Heikki Kovalainen

Tým F1 Caterham
Startovní číslo
Aktivní roky
Národnost finská
Datum narození 19. 10. 1981
Rodiště Finsko - Suomussalmi
Výška 172
Váha 66
Vítězství 1
Pole positions 1
Stupně vítězů 4
První GP GP Austrálie 2007
První vítězství GP Maďarska 2008
Titul mistra světa -

Heikki Kovalainen získal zájem o závody již v útlém mládí, protože se jeho otec účastnil závodů na ledě. Za volant motokáry usedl poprvé když mu bylo šest let a jakmile v deseti získal licenci, okamžitě začal závodit. Na motokárách pokračoval až do roku 2000, kdy vyhrál Elf Masters v Paříži.

Poté se Kovalainen přesunul do britské Formule Renault do týmu Fortec. Hned v prvním ročníku vyhrál dva závody a celkově skončil čtvrtý. Podepsal jako vývojový jezdec Renaultu a v roce 2002 přestoupil s týmem Fortec do britské Formule 3. Vyhrál pět závodů a celkově skončil v šampionátu třetí. V roce 2003 závodil Heikki Kovalainen v Nissan World Series a vyhrál jeden závod, dominantním byl v tomto roce Kovalainenův týmový kolega Franck Montagny, který vyhrál závodů devět. Na podzim 2003 poprvé testoval vůz Formule 1 s Renaultem a později s Minardi. Následně podepsal smlouvu testovacího jezdce s Renaultem.

V roce 2004 závodil dále ve světové sérii Nissan, tentokrát v týmu Pons Racing, se kterým tento rok celou sérii vyhrál. Ve stejném roce na sebe Kovalainen upoutal mezinárodní pozornost, když vyhrál Závod šampiónů v Paříži, postupně porazil Davida Coultharda, Jeana Alesiho, Michaela Schumachera a Sébastiena Loeba. V roce 2005 závodil Fin v GP2 a dlouho sérii vedl, nakonec podlehl Nico Rosbergovi v posledních závodech. V roce 2006 testoval Heikki Kovalainen pro tým Renault F1 a v roce 2007 nahradil Fernanda Alonsa v závodním kokpitu. Začátek závodní kariéry se mu příliš nepovedl, ale s postupem sezóny se Fin neustále zlepšoval a nakonec porazil i svého týmového kolegu Giancarla Fisichellu.

Po návratu Fernanda Alonsa k Renaultu nezbylo pro Kovalainena u Francouzů místo, nakonec zamířil finský pilot do stáje McLaren, kde se stal týmovým kolegou Lewise Hamiltona. V roce 2008 měl však smůlu na techniku. Zatímco se Hamiltonovi problémy vyhýbaly, Kovalainena jeho McLaren zradil několikrát a na boj o titul nemohl pomýšlet.

V dalším roce se ale Fin nedokázal zlepšit a jeho výsledky zaostaly za očekáváními. McLaren se s ním proto rozloučil a Kovalainen zamířil do nového týmu Lotus Racing. V něm se mu v roce 2010 dařilo více než Jarnu Trullimu a zajistil mu 10. místo v šampionátu konstruktérů. S Lotusem pokračoval i v roce 2011, a i když se to na výsledcích nijak výrazně neprojevilo, jeho výkony měly vzestupnou tendenci a znovu si ho začaly všímat top týmy. Zaměstnavatele však před rokem 2012 nezměnil.

 

HISTORIE

2001 F3 Macau: Fortec Motorsport, 8. místo; F.Renault 2000 UK: Fortec Motorsport, 4. místo, 243 bodů
2002 britská F3: 3. místo, 256 bodů
2003 WS Nissan: Gabord Competicion, 2. místo, 131 bodů
2004 WS Nissan: Pons Racing, 1. místo, 184 bodů
2005 GP2: Arden International, 2. místo, 105 bodů
2006 F1 Testy: Renault F1 Team

 

Formule 1
2007
ING Renault F1 Team, 7. místo, 30 bodů
2008 McLaren-Mercedes: 7. místo, 53 bodů
2009 McLaren-Mercedes: 12. místo, 22 bodů
2010 Lotus Racing: 20. místo, 0 bodů
2011 Team Lotus: 22. místo, 0 bodů
2011 Caterham

Související články

Mezi piloty novějších týmů byl po závodě nejspokojenější Glock

Mezi piloty novějších týmů byl po závodě nejspokojenější Glock

Naopak pro Lotus byla Británie velkým zklamáním. Daniel Ricciardo se může radovat, že dokázal ve svém premiérovém závodě dojet až do cíle.

10.  7.  2011
Z pilotů mladších týmů se nejlépe předvedl Kovalainen

Z pilotů mladších týmů se nejlépe předvedl Kovalainen

Překvapením dnešní kvalifikace byl Fin Kovalainen, který se bez problémů dostal do Q2, týmový kolega Trulli už takové štěstí neměl. HRT a Virgin předvedlo své průměrné výkony, Ricciardo Liuzziho neporazil.

9.  7.  2011
Ze soubojů jezdců mladších týmů vítězně vyšel Kovalainen

Ze soubojů jezdců mladších týmů vítězně vyšel Kovalainen

Ovšem vzhledem k tomu, že šachovnicovou vlajku viděli všichni piloti, dojel na devatenáctém místě, které samo o sobě není ničím, z čeho by se dalo skákat radostí.

26.  6.  2011
Mladší týmy měly problémy s provozem

Mladší týmy měly problémy s provozem

Nejrychlejší ze zástupců loňských nováčků byl Kovalainen. Na jezdce v závodní stopě doplatili Trulli i Glock HRT má potíže se zadními pneumatikami, Glocka zradilo zavěšení.

25.  6.  2011
Liuzzi vyjel pro HRT nejlepší výsledek

Liuzzi vyjel pro HRT nejlepší výsledek

Vitantonio Liuzzi dokázal ve Velké ceně Kanady porazit vozy Virgin a Lotus. Věří, že tento výsledek bude pro HRT odrazovým můstkem. D´Ambrosio porazil Glocka. Trulliho v závěru v kokpitu rušila uvolněná součástka.

13.  6.  2011
Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

Lotusy opět před HRT i Virginem, d´Ambrosio dostal povolení startovat

Jezdci Lotusu se stále blíží zaběhnutým týmům. Liuzzi s HRT dokázal porazit Glocka s virginem. Poslední d´Ambrosio dostal výjimku a v závodě může startovat, i když se nekvalifikoval.

12.  6.  2011
Caterham
Podávám nejlepší výkony ve své kariéře, hodnotí Kovalainen

Podávám nejlepší výkony ve své kariéře, hodnotí Kovalainen

Heikki Kovalainen je přesvědčený, že se mu ve formuli 1 nedařilo nikdy lépe než letos, dokonce ani během angažmá u McLarenu.

9.  6.  2011
Lotus zajel zatím nejlepší výsledek

Lotus zajel zatím nejlepší výsledek

Třinácté a čtrnácté místo pro Lotus jsou zatím nejlepšími výsledky tohoto anglicko-malajského týmu. Virgin dokončil závod v Monaku s jediným vozem, HRT i přes potíže s oběma.

30.  5.  2011
Piloti Hispanie budou moci v neděli odstartovat

Piloti Hispanie budou moci v neděli odstartovat

Vzhledem k tomu, že Liuzzi i Kartykejan v trénincích zajížděli časy lepší než 107% nejlepšího kola první části kvalifikace, mohou se oba dva postavit do poslední řady na roštu.

28.  5.  2011
Radost u Lotusu, Kovalainen regulerně porazil vozy ze středu pole

Radost u Lotusu, Kovalainen regulerně porazil vozy ze středu pole

Patnácté místo znamená také získané skalpy Force Indie, Barrichella a Heidfelda. U Lotusu mohou slavit. Pozitivně kvalifikace dopadla také pro Hispanii Racing.

22.  5.  2011
Lotus splnil cíl, Virgin startoval s jedním vozem, HRT si pohoršil

Lotus splnil cíl, Virgin startoval s jedním vozem, HRT si pohoršil

Trullimu odcházely gumy, Kovalainenovi hydraulika, d´Ambrosio si hezky zazávodil, Glock vůbec neodstartoval, Kartykejan se cítí čím dál pohodlněji, Liuzzi měl problémy s předními pneumatikami.

9.  5.  2011
Lotus se blíží druhé části kvalifikace, HRT se dostal před Virgin

Lotus se blíží druhé části kvalifikace, HRT se dostal před Virgin

Piloti Lotusu se dál tlačí na střed pole. Vitantonio Liuzzi dokázal porazit Tima Glocka a díky penalizaci Jérômeho d’Ambrosia se dostal dokonce na dvacáté místo. Glockův vůz čekají úpravy.

8.  5.  2011
Caterham
Lotus si od barcelonského balíku úprav slibuje sekundové zrychlení

Lotus si od barcelonského balíku úprav slibuje sekundové zrychlení

Tým Lotus naplánoval větší úpravy vozu až na první skutečně evropský závod. Jejich potenciál je velký, pokud se potvrdí čísla ze simulací.

2.  5.  2011
Kovalainen:  Pohyblivé křídlo funguje dobře, ale do Monaka raději bez něj

Kovalainen: Pohyblivé křídlo funguje dobře, ale do Monaka raději bez něj

Pilot Lotusu Heikki Kovalainen se zařadil mezi zastánce nastavitelného zadního křídla. FIA podle něj odvedla v této oblasti dobrou práci.

28.  4.  2011
U Lotusu slaví, porazil jezdce ze středu pole

U Lotusu slaví, porazil jezdce ze středu pole

Velká cena Číny byla pozitivním závodem i pro týmy Virgin a Hispania Racing. Všichni piloti viděli šachovnicovou vlajku a nasbírali velké množství cenných dat.

17.  4.  2011
HRT se přibližuje Virginu, Lotus stále před nimi

HRT se přibližuje Virginu, Lotus stále před nimi

Na konci pole se rozložení sil nezměnilo. Nejlepší je stále Lotus. Rozdíl mezi Virginem a HRT se ztenčuje. Španělský tým ukázal, že kvalifikační limit by už pro něj neměl být hrozbou.

16.  4.  2011
Caterham
Lotus plánuje na GP Španělska nasazení foukaného difuzoru

Lotus plánuje na GP Španělska nasazení foukaného difuzoru

Tým Lotus se v letošní sezóně přiblížil etablovaným týmům, ale stále na ně trochu ztrácí. Dohnat by je mohl pomocí foukaného difuzoru.

12.  4.  2011
HRT své vozy povolalo do boxů kvůli obavám o bezpečnost

HRT své vozy povolalo do boxů kvůli obavám o bezpečnost

Cíl tak neviděl ani Liuzzi, ani Kartykejan. Grand Prix Malajsie je na techniku velmi náročná, a tak není příliš divu, že z pilotů HRT, Virginu a Lotusu viděli cíl pouze dva.

10.  4.  2011
Hispania může slavit, sobotou pro ni víkend nekončí

Hispania může slavit, sobotou pro ni víkend nekončí

Hrozba tak byla zažehnána. Do závodu se bez problémů podívají také všichni piloti týmů Marussia Virgin a Lotus. V dnešní kvalifikaci obsadili posledních šest pozic.

9.  4.  2011
Překvapení se nekonalo, na zavedené týmy Lotus s Virginem zatím nemají

Překvapení se nekonalo, na zavedené týmy Lotus s Virginem zatím nemají

Zatímco si u Hispanie balili zavazadla a myšlenkami už byli v Malajsii, Lotus s Virginem mohly soupeřit se zbytkem pole. Nejlépe dopadl Jarno Trulli, který dojel na patnáctém místě.

27.  3.  2011
Lonští outsideři zůstávají outsidery, ve stejném pořadí

Lonští outsideři zůstávají outsidery, ve stejném pořadí

Lotus, Virgin i Hispania před sezonou avizovaly mohutné dotahování zavedených týmů. Sobota v Austrálii ovšem podobnému trendu nenapovídá, HRT se vůbec nekvalifikovalo.

26.  3.  2011
Caterham
V pátek jezdil ve Valencii ještě Lotus, poprvé bez problémů

V pátek jezdil ve Valencii ještě Lotus, poprvé bez problémů

Tým Lotus zůstal po ukončení společných testů ve Valencii sám a během soukromých jízd vystřídal ve svém novém voze tři jezdce.

5.  2.  2011
Caterham
Kovalainen: U McLarenu to nefungovalo dobře, přestup jsem potřeboval

Kovalainen: U McLarenu to nefungovalo dobře, přestup jsem potřeboval

Angažmá u top týmu bývá pro jezdce obvykle splněným snem, ale Heikki Kovalainen u McLarenu spokojený nebyl.

30.  12.  2010
Caterham
Spolupráce s Red Bullem přinese Lotusu spolehlivost, rychlost hledá jinde

Spolupráce s Red Bullem přinese Lotusu spolehlivost, rychlost hledá jinde

Heikki Kovalainen přiznal, že pokud se má Lotus v příští sezóně zlepšit, musí výrazně vylepšit aerodynamiku. Motor a převodovka mistrů světa z Red Bullu mu v tomto ohledu moc nepomůžou.

6.  12.  2010
Kovalainen se zotavuje bez komplikací, za týden začne znovu trénovat

Kovalainen se zotavuje bez komplikací, za týden začne znovu trénovat

Nehoda ze Závodu šampiónu bude pro Heikkiho Kovalainena brzy jen špatnou vzpomínkou. Lékaři po dalších prohlídkách konstatovali, že za týden může zpět do práce.

6.  12.  2010
Kovalainen musí po otřesu mozku odpočívat, jeho přítelkyně má zlomeninu

Kovalainen musí po otřesu mozku odpočívat, jeho přítelkyně má zlomeninu

Další vyšetření Heikkiho Kovalainena a jeho přítelkyně Catherine Hydeové odhalila drobná zranění, jež oba na nějaký čas připoutají na domácí lůžko.

30.  11.  2010
Videa
Kovalainen ztratil při nehodě v Závodě šampionů vědomí, ale je v pořádku

Kovalainen ztratil při nehodě v Závodě šampionů vědomí, ale je v pořádku

Víkendový Závod šampiónů poznamenala poměrně vážná nehoda Heikkiho Kovalainena, Fin a jeho přítelkyně pociťují její následky doteď.

29.  11.  2010
Race of Champions 2010 vyhrál Albuquerque

Race of Champions 2010 vyhrál Albuquerque

Portugalec Filipe Albuquerque si poradil s letošními mistry světa Sebastianem Vettelem i Sébastienem Loebem a zvítězil v Závodě mistrů. Včerejší Pohár národů vyhrálo Německo s Vettelem a Michaelem Schumacherem.

28.  11.  2010
Nováčci: Nejlépe v kvalifikaci dopadly lotusy v čele s Trullim

Nováčci: Nejlépe v kvalifikaci dopadly lotusy v čele s Trullim

Zástupci nových týmů se opět srovnali v posledních třech řadách. Vedle sebe by měly zítra na startovním roštu stát dva lotusy, dva virginy a dvě HRT.

13.  11.  2010
Heikki Kovalainen byl nejúspěšnějším z pilotů nových týmů

Heikki Kovalainen byl nejúspěšnějším z pilotů nových týmů

Vytoužené desáté místo pro Lotus je již velmi blízko. Zopakuje-li v Abú Zabí výkon z Brazílie, Richard Branson si může jít zkoušet letuškovský úbor.

8.  11.  2010
Bitva nováčků dopadla nejlépe pro Tima Glocka z Virginu

Bitva nováčků dopadla nejlépe pro Tima Glocka z Virginu

Se zrádnými podmínkami mokré trati se potýkali i piloti nových týmů. K žádným velkým překvapením mezi nimi ovšem nedošlo.

7.  11.  2010
Z pilotů nových týmů se s nástrahami nové tratě nejlépe popral Trulli

Z pilotů nových týmů se s nástrahami nové tratě nejlépe popral Trulli

Lotus, Virgin a HRT mnoho překvapení pro své fanoušky nepřipravily a i v Koreji si tradičně rozdělily posledních šest míst.

23.  10.  2010
Caterham
Lotus bude příští rok pokračovat se stejnými jezdci, očekává Trulli

Lotus bude příští rok pokračovat se stejnými jezdci, očekává Trulli

Nejlepší tým nováčků Lotus se ve své druhé sezóně pravděpodobně spolehne znovu na Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena.

8.  10.  2010
Singapur byl pro nové týmy decimující

Singapur byl pro nové týmy decimující

Nejklidnější spaní bude mít po dnešku zřejmě Lucas di Grassi. Jako jediný pilot z trojice nových týmů projel pod šachovnicovou vlajkou. O největší pozornost se ale zasloužil požárník Heikki Kovalainen.

26.  9.  2010
Nováčci: Na Marina Bay nejrychlejší Glock s virginem

Nováčci: Na Marina Bay nejrychlejší Glock s virginem

Díky problémům Felipeho Massy obsadili zástupci nových týmů v kvalifikaci osmnácté až třiadvacáté místo. Nejrychlejší byl Timo Glock s virginem. Navrátilec Christian Klien dokázal porazit svého týmového kolegu.

25.  9.  2010
Nováčci: Jamamoto srazil mechanika, tým HRT dostal pokutu

Nováčci: Jamamoto srazil mechanika, tým HRT dostal pokutu

Nejlepším z jezdců nových týmů byl Timo Glock s virginem, domácího Jarna Trulliho s lotusem zradila převodovka. Sakon Jamamoto z HRT dostal v boxech příkaz k odjezdu příliš brzy a zranil jednoho ze svých mechaniků.

12.  9.  2010
V souboji nových týmů vyhrál kvalifikační specialista Trulli

V souboji nových týmů vyhrál kvalifikační specialista Trulli

Žádný trojlístku nováčků neměl své zastoupení ve druhé části kvalifikace, jezdci Lotusu se ovšem mohli zaradovat ze skalpu Vitantonia Liuzziho.

11.  9.  2010
V souboji nových týmů triumfoval Heikki Kovalainen

V souboji nových týmů triumfoval Heikki Kovalainen

Jezdci nových týmů měli v Belgii jedinečnou možnost vylepšit nejlepší výsledky v sezoně, nakonec však byli posledními klasifikovanými.

29.  8.  2010
Nevyzpytatelné počasí hrálo nováčkům do karet

Nevyzpytatelné počasí hrálo nováčkům do karet

V garážích nových týmů po kvalifikaci zavládla neafalšovaná radost, když se jim podařilo získat skalpy Sauberu a také Vitalije Petrova.

28.  8.  2010
Caterham
Kovalainen: Ve Spa hrozí velké nehody, jezdci si musí vzájemně důvěřovat

Kovalainen: Ve Spa hrozí velké nehody, jezdci si musí vzájemně důvěřovat

Legendární okruh Spa-Franchorchamps je mezi jezdci velmi oblíbený, ale Heikki Kovalainen připomněl, že také patří mezi ty nebezpečnější.

17.  8.  2010
123456

18:19 | Trochu kuriózní situace. Pérez dostal tento víkend dvě napomenutí. Za blokování Gaslyho v kvalifikaci a za souboj s Gaslym v závodě. Při třetím napomenutí v sezóně ho čeká penalizace 10 míst.
18:08 | Sergio Pérez dostal za souboj s Gaslym napomenutí.
16:28 | Stroll dostal za limity a kolizi tři trestné body. Do závodu měl na kontě 0, takže žádný problém.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton