zkouškou. Přesto si troufají na další přiblížení se zbytku pole. Nejvíce se to dařilo Lotusu.

13.  6.  2010
Z nováčků cíl viděli jen piloti Virginu

Z nováčků cíl viděli jen piloti Virginu

V sobotu byli po kvalifikaci nejspokojenější u Lotusu. Dnes tomu bylo jinak, jako nejspolehlivější se ukázal být tým Virgin Richarda Bransona.

30.  5.  2010
Lotus z nováčků nejrychlejší, Kovalainen s Trullim si za odměnu pochutnají na kebabu

Lotus z nováčků nejrychlejší, Kovalainen s Trullim si za odměnu pochutnají na kebabu

Nováčci v Turecku naplňují očekávání. Obsadili poslední místa, ovšem pokračují ve snižování ztráty na zbytek závodního pole. Cíle pro zítřek jsou taktéž jasné - dokončit závod.

29.  5.  2010
Kovalainen je i přes odstoupení spokojen, mohl soupeřit s Petrovem

Kovalainen je i přes odstoupení spokojen, mohl soupeřit s Petrovem

Monako je pro jezdce i vozy vždy těžkou zkouškou. Nové týmy ji nezvládly zrovna nejlépe. Ani jeden z jejich pilotů totiž neviděl cíl.

16.  5.  2010
Nováčci: Kovalainen atakoval postup do druhé části kvalifikace

Nováčci: Kovalainen atakoval postup do druhé části kvalifikace

V pořadí nováčků nedošlo v Monaku k zásadním změnám. Lotus se příblížil zaběhnutým týmům, s mírným odstupem následovali jezdci Virginu a pole uzavírali zástupci HRT.

15.  5.  2010
Z nováčků dnes opět nejlepší Lotus

Z nováčků dnes opět nejlepší Lotus

Jarno Trulli dokončil GP Španělska na sedmnáctém místě. Spokojeni byli i u Virginu, protože závod dokončili oba jeho jezdci. Naopak šachovnicový praporek neviděl ani jeden z vozů HRT.

9.  5.  2010
Lotus si vylepšení pochvaluje, ztráta na zbytek pole se zmenšila

Lotus si vylepšení pochvaluje, ztráta na zbytek pole se zmenšila

Tým Lotus byl z nových týmů jediným, který v kvalifikaci nepotkaly žádné problémy. Projevilo se to také na výsledcích. Upravený monopost Virginu k porážce zelených vozů nestačil.

8.  5.  2010
U Lotusu se radují ze skalpu Williamsu

U Lotusu se radují ze skalpu Williamsu

Čínský liják byl zátěžovou zkouškou pro všechny. Každý, kdo dojel do cíle, zaslouží uznání. Z jezdců nových týmů šachovnicovou vlajku viděla polovina.

18.  4.  2010
HRT se přibližuje soupeřům

HRT se přibližuje soupeřům

Cíle nových týmů se v Šanghaji nemění. Úspěchem pro každý tým bude, když doveze do cíle oba vozy. Pozitivně naladěni jsou u HRT, Virgin a Lotus již jsou na dohled.

17.  4.  2010
Nováčci Grand Prix Malajsie vnímají pozitivně

Nováčci Grand Prix Malajsie vnímají pozitivně

GP Malajsie je na techniku velmi náročná, přesto z pilotů nových týmů hned pět dojelo do cíle. Za závodu vypadl pouze Timo Glock.

4.  4.  2010
Lotus a Virgin poprvé postoupily do druhé části kvalifikace

Lotus a Virgin poprvé postoupily do druhé části kvalifikace

Nováčci v kvalifikacích tradičně vyjíždí na trať co nejdříve. Díky zhoršujícímu se počasí jim to dnes vyneslo postup do druhé části.

3.  4.  2010
HRT může slavit, Čandhok dojel do cíle

HRT může slavit, Čandhok dojel do cíle

Udělat chybu nebo dostat se do kolize je v Melbourne ještě snadnější než v Bahrajnu. Přesto se dvěma pilotům nových týmů podařilo projet pod šachovnicovou vlajkou.

28.  3.  2010
Kovalainen by závody zdramatizoval zrušením modrých vlajek

Kovalainen by závody zdramatizoval zrušením modrých vlajek

Svět formule 1 přemýšlí, jak zamezit opakování nudy z Bahrajnu. Zamysleli se i u Lotusu a Kovalainen přišel s kontroverzním nápadem zrušit modré vlajky.

18.  3.  2010
Nováčkům bylo v Bahrajnu horko

Nováčkům bylo v Bahrajnu horko

Virgin, HRT a Lotus za sebou mají složitý debut. Ze šesti vozů nových týmů byly klasifikovány pouze oba Lotusy. Jen Heikki Kovalainen ovšem doopravdy projel cílem.

14.  3.  2010
Souboj nováčků ovládl Timo Glock

Souboj nováčků ovládl Timo Glock

Po dlouhé době jsme byli svědky soutěžení zcela nových týmů. Obsadily sice poslední místa, všechny se ale svorně drží svých pozitivních vyhlídek do budoucna.

13.  3.  2010
VideaCaterham
Kovalainen: Schází nám přilnavost, ale vůz má potenciál

Kovalainen: Schází nám přilnavost, ale vůz má potenciál

Heikki Kovalainen si v Jerezu poprvé vyzkoušel Lotus T127, s kterým bude v letošní sezóně závodit. Zklamaný nebyl, navzdory některým nedostatkům má podle něj nový vůz potenciál.

19.  2.  2010
Caterham
Trulli: Lotus může být efektivnější než Toyota

Trulli: Lotus může být efektivnější než Toyota

Jarno Trulli věří, že nový tým Lotus F1 bude důstojně reprezentovat slavnou značku. Heikki Kovalainen chce ukázat, že umí víc, než předvedl u McLarenu.

24.  1.  2010
Caterham
Po angažmá u McLarenu jsem lepší jezdec, říká Kovalainen

Po angažmá u McLarenu jsem lepší jezdec, říká Kovalainen

Finský pilot Heikki Kovalainen strávil dva roky po boku Lewise Hamiltona ve Wokingu a přiznává, že se mnohému naučil. Do Lotusu proto přichází jako lepší pilot, i když rozdíly nejsou velké.

9.  1.  2010
Lotus oficiálně: Jarno Trulli a Heikki Kovalainen

Lotus oficiálně: Jarno Trulli a Heikki Kovalainen

Záložním pilotem je Malajsijský závodník Fairuz Fauzy.

14.  12.  2009
Lotus plánuje potvrdit nejspíš Trulliho a Kovalainena

Lotus plánuje potvrdit nejspíš Trulliho a Kovalainena

Tisková konference bude v pondělí.

13.  12.  2009
Odchod Kovalainena z McLarenu by Hamiltona mrzel

Odchod Kovalainena z McLarenu by Hamiltona mrzel

Ale ať už přijde kdokoliv, bude vítán.

30.  10.  2009
Výsledky
Kovalainen byl za incident v boxech penalizován

Kovalainen byl za incident v boxech penalizován

Trestu se nevyhnul ani Jarno Trulli.

18.  10.  2009
McLaren mlčením o novém jezdeckém složení chrání Kovalainena

McLaren mlčením o novém jezdeckém složení chrání Kovalainena

Změna pro příští rok ale určitě bude.

17.  10.  2009
Výsledky
V prvním japonském tréninku byl nejrychlejší Heikki Kovalainen

V prvním japonském tréninku byl nejrychlejší Heikki Kovalainen

[GP Japonska - 1. trénink]

2.  10.  2009
Kovalainen má největší problémy v úvodní fázi závodu

Kovalainen má největší problémy v úvodní fázi závodu

McLaren zatím neví proč.

30.  9.  2009
Výsledky
U McLarenu se zatím daří více Kovalainenovi

U McLarenu se zatím daří více Kovalainenovi

Hamilton není tak rychlý, jak doufal.

25.  9.  2009
Výkonnostně jsem dosáhl Hamiltonovy úrovně, říká Kovalainen

Výkonnostně jsem dosáhl Hamiltonovy úrovně, říká Kovalainen

V posledních závodech ho ale zpomalovaly incidenty.

24.  9.  2009
123456

15:57 | Valtteri Bottas letos počtvrté porazil v kvalifikaci formule 1 Lewise Hamiltona a pro Velkou cenu Emilia Romagna získal svou 15. pole position v kariéře.
13:48 | Toto Wolff hledá nástupce. Chce se stáhnout, jezdit na závody méně a mít jinou roli. Zatím není jasné, zda to bude už příští rok nebo později.
13:05 | 50 je moc... ředitelství závodu tak opět upravilo traťové limity v 9., 13. a 15. zatáčce.
12:35 | V tréninku bylo smazáno 50 časů! 22 v 9. zatáčce, 38 v 15.

GP Emilia Romagna

Sobota 31. října 2020
Trénink Hamilton (1:14.726)
Kvalifikace Bottas (1:13.609)
Neděle 1. listopadu 2020
Závod 13.10