Moderní technologie čím dál víc usnadňují vedení závodů formule 1 procesy monitorování a rozhodování. Výpočetní technika prakticky znemožňuje, aby jakýkoliv incident unikl pozornosti.
Mezinárodní automobilová federace spolupracuje s německou telekomunikační společností Riedel, která ji dodává software pro monitorování dění na trati. Původně vznikal jako software pro analýzu strategií pro tým Honda Racing, následně Brawn GP a teď Mercedes GP.
"Ten systém shromažďuje data z časomíry, GPS a pneumatik," vysvětloval vývojář Gareth Griffith pro magazín FIA In Motion. "Myšlenka jeho využití vedením závodu se zrodila před pár lety. Spojily jsme kamery s časomírou a GPS, takže jsme věděli přesně, kde se vůz nachází na trati."
"Pak jsme začali analyzovat data, abychom našli incidenty. Software vydává upozornění, která automaticky nasměrují techniky Riedelu na správné záběry kamer, takže je nemusí hledat, jak tomu bývalo dřív. Během pár sekund může Charlie (Whiting, ředitel závodů) sledovat ten incident, ať už z bezpečnostních důvodů, nebo proto, aby ho předal stewardům. Je to automatizované na základě dostupných dat a algoritmů, které s nimi pracují."
Jednou z možností, jak software využít, jsou případy, kdy pomalejší vozy překážejí těm rychlejším. Stává se to především v kvalifikacích, když se potkají na trati vozy v rychlém a třeba zaváděcím kole.
"Co se týče například toho vzájemného brzdění na trati, ty algoritmy dokážou analyzovat vzdálenost mezi dvěma signály GPS, aby zjistily, jak dlouho trvalo druhému vozu přiblížit se tomu prvnímu z rozdílu pěti sekund na dvě," popisoval Griffith. "Pak můžeme změřit, jak dlouho zůstalo druhé auto za tím prvním, a pokud tam nedošlo k časové ztrátě, nedošlo ani k žádnému incidentu."
Software dokáže také pomáhat při odhalování viníků nehod. Konečné posouzení a rozhodnutí o případném trestu je ale vždy na lidech. "Data nám dokážou ukázat, když se auto nechová tak, jak by mělo, takže můžeme určit, kdy se tak začalo dít a jestli v tu chvíli nebyl nablízku jiný vůz," uvedl Griffith. "Už máme automatické upozorňování na příliš rychlou jízdu pod žlutými vlajkami, což se těžko odhaluje pouhým okem. Teď se to ukazuje automaticky na základě dat, ale i se vším tím je na Charliem, jestli daný incident předá stewardům, na nichž pak je, aby rozhodli, jestli jezdce případně potrestají."